
W123: Vanhentunut tekniikka tekee vaarallisen?
- saksantähti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 128
- Liittynyt: Ke 14.04.2004 10:28
- Paikkakunta: TURKU
Ei hyvä ei hyvä... tosin jos ensin tulee kuorma-auto kylkeen ja sen jälkeen ajaa rekka yli niin eipä siinä auta vaikka olisi minkä ikänen auto tahansa selvää jälkeä se silti tekee...AriK123 kirjoitti:Tämän päivän Ilta-Sanomissa on kerrottu W123:sta, joka jäi kuorma-auton ja rekan alle.
Joka tapauksessa ikävä tapahtuma ja muistetaan edetä varovasti siellä liikenteessä eikö koeteta jokaväliin ehtiä... kyllä sitä mieluummin perille vaikka myöhässä kun ei perille ollenkaan...
OT: todettakoon että jälleen kerran oli jutussa mainittava auton merkki... olisikohan mainittu jos kyseessä olisi ollut saman ikänen riisikippo?
-S-
Tähdellisempää tekemistä kaikille...
W123 300TD ´79/84
C107 350SLC ´75 "-Elviira-"
W123 300TD ´79/84
C107 350SLC ´75 "-Elviira-"
Niin, tuntuu kyllä kieltämättä siltä että uutisoinnissa on pikemminkin painotettu jostain käsittämättömästä syystä auton merkkiä, eikä niinkään selkeään riskiryhmään kuuluvaa iäkästä autoilijaa... Ilmeisesti kuitenkin vain 1 henkilö menehtyi?
Sinänsä mielenkiintoista että törmättyään ensin kuorma-autoon, auto sinkoitui kaiteeseen ja vielä rekan alle... Ja silti noin vähäiset vauriot (ja käsittääkseni myös 1 henkiinjäänyt?).
Ei ehkä niin asiallista tässä välissä, mutta toisissa kuorissa olisi saattanut näyttää paljonkin pahemmalta...
Sinänsä mielenkiintoista että törmättyään ensin kuorma-autoon, auto sinkoitui kaiteeseen ja vielä rekan alle... Ja silti noin vähäiset vauriot (ja käsittääkseni myös 1 henkiinjäänyt?).
Ei ehkä niin asiallista tässä välissä, mutta toisissa kuorissa olisi saattanut näyttää paljonkin pahemmalta...
[quote="iteite"]Joo eihän toi painoero ole kuin 50% ei paljo.[/quote]
Palataan nyt vielä vanhaan aiheeseen sopivasti liukkailla keleillä. Tuo 50 % painoero tuntuu oikeasti jo aika paljon. Jos otetaan lähtöarvoiksi Micra 1000 kg, vauhti 80 km/h (=22,2 m/s), MB 1500 kg, vauhti 80 km/h vastaan (eli miinusta). Nokkakolari, jätetään kitkat ym. huomiotta (vaikkapa talvikeli, märkä ja jäinen tien pinta).
Liikemäärä p = m * v eli massa kertaa nopeus:
p(micra) = 1000 kg * 22,222 m/s = 22222 kgm/s
p(MB) = 1500 kg * -22,222 m/s = -33333 kgm/s
Nokkakolarissa siis lopputuloksena on -11111 kgm/s liikemäärä. Mitäs tämä tarkoittaa käytännössä, eli otetaan hetkellinen loppunopeus heti törmäyksen jälkeen, autot yhdessä klimpissä:
v(micra+MB) = -11111 kgm/s / 2500 kg = -4,444 m/s = -15,99 km/h
Eli hetkellisesti mersun nopeus on 16 km/h kulkusuuntaansa, ja Micran nopeus taas 16 km/h kulkusuuntaansa vastaan. Sitten tehdään sellainen oletus, että törmäys kesti 0,5 sekuntia, eli ajanjakso, jolla tuo nopeuden muutos tapahtui. Hetkellinen kiihtyvyys (l. tässä tapauksessa hidastuvuus) autoilla törmäyshetkellä:
a(micra) = -(22,22+4,44) m/s / 0,5 s = -53,33 m/s2
a(MB) = -(22,22-4,44) m/s / 0,5 s = -35,56 m/s2
Voimat, jotka kuskeihin vaikuttavat. Micra-kuskina 60 kg mummo, MB kuskina 120 kiloinen heppu:
F(micrakuski) = 60 kg * 53,33 m/s2 = 3200 N
F(MBkuski) = 120 kg * 35,56 m/s2 = 4267 N.
Mielenkiintoinen tulos:?: Eli mersukuskiin vaikuttaa suurempi voima, vaikka mersun nopeuden muutos on huomattavasti pienempi..
Jos kuskit olisivatkin olleet toisinpäin, eli MB kuskina 60 kg neiti, Micrakuskina 120 kiloinen konduktööri:
F(micrakuski) = 120 * 53,33 m/s2 = 6400 N
F(MBkuski) = 60 * 35,56 m/s2 = 2134 N
Ero onkin jo kolminkertainen
Mutta tuossa laskutoimituksessa huomataan, että lopputuloksen kannalta merkittävämpää taitaakin olla oikeastaan kuskin paino. Mutta mutta, tuossa on yksi kompa, jonka itse hoksasin vasta laskutoimituksen jälkeen. Kuka hoksaa
Yhteenveto: ei vedetä jouluna kinkkua ja suklaata aivan niin paljon kuin napa vetää, näin parannamme henkilökohtaista kolariturvallisuutta
Palataan nyt vielä vanhaan aiheeseen sopivasti liukkailla keleillä. Tuo 50 % painoero tuntuu oikeasti jo aika paljon. Jos otetaan lähtöarvoiksi Micra 1000 kg, vauhti 80 km/h (=22,2 m/s), MB 1500 kg, vauhti 80 km/h vastaan (eli miinusta). Nokkakolari, jätetään kitkat ym. huomiotta (vaikkapa talvikeli, märkä ja jäinen tien pinta).
Liikemäärä p = m * v eli massa kertaa nopeus:
p(micra) = 1000 kg * 22,222 m/s = 22222 kgm/s
p(MB) = 1500 kg * -22,222 m/s = -33333 kgm/s
Nokkakolarissa siis lopputuloksena on -11111 kgm/s liikemäärä. Mitäs tämä tarkoittaa käytännössä, eli otetaan hetkellinen loppunopeus heti törmäyksen jälkeen, autot yhdessä klimpissä:
v(micra+MB) = -11111 kgm/s / 2500 kg = -4,444 m/s = -15,99 km/h
Eli hetkellisesti mersun nopeus on 16 km/h kulkusuuntaansa, ja Micran nopeus taas 16 km/h kulkusuuntaansa vastaan. Sitten tehdään sellainen oletus, että törmäys kesti 0,5 sekuntia, eli ajanjakso, jolla tuo nopeuden muutos tapahtui. Hetkellinen kiihtyvyys (l. tässä tapauksessa hidastuvuus) autoilla törmäyshetkellä:
a(micra) = -(22,22+4,44) m/s / 0,5 s = -53,33 m/s2
a(MB) = -(22,22-4,44) m/s / 0,5 s = -35,56 m/s2
Voimat, jotka kuskeihin vaikuttavat. Micra-kuskina 60 kg mummo, MB kuskina 120 kiloinen heppu:
F(micrakuski) = 60 kg * 53,33 m/s2 = 3200 N
F(MBkuski) = 120 kg * 35,56 m/s2 = 4267 N.
Mielenkiintoinen tulos:?: Eli mersukuskiin vaikuttaa suurempi voima, vaikka mersun nopeuden muutos on huomattavasti pienempi..
Jos kuskit olisivatkin olleet toisinpäin, eli MB kuskina 60 kg neiti, Micrakuskina 120 kiloinen konduktööri:
F(micrakuski) = 120 * 53,33 m/s2 = 6400 N
F(MBkuski) = 60 * 35,56 m/s2 = 2134 N
Ero onkin jo kolminkertainen



Yhteenveto: ei vedetä jouluna kinkkua ja suklaata aivan niin paljon kuin napa vetää, näin parannamme henkilökohtaista kolariturvallisuutta

ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
On luonnonlakien vastaista ja rääkkäystä asettaa 120 kg MB-konduktööri Micraan?veppe kirjoitti:Mutta mutta, tuossa on yksi kompa, jonka itse hoksasin vasta laskutoimituksen jälkeen. Kuka hoksaa![]()
![]()

Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
No, joo se Micra ei välttämättä enää silloin kulje sitä 80 km/h, kun on 120 kg kuski
Sitäpaitsi kulkee silloin niin vinossa, että on jo sinällään vaaraksi liikenteelle
Ei, ei ollut oikea vastaus


Ei, ei ollut oikea vastaus

ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe