w123 2.3C -78 coupe ja muutama kysymys

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Melko yksinkertainen homma : koppa auki, ja kalvo on ruuveilla ja laipoilla männässä kiinni. Näitä kalvoja on aikoinaan tienvarressakin vaihdettu :wink:
Mutta tosiaan: katso tarkkaan männän kohdistus,
että menee samassa linjassa takaisin (kyljessä reikiä )
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
MarkoV
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Su 02.11.2003 15:03
Paikkakunta: Augsburg/Joutseno

Re: lisää

Viesti Kirjoittaja MarkoV »

Henry V. kirjoitti:Melko yksinkertainen homma : koppa auki, ja kalvo on ruuveilla ja laipoilla männässä kiinni. Näitä kalvoja on aikoinaan tienvarressakin vaihdettu :wink:
Mutta tosiaan: katso tarkkaan männän kohdistus,
että menee samassa linjassa takaisin (kyljessä reikiä )
OK, täytyy huomenna vaihtaa tuo. Minulla näkyisi olevan nimenomaan CDTU -kaasari josta puuttu kupesta tuo mollikka joka näyttäisi olevan CDT-kaasareissa. Tilasin juuri maililla kaasariin liityvää ohjaistusta Briteistä hintaa 1,99£ ;-) En tiedä mitä sieltä tulee mutta on halpa testi. Mailissa siis pitäisi tulla ohjeistusta jne. Pitäähän tuon kaasarin siulunelämä saaa selville. Ei se voi mitään ydinfysiikkaa olla...

Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:

Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR

ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1341
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

Minun autossani oli CD tai CDT,ja vaikken tuohon aikaan mitään autoista ymmärtänytkään,saati korjaillut,niin kaasarin kyllä kasasin ja purin suvereenisti monet kerrat.Neulankin vaihdoin kerran,mutta eipä sillä isompaa merkitystä tainnut olla kulutukseen tai muutenkaan.Kalvon vaihto oli vaikeusasteeltaan kai 1..jos 10 on vaativin ':)
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
MarkoV
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Su 02.11.2003 15:03
Paikkakunta: Augsburg/Joutseno

Viesti Kirjoittaja MarkoV »

Joo kaasarin kalvo tuli vaihdettua, ei siinä mitään ihmeellistä. Onkohan kellään tietoa mikä on oikea öljyn pinnan taso. Yhdessä ohjeessa sanotaan, että keltaisen korkin kierteiden alareunaan. Saksalaisen korjausoppaan leikkauskuvassa pinta on paljon alempana kammion puolessa välissä. Kaasarissa oli öljyä aika vähän ehkä siellä kammion puolessa välissä. Nyt auto ei oikein pelaa pintakaasulta kiihdytettäessä esim. ykköseltä kakkoselle vaihtaessa. Eli pompottaa aika lailla, eli vaihtaminen pitää tehdä kytkintä luistattaen. Kun pääsee ko. huonojen keirrosten yläpuolelle voi kiihdyttää täyskaasulla. Hankala sitten sanoa onko täyskaasulla kaikki tehot tallessa, mutta kiihtyvyys on suht tasaista.
Kalvo on Bilteman Volvoon/saadiin tarkoitetusta sarjasta, se kyllä näytti mitoiltaa ihan samalta, ei luulisi noissa olevan eroja? Voisko ongelma olla kuitenkin öljyn pinnan tasossa? Kuinkahan tarkka se on?
Tein pienen mokan ensi kasatessa eli jäi se männän jousi pois ;-) Silloin ei kyllä pelannut yhtään, eli ei päässyt edes keskikierroksille kun auto jo sammui kylmänä. Aika tärkeä se jousi...

Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:

Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR

ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Öljy toimii kiihdytyspumppuna, eli hidastaa männän nousua. Tämä siis rikastaa seosta. Öljyn määrä ei ole sinänsä kriittinen, kunhan sitä on. Eli jos öljyä ei ole, niin kiihtyy vaan huonommin.

Jos öljyä on liikaa, niin se tihkuu korkista, ja sotkee paikkoja...
Sanoisin, että kierteiden alareunaan on hieman liikaa.
Siitä siis nuo ohjeistetut täyttömäärät. "Kenguru"-ilmiöt johtuu jostakin muusta.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
MarkoV
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Su 02.11.2003 15:03
Paikkakunta: Augsburg/Joutseno

Re: lisää

Viesti Kirjoittaja MarkoV »

Henry V. kirjoitti:Öljy toimii kiihdytyspumppuna, eli hidastaa männän nousua. Tämä siis rikastaa seosta. Öljyn määrä ei ole sinänsä kriittinen, kunhan sitä on. Eli jos öljyä ei ole, niin kiihtyy vaan huonommin.

Jos öljyä on liikaa, niin se tihkuu korkista, ja sotkee paikkoja...
Sanoisin, että kierteiden alareunaan on hieman liikaa.
Siitä siis nuo ohjeistetut täyttömäärät. "Kenguru"-ilmiöt johtuu jostakin muusta.
OK, täytyy tuota kaasaria vielä tutkia tarkemmin ajan kanssa. Neulan kärki oli mielestäni ihan hyvä eli ei se ainakaan silminnähden ollut kulunut. Neulan varsi taas saattaa olla vähän kulunutkin, eli varmaan neula ja neulaputki olisi hyvä vaihtaa. Voiskohan tuota nykimistä aiheutua sähköpuolelta? Tulpat on uudet, muut vermeet vanhoja.

Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:

Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR

ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Hmm...
Kärjet, sytytyksen ajoitus, tulpan johdot ?
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
MarkoV
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Su 02.11.2003 15:03
Paikkakunta: Augsburg/Joutseno

Re: lisää

Viesti Kirjoittaja MarkoV »

Henry V. kirjoitti:Hmm...
Kärjet, sytytyksen ajoitus, tulpan johdot ?
Tulpan johdot voisi ostaa uudet joka tapauksessa, ei ne tuolla pimeässä katsoessa ainakaan hirveesti läpi lyönyt.
Sytkän ajoitus täytynee käydä kaverin luona katsomassa lampulla ja kärjetkin voisi vaihtaa.

Tuossa äsken vaihdoin vielä vanhan kalvon takaisin ja vähensin öljymäärää, ei vaikutusta. Olen kyllä melko varma, että pari päivää sitten ajellessa ei tuollaista kengurua ollut. Mikähän siihen yhtäkkiä tuli.

Ryyppy päällä pitäisi ilmeisesti kierrosten olla vähän normaalia korkeammalla? Nyt käy mielestäni ihan samoilla kierroksilla. Ja samoin tuolla tyhjäkäynninsäätöruuvilla siinä imusarjan päällä ei tunnu olevan mitään vaikutusta... Lämpöisenä käy vähän epätasaisesti tyhjäkäyntiä. Ajaessa aina vaihtamisen jälkeen on se pahin paikka, kun hitaasti kiihdyttämällä saa kierrokset keskivaiheille, niin sitten voi vaikka painaa kaasun pohjaan niin ei nyi vaan lähtee kiihtymään. Eli tuolla alakierroksilla ongelma tuntuisi olevan.

Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:

Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR

ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1341
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

Mun vekotin nyki usein sen jälkeen kun oli ennen katsastusta huoltoasemalla säädetty seos kohdalleen.Sitten täytyi aina kotona vähän rikastaa seuraavan vuoden ajaksi.Kuten aiemmin mainitsin,kannattaa ilmanputsarin nokan läpän toimivuus todeta,ettei rikki ollessaan ime koko ajan kylmää ilmaa,kaasutin ei tykkää.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
MarkoV
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Su 02.11.2003 15:03
Paikkakunta: Augsburg/Joutseno

Viesti Kirjoittaja MarkoV »

Ari kirjoitti:Mun vekotin nyki usein sen jälkeen kun oli ennen katsastusta huoltoasemalla säädetty seos kohdalleen.Sitten täytyi aina kotona vähän rikastaa seuraavan vuoden ajaksi.Kuten aiemmin mainitsin,kannattaa ilmanputsarin nokan läpän toimivuus todeta,ettei rikki ollessaan ime koko ajan kylmää ilmaa,kaasutin ei tykkää.
Joo mullahan ei ole edes sitä haitariletkua pakosarjalta ilmanputsarille vaan ottaa aina vain raakaa ilmaa. Auto kun on vain kesäkäytössä niin ei ole ollut aikaisemmin ilmeisesti ollut tarvetta esilämmitetylle ilmalle.

Mutta tänään asiaan tuli vähän selvyttää. AD-korjaamolla aamulla katsoivat seokset ja seosruuvista loppui säädöt, jäi vieläkin liian laihalle. Todennäköisesti hörnii ilmaa jostakin välistä. Täytyy pilotilla etsiä vuotokohtaa josko löytyisi. Sytkää säädettiin muistaakseni vähän aikaisemmalle, no joka tapauksessa sytkään piti koskea. Katsastus meni siis sen kautta ihan OK. Ja auton käytös parani huomattavasti jo noilla toimenpiteillä. Tuli jo haettua uudet tulpajhodt, kärjet ja pyörijä Motonetistä. Kaasarinsäätäjän kyllä sanoi, että tuskin on sytkäpuolella vikaa kun ei pakpkaasujen seassa ole palamatonta bensaa eli kaikki siis syttyy mitä koneelle vaan annetaan...

Muuten floppasi katsastuksessa kahden asian vuoksi. Toinen oli renkaat, eli rakenne liian huono. No uudet käyttörenkaat siihen oli ajatus hommatakin. Toinen homma on sitten vähän isompi. Takajousien yläoään etupuolella oli pohjapellissä toisella puolella reikä ja toisella puolella alkavaa hapantumista. Noihin tuli korjauskehotus. Pitää tutkia pääseekö nuo hitsaamaan sisäkautta kun ottaa tankin pois. Ulkokautta pitää sitten riisua kaikki takapään tekniikka pois. Tuo ei oikeastaan edes itseäni harmittaisi vaan tulisi kaikki puslat yms. käytyä läpi. Ainoa itseä pelottava asia on pulttien katkeaminen ja siitä aiheutuva lisätyö... Kannattaako purkaa alatukivarret pois epurungon ollessa kiinni vai laskeeko kaikki kerralla alas? Täytynee vähän syventyä tuohon alustan rakenteeseen. Kysellään sitten hitsausvaiheessa taas lisäohjeita siihen.

Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:

Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR

ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Itse olen vastaavassa tilanteessa laskenut koko apurungon tukivarsineen alas. Helppo ja selväpiirteinen homma. Tehtaalla takapään pultit on kaikki kasattu käyttämällä ruuvilukitetta, eli kaikki pultit on aina lähteneet siististi auki (lukite suojaa korroosiolta). Ainoa haaste saattaa olla takajarruletkut, mutta ne taisikin jo olla herkistelty :wink:
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
MarkoV
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Su 02.11.2003 15:03
Paikkakunta: Augsburg/Joutseno

Re: lisää

Viesti Kirjoittaja MarkoV »

Henry V. kirjoitti:Itse olen vastaavassa tilanteessa laskenut koko apurungon tukivarsineen alas. Helppo ja selväpiirteinen homma. Tehtaalla takapään pultit on kaikki kasattu käyttämällä ruuvilukitetta, eli kaikki pultit on aina lähteneet siististi auki (lukite suojaa korroosiolta). Ainoa haaste saattaa olla takajarruletkut, mutta ne taisikin jo olla herkistelty :wink:
Joo, tuohon se saattaa mennä. Täytyy huomenna kömpiä auton alle ja katsoa miten nuo korjattavat paikat oikeasti sattuu tankkiin nähden ja sitä kautta sisäpuolelta korjattavaksi. Jotenkin olisi mukavampi heppailla naama alaspäin kontissa istuen kuin tallin lattialla selällään ylöspäin hitsaten...
Jarrut tosiaan on herkistelty viimeisen päälle ;-)
Taisi olla etujarruissa 0% keskinäistä heittoa ja takan 2%. Kässärissä olikin vähän enemmän mutta se tiesinkin kun en saanut viimeisen päälle iltamyöhällä laitettua. Eilen vasta huomasin, että vaijerien yhdyskappaleesta puuttui se säätöruuvi... Uudella ruuvilla säätäminen on vähän helpompaa kun ei tarvitse hienosäätöä tehdä ruuvimeisselillä renkaan pultin reiästä.

Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:

Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR

ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Käsijarrusta:
Pito haetaan sieltä kenkien säädöstä. Vaijeria säätämällä otetaan vain löysät pois vaijereista. Paina käsijarrua viisi-naksausta, ja säädä kengät kiinni. Sitten vapautat käsijarrun, ja pyörät pitäisi pyöriä laahamatta.
Toimiva käsijarru pitäisi sitten toimia, n. 7-8 naksausta polkemalla.

Edellytyksenä on tietenkin, että rummut, ja kengät on kunnossa.
Lisäksi rummun sisälle tuleva linkku (vaijerin päässä), pitäisi liikkua herkästi. Linkku kannattaa rasvata kuparirasvalla, joka varmistaa liikkuvuuden taas ainakin vuodeksi eteenpäin....
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
MarkoV
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Su 02.11.2003 15:03
Paikkakunta: Augsburg/Joutseno

Viesti Kirjoittaja MarkoV »

Kaasaria tuli tutkittua tuossa uudemman kerran.

Ensinnäkin ostin Motonetista uuden laipan kasarin ja imusarjan väliin. No se ei ole samanlainen eikä käy... Pitää kysyä löytyyko KL-stä kun niiden nettisivuilla ei ole mitään osia ko. auton moottoriin. Merteilissä näyttää olevan samanlainen kuin motonetissä!
No pitää tiivistää tuo nykyinen sikamassalla jotta varmistuu ettei vuoda siitä ilmaa.

Alla olevaan tekstiin liittyy hyvästä saksankielisestä kirjasta skannattuja sivuja täältä:
http://picasaweb.google.fi/MarkoViik/Co ... pngnpu5wwE#

Mutta sitten ihmettelyä tuon leerlaufabschaltventtiilin eli tyhjäkäynnin seoksen magneettiventtiilin kanssa. Siihenhän tulee päälle +johto ja minulla se tuli samasta liittimestä kuin jolla annetaan virtaa ryypyn bi-metallijousen päällä olevaan liitimeen (kuva http://picasaweb.google.fi/MarkoViik/Co ... 9510707666 ). Eli minulla on ollut kaikki kolme johtoa kytkettynä siihen liittimen toiseen napaan, toinen napa oli tyhjä. Eli maa tulee siis kaasarin kautta ja johtimilta tulee virtaa. Mitä ko. virta muuten tekee tuolle ryypylle? Pitäisikö sen lämmittää jousta ja vaikuttaa samalla lailla kuin jäähdytysneste toimii? No joka tapauksessa se venttiilille lähtevä johdin oli poikki liittimeltä (en tiedä misää vaiheessa mennyt...) eli sille tk-venttiilille ei tullut koskaan? virtaa eli se kanava jota ventitilillä auotaan on ollut koko ajan kiinni...(ehkä) Venttiili kuitenkin toimii, eli kun virtaa tulee niin venttiili vetää ja avaa siis kanavan. Mutta pitääkö kanavan olla aina auki kun kone käy? Eli onko tuolla vaikutusta vain tyhjäkäynnillä kun kaasarin varsinaisen kurkun/kammion kautta ei mene seosta imusarjaan ja sitten kierroksilla tuolla pikkukanavan kautta menevällä seoksella ei ole merkitystä? Tähän hässäkkään on hyvä kaaviokuva http://picasaweb.google.fi/MarkoViik/Co ... 1231018098 Tämän ventttilin toimimattomuus on varmaan ollut myös syy miksei tyhjäkäynninsäätöruuvilla ollut mitään vaikutusta. Nehän ovat samassa kanavassa ja jos kanava on ollut kiinni, ei ruuvin kääntelyllä ole ollut merkitystä. Outoa tässä on vielä se, että noissa kirjan kuvissa tuolle venttiilille ei oteta virtaa tuosta ryypyn liittimestä vaan jostakin muusta kohteesta, mutta se ei käy ilmi mistä. Kts kuva. http://picasaweb.google.fi/MarkoViik/Co ... 1231018098
Jaa itse asiassa kun sitten katsoo toista mysteeriä eli ilmeisesti kohokammion tuuletusventtiiliä? (joka on kiinnitetty lokasuojan kohdalle) tietoja sivulta 117 http://picasaweb.google.fi/MarkoViik/Co ... 3496723874 niin siellä sanotaan, että tuolle tk-magneettiventiilille tulee plusvirta tuuletusventtiililtä! Itse en saanut tuota tuuletusventtiiliä tekemään mitään. Imemällä alipaineliittimistä ilma kulkee molempiin suuntiin oli virtaliitin kiinni tai irti... Ilmeisesti nämä kaksi ventiiliä kuitenkin kuuluvat toiminnaltaan yhteen jos katsoo tuota kaaviota sivulla 117 http://picasaweb.google.fi/MarkoViik/Co ... 3496723874
Itse jo mietin, että jos karsisi vikakohteita pois ja ottaisi alipaineet pois ilmanputsarikotelon lämmin/kylmä -tulilmansäätöläpältä sekä tuolta ihme kohokammion tuuletusventtiililtä. Ilmanputsarin kotelon läpällä ei ole minulla merkitystä kun se saa ottaa aina raakaa ilmaa kun ajetaan vain kesällä. En tiedä kuinka kriittistä on sitten tuo kohokammion tuuletus?

Kuinka kriittinen on alipaineletku joka lähtee tyhjäkäyntiruuvin päältä ilmanputsarikotelon huohotusputken liitokseen? Tuolla ilmeisesti aikaansaadaan imua venttiilikoppaan ja sieltä huohotus pelaamaan ilmanputsarikoteloon. Ilmeisesti tuo "ylimääräinen" ilma on kaasarin perussäädöissä huomioitu kun kerran on suunniteltu systeemi.

Yksi mahdollinen ilmavuotopaikka on tuossa kuvassa http://picasaweb.google.fi/MarkoViik/Co ... 6799660802 sormen osoittava letkun pää jossa letku oli rikki tuon klemmarin takapuolelta. Huomasin sen vasta nyt. Tuossa samassa kuvassa näkyy se tk-magneettiventtiili siinä samassa tötsässä kuin tuo letkukin on. Nämä on yhdistetty kanavalla.

Tuli pitkät sepostukset jota varmaan vielä editoin jatkossa. Jos joku esim. Henry tietää edes johonkin kohtaan vastauksen niin kiitollisuudella otetaan kaikki tieto vastaan...

EDIT: onkohan muuten tuo ryypyn säätö ollut jonkin verran persiillän jos katsoo noita kohdistusmerkkejä kuvassa http://picasaweb.google.fi/MarkoViik/Co ... 3753125810 Tuo on siis asento joka oli auto ostettaessa.

Ja sitten vielä tieto siihen ATF-ljyn tasoon http://picasaweb.google.fi/MarkoViik/Co ... 3083513618 tuolla sanotaan selkeällä gyntherillä, että öljyn taso on täyttöaukon alimman kierteen tasalla. Eli kyllä se englantilainen ohjekin oli samaa mieltä.

Marko
Viimeksi muokannut MarkoV, La 18.04.2009 23:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:

Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR

ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
Avatar
MarkoV
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Su 02.11.2003 15:03
Paikkakunta: Augsburg/Joutseno

Re: lisää

Viesti Kirjoittaja MarkoV »

Henry V. kirjoitti:Käsijarrusta:
Pito haetaan sieltä kenkien säädöstä. Vaijeria säätämällä otetaan vain löysät pois vaijereista. Paina käsijarrua viisi-naksausta, ja säädä kengät kiinni. Sitten vapautat käsijarrun, ja pyörät pitäisi pyöriä laahamatta.
Toimiva käsijarru pitäisi sitten toimia, n. 7-8 naksausta polkemalla.

Edellytyksenä on tietenkin, että rummut, ja kengät on kunnossa.
Lisäksi rummun sisälle tuleva linkku (vaijerin päässä), pitäisi liikkua herkästi. Linkku kannattaa rasvata kuparirasvalla, joka varmistaa liikkuvuuden taas ainakin vuodeksi eteenpäin....
Joo, kässäri pelaa jo ihan kohtuullisesti. Pitää kuitenkin vielä purkaa apparin puoleinen kässäri kilkkeineen koska se ääntää/kahisee vaikka säädöt olisi aika löysällä. Pitää herkistellä paikat, varmaan siellä on kaikki ehjää koska se kuitenkin toimii.

Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:

Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR

ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
Avatar
MarkoV
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Su 02.11.2003 15:03
Paikkakunta: Augsburg/Joutseno

Viesti Kirjoittaja MarkoV »

Jatketaan tiedottamista;

Sähköt korjattu tk-magneettiventtiilille. Nyt sen venttiilin vetämisen kuulee kun laittaa virrat päälle. Ei se siis ole aikaisemmin toiminut, on niin selvä ero.
Otin ilmanputsrin läpänohjauksen pois toiminnasta kun sille ei ole tarvetta. Repikööt vain rairista ilimoo.
Sille toiselle sähköventtiilille? en saanut selvyyttä. Ei tunnu oleva nvaikutusta sähköillä tai ilman sähköjä. Piuhaan kuitenkin tulee virrat. Tuohon venttiiliin siis menee alipaineletku samasta kohdasta josta otetaan alipaine virranjakajalle, viereinen natsa. Venttiililtä sitten lähtee toinen letku siihen ryypyn tienoille ja siellä vipu vetää ylös tuota ryypyn käyttövipua jota bimetallijousi painaa toiseen suuntaan.
Penkkien selkänojien alipainelukituksen letkun tulppasin väliaikaisesti, sielläkin on varmaan jotain häikkää ollut koska penkit eivät lukittuneet moottorin käydessä vaikka näin pitäisi tapahtua.
Haljennutta letkua lyhensin ja öljyt laitoin ohjeen mukaisesti.

Tilanne parani huomattavasti!
Eli käyntiin lähtee kylmänä ja kuumana ihan eri tavalla ja käynti on tasaisempaa. Tyhjäkäyntinopeus on nyt jonkin verran korkeampi kuin aikaisemmin eli uskoisin, että seos on rikastunut. Nyt pitää päästä vielä seosmittarille katsomaan tilannetta. Koeajolla ei nykinyt lainkaan.

Eli ei tuo ainakaan huonompaan suuntaan mennyt. Haluttaisi kyllä tietää vielä vähän enemmän tuon kaasarin toimintaperiaatteesta, tuossa saksanopuksessa on kyllä kaikki eri toiminnat mainiosti selitetty, mutta vaatii vähän enemmän aikaa ja syventymistä, että saa nuo käännettyä selkokielelle.

Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:

Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR

ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Mikä vika siinä kaasuttimen laipassa oli, ettei sopinut ? Muistaakseni alkuperäinen osa on korvattu sellaisella, josta leikataan ylimääräinen kumisiiveke pois.

Ryyppykotelon piimetallijousta kuumennetaan (=sähköliitäntä), startin jälkeen. Koteloa kääntämällä säädetään tämän piimetallijousen (=kierukka) kireyttä, joka vaikuttaa siis siihen, että kuinka kauan ryyppy on päällä. Kopassa olevien merkintöjen merkitys on siis vain auttaa havaitsemaan, että minkälaista säätöä tapahtuu...

Nuo sähköjen kytkennät pitäisi päästä ihan kytkentäkaaviosta tarkistamaan. Näyttääkö liitännät alkuperäiseltä, vai onko virityksiä ?
Alipainevuodot tosiaan voivat sotkea moottorin käynnin, eli jos joku toiminto ei pelaa ( jossa käytetään alipainetta), niin syy kannattaa tutkia (..tai tukkia). Kuten se penkin selkänoja toiminto.

Kaasuttimen alla on lisäksi magneetiventtiili, joka sulkee polttoaineen syötön kaasuttimelle, kun kone sammutetaan (=jälkikäynninesto).
Jos pelaa, niin myös naksahtaa (PS: tästä saa kätevän ajonesto kytkennän :wink:
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3532
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Kävin tänää MarkoV:n luona pikaisella renkaanpotkinta vierailulla. Melko kunnioitettava kilometrimäärä - etenkin museoiduksi autoksi - komeili mittarissa :D Penkit ja sisusta on kyllä säilynyt ihmeen hyvässä kunnossa ajomäärään nähden; liekö esim etupenkit sit jossain vaiheessa uusittu, vai oisko noissa ollu jotku "rumat kortsut" päällä.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
MarkoV
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Su 02.11.2003 15:03
Paikkakunta: Augsburg/Joutseno

Re: lisää

Viesti Kirjoittaja MarkoV »

Henry V. kirjoitti:Mikä vika siinä kaasuttimen laipassa oli, ettei sopinut ? Muistaakseni alkuperäinen osa on korvattu sellaisella, josta leikataan ylimääräinen kumisiiveke pois.

Ryyppykotelon piimetallijousta kuumennetaan (=sähköliitäntä), startin jälkeen. Koteloa kääntämällä säädetään tämän piimetallijousen (=kierukka) kireyttä, joka vaikuttaa siis siihen, että kuinka kauan ryyppy on päällä. Kopassa olevien merkintöjen merkitys on siis vain auttaa havaitsemaan, että minkälaista säätöä tapahtuu...

Nuo sähköjen kytkennät pitäisi päästä ihan kytkentäkaaviosta tarkistamaan. Näyttääkö liitännät alkuperäiseltä, vai onko virityksiä ?
Alipainevuodot tosiaan voivat sotkea moottorin käynnin, eli jos joku toiminto ei pelaa ( jossa käytetään alipainetta), niin syy kannattaa tutkia (..tai tukkia). Kuten se penkin selkänoja toiminto.

Kaasuttimen alla on lisäksi magneetiventtiili, joka sulkee polttoaineen syötön kaasuttimelle, kun kone sammutetaan (=jälkikäynninesto).
Jos pelaa, niin myös naksahtaa (PS: tästä saa kätevän ajonesto kytkennän :wink:
Laippa on ennestään neliön muotoiten ja uusissa on yksi kulma venytetty ja siihen on istutettu joku pultti. Ei tietysti ole ongelmaa ajaa rälläkällä tuo sivu suoraksi, mutta laippa oli myös n. 5mm ohuempi. Tämäkään ei varmaan ole ongelma. Tiivistepinnat noissa oli vähän erilaiset. Vanhassa oli ihan paperinen pinta kaasaria vasten, uudess ei ollut. Tosin vanhassa se tiiviste saattoi olla tarttunut laippaan kiinni. En tuota huomannut katsoa. Mutta uskoisin, että powered by Sika toimii ainakin muutaman kesän.
Kytkentäkaavio löytyy paristakin hyvästä opuksesta jotka minulla on kiitos ebay.de:n. Näyttäisi olevan sarjassa kaksi leerlaufabschaltventiliä eli tuntuisi olevan ihan ok tuo kytkentä. Mutta nuo symbolit pitäisi vielä selvittää. Toisessa on ihan venttiilin kuvioitamutta toisessa vain viiva joka lähtee vas.ylh->oik.ylh.->alas->vas->alas->oik->alas ja vielä ->vas. Eli olisko tuo joku vastus/käämi tms.? Täytyy tuo kaavio vielä skannata tuonne mun sivulle.
Se ryyppykotelon kuumennus sähköllä toimi sittenkin. Tutkin tänään vielä uudestaan. Ja ryypyn säätö on tosiaan tuttua jo voortin VV-kaasareista.
Penkit pitää tosiaan kääntää nurin ja katsoa miksei lukitus pelannut. Sehän on vaalan edistyksellinen turvatekijä kuten Tuulilasi vuodelta 1976 hehkutti!
Kaasarin alla olevaa ventiiliä en huomannut. Pitäiskö sinne mennä piuhat? Yksi piuha menee kaasarin ikkunan puoleiselle kupeelle kylläkin.
EDIT: näyttäisi olevankin ihan maadoituspiuha http://picasaweb.google.fi/MarkoViik/Co ... 7704807634
Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:

Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR

ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
Avatar
MarkoV
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Su 02.11.2003 15:03
Paikkakunta: Augsburg/Joutseno

Viesti Kirjoittaja MarkoV »

Jollakin sakemannillakin pikkuisen ollut ongelmaa kaasarin kanssa.
Mitä pikaisesti tuosta oudosta venttiilistä lukaisin/tavasin ja yritin ymmärtää niin se voisi olla vähän konkan tyyppinen.
Tuolla keskivaiheilla puhutaan, että kun virrat sammuttaa niin venttiilin pitäisi antaa 6-16 sekuntia n. 12V jännitettä. Tää voi mennä kyllä ihan hakoteillekkin, pitää ihan ajan kanssa yrittää tuota sivua suomentaa.

http://images.google.fi/imgres?imgurl=h ... N%26um%3D1

EDIT, Ei kun hei, tuo näyttäisi olevankin tarkemman tutkimisen jälkeen ilmeisesti se Henryn tarkoittama venttiili!

Ja jos on Berliiniin menoa niin kaasarihemmo näyttäisi löytyvän täältä:
http://66.196.80.202/babelfish/translat ... index2.htm
Tuolla tunttuu olevan tietoa kaienlaisista kaasareista.

EDIT2
Kyllä tää intterinnetti on ihmeellinen. Tuossa kuva ihan samanlaisesta kaasarista kuin minulla ja siinä kyllä tuo piuha magneettiventtiilille menee juuri kuten minullakin oli alunperin, eli eiköhän tuo kytkentä ole oikein. http://members.a1.net/ihobnix/stromberg ... gpower.jpg Piuha siis haaroittuu ryypyn lämmitykseen menevästä piuhasta.
Ja tuossa näkyvillä myös samanlainen laippa kuin minullakin.

Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:

Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR

ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
Avatar
MarkoV
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Su 02.11.2003 15:03
Paikkakunta: Augsburg/Joutseno

Viesti Kirjoittaja MarkoV »

Tänään kerkesin auton alle ja otin pari kuvaa niistä katsastuksessa korjauskehoituksen saaneista kohdista. Tuntuisi, että sattuvat vielä sisäpuolella tankin päälle eli tankin poistamalla taitaa päästä hitsaamaan sisäpuolelta. Mutta itseasiassa närkkimällä onnistuu vaikka hätätilanteessa alapuoleltakin. Laitoin parit kuvat:

Kuskin puolen reikä:
http://picasaweb.google.fi/MarkoViik/Co ... 6912407938

http://picasaweb.google.fi/MarkoViik/Co ... 4061252130

Apukuskin puoli:
http://picasaweb.google.fi/MarkoViik/Co ... 0911216130

Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:

Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR

ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
Avatar
MarkoV
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Su 02.11.2003 15:03
Paikkakunta: Augsburg/Joutseno

Viesti Kirjoittaja MarkoV »

Reiät hitsattu ja renkaat vaihdettu sekä auto leimattu tänään ;-)

Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:

Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR

ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
Vastaa Viestiin