MB 310 vm 89 pakun kannentiivisteen vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kyllä OM602. Myös se pakun 2.9 on OM602. :D

Sylinterimitat erit mutta kansi sama.

Se kolmelitranen viitonen on malliltaan OM617.
S3
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Pe 23.10.2009 22:25

Viesti Kirjoittaja S3 »

Moro!

Talven hiljaiselon jälkeen kannen vaihto tuli uudelleen aiheelliseksi.

En sitten jaksanut alkaa millekkään, kun kelit rupesi kylmenenmään.

Eilen kuitenkin sain hankittua koneistetun kannen etelästä: kaikki näytti muuten olevan kunnossa, mutta esikammiot olivat ilmeisesti "vanhempaa mallia".

Näin ollen entiset suuttimet eivät passaa noihin kammioihin (kierteet eri kohdissa). Matkassa tuli kuitenkin kanteen kuuluvat suuttimet.

Kysymykseni kuuluukin: koska tämä koneistettu kansi on 190:sen kansi, onko noissa suuttimissa jotain eroa 2.9ltr pakun suuttimiin? Voinko siis käyttää nuo mukana tulevat suuttimet vai kiikutanko kannen koneistamolle ja vaihdan pakun alkup. esikammiot/suuttimet paikoilleen???
S3
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Pe 23.10.2009 22:25

Viesti Kirjoittaja S3 »

Huhuuuu!!! Oliko liian tyhmä kysymys, kun ei vastauksia kuulu? No, olin kuitenkin vilpittömästi tosissani...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

S3 kirjoitti:koska tämä koneistettu kansi on 190:sen kansi
Mulle toi ei soita mitään kelloa, ilmeisesti siis se on OM602 2,5 litraisen moottorin kansi ja siten se on ihan ok.

Kaikki esikammiokoneiden kannet on vaihtokelpoisia periaatteessa koneen litratilavuudensta riippumatta...kunhan pitää silmät auki...eikä siellä ole esimerkiksi jotai ylimääräsitä nokka-akselin perässä.

Esikammioiden porauksessa voi olla eroa 1mm riippuen onko turbo vai tavallinen (tosin en ole vasrma olisiko vapari 2,9 litraisessa myös se suurempi kammio), mutta silloinkin ruiskutussuutin kyllä sopii siihen pienempään kammioon. (Itselläni on juurikini näi, eli turbon suutin on vaparin esikammiossa kiinni) Itse näet ne erot parhaiten, kansiahan on, kuten muistat/tiedät, kahta mallia (vanhemmat ja uudemmat), jolloin suutin ja esikammion kiristysrengas on erilainen.


Viton 2,3 litraiseen koneeseen on onnistuneesti laitettu 2,0 litraisen w124:n kansi joten pitäisi siis onnistua. Sama tilanne kuin 2,5 litraisen kansi 2,9 litraiseen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
S3
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Pe 23.10.2009 22:25

Viesti Kirjoittaja S3 »

Kiitos vastauksesta!

Kannen sarjanumero on molemmissa sama, mutta tosiaankin nuo kammiot ovat erilaiset: oman 2.9:n esikammion "reikä" (kun otetaan suutin pois ja katsotaan pohjalle), on noin 8mm halk. Tässä vaihtokannessa (kuulemma vanhemmat kammiot) on tuo reikä noin 13-14mm halk.


Sitten tuo fyysinen ero noissa suuttimissa, eli kierteet ihan eri kohdissa.

En kyllä tiennyt, että kansia on erilaisia - luulin, että samaa kantta on tullut kahdella eri esikammiolla, eli vuoteen 89 vanha kammio ja uudempi siitä eteenpäin.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Nyt taitaa olla suoraruiskun ja esikammiokoneen kannet sekaisin jos noin suuri ero on ? tai sitten puhut itse esikammion reiästä ja kannen reiästä sekaisin ? ...tai no en minä tiedä, en ole edes koskaan nähnyt suoraruiskua... :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kammiothan muuttuu jossain vaiheessa 90-luvun alussa. Olikohan -93 Samalla suuttimet vaihtuu. Vanhemmat erottaa helpoti siitä että suutin on kohtisuoraan kammiota kohti. Uudemmissa suuttimet on vähän eteenpäin kallellaan.
Käyntiääni on hieman siistimpi tässä uudemmassa paketissa.

Kannet käyvät ristiin mutta tarkista varmuuden vuoksi se männän päälle menevä osa. Ettei vain pääse vastaamaan mäntään. Ei pitäisi mutta tarkista kuitenkin. :D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mulla on kaikkia noita kolmea kansityyppiä kotona OM601 versiona. Miltei voisin lyödä vetoa että esimerkiksi -88 kannessa oleva reikä on yhtä suuri kuin -93 oleva reikä kun kyseessä on 2 litrainen vapari. Se kolmas kansi on sitten turbosta ja vuodelta -97. Tuon vanhimman kannen voi siis päivittää niillä uudemman osilla (kammio, suutin ja kiristysrengas, näin ainakin tällä forumilla väitettiin tässä joku aika sitten) kunhan ei kyseessä ole tuo tuon turbon esikammio, joka on +1 mm.


Jokos on soppa keitetty :lol:

Se taisi vaihtua jo 89 ainakin w124:ssä, en sitten tiedä tuosta paku/om602 tilanteesta:

Kl-varaosat kirjoitti: 6482 100.00€
Etukammio, 22mm hieno kierre -89 (kts. tuotekuvaus)

8735 96.00€
Etukammio, oikea kierre 89- (kts. tuotekuvaus)
Lisää tietoa: www.skg.fi
S3
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Pe 23.10.2009 22:25

Viesti Kirjoittaja S3 »

Kiitos jälleen kommenteista!

Juu, tarkoitin sitä esikammiossa olevaa reikää jota kohti suutin suihkuttaa polttoainetta - ne olivat nuo 8mm ja 14mm.

Ehkä on järkevintä että en irroita noita kammioita kunnostetusta kannesta vaan ruuvaan mukana tulleet suuttimet paikoilleen ja toivon parasta.

Toisaalta, olisi aika turhauttavaa irroittaa kansi jos kävisi ilmi, ettei kone pelaa näillä kammioilla/suuttimilla... Pelko lienee aiheeton.
S3
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Pe 23.10.2009 22:25

Viesti Kirjoittaja S3 »

Vielä pari huomiota:

Kuten Mika T sanoikin, 2.9:n pakun esikammio (uudempi malli) ja suutin eivät ole linjassa vaan kierre on vinossa. Tässä mallissa suutin siis kiinnittyy esikammioon.

Tuossa korjatussa kannessa suutin kiinnittyy esikammion kiristysrenkaaseen.

Suuttimien kierteet ovat siis eri paikoissa ja ne ovat eri nousuilla - 2.9:ssa kierre on suuttimessa alempana ja nousu on tiheämpi.

Näe sie, tässähän alkaa homma aukeamaan!

Mutta kannattaakohan vaihtaa uudemmat kammiot tilalle..?
S3
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Pe 23.10.2009 22:25

Viesti Kirjoittaja S3 »

Tervehdys taas!

Hitaasti mutta varmasti (?) remppa etenee. Juuri kiristin kannen ja tämä kirvoitti muutaman kysymyksen jatkoa varten - foorumilla niin paljon asiaa, ettei ehdi etsiä:

Pitääkö hydrauliset nostajat liottaa öljyastiassa? Meinaan, että ainakin jossin japseissa nostajat pitää "täyttää" öljyllä tms....

Miten tuo nokan kiriminen? Momenttia (25nm???) en saanut selville saksankielisestä opuksesta. Mikä oikea tapa kiriä, ettei nokka napsahda poikki? Ykköspytty siis ykk:ssa.

Sitten suuttimista: tiivistesarjan matkassa tuli jotain kumman mallisia prikkoja 5kpl. Kuuluko suuttimien alla olla prikat? Tämä kansi on nyt niillä vanhemmilla esikammioilla.

Vielä noista suuttimista, kun meinasi jäädä hakkauksiin niiden kanssa aiemmissa viesteissä: sen verran osasin tavata siitä saksankielisestä opuksesta, että suuttimia on kahta eri mallia (tyypit oli mainittu). Mulla tuli sitten nämä vanhemmat tilalle.
S3
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Pe 23.10.2009 22:25

Viesti Kirjoittaja S3 »

Kiitokset kaikille tähän viestiketjuun vastanneille!

Mersu jyrähti eilen käyntiin ja näyttää pelaavan hyvin. Onnistuin siis, vaikka välillä kysymykseni aiheuttivatkin pientä epäilystä lukijoissa... ;)

Paljon sitä näemmä oppii Mersustakin kun joutuu itse remontoimaan.
Vastaa Viestiin