W 126 280 SE Automaatti ei vaihdakkaan

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5735
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

taitaa olla öölipumppu viallinen :roll:
tässä olis millä sais vian korjattua 450€ kipale, toisessa ei ole turpiinia :wink: mutta uudet levyt ja pannat :D

Kuva

molemmat 280:sen askeja ässästä :lol:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Jos öljypumppu olisi viallinen, ei koko auto liikkuisi mihinkään. Kaikki pumpattu öljy menee ensimmäisenä venttiilikoneistoon josta se jakaantuu ympäri vaihteistoa tarpeen mukaan. Ensin tuotetaan työpaine, josta alennetaan kaikki muut järjestelmässä käytetyt paineet. Osa paineista määrittyy ajonopeuden mukaan ja osa kaasupolkimen asennon mukaan.

Vaikuttaisi sille, että järjestelmän säädinpaineessa on joko huomattava vajaus - tai kokonaan sen puute, koska jos ei ole säädinpainetta riittävästi, ei ole myöskään ylöspäinkytkentöjä.

Komentoluisti 2-3 voi myös olla jumissa/tukossa, tai taaimmainen jarrupanta joko poikki tai muuten liikeradat eivät riitä irroittamaan sitä taaemmaisen kytkinpakan ympäriltä. Voi myös olla että ensimmäinen planeettapyörästö pyörii jostainsyystä, vaikka sen pitäisi olla "lukossa".

Mutta syvällisemmin perehtyneet valaiskoot tarkemmin...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5735
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

huomaa sana muoto taitaa olla, silkka arvaus :oops: lootista en tiijä mittään :shock: ei muuta kun loota selälleen ja kattoo mikä sitä vaivaa :?
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Viesti Kirjoittaja tango »

Niin, ei se kait auta, irti se vaan vissiin on otettava ja mietittävä sitten kiikuttaako sen pajalle vai etsiikö jostain toista tilalle. Mietin tuossa että millaisia vaurioita laatikkoon tulee jos sitä on esim. hinattu kun sielä ei ole ollut öljyjä, meinaan en ostanut autoa siltä jolta siitä oli motti hajonnut vaan se oli myyty siltään eteenpäin, eikä ole tarkkaa tietoa miten sitä on liikuteltu.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

No siellähän on toisiopumppu, joka on tehty etupäässä juuri tuota hinauskäynnistystä varten. Tehdas suosittaa, että hinausta ei suoritettaisi, mikäli nopeus nousee yli 50 sekä mahdollisesti pahoissa kolaritilanteissa - tai silloin olisi irroitettava voimansiirto taka-akselistosta jollaintavalla. Suurin sallittu hinausmatka on 120 kilometriä.

Mikäli siellä on pyörät pyörinyt, mutta ilman öljyjä, niin eihän se hyvää ole toisiopumppu ja keskipakosäädin siitä tykännyt. Mekaanista kulumista on saattanut syntyä.

Mutta kokeilehan Tango sitä, josta puhelimessa kerroin.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Viesti Kirjoittaja tango »

Juu, Suoritin kyllä ne toimenpiteet mistä puhuttiin. Tyhjensin laatikon ja turbiinin tyhjäksi ja laitoin uudet öljyt sisään, vaan ei muuttunut asia miksikään.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Sittempä epäilys vahvistuu mekaanisen vian puolelle...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Viesti Kirjoittaja tango »

Saahan tuosta laatikon irti irroittamatta konetta?
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Viesti Kirjoittaja tango »

Laatikon numero on 126 2705501 722 300 02 614937. Tietääkö joku? numeroiden perusteella että tuollainen laatikko kävisi tilalle 126 2700901 722 307 02 002747
Spudenius
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: Ti 19.10.2004 12:15
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Vian on oltava sitten jumittavassa venttiilissä ventiilikoneistossa, se on viimeinen mahdollinen paikka. Eli öljyt ulos ja aivot pöydälle ja käyt ne läpi. Jos nyt kuitenkin on vaarana että laatikon tiivisteet alkaa muutenkin olla tiensä päässä niin kannataa ehkä katsoa samalla kertaa koko laatikko läpi tai vaihtaa se. Voin laittaa venttiilikoneiston kuvat jos kiinnostaa vielä rassata. Leppoisa päivän homma.

Noista laatikoiden eroista en tiedä mutta alkuperäinen on 722.300 ja tuo ehdokas on 722.307. Minkä koneen perästä tuo vaihdokki on?

Laatikon saa irti irroittamatta konetta.
MB W201 2.5 TURBO
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5735
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

tuo loota 722.307 käy ihan nappiin sen 722.300:sen tilalle, varma tieto :roll:
tossa topikin alussa olevat kahen lootan kuva, siinä on justiinsa 722.300 ja 722.307 :lol: molemmat lootat 280:stä :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Viesti Kirjoittaja tango »

Valitettavasti en ainakaan toistaiseksi ymmärrä mitään laatikon sisuskaluista. Infot otan vastaan mielelläni. Kuvat ymmärrän, Lontoota en osaa ja tekninen Lontoo menee rouvaltakin ohi, vaan kaikki käy. Tuo tuleva (ehkä?) laatikko 722 307 on kaiketi kaasarikoneesta.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5735
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

tango kirjoitti:Valitettavasti en ainakaan toistaiseksi ymmärrä mitään laatikon sisuskaluista. Infot otan vastaan mielelläni. Kuvat ymmärrän, Lontoota en osaa ja tekninen Lontoo menee rouvaltakin ohi, vaan kaikki käy. Tuo tuleva (ehkä?) laatikko 722 307 on kaiketi kaasarikoneesta.
kyllä, pitää paikkansa :wink: loota on kaasari koneesta :D
mullon pelkkiä romuja vaan
Spudenius
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: Ti 19.10.2004 12:15
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

http://www.sendspace.com/file/62odi9

Tuosta saat venttilikoneiston purkuohjeet. Kannattaa olla tarkkana jos lähtee purkamaan. Ota tosi paljon kuvia sitä mukaan kun purat. Ei välttämättä ole aivan samanlainen kuin kuvissa. Ja äärimmäistä tarkkuutta että menee kaikki oikeille paikoille. Ei kannata hoppuilla.
MB W201 2.5 TURBO
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Hei ,ennenkuin purat mitään niin vika voi olla yksinkertainenkin.
Kun olen itse laitellut myös automaatteja vähäsen ja aukaisun jälkeen jos et nosturilla käytä renkaat ilmassa ajoa kaikilla vaihteilla ja pitkään niin ei laatikko pelaa.
Sinne jää ilmaa joka sitten häiritsee sen toimintaa.
Luulisin että sulla laatikko ilman öljyjä on seissyt ja nyt on vain ilmaa.
Eli kokemuksesta ,tunne on kuin laatikko on paska mutta käytä sitä pukilla ja kaikkia vaihteita käyttäen saat sieltä ilmat ulos.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Tosiaan,muistelin että yksikin projekti niin nosturilla pelas kaikki,auto alas niin eipä pelannukaan kuin muutamat vaihteet.Seisonnan jälkeen ei nousseet paineet vaikka mitä teki.Sitten tuli mieleen että jos liian vähän ajettiin nosturilla sitä.
Ja siinä kun nostettiin niin heti löytyi kaikki vaihteet kun ei tie rasittanut askin ja eikun testi ajoa.
Ja alkoihan se pelaamaan.
Pelkällä pakittamisella kovalla kaasulla on myös vaikutusta mutta nosturi on parhain keino.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Viesti Kirjoittaja tango »

Kivoja kuvia tuossa Spudeniuksen laittamassa linkissä, valitettavasti en vaan tekstistä ymmärtänyt mitään, vaan täytyy sitä tarvittaessa alkaa tavaamaan, joten kiitoksia. Pyörät yläällä ajelua kokeiltu joo, vaan ei auttanut. Tänään hain "uuden" käytetyn, kaiketi toimivan askin, kun vaan kerkeis sen joku päivä vaihtamaan niin näkee kuin käy. Miettii sitten mitä tekee tuolle vanhalle, mielenkiinnosta sen voisi vaikka viedä seppä Ilmariselle taottavaksi, että millaista vikaa sieltä löytyy. Laskin sieltä tuossa äsken taas kerran öljyt pois ja ne haisee silleen niinkuin vähän palaneelle, normaalia?
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

tango kirjoitti:Laskin sieltä tuossa äsken taas kerran öljyt pois ja ne haisee silleen niinkuin vähän palaneelle, normaalia?
Ei ole normaalia. Siellä on jo lämmöt käyny korkeella luistatellessa.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Viesti Kirjoittaja tango »

Kuinkas sitten kävikään, eli mitäs nyt? Laatikko vaihdettu, sekä uutta öljyä ja suodatinta taas kerran. Samalla havaittu kardaanin tukukumi ja laakeri vaihdon tarpeessa oleviksi, joten ne myös vaihdettu. Koeajo, vaihteita löytyy joo, tosin vaihtaa vähän omituisesti, esim. kun vaihtaa 4:lle, vaihtaakin toisinaan heti takas kolmoselle, säätöäkö? Mutta, mutta, takaa oikealta alkoi kuulumaan ihme kahnausääni. Auto takas pukeille ja takapyörä ylös, sitä pyörittelemään vaan ei sieltä mitään kuulu, kardaaniko tuli laitettua jotenkin väärin. Sitä tutkimaan, vaan ei, merkit kohdillaan ja silleen. Keskimutterin kireys vähän epäselvä, kardaania saa liikuteltua käsin päittäin, onkohan liian löysällä? Takapyörä yläällä laitoin sitten auton käyntiin ja vetoja päälle ja kuuntelemaan. Ääni tuleekin tuolta laatikosta ja jotenkin, kardaaniako? myöten sitten kuulostaa hyttiin että tulis takapyörästä. Vaihdelaatikon takapäästä aloin sitten puistelemaan sitä akselinpätkää mikä tulee laatikosta ulos, siinä on kohtalainen välys sekä päittäin että sivusuunnassa. Tuo sivuttaissuuntainen välys lienne johtuu vaihdelaatikon takalaakerista, vaan mistä tuo päittäisvälys tulee?
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Mikäs tämä nykyinen vaihteisto on numeroiltaan - se 307:skako?
Toimiiko nopeusmittari normaalisti?

Ilmeisesti ohjauspaineen säätö on vielä pielessä.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Viesti Kirjoittaja tango »

126 2700901 722 307 02 002747 laatikko on nyt paikallaan juu. Nopeusmittari toimi mielestäni normaalisti.(tuo pitää vielä tarkistaa huomena) Kickdownin karan ja nopeusmittarinanturin otin "vanhasta" laatikosta, vaan tuo "jurina" ja se akselin päittäisvälys minua huolettaa nyt eniten. Arvelisinko näppituntumalta päittäisvälystä olevan n.2-4mm. Vanhassa laatikossa kun tuollaista ei ole lainkaan.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Siis tarkoitatko siinä päässä, joka pultataan kardaaniin?

Aika reilu välys. Liekköhän kaikki lukkorenkaat paikallaan?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Viesti Kirjoittaja tango »

Juuri siinä päässä. Ei sitä nyt ehkä 4mm ollut mutta 2mm kuitenkin. Vaihdoin tuosta entisestä askista sen takakopan laakerineen tuohon nykyiseen. Välykset hävisi ja jurinat ja rohinat loppu. Vaihdot on vielä vähän kovat ainakin, täytyy sitä modulaattoria kaiketi vähän ruuvata.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Katoppa vaan, niin sullon ollu erimittanen häntä.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Viesti Kirjoittaja tango »

Mikäli tarkoitat tuolla hännällä tuota koppaa, ne on kyllä samanlaiset. Laakeri mikä on siinä kopassa, on ihan sökö. Miten ja missä sen akselin toinenpää on kiinni johon kardaani kiinnitetään. Tuossa vanhassa laatikossa ei ole sitä takakoppaa nyt ollenkaan ja siinä akselissa ei ole juuri lainkaan päittäisvälystä. Tuossa nykyisessä sitä oli kun kokeilin silloin kun se koppa oli irti, samoin kun sen rikkinäisen laakerin kera. Ilmeisesti sen akselin "etulaakeri" tai mikä sielä nyt onkaan on myös mennyt ja oletettavaa on että tuo ehjä takalaakerikin menee piakkoin, onkohan näin? Oliskohan tuo iso homma vaihtaa, korjata tuo mikä sieltä nyt ehkä onkin rikki tälläiselle peruspuuhapetelle?
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

tango kirjoitti:Mikäli tarkoitat tuolla hännällä tuota koppaa, ne on kyllä samanlaiset. Laakeri mikä on siinä kopassa, on ihan sökö. Miten ja missä sen akselin toinenpää on kiinni johon kardaani kiinnitetään.
Se on kiinni planeettapyörästössä.

Eli tässä on se hännän viimeinen laakeri. Siellä on myös stefa.

Kuva

Sitten siellä on lukkorengas, jolla tuo muoviratas on asetettu pakalleen

Kuva


Sitten sen muovirattaan takaa löytyy vielä sen kotelon ihan perältä yksi lukkorengas, jonka poistamisen jälkeen käy näin (Tosin tätä ennen on tietysti purettu vähintään ensiöpumput, pakin jarrulevyt, K1 vaihteisto, etujarrupanta ja kaikkee muuta pientä pikkusälää) Voimansiirtolinja siis purkaantuu kokonaisuudessaan vaihteiston etukautta. Ja jos haluaa vain tehdä laatikolle "pikarempan", niin tuota planetaariota ei tarvitse purkaa, vaihtaakseen vaan kitkapinnat, samoiten sitä keskipakosäädintä ei tarvitse irrottaa.

Kuva

Sitten tämä nyytti nostetaan perse eellä pystyyn, jotta pääsemme sen nyytin purkamaan.

Kuva

Sielläkin on lukkorengas:

Kuva

Nyt jätän muutaman työvaiheen raportoimatta, mutta sitten siellä jossainvaiheessa käy näin...

Kuva

Taas mennään vähän mutkia suoraksi, mutta loppujenlopuksi se akseli on tuossa pöydällä. Akselin varressa näkyy noita pieniä neulalaakereita, jotka ovat hyvin hennosti kiinni tuon akselin ympärillä joustavalla muovirungolla. Ne ovat hirveen herkkiä lähtemään karkuun, eikä senjälkeen kenelläkään ole hauskaa - varsinkaan asentajalla.

Kuva
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Viesti Kirjoittaja tango »

Jep, selkeät kuvat ja neuvot, kiitos. Minulla tosin ei ole tuota muoviratasta tuossa vaan siinä on heti se "jarrulevy" vai mikä se on mikä jumittaa P asennolla auton paikalleen. Mutta, mutta... vähän pitää ottaa sanoja takaisin :oops: Tarkemmin kun puistelin tuota vanhaa laatikkoa, onhan siinäkin toki sitä päittäisvälystä ilman sitä takakoppaa. Kopat ovat myös erilaisia. Silmämääräisesti ovat kyllä samanmittaisia (en päässyt nyt oikein mitalla mittailemaan kun se toinen on sielä paikallaan) vaan tuossa vanhassa laatikossa on takaa katsottuna kello 10:ssä joku öljykanava jota tuon nykyisen laatikon koppa ei peitäkkään. Siis eikö mihinkään voi enää luotaa, mersuunkaan? Vanhasta laatikosta tuo koppa käy tuohon nykyiseen, vaan ei toistepäin. Pitäisikö kuitenkin hommata tuohon nykylaatikon koppaan uusi laakeri ja stefa ja laittaa ne, vaan toimisiko noin?
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Onkos siellä se öljyputki paikoilllaan?

Kuva

Sooooriii....eipä siinä .307:ssa näytäkkään EPC:n mukaan olevan tuommosta putkea. Ja siinä on tuo keskipakosäädin vähän erilainen.

Mutta tämä on oikein hyvä osoitus siitä, että ei se Gerbertti ole huvikseen erilaisia numeroita niitten vaihteistojen kylkeen lätkinyt. Eikä kaikki ole samanlaisia, vaikka kuoriltaan olisivatkin yhteneväisiä silmämääräisesti.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Viesti Kirjoittaja tango »

Uusi laakeri ja stefa laitettu paikallaan olevan laatikon omaan takakoppaan ja vaihdettu se sinne takaisin. Auto katsastettu ja koe-ajoa suoritettu muutama sata kilsaa. Toimii kohtuu hyvin. 4-vaihteella kun saapuu esim. risteykseen johon pitää himmata, vaan ei pysähtyä. Vauhti tippuu n. 40-50 km/h, laatikko ei vaihda pienempää vaan lähtee tuolla nelosella vaan jatkamaan. Mikähän tuohon auttaisi, mikäli ohjauspaineenvaijeri, mistä sitä säädetään? Ylöspäin vaihtaessa vaihtokohdat ovat mielestäni ok.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Pudottaessa 4-3:selle taaemman jarrupannan täytyisi kiristyä pikkuhiljaa jarrurummun ympärille, mutta nyt ei jostainsyystä näin käy.

Joko öljyvuotoa, tai sitten luistoa pannassa.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Vastaa Viestiin