Ensinnäkin takuu ja virhevastuu ovat eri asioita. En ole niinkään valmis maksamaan siitä, että saan autolleni lain edellyttämän virhevastuun, mutta siitä olen valmis maksamaan (auton hinnassa) hieman enemmän, että tiedän auton myyjällä olevan resursseja vastuunsa kantamiseen jos ongelmia ilmenee.sportsman kirjoitti:Olet siis valmis maksamaan takuusta jo autoa ostaessasi ?
Mulla on oikeastaan kaksi eri kokemusta tästä. Toinen oli aikanaan SLK:n kanssa. Asiaa on käsitelty täällä aiemmin keskusteluissa ongelman tekniseltä kantilta, joten ei siitä sen tarkemmin tässä yhteydessä. Vika vaikutti siltä, että korjauskustannukset kohoaisivat suhteellisen korkeiksi. Auto oli ostettu merkkiliikkeestä. Myyjäliike otti asian hoitaakseen ja suostui heti mm. siihen, että auton korjaus hoidetaan minua lähinnä olevassa merkkiliikkeessä, heidän hoitaessa asiasta koituvat kustannuspuolen järjestelyt. Homma hoitui todella kivuttomasti alusta loppuun asti.
Jos olisin ostanut SLK:n häkkiaitauksesta, niin rohkenen epäillä olisiko homma hoitunut noin helposti ja kivuttomasti?! Epäilen..eikä syy välttämättä ole edes "häkkiliikkeen" sinänsä, vaan syy löytyy siitä, ettei heillä ole niitä kontakteja siinä laajuudessaan kuin merkkiliikkeeltä löytyy.
Toinen esimerkki koskee perheeseen joskus hankittua farmariautoa. Ostettiin suhteellisen paljon ajettuna suuresta autoliikkeestä, joka ei kuitenkaan ollut kyseisen merkin edustaja. Jossain vaiheessa ilmeni kuitenkin suurehkoja kustannuksia vaativa korjaustarve. Jälleen asia hoidettiin ilman ongelmia ja ilman sen kummempaa vääntämistä myyjäliikkeen omalla korjaamolla virhevastuulain mukaisesti. Tässäkin tapauksessa uskon, että "häkkiliike" ei olisi kyennyt hoitamaan asiaa näin helposti kuntoon.
Olen siis valmis maksamaan siitä, että myyjällä on realistisesti ajatellen mahdollisuus kantaa vastuunsa asianmukaisesti.
Tämä ei siis missään nimessä tarkoita sitä, etteikö moni pieni "häkkiliike" sinänsä toimisi hyvinkin rehellisesti ja vilpittömästi, mutta realiteetti on se, että heillä on harvoin niitä resursseja ongelmien hoitamiseksi mitä isoilla toimijoilla on.
Se on sitten jo melkein oman keskustelunsa paikka, kuinka helposti ja vaivatta isot liikkeet hoitavat ongelmatapaukset. Monella on taatusti erittäin huonoja kokemuksia vastuunkannosta. Kuitenkin omalle kohdalle sattuneet ongelmat on aina hoidettu esimerkillisen hyvin kuntoon.