Joskus öljyjen ja suodattimen vaihto tuntuu toiminnassa, yleensä silloin jos öljyillä ja suodattimella on ajeltu liian pitkään. Mutta ei siitä todellakaan haittaa ole

No minulla on kanssa perässä tuo "240D" vasemmalla ja oikealla "3.0 diesel". Rekisteriotteessani lukee muistaakseni W115/220D. Konepellin alla on OM617 (eli 3 litran diesel) joka on sinne laitettu 1990. En tiedä mikä tämä auto on alunperin ollut. Ehkä 2,2 litran diesel ja noi perän merkinnät on laitettu jälkeenpäin. ?. Onneksi ei sentään ole automaattilootaa.Sivonen kirjoitti:KiitoksiaMuffler kirjoitti:
Tyyppimerkintä ollut 240d 3.0, suht harvinainen malli sinänsä.
Perän ratasilmaa(hammasväliä) ei voi säätää ja muutenkin ne rattaat on ilmeisesti kuluneet kuopille joten tarvit mahdollisesti uuden perän. Autoissa käytetään evolventtihammastusta ja niissä ei kuulu olla ratasvälystä juuri ollenkaan, senverran ettei kiinni juutu. Tietysti voi tarkistaa että kardaanin kuminivelet on kunnossa ennenkuin menee perää(tai perän rattaita) vaihtamaan. Miljoonan ajetussa autossa nyt voi olla vikaa missä tahansa mutta ehkä tästä oli jotain hyötyä. Pitävä takaluukun tiiviste on semmoinen että hankit uuden tiivisteen. Ja oletetaan että luukun sovite on hyvä.
Mallin harvinaisuus oli kyllä tiedossa, joten kiva kuulla, että tekniikka saattaa olla jopa alkuperäinen. Hieman säikähdin tuota mallimerkintää, Mersuista [ja mallimerkinnöistä] kun minulla ei kokemusta/tietoa juuri ole. Kolmilitraista automaattia ei kuulopuheiden mukaan ole Suomeen uutena tuotu kovinkaan paljoa. Omanikin saapui tänne vasta vuonna '93.
Pitääpä tarkistaa kardaanin nivelet. Rattaatkin tulee tarkastettua samalla kun avaan perän, öljyt sinne pitää kuitenkin vaihtaa.
Oikeaan paikkaa säätelet. Vinkkivitonen: saat hieman lisää säätövaraa, kun ruuvaat sen ruuvin ulos ja laitat jousen päähän pienen pultin/ruuvin siten, että kierre jää jousen sisään ja kanta jää jousen päähän. Tein näin yhden luistavan laatinkon kanssa.Sivonen kirjoitti:Löysin ruuvin kertomastasi paikasta. Se oli kuitenkin kiristetty jo lähes pohjaan asti, eli sitä ei saanut säädettyä kuin huonompaan päin (kokeilin). Puoli kierrosta sain sitä kiristettyä, mutta eipä paljon auttanut..
Ja vielä varmistukseksi; olihan se oikea ruuvi, mitä vääntelin? Eli ruuvi löytyi laatikon takaosasta, repsikan puoleisesta kyljestä. 17mm kannalla oleva tulppa jonka alla tasapäinen ruuvi.
Onko lootan ulkopuolella muita säätöjä, vai pitääkö seuraavaksi käydä sisuskalujen kimppuun?
Minulla on sellainen käsitys että omassa autossani on sähköinen kick-down (Haynesin oppaan mukaan). Enkä löytänyt mitään vaihteistolle meneviä tankoja/vaijereita paitsi tietysti sen vaihteenvalitsimen tangon.Jarkko S kirjoitti:Tangon säädöllä tod näk saat sen toimimaan kunnolla, tosin on täälläkinpäin tuommoinen Mersu joka ei meinaa ruveta pelaamaan kunnolla säätämällä, jos nappaisi lotjun auki niin selviäisi mikä mättää.
Joskus öljyjen ja suodattimen vaihto tuntuu toiminnassa, yleensä silloin jos öljyillä ja suodattimella on ajeltu liian pitkään. Mutta ei siitä todellakaan haittaa ole
Eli, löysin sieltä sellaisen säätöruuvin, jossa on noin 10 mm avainvälillä oleva lukkomutteri. Ruuvin pää on neliskanttinen, ja siinä taisi olla reikä poikittain (sokalle?). Tässä systeemissä ei ollut mitään kumituttia eikä mitään muutakaan suojatulppaa/ruuvia. Ilmeisesti tämä säätö vaikuttaa ainoastaan vaihtamiseen (paineen säätö ?). Tähän "mutikkaan" tulee yksi jäykkä putki konehuoneesta, unohdin eilen tarkistaa että mihin se menee, ilmeisesti alipaine?karra kirjoitti:Minulla on sellainen käsitys että omassa autossani on sähköinen kick-down (Haynesin oppaan mukaan). Enkä löytänyt mitään vaihteistolle meneviä tankoja/vaijereita paitsi tietysti sen vaihteenvalitsimen tangon.Jarkko S kirjoitti:Tangon säädöllä tod näk saat sen toimimaan kunnolla, tosin on täälläkinpäin tuommoinen Mersu joka ei meinaa ruveta pelaamaan kunnolla säätämällä, jos nappaisi lotjun auki niin selviäisi mikä mättää.
Joskus öljyjen ja suodattimen vaihto tuntuu toiminnassa, yleensä silloin jos öljyillä ja suodattimella on ajeltu liian pitkään. Mutta ei siitä todellakaan haittaa ole
Minulla kylmänä vaihteisto pelaa hyvin mutta kuumana 3-4 väli kestää vaihto usean sekunnin, sekä jos tasakaasulla ajettaessa nopeus putoaa alle 40 mailin niin laatikko tarjoaa jo kolmosta sisään. Kylmänä 3-4 vaihto tapahtuu noin 30 mailin nopeudella ja kuumana siis vasta 40:n kohdalla.
Kannattaako kokeilla sitä säätöruuvin kiristämistä sieltä vaihteiston takapäästä apukuskin puolelta (jos sellainen autossani on)?
Mitenkäs jos kokeilisi niitä "elvyttäviä" vaihteistoöljyjä, esim. Valvolinen Max-Life?
Nyt kun Jarkko S. oli kanssa foorumilla käymässä niin saisikos tähän minun coupen juttuun kommentteja, kiitoskarra kirjoitti:Eli, löysin sieltä sellaisen säätöruuvin, jossa on noin 10 mm avainvälillä oleva lukkomutteri. Ruuvin pää on neliskanttinen, ja siinä taisi olla reikä poikittain (sokalle?). Tässä systeemissä ei ollut mitään kumituttia eikä mitään muutakaan suojatulppaa/ruuvia. Ilmeisesti tämä säätö vaikuttaa ainoastaan vaihtamiseen (paineen säätö ?). Tähän "mutikkaan" tulee yksi jäykkä putki konehuoneesta, unohdin eilen tarkistaa että mihin se menee, ilmeisesti alipaine?karra kirjoitti:Minulla on sellainen käsitys että omassa autossani on sähköinen kick-down (Haynesin oppaan mukaan). Enkä löytänyt mitään vaihteistolle meneviä tankoja/vaijereita paitsi tietysti sen vaihteenvalitsimen tangon.Jarkko S kirjoitti:Tangon säädöllä tod näk saat sen toimimaan kunnolla, tosin on täälläkinpäin tuommoinen Mersu joka ei meinaa ruveta pelaamaan kunnolla säätämällä, jos nappaisi lotjun auki niin selviäisi mikä mättää.
Joskus öljyjen ja suodattimen vaihto tuntuu toiminnassa, yleensä silloin jos öljyillä ja suodattimella on ajeltu liian pitkään. Mutta ei siitä todellakaan haittaa ole
Minulla kylmänä vaihteisto pelaa hyvin mutta kuumana 3-4 väli kestää vaihto usean sekunnin, sekä jos tasakaasulla ajettaessa nopeus putoaa alle 40 mailin niin laatikko tarjoaa jo kolmosta sisään. Kylmänä 3-4 vaihto tapahtuu noin 30 mailin nopeudella ja kuumana siis vasta 40:n kohdalla.
Kannattaako kokeilla sitä säätöruuvin kiristämistä sieltä vaihteiston takapäästä apukuskin puolelta (jos sellainen autossani on)?
Mitenkäs jos kokeilisi niitä "elvyttäviä" vaihteistoöljyjä, esim. Valvolinen Max-Life?
Eli, mitkä tekijät vaikuttaa siihen missä nopeudessa laatikko vaihtaa 3-4:lle ja taas alas 4-3:lle? Alipainesäädin vaikuttaa toki, mutta jos ajetaan pintakaasulla? Mitään säätötankoja en laatikosta löytänyt, ainoastaan sen putken.