W115 perä huutaa + automaatin (pantojen) säätö?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Tangon säädöllä tod näk saat sen toimimaan kunnolla, tosin on täälläkinpäin tuommoinen Mersu joka ei meinaa ruveta pelaamaan kunnolla säätämällä, jos nappaisi lotjun auki niin selviäisi mikä mättää.

Joskus öljyjen ja suodattimen vaihto tuntuu toiminnassa, yleensä silloin jos öljyillä ja suodattimella on ajeltu liian pitkään. Mutta ei siitä todellakaan haittaa ole :)
Avatar
kimseppanen75
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 154
Liittynyt: Ke 01.10.2003 12:31
Paikkakunta: Lammi

Viesti Kirjoittaja kimseppanen75 »

Sivonen kirjoitti:
Muffler kirjoitti:
Tyyppimerkintä ollut 240d 3.0, suht harvinainen malli sinänsä.
Perän ratasilmaa(hammasväliä) ei voi säätää ja muutenkin ne rattaat on ilmeisesti kuluneet kuopille joten tarvit mahdollisesti uuden perän. Autoissa käytetään evolventtihammastusta ja niissä ei kuulu olla ratasvälystä juuri ollenkaan, senverran ettei kiinni juutu. Tietysti voi tarkistaa että kardaanin kuminivelet on kunnossa ennenkuin menee perää(tai perän rattaita) vaihtamaan. Miljoonan ajetussa autossa nyt voi olla vikaa missä tahansa mutta ehkä tästä oli jotain hyötyä. Pitävä takaluukun tiiviste on semmoinen että hankit uuden tiivisteen. Ja oletetaan että luukun sovite on hyvä.
Kiitoksia

Mallin harvinaisuus oli kyllä tiedossa, joten kiva kuulla, että tekniikka saattaa olla jopa alkuperäinen. Hieman säikähdin tuota mallimerkintää, Mersuista [ja mallimerkinnöistä] kun minulla ei kokemusta/tietoa juuri ole. Kolmilitraista automaattia ei kuulopuheiden mukaan ole Suomeen uutena tuotu kovinkaan paljoa. Omanikin saapui tänne vasta vuonna '93.

Pitääpä tarkistaa kardaanin nivelet. Rattaatkin tulee tarkastettua samalla kun avaan perän, öljyt sinne pitää kuitenkin vaihtaa.
No minulla on kanssa perässä tuo "240D" vasemmalla ja oikealla "3.0 diesel". Rekisteriotteessani lukee muistaakseni W115/220D. Konepellin alla on OM617 (eli 3 litran diesel) joka on sinne laitettu 1990. En tiedä mikä tämä auto on alunperin ollut. Ehkä 2,2 litran diesel ja noi perän merkinnät on laitettu jälkeenpäin. ?. Onneksi ei sentään ole automaattilootaa.
Liikenteessä:
W201 2.5D -85 (karu käyttömasiina saksasta)
W115 3.0D -73 (no ku piti saada...)
Lada 1200 -87 (uusin auto ja lasten suosikki)
David Brown -57 (isin lellikki)
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Sivonen kirjoitti:Löysin ruuvin kertomastasi paikasta. Se oli kuitenkin kiristetty jo lähes pohjaan asti, eli sitä ei saanut säädettyä kuin huonompaan päin (kokeilin). Puoli kierrosta sain sitä kiristettyä, mutta eipä paljon auttanut..

Ja vielä varmistukseksi; olihan se oikea ruuvi, mitä vääntelin? Eli ruuvi löytyi laatikon takaosasta, repsikan puoleisesta kyljestä. 17mm kannalla oleva tulppa jonka alla tasapäinen ruuvi.

Onko lootan ulkopuolella muita säätöjä, vai pitääkö seuraavaksi käydä sisuskalujen kimppuun?
Oikeaan paikkaa säätelet. Vinkkivitonen: saat hieman lisää säätövaraa, kun ruuvaat sen ruuvin ulos ja laitat jousen päähän pienen pultin/ruuvin siten, että kierre jää jousen sisään ja kanta jää jousen päähän. Tein näin yhden luistavan laatinkon kanssa.

Huomaa kuitenkin, että reijästä tulee öljyä, kun ruuvin kiertää pois.

Minulla on 123:ssa samanlainen laatikko ajossa (kotoisin alunperin 115-kopasta) ja toinen laatikko varaosa-auton takakontissa. Ja vielä kolmas löyty varaosa-autosta kiinni. Tosin tuo saattaa olla pykälää uudempaa mallia, kun auto on 230E vm -82.

Kun olen tehnyt inventaarion ja päättänyt mikä laatikko tulee omaani, niin ainakin yksi laatikko saattasi irrota lähetettäväksi JarkkoS:n huoltoon, jolloin autoa ei tarvitse seisottaa huollon aikana...

Mielestäni laatikossa ei ole mitään kiristettäviä (ainakaan helposti) pantoja. Kitkapinnat löytyvät ja niiden kuluneisuus aiheuttaa luistoa ja lonksahtelua, tapauksesta riippuen.
Terveisin
Tero
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Kiitos, Flosse, neuvoista. En kuitenkaan tarvitse laatikkoa, ei tähän mitään kovin isoja remontteja tarvitse tehdä (ts. sellaisia mitä en osaa tai voi [joitain tomaatteja räpeltäneen kaverini kanssa] itse tehdä).

Mitäs noille kitkapinnoille on tehtävissä, jos ne on kovinkin paljon kuluneet?
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Vaihdettavahan ne on jos ovat kuluneet :)

Eli loota irti ja auki.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

osaakos jarkko antaa edes suuntaa antavaa hinta arviota tuomosen suhtkoht hyvin pelaavan 280se:n loovan rempalle.. malli on mikä lie.. =) 277 tai sinnepäin..
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Mika.T:lle nakkasin yv:tä :)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13606
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

1968 SE vaihteistoasiaa

Viesti Kirjoittaja karra »

Jarkko S kirjoitti:Tangon säädöllä tod näk saat sen toimimaan kunnolla, tosin on täälläkinpäin tuommoinen Mersu joka ei meinaa ruveta pelaamaan kunnolla säätämällä, jos nappaisi lotjun auki niin selviäisi mikä mättää.

Joskus öljyjen ja suodattimen vaihto tuntuu toiminnassa, yleensä silloin jos öljyillä ja suodattimella on ajeltu liian pitkään. Mutta ei siitä todellakaan haittaa ole :)
Minulla on sellainen käsitys että omassa autossani on sähköinen kick-down (Haynesin oppaan mukaan). Enkä löytänyt mitään vaihteistolle meneviä tankoja/vaijereita paitsi tietysti sen vaihteenvalitsimen tangon.

Minulla kylmänä vaihteisto pelaa hyvin mutta kuumana 3-4 väli kestää vaihto usean sekunnin, sekä jos tasakaasulla ajettaessa nopeus putoaa alle 40 mailin niin laatikko tarjoaa jo kolmosta sisään. Kylmänä 3-4 vaihto tapahtuu noin 30 mailin nopeudella ja kuumana siis vasta 40:n kohdalla.

Kannattaako kokeilla sitä säätöruuvin kiristämistä sieltä vaihteiston takapäästä apukuskin puolelta (jos sellainen autossani on)?

Mitenkäs jos kokeilisi niitä "elvyttäviä" vaihteistoöljyjä, esim. Valvolinen Max-Life?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13606
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 1968 SE vaihteistoasiaa

Viesti Kirjoittaja karra »

karra kirjoitti:
Jarkko S kirjoitti:Tangon säädöllä tod näk saat sen toimimaan kunnolla, tosin on täälläkinpäin tuommoinen Mersu joka ei meinaa ruveta pelaamaan kunnolla säätämällä, jos nappaisi lotjun auki niin selviäisi mikä mättää.

Joskus öljyjen ja suodattimen vaihto tuntuu toiminnassa, yleensä silloin jos öljyillä ja suodattimella on ajeltu liian pitkään. Mutta ei siitä todellakaan haittaa ole :)
Minulla on sellainen käsitys että omassa autossani on sähköinen kick-down (Haynesin oppaan mukaan). Enkä löytänyt mitään vaihteistolle meneviä tankoja/vaijereita paitsi tietysti sen vaihteenvalitsimen tangon.

Minulla kylmänä vaihteisto pelaa hyvin mutta kuumana 3-4 väli kestää vaihto usean sekunnin, sekä jos tasakaasulla ajettaessa nopeus putoaa alle 40 mailin niin laatikko tarjoaa jo kolmosta sisään. Kylmänä 3-4 vaihto tapahtuu noin 30 mailin nopeudella ja kuumana siis vasta 40:n kohdalla.

Kannattaako kokeilla sitä säätöruuvin kiristämistä sieltä vaihteiston takapäästä apukuskin puolelta (jos sellainen autossani on)?

Mitenkäs jos kokeilisi niitä "elvyttäviä" vaihteistoöljyjä, esim. Valvolinen Max-Life?
Eli, löysin sieltä sellaisen säätöruuvin, jossa on noin 10 mm avainvälillä oleva lukkomutteri. Ruuvin pää on neliskanttinen, ja siinä taisi olla reikä poikittain (sokalle?). Tässä systeemissä ei ollut mitään kumituttia eikä mitään muutakaan suojatulppaa/ruuvia. Ilmeisesti tämä säätö vaikuttaa ainoastaan vaihtamiseen (paineen säätö ?). Tähän "mutikkaan" tulee yksi jäykkä putki konehuoneesta, unohdin eilen tarkistaa että mihin se menee, ilmeisesti alipaine?

Eli, mitkä tekijät vaikuttaa siihen missä nopeudessa laatikko vaihtaa 3-4:lle ja taas alas 4-3:lle? Alipainesäädin vaikuttaa toki, mutta jos ajetaan pintakaasulla? Mitään säätötankoja en laatikosta löytänyt, ainoastaan sen putken.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13606
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 1968 SE automaattivaihteistoasiaa

Viesti Kirjoittaja karra »

karra kirjoitti:
karra kirjoitti:
Jarkko S kirjoitti:Tangon säädöllä tod näk saat sen toimimaan kunnolla, tosin on täälläkinpäin tuommoinen Mersu joka ei meinaa ruveta pelaamaan kunnolla säätämällä, jos nappaisi lotjun auki niin selviäisi mikä mättää.

Joskus öljyjen ja suodattimen vaihto tuntuu toiminnassa, yleensä silloin jos öljyillä ja suodattimella on ajeltu liian pitkään. Mutta ei siitä todellakaan haittaa ole :)
Minulla on sellainen käsitys että omassa autossani on sähköinen kick-down (Haynesin oppaan mukaan). Enkä löytänyt mitään vaihteistolle meneviä tankoja/vaijereita paitsi tietysti sen vaihteenvalitsimen tangon.

Minulla kylmänä vaihteisto pelaa hyvin mutta kuumana 3-4 väli kestää vaihto usean sekunnin, sekä jos tasakaasulla ajettaessa nopeus putoaa alle 40 mailin niin laatikko tarjoaa jo kolmosta sisään. Kylmänä 3-4 vaihto tapahtuu noin 30 mailin nopeudella ja kuumana siis vasta 40:n kohdalla.

Kannattaako kokeilla sitä säätöruuvin kiristämistä sieltä vaihteiston takapäästä apukuskin puolelta (jos sellainen autossani on)?

Mitenkäs jos kokeilisi niitä "elvyttäviä" vaihteistoöljyjä, esim. Valvolinen Max-Life?
Eli, löysin sieltä sellaisen säätöruuvin, jossa on noin 10 mm avainvälillä oleva lukkomutteri. Ruuvin pää on neliskanttinen, ja siinä taisi olla reikä poikittain (sokalle?). Tässä systeemissä ei ollut mitään kumituttia eikä mitään muutakaan suojatulppaa/ruuvia. Ilmeisesti tämä säätö vaikuttaa ainoastaan vaihtamiseen (paineen säätö ?). Tähän "mutikkaan" tulee yksi jäykkä putki konehuoneesta, unohdin eilen tarkistaa että mihin se menee, ilmeisesti alipaine?

Eli, mitkä tekijät vaikuttaa siihen missä nopeudessa laatikko vaihtaa 3-4:lle ja taas alas 4-3:lle? Alipainesäädin vaikuttaa toki, mutta jos ajetaan pintakaasulla? Mitään säätötankoja en laatikosta löytänyt, ainoastaan sen putken.
Nyt kun Jarkko S. oli kanssa foorumilla käymässä niin saisikos tähän minun coupen juttuun kommentteja, kiitos :) Sen verran öljystä että väri on hyvä eikä haise, mutta öljyn seassa oli pari pientä mustaa "mujua" kun tikun päätä tutki.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin