W115 perä huutaa + automaatin (pantojen) säätö?
W115 perä huutaa + automaatin (pantojen) säätö?
Auto on '75 300D, nelivaihteisella automaatilla varustettuna. Ajettu vain 950tkm, joista 250tkm konerempan jälkeen.
___
Perä alkaa varmaankin olla elämänsä ehtoopuolella, tai ainakin säädön tarpeessa. Yhdeksänkympin vauhdissa vollottaa hieman osakaasulla. Moottorijarrutuksessa ja täyskaasulla ääni hukkuu. Kaasua pumppaillessa perä kolisee.
Onko perän rattaissa säätömahdollisuutta? Eli voiko sitä kardaanin päässä olevaa ratasta jollain konstilla säätää taaksepäin, jotta välys hukkuisi?
___
Vaihdelaatikossa on joku säätö ilmeisesti hieman vinossa, koska se nykäisee vaihtaessa, kun kiihdyttää puolella kaasulla. Kolmonen ehtii olla päällä noin puoli sekuntia, kun loota jo lykkää nelosta silimään. Se taitaa olla ihan normaalia, vai kuinka?
Ihan hiljalleen kiihdyttäessä se taas "unohtaa vaihtaa", eli esim. kolmoselle vaihtaessa loota pudottaa kakkosen pois, ja jää luistamaan kolmoselle. Kaasua painamalla/hölläämällä kolmonen menee kunnolla päälle ja luistaminen loppuu.
Täyskaasulla vaihtaa moitteitta, ehkä kuitenkin hieman hitaasti. Pannat löysällä? Vai löytyykö sieltä edes pantoja? Ja jos löytyy, niin mikähän mahtaa olla niitten oikea kiristysmomentti?
Laatikon säädön kanssa edellinen omistaja (nyk. naku-Golfin omistaja ;) oli tehnyt aika lailla työtä. Venttiilikopan yli menee joku vaihdelaatikon tanko, liekö kick-down-vipu, vai mikä? Siinä oli ollut parin millin väljä, ja ed.om. oli hitsannut sen kiinteäksi. Kuuluisiko siinä olla se välys?
Sitä tankoa säätelemällä (siinä on pituussäätöruuvit) hän oli saanut laatikon ylipäätään toimimaan, se kun oli lopettanut nelosen käytön kokonaan. Ilmeisen herkkä säätö siinä on, säätäessä oli kuulemma meinannut mennä hermot.
Muuten laatikko on hyvässä kunnossa, ei luista, vuoda, eikä pidä mitään ääniä. Öljytkin on kirkkaanpunaiset. Minkä merkkinen se laatikko muuten mahtaa olla? B&W:tä veikkasi joku...
___
Niin, ja onko tuohon takaluukkuun keksitty _pitävää_ tiivistettä? Ne kun kuulemma kaikissa 115:ssa vuotaa (tässäkin).
___
[edit: otsikko]
___
Perä alkaa varmaankin olla elämänsä ehtoopuolella, tai ainakin säädön tarpeessa. Yhdeksänkympin vauhdissa vollottaa hieman osakaasulla. Moottorijarrutuksessa ja täyskaasulla ääni hukkuu. Kaasua pumppaillessa perä kolisee.
Onko perän rattaissa säätömahdollisuutta? Eli voiko sitä kardaanin päässä olevaa ratasta jollain konstilla säätää taaksepäin, jotta välys hukkuisi?
___
Vaihdelaatikossa on joku säätö ilmeisesti hieman vinossa, koska se nykäisee vaihtaessa, kun kiihdyttää puolella kaasulla. Kolmonen ehtii olla päällä noin puoli sekuntia, kun loota jo lykkää nelosta silimään. Se taitaa olla ihan normaalia, vai kuinka?
Ihan hiljalleen kiihdyttäessä se taas "unohtaa vaihtaa", eli esim. kolmoselle vaihtaessa loota pudottaa kakkosen pois, ja jää luistamaan kolmoselle. Kaasua painamalla/hölläämällä kolmonen menee kunnolla päälle ja luistaminen loppuu.
Täyskaasulla vaihtaa moitteitta, ehkä kuitenkin hieman hitaasti. Pannat löysällä? Vai löytyykö sieltä edes pantoja? Ja jos löytyy, niin mikähän mahtaa olla niitten oikea kiristysmomentti?
Laatikon säädön kanssa edellinen omistaja (nyk. naku-Golfin omistaja ;) oli tehnyt aika lailla työtä. Venttiilikopan yli menee joku vaihdelaatikon tanko, liekö kick-down-vipu, vai mikä? Siinä oli ollut parin millin väljä, ja ed.om. oli hitsannut sen kiinteäksi. Kuuluisiko siinä olla se välys?
Sitä tankoa säätelemällä (siinä on pituussäätöruuvit) hän oli saanut laatikon ylipäätään toimimaan, se kun oli lopettanut nelosen käytön kokonaan. Ilmeisen herkkä säätö siinä on, säätäessä oli kuulemma meinannut mennä hermot.
Muuten laatikko on hyvässä kunnossa, ei luista, vuoda, eikä pidä mitään ääniä. Öljytkin on kirkkaanpunaiset. Minkä merkkinen se laatikko muuten mahtaa olla? B&W:tä veikkasi joku...
___
Niin, ja onko tuohon takaluukkuun keksitty _pitävää_ tiivistettä? Ne kun kuulemma kaikissa 115:ssa vuotaa (tässäkin).
___
[edit: otsikko]
Viimeksi muokannut Sivonen, To 10.06.2004 18:05. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Re: W115 perä huutaa, automaatti protestoi
Eli siis tuo tanko:Sivonen kirjoitti:Venttiilikopan yli menee joku vaihdelaatikon tanko, liekö kick-down-vipu, vai mikä? Siinä oli ollut parin millin väljä, ja ed.om. oli hitsannut sen kiinteäksi. Kuuluisiko siinä olla se välys?
http://personal.inet.fi/koti/millhill.racing/Mese22.jpg
http://personal.inet.fi/koti/millhill.racing/Mese10.jpg
Kuvat ~115kB/kpl
Näyttää olevan kaasuvivustossa kiinni, joten eiköhän se kick-downi ole.
__
Nyt tarkempien testien tuloksena huomasin, että loota vaihtaa paikaltaan lähtiessä ykköseltä kakkoselle liian myöhään, kun kiihdyttää kaasu pohjassa. Kone huutaa pari sekuntia kierrokset katossa, ja sitten nytkähtää kakkonen silmään, ja meno jatkuu.
Pannat löysällä, vai kick-down liian kireällä?
__
Ja nyt juuri kun katselin onko lootaa rempattu joskus (ei ole ainakaan kuitteja siitä), huomasin huoltokuiteista, että auton malliksi on merkitty 5-240D-3.0-115D/2750 (tarkistin myös rek.otteesta). Viittaako tuo 240D siihen, että autossa on ollut alunperin 2.4l kone (nyt siis 3.0)?
__
Ja sitten löysin tuollaisen palikan, jonka tunnistin koneen kannakkeeksi, vai onko se sittenkin joku "iskunvaimennin", vai joku muu?:
http://personal.inet.fi/koti/millhill.racing/Mese14.jpg
Näyttäisi olevan väljää sen kumitapin alapuolella.. Pitäisikö pultin olla kireällä siten, että kumipötkö painuisi vähän kasaan?
__
Ai niin... Mistäs tuo vehje ilmataan? Ihan vaan jo etukäteen kyselen, jos vaikka sattuu aine loppumaan.. :)
Viimeksi muokannut Sivonen, Pe 21.05.2004 21:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Tyyppimerkintä ollut 240d 3.0, suht harvinainen malli sinänsä.dealer kirjoitti:On se varmaan ollut orig. 3,0.
Noitahan oli (on) sellaisia että perässä oli merkit "240 D"
ja toisella laidalla "3.0"
Mobilistit tiennevät tarkemmin.
Perän ratasilmaa(hammasväliä) ei voi säätää ja muutenkin ne rattaat on ilmeisesti kuluneet kuopille joten tarvit mahdollisesti uuden perän. Autoissa käytetään evolventtihammastusta ja niissä ei kuulu olla ratasvälystä juuri ollenkaan, senverran ettei kiinni juutu. Tietysti voi tarkistaa että kardaanin kuminivelet on kunnossa ennenkuin menee perää(tai perän rattaita) vaihtamaan. Miljoonan ajetussa autossa nyt voi olla vikaa missä tahansa mutta ehkä tästä oli jotain hyötyä. Pitävä takaluukun tiiviste on semmoinen että hankit uuden tiivisteen. Ja oletetaan että luukun sovite on hyvä.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
KiitoksiaMuffler kirjoitti:
Tyyppimerkintä ollut 240d 3.0, suht harvinainen malli sinänsä.
Perän ratasilmaa(hammasväliä) ei voi säätää ja muutenkin ne rattaat on ilmeisesti kuluneet kuopille joten tarvit mahdollisesti uuden perän. Autoissa käytetään evolventtihammastusta ja niissä ei kuulu olla ratasvälystä juuri ollenkaan, senverran ettei kiinni juutu. Tietysti voi tarkistaa että kardaanin kuminivelet on kunnossa ennenkuin menee perää(tai perän rattaita) vaihtamaan. Miljoonan ajetussa autossa nyt voi olla vikaa missä tahansa mutta ehkä tästä oli jotain hyötyä. Pitävä takaluukun tiiviste on semmoinen että hankit uuden tiivisteen. Ja oletetaan että luukun sovite on hyvä.
Mallin harvinaisuus oli kyllä tiedossa, joten kiva kuulla, että tekniikka saattaa olla jopa alkuperäinen. Hieman säikähdin tuota mallimerkintää, Mersuista [ja mallimerkinnöistä] kun minulla ei kokemusta/tietoa juuri ole. Kolmilitraista automaattia ei kuulopuheiden mukaan ole Suomeen uutena tuotu kovinkaan paljoa. Omanikin saapui tänne vasta vuonna '93.
Pitääpä tarkistaa kardaanin nivelet. Rattaatkin tulee tarkastettua samalla kun avaan perän, öljyt sinne pitää kuitenkin vaihtaa.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Minäkin olen toisinaan havainnut merkinnän: 240 D - 3.0
Ihan vaan tiedoksi... asiasta ja ko. autosta en enempää tiedä.....
Tien päällä vaan jo liikkunut jonkin verran omin avuinkin (parisen miljoonaa km), niin siinä ajassa hapero pääkin kaikenlaista peräpeltitekstiä noteeraa....
Ihan vaan tiedoksi... asiasta ja ko. autosta en enempää tiedä.....
Tien päällä vaan jo liikkunut jonkin verran omin avuinkin (parisen miljoonaa km), niin siinä ajassa hapero pääkin kaikenlaista peräpeltitekstiä noteeraa....
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1225
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Perän ollessa auki voi sieltä yrittää tihrustaa rattaiden hammaskosketusta, selviää kuluneista kohdista tai vaihtoehtoisesti merkkausvärillä.sivonen kirjoitti: Pitääpä tarkistaa kardaanin nivelet. Rattaatkin tulee tarkastettua samalla kun avaan perän, öljyt sinne pitää kuitenkin vaihtaa.
Luultavimmin tuo ääntäminen johtuu kuluneisuudesta jota voi olla hankala korjata säätämällä.

Pari perää on tallissa avattuina (3.92 & 3.07) ja niistä on yritetty saada selville aletaanko säätämään itse vai ei...
Jokuhan oli laittanut RVS-ainetta perään. Kyseisen (ihme)aineen hyödyllisyydestä ei taida olla kuitenkaan vielä kokemuksia täällä foorumilla?
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
w115

Terveisin Esa
Kiitoksia vastauksista.
Pitää mennä maanantaina kirjastoon etsimään korjausopusta.
Minun autoni perässä ei ole muita merkkejä, kuin tähti.
http://personal.inet.fi/koti/shoulderlo ... /mese3.jpg
Pitää mennä maanantaina kirjastoon etsimään korjausopusta.
Minun autoni perässä ei ole muita merkkejä, kuin tähti.
http://personal.inet.fi/koti/shoulderlo ... /mese3.jpg
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Ne merkinnät on voitu jättää pois silloin kun auto on uutena tilattu.sivonen kirjoitti:Kiitoksia vastauksista.
Pitää mennä maanantaina kirjastoon etsimään korjausopusta.
Minun autoni perässä ei ole muita merkkejä, kuin tähti.
http://personal.inet.fi/koti/shoulderlo ... /mese3.jpg
Voin kaupata ainakin sen 240d lätkän

W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Re: W115 perä huutaa, automaatti protestoi +muuta kyselyä
Arvelen, että tuo vuoto todenäköisemmin johtuu takavalojen tiivisteistä.sivonen kirjoitti:Auto on '75 300D, nelivaihteisella automaatilla varustettuna. .
Niin, ja onko tuohon takaluukkuun keksitty _pitävää_ tiivistettä? Ne kun kuulemma kaikissa 115:ssa vuotaa (tässäkin).
___
[edit: otsikko]
Teroson ( alkup. toimittaja ) valmistaa kohteeseen hyvin soveltuvaa
muovailtavaa "ikuisesti pehmeää " tiivisteainetta. Aine tulee siis alkuperäisen
tiivisteen lisäksi tiivistäen loputkin rakoset.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Re: w115
Mahdatko tarkoittaa tällaista Alfamerin korjausopasta (vuodelta 1986)? Kävin kirjastosta lainaamassa ko. kirjan. Kannessa on kullanvärinen Mersu, ja tekstit:esarund kirjoitti:Etsi 123 korjauskirjasta kohta, siellä muistaakseni on kutakuinkin samanlaisen vivuston säätöohje.
___
KORJAUSOPAS MERCEDES
2
SF
TYYPPI 123
1976-1985
DIESELMOOTTORIT
615, 616, JA 617
___
Kirjassa ei ollut mitään juttua automaatista.
Mutta oli kirjasta hyötyä, perän säätö tuli todettua samanlaiseksi kuin Miravauriossa (Fiat 131), eli vetopyörien alla olevia prikkoja vaihtamalla se onnistuu, jos rattaat on ehjät (ja jos 123 ja 115 perät on sisuksiltaankin samanlaiset?).
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Re: moi
Jep.mie kirjoitti:Olikos tämä MB Varkaudesta, joka oli myös huuto.net:stä. Taisi auto mennä sitten isältä pojalle, hyvä ettei mennyt purettavaksi, 240D 3.0 ei ole kuitenkaan kovin yleinen.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Jaahas. Nyt alkaa homma mennä salatieteeksi. Löytämäni korjausopas ei tosiaan käsittele automaattilaatikkoa, eikä myöskään Autodata CD:ltä löydy mainintaa 240D 3.0:sta, saatika sitten automaattilaatikosta.
Oma kokemukseni automaattilaatikoista rajoittuu ajamiseen, öljynvaihtoon, sekä yleiseen teoriaan. Mersun laatikossa vain ajamiseen...
Noh, automaatin säätöhän menee tietääkseni seuraavasti (korjatkaa, jos olen väärässä, tai jos on lisättävää)
-Venttilikopan yllä olevasta tangosta säädetään vaihtokohta
-Lootan kyljessä olevasta alipaine"mutterista" säädetään vaihdon pehmeys/kovuus. Miten sen säätäminen käytännössä menee? Jakoavain käteen, ja vääntämään? [ks. edit]
-Kun homma tuntuu "valmiilta", niin varmistetaan, ettei laatikko luista (ajamalla, sekä mäkeen parkkeeraamalla?)
yo. ohje (löytyi tuolta) on 124/126-malliin. Onko 115:n lootan säätö samanlainen?
Mutta (erään mekaanikon mielestä) kuitenkin ensimmäinen asia, jota tuolle laatikolle pitäisi tehdä olisi pantojen säätö, ja öljynvaihto. Edelleen pitäisi jostain kaivella pantojen kiristysmomentti. Minkälaista öljyä suosittelette (onko automaattiöljyissä eroja?), entä kannattaako laittaa jotain lisäainetta?
...niin, ja missäs se (laatikon) öljynsuodatin sijaitsee?
[edit:
Tapahtuuko säätö 115:ssä näin?
- Ota mustasta "tutista" hattu pois. Hatun alla on säätöpaikka, metallinen n. 2mm ohut ja 15mm pitkä tanko.
- Nosta metallista tankoa ylös ja käännä sitä pykälä kerrallaan. Laske pykäliä säädön aikana. Voit myöhemmin palata takaisin vanhoihin säätöihin, jos menee pieleen.
- Käännös myötäpäivään--> vaihdot kovenee ja luisto vähenee. Vastapäivään tapahtuu päinvastoin.
]
Oma kokemukseni automaattilaatikoista rajoittuu ajamiseen, öljynvaihtoon, sekä yleiseen teoriaan. Mersun laatikossa vain ajamiseen...

Noh, automaatin säätöhän menee tietääkseni seuraavasti (korjatkaa, jos olen väärässä, tai jos on lisättävää)
-Venttilikopan yllä olevasta tangosta säädetään vaihtokohta
-Lootan kyljessä olevasta alipaine"mutterista" säädetään vaihdon pehmeys/kovuus. Miten sen säätäminen käytännössä menee? Jakoavain käteen, ja vääntämään? [ks. edit]
-Kun homma tuntuu "valmiilta", niin varmistetaan, ettei laatikko luista (ajamalla, sekä mäkeen parkkeeraamalla?)
yo. ohje (löytyi tuolta) on 124/126-malliin. Onko 115:n lootan säätö samanlainen?
Mutta (erään mekaanikon mielestä) kuitenkin ensimmäinen asia, jota tuolle laatikolle pitäisi tehdä olisi pantojen säätö, ja öljynvaihto. Edelleen pitäisi jostain kaivella pantojen kiristysmomentti. Minkälaista öljyä suosittelette (onko automaattiöljyissä eroja?), entä kannattaako laittaa jotain lisäainetta?
...niin, ja missäs se (laatikon) öljynsuodatin sijaitsee?

[edit:
Tapahtuuko säätö 115:ssä näin?
- Ota mustasta "tutista" hattu pois. Hatun alla on säätöpaikka, metallinen n. 2mm ohut ja 15mm pitkä tanko.
- Nosta metallista tankoa ylös ja käännä sitä pykälä kerrallaan. Laske pykäliä säädön aikana. Voit myöhemmin palata takaisin vanhoihin säätöihin, jos menee pieleen.
- Käännös myötäpäivään--> vaihdot kovenee ja luisto vähenee. Vastapäivään tapahtuu päinvastoin.
]
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
No, jos siellä tuommoinen kumitutti on, niin todennäköisesti tästä säädetään paineet, kyllä vaan.sivonen kirjoitti:...niin, ja missäs se (laatikon) öljynsuodatin sijaitsee?
[edit:
Tapahtuuko säätö 115:ssä näin?
- Ota mustasta "tutista" hattu pois. Hatun alla on säätöpaikka, metallinen n. 2mm ohut ja 15mm pitkä tanko.
- Nosta metallista tankoa ylös ja käännä sitä pykälä kerrallaan. Laske pykäliä säädön aikana. Voit myöhemmin palata takaisin vanhoihin säätöihin, jos menee pieleen.
- Käännös myötäpäivään--> vaihdot kovenee ja luisto vähenee. Vastapäivään tapahtuu päinvastoin.
]
Laatikon öljynsuodatin on lootan sisällä, heti öljypohjan takana. Laatikkoöljyn + suotimen vaihto vaatii näin öljypohjan irrotuksen ja muista vaihtaa kasatessa myös öljypohjan tiiviste.

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Re: W115 perä huutaa, automaatti protestoi
[
__
Ja sitten löysin tuollaisen palikan, jonka tunnistin koneen kannakkeeksi, vai onko se sittenkin joku "iskunvaimennin", vai joku muu?:
http://personal.inet.fi/koti/millhill.racing/Mese14.jpg
Näyttäisi olevan väljää sen kumitapin alapuolella.. Pitäisikö pultin olla kireällä siten, että kumipötkö painuisi vähän kasaan?
__
Tässä sinulla on se etsimäsi moottorin iskunvaimennin.
__
Ja sitten löysin tuollaisen palikan, jonka tunnistin koneen kannakkeeksi, vai onko se sittenkin joku "iskunvaimennin", vai joku muu?:
http://personal.inet.fi/koti/millhill.racing/Mese14.jpg
Näyttäisi olevan väljää sen kumitapin alapuolella.. Pitäisikö pultin olla kireällä siten, että kumipötkö painuisi vähän kasaan?
__
Tässä sinulla on se etsimäsi moottorin iskunvaimennin.
Terveisin Esa
-
- Vaihteistospesialisti
- Viestit: 584
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
- Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
- Viesti:
Kappas, nyt vasta hoksasin lueskella tätä osiota
Mutta, tuossa lootassa painetta säädetään pelkääjän puolelta pyrstöstä, sieltä pitäisi löytymän 19mm(tai 17mm) "proppu" jonka alla on ruuvi josta käännetään, kuusiokololla tai tavallisella meisselillä.
Itse en tunne/muista tuota vanhempaa lootaa niin tarkasti kuin 722.3/4:sta, mutta voin työmaalla tsekata tarkemmin,

Mutta, tuossa lootassa painetta säädetään pelkääjän puolelta pyrstöstä, sieltä pitäisi löytymän 19mm(tai 17mm) "proppu" jonka alla on ruuvi josta käännetään, kuusiokololla tai tavallisella meisselillä.
Itse en tunne/muista tuota vanhempaa lootaa niin tarkasti kuin 722.3/4:sta, mutta voin työmaalla tsekata tarkemmin,
Löysin ruuvin kertomastasi paikasta. Se oli kuitenkin kiristetty jo lähes pohjaan asti, eli sitä ei saanut säädettyä kuin huonompaan päin (kokeilin). Puoli kierrosta sain sitä kiristettyä, mutta eipä paljon auttanut..
Ja vielä varmistukseksi; olihan se oikea ruuvi, mitä vääntelin? Eli ruuvi löytyi laatikon takaosasta, repsikan puoleisesta kyljestä. 17mm kannalla oleva tulppa jonka alla tasapäinen ruuvi.
Onko lootan ulkopuolella muita säätöjä, vai pitääkö seuraavaksi käydä sisuskalujen kimppuun?
Ja vielä varmistukseksi; olihan se oikea ruuvi, mitä vääntelin? Eli ruuvi löytyi laatikon takaosasta, repsikan puoleisesta kyljestä. 17mm kannalla oleva tulppa jonka alla tasapäinen ruuvi.
Onko lootan ulkopuolella muita säätöjä, vai pitääkö seuraavaksi käydä sisuskalujen kimppuun?
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
-
- Vaihteistospesialisti
- Viestit: 584
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
- Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
- Viesti:
Kylläpäs kuulostaa aivan oikealle namiskalle.
Vai että pohjassa oli, onkos tuossa lootassa alipaineohjausta, eli meneekö siihen säätimelle alipaineletkua? Jos on letku niin vikase että ei ole öljyä letkussa.
On kahta mallia alipaineohjauksella tai ilman, toisessa on pelkkä vipu siellä turbiinikopan takana.
Pantoja noissa ei juurikaan tartte säädellä.
Vai että pohjassa oli, onkos tuossa lootassa alipaineohjausta, eli meneekö siihen säätimelle alipaineletkua? Jos on letku niin vikase että ei ole öljyä letkussa.
On kahta mallia alipaineohjauksella tai ilman, toisessa on pelkkä vipu siellä turbiinikopan takana.
Pantoja noissa ei juurikaan tartte säädellä.
ite olen kanssa tapellut tuon 126sen loovan kanssa... kylmänä ei meinaa millään vaihtaa neloselle... luistaa vaan niin per... kun ajeleen kolmosella pari-kolme kilometriä ja tökkää kepistä neloselle niin johan vaihtaa nätisti neloselle (tämä "vika" ilmeni kun vaihdoin öljyt loovaan...nesteen ATF-X)... ja toinen omituisuus... kylmänä sekin... kakkosen ja kolmosen vaihto luistaa joskus aikalailla... (ei läheskään joka kerta) oisko JARKKO.S:llä jotain korjaus kehotuksia? vai heitänkö järveen koko laitoksen...
-
- Vaihteistospesialisti
- Viestit: 584
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
- Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
- Viesti:
Sivonen, kokeileppas löysätä painetta, koska voipi olla silleen että paine on turhan kovalla, jolloin loota vetää kakkosella niin pitkään että haluaa vaihtaa suoraan sen nelosen, eli vauhtia/kierroksia on niin paljon että on jo "nelosen vauhti". Ja kokeile säätää myös sitä kaasuvivuston luona olevaa tankoa jos ei painesäätö auta. Löysää painetta alkuun joku 1½-2, katsot ettei loota ala kuitenkaan luistamaan. Hienosäätöä vain.
Mika.T, saattaa olla jo tiivisteet lopussa, eli lämmetessään ja pehmetessään alkaa tiivisteet toimimaan jotenkuten. Ei sitä vielä kannata verkonpainoksi laittaa, on aika huonostakin saatu toimiva peli
Mika.T, saattaa olla jo tiivisteet lopussa, eli lämmetessään ja pehmetessään alkaa tiivisteet toimimaan jotenkuten. Ei sitä vielä kannata verkonpainoksi laittaa, on aika huonostakin saatu toimiva peli

Kokeilin eilen löysätä paineita noin 2 kierrosta. Vaikutus oli tietysti huonompaan päin, vaihtokohta ei muuttunut, mutta laatikko luisti vaihtaessa todella reippaasti (ihan kuin olisi kytkintä painanut). Mäessä auto pysyi kuitenkin paikallaan vaihteella, eikä ajossa tuntunut luistoa. Vain vaihtaessa.
Tankoa säätelin aiemmin, sillä sain vaihtokohdan hyväksi, paitsi että kick-down pohjassa vaihtaa 1->2 liian myöhään, 2->3 liian aikaisin, ja 3->4 hyvin. Normaaliajossa vaihtokohdat on ok. Tankoa säätämällä en saanut laatikkoa "liian kireäksi", eli niin että niskat naksuu joka vaihdolla, tai vaihtaa vasta isoilla kierroksilla.
Laatikko ei hyppää minkään vaihteen yli, paitsi lähdössä ykkösen, kuten kuuluu.
Tankoa säätelin aiemmin, sillä sain vaihtokohdan hyväksi, paitsi että kick-down pohjassa vaihtaa 1->2 liian myöhään, 2->3 liian aikaisin, ja 3->4 hyvin. Normaaliajossa vaihtokohdat on ok. Tankoa säätämällä en saanut laatikkoa "liian kireäksi", eli niin että niskat naksuu joka vaihdolla, tai vaihtaa vasta isoilla kierroksilla.
Laatikko ei hyppää minkään vaihteen yli, paitsi lähdössä ykkösen, kuten kuuluu.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Jopas kävi tuuri. Ajattelin alkaa taas säätämään sitä tankoa, mutta sehän napsahti poikki omasta hitsauksesta (jouduin aiemmin hitsaamaan siihen jatkoa, kun oli yksi säätömutteri hitsattu kiinteäksi). No ei muuta kuin tanko taskuun ja kaverin luo hitsaamaan. Nyt tanko on entistä rumempi, mutta ainakin kestää... 
Kun laitoin tangon takaisin, säädin sen perstuntumalla sopivaksi, eli siten että se on hieman "liian pitkä", eli siis työntää vipuja hieman erilleen kaasun ollessa pois.
Kokeilin liikkuuko auto enää mihinkään, ja vaihto parani selvästi. Ei luista, eikä nykäise. Vaihtokohta tietysti siirtyi hieman ylöspäin, nyt vaihtaa pienelläkin kaasulla nelosta vasta 60:n vauhdissa. Saisi vaihtaa alempanakin kun rauhallisesti ajelee, nyt auton käytös on turhan levotonta.
No jos tuolla nyt pari viikkoa ajelisi tuollaisenaan, ja kun tilipäivä taas koittaa, niin öljypohja irti, suodattimen pesu/uusiminen, ja kaveri saa tulla ihmettelemään pantojen säätöä (kunhan vaan selvitän oikean momentin..).
Laurelin lootasta (aj. 480tkm) ainakin väheni luisto öljynvaidolla ja suotimen pesulla... Eipä kai siitä haittaa ole Mersussakaan..

Kun laitoin tangon takaisin, säädin sen perstuntumalla sopivaksi, eli siten että se on hieman "liian pitkä", eli siis työntää vipuja hieman erilleen kaasun ollessa pois.
Kokeilin liikkuuko auto enää mihinkään, ja vaihto parani selvästi. Ei luista, eikä nykäise. Vaihtokohta tietysti siirtyi hieman ylöspäin, nyt vaihtaa pienelläkin kaasulla nelosta vasta 60:n vauhdissa. Saisi vaihtaa alempanakin kun rauhallisesti ajelee, nyt auton käytös on turhan levotonta.
No jos tuolla nyt pari viikkoa ajelisi tuollaisenaan, ja kun tilipäivä taas koittaa, niin öljypohja irti, suodattimen pesu/uusiminen, ja kaveri saa tulla ihmettelemään pantojen säätöä (kunhan vaan selvitän oikean momentin..).
Laurelin lootasta (aj. 480tkm) ainakin väheni luisto öljynvaidolla ja suotimen pesulla... Eipä kai siitä haittaa ole Mersussakaan..

[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]