Tänään mekaanisen osaston niputusta. Tiivisteitä, jarrupantoja, kytkinpakkoja, planeettapyörästöjä, pakin levyjä, kytkinpakkoja ja jarrupantoja taas nykerretty paikoilleen.
Tämän ensimmäisen jarrupannan liikevarat näyttivät olevan vähän tiukanlaiset, joutui kiristinmännän kärjen liikevaroja miettimään ja mittailemaan, että pysyisi toiminta-alueen toleransseissa.
Taaemman jarrupannan kiristinmännän ympärillä on kovamuovia oleva tiivisterengas. Sen halkaisia on ... muistaakseni 76mm. On sitten --tun tiukka.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Niin, siis kyllä se muovitiiviste on jo siinä männän ympärillä, mutta se ei nyt oikein tahdo upottautua sinne koloon, joka siitä laatikon rungosta löytyy. Täytyy varmaan sorvuuttaa joku työkalu, jolla saa mukuteltua sen sinne monttuun asti. Ameriikan pojat kirjoittelee ko. männästä, että jos siinä ei ole dramaattista vikaa, niin ei kannata vaihtaa sitä tiivistettäkään.
Sitten lisävastuksia sarjakytkennällä.
Niputin tänään koko mekaanisen osion muuten valmiiksi, mutta kun rupesin pistämään öljypumppu-pakkimäntä yhdistelmää paikoilleen, tulikin seinä vastaan. Ko. osakompleksi ei tahtonut mennä myöskään paikoilleen, vaan jäi noin 3 milliä vaille pohjastaan irti.
Samalla kun pyöritin kytkinakselista, se oli aivan jumissa...mitvit tässä nyt mättää...ja ei kun pura koko kyhäelmä taas atomeiksi.
Ja löytyihän se syy. Taaempi kytkinrumpu tulee onton läpivientiakselin ympärille, jonka ulkokehällä on kaksi teflonmuovista tiivisterengasta.
Vaikka olin vaseliinilla ne töpötellyt paikoilleen, oli molemmat korkanneet tulla urista ulos ja menneet sijoiltaan ja ruttuun. Huomenna uudet renkaat ja niputetaanpas taas.
Parempi tietysti, että tuo mohellus löytyi tässävaiheessa, kun vasta vaihteiston paikallaan ollessa.
Nooh...kuuluu harrasteeseen.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Mistä sie niitä teflonrenkaita haet, jos nuin helpolla löytyy?
Ajattelen vaan jos otamma rojektiksi W111 coupen loodan syssymmällä (esim lokakuussa ) niin siihen ei taida ihan tuosta noin vaan tiiviste- ym osia löytyä. Eli ne jotka hankitaan pajoittamista varten saa (ja pitää ) riittää .
No niin. Nyt on uudet tiivisteet asetettu melkein voipaketin kanssa sinne perälle. Pähkäillessäni tuon laatikon öljynkulun teitä, niin mittailin mielessäni, että periaatteessahan tuo laatikko on puolestavälistä voimansiirtolinjaa katsottuna peilikuva molemminpuolin. Etummaiseen pakkaan tulee öljyt ensiöpumpun juuresta, ja samanlainenhan se on tuo takimmaisen pakan öljynsaanti, mutta peilikuvana erisuunnasta. Ne rumpujen avonaiset pääthän ovat vastakkain toisiaan, ainoastaan planeettapyörästö on siinä välissä.
Noh...otin takimmaisen rummun, ujutin sen sinne planeettapyörästön juureen. Sitten seivästin koko kyhäelmän sinne sisään...plops...sinne meni kuin vanhaan naiseen - ja selvästikin herkemmin pyöri.
Sitten pakin kitkapintojen ja rungon väliin tuleva peltilärpäke paikoilleen, ladoin kiekot sisään, viimeinen levy paikoilleen, jonka jälkeen etummaisen jarrupannan männän ohjain paikoilleen...mitvit...ei uppoo, vaan levyt ottaa tielle...stanattuvillllahattuärrkele. Nypin kiekkoja pois ja tarkistelin välilevyjen kieroutta..ei kyllä nämä suorat ovat...uusiks...sama juttu...mikvit tässä nyt jähmii...
Olin ajatellut, että kun saan nuo pakat paikoilleen, niin puristan sitten vasta nuo jarrupantojen männät paikoilleen, mutta siinäpä tuli ajatusvirhe. Jostain kumman syystä pakin levyt löytivät kunnolla sijansa vasta sitten, kun takimmaisen jarrupannan kutoi kiinni. Sitten etummaisen pannan ohjurikin lopsahti paikoilleen ilman ättäröintiä.
Sitten etupakka...panta...mmmääntääääärgh..on sitten kenkku laitettava, kun tuplajouset vänkää vastaan. Pitkällä liimapuristimella muljasin männän paikoilleen ja lukkorengas sekaan...luiskis...sinne mänj.
Sitten ensiöpumppupakkimäntä yhdistelmä paikoilleen. Taas sama juttu..kahnittaa ja ei tahtois mennä sijoilleen...varmaan parikymmentä kertaa sijoittelin sitä paikoilleen, mutta aina jäi pari milliä vaille, ettei uponnut. Soittelin nimim. toipoille, että onko sillä ajatusta mikä tässä mättää. Sitten sain havainnoitua, että pumpun kaula tökkää kiinni, eikä männänkärjet. Niimpä tutkimaan pakkaa.
Olin sen jo unohtanut, että päätin vaihtaa tämän ensimmäisen kytkinpakan rungon, koska entinen oli saanut lämpöhalvauksen ja mennyt vähän soikeaksi. Niinpä olin vain napannut sen tuosta varaosarasiasta ja lykännyt uudet tiivisteet ja kitkat sekaan, jonka jälkeen se jäi pyödälle odottamaan asentumistaan.
No tämän kytkinpakan kaulan ja ensiöpumpun kaulan väliin tulee neulalaakeri ja pari välyksen korjaavaa shimmilevyä. Siellä on yksi noin 2 millinen ja pari aivan kymmenesosamillin paksuista kiekkoa lisäksi. Siellä pohjalla oli yksi ylimääräinen 2 millin levy, joka öljyn pintajännityksen voimalla pysyi paikollaan. Pienen tonkimisen jälkeen ylimääräinen osa pois ja kas kummaa...rupes osat asettumaan kohdilleen.
Aika jämäkkä se tuntuu olevan, kun kytkinakselista veivaa. Saahan nähä mitä tuosta tulee....
Nyt suihkuun, hurtankusetukseen ja pitkälleen. Huomenna jos latois sen venttiilikoneiston paikoilleen.
On tässä mennyt jo niinpaljon aikaa jonniinjoutavaan joogailuun, että ammattimieshän ajelisi torinympärillä lenkkiä hymy huulessa...mutta tämä nyt on tämmöstä harrasteluvehnästelyä.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Nonnih. Parkkilukot ja sen hilut kasattu. Häntä ruuvattu kiinni. Venttiilikoneiston välipelti...vai mikä sen virallinen nimi liekkään ja tietysti sen alle tulevat pikkusihdit ja venttiilit paikoillaan.
Luuttusin venakoneistoakin, mutta ei tuolla oleva sonta herättänyt suurta ihmetystä.
Liruttelin vielä turbiinista viimeset pisarat pois ja lurautin sisään bensakanisterin pohjalla olleen jämät. Pitää käydä ostamassa tupaöljyä, joka laittaa lillumaan turbiinin sekaan, niin eiköhän sieltäkin jotain möhmöö lähe irti.
Tuohan rupeaa näyttämään huolestuttavan paljon valmiilta...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Tänäpäivänä leikin tuon rautaisen munkkirinkilän kanssa.
Koska tupaöljyllä ja dieselillä oli kokonaista 0,001 euron hintaero, esitin reteetä rahamiestä ja ostin ihan dieseliä kaikki 4,5 litraa. <--- on se hurja!
Kaadoin noin puoli litraa kerrallaan naftaa turbiiniin. Ensimmäinen erä tuli punertavana ulos, mutta loput oli yhtä kirkkaita kuin sisäänmennessäänkin - joten pitäisin sitä nyt siivottuna niinhyvin, kun vain kotioloissa on mahdollista.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
touhottaja kirjoitti:mites tuo alipaine asennetaan ja säädetään oikeelle paikalle noin niinkuin toimivuuden kantilta kattottuna
Vaihteistoa edestäpäin katsottuna vasemmalla puolella on paikka, josta voidaan mitata työpaine (Lennosta muistelen, että ne oli 11 - 14 bar:n välillä versioittain). Oikealta laidalta alipainesäätäjän molemminpuolin löytyy paikat, josta mitataan sekä tasaus- että ohjauspaine. Alipaineohjatun tasauspaineen säätö tapahtuu siten, että otetaan alipaineletku pois säätimeltä ja tukitaan se. Sitten ajetaan 50 km/h D-asennossa ja mitataan arvo, jota verrataan valmistajan taulukoihin.
Jokaisella moottori+vaihteistoversiolla on vähän omat säätöarvonsa ja näihinkin varmaan vielä eri vientimallien olemassaolo lisää omat mausteensa soppaan. Tästä johtuu se, että näitä todellisuudessa ei voisi oikein vaihdella keskenään pelkästään pulttailemalla palikat paikoilleen.
Yksi kokonainen kierros veivattuna säätäjästä muuttaa painetta noin 0,4 bar:ia riippuen kumpaan suuntaan veivataan.
Ohjauspaine mitataan kahdella eri ajonopeudella (30 ja 90 km/h) Ja jos näiden painearvojen saaliissa on kovinkin suuria poikkeuksia tehtaan ilmoittamiin arvoihin, ei (ainankaan minun ymmärtääkseni) ole paljoa muuta tehtävissä, kun vaihtaa keskipakosäätäjä uuteen - tai toimivampaan.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Mesedesi kirjoitti:Jahas. Kirjojen mukaan tuossa kuuluis olla punainen alipainesäätäjä, mutta siinä onkin ruskea...
mites tuo alipaine asennetaan ja säädetään oikeelle paikalle noin niinkuin toimivuuden kantilta kattottuna
tästä olis kysymys se punanen mokkula siinä lootan kylessä kuskinpuolella joka vois kantaa vaikka nimmee alipaine modulaattori, en kyllä tiijä sen oikeeta nimmee, mutta tältä se näyttää sisältä ja vähän päältäkin
[img]
jokos nyt
ps. tempasin tännään turbiinin levälleen, hah muutama osa sisällä eikä sen kummempaa olen pettynyt
Viimeksi muokannut touhottaja, Ke 02.06.2010 09:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
No eihän siinä ole muuta kun laittaa hilut pohjalta alkaen sinne sisään, pyöräyttää uuden tiivisteen tuohon kaulalle ja painaa sen välilevyn kanssa pohjaan. Kuusiokolopultit päälle ja letku kiinni. Aamen.
Tämmönen se oli, kun alotin:
Ja tollanen siitä tulj:
Nyt jos tuo vielä toimiskin, niin ois se jo liikaa pyydetty.
Viimeksi muokannut Mesedesi, Ma 24.05.2010 18:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
touhottaja kirjoitti:ps. tempasin tännään turbiinin levälleen, hah muutama osa sisällä eikä sen kummempaa olen pettynyt
Sinähän sanoit semmosen jo kerran tehneesi, niin miten se nyt yllätyksenä tulee?
joo niin tehin, mutta se olikin 626 matsan turbiini missä oli huomattavasti enemmän tavaraa 200:sen mersun turbiinissa ei sitä hilua paljon ollut mutta toimi siitä huolimatta
Mika.T kirjoitti:Ei Mesedesi enempään kuvia ole raskinut ottaa?
Ei siitä oikein tule mitään, kun rasvasilla sormilla väsäät rasiaa, ja sitten pitäis vähänväliä pestä käsiä jotta saisi puhtailla nakeilla rämpiä kameraa.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Mika.T kirjoitti:Pöh... Mullakin on satoja ja taas satoja kuvia remonteista (tosin ei tällä voorumilla) eikä ole kamera ollut moksiskaan vähän sotkuisemmista käsistä.
jaa vähän sotkuisista käsistä mulla on välillä niin sitassa käjet että kamerakin putsattava, ottasin kuvan kamerasta muttei oikein onnistu ja hyvin on kamera kestäny eikä ole ollu moksiskaan ja onhan niitä kuvia jo ihan muutama kertyny muttei satoja ohan noita mersusta jo toista tuhatta
eipä siittä eihän se mikään pakko ole kuvata uskoisin kumminkin että kyllä Mesedesi on ottanu niitä kuvia muttei itte halua henk. kohtasista syistä laittaa kuvia tänne näytille valitettavaa koska niistä on aina jollekki apua remonttin teossa jotka eivät ilikiä itte alakaa foorumilla kyselee autonsa vikkaa
mutta ei se mittään, jokainenhan me ollaan tekemässä tätä foorumia remonttien osalta
näin se menee
Katos Mika kun minä oon niin persaukinen raukkarallukka, että pitää käyttää kaikkee tuollasta vähänkin arvokkaampaa rakkinetta kuin kipeetä ..ttua, eli hellästi ja harkiten.
Ja varsinkin kun tuon uuden kameran ostin vasta talvella ja siitäkin on piironginlaatikko täynnä osamaksulappuja, niin en minä sitä nyt ole heti enskärkeen työntämässä mihinkään paskaseen automaattiöljyyn ja vaseliiniin.
Aikasemmasta laatikkorumbasta tuli otettua liki 300 kuvaa, mutta silloin mulla olikin dokumentointiassistentti seurana, joka ei koskenutkaan mihinkään muuhun kun kahvikuppiin ja kameran laukaisimeen.
Ja mitä noita kuvia pläräämään.
Ei se siitään muutu, vaikka kuinka kuvia levittelis.
Koska kovin koitoshan on vasta edessäpäin. Nyt tuo pitäis ruuvata paikalleen, pistää käsi silmille, pää kumaraan ja kääntää startista....
Tai tuo joku laatikko tänne ja kamera kanssa, jonka saa sotkea - niin otetaan rasia levälleen ja kuvataan vaikka joka ikinen ruuvi ja tiiviste.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
No niin...rojekti taas tökkii. Tänään oli tarkoitus hilata Sssä ja vaihteisto tuonne talliin tuosta pihasta, mutta hinauskaluston hoitaja ilmoitti työkiireistään, joten pääsemmä mahdollisesti köijäämään kyydin vasta lauantaiehtoona.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Tänään hilattiin kori taas talliin ja rasia mukana. Pientä näpertelyä turbiinin kanssa ja sitten vaan keula taas pukeille ja aski hallitunkin päälle. Siitä va-ro-vas-ti työntäen härveli auton alle ja pikkuhiljaa tunkkaillen ja eestaas sovitellen ja veivaillen laatikkoa samaan linjaan moottorin kanssa.
Melkein tunnin sai eestaas sovitella ja viritellä tunkille oikeaa nostokohtaa, ennenkuin löytyi, ja sai sitten ujutettua laatikon oikeassa kulmassa moottoriin kiinni. Hirveällä kiireellä muutamat pultit kehälle ja startti kiinni, ettei se nyt sitten karkaa, kun vihonviimein on kohillaan.
Sitten otin esille tiivistesarjan jämät ja rupesin etsimään öljyn mittatikun putken kaulaan tulevaa tiivistettä. Uskoin vakaasti että sellanenkin ko. setin mukana tulee, mutta eipä vaan ollut - eikä muuten ollut lauhduttimen liitoksiin tulevia tiivisteitä.
Voi surseenpeti. Ei mene niinkuin Strömsössä.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.