Eli otsikonmukaisessa, vuoden -87 autossa oleva vaihteisto on jo elämänsä ehtoopuolella, ja tehdään nyt tuohon sitten pieni elvytys, jotta saadaan rasiaan lisää pitoa ja vaihdot oikeille kohdilleen.
Kun ostin auton, niin heti alkumetreillä jo vaihdatin laatikkoon ja perään öljyt ja suodattimen. Samalla nostettiin alipainekellosta säädinpainetta 0.8 bar:in verran, jotta vähän saisi pitoa lisää.
No tulihan sitä, mutta pito suli lumien mukana ja nyt jokunen viikko sitten jo tilasin uudet kitkalevyt ja tiivistesarjan. Jarrupantoja en vielä ostanut, mutta katsotaan otanko tuosta joutilaasta romulaatikosta, vai pamautanko ostaa kokonaan uudet - mikäli niitä tarvitaan.
Alunperinhän tuossa autossa kuuluisi olla 722.412 vaihteisto, mutta nyt kun sukelsin alle, niin sinneppä on jo kertaalleen laatikko vaihtunut. Meikäläistä oli vastaanottamassa 722.415. Täytyy WIS:sistä vilkaista, että mistä se on oikeesti kotoisin.
Homma lähti käyntiin sillä, että ajoin kyydin talliin, ja etuakseli sellaisille hitusen korottaville ajorampeille. Sitten jarrut kiinni ja haalarit niskaan ja sukellus pohjaan.
-Öljyt pois laatikosta, sitten turbiinista. Senjälkeen pikkuhiljaa nyppimään ruuveja pois sieltätäältä, mihin silmä vaan osui, täysin epäjärjestelmättömyydettömyydelläänsä asentaja Mesedesi ähräsi seljällään Sonderklassen alla.
Savotta eteni yllättävän helposti ja joutuisasti. Olin uumoillut, että jos nohevasti menee, ja mikään ei pistä hanttiin, niin tämmöinen huuhaa-harrastelija saisi ehkä sunnuntai-iltaan mennessä askin sieltä pois punnerrettua.
No nyt tilanne on se, että laatikkoa pitää paikoillaan enää 2 pulttia kytkinkopan kehältä ja kardaani täytyy poistaa kanssa. Kovasti koetin, että jos vain kardaanin molemmista päistä irti pulttaisi ja irrottaisi kannatinlaakerin, niin se tuurillaan putoaisi välistä pois...no näin ei kuitenkaan tunnu onnistuvan. Ässässä tuo kardaanin kierrekohta on aika tukalasti juuri samoilla kohtaa, missä pakoputki menee just siitä alapuolelta, joten mitä ilmeisemmin joudun huomenissa irrottamaan hormistonkin, jotta pääsen kardaania katkomaan.
Ai niin...se kannatinlaakeri on muuten ihan silppua. Joutuu investoimaan uuten schlaagerin...
