Mikä malli kannattaa hankkia 220 270 vai 320

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Mikä malli kannattaa hankkia 220 270 vai 320

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Sergey kirjoitti:Tässä oliki hyvä lainata vähä topiccia.

Mun isä on alkamassa eläkeelle kuluvan vuoden aikana ja tarkoitus olisi että 2009 Golf 2.0 TDI sekä 2010 4wd Hiace vaihtuisi yhteen hyvään, eli kiikarissa w211. Tarkemmin sanottuna 280CDI 4-matic. Vuosimalliltaan faceliftiä olen tuputtanut.

Mitä eroja esim. 270, 280 ja 320 välillä on? kauhulla ollaan lueskeltu noita ilmajousiongelmia, onko ko. jouset (ja ongelmat) kaikissa w211, ja mitä asialle on tehty? Itse kävin paikallisessa mersuliikkeessä koeajamassa 270cdi:n ja kyllähän se mielyttävä auto oli, siitä ei pääse ylitse. Mutta miten muuten tuo 270 ja 280 sitten eroaa R6/V6, käyttö- sekä ylläpitokustannuksiltaan? ja entäs mekaanisesti? Rahasta tarkka isä onkin katsellut vanhempaa takaveto 270 myös.

Nämä autot ollaan nyt kateltu, mutta ei ole siis suoranaisesti hankintalistalla, mutta hintatason vertailua, eli 40 tuhatta euroa olisi max hintataso.

Minua miellyttää tämä Blocketin auto MB-maahantuojan valikoimista.

mutta isä kun asuu savossa, niin Nettiauton auto Rinta-Joupin valikoimista.

Aikaisemmin oli tarkoitus hankkia GL mutta tilanteet ja paikat muuttuu, joten sille ei oikeastaan ole tarvetta kun ei ostaneetkaan maaseututonttia, vaan Savonlinnan ytimestä.

sanoisin että isäsi on järkevä....kun on katsellut vanhempia 270 takavetoja....eläkkeellä ei paljon autoa tartte joten vanha mannelavetti pihaan ja ajelee jäljelle jäävillä (vw+haisu) rahoilla taksilla....pyytää sut aina välillä käyttämään sitä mannelavettia siinä pihassa.... :wink: :D

ei sitten mitään järkeä vaihtaa uusia autoja (kahta) yhteen vanhaan....mieluummin ajelee kesät golffilla ja talvet 4wd hiacella....vaikkei hiace olekaan auto eikä piika..... :D
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä malli kannattaa hankkia 220 270 vai 320

Viesti Kirjoittaja Sergey »

hiacel vaan ei o mitää virkaa ensi syksynä ja nyt siit viel saa jotai myydessä, ja firman autohan se on. ja luulen että se on isäntä saanu tarpeeks istuu kotteroiden hytis , ja kehnoja kotteroita on niin hiatsu kuin golffikin. nyt se loppuu. viimeks ollu uusi mersu 90 luvulla, eli 1995 w124 200D.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Re: Mikä malli kannattaa hankkia 220 270 vai 320

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Miksi diesel versio sillä ajo tullee kuitenkin aika vähän vuosittain ?
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä malli kannattaa hankkia 220 270 vai 320

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Laskimme että kilometrejä tulis n. 20tkm/v (nyt golfilla kuulema tullu 33tkm/v) ja epäilys kuulema on suuri, kun aikaa jää lisää, tulee myös kierrettyä lomakohteita enemmän autolla, ts. mökkireissut yms. ja suku kun asuu laajalla alueella koko itämeren ympäristössä... Reissut on siis kertalaakista aina pari tuhatta kilometriä ja kotosalla polkupyörä ja vene hoitelee paikallisliikkumiset. Eli autolla ei kaupungissa kauheesti pyöritä. En tiedä miksi diesel, mutta semmonen sillä on aina ollu joten nytki pitää saada :)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Re: Mikä malli kannattaa hankkia 220 270 vai 320

Viesti Kirjoittaja sportsman »

No kunhan muutaman vuoden maksaa lähemmäs 1000 euron käyttövoimaveroa niin saattaa huomata että toisinkin olisi voinut valita ?
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Mikä malli kannattaa hankkia 220 270 vai 320

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Sergey kirjoitti:Laskimme että kilometrejä tulis n. 20tkm/v (nyt golfilla kuulema tullu 33tkm/v) ja epäilys kuulema on suuri, kun aikaa jää lisää, tulee myös kierrettyä lomakohteita enemmän autolla, ts. mökkireissut yms. ja suku kun asuu laajalla alueella koko itämeren ympäristössä... Reissut on siis kertalaakista aina pari tuhatta kilometriä ja kotosalla polkupyörä ja vene hoitelee paikallisliikkumiset. Eli autolla ei kaupungissa kauheesti pyöritä. En tiedä miksi diesel, mutta semmonen sillä on aina ollu joten nytki pitää saada :)
pistäpä tämä juttu muistiin sergey, mitä nyt sanon.

faijas menee ensimmäiset eläkekuukaudet autolla,lentokoneella ja vaikka läpyläpykoneella peräsuoli pitkänä.....sitten se ei jaksa paskan vertaa lähteä liikkeelle lomailemaan vaan haluaa olla himassa ja nauttia kodin onnesta.... tulosta tämä vaikka faijalles ja kattokaapa kuinka käy....

mun faija (ja useamman tutunkin samoin jäänyt matkan varrella) jäi eläkkeelle kymmenisen vuotta sitten ja meni just noin kun kirjoitin...kuten se uusi autokin piti olla iso ja hieno.....nyt on kokoajan auto pienentynyt, tällä hetkellä pihassa seisoo muutaman (muistaakseni alle 5 tkm?) tonnin ajettu note potkulauta vuodelta 2008 muistaakseni..tai sitten -07...jolla ukko ajanut viimeksi kuulemma kaksi kuukautta sitten veljeni luokse käymään....mun tykö ne tulee mutsin kanssa kävellen talvella kelissä kun kelissä...10km suuntaansa...kaikki kauppa ja alle 100km "retket" kesällä hoidetaan pyörällä ja kävellen, reput selässä reippaillen.... :D

näin se vaan menee eläkeläisillä lähes aina...no on poikkeuksiakin, ehkä sun faija (toivottavasti) kuuluu tähän pieneen ryhmään eläväisiä "vanhuksia"....jotka käy niissä "lomakohteissa" autolla ja motskarilla...jne.

mutta sanoisin että sulle jää perinnöksi vähän ajettu mersu joskus (toivottavasti tosi myöhään....), ja toivottavasti jo silloin museorekisterissäkin :D
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä malli kannattaa hankkia 220 270 vai 320

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Käyttövvoimaverot on suunilleen samat mitä nykyisillä kahdella autolla, eli eipä sil ole "eroa", enhän minä dieseliä ottaisikaan tai puolustele mutta mieli kun ei vaan muutu :D Loppujenlopuks ei ole kyse käytön hinnasta vaan tekniikan luotettavuudesta, kun tämä auto olisi tarkoitus pitää kauan, eikä vaihtaa heti kun kelloon napsahtaa 50tkm lisää. Uutta hän ei aijo ostaa periaatteen vuoksi vaikka se helpoin temppu olisikin (eikä kuulema se uusi lookki ole kiva). Kyllä kosiskeltu on vehon puolesta.

Moottoripyöriä ollaan jo katseltu... kiikarissa harrasteeksi Ironhorse ja fiilistelyyn ongelmavapaa uudempi Honda. vanha Jawakuskihan se on. Jos sukuun yhtään on tullut, ni ei oo huolta "mummoutumisesta" hänen vanhemmilla siskoillakin on harrikat. Ja eihän se ole kuin alta 60v, täydes teräs ;) Vielä kun saisi houkuteltua vanhan mersun ruuvariks :P

Palataksemme taas aiheeseen eli W211 niin juteltiin aamulla että se olisi oltava ainakin Avantgarde ja mieluiten airmatic alustalla. Lisäksi muuttuva ohjaustuntuma kuulema kiinnostaisi ja ehdottomasti oltava nahkaa yms. Ettei norjan "kalareissuil" tule pysyviä sotkuja. "turhat" lisävarusteet ei kiinnosta, kuten kattoluukku ja takapenkin lämmittimet jne jne.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Re: Mikä malli kannattaa hankkia 220 270 vai 320

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 14:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Tomp
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1140
Liittynyt: To 15.10.2009 12:55
Paikkakunta: Pori

Re: Mikä malli kannattaa hankkia 220 270 vai 320

Viesti Kirjoittaja Tomp »

PaHa kirjoitti:Ilmajousitus voi tulla kalliiksi w211:sessa. Ei ne rautajouset niin huonoja ole ettei niillä 20-30tkm/vuodessa ajelisi?
HUOM! VOI TULLA, ei välttämättä tule kalliiksi. Ilmajousila on myös suuria hyötyjä, kuten se, että saa napisti ylös ja alas. Tais olla korkeimman ja matalimman asennon ero 35mm.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Mikä malli kannattaa hankkia 220 270 vai 320

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Tomp kirjoitti:
PaHa kirjoitti:Ilmajousitus voi tulla kalliiksi w211:sessa. Ei ne rautajouset niin huonoja ole ettei niillä 20-30tkm/vuodessa ajelisi?
HUOM! VOI TULLA, ei välttämättä tule kalliiksi. Ilmajousila on myös suuria hyötyjä, kuten se, että saa napisti ylös ja alas. Tais olla korkeimman ja matalimman asennon ero 35mm.
On hyvä systeemi ja oikeestaan mikä tahansa voi tulla "kalliiksi" se kun on melko suhteelista...

myös ABC alusta on hyvä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
jarskak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 485
Liittynyt: Ti 02.10.2007 10:43

Re: Mikä malli kannattaa hankkia 220 270 vai 320

Viesti Kirjoittaja jarskak »

sportsman kirjoitti:No kunhan muutaman vuoden maksaa lähemmäs 1000 euron käyttövoimaveroa niin saattaa huomata että toisinkin olisi voinut valita ?
No ei se silti ole kun n.550 euroa vuodessa ja kuulemma 20% pienenee ensvuoden alusta.
On se silti kiva diisselillä kun käy 50 eurolla tankkaamassa kerran kuussa. (tosin näillä hinnoilla alkaa jo olemaan rajoilla että riittää kuukauden)
No jokatapauksessa toista tuhatta saa tiisselimersullakin ajaa tankillisella, mites bensamersulla?
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1051
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: Mikä malli kannattaa hankkia 220 270 vai 320

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Mites suhtautuu käyttömaksut/vuosi väyrysissä? CDI 220/270/320?
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Mikä malli kannattaa hankkia 220 270 vai 320

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

jarskak kirjoitti:
sportsman kirjoitti:No kunhan muutaman vuoden maksaa lähemmäs 1000 euron käyttövoimaveroa niin saattaa huomata että toisinkin olisi voinut valita ?
No ei se silti ole kun n.550 euroa vuodessa ja kuulemma 20% pienenee ensvuoden alusta.
On se silti kiva diisselillä kun käy 50 eurolla tankkaamassa kerran kuussa. (tosin näillä hinnoilla alkaa jo olemaan rajoilla että riittää kuukauden)
No jokatapauksessa toista tuhatta saa tiisselimersullakin ajaa tankillisella, mites bensamersulla?

joojoo...minä pääsen bensamersun tankilla vähän kolmatta tuhatta....
Opel, "weird lieben autos"....
Jeff
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Pe 11.09.2009 10:02

Re: Mikä malli kannattaa hankkia 220 270 vai 320

Viesti Kirjoittaja Jeff »

tn62634 kirjoitti:
EVO X kirjoitti:
tn62634 kirjoitti: lieneehän se 210 muutenkin kaikin puolin parempi auto?
Uskomatonta puhetta, kyllä kun W211:n ratista hyppäs koeajolle W210 niin hyi saatana sentään mikä vanhanaikainen lohna se onkaan. Suosittelen ajamaan kummallakin autolla niin huomaa sen eron. Sähköjarrusta ei ole W211:n kohdalla pahaa sanaa sanottavana, toimii hienosti ja on mukavampi kuin esim. faceliftin mekaaninen downgrade jarrussysteemi.
Olen samaa mieltä kanssasi. Kommenttini 210 paremmuudesta oli tarkoitettu lähinnä sarkastiseksi ilmaisuksi. :) Omistan itse S211 farmarin.
Niin, kuka sitä nyt omaansa haukkuisi 8-O
jarskak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 485
Liittynyt: Ti 02.10.2007 10:43

Re: Mikä malli kannattaa hankkia 220 270 vai 320

Viesti Kirjoittaja jarskak »

LopenUupunut kirjoitti:joojoo...minä pääsen bensamersun tankilla vähän kolmatta tuhatta....
siis 63 litraa tankki; 5,5 litraa sadalle, niin 1000km jälkeen on tankissa vielä n. 7 litraa. Taitaa olla sulla joku tynnyri peräkontissa jos pääset bensamersulla yli 2000 km. Melkeen kaikilla dieselmersuilla pääsee maantieoloissa tuohon 5,5 / 100 (jos oikeen yrittää)
Tosta sergeyn viestistä vois päätellä ettei ole kyseessä mikään pillurallivehje mikä on haussa ( tais itämeren ympäristöstä olla puhetta ja norjasta) Näillä pa hinnoilla mitkä nyt on voimassa, on dieselvero kuitattu 14500km kohdalla, senjälkeen kääntyy dieselin eduksi (W210 painoluokassa siis). jos huomioidaan vain polttoainekulut ja verot.
jarskak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 485
Liittynyt: Ti 02.10.2007 10:43

Re: Mikä malli kannattaa hankkia 220 270 vai 320

Viesti Kirjoittaja jarskak »

Tenutähti kirjoitti:Mites suhtautuu käyttömaksut/vuosi väyrysissä? CDI 220/270/320?
isompi=kalliimpi. tosin ero lienee kympeissä / vuosi. (kulutuksen mukaanhan se suurinpirtein kulkee käsi kädessä)
320 bensa vrt 320 CDi taas taitaa olla jo selvästi suurempi vero
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Mikä malli kannattaa hankkia 220 270 vai 320

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

jarskak kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:joojoo...minä pääsen bensamersun tankilla vähän kolmatta tuhatta....
siis 63 litraa tankki; 5,5 litraa sadalle, niin 1000km jälkeen on tankissa vielä n. 7 litraa. Taitaa olla sulla joku tynnyri peräkontissa jos pääset bensamersulla yli 2000 km. Melkeen kaikilla dieselmersuilla pääsee maantieoloissa tuohon 5,5 / 100 (jos oikeen yrittää)
Tosta sergeyn viestistä vois päätellä ettei ole kyseessä mikään pillurallivehje mikä on haussa ( tais itämeren ympäristöstä olla puhetta ja norjasta) Näillä pa hinnoilla mitkä nyt on voimassa, on dieselvero kuitattu 14500km kohdalla, senjälkeen kääntyy dieselin eduksi (W210 painoluokassa siis). jos huomioidaan vain polttoainekulut ja verot.
justjust....eipä tuo minunkaan V8 vie pelkässä maantie ajossa kuin sen vaaja 9 sataselle....vi**u kun täällä tsadissa ei olis yhtiäkään liikennvaloja ja pääsisi joka aamu lähtemän täys tykillä 70asteisesta tallista suoralle tielle 90 nopeuteen.....näinhän se menee aina, eikö vaan?

noilla aina ilmoitelluilla minimiarvoilla alamäessä ajotietokoneen hetkellisen kulutuksen näytöllä mun autot kulkee pelkällä hajulla ja olenkin jo vuosia ajellut huoltoasemien pihaan vain tankkaamaan hajua..... :D

todellisuudessa se sunkin mersu normikäytössä (kaupunki / maantie yhdistetty) vie sen 7 litraa 100km vaikka sillä ajelis kuka hyvänsä....

todellisuudessa (jossa koitan välillä olla) tuo minun V8 vie sen 11,6 sadalle noin tankattuna.....joten pääsen takilla (68L ka tankkaus) noin 600km.....piste.
ja tämä lukema on taivaan tosi kun ajellaan talvella ja käytetään webastoa joka aamu sen 10-15min...työmatka on sen 9km ja päivän aikaan tulee kaupunkiajoa sen 100km ja väli starttauksia noin 10kpl.

mutta siellä pohjoosessa auto käynnistettään lokakuussa ja sammutetaan maaliskuussa....tällä välillä pidetään takarenkaat tunkilla irti maasta kun auto seisoo jotta keskikulutus on alle 4L sadalle... :wink:
Opel, "weird lieben autos"....
Poutahaukka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 26.06.2010 12:16

Re: Mikä malli kannattaa hankkia 220 270 vai 320

Viesti Kirjoittaja Poutahaukka »

LopenUupunut kirjoitti:
justjust....eipä tuo minunkaan V8 vie pelkässä maantie ajossa kuin sen vaaja 9 sataselle....vi**u kun täällä tsadissa ei olis yhtiäkään liikennvaloja ja pääsisi joka aamu lähtemän täys tykillä 70asteisesta tallista suoralle tielle 90 nopeuteen.....näinhän se menee aina, eikö vaan?

noilla aina ilmoitelluilla minimiarvoilla alamäessä ajotietokoneen hetkellisen kulutuksen näytöllä mun autot kulkee pelkällä hajulla ja olenkin jo vuosia ajellut huoltoasemien pihaan vain tankkaamaan hajua..... :D

todellisuudessa se sunkin mersu normikäytössä (kaupunki / maantie yhdistetty) vie sen 7 litraa 100km vaikka sillä ajelis kuka hyvänsä....

todellisuudessa (jossa koitan välillä olla) tuo minun V8 vie sen 11,6 sadalle noin tankattuna.....joten pääsen takilla (68L ka tankkaus) noin 600km.....piste.
ja tämä lukema on taivaan tosi kun ajellaan talvella ja käytetään webastoa joka aamu sen 10-15min...työmatka on sen 9km ja päivän aikaan tulee kaupunkiajoa sen 100km ja väli starttauksia noin 10kpl.

mutta siellä pohjoosessa auto käynnistettään lokakuussa ja sammutetaan maaliskuussa....tällä välillä pidetään takarenkaat tunkilla irti maasta kun auto seisoo jotta keskikulutus on alle 4L sadalle... :wink:
Kyllä niitä diesel-mersuja sinullekin myydään, jos bensankulutus noin riepoo. :mrgreen:

Totta kyllä haastelet tuosta kulutuksesta, ei mulla ainakaan koskaan ole S211 220cdi eikä 115cdi Vito menneet alle 7litran. Ei tosin paljon ylikään, Vitolla taitaa 8 ylittyä, varsinkin jos paljon saapasta antaa. Tuossa muuten taitaa piillä vinha ero, jos tuollaiselle cdi:lle annat kunnolla monoa niin keskikulutus noussee 8-9l? Kun annat tolle kasille kunnolla monoa, ei taida litran eikä kahden nousu riittää jos lähtökohta on 11,6. :mrgreen:
S212 350cdi
W210 320cdi
jarskak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 485
Liittynyt: Ti 02.10.2007 10:43

Re: Mikä malli kannattaa hankkia 220 270 vai 320

Viesti Kirjoittaja jarskak »

LopenUupunut kirjoitti:
justjust....eipä tuo minunkaan V8 vie pelkässä maantie ajossa kuin sen vaaja 9 sataselle

todellisuudessa se sunkin mersu normikäytössä (kaupunki / maantie yhdistetty) vie sen 7 litraa 100km vaikka sillä ajelis kuka hyvänsä....
todellisuudessa (jossa koitan välillä olla) tuo minun V8 vie sen 11,6 sadalle noin tankattuna.....joten pääsen takilla (68L ka tankkaus) noin 600km.....piste.
mutta siellä pohjoosessa auto käynnistettään lokakuussa ja sammutetaan maaliskuussa....tällä välillä pidetään takarenkaat tunkilla irti maasta kun auto seisoo jotta keskikulutus on alle 4L sadalle... :wink:
Juuri näin se menee ja todellakin tilanne on varmasti eri pääkaupunkiseudulla, vaikka nyt en ihan lapissa asu itsekään. Sergeyn faija näytti asuvan savossa, joten siellä liikenne on samaa luokkaa kuin täällä, eikä ole verrattavissa pk seutuun.
maantiellä 5,5 vastaan 9
ja seka-ajossa 8 vastaan 12
Noin karkeasti arvioituna
Tuo laskelma millä tuon 14500km sain on arvoilla
kulutus l/100km
bensa diesel
8 6,5
hinta
bensa diesel
1,500 1,26

p.s
Eikä täällä kestä tiisselimersua sammuttaa ku viikko juhannuksen molemmin puolin (eikä sillonkaan varjopaikalle) jos ei oo lohkolämmitinta :wink:
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä malli kannattaa hankkia 220 270 vai 320

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ja loppuje lopuks sil o paskan hailee paljo se bensa E vie koska sellaista ei olla hankkimassa :) veroerot kiinnostaa 220 ja 280 välillä? Onko kukaan jo laskenut tarkkoja lukuja? 280 ja 320 co2 ero on vain 3g joten se lie vain marginaalinen. Mutta 220 on 194g/km.

tuo blocketin 280 auton tietoja ku käytetään pohjana, ja sen ruotsivero on 6110kr/v eli voisiko olettaa saman summan olevan suomessakin, ts 650eur? Vähä rekisteriotteen faktoja:
omamassa: 1840
kokonaismassa: 2370
teho kw: 140,0
Max mitattu nopeus, km/h: 234,0
Melu ohitustilanteessa db: 70
Melu paikallaan seisoessa db: 77
Polttoaineen kulutus EU seka: 8,0 l/100km
Hiilidioksidipäästöt CO2 seka: 212,0 g/km
Polttoaineen kulutus EU maantie: 6,5 l/100km
Hiilidioksidipäästöt CO2 maantie: 173,0 g/km
Polttoaineen kulutus EU kaupunki: 10,6 l/100km
Hiilidioksidipäästöt CO2 kaupunki: 283,0 g/km
savuarvo M-1: 0,8000
Häkä CO: 0,0240 g/km
Typpioksidit NOx: 0,1850 g/km
Hiilivety + Typpioksidit THC + NOx: 0,1980 g/km
Partikkelit: 0,0030 g/km
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Re: Mikä malli kannattaa hankkia 220 270 vai 320

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Mikähän siinä mahtaa olla että lähes jokaisessa näissä keskuteluketjuissa ruvetaan lopulta keskustelemaan nimenomaan dieselin kululutuksesta ?
Johtuuko se kuitenkin siitä että dieselmersu kuluttaa liikaa ?
Jos yhtään tulevaisuutta miettii niin ei yli 150 co2/km päästävää autoa kannata ostaa sillä nyt Suomessa aloitettu päästöihin sidotut käyttömaksut tulevat nousevaan ja tuo 150 on silloin merkitsevä luku.
Eu on antanut Suomelle autoverossa takarajaksi vuoden 2015 jonka loppuun menessä Suomi siirtyy verottamaan autoilua käyttömaksuilla.
Lisäksi meillä on vielä voimassa autoveron palautusjärjestelmä joten kanttaa ostaa sellainen auto ,josta voi saada autoveropalautuksen ennen tuota muutosta . Silloinhan pitää vaikka auto myydä Viroon ,jotta saa jäljellä olevan auto veron pois . Sitten auto takaisin omaan talliin odottamaan muutoshetkeä.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä malli kannattaa hankkia 220 270 vai 320

Viesti Kirjoittaja Sergey »

vähiin menee isot mersut joissa on alle 150g lukemat. toisaalta, tuota takarajaakin on jo useaan otteeseen siirretty... eikös se veronpalautus koske 10v ja nuorempia autoja?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Mikä malli kannattaa hankkia 220 270 vai 320

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Poutahaukka kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:
justjust....eipä tuo minunkaan V8 vie pelkässä maantie ajossa kuin sen vaaja 9 sataselle....vi**u kun täällä tsadissa ei olis yhtiäkään liikennvaloja ja pääsisi joka aamu lähtemän täys tykillä 70asteisesta tallista suoralle tielle 90 nopeuteen.....näinhän se menee aina, eikö vaan?

noilla aina ilmoitelluilla minimiarvoilla alamäessä ajotietokoneen hetkellisen kulutuksen näytöllä mun autot kulkee pelkällä hajulla ja olenkin jo vuosia ajellut huoltoasemien pihaan vain tankkaamaan hajua..... :D

todellisuudessa se sunkin mersu normikäytössä (kaupunki / maantie yhdistetty) vie sen 7 litraa 100km vaikka sillä ajelis kuka hyvänsä....

todellisuudessa (jossa koitan välillä olla) tuo minun V8 vie sen 11,6 sadalle noin tankattuna.....joten pääsen takilla (68L ka tankkaus) noin 600km.....piste.
ja tämä lukema on taivaan tosi kun ajellaan talvella ja käytetään webastoa joka aamu sen 10-15min...työmatka on sen 9km ja päivän aikaan tulee kaupunkiajoa sen 100km ja väli starttauksia noin 10kpl.

mutta siellä pohjoosessa auto käynnistettään lokakuussa ja sammutetaan maaliskuussa....tällä välillä pidetään takarenkaat tunkilla irti maasta kun auto seisoo jotta keskikulutus on alle 4L sadalle... :wink:
Kyllä niitä diesel-mersuja sinullekin myydään, jos bensankulutus noin riepoo. :mrgreen:

Totta kyllä haastelet tuosta kulutuksesta, ei mulla ainakaan koskaan ole S211 220cdi eikä 115cdi Vito menneet alle 7litran. Ei tosin paljon ylikään, Vitolla taitaa 8 ylittyä, varsinkin jos paljon saapasta antaa. Tuossa muuten taitaa piillä vinha ero, jos tuollaiselle cdi:lle annat kunnolla monoa niin keskikulutus noussee 8-9l? Kun annat tolle kasille kunnolla monoa, ei taida litran eikä kahden nousu riittää jos lähtökohta on 11,6. :mrgreen:

hehee....noilla diiseleillä ajellaan jo valmiiksi kaasu pohjassa....kasilla mennään tyhjäkäynnin tienoilla...ei suomessa ole paikkaa missä tolle kasille vois antaa kenkää :D
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
Tomp
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1140
Liittynyt: To 15.10.2009 12:55
Paikkakunta: Pori

Re: Mikä malli kannattaa hankkia 220 270 vai 320

Viesti Kirjoittaja Tomp »

LopenUupunut kirjoitti:hehee....noilla diiseleillä ajellaan jo valmiiksi kaasu pohjassa....kasilla mennään tyhjäkäynnin tienoilla...ei suomessa ole paikkaa missä tolle kasille vois antaa kenkää :D
Ei täällä nyt kannata sitä bensa kasia ylistää. Se kun ei ole ollut listalla, ei silti diesel kasikaan.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Mikä malli kannattaa hankkia 220 270 vai 320

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Tomp kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:hehee....noilla diiseleillä ajellaan jo valmiiksi kaasu pohjassa....kasilla mennään tyhjäkäynnin tienoilla...ei suomessa ole paikkaa missä tolle kasille vois antaa kenkää :D
Ei täällä nyt kannata sitä bensa kasia ylistää. Se kun ei ole ollut listalla, ei silti diesel kasikaan.

muotoillaan vaikka näin:
100:sta kaveristani löytyy seuraavat kolme kaveria....
1.on vaihtanut aina ajoneuvot uusiin niin että on saanut autokaupasta rahaa ja uuden auton, vähintään päikseen.
2.ajaa vieläkin ostamansa dieselin ensimmäisellä tankillisella.
3.myi sen ensimmäisen autokaupassa tankatun tankillisen takaisin huoltamoketjulle ja nostaa polttoaineautomaateista käteistä kortilla.

:D :D :D
:wink: :wink: :wink:

kysehän on lähinnä siitä miten paljon itseään haluaa kusettaa...sen lisäksi että muutkin kusettavat. :wink:
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä malli kannattaa hankkia 220 270 vai 320

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Tomp, sulla kun on tollanen kasidiesel, ni kerroppa kokemuksiasi. Onko sen ylläpito kovin eri tasolla kuin 280? kulutuksesta viis... Kaikki menee mitä tankataan.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Tomp
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1140
Liittynyt: To 15.10.2009 12:55
Paikkakunta: Pori

Re: Mikä malli kannattaa hankkia 220 270 vai 320

Viesti Kirjoittaja Tomp »

Sergey kirjoitti:Tomp, sulla kun on tollanen kasidiesel, ni kerroppa kokemuksiasi. Onko sen ylläpito kovin eri tasolla kuin 280? kulutuksesta viis... Kaikki menee mitä tankataan.
En osaa sanoa onko eri tasolla kuin 280, koska sen kustannuksista en tiedä. Mutta...

Autolla ajettu nyt 210tkm, kuitit tallessa kaikesta 100tkm jälkeen. Perus huoltoa ollut, siis ne jotka huolloissa kuuluukin tehdä, eli sinne menee se tietty summa aina rahaa. Tuskin kauheesti eroja 280 ja 400 välillä huolloissa. Tietenkin hehkuja kasissa enempi ym mitä kaksi sylenteriä tuo mukanaan. Ilmanputsareita molemmissa taitaa olla 2.

Sitte sitä "ylimäärästä" huoltoa: Suuttimien o-renkaita ym "pientä". Jakopäähän kaikki hilppee, 170tkm kohdilla, n.2000€. Luultavasti menee taas sen vajaa 200tkm kun pitää vaihtaa jakopää. Perus kulutusosia, niveliä ym. Niitähän menee kaikissa malleissa. Tietysti laatikon ja perän öljyt. Tais kuiteissa olla viel taakse airmaticin iskari, jossakin 150tkm kohdilla. Nyt reilu 30tkm ajaneena huoltoina on ollut normihuollot ja sitte toi jakopää, laatikon huuhtelu ja jarrut. Myös jarruyksikkö vaihdettu takuuseen 160tkm kohdilla, sitähän ei pitäisi enää olla ongelmana faceliftissä.

Kulutuksesta, juuri niin kuin sanoitkin, kaiken se vie. Maantie painotteisessa ajossa (n.70%) vie vajaa 9L/100km. Pikatiellä vakkarilla noin 6,5L/100km. Kaupungissa yli kympin. Vuosi sitten syksystä kevääseen 15tkm mittailin kulutusta. Niin sen 8,5L/100km oli kulutus, sisältäen webastoa pari kertaa päivässä.

Hyvin olen pärjännyt autolla vaikka ei olekaan se paljon kehuttu facelift.
Avatar
Tomp
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1140
Liittynyt: To 15.10.2009 12:55
Paikkakunta: Pori

Re: Mikä malli kannattaa hankkia 220 270 vai 320

Viesti Kirjoittaja Tomp »

LopenUupunut kirjoitti:kysehän on lähinnä siitä miten paljon itseään haluaa kusettaa...sen lisäksi että muutkin kusettavat. :wink:
Eli siis luulen ajavani pikatiellä pintakaasulla, vaikka todellisuudessa joudun pitämään sitä pohjassa jotta pysyn jonon perässä?
No, sitte pitää sanoa, että aika maltillinen kulutus on jos todellakin ajan kaasu pohjassa pikatietä.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Mikä malli kannattaa hankkia 220 270 vai 320

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Tomp kirjoitti: Jakopäähän kaikki hilppee, 170tkm kohdilla, n.2000€. Luultavasti menee taas sen vajaa 200tkm kun pitää vaihtaa jakopää. Perus kulutusosia, niveliä ym. Niitähän menee kaikissa malleissa. Tietysti laatikon ja perän öljyt. Tais kuiteissa olla viel taakse airmaticin iskari, jossakin 150tkm kohdilla. Nyt reilu 30tkm ajaneena huoltoina on ollut normihuollot ja sitte toi jakopää, laatikon huuhtelu ja jarrut. Myös jarruyksikkö vaihdettu takuuseen 160tkm kohdilla, sitähän ei pitäisi enää olla ongelmana faceliftissä.

Kulutuksesta, juuri niin kuin sanoitkin, kaiken se vie. Maantie painotteisessa ajossa (n.70%) vie vajaa 9L/100km. Pikatiellä vakkarilla noin 6,5L/100km. Kaupungissa yli kympin. Vuosi sitten syksystä kevääseen 15tkm mittailin kulutusta. Niin sen 8,5L/100km oli kulutus, sisältäen webastoa pari kertaa päivässä.

Hyvin olen pärjännyt autolla vaikka ei olekaan se paljon kehuttu facelift.
Olikos jakopää vielä sitä mallia missä puttuu se ohjain kisko siitä tasapaino akselin kohdalta?
jos oli ja se sinne samalla laitettu niin sataa olla seuraavan kerran jakopää hommin asiaa pitemmän ajelun jälkeen kuin 2-3 vuoden ajot

400cdi tai 420cdi ennemin kuin 320cdi 280cdi 270cdi 220cdi 200cdi siten jos farmaria tarvis niin 320cdi
(jos haluaa että ei oikessti mitään vie ja matkan teko on tahmeeta eikä mitään tarvitse kuskata niin mopoauto liqier tms...)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
jarskak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 485
Liittynyt: Ti 02.10.2007 10:43

Re: Mikä malli kannattaa hankkia 220 270 vai 320

Viesti Kirjoittaja jarskak »

Sergey kirjoitti:ja loppuje lopuks sil o paskan hailee paljo se bensa E vie koska sellaista ei olla hankkimassa :) veroerot kiinnostaa 220 ja 280 välillä? Onko kukaan jo laskenut tarkkoja lukuja? 280 ja 320 co2 ero on vain 3g joten se lie vain marginaalinen. Mutta 220 on 194g/km.

tuo blocketin 280 auton tietoja ku käytetään pohjana, ja sen ruotsivero on 6110kr/v eli voisiko olettaa saman summan olevan suomessakin, ts 650eur? Vähä rekisteriotteen faktoja:
omamassa: 1840
kokonaismassa: 2370
teho kw: 140,0
Max mitattu nopeus, km/h: 234,0
Melu ohitustilanteessa db: 70
Melu paikallaan seisoessa db: 77
Polttoaineen kulutus EU seka: 8,0 l/100km
Hiilidioksidipäästöt CO2 seka: 212,0 g/km
Polttoaineen kulutus EU maantie: 6,5 l/100km
Hiilidioksidipäästöt CO2 maantie: 173,0 g/km
Polttoaineen kulutus EU kaupunki: 10,6 l/100km
Hiilidioksidipäästöt CO2 kaupunki: 283,0 g/km
savuarvo M-1: 0,8000
Häkä CO: 0,0240 g/km
Typpioksidit NOx: 0,1850 g/km
Hiilivety + Typpioksidit THC + NOx: 0,1980 g/km
Partikkelit: 0,0030 g/km
noilla arvoilla ajoneuvovero 172,64 eur/vuosi (220 ajoneuvovero 147e/vuosi)
käyttövoimavero (dieselvero) 365x0,067x23=562 eur / vuosi (paino lienee lähes sama 220cdi mallissa)

1.1.2012 Henkilöautojen käyttövoimavero alenee nykyisestä 6,7 sentistä 5,5 senttiin auton jokaiselta alkavalta 100 kilolta (kokonaispainosta). Kuorma-autojen käyttövoimavero alenee 29–45 % nykyisistä veron määristä.

sittenhän tuossa on tuo suomen lain mukanaan tuoma ihanuus että esim mulla kun on 2000 marraskuussa otettu käyttöön auto niin ajoneuvovero meneekin kokonaispainon mukaan ja on 236,52 eur/vuosi, kun 2 kk myöhemmin rekisteröidyssä samanlaisessa autossa on 124,1 eur/vuosi. Autohan on täsmälleen samanlainen 8/2000-1/2002.
Viimeksi muokannut jarskak, Ke 05.01.2011 13:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin