Valinnan vaikeus...Mese, Audi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18292
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ainut VAG diesel mistä on pakko irrottaa nokkapyörä on 2,5 suora 5 ja siitäkin vain jos alkuperäisen vesipumpun tilalle vaihtaa parannetun mallin jossa on isompi hihnapyörä.

Eli ei minkäänlaista työkalua, eikä ole ollut mitään ongelmaa asian suhteen ?
wiimax.fi
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1561
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Milläs tarkastat nokkien ajoituksen jos ei ole työ kalua?
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18292
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Merkit kohdalleen ja jakopää kasaan.

Mikäli ilmenee tarvetta, työkalun voi ostaa merkkiliikkeen kautta.
Tilausnumero löytyy kyllä.
Vielä ei olla tarvittu.

VAG vehkeissä todellinen suunnitteluvirhe on jakohihnapyörän kiinnitys kampiakseliin - noissa 1,9 turbodieseleissä on paljon ongelmia sen kanssa. (mm. AAZ, 1Y, AEB...)
Samanlainen kiinnitys kestää 1,6 TD koneisissa , vaan kun kampiakselin hihnapyörään liitetään värivänvaimennin sun muuta painoa, ei kestä enää.

Taannoin korjasin yhden AEB koneisen, jakohihna oli vaihdettu 90200 kilometreillä ja nyt oli ajettu 180500 - pultti irti ja hihnapyörä suti...
Pultti pitää vaihtaa joka hihnanvaihdossa, vaan tuohon ei ollut vaihdettu viime kerralla.

Kone irti, kampiakseli pois ja koneistamolle, uusi hihnapyörä, laakerit,tiivisteet, nostimet,venttiilit,ohjarit,jakopää... Ja takaisin nokalle.

Hintaa tuli noin 2000 € - ikävä yllätys omistajalle.
Tosin edellisen jakopääremontin tehnyt liike maksanee ainakin osan.
wiimax.fi
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1561
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Ne on niin pirun tarkkoja kaikesta jätät jonkun jutun väliin niin heti kostautuu :!:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3004
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Mikä teillä poijjaat siellä Suomessa on, kun tämä on viimeisen parin viikon aikana jo ainakin kolmas threadi, jossa tasapainoillaan Audin ja Mersun välillä? :lol:

Audi A4 ja Mersun C-sarjan autot ovat molemmat hienoja autoja. Ei siitä pääse mihinkään. Monet kerrat olen itsekin ollut tasapainoilemassa A4 TDI Quattron ja Mersun välillä. Ja nyt viimeksi ihan pikkiriikkisen verran tasapainoilin S4 Avantin ja S203:n välimaastossa. Mutta ei tilani vielä koskaan näin vakavaksi ole päässyt lipsahtamaan kuin henkilöillä viimeaikaisissa Mersuforumin threadeissa. :wink:

Henkilökohtaisesti taidan olla yksinkertaisesti liian mersumies vaihtamaan Audiin. Koska joka kerta palatessani koeajolta olen joutunut toteamaan: "Hieno autohan tämä Audi on, mutta valitettavasti en näe ainoatakaan syytä laittaa omia rahojani tähän." Eli Audi on hyvä ja se hoitaa hommansa oikein hyvin, mutta siitä puuttuu se, mikä saa sydämen pamppailemaan ilosta.

Uusi Audi on tukeva ja kohtuullisen hiljainen auto. Se kulkee junamaisesti maantiellä, ja teknisen hyvyyden näkee jo paperilta. Mutta niin on Mersukin tukeva ja aika hiljainen. Mersun kulku ei ole samalla tavoin junamaista kuin Audin, mutta se kulkee mahtavasti sekin. Mersun kulku on mersumaista. Ja satun tykkäämään siitä.

Joka vuosi kun Suomi saa liukkaat kelinsä alkaa keskustelu siitä, onko takaveto hankala ajaa. Tottahan on, että Quattro-Audi lähtee varmasti paremmin liukkaalta alustalta kuin takavetoinen Mersu. Mutta ei tämä tarkoita, että Mersu olisi hankala ajaa. Etuvetoinen tai Quattro-nelivetoinen auto käyttäytyy myös liukkaassamutkassa eri tavalla kuin takavetoinen Mersu. Mutta ei tämäkään tarkoita, että Mersu olisi mutkassa hankala. Sekä Mersussa että Audissa on molemmissa malliin katsomatta erinomainen tuntuma tiehen. Tämän ansiosta molempien käytös on ennalta-arvattavaa ja johdonmukaista. Se henkilö joka haluaa audimaisen auton ostaa Audin ja joka haluaa mersumaisen auton ostaa Mersun.

Se, milloin Mersun ja Audin välillä alkaa oikeasti tulla eroa on parin vuoden päässä. Sillä kohtaa kun Mersu on vielä kolinaton ja jämäkkä, VAG:in tuotteet alkavat näyttää taakse jääneen matkan vaikutuksia. Samoin sillä kohtaa kun mennään omasta kukkarosta maksettavaan huoltoon, Mersun "viralliselle" huollolle löytyy erinomaisia vaihtoehtoja aivan eri tavalla kuin Audeille ja Volkkareille. Lisäksi nämä huollot yleisestiottaen tuntevat Mersussa mahdollisesti ilmenevät viat hämmästyttävän tarkasti. En ole kuullut vielä tähän päivään mennessä siitä volkkarilääkäristä, joka puhelimessa diagnosoi autoja kilometrimäärän ja asiakkaan viasta antaman maallikkokuvauksen perusteella. Ja vielä jämptisti oikein.

Eiväthän nuo 203.Mersut enää mitään kakkosnelosia ole. Eli eivät ne ilmeisestikään aivan yhtä ikuisia ole, ja tietokoneitakin on laitettu vähän liiaksi mahdollistamaan hassut häiriöt. Mutta osta 203 ja saat kokea arkisessakin ajossa niitä hetkiä, jotka saavat sydämen pamppailemaan ilosta!
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1561
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

juu kyllä Audi on hyvä auto kun ennen takuun loppumista vaihtaa uuteen . Silloin ei tarvii miettii mitä maksaa remontit. Ei Audi huono ole mutta miljonääriltäkin rahat loppuu kun Audi on takuu ajan jälkeen ajossa :oops:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Avaanpa minäkin sanaisen arkkuni tässä threadissa woimajuoman vauhdittamana ja rohkaisemana :oops:

Pari Volkkaria oli aiemmin, lasken ne Audin kanssa samaan kastiin.
Anteeksi, jos teen kardinaalimunauksen siinä.

Mutta Volkkareiden ylläpito oli niin kallista puuhaa, että tavallisen palkansaajan tulot ei siihen riitä millään.
(Tosin ei kaukana ole tän mersunkaan kanssa, kun Veholla pikaisesti poikkeaa niin on aina 400-800 euroa goodbye...).

Hyvä auto, halvat ylläpitokulut, mukava kyyti:
Siitä kategoriasta valitsisin ehdottomasti autot Volvo ja Saab.
Mutta nämäkin vain 80 -luvun tietämykseni perusteella.
Nykyään voi taas olla asiat aivan toisin.
Ja voi olla, että mersunkin kanssa asiat olivat silloin toisin.
Nyt ei hyvältä näytä, rahapussissa meinaan....

Öh... tämänkin olisi kai voinut jättää kirjoittamatta.
Ei tuonut lisäarvoa tähän keskusteluun :oops:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

Eräs S600L:n omistaja sanoi hyväilessään ässänsä(täydellisen) ohjauspyörää, että kävin minä uutta S8 ajamassa, ennenkuin tämän ostin . Mutta ei Audi ole kuulema mersu :twisted:
124.023
Ekku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: Pe 04.04.2003 19:41
Paikkakunta: Jyväskylä

pitääkö enää paikkaansa?

Viesti Kirjoittaja Ekku »

eerola kirjoitti:
Se, milloin Mersun ja Audin välillä alkaa oikeasti tulla eroa on parin vuoden päässä. Sillä kohtaa kun Mersu on vielä kolinaton ja jämäkkä, VAG:in tuotteet alkavat näyttää taakse jääneen matkan vaikutuksia.
Olen tässä kahden W211-korisen jälkeen alkanut vähän epäillä tätä "kolinaton ja jämäkkä"-teoriaa nykymersun kohdalla.

Omissa autoissani on ainakin esiintynyt milloin mitäkin alustan kolinoita ja sisustuksesta kuuluvia nitinöitä ja natinoita joita on yritetty takuuseen korjata vaihtamalla milloin mitäkin osaa.

Tästä syystä en tällä nykyisellä autollani taatusti aja yli takuuajan, koska en oikein usko että esim. tukivarren vaihtaminen väljän puslan vuoksi on mitään halpaa lystiä.

Tuntuu monella mersukuskilla olevan ihmeellinen tapa vähätellä taikka kieltää autossa esiintyneitä vikoja. Eipä tunnu kollegoiden mersut tarvitsevan kuin vain "huoltoa". Eihän niitä väljiä tunnu korjaamo oma-aloitteisesti etsivän ellei niistä itse valita.

Joku tietysti tähän toteaa että "kolisee ne Auditkin".

Kun ei kerran "laatuautoa" tunnu oikein edes saavan rahallakaan, niin aina välillä tulee ihmeteltyä että miksi maksaa mersusta yhden Toyotan verran enemmän, jos kerran Audin ja ne samat kolinat ja natinat saa noin paljon halvemmalla?

Tuli varmaan ostettua aikoinaan ensimmäiseksi mersuksi liian hyvä auto, kun nämä uudet tuntuu vertailussa niin paljon huonommilta.

Tosin ennen mersua oli alla yli puoli miljoonaa ajettu VW Passat variant vm.81, niin toki siinä vertailussa W124 tuntui aika "luxus"-autolta. Tosin vertailtaessa sitä 89-mallista mersua vuosimallin 2000 tdi-Passattiin se tuntui edelleenkin hyvältä.
kalusto:
-M-B E200 cdi -11



isän autot . -M-B W220 320cdi lang -04
-M-B W221 320 cdi lang -08


entiset: M-B W124 300 d-turbo -89
M-B W211 220 cdi elegance
M-B E320 cdi -03 Avantgarde
M-B E320T CDi -06

"Ei niin pilvistä päivää ettei yhtä tähteä nää"
Avatar
Jox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 319
Liittynyt: Ti 03.08.2004 15:21

Viesti Kirjoittaja Jox »

Joo, enpä nyt tiedä liekkö nuissa audeissa vikoja enempää kun mesessä. Omalla kohdalla ainakin tossa W203:ssa vm.2001, kaikenlaista ollut. Tällä hetkellä mittarissa 67000km. Tässä vähän listaa:

Takuuseen laitettua:

-Kaksoismassavauhtipyörä
-Kytkinlevy
-Uusi kardaani

Omaan laskuun:

-Termostaatti koteloineen
-Kallistuksenvakaajan tukitangot eteen
-Vaihdelaatikkoa rempattu

Nii, ja sit yksin ajaessa vänkärin puolen istuimen niskatuki täristä nitkuttelee, vaikka on kaikenlaisia voiteita koitettu väliin tunkea. Silti ikävää nitinää pitää.

Muuten sit kulkee hyvin. Emmä pienistä lannistu. Saatan vielä joskus facelift malliin vaihtaa.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13685
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

[quote="Joxi"]Omalla kohdalla ainakin tossa W203:ssa vm.2001, kaikenlaista ollut. Tällä hetkellä mittarissa 67000km. Tässä vähän listaa:

-Kaksoismassavauhtipyörä
-Kytkinlevy
-Uusi kardaani
-Termostaatti koteloineen
-Kallistuksenvakaajan tukitangot eteen
-Vaihdelaatikkoa rempattu

Nii, ja sit yksin ajaessa vänkärin puolen istuimen niskatuki täristä nitkuttelee, vaikka on kaikenlaisia voiteita koitettu väliin tunkea. Silti ikävää nitinää pitää./[quote]

Tämä menee 50 % OT:ksi koska otan W203:n verrokiksi BMW 316 Automaticin. Syynä tähän se että isäukkoni (s. 1930) aikoo vielä kerran vaihtaa autoa, eli 1997 Omega 2.0 8V Automatic saa lähteä - tosin hän on sitä kauppaa "tehnyt" jo kohta 2 vuotta, vaihtoehtoina on nuo yllämainitut. Itsekin ajattelen samoin eli en edes vertaa Audia MB:hen koska Audi ei ole puhtaasti takavetoinen (eli tämä on se kuuluisa mielipidekysymys). On koeajettu muutama W203 ja yksi W202 sekä pari uudenkarheaa bemaria.

Nyt on tilanne se että R-J Lappeenrannassa kaupittelee 10200 km ajettua automaatti W203:a, rek. 10/2000 vaikka myyvät sitä 2001-mallina hintaan 34 900,- . Sattuma teki sen että Omegaan tuli juuri nyt jälkiasennus-Diavia-ilmastointiin vesiventtiilivika jonka seurauksena GM-dealerin asentaja totesi vesipumpunkin sököksi (aj.90 tkm) ja ooppeliin tehtiin sitten vähän remppaa. Sitä välirahaa sitten sorvattiin edes-takas ja mielenkiinto ehti jo laantumaan. Mutta, uusi kiinnostus heräsi siihen että vielä saisi sitä nykyistä, kauniimpaa pikku-bemaria automaatilla uutena, uusi korimalli (ruma = corolla) tulee ensi kesään mennessä.

Eli autojen lähtöhinta on sama, about 35 t eur, mutta BMW on uusi - tulisi vuosimalliksi 2005, kun taas ultrasiisti W203 on oikeasti vuosimallia 2000. Väliraha on jokseenkin sama - selviää tiistaina. Mitä teemme? Iskä ei varmaan enää ikinä autoa vaihda eli arvon laskulla ei ole merkitystä. Tarkoitus on saada alle perus-takavetoauto, joka olisi huoleton pitää.
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin