Huomio, huomio 4-matic miehet - 4MATIC TOIMII

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Huomio, huomio 4-matic miehet - nainen pulassa

Viesti Kirjoittaja Sergey »

juhaoh kirjoitti:Tai sitten oon alottanut autoilun Skoda Octavia Superilla. Ai niin vm. 62. Ja muistelen niitä aikoja.
tuota juuri tarkoitan. Se o eri asia jos alottelee Skoda superbilla 2009. Sitte ku laitetaan lukkoperällisen rattiin, ni ihmetellää ku auto vikuroi :D
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
tompson
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Su 06.12.2009 16:22
Paikkakunta: Kivavesi

Re: Huomio, huomio 4-matic miehet - nainen pulassa

Viesti Kirjoittaja tompson »

scherer kirjoitti:Taitaa kyseessä olla mies, joka heittäytyy avuttomuudessaan naiseksi, jolla tai hänellä on vellit sekaisin.
Ps. On muisti tallessa 24H myös tulevaisuudessa.
Tiedätkös, että huumoripalsta on mersufoorumilla ihan erikseen :lol:
MB W201 D - 88
MB W201 b - 88 automaatti


"ON SE VAIN ELÄMÄ NIIN IHMEELLISTÄ"!
Avatar
tompson
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Su 06.12.2009 16:22
Paikkakunta: Kivavesi

Re: Huomio, huomio 4-matic miehet - nainen pulassa

Viesti Kirjoittaja tompson »

JarkkoN kirjoitti:Kuulin semmoista, että 4matik-valo palaisi, joten neliveto ei ole päällä.

Aprikoimme sellaistakin, että jos renkaat ovat kovin erikokoiset, niin se
kytkee nelivedon pois päältä. Korjaus on helppo: samankokoiset renkaat alle.

Tutkimme ko. 4matikkia tässä päivällä. Autossa on 195x6515 Hakkapeliitta neloset takana ja 185x65x15 Hakkapeliitat edessä. Pintaa niissä kyllä vielä on ja nastojakin jonkin verran.

Hydrauliöljysäiliö oli ensiksikin niin vajaa että mittatikku ylsi juuri ja juuri öljyyn. Lisättiin litranpurkki, sitä on nyt suunnilleen merkkien puoliväliin.

Kun virrat laittaa päälle, niin nelivedon huomiovalo ja häiriövalo syttyy, 4maticin häiriövalo palaa auton käynnissä ollessa kokoajan.

Testipalikka on tässä autossa erilainen kuin lähettämäsi linkin kuvassa, jossa oli 8 paikkaa. Tässä on 16 paikkaa, mutta numero 5 on tyhjä - siinä on pelkkä reikä. Elikkä nyt pitäisi tietää mihin, tässä tapauksessa, johdon pätkä yhdistetään numero ykkösestä?

Ajoin autolla noin 5 kilometriä, mielestäni toimii niinkuin takapotku normaalisti, huomiovalo ei vilahtanut kertaakaan vaikka takarenkaat sutivat. Sen jälkeen käänsimme katkaisimesta 4maticin pois päältä ja ajoin vielä lenkin. Tarkoitus on huomenna tehdä se johtotesti jos vain kytkentä selviää. Sitten tehdään tarvittavat korjaukset - jos vain osataan.

Onko 4maticin jarruvalokatkaisin muuten samanlainen kuin W124 yleensä?
MB W201 D - 88
MB W201 b - 88 automaatti


"ON SE VAIN ELÄMÄ NIIN IHMEELLISTÄ"!
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Huomio, huomio 4-matic miehet - nainen pulassa

Viesti Kirjoittaja Sergey »

vaihda se katkasija suosiolla uuteen, turhaa vikojen etsintää ei kannata tehdä 12 euron osan taakse, se on helpoin ja nopein vaihtaa ja varmistua toimivuudesta.

renkaiden nimellinen halkaisija on sen verran iso että kuluneena voi hyvinkin vaikuttaa toimintaan, ts jos 185 on kuluneet ja 195 uudet (halkaisijaero liki 30mm), ero voi näkyä/tulla maantienopeuksissa (yli 100kmh). EI oo kokemusta juuri tuosta setupista, mutta 30mm eron renkaita toisessa koossa olen kokeillut ja auto menee nilkutusmoodiin 120 vauhdissa. tosin sillo autol ei enää voi ajaa kuin max 40kmh kunnes ko. raja alittuu, ja taas voi kiihdyttää kunnes vikatila tulee taas.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Huomio, huomio 4-matic miehet - nainen pulassa

Viesti Kirjoittaja tese »

tompson kirjoitti:Tutkimme ko. 4matikkia tässä päivällä. Autossa on 195x6515 Hakkapeliitta neloset takana ja 185x65x15 Hakkapeliitat edessä. Pintaa niissä kyllä vielä on ja nastojakin jonkin verran.
Onko auto toiminut aikaisemmin normaalisti tuolla rengastuksella. On kyllä aika epätodennäköistä?
tompson kirjoitti:Hydrauliöljysäiliö oli ensiksikin niin vajaa että mittatikku ylsi juuri ja juuri öljyyn. Lisättiin litranpurkki, sitä on nyt suunnilleen merkkien puoliväliin.
Öljyn määrä on ollut toiminnan kannalta riittävä ennen lisäystäkin.
tompson kirjoitti:Kun virrat laittaa päälle, niin nelivedon huomiovalo ja häiriövalo syttyy, 4maticin häiriövalo palaa auton käynnissä ollessa kokoajan.
Testipalikka on tässä autossa erilainen kuin lähettämäsi linkin kuvassa, jossa oli 8 paikkaa. Tässä on 16 paikkaa, mutta numero 5 on tyhjä - siinä on pelkkä reikä. Elikkä nyt pitäisi tietää mihin, tässä tapauksessa, johdon pätkä yhdistetään numero ykkösestä?
Oudolta kuulostaa mutta tarkistakaa tuleeko diagnostiikkapistokkeelle johtimia useampaan kun kahteen liittimeen. Jos ei niin käytössä liitin n:o 1 joka on suoraan maa ja se toinen tulee sulakkeelta 4MATIC-häiriövalon kautta pistokkeelle ja samasta pistoliittimestä on johdin myös 4-matic ohjainyksikölle.
Jos diagnostiikkapistokkeelle on kytketty johtimia useampaan kun kahteen pistoliittimeen niin menee kyllä arpomiseksi ilman mittauksia! Sähkökaaviosta löytyy vain tuo 8-napainen pistoke ja sen kaapelointi.
tompson kirjoitti:Ajoin autolla noin 5 kilometriä, mielestäni toimii niinkuin takapotku normaalisti, huomiovalo ei vilahtanut kertaakaan vaikka takarenkaat sutivat. Sen jälkeen käänsimme katkaisimesta 4maticin pois päältä ja ajoin vielä lenkin. Tarkoitus on huomenna tehdä se johtotesti jos vain kytkentä selviää. Sitten tehdään tarvittavat korjaukset - jos vain osataan.
Ei vilahtele huomiovalo koska järjestelmä on pois käytöstä kuten häiriövalokin indikoi ja perälukkokin on vain osittain käytössä ilman hydraulipainetta.
tompson kirjoitti:Onko 4maticin jarruvalokatkaisin muuten samanlainen kuin W124 yleensä?
Ei ole samanlainen vaan on 2-kärkinen. Löytyy esim KL-varaosaliikkeistä.
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
Avatar
mika4matic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Ma 12.04.2010 22:12
Paikkakunta: Espoo

Re: Huomio, huomio 4-matic miehet - nainen pulassa

Viesti Kirjoittaja mika4matic »

tompson kirjoitti:...Autossa on 195x6515 Hakkapeliitta neloset takana ja 185x65x15 Hakkapeliitat edessä....
Rengaslaskurin mukaan tuolla rengastuksella nopeusero on 2km/h 100km/h nopeudessa.
tompson kirjoitti:Kun virrat laittaa päälle, niin nelivedon huomiovalo ja häiriövalo syttyy, 4maticin häiriövalo palaa auton käynnissä ollessa kokoajan
Valo ei sammu ennen kuin vikamuisti nollataan.
tompson kirjoitti:Testipalikka on tässä autossa erilainen kuin lähettämäsi linkin kuvassa, jossa oli 8 paikkaa. Tässä on 16 paikkaa, mutta numero 5 on tyhjä - siinä on pelkkä reikä. Elikkä nyt pitäisi tietää mihin, tässä tapauksessa, johdon pätkä yhdistetään numero ykkösestä?
Eli ilmeisesti tämän näköinen?
Kuva

Liittimen speksit löytyvät täältä: http://www.w124performance.com/service/ ... a_link.pdf
Avatar
tompson
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Su 06.12.2009 16:22
Paikkakunta: Kivavesi

Re: Huomio, huomio 4-matic miehet - nainen pulassa

Viesti Kirjoittaja tompson »

mika4matic kirjoitti:
tompson kirjoitti:...Autossa on 195x6515 Hakkapeliitta neloset takana ja 185x65x15 Hakkapeliitat edessä....
Rengaslaskurin mukaan tuolla rengastuksella nopeusero on 2km/h 100km/h nopeudessa.
tompson kirjoitti:Kun virrat laittaa päälle, niin nelivedon huomiovalo ja häiriövalo syttyy, 4maticin häiriövalo palaa auton käynnissä ollessa kokoajan
Valo ei sammu ennen kuin vikamuisti nollataan.
tompson kirjoitti:Testipalikka on tässä autossa erilainen kuin lähettämäsi linkin kuvassa, jossa oli 8 paikkaa. Tässä on 16 paikkaa, mutta numero 5 on tyhjä - siinä on pelkkä reikä. Elikkä nyt pitäisi tietää mihin, tässä tapauksessa, johdon pätkä yhdistetään numero ykkösestä?
Eli ilmeisesti tämän näköinen?
Kuva

Liittimen speksit löytyvät täältä: http://www.w124performance.com/service/ ... a_link.pdf
Eli onko 2 km/h nopeuserolla merkitystä, heittääkö se 4maticin pois päältä?

Diagnostiikkapalikka on just samannäkönen kuin kuvassa, mutta kun tuota kielitaitoo on vähänlaisesti, sori vaan, niin tarviis vielä tarkempaa suomennusta - elikkä mistä liittimestä mihin liittimeen testijohdonpätkä tulee kytkeä? Kuvaan on piirretty nuolet 2 ja 4 liittimille?
MB W201 D - 88
MB W201 b - 88 automaatti


"ON SE VAIN ELÄMÄ NIIN IHMEELLISTÄ"!
Avatar
mika4matic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Ma 12.04.2010 22:12
Paikkakunta: Espoo

Re: Huomio, huomio 4-matic miehet - nainen pulassa

Viesti Kirjoittaja mika4matic »

tompson kirjoitti: Eli onko 2 km/h nopeuserolla merkitystä, heittääkö se 4maticin pois päältä?
JarkkoN kirjoitti:Tarkistin asiaa tehtaan ohjeista ja taitaa olla niin päin, että eri kokoiset renkaat kytkevät
nelivedon päälle, jolloin kolmiovalo syttyy.

Rajana on 2 km/t nopeusero, paitsi 2% kun nopeus on yli 100 km/t.
Yli 100:sen nopeudessa 4-vedon pitäisi kytkeytyä päälle ja kolmiovalon sytyä tuolla rengastuksella. Ei tietenkään jos 4matic valo palaa.
tompson kirjoitti: Diagnostiikkapalikka on just samannäkönen kuin kuvassa, mutta kun tuota kielitaitoo on vähänlaisesti, sori vaan, niin tarviis vielä tarkempaa suomennusta - elikkä mistä liittimestä mihin liittimeen testijohdonpätkä tulee kytkeä?
16-reikäisestä palikasta huolimatta kytkentä tulisi suoritaa liittimiin 1 ja 5.

Onko autoon joskus vaihdettu 4matic-ohjauspoksi ja/tai johtosarjoja? Ilmeisesti 5-liitin on kadonnnut jossain vaiheessa. Vai onko vain pudonnut palikasta ja löytyy jostain sieltä akun vierestä/takaa?

4-matic poksin vikamuistin voi nollata myös ottamalla akun irti joksikin aikaa. Tietysti jos vikaa ei korjata, poksi sen huomaa ja sytyttää 4matic valon mittaristossa uudestaan.
tompson kirjoitti: Kuvaan on piirretty nuolet 2 ja 4 liittimille?
Kuva löytyi netistä ja nuolet liittyvät keskusteluun http://www.mbworld.org/forums/e-class-w ... lease.html
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Huomio, huomio 4-matic miehet - nainen pulassa

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Voisiko auton valmistusnumeron saada näkyville tai yv:na?
Joko se jarruvalokytkin vaihdettiin?
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
Paikkakunta: Tukholma

Re: Huomio, huomio 4-matic miehet - nainen pulassa

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

Oisko tästä apua. http://juhol.pp.fi/mersu/4matic/" onclick="window.open(this.href);return false;
A170cdi-00 1999-
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Huomio, huomio 4-matic miehet - nainen pulassa

Viesti Kirjoittaja tese »

Turbocompound kirjoitti:Oisko tästä apua. http://juhol.pp.fi/mersu/4matic/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuo linkki on jo tuolla keskustelun alkupuolella JarkkoN:n esiintuomana. Kannattais lukea keskustelu ainakin päällisinpuolin läpi. :mrgreen:
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Huomio, huomio 4-matic miehet - nainen pulassa

Viesti Kirjoittaja tese »

JarkkoN kirjoitti:Voisiko auton valmistusnumeron saada näkyville tai yv:na?
Jep,VIN-koodin antama listaus olis kyllä mielenkiintoinen nähdä.
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
Paikkakunta: Tukholma

Re: Huomio, huomio 4-matic miehet - nainen pulassa

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

tese kirjoitti:
Turbocompound kirjoitti:Oisko tästä apua. http://juhol.pp.fi/mersu/4matic/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuo linkki on jo tuolla keskustelun alkupuolella JarkkoN:n esiintuomana. Kannattais lukea keskustelu ainakin päällisinpuolin läpi. :mrgreen:
:oops: Olen lukenut läpi mutta en tänään joten mun moka, muisti köhöm, sori :oops: , jatkakaa. :lol:
A170cdi-00 1999-
Avatar
tompson
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Su 06.12.2009 16:22
Paikkakunta: Kivavesi

Re: Huomio, huomio 4-matic miehet - nainen pulassa

Viesti Kirjoittaja tompson »

JarkkoN kirjoitti:Voisiko auton valmistusnumeron saada näkyville tai yv:na?
Joko se jarruvalokytkin vaihdettiin?
Valmistusnumeroa ei ole minulla nyt saatavilla, mutta jo huomenillalla voin toki sen lähettää.

Minusta viesteissä on ollut jarruvalokytkimen osalta vähän epäselvyyttä, Sergeyn ja sinun mukaan motonetin pikakiinitteinen kävisi, mutta Tesen mukaan 4maticin jarruvalokytkin ei ole samanlainen kuin tavallisessa w124:ssa. Kyselin paikallisesta autotarvikeliikkeestä - ei ollut varastossa heidän tavarantoimittajallaan. KL-varaosilla on nelinapainen (hinta noin 22 €) - liekö se käypänen? Motonetin sivuilla oleva pikakiinitteinen (hinta 12,90€) on käsittääkseni tavalliseen w 124:ään käypänen - käykö 4maticiin?
MB W201 D - 88
MB W201 b - 88 automaatti


"ON SE VAIN ELÄMÄ NIIN IHMEELLISTÄ"!
Avatar
tompson
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Su 06.12.2009 16:22
Paikkakunta: Kivavesi

Re: Huomio, huomio 4-matic miehet - nainen pulassa

Viesti Kirjoittaja tompson »

[quote="mika4matic"]
Onko autoon joskus vaihdettu 4matic-ohjauspoksi ja/tai johtosarjoja? Ilmeisesti 5-liitin on kadonnnut jossain vaiheessa. Vai onko vain pudonnut palikasta ja löytyy jostain sieltä akun vierestä/takaa?

Eipä oo minkäänlaista tietoo onko autoon joskus vaihdettu ohjauspoksia tai johtosarjoja. Täytyy tutkia vielä onko 5 liittimen johto tosiaan vain irrallaan.

Johtoja tulee tällähetkellä seuraaville liittimille: 1, 2, 3, 6, 7, 16
MB W201 D - 88
MB W201 b - 88 automaatti


"ON SE VAIN ELÄMÄ NIIN IHMEELLISTÄ"!
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Huomio, huomio 4-matic miehet - nainen pulassa

Viesti Kirjoittaja Sergey »

tompson kirjoitti:[Tesen mukaan 4maticin jarruvalokytkin ei ole samanlainen kuin tavallisessa w124:ssa. Kyselin paikallisesta autotarvikeliikkeestä - ei ollut varastossa heidän tavarantoimittajallaan. KL-varaosilla on nelinapainen (hinta noin 22 €) - liekö se käypänen? Motonetin sivuilla oleva pikakiinitteinen (hinta 12,90€) on käsittääkseni tavalliseen w 124:ään käypänen - käykö 4maticiin?
no pyydä niiltä sitä 4-matic katkasijaa ni tulee oikea.

En mäkää tienny että mikä katkasija se oli, menin vaa tiskille ja pyysin 4-maticciin ja se sopi. ja se sen 12 euroa maksoi 1,5v sitten :roll: luotin siis myyjän taitoon valita oikea osa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Huomio, huomio 4-matic miehet - nainen pulassa

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Se pikakiinnitteinen 12,90 E maksava on oikea, siinä on kahdet liittimet ts. 4 napaa.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
mika4matic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Ma 12.04.2010 22:12
Paikkakunta: Espoo

Re: Huomio, huomio 4-matic miehet - nainen pulassa

Viesti Kirjoittaja mika4matic »

tompson kirjoitti:Johtoja tulee tällähetkellä seuraaville liittimille: 1, 2, 3, 6, 7, 16
http://www.w124performance.com/service/ ... a_link.pdf mukaan 3 ei pitäisi olla edes käytössä. Olisiko se kadonnut 5?
Avatar
tompson
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Su 06.12.2009 16:22
Paikkakunta: Kivavesi

Re: Huomio, huomio 4-matic miehet - nainen pulassa

Viesti Kirjoittaja tompson »

mika4matic kirjoitti:
tompson kirjoitti:Johtoja tulee tällähetkellä seuraaville liittimille: 1, 2, 3, 6, 7, 16
http://www.w124performance.com/service/ ... a_link.pdf mukaan 3 ei pitäisi olla edes käytössä. Olisiko se kadonnut 5?
Siinähän se ratkaisu voi ollakin, ainakaan ylimääräisiä irrallaan olevia johtoja ei ole!

Mitenhän sen saisi varmistettua?

Vai onko siinä sen kummempaa, kun vain kokeilee johdonpätkällä 1 ja 3 liittimet yhteen?
MB W201 D - 88
MB W201 b - 88 automaatti


"ON SE VAIN ELÄMÄ NIIN IHMEELLISTÄ"!
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Huomio, huomio 4-matic miehet - nainen pulassa

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Tässä 16-napaisen liittimen kytkennät, nasta 5 on 4maticille:

http://www.evoscan.com/technical-vehicle-manuals/118" onclick="window.open(this.href);return false;

En lähtisi johtoja summassa oikosulkemaan, ja jos olisi pakko kokeilla,
laittaisin ainakin 100 ohmin vastuksen väliin.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
mika4matic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Ma 12.04.2010 22:12
Paikkakunta: Espoo

Re: Huomio, huomio 4-matic miehet - nainen pulassa

Viesti Kirjoittaja mika4matic »

tompson kirjoitti:Mitenhän sen saisi varmistettua?
Sähkökaavion http://www.w124performance.com/service/ ... TM/ETM.pdf (Iso tiedosto! 77Mb) testiliittimen 5 navasta lähtee ruskea sinisellä raidalla tms. oleva johto 4matic ohjauspoksin 9 napaan.
Avatar
tompson
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Su 06.12.2009 16:22
Paikkakunta: Kivavesi

Re: Huomio, huomio 4-matic miehet - nainen pulassa

Viesti Kirjoittaja tompson »

JarkkoN kirjoitti:Voisiko auton valmistusnumeron saada näkyville tai yv:na?
Lähetetty yv:nä
MB W201 D - 88
MB W201 b - 88 automaatti


"ON SE VAIN ELÄMÄ NIIN IHMEELLISTÄ"!
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Huomio, huomio 4-matic miehet - nainen pulassa

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Sain sen VIN:n, kiitos. Auto on 300 TDT 4matic, vuosimalli on liittimen mallista päätellen 1993, vaikka se ei näy VIN:sta.
Tasonsäätö on farkussa vakiona, turbossa on automaattilaatikko ja tässä autossa on lisävarusteina:

240 OUTSIDE TEMPERATURE INDICATOR
260 TYPE DESTINATION ON TRUNK LID - ELIMINATION
261 TYPE DESIGNATION ON FENDER / SIDEWARD DELETION
291 AIRBAG FOR FRONT PASSENGER
300 Storage box in front tray
541 DOUBLE ROLLER BLIND USD.AS LUGG.AND PASSENG. GUARD
553 Trailer coupling and anti-theft warning system
570 FOLDING ARMREST, FRONT
580 AIR CONDITIONING
593 ALL-ROUND WD-GREEN GLASS,HEATED REAR WINDOW-ESG,BF
620 AIR POLLUTION CONTROL
682 FIRE EXTINGUISHER
751 Radio Grand Prix RDS
744 DARK BLUE SOFT TOP FABRIC 5010
068 CLOTH GREY

Liittimen nastoista:
1. Maa
2. Tyhjä (varalla)
3. Tyhjä (bensiininsuihkutus KE)
4. EDS (Elektronic Diesel System)
5. 4matic
6. Airbag/vyönkiristin
7. Ilmastointiautomatiikka/Lämpötila-automatiikka
8. Tyhjä (sytytys ja bensiininsuihkutus)
9. Tyhjä (ADS)
10. Tyhjä (TN-signal bensiini)
11. Tyhjä (Varashälytin)
12. Tyhjä (Keskuslukituksen kauko-ohjaus)
13. Tyhjä (Automaattivaihteisto)
14. Tyhjä (Vakionopeudensäädin/tyhjäkäynti)
15. Tyhjä
16. Nasta 15
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
tompson
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Su 06.12.2009 16:22
Paikkakunta: Kivavesi

Re: Huomio, huomio 4-matic miehet - nainen pulassa

Viesti Kirjoittaja tompson »

[quote="JarkkoN"]Sain sen VIN:n, kiitos. Auto on 300 TDT 4matic, vuosimalli on liittimen mallista päätellen 1993, vaikka se ei näy VIN:sta.

Vuosimalli on tosiaan -93. Huomenna saadaan jarruvalokatkaisin ja maanantaina ehitään se vaihtamaan, jos vika ei sillä korjaannu, niin nämä sinun ja mika4maticin lähettämät tiedot auttavat varmaan diagnosoimaan asiaa edellee.

TÄYTYY SANOA, ETTÄ "OOTTE KYLLÄ MERSUFOORUMILLA TOSI MAHTAVAA PORUKKAA, TE KAIKKI JOTKA OLETTE HALUNNEET AUTTAA - KIITOS TOSI PALJON JO TÄSSÄ VAIHEESSA"!

Kirjoittelen taas ensiviikolla foorumille miten asia etenee.
MB W201 D - 88
MB W201 b - 88 automaatti


"ON SE VAIN ELÄMÄ NIIN IHMEELLISTÄ"!
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Huomio, huomio 4-matic miehet - nainen pulassa

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Liittimien 2 ja 3 käyttö on arvoitus. Liitin 2 on varattu itsediagnoosimahdollisuuteen, mikä se sitten onkaan.

Itse
1. Tarkistaisin sulakerasiasta sulakkeet ja voitelisin niitä CRC 5-56:lla ja pyöritteliein sulaketta nro 7
2. Vaihtaisin jarruvalokatkaisijan
3. Tinaisin/vaihtaisin ylijännitereleen
4. Vaihtaisin samankokoiset renkaat joka kulmaan (ei vaikuttane vikavaloon)

Sitten koettaisin katsoa, minkä väriset johdot menevät nastoihin 2 ja 3 ja yrittäisin
nähdä kytkentäkaaviosta, minne ne menevät. Sitten varmaankin katsoisin, mihin
napaan 4matic-ohjauslaatikossa testijohto kuuluu ja yrittäisin jäljittää sen toisen pään,
jonka siis kuuluisi olla testiliittimen nastassa 5.

Jos vikakoodin luvun onnistuu tekemään, öljynpaineanturin vika ei paljastu siinä.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Huomio, huomio 4-matic miehet - nainen pulassa

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Nämä kuvat ovat vanhempiin autoihin, mutta antavat jotain tietoa. Testiliitinasta 5 on yhdistetty ohjainlaatikon nastaan 9.
Johtimien värejä ei ole tähän merkitty.

4-matic-sähkökytkennät:
Kuva

4-matic-osaluettelo:
Kuva

Uploaded with ImageShack.us
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Huomio, huomio 4-matic miehet - nainen pulassa

Viesti Kirjoittaja tese »

JarkkoN kirjoitti:Jos vikakoodin luvun onnistuu tekemään, öljynpaineanturin vika ei paljastu siinä.
Jarkko tarkoitatko paineanturilla 5bar:n painekytkintä joka antaa maasignaalin ohjain yksikölle? Kytkimen ollessa vialla vikakoodien luku ei kyllä onnistu lainkaan. Tarkoittaa myös sitä että jos hydraulipumppu ei kykene tuottamaan tarpeeksi järjestelmäpainetta tai testikytkin on epäkuntoinen niin häiriövalo palaa ja vikakoodia ei saada. Nuo vikakoodithan ovat, niin kuin hyvin tiedetään, vain järjestelmää ohjaavien sähköisten vikojen indikointiin. Alijännite sähköpuolella aiheuttaa myös sen että vilkkukoodia ei saada ja se johttuu useimmiten ylijännitereleen kylmäjuotoksista.
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Huomio, huomio 4-matic miehet - nainen pulassa

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Joo, järjestelmässä on 5 baarin paineanturi, joka kytkee nelivedon pois ja sytyttää vikavalon,
jos painetta on liian vähän. Anturin vikaantuminen ei näy vikakoodina. Tuskinpa se kuitenkaan
rikki on.

Käyttöjännite pitää olla yli 10,5 volttia tai neliveto kytkeytyy pois toiminnasta.

Tässä vielä kuvassa ohjainlaitteen nastojen numerointi. Numero 9 menee diagnostiikkaliittimen
nastaan 5 ja myös mittaristoon vikamerkkivalolle.

1. Käyttöjännite ylijännitereleeltä nastasta 87E
2. Maa W10
3. -
4. Venttiili, etuveto A7/2y1
5. ABS-anturin nopeustieto etuvasemmalta L6/1
6. Venttiili, keskilukko A7/2y2
7. Ohjainkulma-anturi ohjauspyörässä N49
8. Venttiili, takalukko A7/2y3
9. Diagnoosipistoke, vikavalo A1/e24
10. ABS-anturin nopeustieto takaa L6
11. Jännite liittimelle 61
12. -
13. ABS-anturin nopeustieto etuoikealta L6/2
14. -
15. -
16. Jarruvalokytkin S9/1
17. Ohjauskulma-anturin signaali
18. Ohjauskulma-anturin signaali
19. Jännite ylijännitereleeltä, liitin 30a
20. Öljynpaineanturi A7/s1
21. -
22 . -
23. ABS-signaali
24. Kolmiovalo ASD/4matic A1/e25

Kuva

Uploaded with ImageShack.us
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
mika4matic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Ma 12.04.2010 22:12
Paikkakunta: Espoo

Re: Huomio, huomio 4-matic miehet - nainen pulassa

Viesti Kirjoittaja mika4matic »

tompson kirjoitti: "OOTTE KYLLÄ MERSUFOORUMILLA TOSI MAHTAVAA PORUKKAA...
Muistat sitten maksaa potut pottuina :D
Avatar
mika4matic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Ma 12.04.2010 22:12
Paikkakunta: Espoo

Re: Huomio, huomio 4-matic miehet - nainen pulassa

Viesti Kirjoittaja mika4matic »

JarkkoN kirjoitti:Joo, järjestelmässä on 5 baarin paineanturi, joka kytkee nelivedon pois ja sytyttää vikavalon,
jos painetta on liian vähän. Anturin vikaantuminen ei näy vikakoodina.
Jos 4matic-valo syttyy eikä saa vikakoodia, kannattaa tarkistaa myös öljynmäärä. Paineen vähyyteen yksi syy on öljyn loppuminen. Tosin tässä tapauksessahan öljyä oli tarpeeksi säiliössä.
Lukittu