Hemingway kirjoitti:Uudesta asti tutulla papalla ollut vectra söi ja syö yhä öljyä 2 litraa sataselle
Sanokaas parhaat öljyt, mitä te käytätte?
Öljytestin satoa
Öljyt ja niiden viskositeetit pakkasessa kiinnostivat sen verran, että pistin pakastimeen (muun perheen ihastellessa vieressä) pilttipurkeissa
1 cm:n verran Valvolinen synpower 0w-40 :stä ja Mobil 1 5w-50:stä molemmat siis täysin synteettisiä ja aika pakastamiselle oli muutamia tunteja.
Pakastimen lämpötila oli mittarin mukaan -22 C. Lisäksi pakastimessa olivat purkeissa vähemmän kiinnostavina sivutestattavina myös Valvoline ATF Dexron3/Mercon ja Valvolinen öljyn lisäaine johon sormeni kaupassa tarttuivat ennen venttiilikumien vaihtoa ja jota ainetta en kuitenkaan (ehkä onneksi?) koneeseen ollut pistänyt.
Ja n. 6500 km ajettua Valvoline synpower 0w-40 :stäkin pakkasessa oli hirvenlihojen, poronlihojen, mustikoiden ja porkkanoiden lisäksi.
Pakastamisen jälkeen kokeilin kallistaa purkin kyljelleen ja sekuntikellolla mittasin öljypintojen vaakaan asettumisen ajat ym. tuotteille ja ne olivat:
Valvoline m-öljyn lisäaine 4 min n. 26 sek. Tarkka aika oli hankala kellottaa koska aines oli täyttä jankkia. Aika oli kuitenkin hieman yli 4 min.
Valvoline synpower 0w-40 n. 16 sek. Ja aika oli sama sille mustemmalle yli 6 t km ajetulle myös.
Mobil 5w-50 n. 36 sek.
Valvoline ATF Dexron3/Mercon 17 sek aika oli siis sama mitä tuolla Valvoline 0w-40:llä.
Testin tieteellisyyttä himmentää esim. se, että en voi tietää kuinka pitkään ainekset olivat kaupassa seisoneet. Omassa varastossa seisonta-ajat olivat tuota lisäainetta lukuunottamatta alle 1 kk. Varastointiajalla on ilmeisesti jonkin verran merkitystä?
Olisi ollut sangen mukavaa pistää vertailuun vielä useampia erilaisia öljyjä. Vai lienevät TM tai muut lehtevämmät noita öljyjä jo laajemmin testailleetkin?
Pakastimen lämpötila oli mittarin mukaan -22 C. Lisäksi pakastimessa olivat purkeissa vähemmän kiinnostavina sivutestattavina myös Valvoline ATF Dexron3/Mercon ja Valvolinen öljyn lisäaine johon sormeni kaupassa tarttuivat ennen venttiilikumien vaihtoa ja jota ainetta en kuitenkaan (ehkä onneksi?) koneeseen ollut pistänyt.
Ja n. 6500 km ajettua Valvoline synpower 0w-40 :stäkin pakkasessa oli hirvenlihojen, poronlihojen, mustikoiden ja porkkanoiden lisäksi.
Pakastamisen jälkeen kokeilin kallistaa purkin kyljelleen ja sekuntikellolla mittasin öljypintojen vaakaan asettumisen ajat ym. tuotteille ja ne olivat:
Valvoline m-öljyn lisäaine 4 min n. 26 sek. Tarkka aika oli hankala kellottaa koska aines oli täyttä jankkia. Aika oli kuitenkin hieman yli 4 min.
Valvoline synpower 0w-40 n. 16 sek. Ja aika oli sama sille mustemmalle yli 6 t km ajetulle myös.
Mobil 5w-50 n. 36 sek.
Valvoline ATF Dexron3/Mercon 17 sek aika oli siis sama mitä tuolla Valvoline 0w-40:llä.
Testin tieteellisyyttä himmentää esim. se, että en voi tietää kuinka pitkään ainekset olivat kaupassa seisoneet. Omassa varastossa seisonta-ajat olivat tuota lisäainetta lukuunottamatta alle 1 kk. Varastointiajalla on ilmeisesti jonkin verran merkitystä?
Olisi ollut sangen mukavaa pistää vertailuun vielä useampia erilaisia öljyjä. Vai lienevät TM tai muut lehtevämmät noita öljyjä jo laajemmin testailleetkin?
300 SE
Re: Öljytestin satoa
Hoho. Mäkin olen joskus kokeillut vastaavaa, raejuustopurkkeihin pistin muistaakseni Mobilin viis-viiskymppistä ja Esson 10/30 mineraaliöljyä ja Shellin Helixiä taisi olla kolmas.jo vain kirjoitti:Öljyt ja niiden viskositeetit pakkasessa kiinnostivat sen verran, että pistin pakastimeen (muun perheen ihastellessa vieressä) pilttipurkeissa1 cm:n verran Valvolinen synpower 0w-40 :stä ja Mobil 1 5w-50:stä molemmat siis täysin synteettisiä ja aika pakastamiselle oli muutamia tunteja
Tuloksia en en enää muista, mutta mineraali jäi odotetusti hännille.
Sikäli ei kannata olla huolissaan siitä jos joku nyt on seissyt huoltiksen hyllyssä toista kauemmin. Testin lähtöolosuhteethan ovat näin realistiset -- eipä sitä kukaan muukaan ostaja tiedä, mikä kaupassa on tuoreinta öljyä.
PS. Tämä koe muuten kuuluu samaan osastoon sen lamppujen tiskikoneessa pesemisen kanssa: fyysillisten (itseen kohdistuvien) vahinkojen välttämiseksi empiirisyyteen on syytä ryhtyä vasta kun talon naisväki on sopivan välimatkan päässä, esim. Kanarialla.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Re: öljyä koneeseen
Kyy-ä. Vaan sanoinkin että silmämääräisesti ei syö, jos öljyä häätyy parikin litraa mersuun lisätä, niin ei kaikki ole silloin "kuin uudessa" motissa.MikaVeee kirjoitti:Höhöhöö, JOKAINEN moottori syö öljyä.
Kyse onkin usein siitä että kuinka paljon tulee saastaa
tilalle, palamisjätteitä, bensiiniä/dieseliä, jne..
tätä tosin kukaan ei yleensä huomioi taikka tiedä
kertoessaan öljynkulutuksesta.
Nimim. Janoiset moottorit, ne kaikki on
Kaverin E280 ei kyllä kun mittaamalla tarkasti tikkua ja kirjaamalla ylös vihkoon saa kulutuksen selville. Katsos ei muista seur kerralla missä tarkalleen oli. Joten semmonen on ainaki lähtökohta, ei syö niin jotta tarttis lisätä hyvässä motissa.
Mutta kuten sanottu, ei suuri murhe ole vaikka söiski öljyä. Ei ole kone entinen. Kaasuttamalla ja hurjastelemalla öljyä kuluu sitte varmasti.
Paitti hornetissa. Muistaakseni täyskaasulla puoli litraa tunnissa ja tyhjäkäynnillä 13 litraa tunnissa syö öljyä. Ei varma tieto, muistikuva vain. Jotkin labyrinttitiivisteet hornetissa, pitäis mersuunkin sellaset asentaa.
124.023
Re: öljyä koneeseen
[OT]
Peräpääkin oli kieltämättä asiaankuuluvan näköinen.
t.
Risto
[/OT]
[OT][OT]
EDIT: Kah meikäläisestäkin tuli nyt Mersumies.
[/OT][/OT]
Tuommoiset oli varmaankin äitimuorin entisessä Fiat 133:ssa, joka tosissaan vei sen vajaan litran öljyä sadalle kilometrille. Kovin pitkälle reissulle ei uskaltanut lähteä, jos ei ollut öljykanisteria mukana.Hemingway kirjoitti:Paitti hornetissa. Muistaakseni täyskaasulla puoli litraa tunnissa ja tyhjäkäynnillä 13 litraa tunnissa syö öljyä. Ei varma tieto, muistikuva vain. Jotkin labyrinttitiivisteet hornetissa, pitäis mersuunkin sellaset asentaa.
t.
Risto
[/OT]
[OT][OT]
EDIT: Kah meikäläisestäkin tuli nyt Mersumies.
[/OT][/OT]
E500 – 211.070
-
Kryptonite
- Mersumies

- Viestit: 3403
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
Missä "porkkana", kysyy epätietoinen ypäjältä. Tuon samanhan lupaa jokikinen itseään kunnioittava nykyajan moottoriöljyn valmistaja. Öljy-yhtiöt tekevät tänäpänä voiteiden kaupittelusta yhtä suurta taidetta, on purkki jos jonkin kokoista, sekä muotoista ja etiketit kiiltelee toinen toistaan komiammin, mutta todellisuudessa totuus sillä korkin alla on suht samanlainen purkista ja hintalapusta riippumatta, hivenen vain eri visukkeilla höystettynä.castrol.com kirjoitti:Castrol EDGE
Seitsemän kriittistä osa-aluetta
Suoja kulumista vastaan
Öljyn pitkä käyttöikä
Puhdas moottori
Suorituskyky äärimmäisissä olosuhteissa
Moottorin suorituskyvyn ylläpito
Polttoainetalous
Öljyn terminen pysyvyys
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
-
Kryptonite
- Mersumies

- Viestit: 3403
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
Voihan se olla niin, mutta silti itse kyllä pysyn castrolissa, vaikka mobilin kannut kiiltelee kauniimmin.. Taitaa se castrol maksaa sen euron/litra enemmän..M.K kirjoitti:Missä "porkkana", kysyy epätietoinen ypäjältä. Tuon samanhan lupaa jokikinen itseään kunnioittava nykyajan moottoriöljyn valmistaja. Öljy-yhtiöt tekevät tänäpänä voiteiden kaupittelusta yhtä suurta taidetta, on purkki jos jonkin kokoista, sekä muotoista ja etiketit kiiltelee toinen toistaan komiammin, mutta todellisuudessa totuus sillä korkin alla on suht samanlainen purkista ja hintalapusta riippumatta, hivenen vain eri visukkeilla höystettynä.castrol.com kirjoitti:Castrol EDGE
Seitsemän kriittistä osa-aluetta
Suoja kulumista vastaan
Öljyn pitkä käyttöikä
Puhdas moottori
Suorituskyky äärimmäisissä olosuhteissa
Moottorin suorituskyvyn ylläpito
Polttoainetalous
Öljyn terminen pysyvyys
Jokaisella on mielipiteensä asioista, mutta nyt haluaisin kuulla kokemuksia..
220.128 Black Mirror
-
Kryptonite
- Mersumies

- Viestit: 3403
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
Olen vielä tässä yrittänyt tutkia tätä öljykulttuuria..
Öljyn viskositeetti määritellään SAE-järjestelmällä.
Otetaan 10W-40 öljy.
Ensimmäinen luku tarkoittaa kuinka juoksevaa öljy on kylmäkäynnistyksen yhteydessä. Mitä pienempi luku, sitä notkempi öljy. Jälkimmäinen luku -40 kertoo kuinka paksua öljy on lämmettyään 100 asteeseen. Mitä suurempi tämä toinen luku on, sitä paksumpi on öljy 100 asteessa.
Erittäin kuumissa tai kisaöljyissä jossa moottori on kovan rasituksen alaisena, kätetään -60 öljyä.
Öljy ei paksune, vaan ohenee, kun se lämpenee. XW-60 öljy on kuumana paksumpaa kuin XW-40 öljy (40 öljy on ohentunut enempi kuin 60 öljy).
Eli eikö parhaat öljyt ole bensakoneelle:
TALVI:
-5W 40
KESÄ:
-10w 60
Sitten tämä mobil-1 öljy on hyvä vaihtoehto noiden välistä eli -5w 50, jos ei halua jatkuvasti vaihdella öljyn laatua. Eli toisin sanoen hyvä perusööli..
Sitten taas dieselkoneelle olisi parempi -5w 30 tai 40 esim? Dieselit kuitenkin käyvät normaalisti huomattavasti haaleampana.
Myöskin voimme päätellä, että mitä paksumpaa öljy on, niin sitä enemmän moottori kuluttaa öljyä vaihtovälillä?
Jäykempi öljy => suurempi kitka => enempi lämpöä
Korjata saa käsitystäni asiasta jos olen pahasti väärässä
Öljyn viskositeetti määritellään SAE-järjestelmällä.
Otetaan 10W-40 öljy.
Ensimmäinen luku tarkoittaa kuinka juoksevaa öljy on kylmäkäynnistyksen yhteydessä. Mitä pienempi luku, sitä notkempi öljy. Jälkimmäinen luku -40 kertoo kuinka paksua öljy on lämmettyään 100 asteeseen. Mitä suurempi tämä toinen luku on, sitä paksumpi on öljy 100 asteessa.
Erittäin kuumissa tai kisaöljyissä jossa moottori on kovan rasituksen alaisena, kätetään -60 öljyä.
Öljy ei paksune, vaan ohenee, kun se lämpenee. XW-60 öljy on kuumana paksumpaa kuin XW-40 öljy (40 öljy on ohentunut enempi kuin 60 öljy).
Eli eikö parhaat öljyt ole bensakoneelle:
TALVI:
-5W 40
KESÄ:
-10w 60
Sitten tämä mobil-1 öljy on hyvä vaihtoehto noiden välistä eli -5w 50, jos ei halua jatkuvasti vaihdella öljyn laatua. Eli toisin sanoen hyvä perusööli..
Sitten taas dieselkoneelle olisi parempi -5w 30 tai 40 esim? Dieselit kuitenkin käyvät normaalisti huomattavasti haaleampana.
Myöskin voimme päätellä, että mitä paksumpaa öljy on, niin sitä enemmän moottori kuluttaa öljyä vaihtovälillä?
Jäykempi öljy => suurempi kitka => enempi lämpöä
Korjata saa käsitystäni asiasta jos olen pahasti väärässä
Viimeksi muokannut Kryptonite, La 22.12.2007 21:56. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
220.128 Black Mirror
-
Kryptonite
- Mersumies

- Viestit: 3403
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
Mutta kertokaa miksi tuo 5-50 on huono öljy? Millä sen perustelette, noiden perusteiden mukaan sen on tuon 5-40 ja 10-60 öljyn välimuoto..
Eli mitä ymmärrän tästä oikeasti, niin paljon ajetuissa jossa nostajat naputtavat, niin parhaimmat öljyt ovat mitä suurempi tuo ensimmäinen luku on.
Eli mitä ymmärrän tästä oikeasti, niin paljon ajetuissa jossa nostajat naputtavat, niin parhaimmat öljyt ovat mitä suurempi tuo ensimmäinen luku on.
Viimeksi muokannut Kryptonite, La 22.12.2007 22:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
220.128 Black Mirror
-
Kryptonite
- Mersumies

- Viestit: 3403
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
-
Kryptonite
- Mersumies

- Viestit: 3403
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
Kerro minulle? Nostajat ainakin hakkaavat, mahdollisesti ei pysy edes koneen sisällä ja en ole varma että saako alakerran laakerit tarpeeksi voitelua..Väisänen kirjoitti:Ei kai ne diisselit sen kylmempänä käy kuin bensa koneet,öljyjen osalta? Kaikki tietysti riippuu kaikesta,mutta pääsääntöisesti näin?
Toisaalta jos sinulla on ohuet öljyt väljässä koneessa kesällä niin miten käy?
220.128 Black Mirror
Entäs jos öljy on ohuempaa,väljät männänrenkaat ja sitä kautta kiertoon?Kryptonite kirjoitti: Myöskin voimme päätellä, että mitä paksumpaa öljy on, niin sitä enemmän moottori kuluttaa öljyä vaihtovälillä?
Jäykempi öljy => suurempi kitka => enempi lämpöä
Minulla jos on 10w-30 mineraaliöljyt talvella niin stefat pikkusen vuotaa, 5w-40 eivät vuoda.
Nostimet pitää sitä samaa ääntä olipa synteettiset tai mineraaliöljyt eli 10w-30 tai 5w-40 kesät talvet.. Näin ainakin 375tkm. ajetussa diisselissä.
-
Kryptonite
- Mersumies

- Viestit: 3403
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
Nyt olen jo ihan sekaisin. Tuolla jotkut pistivät vieläkin ohuempia öljyjä kesäaikaan koneisiin. Eikö juuri tarvisi pistää päinvastoin rasituksen omaavia öljyjä? Jos öljy muuttuu kusen tasolle, niin eihän se mitään voitele ja todennäkösemmin se kusee koneestakin pihalle..
Mutta siihen tulokseen tulin, että dieselissä varmaankin tuo 0w tai 5w-40 olisi aivan hyvä vaihtoehto ainakin näin talvella. Pysyy notkeampana.
Pitää varmaan käydä hakemassa korjaamolta muutamaan pieneen näyteastiaan kyseisiä öljyjä heti pyhien jälkeen ja lyödä pakkaseen, jotta pääsee tutkimaan niiden jähmettymiserot.. Eli vertailla sitä kylmäkäynnistysvoitelua..
Mutta siihen tulokseen tulin, että dieselissä varmaankin tuo 0w tai 5w-40 olisi aivan hyvä vaihtoehto ainakin näin talvella. Pysyy notkeampana.
Pitää varmaan käydä hakemassa korjaamolta muutamaan pieneen näyteastiaan kyseisiä öljyjä heti pyhien jälkeen ja lyödä pakkaseen, jotta pääsee tutkimaan niiden jähmettymiserot.. Eli vertailla sitä kylmäkäynnistysvoitelua..
220.128 Black Mirror
Eikös tuo 5W-50 oo jotain Rally Formulaa tjsp? Mun muistaakseni se on "halpisöljy" mobililta, kun taas 0w-40 on laadukkaampi ominaisuuksiltaan, hintalapussakin taitaa olla ero sen mukainen, että siitäkin jotain voi päätellä...
Ja omasta mielestä öljy on sitä "parempaa" mitä kapeampi tuo viskositeetti ala on, tai siis joskus olen jostain itseopiskelemalla tälläisen käsityksen saanut. Tällöin öljyä on lisäaineistettu vähemmän, eli ei oo väkisin venytetty kaikkia ominaisuuksia samaan öljyyn. Ja se samahan pätee joka asiassa, eli jos jotain ominasuuksia halutaa, joudutaan tekemään kompromisseja, heitetään nyt vaikka 5w-60 vs 10w-30, 10w-30:ssä on paljon vähemmän kompromisseja tehty tuon laaja-alaisuuden takia, joten se on "parempaa"
Näin perjaatteessa kun kesällä ollaan lämpösessä, ja oletetaan että ajetaan niin paljon, että kesällä ja talvella käytetään eri öljyjä, niin kesällä pistäisin ihan mielellään 15w...20w - 40...50 öljyt koneeseen, ei sitä pakkasessa juoksevuutta silloin tarvitse.
Talveksi sitten jotain 0 tai 5w-40, jopa 10w jos kone on sen verta kulunut, ettei paksumpi öljy haittaa, ja saadaan moottoria lämmitettyä lähes aina ennen kylmäkäynnistystä. Omassa autossa ollut pääsääntösesti 0w tai 5w-40. Ajoja tulee sen verran vähän, että kerta vuoteen melkein riittää öljyn vaihto. Lohkolämppäriä kun tuossa ei ole...
Ja joku tuossa mainitsi, että liekö öljy ollut kuinka kauan varastoituneena kaupassa. Jostain luin, liekö jostain tuuninki lehdestä
, että öljyjen ominaisuudet ei normaalissa varastointilämpötilassa muutu. Öljyn ominaisuudet muuttuu vasta kun se kuumenee. Samoten kun moottoria kierrätetään korkealle, öljy leikkaantuu, ja tämä huonontaa öljyä. Eli jos paljon vinguttelette lähes rajottimelle, niin öljyt vaihtoon useammin!
No, ehkei kumminkaan tarvi, kait ne on nuo vaihtovälit suunniteltu myös sen autobahnan kiljuttamiseen täysillä... 
Ne, jotka seisottaa talven autoaan, kannattaa ottaa myöskin tuon öljyn ominaisuuksien muuttuminen kuumetessa huomioon. Eli vaihtakaa happamat kurat pois koneesta SYKSYLLÄ, jotta sitä savea ei jää sinne moottoriin. Älkää suotta käyttäkö autoa sen jälkeen enää uusilla öljyillä kuumaksi, jotta öljy pysyy hyvänä! Kuitenkin autoa tulee käytettyä talvenkin aikana, jotta se vähä elävöityy horroksesta ja ei paikat jumiudu / ala tiivisteet vuotamaan jne, niin käyttäkää vaan vähän aikaa, jotta se öljy ei kuumene.
Eipä sitä kosteuttakaan sitten tiivisty sinne öljyyn, kun ei tule niin suuria lämpötilamuutoksia.
Kesällä tai keväällä, moottorissa on uudet hyvät öljyt, ja mahdolliset kosteudetkin lähtee sitte ensimmäisellä pitkällä ajolenkillä pois sieltä. 
Ja omasta mielestä öljy on sitä "parempaa" mitä kapeampi tuo viskositeetti ala on, tai siis joskus olen jostain itseopiskelemalla tälläisen käsityksen saanut. Tällöin öljyä on lisäaineistettu vähemmän, eli ei oo väkisin venytetty kaikkia ominaisuuksia samaan öljyyn. Ja se samahan pätee joka asiassa, eli jos jotain ominasuuksia halutaa, joudutaan tekemään kompromisseja, heitetään nyt vaikka 5w-60 vs 10w-30, 10w-30:ssä on paljon vähemmän kompromisseja tehty tuon laaja-alaisuuden takia, joten se on "parempaa"
Näin perjaatteessa kun kesällä ollaan lämpösessä, ja oletetaan että ajetaan niin paljon, että kesällä ja talvella käytetään eri öljyjä, niin kesällä pistäisin ihan mielellään 15w...20w - 40...50 öljyt koneeseen, ei sitä pakkasessa juoksevuutta silloin tarvitse.
Talveksi sitten jotain 0 tai 5w-40, jopa 10w jos kone on sen verta kulunut, ettei paksumpi öljy haittaa, ja saadaan moottoria lämmitettyä lähes aina ennen kylmäkäynnistystä. Omassa autossa ollut pääsääntösesti 0w tai 5w-40. Ajoja tulee sen verran vähän, että kerta vuoteen melkein riittää öljyn vaihto. Lohkolämppäriä kun tuossa ei ole...
Ja joku tuossa mainitsi, että liekö öljy ollut kuinka kauan varastoituneena kaupassa. Jostain luin, liekö jostain tuuninki lehdestä
Ne, jotka seisottaa talven autoaan, kannattaa ottaa myöskin tuon öljyn ominaisuuksien muuttuminen kuumetessa huomioon. Eli vaihtakaa happamat kurat pois koneesta SYKSYLLÄ, jotta sitä savea ei jää sinne moottoriin. Älkää suotta käyttäkö autoa sen jälkeen enää uusilla öljyillä kuumaksi, jotta öljy pysyy hyvänä! Kuitenkin autoa tulee käytettyä talvenkin aikana, jotta se vähä elävöityy horroksesta ja ei paikat jumiudu / ala tiivisteet vuotamaan jne, niin käyttäkää vaan vähän aikaa, jotta se öljy ei kuumene.
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti
BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
Re: öljyä koneeseen
AAMEN!MikaVeee kirjoitti:Höhöhöö, JOKAINEN moottori syö öljyä.
Kyse onkin usein siitä että kuinka paljon tulee saastaa
tilalle, palamisjätteitä, bensiiniä/dieseliä, jne..
tätä tosin kukaan ei yleensä huomioi taikka tiedä
kertoessaan öljynkulutuksesta.
Nimim. Janoiset moottorit, ne kaikki on
E300TD
190E
E280T
E320CDI
E320CA
190E
E280T
E320CDI
E320CA
-
Kryptonite
- Mersumies

- Viestit: 3403
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
Perkules, kyllä tässä täytyy vikositeettiä vaihtaa. Molemmissa koneissa on tällä hetkellä nuo rallyt 5w-50.
Dieseliin haaveilen pistäväni seuraavassa öljynvaihdossa nuo 0w-40? Vai tarvitseeko pistää mahdollisesti 5w-40? Mietin vain että kuinka paljon ohuempaa tuo 0w-40 on oikeasti verrattuna tuohon 5w-40:een?
Taas tuohon coupeen taidan vaihtaa sitten seisonnan jälkeen nuo 10w-60 öölit. Se kuitenkin tykkää käydä kesäkuumalla melko lämpöisenä verrattuna dieseliin.
hinnoissa nyt ei ole kauheita eroja:
mobil 4L pönikkä:
5w-50 (rally)= 30e
5w-40 = 33e
0w-40 = 40e
Castrol 4L pönikkä
10w-60 = 62e
Dieseliin haaveilen pistäväni seuraavassa öljynvaihdossa nuo 0w-40? Vai tarvitseeko pistää mahdollisesti 5w-40? Mietin vain että kuinka paljon ohuempaa tuo 0w-40 on oikeasti verrattuna tuohon 5w-40:een?
Taas tuohon coupeen taidan vaihtaa sitten seisonnan jälkeen nuo 10w-60 öölit. Se kuitenkin tykkää käydä kesäkuumalla melko lämpöisenä verrattuna dieseliin.
hinnoissa nyt ei ole kauheita eroja:
mobil 4L pönikkä:
5w-50 (rally)= 30e
5w-40 = 33e
0w-40 = 40e
Castrol 4L pönikkä
10w-60 = 62e
220.128 Black Mirror
-
Kryptonite
- Mersumies

- Viestit: 3403
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
Kato tuo 10w-60 pysyy todennäkösemmin paremmin koneen sisälläkin, kun säilyttää muotonsa paremmin suuremmissa lämmöissä.. Ottaen huomioon että mun dieselin vedenlämmöt pysyy kesät ja talvet siinä 85 asteessa, kun taas cupeen vedenlämmöt pyörii siinä 80-110 asteeseen ja ehkä joskus kunnon rasituksessa hivenen enemmän. Varsinkin kunnon helteellä ilmastoinnin huutaessa täysillä. Ja kun talvella en sillä aja niin en tarvitse niin kauheasti tuota kylmäkäynnistysominaisuutta öljyltä.epk kirjoitti:mielestäni tuokin on täysin turhaa lykätä 24 tappiseen tuota 10-60:sta, en usko että kone olisi mitenkään paremmassa kunnossa jos käyttää noita kalliimpia 5-40 sijaan.
turusta saa 5-50 mobilia 27e / 4l
Huom! täytyy mainita vedenlämmöistä, kun erillisiä öljynlämpömittareita minun autoissa ei ole.
Dieseliinkin mietin jos talviaikaan käyttäisi tuota 0w-40 ja sitten kesäaikaan tuota 5w-40 ööliä..
220.128 Black Mirror
-
Kryptonite
- Mersumies

- Viestit: 3403
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
Joo siis mitä minä ymmärrän niin se on hyvä perusöljy. Eli se on kuin sekoiteviski eli on montaa eri mallasta samassa. Ei ole huippu öljy kummissakaan ääripäissä, mutta sisältää kuitenkin molempien ääripäiden ominaisuuksia. Eli jos haluaa pysyä vaan samassä öljyssä kesät ja talvet, niin minusta tämä on ainoa oikea vaihtoehto. tomii vallan mainiosti normaalissa ajossa.TuNa kirjoitti:Kaikissa autoissa mitä minulla on ollut niin ooon käyttäny Mobil 1 rallyformulaa 5W-50.
Ja nykyisessä ei kulu tippaakaan öljyö vaihtovälillä (10tkn).
Olen ollu hyvin tyytyväinen kyseiseen öljyyn.
Minusta tuo hintakin perustuu siihen, että tämä on Maailman myydyimpiä öljyjä. Mitä enemmän kyseistä öljyä menee kaupaksi niin sitä enemmän pystyy kilpailuttamaan hinnassa myöskin. Sitten moni puhuu kun 5e-50 öljyä ei ole kehitetty moniin vuosiin, että kyseessä on sama öljy mitä oli 15-vuotta sitten, niin miksi kehittää jos keralla on viilattu kuntoon.
Tosin en ole öljyalalla niin en voi virallistaa tietoa öljyn ominaisuuksista tai väittää mikä on parasta..
Ps olen itse henkilökohtaisesti sekoiteviski miehia. Yhden maltaan viskit ovat minun makuuni liian voimakkaita ja kovia. Nautin pehmeästä ja täyteläisestä mausta
220.128 Black Mirror
-
Kryptonite
- Mersumies

- Viestit: 3403
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 10w-60
Paljon autolla on ajettu? Onko koneremppaa tehty?geoman kirjoitti:Olen kokeillu vm 1991 MB 300D:hen nyt kaksi öljynvaihtoväliä 5W-30 Castrol TXT Softec öljyä ja ei kuluta yhtään. Uudet öljyt on hyviä.
50 ja 60 on kuluneiden moottorien öljy ta kuumana käyvien kilpakoneiden öljy..
220.128 Black Mirror




