
Ulkomailta viriviri männät dieseliin?
Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?
veskola kirjoitti:Kannattiko ?
ai mikä? jos mua tarkotat, niin kannatti ehdottomasti! olihan se kiva kokeilla.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?
Herlevin Pekan valtrat kiertää 6000-7000 rpm ja 2500hp. vakio veiveillä,kampikulmalla,männän painolla joten eiköhän kannata keskittyä muihin aiheisiin diesel viritykses
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Tulevaisuuden Bussikuski
Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?
Etenkin kun se diesel palaa hitaasti, sille ei voi oikein mitään. Bensa on valmiina seoksena sylinterissä ja kipinä sytyttää sen ja kaikkihan on kokeillut polttaa bensiiniä, syttyy pikkasen eri malliin kuin diesel. Taitaa vilsalta olla perusasiat hukassa
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?
dieselissä on tosiaan omat rajoitteensa... osaksi polttoaineen ominaisuuksien takia ja osittain palotapahtuman/seoksen muodostuksesta johtuen... tietyn rpm jäkeen se muodostuu mahdottomaksi toteuttaa... herlevin pullinki koneessakin ollaan jo "ylikierroksilla" tehollisen toiminnan kannalta, mutta ei sillä tuon mittasuhteen asioissa ole enää niin väliä... pääasia että ruoka palaa edes joten kuten 

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?
Mulla on kans perusasiat sen verran hukassa etten vieläkään tiedä mikä sen pensan männän dieselissä hajottaa, mutta täytyy yrittää etsiä tietoa.
Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?
no, kokeile nyt aluksi vaikka vasaralla niitä hakata (vaikka M103 ja OM601 koneen männät) ja laske monenko lyönnin jälkeen bensan mäntä on paskana ja montako iskua dieselin mäntä vaatiipatroltd kirjoitti:Mulla on kans perusasiat sen verran hukassa etten vieläkään tiedä mikä sen pensan männän dieselissä hajottaa, mutta täytyy yrittää etsiä tietoa.



W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
- petri
- Mersumies
- Viestit: 1212
- Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
- Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas
Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?
vilsaa kirjoitti:
Minkälaisia haittoja on paremmasta kankisuhteesta? Muutaku että sitä ei oo kukaan vielä tehny.
Mistähän mahtaisi johtua?

S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot
EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot
EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?
Joo-o, viaton kysymys ja idea niin heti haukutaan maasta taivaaseen. Se on kumma, ku jos kysyy että miten rengas otetaan pois, ni kaikki vastaa nätisti. Heti ku on "vaikeempi" kysymys, ni aletaan haukkua ja todetaan ympäripyöreetä ilman perusteluita. En väitä että olis kestävempi se bensan mäntä, mutta niinku patroldt sanoikin, niin vieläkään ei oo tullu sitä vastausta että mikä sen männän hajottaa? Kun lämpöä ja painetta on enemmän siinä bensassa. Tarkotuksena ei oo vasaralla hakata ja lyöntien määrän perusteella todeta paremmuus, vaan se että onko mitotettu turhan jämeräksi tuo turbodieselin mäntä tms.
Eniten tympii, että ollaan näitä vastaan jos ite ei tiedetä. Yks ainut nimeltämainitsematon "tietäjä" on sanonu suoraan että en tiedä (ei tosin tässä topicissa...). Sitte taas toisessa topicissa ihmetellään että "no missä niitä sähkölaatikoita tehdään, ku en oo kuullu moisesta..." jne. Ni nyt ku kerranki kokeilu on tuottanu tulosta, ja homma toimii ees jotenki, niin pitäs olla ekana kertomassa näille päätään aukoville "tietäjille" että tästä kuule laatikkoa...
Siis ei millään pahalla, mutta sitä vastausta ootellessa vieläkin. Ja sanokaa suoraan jos tiedätte, ja jos ette tiedä, kun joku kerranki nätisti pyytää.
Ja mun mielestä ei enää asiallisemmin vois tätä pyyntöä toteuttaa...?
Eniten tympii, että ollaan näitä vastaan jos ite ei tiedetä. Yks ainut nimeltämainitsematon "tietäjä" on sanonu suoraan että en tiedä (ei tosin tässä topicissa...). Sitte taas toisessa topicissa ihmetellään että "no missä niitä sähkölaatikoita tehdään, ku en oo kuullu moisesta..." jne. Ni nyt ku kerranki kokeilu on tuottanu tulosta, ja homma toimii ees jotenki, niin pitäs olla ekana kertomassa näille päätään aukoville "tietäjille" että tästä kuule laatikkoa...

Siis ei millään pahalla, mutta sitä vastausta ootellessa vieläkin. Ja sanokaa suoraan jos tiedätte, ja jos ette tiedä, kun joku kerranki nätisti pyytää.

Ja mun mielestä ei enää asiallisemmin vois tätä pyyntöä toteuttaa...?
It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?
" Ja sanokaa suoraan jos tiedätte, ja jos ette tiedä, kun joku kerranki nätisti pyytää.
"
Tiedän...mutta ei ammattisalaisuuksia paljasteta tällä foorumilla.
Ei tuollaisia tietoja, jotka vaativat usean vuoden intensiivistä opiskelua moottoritekniikan alalta, voida noin vaan paljastaa.
Sitten sen tietää, kun on saanut tietotaidollisen osaamisen moottorisuunnitteluun.

Tiedän...mutta ei ammattisalaisuuksia paljasteta tällä foorumilla.
Ei tuollaisia tietoja, jotka vaativat usean vuoden intensiivistä opiskelua moottoritekniikan alalta, voida noin vaan paljastaa.
Sitten sen tietää, kun on saanut tietotaidollisen osaamisen moottorisuunnitteluun.

Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?
En minä ainakaan ole syyllistynyt moisiin syytöksiin, joten tsemppiä vain rojektille, mutta tosiaan niitä kuvia ja videota sitten.
Ahaa..nyt saatiin Gurukin tähän topiikkiin, tästä tulee legendaarinen...mulla on täällä jo juomat ja sipsit valmiina ladattuna koneen viereen
...jatkakaa...
Ai niin, nostan siis hattua jos se lähtee käyntiin.
Ahaa..nyt saatiin Gurukin tähän topiikkiin, tästä tulee legendaarinen...mulla on täällä jo juomat ja sipsit valmiina ladattuna koneen viereen

...jatkakaa...
Ai niin, nostan siis hattua jos se lähtee käyntiin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?
kuka on sanonut, että bensakoneessa on lämpöä ja painetta enemmän
no, kuitenkin... ei se dieselin mäntä huvikseen ole sellainen kuin on...
mutta tämä bensakoneen männän asentaminen dieseliin on vain niin päätön ajatuksenakin, että ei voi edes olettaa mitään "päänsilittely" vastauksia
rumilus... ei se mitään monen vuoden intensiivi opiskelua vaadi ymmärtää tuo asia (miksi siis dieselin mäntä on vahvarakenteinen), se nyt pitäis olla selvillä jokaiselle ennen yläaste ikää, joka vähänkin on koneiden kanssa tekemisissä...

mutta tämä bensakoneen männän asentaminen dieseliin on vain niin päätön ajatuksenakin, että ei voi edes olettaa mitään "päänsilittely" vastauksia

rumilus... ei se mitään monen vuoden intensiivi opiskelua vaadi ymmärtää tuo asia (miksi siis dieselin mäntä on vahvarakenteinen), se nyt pitäis olla selvillä jokaiselle ennen yläaste ikää, joka vähänkin on koneiden kanssa tekemisissä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?
"Se vaatii neljäntoistavuoden insinöörisuunnittelun se!" - Hauska jos tietää kontekstin... 
Nii, siis en tarkottanu sanoa "tiedän", vaan tietäessään henkilö voisi paljastaa tietonsa.
Laita rumilus yv:nä, niin lupaan etten laita tietoa eteenpäin. Saisin yöni paremmin nukuttua.
Veskola, sulla onki asiat kunnossa (kaiketi?) ni ei tartte omaa egoaan pönkittää millään "MINÄ TIEDÄN, vaan en kerro...
" kommenteilla.
En tarkottanu siis sua.

Nii, siis en tarkottanu sanoa "tiedän", vaan tietäessään henkilö voisi paljastaa tietonsa.
Laita rumilus yv:nä, niin lupaan etten laita tietoa eteenpäin. Saisin yöni paremmin nukuttua.
Veskola, sulla onki asiat kunnossa (kaiketi?) ni ei tartte omaa egoaan pönkittää millään "MINÄ TIEDÄN, vaan en kerro...

En tarkottanu siis sua.

It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?
Katoppas, lähes kaikki tietää mutta kukaan ei kerro
. Paine?, paineennousunopeus?,lämpö?, mikä?, en minä vaan tiedä
? Ja yhten mielestä top secret, vaikka lähes kaikki muut tietää 



Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?
patroltd kirjoitti:Katoppas, lähes kaikki tietää mutta kukaan ei kerro. Paine?, paineennousunopeus?,lämpö?, mikä?, en minä vaan tiedä
? Ja yhten mielestä top secret, vaikka lähes kaikki muut tietää

Kerro nyt napa ku kerran tiiät. Oikeesti nyt.
It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?
lukekaa nyt ensin vaikka tämä ja jatkakaa saman aiheen parissa...
http://fi.wikipedia.org/wiki/Dieselmoottori
eikä tässä kukaan yritä mitään tietoa pimittää... ei vain ole tullut mieleenkään, että jotku olis noin pihalla asioista, vaikka on kuitenkin koneremontteja tehneet
http://fi.wikipedia.org/wiki/Dieselmoottori
eikä tässä kukaan yritä mitään tietoa pimittää... ei vain ole tullut mieleenkään, että jotku olis noin pihalla asioista, vaikka on kuitenkin koneremontteja tehneet

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?
Eli se on siis paineennousunopeus joka sen bensan männän tappaa, no niin tulihan se sieltä. Eli dieselin mäntä kestäs bensassa nakutustakin vaikka raskaampana syökin koneen herkkyyttä. Näin ne asiat vaan selviää 
Edit: enkä mää ny tiiä tarviiko sitä ny NIIN pihalla olla jos ei tuota tienny

Edit: enkä mää ny tiiä tarviiko sitä ny NIIN pihalla olla jos ei tuota tienny

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?
ja monta muutakin asiaa siihen lisäksi... no, bensan mäntä nyt on kuitenkin siis "diesel prosesissa" jatkuvasti sellaisessa tilanteessa, kuin että kone nakuttais tai ainakin oltais siinä rajalla ja eihän se sitä kestä... sitten ne lämmöt vielä lisäksi... ei dieel mikään kylmä kone ole käydessään, ainakaan männän mielestä 

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?
Harmi kun kerkesin vastaamaan tähän topicciin vasta nyt, mun vastaus olis ollu että kuunnelkaa bensa konetta ja dieseliä. Miten moottorit eroaa käynniltään, sieltä se vastaus olis löytyny miks bensan mäntä ei välttämättä oo kovin pitkäikäinen dieselissä ja miks dieselin männät on tehty niin painaviks
.

auto w123 200D/300DT vm, -81
Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?
ei saa antaa heti suoria vastauksia muutenkaan... eihän siinä opi 

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?
Kyllä sitä yhden sun toisenkin kannattaisi vielä perehtyä polttomoottorin rakenteisiin, miksi siellä on mäntä ja mikä sen tehtävä on moottorissa.
Sillä männällä on vain yksi tarkoitus, eli välittää kaasuvoimia. Se että tietää- ja ymmärtää mitä kaasuvoimat erilaisilla polttoaineilla ovat, selviää syy-yhteys männän rakenteisiin.

Sillä männällä on vain yksi tarkoitus, eli välittää kaasuvoimia. Se että tietää- ja ymmärtää mitä kaasuvoimat erilaisilla polttoaineilla ovat, selviää syy-yhteys männän rakenteisiin.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?
Minähän en näistä hirveemmin tiejä ja virittämisestä vielä vähemmän, mutta muutama tartkennus nii pysyis kärryillä.
Eli nyt jollain on moottori misä on maks vääntö 6000rpm? Onko toi jollain tapaa huono dieselis? Maks hp tulee kaiketi jossain 7000rpn nurkilla joten ei mun
mielestä ollenkaan huono. Asiaan toki vaikuttaa sekin että ite vain haavelen moisesta.
Enivei. Millä kierroksilla te halusitte sen maks väännön tuleva?
Eli nyt jollain on moottori misä on maks vääntö 6000rpm? Onko toi jollain tapaa huono dieselis? Maks hp tulee kaiketi jossain 7000rpn nurkilla joten ei mun
mielestä ollenkaan huono. Asiaan toki vaikuttaa sekin että ite vain haavelen moisesta.
Enivei. Millä kierroksilla te halusitte sen maks väännön tuleva?
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
www.tarvikemotti.com
Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?
Onhan takomäntiä tehty dieseleihin jo vaikka kuinka kauan. Aries, Capricorn ja muutama muukin firma noita tekee. Ongelmalliseksi kokoalumiinisten mäntien käytössä käyttömoottorissa tekee se ettei ylin männänrengasura kestä montaa kymmentä tuhatta ajella ennen kuin on hakannut itsensä väljäksi. Sen takia dieselin männissä on teräsvahvistettu ylin rengasura. Kilpamoottoriin en tosin epäröisi hetkeäkään laittaa takomäntiä. Sen verran suuria hyötyjä tuosta keveydestä saadaan. Niin ja meneehän nuo käyttiksessäkin jos perse ja viitseliäisyys kestää koneen aukikäyttämisen jokatoisen öljynvaihdon yhteydessä 

diipa daapa...
- Jari Nysten
- Mersumies
- Viestit: 597
- Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
- Paikkakunta: Valkeakoski
Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?
Mä Tein mikro popparit jo, päättäkää ny, mä seuraan. 

E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?
Arias varmaan oli mitä haet? Tos ite selvittelin mäntiä sillon ku pamaus kävi, nii aika moni firma nosti käet pystyynhatemi kirjoitti: Aries, Capricorn ja muutama muukin firma noita tekee.
tai vastaavasti hinta ois ollu tosi hävytön. Männäntapin koko tuntu olevan monelle ongelma.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
www.tarvikemotti.com
Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?
kyllähän tuo teräs rengas vahvistus tuo kisapuolellekkin etuja mm. mäntä ei todellakaan laajene yhtä nopeasti kuin täys alumiini joten pystytään ajamaan pienemmällä välyksellä. tämä on pullikipuolelta kantapäänkautta opittua faktaa 

[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Tulevaisuuden Bussikuski
Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?
kyllä dieseleihin siis saa "takomäntiä", ainakin mahle tekee niitä jenkki dieseleihin jne., mutta eikö tämän topikin aihe ollut, että bensakoneen takomännistä lähdetään rakentamaan 
sellainen mäntä mikä kestää 500 heppaisessa bensakoneessa ihan ok, taitaa murentua jo 150 heppaisessa dieselissä aika äkkiä
mäntien rakenne on kuitenkin niin erilanen...
olikos topfuel koneissa millaiset männät, kun ei enää niin tarkasti muista, eli onko ne rakenteeltaan enemmän diesel vai bensa malliset... niissä koneissa kuitenkin mäntä saa varmasti kokea kaikki kauhun hetket...

sellainen mäntä mikä kestää 500 heppaisessa bensakoneessa ihan ok, taitaa murentua jo 150 heppaisessa dieselissä aika äkkiä

olikos topfuel koneissa millaiset männät, kun ei enää niin tarkasti muista, eli onko ne rakenteeltaan enemmän diesel vai bensa malliset... niissä koneissa kuitenkin mäntä saa varmasti kokea kaikki kauhun hetket...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?
HJ61 toyotassa puuttuu tuo ylimmän rengasuran vahvistus ja niitä on kyllä hajonnut tuon takia, kestää tosin käytöstä ja huollosta riippuen 350-xxx tkm. Tarvike mäntiin tuo vahvistus on tehty.hatemi kirjoitti:Onhan takomäntiä tehty dieseleihin jo vaikka kuinka kauan. Aries, Capricorn ja muutama muukin firma noita tekee. Ongelmalliseksi kokoalumiinisten mäntien käytössä käyttömoottorissa tekee se ettei ylin männänrengasura kestä montaa kymmentä tuhatta ajella ennen kuin on hakannut itsensä väljäksi. Sen takia dieselin männissä on teräsvahvistettu ylin rengasura. Kilpamoottoriin en tosin epäröisi hetkeäkään laittaa takomäntiä. Sen verran suuria hyötyjä tuosta keveydestä saadaan. Niin ja meneehän nuo käyttiksessäkin jos perse ja viitseliäisyys kestää koneen aukikäyttämisen jokatoisen öljynvaihdon yhteydessä
Niin sehän on varma asia että alakerrassa osien keveydestä on hyötyä.
Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?
Noista Mahlen männistä. Tarkoitit varmaan Monotherm mäntiä. Ne ovatkin sitten jotain ihan muuta kuin alumiinia. Takoterästä olevia, käytännössä helmattomia ja äärimmäisiä sylinterin paineita kestäviä. Esimerkiksi Cumminssin moottoreihin tarkoitetut männät ovat jonkinverran vakiomäntiä raskaampia mutta ovat samalla ainakin tuplasti kestävämpiä. Huhutaan myös että Audin ja Peugeotin Lemans diesel kilpuresissa olisi käytetty Mahlen Monothermejä. Sellaisia voisin ottaa itsellenikin 8 kappaletta näin alkuunsa 

diipa daapa...
Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?
Sieltähän se akilleen kantapää löytyy, vaikka käytettäisiin tunnettuja lujia kuormistusta kestäviä materiaaleja, kuten titaaniseosteiset.jeemu kirjoitti: Männäntapin koko tuntu olevan monelle ongelma.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.