Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1089
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Noni, elikkä aivoitus seuraava:

Kun nuo orkkis männät nyt painaa sen ~600g, niin samalla porauksella ja pienemmällä laella (siis männäntapista männän lakeen) on myynnissä ebayssa paljon mäntiä. Puolet kevyempiä, ja rakenne parempi kun saa pidemmän kiertokangen. Eli ostais männät, ja teettäis sitten sopivan mittaset kiertokanget oikeilla reijillä. Aattelis että jonki skyline:n mäntä kestää dieselin kuumuuden helposti, kun bensan räjähdyksenkin. Eli ei tarttis olla niitä öljysuihkun reikiä männissä.

Hyötynä se, että kärsis kierrättää konetta huomattavasti enemmän, jos olis sitä massaakin vähemmän. Eikö? :roll:

Ja tästä taas seurauksena koneen huomattavasti parempi kestosuus, kun vääntöhän on sitä myrkkyä, niin nyt sais pienemmällä väännöllä huomattavasti enemmän tehoa, kun kone kiertäis. Kun tuntuu että nyt on seisahtunu koko viritys siihen, kenellä on eniten vääntöä 6000rpm, niin sillon eniten tehoa. Tuo muuttais kaiken.

(Vieläpä aika "halpoja" ne männät, kun vertaa että porukka ostaa kiertokankisarjoja 2500e.)
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Dieselissä on se palotila muotoiltu juuri oikeanlaisesti siihen männänlakeen. Tuskin lähtee edes kauniisti käymään skylinen männällä tai jos lähteekin niin se hajoaa sinne lopulta. Kansi (suutin/esikammio) ja mäntä pitää olla samaa "paria".
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1089
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Onko näin? Nimittäin se skylinen mäntä oli sen mallinen, että siinä oli reunat korkeemmalla, eli mun tietämyksen mukaan olis oikeenkin hyvänmallinen kun esikammio kerran on suorassa. Venttiilit on lähestulkoon samassa asennossa ku skylinessä?

Ja mikä sen hajottaa?
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

kiertokanget 2500e ?? ettei nyt vaan taas lipsahtanut lapinlisää.

eipä taida tärpätin männät kestää koska niistä puuttuu se "tärkein" !
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1089
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Arrowit? Tärkein?
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
vilsaa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ti 24.10.2006 20:27

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja vilsaa »

Kyllähän ne on pakko pelata nuo skylinen / supraan tarkoitetut männät... Jos bensa koneeseen täräytetään 6000rpm ja jonkun 550 hp kohdalla ilokaasua sisään niin on räjähdys pikkuse erimoista ku etukammiossa aikanaan syttyvällä dieselillä... Esim supra on oltava aivan saman luokan iskun pituudella kun 606 ja 603. Eikä venttiili koot eroa niin paljoa. Joten ilmaa on oltava vähintään sama annos sylinterissä esim 2bar. Sitten kun on 3 tai 4 bar niinkun hurjimmissa dieselmoottoreissa. Sen on pakko kestää... Ja pitää muistaa että Massan hitaus kasvaa nopeuden neliöön vai kuinka se nyt oli... viisaat korjatkoon. Mutta kuitenkin siihen menee turhaan energiaa ja kulutetaan turhaan moottoria jos siellä on esim 600g turhaa joka kaulalla menossa 100 kertaa sekunissa ees takas melkeen 10cm. Se on jo kilokaupalla ylimäärästä menoa. Mielestäni on kyllä ainakin kokeiltava ennen kun voi sanoa että ei tuu toimimaan... Ainakin ite meinaan jos ei tuu järkeen käypää selitystä miksei toimis...
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

Kummeli kirjoitti:Arrowit? Tärkein?
mistäs lähtien arrowit noin paljon maksaa? alta kahteentonniin saat täältä 6kpl sisältäen alv:een !!

Teräsvahvistus
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
vilsaa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ti 24.10.2006 20:27

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja vilsaa »

Onko mersun männissä teräs vahvistus? Onko kuvia halkaistuista? Onko vahvistus tarpeen jos männät tehdään "teräsalumiinista" eli alumiiniseoksesta... Onko jopa kestävämpää kuin alumiini teräs vahvisteella?
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

Ei taida dieseli oikein hyvin toimia millään 8 puristuksilla ja paljoa suuremmilla ei liene järkevää bensakoneen mäntiä yrittää 2bar ahdoilla käyttää.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
patroltd
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: La 24.07.2010 23:36

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja patroltd »

Eikai puristuspaine mäntää riko vaan työpaine joka täytyy olla bensassa ja dieselissä samalla väännöllä sama. Bensassa lisärasituksena vielä kovempi lämpö.
vilsaa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ti 24.10.2006 20:27

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja vilsaa »

NO nii jos männänlaki on saman lainen kun vakiossa ja paikka sama nii ei pitäis puristuskaan muuttua... bensan kannessa on lehmän pään kokoinen palotila kun dieselissä peukalon pään...
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja jeemu »

vilsaa kirjoitti:Onko mersun männissä teräs vahvistus? Onko kuvia halkaistuista? Onko vahvistus tarpeen jos männät tehdään "teräsalumiinista" eli alumiiniseoksesta... Onko jopa kestävämpää kuin alumiini teräs vahvisteella?
Siinäpä jonkumoinen kuva vapari 605 männästä
http://jeemu.kuvat.fi/kuvat/Kaikkee/IMG_2901.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1089
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Mitäs sen puristuksen on väliä vaikka on 40bar, jos räjähdyspaine on bensassakin jotaki infernaalista? Eikö se räjähdyspaine kumminki ole mikä paikat hajottaa jos joku hajottaa? Vai miten? :shock:
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1089
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Kummeli kirjoitti:Mitäs sen puristuksen on väliä vaikka on 40bar, jos räjähdyspaine on bensassakin jotaki infernaalista? Eikö se räjähdyspaine kumminki ole mikä paikat hajottaa jos joku hajottaa? Vai miten? :shock:
Patroltd kerkes eka...
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja napa »

mitä täällä taas sekoillaan, vai että bensan männät dieseliin :P ja minä kun juuri olen aloittamassa dieselin mäntien asentamista bensakoneeseen :wink:

mutta pääpiirteittäin asia menee seuraavasti mäntien paremmuudessa, normaali bensakoneen mäntä, ahdetun bensakoneen takomäntä, vapari dieselin mäntä ja ahdetun dieselin mäntä...

männän paino ei ole se dieselin kierroksia rajoittava tekijä, vaan polttoaineen ominaisuudet... se tupajumi kun on "hidasta", verrattuna bensaan tai metanoliin (ja etanoliin...) ja siksi dieselit ei ole tunnetusti kierroskoneita... joku ihan normaali prätkän kone kiertää iloisesti 14000 rpm jolloin vääntöalue vasta alkaa tuolla 7000-9000 rpm kohdalla, diesel polttoaineena on jo aika sitten jäänyt jälkeen noilla kierroksilla...
Viimeksi muokannut napa, To 27.01.2011 22:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
vilsaa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ti 24.10.2006 20:27

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja vilsaa »

Siis menee näin... Kynttilä vehkeillä ei tee mitään ja mersu on paras!

Sitte selitykset kehiin miksi on 2011 vuonna koneistettu takoalumiinihimoseosmäntä erityisesti huonompi kuin vm.86 mersun300d mäntä.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja napa »

miettikää nyt vähän miksi se dieselin mäntä painaa, ei siihen kiusallaan tai nolouttaan sitä painoa ole laitettu...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
vilsaa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ti 24.10.2006 20:27

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja vilsaa »

napa kirjoitti:mitä täällä taas sekoillaan, vai että bensan männät dieseliin :P ja minä kun juuri olen aloittamassa dieselin mäntien asentamista bensakoneeseen :wink:

mutta pääpiirteittäin asia menee seuraavasti mäntien paremmuudessa, normaali bensakoneen mäntä, ahdetun bensakoneen takomäntä, vapari dieselin mäntä ja ahdetun dieselin mäntä...

männän paino ei ole se dieselin kierroksia rajoittava tekijä, vaan polttoaineen ominaisuudet... se tupajumi kun on "hidasta", verrattuna bensaan tai metanoliin (ja etanoliin...) ja siksi dieselit ei ole tunnetusti kierroskoneita... joku ihan normaali prätkän kone kiertää iloisesti 14000 rpm jolloin vääntöalue vasta alkaa tuolla 7000-9000 rpm kohdalla, diesel polttoaineena on jo aika sitten jäänyt jälkeen noilla kierroksilla...
Ja kerroppas sitten dieselin syttymis nopeus ja bensan jos kerran sen tiedät vai arvaillaanko...
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja napa »

vilsaa kirjoitti:
Ja kerroppas sitten dieselin syttymis nopeus ja bensan jos kerran sen tiedät vai arvaillaanko...
tarkat palonopeudet varmaan löytyy netistäkin, jos ne haluaa etsiä, mulla ei sellaiseen nyt ole kiinnostusta, kun tuollaiset perusasiat pitää olla selvillä jo 10 vuottta aikaisemmin, ennen minkään koneen virittelyä... olet kai edes kuullut syttymisviiveestä jne. asioista mitkä liittyy dieseliin...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
vilsaa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ti 24.10.2006 20:27

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja vilsaa »

napa kirjoitti:
vilsaa kirjoitti:
Ja kerroppas sitten dieselin syttymis nopeus ja bensan jos kerran sen tiedät vai arvaillaanko...
tarkat palonopeudet varmaan löytyy netistäkin, jos ne haluaa etsiä, mulla ei sellaiseen nyt ole kiinnostusta, kun tuollaiset perusasiat pitää olla selvillä jo 10 vuottta aikaisemmin, ennen minkään koneen virittelyä... olet kai edes kuullut syttymisviiveestä jne. asioista mitkä liittyy dieseliin...

Kankisuhteen muutoksella ei siis saavuteta mitään hyötyä dieselissä?
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja napa »

varmasti saavutetaan hyötyä, mutta haitat on moninkertaiset, joten unohtakaa koko juttu... siis millään bensakoneen männällä rakentamisesta... jos on massia lyödä tiskiin, että joku mäntävalmistaja tekee teille uniikki männät pienemmällä puristuskorkeudella, niin siitä vain, mutta laskekaa nyt ensin hieman mitä olette tekemässä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
vilsaa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ti 24.10.2006 20:27

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja vilsaa »

napa kirjoitti:varmasti saavutetaan hyötyä, mutta haitat on moninkertaiset, joten unohtakaa koko juttu... siis millään bensakoneen männällä rakentamisesta... jos on massia lyödä tiskiin, että joku mäntävalmistaja tekee teille uniikki männät pienemmällä puristuskorkeudella, niin siitä vain, mutta laskekaa nyt ensin hieman mitä olette tekemässä...
Minkälaisia haittoja on paremmasta kankisuhteesta? Muutaku että sitä ei oo kukaan vielä tehny.
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja jeemu »

vilsaa kirjoitti: Mielestäni on kyllä ainakin kokeiltava ennen kun voi sanoa että ei tuu toimimaan... Ainakin ite meinaan jos ei tuu järkeen käypää selitystä miksei toimis...
Ei muutako kokeilee. Nähää sitte kaikki mite se vislaa.
Jos sitä voimaa haluu korkeilla kierroksilla, nii täytyy siinä ottaa muutaki huomioo ku männänpaino, mikä ei este kierrättää 7000rpm.

Ei muutako jatkakaa.
Viimeksi muokannut jeemu, To 27.01.2011 23:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja napa »

vilsaa kirjoitti:
Minkälaisia haittoja on paremmasta kankisuhteesta? Muutaku että sitä ei oo kukaan vielä tehny.
haitat tulee siis sitä saatanan "bensakoneen" männästä, yrittäkää nyt miettiä edes vähän näitä asioita... kyllä normaali 84 mm iskulla olevassa OM60X koneessa on ihan hyvä kankisuhde jo vakionakin, monessa bensakoneessakaan ole niin hyvää ja niitä laulatetaan välillä ihan mitä sattuu...

jos kankisuhdetta pitää saada suuremmaksi, niin laittakaa bensan kampiakseli tai teettäkää sellainen missä on sellainen isku, että kankisuhde tuntuu hyvältä dieselin omilla männillä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja veskola »

:mrgreen: Tästä tulee taas pitkästä aikaa elämää suurempi topiikki, jään seuraamaan mielenkiinnolla.

Kuitenkin yksi pikku toivomus. Kokeikaahan ensin vaikka OM601:een ja kun saatte sen käyntiin moottoripenkissä niin laittakaapas videota tänne käynnistyksestä ja siitä kun se kiertää sen 7000 rpm vaikka ihan ilman kuormaa, kiinnostaa kovasti semmoinen hassuttelu. Sen takia 601 kun se tupsahdus ei ole sitten liian kallis.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja jeemu »

veskola kirjoitti:Tästä tulee taas pitkästä aikaa elämää suurempi topiikki, jään seuraamaan mielenkiinnolla.
Eikä suotta. On täsä ny takana sellaset tekiä miehet.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja napa »

veskola kirjoitti: :mrgreen: Tästä tulee taas pitkästä aikaa elämää suurempi topiikki, jään seuraamaan mielenkiinnolla.
kiinostaako veskolaa yhtään tuo mun sekoilu, eli vapari OM603 sisuskalut M103 koneeseen :D päätin sitten kuitenkin kokeilla edes yhden sellaisen koneen rakentamista, kun osat kerran sain "sopivasti", eli hakemisen vaiva oli... en ole kyllä vielä purkanut tuota OM603, että en tiedä edes minkä mittaiset kiertarit siellä on ja mäntien puristuskorkeudet on vielä ihan hakusessa jne. mutta jotain pitäis niistä osista saada kyhättyä... bensan kammella saa tarvittaessa vähän pelivaraa lisää, jos ei meinaa lohkon korkeus piisata :D tämä ei ainakaan aluksi ole edes mikään vakavasti otettava juttu, vaan ihan pilke silmäkulmassa tehtävä kokeilu, mikä toivottavasti kuitenkin antaa jotain tuloksia :roll: (ainakin sellaisia suht.koht. lämpimiä metallin kappaleita tallin lattialle :P )
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Allu D.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: La 10.07.2004 16:00
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja Allu D. »

:roll: :roll: :roll: :roll: :roll: Ei hyvää päivää :lol: :lol: :lol:
Kannattaiskohan edes ihan HIUKAN perehtyä nyt aluks ihan perus moottori tekniikkan ja ottakaa nyt hyvät ihmiset ne eri männät käteen ja miettikää vähän ennen ku teette tahallisesti dieseli koneesta käki kelloa, ku sen saa tehtyä helpommallaki.. :D
Köyhällä ei ole varaa ajaa huonolla!
"some people do, some people talk."
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja veskola »

napa: Kiinnostaa kiinnostaa. Ei muuta kun ryhdyt toimeen ja erityisesti nykyään kaikki koekäytöt pitää videoida mutta kuvia kanssa. Kyllä mä tuon projektin muistan...ei muuta kun toimeen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

jos jotain kiinnostaa, niin tässä testiselostus viimekesältä. mulla on toi varaosa mersu (w124 300d), niin sillon, ku siinä vielä oli kaikki osat paikoillaan, niin koitin, että kuinka se laulaa. 300D:n syöttöpumpusta savu ruuvvia niin paljon ku sai ja kierrosrajotin tappiin saakka. sitten loput ruuvvit sopiviin asentoihin ja sit vedättään. hyvin se kierti, kierroslukumittarin neula nousi ajossa jonnekkin 7500 asti, sitten alko kuuluun kauheeta sirinää, eikä se vaan enempää kiertäny. en tiedä lakkasko aine palamasta, vai alkoko pumppu rajottaan kierroksia, vai lakkasko venttiilit seuraamasta nokkaa. kyllä se ainakin savutti ja veto oli huonoa jo 6000 jälkeen. kone ei siis menny rikki missään vaiheessa. tässä oli säädetty pumppu, mutta ruiskuennakko vakio. kierrättäminen tuntu turhalta 5500 jälkeen, kun vääntö oli jo aika onneton. tämä siis vaparissa. en tiedä kuinka käy, kun männän päälle saadaan painetta vaikka tuplasti, tai triplasti. varmaan palamisnopeudet nousee ja löpö saadaan palaan nopeempaa ja voimaa tulee isommillakin kierroksilla, kun alta 6000.

mistään mitään sen enempää tiedä, mutta jos ruvetaan konetta oikein kierrättään, niin mielestäni pitäis perehtyä massoihin ja niiden voimiin. eli käytännössä, että kuinka voimat kasvaa, kun koneen kierroksia nostetaan. kiertokankiin tulee aika kovat voimat, kun mäntä painaa ylhäältä ja kiertarin omat massat vetää suuntaan ja toiseen. en ainakaan itse ensimmäisenä alkais männistä huolehtiin. tai kai niilläkin joku raja jossain kohtaa tulee, mutta luulis, että jostain muualta löytyy aikasemmin.
W201 250DT 20V
w201 190E
Vastaa Viestiin