Tämä päivä meni hienon sään merkeissä rannalla
On tullut mietittyä noita moottoritilan tukitankoja. Hain tallikollega Akilta tossa viikolla pikkasen neuvoja ajatuksiini ja homma tuli aika selväksi. Alkuperäiset tukitangot on kyllä saksanpoika tehnyt harkiten (miksei, muuten) ja tulipellistä lähtevät tangot ovat juuri vahvimmassa kulmassa runkoaisoihin nähden, abt 45 astetta. Niiden runkoaisoihin suunnittelut kiinnikkeet ovat juuri optimaalisesti apurungon suurimman väännön kohdalla ehkäisten näin mahdollista etupään ylös-alas liikehdintää.
Esimerkiksi tämä ratkaisu, josta aikaisemmin itse innostuin, on kuulemma enemmän kosmetiikkaa kuin toiminnallista vaikka hyvännäköistä jälkeä onkin. Tangoissa ei ole oikeastaan mitään vääntövastusta ylös-alas liikkeelle.
Jotain tämänsuuntaista homman sitten tulisi olla. Eli tulipellin suuntainen vahva tanko, joka kiinnittyy päistään (ja mahdollisesti keskeltä) tulipeltiin tai samansuuntaiseen tukeen. Päistä lähtee tangot alas runkoaisoihin mahdollisimman lähellä vahvinta, 45 asteen kulmaa kiinnittyen samoihin kohtiin kuin alkuperäinen ratkaisu. Ratkaisu voisi jopa mahtua M104 ympärille
Kommentteja ja parannusehdotuksia vastaanotetaan
