W201 M111 Kompressor + Turbo
Nestehukka
Mersu on ruvennut laskemaan nesteitä ajossa ja ajon jälkeen. Laitoin paisuntasäiliön hukkaletkun perään pullon, johon mahtuu puoli litraa nestettä. Joskus pullo on puolillaan, joskus lähes täynnä puolen tunnin moottoritieajon jälkeen. Kylmänä täytän paisuntasäiliön merkkiviivaan asti tai hieman sen yli. Voiko syynä olla se, että paisuntasäiliön korkki ei pidä painetta vai keittääkö turbon vesikierto vettä niin, että 1,4 barin vakiokorkki ei ole riittävä? Voiko korkin paineenkestoa lisätä ylimääräisellä tiivisteellä tms.? Käytättekö turbo timeria tai muuta systeemiä, jolla veden kiertoa / jäähdytystä tehostetaan ajon jälkeen?
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
tai sitten on kansipahvi entinen...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Se on mahdollista, vaikka vesi ei mene koneen läpi pakoputkeen asti kuten vanhan kansipahvin kanssa kävi. Vesi ja öljy ei myöskään sekoitu eikä paisuntasäiliössä näy kuplintaa.napa kirjoitti:tai sitten on kansipahvi entinen...
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
OK, hyvä tietää. Luulisi tuon 1,4 barin riittävän, mutta tuollaista tiukempaa korkkia voisi kokeilla. Voikohan paisuntasäiliön täyttötorven kaulus kulua / antaa periksi ajan saatossa siten, että korkki ei pidäkään niin hyvin painetta? Toinen kumitiiviste voisi myös nostaa painetta lisäämällä jousen esijännitystä?Sergey kirjoitti:w124 300 bensamersuissa on 1,5-1,7 painekorkkeja ainaki, eli semmosesta korkeampaa painetta jos tarve vaatii.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
tai laita sinne ylivuotoputken päähän joku paisuntasäiliö vielä lisäksi, esim. volsujen (3 koppainen golf/vento ym.) paisarit on pieniä ja niitä saa hajottamoilta 10 €:lla...
liität sen niin, että se mersun oma voi tarvittaessa imaista sitä nestettä sieltä lisäpaisarista omaansa, kun kone jäähtyy ja alipaine muodostuu järjestelmään, eli ihan kuten vaikka fiat 600 on tehtaan jäljiltä...
toisaalta jotain vikaa siellä täytyy olla, jos nestettä katoaa
liität sen niin, että se mersun oma voi tarvittaessa imaista sitä nestettä sieltä lisäpaisarista omaansa, kun kone jäähtyy ja alipaine muodostuu järjestelmään, eli ihan kuten vaikka fiat 600 on tehtaan jäljiltä...
toisaalta jotain vikaa siellä täytyy olla, jos nestettä katoaa

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Pitäisikö lisäsäiliön olla korkeammalla kuin alkuperäinen paisuntasäiliö (hankala toteuttaa) vai miten se pitäisi asentaa? Nyt siellä on pullo, joka on paisuntasäilön alapuolella.napa kirjoitti:tai laita sinne ylivuotoputken päähän joku paisuntasäiliö vielä lisäksi, esim. volsujen (3 koppainen golf/vento ym.) paisarit on pieniä ja niitä saa hajottamoilta 10 €:lla...
liität sen niin, että se mersun oma voi tarvittaessa imaista sitä nestettä sieltä lisäpaisarista omaansa, kun kone jäähtyy ja alipaine muodostuu järjestelmään, eli ihan kuten vaikka fiat 600 on tehtaan jäljiltä...
toisaalta jotain vikaa siellä täytyy olla, jos nestettä katoaa :roll:
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
se lisäpaisari saa olla alempana tai ylempänä, ihan kuinka vain on helpompi toteuttaa... käytännössä se vastaa sitä sun nykyistä pulloa, mutta sieltä ei pääse loiskumaan nesteet missään olosuhteissa, kun on suljettu systeemi...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Kansipahvi antautui lopullisesti ja kone heitti vedet pihalle. Tiiviste antoi periksi kolmossylinterin kohdalta imusarjan puolelta. Pahvin ikä oli 2,5 vuotta ja lähes 30000 km. Nyt täytyy tehdä pikaremontti ilman kannen plaanaamista, jotta ehtii Hallin mailille. Vakiopahvilla lienee paras käyttää suositeltua kiristysmomenttia, vaikka laittaa kannen sellaisenaan takaisin, vai kuinka?
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Aikonaan opelin koneeseen vedettiin 25% enemmän kiristys tiukkuutta että saatiin edes vakio pahvi ,vakio moottori ,vakio ajossa kestämään.
Ei kai siinä tule vastaan kuin pultin kestävyys.
Ja kaikkein tiukimmalle saat lähelle tehtaan arvoja kun puhdistat kierteet ja öljyät hyvin mutta ei liikaa.
Jossain fordeissa huomasin joskus että ennen viimeistä momentin vetoa piti odottaa 10 min että pahvi puristuu vähän ja näin saat sen tiukemmalle.
Ei kai siinä tule vastaan kuin pultin kestävyys.
Ja kaikkein tiukimmalle saat lähelle tehtaan arvoja kun puhdistat kierteet ja öljyät hyvin mutta ei liikaa.
Jossain fordeissa huomasin joskus että ennen viimeistä momentin vetoa piti odottaa 10 min että pahvi puristuu vähän ja näin saat sen tiukemmalle.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
mää oon aina ruikkinu kuparispraylla ne kansipulttien kierteet. ne voitelee hyvin vähän tiukemmissakin momenteissa, niin menee sutjakkaasti kiinni. mitään CRC:tä tai vastaavaa ei kannata laittaa. ja jenkatapilla, tai vanhalla pultilla, missä on viiltoja kannattaa putsata ne kierteet lohkosta.
kansipultteja on eri laisia. toiset ei toimi, jos vetää ylimomenttiin. olisko ollu niin, että sellaset pultit, mitkä pitää vaihtaa joka kerta, kun aukasee, niin ei kestä ylimomenttiin pistämistä. mersussa ei kyllä tartte vaihtaa pultteja joka kerta. sitten vasta, jos on venyny liikaa.
kansipultteja on eri laisia. toiset ei toimi, jos vetää ylimomenttiin. olisko ollu niin, että sellaset pultit, mitkä pitää vaihtaa joka kerta, kun aukasee, niin ei kestä ylimomenttiin pistämistä. mersussa ei kyllä tartte vaihtaa pultteja joka kerta. sitten vasta, jos on venyny liikaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Jos kannenpultin vetää kovastikin yli momenttiin, saattaapi kierre nousta lohkosta jolloin lohkon pintaan tulee kohouma
Sitten ei kannen tiivisteellä ole hirmusesti virkaa
Minulle joskus joku viisampi koneistaja/rallimies kertoi että hän jättää aina kannenpultit pikkusen löysemmälle kun mitä ohje arvo on, kestäis muka paremmin
tiiä siitä sitten varmaks mennä sanomaan
mutta vartin kääntää takasi ku viimesen kerran naksahtaa
Sitten ei kannen tiivisteellä ole hirmusesti virkaa
Minulle joskus joku viisampi koneistaja/rallimies kertoi että hän jättää aina kannenpultit pikkusen löysemmälle kun mitä ohje arvo on, kestäis muka paremmin
tiiä siitä sitten varmaks mennä sanomaan
mutta vartin kääntää takasi ku viimesen kerran naksahtaa

Kesän pörinät takana ja tässä vähän väliaikatietoa (tästä kun on tullut prosessi, ei enää projekti ,-)
Saab turbon käytetyistä suuttimista loppui ilmeisesti tuotto (uutena 347 cm3/min 3 barilla), kun nostin ahtopainetta. Koneessa nyt uudet Boschin suuttimet mallia 0280 158 123, joiden tuotto on 613 cm3/min 3 barilla. Seosten säätö rauhoittui jonkun verran ja yläkierroksille tuli enemmän puhtia. Ahtopaineen säädin vaihtui VAG N75-kopioon Motonetista, mikä rauhoitti myös ahtopaineen piikkejä jonkun verran.
Paras vartti tuli Kiikalassa 14,75 loppunopeudella 153. Lämpötila oli noin 10 astetta ja ahtopaine 0,9 barin luokkaa. Katurenkailla ilmeni jo pito-ongelmia lähdössä, vaikka automaatti venyttää sitä. Paras loppunopeus oli 155,2 km/h noin 1,0 bar ahdolla, mikä antaa 1360 kilon painolla laskennallisesti noin 210 hv takapyörälle.
Lappeenrannassa ajoin noin 1700 metrin kiihdytyksessä nopeudeksi 207 noin 1,0 barin ahdoilla. Välitykset loppuivat kesken 3,23 perällä ja 195/65 HR15-renkailla vähän ennen tutkaa eli mahdollisuuksia olisi ollut hieman parempaan nopeuteen.
Seuraavaksi täytyy korjata pakosarjaa, joka on taas halkeillut lämpöliikkeistä ja nyt aion hitsauksen jälkeen katkaista laipan putkien välistä.
tomant
Saab turbon käytetyistä suuttimista loppui ilmeisesti tuotto (uutena 347 cm3/min 3 barilla), kun nostin ahtopainetta. Koneessa nyt uudet Boschin suuttimet mallia 0280 158 123, joiden tuotto on 613 cm3/min 3 barilla. Seosten säätö rauhoittui jonkun verran ja yläkierroksille tuli enemmän puhtia. Ahtopaineen säädin vaihtui VAG N75-kopioon Motonetista, mikä rauhoitti myös ahtopaineen piikkejä jonkun verran.
Paras vartti tuli Kiikalassa 14,75 loppunopeudella 153. Lämpötila oli noin 10 astetta ja ahtopaine 0,9 barin luokkaa. Katurenkailla ilmeni jo pito-ongelmia lähdössä, vaikka automaatti venyttää sitä. Paras loppunopeus oli 155,2 km/h noin 1,0 bar ahdolla, mikä antaa 1360 kilon painolla laskennallisesti noin 210 hv takapyörälle.
Lappeenrannassa ajoin noin 1700 metrin kiihdytyksessä nopeudeksi 207 noin 1,0 barin ahdoilla. Välitykset loppuivat kesken 3,23 perällä ja 195/65 HR15-renkailla vähän ennen tutkaa eli mahdollisuuksia olisi ollut hieman parempaan nopeuteen.
Seuraavaksi täytyy korjata pakosarjaa, joka on taas halkeillut lämpöliikkeistä ja nyt aion hitsauksen jälkeen katkaista laipan putkien välistä.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Bensakoneiden manuaalilaatikot
Yritän löytää koneeni M102.962 perään halvan 5-vaihteisen manuaalilaatikon ja kytkimen yhdistelmän, joka kestäisi noin 400Nm väännön. Millaista yhdistelmää suosittelette?
Olen jostain lukenut, että moottoreihin M102, M103, M104 ja M111 käy sama vaihteisto kiinnitysten puolesta. Käyvätkö bensakoneiden laatikot ristiin eli voiko nelisylinterisen W201 M102-koneen (102.962) perään laittaa esim. minkä tahansa isomman bensakoneen viisivaihteisen manuaalilaatikon (717.43X - 717.46X) ilman muutoksia? Mitä eroa on pitkällä ja lyhyellä kytkinakselilla sopivuuden kannalta?
Onko 228-millinen (9-tuumainen) kytkin suurin mahdollinen näihin vauhtipyöriin ja laatikkoihin? Esim Sachs tarjoaa kaikkiin 190 16-venttiilisiin malleihin 228-millistä vahvistettua kytkinpakettia, mutta hintaluokka 500+ euroa tuntuu liian korkealta.
tomant
Olen jostain lukenut, että moottoreihin M102, M103, M104 ja M111 käy sama vaihteisto kiinnitysten puolesta. Käyvätkö bensakoneiden laatikot ristiin eli voiko nelisylinterisen W201 M102-koneen (102.962) perään laittaa esim. minkä tahansa isomman bensakoneen viisivaihteisen manuaalilaatikon (717.43X - 717.46X) ilman muutoksia? Mitä eroa on pitkällä ja lyhyellä kytkinakselilla sopivuuden kannalta?
Onko 228-millinen (9-tuumainen) kytkin suurin mahdollinen näihin vauhtipyöriin ja laatikkoihin? Esim Sachs tarjoaa kaikkiin 190 16-venttiilisiin malleihin 228-millistä vahvistettua kytkinpakettia, mutta hintaluokka 500+ euroa tuntuu liian korkealta.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Automaatti manuaaliksi
Kysyisin neuvoa automaattivaihteiston vaihtamisesta manuaaliksi. Onko viisaampaa ottaa kone ja laatikko yhdessä pois ja tehdä vaihtotyö (vauhtipyörä, kytkin, laatikko ym.) erikseen vai pitää kone paikallaan ja vaihtaa laatikko alakautta? Minulla ei ole autonosturia ja teen työn tunkin, pukkien ja käsityökalujen sekä mahdollisen moottorinosturin kanssa. Ensimmäisessä tapauksessa joutuu irrottamaan jäähdyttimet, ohjaustehostimen, johtoja, letkuja, vaijereita ym. Toisessa taas joutuu painimaan auton alla laatikon, momentinmuuntimen ja vauhtipyörän pulttien kanssa. Ensimäinen tapa tuntuu isotöisemmältä, mutta siinä saattaa olla vähemmän yllätyksiä ja hankalia pultinavauksia yms. Moottorinosturi maksaa noin 250 euroa, mutta sillä voisi olla käyttöä myöhemminkin.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W201 190E Turbo: KE-Jetronic -> ohjelmoitava ruisku
kait se yksi paja kylästä löytyy missä nosturi on
oma hommansa kuitenkin päästellä kone pois laatikkoon verrattuna.
hyvä tietysti sanoa kun naapurissa on nosturi

oma hommansa kuitenkin päästellä kone pois laatikkoon verrattuna.
hyvä tietysti sanoa kun naapurissa on nosturi

w201 om605
Re: W201 190E Turbo: KE-Jetronic -> ohjelmoitava ruisku
Veivaa keulan tarpeeks ylös pukeille/ajosilloille ja vaihtaa alakautta.
S212 4-matic, W126, Tr 5 4motion, Caddy 1,6 D, V602, V500, Nuffield 10/100+
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5734
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Automaatti manuaaliksi
ota loota koneen kanssa pois, se loota painaa sellasen 70kg ja ei ihan köykänen nostella alapuolelta paikalleen ja jos laitat kovan lootan tilalle, on huomattavasti helepompi tehä sovitus ja asennus työ pöydällä/lattialla kuin siellä auton alla on ahastatomant kirjoitti:Kysyisin neuvoa automaattivaihteiston vaihtamisesta manuaaliksi. Onko viisaampaa ottaa kone ja laatikko yhdessä pois ja tehdä vaihtotyö (vauhtipyörä, kytkin, laatikko ym.) erikseen vai pitää kone paikallaan ja vaihtaa laatikko alakautta? Minulla ei ole autonosturia ja teen työn tunkin, pukkien ja käsityökalujen sekä mahdollisen moottorinosturin kanssa. Ensimmäisessä tapauksessa joutuu irrottamaan jäähdyttimet, ohjaustehostimen, johtoja, letkuja, vaijereita ym. Toisessa taas joutuu painimaan auton alla laatikon, momentinmuuntimen ja vauhtipyörän pulttien kanssa. Ensimäinen tapa tuntuu isotöisemmältä, mutta siinä saattaa olla vähemmän yllätyksiä ja hankalia pultinavauksia yms. Moottorinosturi maksaa noin 250 euroa, mutta sillä voisi olla käyttöä myöhemminkin.
tomant



mullon pelkkiä romuja vaan
Re: W201 190E Turbo: KE-Jetronic -> ohjelmoitava ruisku
Kiitos neuvoista. Taidan kallistua tuon Touhottajan vinkin puolelle. Viisivaihteinen manuaali (190E 2.6 =717.435) tuli jo Saksasta ja vauhtipyörä (190E) Ruotsista. Poljinasetelma ja vaihteensiirtomekanisni ovat vielä tulossa Saksasta. Vauhtipyörään on tehty 215-milliselle kytkimelle, joten siitä pitää koneistaa vähän pois, jotta isompi levy ja asetelma saadaan sopimaan. Ajattelin kokeilla aluksi 240-millistä kytkintä tavallisella massalevyllä, jota käytetään mm. 2,9-litraisessa turbodieselissä, jossa on vääntöä 315 Nm.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Vauhtipyörän sorvaus
Onkohan kellään nurkissa Mersun vauhtipyörää, johon 240 mm kytkin sopii? Jos löytyy, olisin kiitollinen, jos saisin tietää kytkinlevylle ja asetelmalle varatun tilan mitoista eli vauhtipyörän kitkapinnan ja asetelman kiinnityspinnan korkeuserosta sekä kitkapinnan ulkohalkaisijasta (240 + ? mm). Tällaisia vauhtipyöriä voisi mm. löytyä bensamalleissa M111-kompressorikoneista ja 2,8-litraisista suorista ja vinkkelikutosista sekä diesel-malleissa 2,5- ja 2,9-litraisista turbodieseleistä, 200 CDI- ja 220 CDI-koneisista. Lisätietoa sopivuudesta.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W201 190E Turbo: KE-Jetronic -> ohjelmoitava ruisku
Eikös pakosarjan lämpöratkeamiin ole olemassa sellainen kaappi jossa hitsauksen jälkeiset jännitykset ajeta /tasata pitkässä lämmössä jolloin sarja alkaa kestämään,olenko väärässä?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Vauhtipyörän sorvaus
Eikö kellään ole tällaista vauhtipyörää?tomant kirjoitti:Onkohan kellään nurkissa Mersun vauhtipyörää, johon 240 mm kytkin sopii? Jos löytyy, olisin kiitollinen, jos saisin tietää kytkinlevylle ja asetelmalle varatun tilan mitoista eli vauhtipyörän kitkapinnan ja asetelman kiinnityspinnan korkeuserosta sekä kitkapinnan ulkohalkaisijasta (240 + ? mm). Tällaisia vauhtipyöriä voisi mm. löytyä bensamalleissa M111-kompressorikoneista ja 2,8-litraisista suorista ja vinkkelikutosista sekä diesel-malleissa 2,5- ja 2,9-litraisista turbodieseleistä, 200 CDI- ja 220 CDI-koneisista. Lisätietoa sopivuudesta.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W201 190E Turbo: KE-Jetronic -> ohjelmoitava ruisku
Tuo laittamani linkki ei näköjään toiminut kuin oman koneeni välimuistin avustuksella.
Jos teillä on seuraavista malleista vauhtipyörä käytettävissä, niin olisin kiitollinen kytkimen varauksen halkaisijasta ja syvyydestä.
MERCEDES-BENZ
W202
C 200 Kompressor (202.025) (132 kW 10/1995 05/2000)
C 200 Kompressor (202.025) (141 kW 11/1996 05/2000)
C 230 Kompressor (202.024) (142 kW 10/1995 05/2000)
C 280 (202.028) (142 kW 05/1993 05/2000)
C 280 (202.029) (145 kW 06/1997 05/2000)
C 250 Turbo-D (202.128) (110 kW 10/1995 05/2000)
S202
C 200 T Kompressor (202.082) (141 kW 11/1996 03/2001)
C 230 T Kompressor (202.085) (142 kW 06/1997 09/2000)
C 280 T (202.089) (145 kW 06/1997 03/2001)
C 250 T Turbo-D (202.188) (110 kW 06/1996 03/2001)
C208
CLK 200 Kompressor (208.345) (141 kW 06/1997 06/2000)
CLK 230 Kompressor (208.347) (142 kW 06/1997 06/2000)
A208
CLK 200 Kompressor (208.445) (141 kW 03/1998 06/2000)
CLK 230 Kompressor (208.447) (142 kW 03/1998 06/2000)
W210
E 280 (210.053) (142 kW 01/1996 06/1997)
E 280 (210.063) (150 kW 12/1996 03/2002)
E 280 4-matic (210.081) (150 kW 12/1996 03/2002)
E 200 CDI (210.007) (75 kW 06/1998 03/2002)
E 200 CDI (210.007) (85 kW 07/1999 03/2002)
E 220 CDI (210.006) (92 kW 06/1998 07/1999)
E 220 CDI (210.006) (105 kW 07/1999 03/2002)
E 250 Turbo-D (210.015) (110 kW 06/1997 07/1999)
E 290 Turbo-D (210.017) (95 kW 03/1996 07/1999)
S210
E 280 T 4-matic (210.281) (150 kW 12/1996 03/2003)
E 220 T CDI (210.206) (92 kW 06/1998 07/1999)
E 220 T CDI (210.206) (105 kW 07/1999 03/2003)
E 250 T Turbo-D (210.215) (110 kW 06/1997 07/1999)
E 290 T Turbo-D (210.217) (95 kW 06/1996 07/1999)
W461
G 290 TD (461.335, 461.336) (88 kW 07/1997 -)
W163
ML 230 (163.136) (110 kW 02/1998 06/2005)
W140
S 280 (140.028) (142 kW 02/1993 10/1998)
S 300 SE 2.8 (140.028) (145 kW 01/1993 10/1998)
R129
SL 280 (129.058) (142 kW 08/1993 10/2001)
SL 280 (129.059) (150 kW 05/1998 10/2001)
R170
SLK 200 Kompressor (170.445) (141 kW 10/1996 03/2000)
SLK 230 Kompressor (170.447) (142 kW 09/1996 03/2000)
tomant
Jos teillä on seuraavista malleista vauhtipyörä käytettävissä, niin olisin kiitollinen kytkimen varauksen halkaisijasta ja syvyydestä.
MERCEDES-BENZ
W202
C 200 Kompressor (202.025) (132 kW 10/1995 05/2000)
C 200 Kompressor (202.025) (141 kW 11/1996 05/2000)
C 230 Kompressor (202.024) (142 kW 10/1995 05/2000)
C 280 (202.028) (142 kW 05/1993 05/2000)
C 280 (202.029) (145 kW 06/1997 05/2000)
C 250 Turbo-D (202.128) (110 kW 10/1995 05/2000)
S202
C 200 T Kompressor (202.082) (141 kW 11/1996 03/2001)
C 230 T Kompressor (202.085) (142 kW 06/1997 09/2000)
C 280 T (202.089) (145 kW 06/1997 03/2001)
C 250 T Turbo-D (202.188) (110 kW 06/1996 03/2001)
C208
CLK 200 Kompressor (208.345) (141 kW 06/1997 06/2000)
CLK 230 Kompressor (208.347) (142 kW 06/1997 06/2000)
A208
CLK 200 Kompressor (208.445) (141 kW 03/1998 06/2000)
CLK 230 Kompressor (208.447) (142 kW 03/1998 06/2000)
W210
E 280 (210.053) (142 kW 01/1996 06/1997)
E 280 (210.063) (150 kW 12/1996 03/2002)
E 280 4-matic (210.081) (150 kW 12/1996 03/2002)
E 200 CDI (210.007) (75 kW 06/1998 03/2002)
E 200 CDI (210.007) (85 kW 07/1999 03/2002)
E 220 CDI (210.006) (92 kW 06/1998 07/1999)
E 220 CDI (210.006) (105 kW 07/1999 03/2002)
E 250 Turbo-D (210.015) (110 kW 06/1997 07/1999)
E 290 Turbo-D (210.017) (95 kW 03/1996 07/1999)
S210
E 280 T 4-matic (210.281) (150 kW 12/1996 03/2003)
E 220 T CDI (210.206) (92 kW 06/1998 07/1999)
E 220 T CDI (210.206) (105 kW 07/1999 03/2003)
E 250 T Turbo-D (210.215) (110 kW 06/1997 07/1999)
E 290 T Turbo-D (210.217) (95 kW 06/1996 07/1999)
W461
G 290 TD (461.335, 461.336) (88 kW 07/1997 -)
W163
ML 230 (163.136) (110 kW 02/1998 06/2005)
W140
S 280 (140.028) (142 kW 02/1993 10/1998)
S 300 SE 2.8 (140.028) (145 kW 01/1993 10/1998)
R129
SL 280 (129.058) (142 kW 08/1993 10/2001)
SL 280 (129.059) (150 kW 05/1998 10/2001)
R170
SLK 200 Kompressor (170.445) (141 kW 10/1996 03/2000)
SLK 230 Kompressor (170.447) (142 kW 09/1996 03/2000)
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Automaatin vaihto manuaaliksi
Olen yrittänyt tuolla edeltävällä listalla kysellä mittoja täältä ja kolmelta englanniskieliseltä foorumilta, mutta näyttää siltä, että kellään ei ole irrallista vauhtipyörää. Osat on kuitenkin viety konepajalle ja asetelmalle ja levylle sorvataan 7,5 mm upotus ja sen jälkeen vauhtipyörä tasapainotetaan, saas nähdä meneekö lähelle totuutta. WIS:istä löytyi 314 Sprinterille mitta 8,8 mm, Sachsin katalogista mitta 8 mm ja LUK:n katalogista mitta 7,9 mm, mutta asetelmien ja levyjen vaihtokelpoisuuksista ei ole tietoa. Asetelman ja levyn ulkonema on noin 13 mm ilman esipuristusta.
Koneen irrotus automaatin kanssa on alullaan ja konehuoneen puolelta on jäähdyttimet, letkut ja johdot irrotettu ja pakoputki tiputettu osittain alas...
tomant
Koneen irrotus automaatin kanssa on alullaan ja konehuoneen puolelta on jäähdyttimet, letkut ja johdot irrotettu ja pakoputki tiputettu osittain alas...
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Kytkinhaarukka hakusessa
Viisivaihteinen manuaalilaatikko tuottaa ongelmia kytkimen kanssa. Vaihteisto on ennen 9/69 valmistettu ja siinä on vääränmallinen kytkinhaarukka. Onko jollain jouten uudempaa vuosimallista 1990 alkaen peräisin olevaa kytkinhaarukkaa mallista W201, W202, W124, W210 jne.? Kytkinhaarukassa on noin 45 mm leveä varaus painelaakeria varten (vanhemmissa noin 36 mm).
Edit: Osa löytyi ja on tulossa. Säätöhommat jatkuvat...
tomant
Edit: Osa löytyi ja on tulossa. Säätöhommat jatkuvat...
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Kytkimen säätö
Kytkinhaarukka löytyi, mutta sorvattu vauhtipyörä aiheuttaa edelleen päänvaivaa. Kytkinpoljin liikkuu noin 150 mm ääriasentojensa välillä. Vastaavasti liikkuvat kytkimen pää- ja työsylinterin männät noin 30 mm ja painelaakeri puolet tästä eli noin 15 mm. Kuinka paljon pitää jättää tyhjää polkimen tai kytkinhaarukan tai painelaakerin liikkeeseen ennen kuin painelaakeri ottaa kiinni asetelmaan?
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W201 190E Turbo: KE-Jetronic -> ohjelmoitava ruisku
Noin 1mm
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Re: W201 190E Turbo: KE-Jetronic -> ohjelmoitava ruisku
Onko tämä painelaakerista mitattuna?Huikko kirjoitti:Noin 1mm
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W201 190E Turbo: KE-Jetronic -> ohjelmoitava ruisku
Kyllä.tomant kirjoitti:Onko tämä painelaakerista mitattuna?Huikko kirjoitti:Noin 1mm
tomant
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Re: W201 190E Turbo: KE-Jetronic -> ohjelmoitava ruisku
Vaihteistoprojekti on loppusuoralla monen vastoinkäymisen ja lisätyön jälkeen. Jos auton saa nippuun ja katsastettua perjantaina, ehtii viikonloppuna Street Slideen testaamaan.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020