Jokos katkasit tiivisteestä liiat pois??
W638/2 [V230TD/Vito110D]: Ajossa
Olikos tämä nyt se 200 lohko ? miten sait porattua niin pitkät öljyreijät noille ruiskuille ? jollain erik.pitkällä poranterällä? ja osui vielä öljykanavaankin..? Olikos noissa öruiskuissa joku paineenrajoitin(kuulajajousi), ettei ruiki turhaan tyhjäkäynnillä nokan öljyjä männäntoppeihin?
Kyllä näköjään kaikki onnistuu, kun sen osaa ! Hienoa!
Kyllä näköjään kaikki onnistuu, kun sen osaa ! Hienoa!
Vitolla on tarkoitus kuljettaa työkalupakkeja työmaalle, eikä siksi että sillä pystyisi niitä kuljettamaan..
Kysyppä Petehriltä, sehän ne porasi...tähän 200d lohkoon...minä vain katselin vieressä
Kanavaan osuminen on helppoa, se kun näkyy siinä niin hyvin ja on luonnollisesti suora kun on poraus lohkon läpi.
On siellä yhden barin jousi/kuulasysteemi tuossa mötikässä.
Täytyy koitaa vielä ajaa testiruiskutuksen ennen enempia kasaamisia...se vain on vähän sotkuista hommaa ja vaatii pieniä järjestelyjä sekä sopivia paineen kestäviä astioita.
Tiiviste katkeaa sitten kun on joku kansi paikalla.
On siellä yhden barin jousi/kuulasysteemi tuossa mötikässä.
Täytyy koitaa vielä ajaa testiruiskutuksen ennen enempia kasaamisia...se vain on vähän sotkuista hommaa ja vaatii pieniä järjestelyjä sekä sopivia paineen kestäviä astioita.
Tiiviste katkeaa sitten kun on joku kansi paikalla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
joopa joo:
Ihme tapahtui
Kuparikannentiivistemoottorista lähti kansi irti. Yritin sitä jo joskus pari kuukautta sitten lekalla hakata irti ja muutamalla muullakin tempulla, niin ei mitään inahdusta, mutta kun nosturilla nosti kannesta niin alkoi nätisti revetä tiivisteen ja lohkon välistä irti. Tarkoitus tosin oli vain nostaa koneressukka pois apurungolta ja purkaa siitä tarvittavat apulaitteet uuteen koneeseen...ja noinhan tämä jatkuukin.

No jos tuota vielä vähän jaksaisi märehtiä, vaikka sillä ei niin väliäkään ole, niin liima ei toiminut tuossa oikeastaan ollenkaan oikein. Tämän opetus on: "Älä usko bemarimiestä, mieti ihan itte". (Suositus tuon liiman käyttämiseen löytyi bimmerforumin asiantuntijalta). Liima on luiskahtanut oikeastaan heti pois metallien välistä kun kansi on kiristetty, varsinkin lohkon puolella. Pikkukanavat on lähes muurautuneet umpeen, liima on kiertynyt kannen pulttien ympärille ja osin palotilaankin. Vaikka ei sitä niin paljoa laitettu. Se tavallinen kuparispray olisi tuossa toiminut paljon paremmin.
Itse tiiviste ei ole pettänyt mistään, se vain on vuotanut sieltä täältä. Jäljistä näkee että kaikkien sylintereiden väliltä on puhallellut, ihan kuten donViton vakiotiivarilla oli myös käynyt. Sitä ei saa tiiviiksi. Lopulta se on jostakin kohtaa, tiivisteen ja lohkon välista päässyt puhaltamaan vesikanavaan...ja se oli sitten siinä. Ihmeen hyvin siinä kuitenkin oli tehoa
Tässä näitä kuvia...ja hei, tuostahan sitten sai taas yhden projektimoottorin lisää kokoelmiin, nyt niitä on jo kolme




ja tästä jatketaan...

edit: Täältä olikin jo poistuneet ne asennuskuvat eli sama kansi 2500 km sitten:
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0293.jpg
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0305.jpg
Ihme tapahtui

No jos tuota vielä vähän jaksaisi märehtiä, vaikka sillä ei niin väliäkään ole, niin liima ei toiminut tuossa oikeastaan ollenkaan oikein. Tämän opetus on: "Älä usko bemarimiestä, mieti ihan itte". (Suositus tuon liiman käyttämiseen löytyi bimmerforumin asiantuntijalta). Liima on luiskahtanut oikeastaan heti pois metallien välistä kun kansi on kiristetty, varsinkin lohkon puolella. Pikkukanavat on lähes muurautuneet umpeen, liima on kiertynyt kannen pulttien ympärille ja osin palotilaankin. Vaikka ei sitä niin paljoa laitettu. Se tavallinen kuparispray olisi tuossa toiminut paljon paremmin.
Itse tiiviste ei ole pettänyt mistään, se vain on vuotanut sieltä täältä. Jäljistä näkee että kaikkien sylintereiden väliltä on puhallellut, ihan kuten donViton vakiotiivarilla oli myös käynyt. Sitä ei saa tiiviiksi. Lopulta se on jostakin kohtaa, tiivisteen ja lohkon välista päässyt puhaltamaan vesikanavaan...ja se oli sitten siinä. Ihmeen hyvin siinä kuitenkin oli tehoa
Tässä näitä kuvia...ja hei, tuostahan sitten sai taas yhden projektimoottorin lisää kokoelmiin, nyt niitä on jo kolme




ja tästä jatketaan...

edit: Täältä olikin jo poistuneet ne asennuskuvat eli sama kansi 2500 km sitten:
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0293.jpg
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0305.jpg
Lisää tietoa: www.skg.fi
Se on 2 komponenttinen 3M scotchin rakenneliima, ei tarkoitettu ollenkaan tälläisiin sovelluksiin. No tulipahan kokeiltua bemaristin suositusta kun oli kuulemma itse kokeillut ja muka piti toimia.
Hemmetin kallis ja vaikeasti saatavissa oleva liima se oli. Täyttää pienet kolotkin komeasti ja pitäisi kestää tuhansia kiloja vetoa...mutta ei se auta, jos se luiskahtaa heti välistä palotilaan
Hemmetin kallis ja vaikeasti saatavissa oleva liima se oli. Täyttää pienet kolotkin komeasti ja pitäisi kestää tuhansia kiloja vetoa...mutta ei se auta, jos se luiskahtaa heti välistä palotilaan
Lisää tietoa: www.skg.fi
Tuli niin vi*un kireä, että pölläytti takana tulijan silmille kunnon sumupilven kun vesiletku räjähti irti ekan kerran
Klemmari tiukemmalle ja matka jatkui 
Lisää tietoa: www.skg.fi
Niin toisisa/toisilla toimii toinen ja toisilla toinen. Onhan sitä menestyksekkäästi käytetty Mersuisa Loctite:n black titee terästiivisteen kans. Miks käyttää kupari tiivistettä ku teräksinenki o.veskola kirjoitti:Se on 2 komponenttinen 3M scotchin rakenneliima, ei tarkoitettu ollenkaan tälläisiin sovelluksiin. No tulipahan kokeiltua bemaristin suositusta kun oli kuulemma itse kokeillut ja muka piti toimia.![]()
Hemmetin kallis ja vaikeasti saatavissa oleva liima se oli. Täyttää pienet kolotkin komeasti ja pitäisi kestää tuhansia kiloja vetoa...mutta ei se auta, jos se luiskahtaa heti välistä palotilaan
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
www.tarvikemotti.com
Tuossa on 2mm liian suuri poraus, joten se metallitiiviste ei sovi tuohon Viton moottoriin. Juuri tuon takia tässä rakennetaan Vitoon moottoria, jossa on 2mm pienempi poraus ja siihen tulee se om606 metallitiiviste ja kuparisprayllä kiinni. OM604:n (2,2 litrainen samalla porauksella) kannentiiviste on samaa paskaa kuttaperkkaa mitä Vitonkin...ei kestä ei. Enkä tiedä kestäisikö tuo sillä OM606 tyylisellä tiivisteelläkään kun se sylintereiden välinen alue vain on kertakaikkiaan liian pieni ja siitä puuttuu vesijäähdytysura. Siitä se kuumenee liian kuumaksi ja syklää metallit pehmeäksi/raolle. Kun katsoo noita tavallisella porauksella olevien kansia/lohkoja niin näkee hyvin miten se ura on toiminut.
Tästä ongelmastahan tämä koko projekti lähti liikkeelle vuonna 2006
ja etenee kuin pendolino kinoksessa. Vähän eteenpäin ja paljon taaksepäin.
Eilen löytyi uusi ero vaparin ja Viton lohkoista. Vitossa vesipumpulta tulee pienenpieni vesikanava, joka menee suoraan termostaatin ohi lohkon yläreunassa olevaan kanavaan, 1 syliteriputken kylkeen. Vaparin lohkossa ei ole tasopintaa/reikää tuossa kohtaa, joten Viton vesipumpusta joutuu tukkimaan tuon kolon tai käyttämään vaparin pumppua tai pumppun runkoa.
Tästä ongelmastahan tämä koko projekti lähti liikkeelle vuonna 2006
Eilen löytyi uusi ero vaparin ja Viton lohkoista. Vitossa vesipumpulta tulee pienenpieni vesikanava, joka menee suoraan termostaatin ohi lohkon yläreunassa olevaan kanavaan, 1 syliteriputken kylkeen. Vaparin lohkossa ei ole tasopintaa/reikää tuossa kohtaa, joten Viton vesipumpusta joutuu tukkimaan tuon kolon tai käyttämään vaparin pumppua tai pumppun runkoa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
No tuossa alkaisi olla ajatus jo vähän näkyvissa, ei puutu kuin loppuun toteutus




Lisää tietoa: www.skg.fi
Nyt saattaa olla,että oon lukenut vähän huonosti,mutta minkäskokosia ahtopaineita siellä meinataan käyttää tulevaisuudessa?
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Riippuu ahtimesta, tuolla 'originaalilla' ei voi käyttää kuin ehkä 1,5...1,6 ja koko laitoksen ahdot olen ajatellut jäähän 2 barin tienoolle vaikka joskus suurempi ahdin sallisi enemmänkin. Tämähän on vakiolaitos ja vähäpäästöinen.
Tietysti tuo paine tippuu sitten kun tulee lopullinen kansi joka virtaa paremmin ja parempi pakosarja...eli pienemmällä paineella sama tavara läpi. Tässä on nyt lähes vakiokansi ja vakionokka väliaikaisratkaisuna paikallaan.
edit: Niin ja tuon moottorin öljynkierto on koeponistettu akkuporakoneella, 2 baria tuli painetta ja hienosti suihki ja paineventtiilit napsuivat, samaan aikaan öljy nousi kanteen. Tänään luultavasti öljypohja kiinni, ikuisiksi ajoiksi
Tietysti tuo paine tippuu sitten kun tulee lopullinen kansi joka virtaa paremmin ja parempi pakosarja...eli pienemmällä paineella sama tavara läpi. Tässä on nyt lähes vakiokansi ja vakionokka väliaikaisratkaisuna paikallaan.
Nyt on tallia käytetty puolisen vuotta. Hienosti on laatat kestäneet. Pumppukärryllä olen liikutellut moottoria ja ei mitään ongelmaa. Tokihan tuo sitten paskaantuu mutta niinhän mikä tahansa. Jotain työkalujakin on tuohon tipahtanut ja hienosti kestää. Metallipyöräistä nosturia tosin en uskalla tuolla käyttää, sikäli ehkä huono ratkaisu, mutta saahan sitä nosteltua muutoinkin ja sille nosturille tuo on liian ahdas paikka.Antti V kirjoitti:Upeen tallin oot tehnyt ja näkee, et oot joskus taistellut jatkoroikkienkin kanssa![]()
. Mites onko tuo lattia ihan normalia laattaa, ajattelin vaan sen kestoa tallikäytössä.
edit: Niin ja tuon moottorin öljynkierto on koeponistettu akkuporakoneella, 2 baria tuli painetta ja hienosti suihki ja paineventtiilit napsuivat, samaan aikaan öljy nousi kanteen. Tänään luultavasti öljypohja kiinni, ikuisiksi ajoiksi
Lisää tietoa: www.skg.fi
Hieman hitaasti on täälläkin suunnalla edennyt..
Sain virtaukset mitattua ja kohtuu hyvin näyttäisi vakiona jo virtaavan.
Kanavan mallit ovat hyvät jo vakiona, suuria muutoksia eivät tarvitse.. ennemminkin uudet seetiprofiilit ja perus kunnostuksen.
Kerkesin tuohon jo suuremmat rosteri venttiilit tilaamaan, joten eiköhän tämäkin tästä nytkähdä eteenpäin.
Harmi että jouduit laittamaan koneen nippuun vakio kannella.
http://www.sunpoint.net/~pirkonen/MB/Ve ... tiilit.jpg
http://www.sunpoint.net/~pirkonen/MB/Ve ... nkissa.jpg
http://www.sunpoint.net/~pirkonen/MB/Ve ... ola_TD.pdf
Jatkossa tuloksia voi aavistuksen huijata se että itse seeti oli kulunut pyöreäksi, joka parantaa ala-keski alueen virtauksia.
En mitannut kuluneilla venttiileillä ollenkaan.. voisinhan kyllä senkin tehdä.
Sain virtaukset mitattua ja kohtuu hyvin näyttäisi vakiona jo virtaavan.
Kanavan mallit ovat hyvät jo vakiona, suuria muutoksia eivät tarvitse.. ennemminkin uudet seetiprofiilit ja perus kunnostuksen.
Kerkesin tuohon jo suuremmat rosteri venttiilit tilaamaan, joten eiköhän tämäkin tästä nytkähdä eteenpäin.
Harmi että jouduit laittamaan koneen nippuun vakio kannella.
http://www.sunpoint.net/~pirkonen/MB/Ve ... tiilit.jpg
http://www.sunpoint.net/~pirkonen/MB/Ve ... nkissa.jpg
http://www.sunpoint.net/~pirkonen/MB/Ve ... ola_TD.pdf
Jatkossa tuloksia voi aavistuksen huijata se että itse seeti oli kulunut pyöreäksi, joka parantaa ala-keski alueen virtauksia.
En mitannut kuluneilla venttiileillä ollenkaan.. voisinhan kyllä senkin tehdä.
Avasikohan kukan liitteitä yllä, kun ei tullut mainintaa että 25mm pakoventtiili vaikuttaa aavistuksen pieneltä? =)
Virtauslappuun korjattu venttiilikoko.
Hieman edistystä:
http://www.sunpoint.net/~pirkonen/MB/Ve ... itettu.jpg
Virtauslappuun korjattu venttiilikoko.
Hieman edistystä:
http://www.sunpoint.net/~pirkonen/MB/Ve ... itettu.jpg
Minä ainakin avasin mutta eihän tuommosiin 10 mm heittoihin kiinnitä huomiota. Jumankekka, mä olen nyt 2 viikkoa koonnut tuota palapeliä joka ilta niin pitkään kuin olen jaksanut. Osaa toisen perään on saanut modifioida...luulisi että kaasuvivustokin kelpaiisi sellaisenaan mutta ei. Liikevaraa piti kasvattaa sekä vivustossa että asentoanturissa. Nyt näyttäisi menevän pumpun vipu pohjaan saakka, jos vain se "älkykäs" muovinen vaijerin pituuden säätöjärestelmä ei sekoa polkimessa.
Ahtoputki ja cooleri paikalleen, sitten koitetaan saada tuo jäähdytin ja erillinen paisari liitettyä järjestelmään...sitten vain avaimesta ja PUM !


No niin, ainakin on lastua irronnut kannesta
Ahtoputki ja cooleri paikalleen, sitten koitetaan saada tuo jäähdytin ja erillinen paisari liitettyä järjestelmään...sitten vain avaimesta ja PUM !


No niin, ainakin on lastua irronnut kannesta
Viimeksi muokannut veskola, Ti 18.08.2009 12:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Tässä taitaisi olla (ainakin minun tietojen mukaan) maailman ensimmäinen ja ainoa 2,0 litran turbodiesel vito
http://www.youtube.com/watch?v=5BgEKC_cSb0
http://www.youtube.com/watch?v=5BgEKC_cSb0
Lisää tietoa: www.skg.fi
- vito500tkm
- Asiantuntija

- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
No koska mennään ajamaan kilpaa varttimailillevito500tkm kirjoitti:Sitten eiku sikana kenkää
Lisää tietoa: www.skg.fi
- vito500tkm
- Asiantuntija

- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Oota kun mie ensin niputan tän (itkuhymiö)
Wanha vito oli tarkoitus viedä kiikalaan ensiviikoloppuna.
Mutta kerkesin myydä pois.
Ei veskola muuta kun ahdot tappiin ja lauantaina kiikalaan
Wanha vito oli tarkoitus viedä kiikalaan ensiviikoloppuna.
Mutta kerkesin myydä pois.
Ei veskola muuta kun ahdot tappiin ja lauantaina kiikalaan
Tottakai on
Laitoin alipainepumpun tilaukseen KL:stä. Ainoa vanha osa, jonka otin 87 - 88 koneesta ja äkkiseltään vaikuttaisi siltä, että vuotaa öljyä eikä edes tee alipainetta.
Torstaina homma jatkuu, eli ohjausakseli irti, 2 vesiputkea irti, 2 polttoainelinjaa irti sekä sähköliittimet auki ja konepaketti noin metri irti autosta, jos vaikka sitten pääsisi ajelemaan.
Kannattaa laittaa vanhoja osia 
Laitoin alipainepumpun tilaukseen KL:stä. Ainoa vanha osa, jonka otin 87 - 88 koneesta ja äkkiseltään vaikuttaisi siltä, että vuotaa öljyä eikä edes tee alipainetta.
Torstaina homma jatkuu, eli ohjausakseli irti, 2 vesiputkea irti, 2 polttoainelinjaa irti sekä sähköliittimet auki ja konepaketti noin metri irti autosta, jos vaikka sitten pääsisi ajelemaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Onnittelut sitkeän projektin läpiviennistä! Melkoinen fiilis tais olla, kun kone hörähti tulille ja toimii!
Onko automaattiongelmaan ratkaisua, vai pysyvätkö kierrokset alhaalla edelleen?
Oliko moottorinkorvakkeiden kiinnitykset yms. samoja takavetokoneessa? Olisko periaatteessa bolt on asennus laittaa 2.0 kone 2.3;en tilalle?
Onko automaattiongelmaan ratkaisua, vai pysyvätkö kierrokset alhaalla edelleen?
Oliko moottorinkorvakkeiden kiinnitykset yms. samoja takavetokoneessa? Olisko periaatteessa bolt on asennus laittaa 2.0 kone 2.3;en tilalle?
Viton moottorin kannakkeet piti vain ruuvata paikalleen. Toiseen joutui jyrsimään kolon mutta se liittyi tuohon uuden malliseen morkoolinkelloon, joka oli 5 mm liiaan alhaalla.
Ainoa ero lohkossa oli tosiaan tuo alipainepumpun öljykierto, joka pakotti käyttämään vanhanaikaista pumppua...niin ja sitten se vesikierrossa oleva pikkureikä, joka vuodatti vettä ilmaisesti termarin ohi.
Ei tämä vielä ole kirkossa kuulutettu, että onnistui. Homma jatkuu torstaina. Se termariin menevän vesiputken o-rengaskin kun hajosi asennuksessa...kun se putki panttasi ahtimen öljyputkeen ja oli siten pirullinen väänettävä paikalleen. No laitan uuden termarin vielä ja tänään sain uuden o-renkaan niin asennus helpottuu.
No mikäli sattuu niin ikävästi, että Vitosta leviää kone, niin periatteessa siinä ei kauaa nokka tuhise, jos on valmis vaihtokone. Öljypohjan vain vaihtaa sekä imu/pakosarjan niin se on sama peli, ja kestää sitten maltillista virittämistä. ja sen termarikotelon + siihen liittyvät putkitukset.
Tänään vielä hitsailin jäähdyttimen kannakkeita lukkopeltiin, huomenna pitää vielä rakennella paisarin ja naftasuodattimen paikat.
Ainoa ero lohkossa oli tosiaan tuo alipainepumpun öljykierto, joka pakotti käyttämään vanhanaikaista pumppua...niin ja sitten se vesikierrossa oleva pikkureikä, joka vuodatti vettä ilmaisesti termarin ohi.
Ei tämä vielä ole kirkossa kuulutettu, että onnistui. Homma jatkuu torstaina. Se termariin menevän vesiputken o-rengaskin kun hajosi asennuksessa...kun se putki panttasi ahtimen öljyputkeen ja oli siten pirullinen väänettävä paikalleen. No laitan uuden termarin vielä ja tänään sain uuden o-renkaan niin asennus helpottuu.
No mikäli sattuu niin ikävästi, että Vitosta leviää kone, niin periatteessa siinä ei kauaa nokka tuhise, jos on valmis vaihtokone. Öljypohjan vain vaihtaa sekä imu/pakosarjan niin se on sama peli, ja kestää sitten maltillista virittämistä. ja sen termarikotelon + siihen liittyvät putkitukset.
Tänään vielä hitsailin jäähdyttimen kannakkeita lukkopeltiin, huomenna pitää vielä rakennella paisarin ja naftasuodattimen paikat.
Lisää tietoa: www.skg.fi
veskola kirjoitti:Tässä taitaisi olla (ainakin minun tietojen mukaan) maailman ensimmäinen ja ainoa 2,0 litran turbodiesel vito![]()
http://www.youtube.com/watch?v=5BgEKC_cSb0
Aika riemukkaissa tunnelmissa mennään
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
S212 300bluetechybrid -14
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
S212 300bluetechybrid -14
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
No tuo nyt oli tuollainen 3 vuoden pohtimisen ja noin 5 kuukauden tekemisen lopputulema. Se olisi saattanut olla yhtä hyvin myös sellainen noin 1,5 k€ kilahdus kun on tälläinen poropeukalo tekemässä
Kai noita perusmoottoreita purkaa ja kokoaa ilman stressiä mutta kyllä mulla oli vähän tutinaa kun tuli niitä mäntiä ja kankiakin jyrsittyä noiden muiden muutosten lisäksi
Akka sanos että kun tuota videota nauhotettiin, niin 30 metrin päässä päärakenuksessa alkoi koirat haukkua
Vaparin kampiakselista muuten kannattaa muistaa nypätä se laakeri pois. Muuten tulee ylimääräistä jumppaa kun turbiini ei sovi paikalleen.
Kai noita perusmoottoreita purkaa ja kokoaa ilman stressiä mutta kyllä mulla oli vähän tutinaa kun tuli niitä mäntiä ja kankiakin jyrsittyä noiden muiden muutosten lisäksi
Akka sanos että kun tuota videota nauhotettiin, niin 30 metrin päässä päärakenuksessa alkoi koirat haukkua
Vaparin kampiakselista muuten kannattaa muistaa nypätä se laakeri pois. Muuten tulee ylimääräistä jumppaa kun turbiini ei sovi paikalleen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
No nyt pistetään niitä :kuvia:
Tuossa on se alipainepumpun öljyvuoto.

ja kun sen avasi niin syykin oli selvä.

***tu mikä asentaja, miten tuokin on mahdollista. Toisaalta analysoidaas vähän. Kun tilasin pumppua pyysi siihen samalla tiivisteen. No myyjä sanoi, ettei siihen tarvitse vaikka sellainen on saatavilla kun siinä mukana tulee sellainen pelti, ja puhui jotain öljynloiskepellistä. Samantien tuli flashback 1,5 vuoden takaa kun purin se 200d motin. Siinä todellakin on semoinen pelti, joka peittää osin tuon alaosan aukon. No enhän minä sitä enää muistanut kun Vitossa ei peltiä ole, kun siinä on erilainen pumppu.
Soittelin vielä Petrille ja selvisi, että ei mitään pahvi/paperitiivistettä vaan pelkkä pelti silikonilla. Ilmeisesti jos sen käyttää auki niin sitten pitäisi laittaa pellin _lisäksi_ se paperitiiviste, että se tiivistyy. Mahtoiko käydä siten, että öljyruisku tuuppasi tuon paperitiivisteen irti, kun se liehui siinä vapaana...vai mahtoiko käydä siten, että tiiviste jo asennusvaiheessa meni ruttuun. Jälkimmäinen tuntuu oudolta vaikka rehellisesti sanoen jäljet viittaisivat jopa siihen. Jokatapauksessa siis asentajan vika, eikä suinkaan osan :veskola:
Tässä on nyt sitten se peltitiiviste, joka siellä pitää olla...ja tu tuli siis uuden pumpun mukana.

Tämän verran piti ottaa mottia ulos, jotta sai rauhassa liimailla osan paikalleen, ja putsattua tiivistepinnan. Semmoinen tunnin purkaminen, jotta sai tuon verran ulos...nyt ei ollut siis vielä tukivarret jne paikallaan.

Moottorisilikonia, vähän liikaakin :miten:

ja pieruboxi paikalleen...luin jopa asennusohjeen ja sen mukaan alipaineletku pitää jättää auki, kone käyntiin ja sitten spruutataan alipaineliitännästä sinne sisälle 50 ml (0,5 dl) moottoriöljyä ja sitten äkkiä alipaineletku kiinni. En tiedä miksi. Niin ja nyt Misantori nukutaan yön yli ja annetaan silikoonin kuivua :veskola: Uusi pumppu meni muutenkin paljon helpommin paikalleen kuin se vanha :nocando:

Paljon on muitakin juttuja tehty...tässä yksi. Tarvittiin haaroitus vesiletkusta paisuntasäiliölle. Petteriä taas naurattaa kun näkee miten on pitänyt käydä elektrodi teroittamassa pariin kertaan. Fairylioksella testasin sauman kunnes se oli äärimmäisen tiivis. Hitsaussauman teossa meni varmaan tunti kaikkinenesa.


Tuostakin tuli ihan hieno kun sen maalasi mustalla. Lähes kaikki osat ja ylimääräiset letkut olen naamioinut mustalla värillä, ei hyppää niin silmille sieltä motista. Myös jäähdytin tulee saamaan mustan harson päälleen, kunhan löydän sopivaa ainetta.
Tämä taasen on paisuntasäiliö teline, tehty tänään. Siinä oli kiinnikereiät eri korkeuksilla, joten otin huonekaluputkea, tigasin rosterilla mutterit päähän ja katkaisin putket sopivaksi, sitten tein isosta prikasta tuon pylpyrän, jota vasten tulee paisuntasäiliön kumitutti. Tuo hits/golv Viton lokariin tjms. kiinni.

Vesiletkun on ihan oma lukunsa. Piti suurentaa jäähdyttimen tulo- ja lähtöliitäntä.


Viton letkua pidennettiin näin, paitsi nuo nippusiteet sitten vaihtuivat oikeisiin klemmareihin kun niitä saatiin. Putken sisällä on rakennustelineistä yli jäänyt aluputken pätkä, joka oli juuri sopivan kokoinen. Sielläkin on sitä hylomaaria pitämässä letkua tiiviinä. Viton oma letku jäi 4 cm vajaaksi :crybaby: Yläletku kävi sellaisenaan kun sen leikkasi puolesta välistä poikka ja väänsi siitä kulman sopivaksi. Siihen myös asiallinen (musta) leveä klemmari ja ei paljon alkuperäisestä eroa.

joo, peltitiiviste voi pitää ilmankin...ja liiman kanssa ainakin. Siinä on se vekki joka painautuu...
No hitto, ei näköjään tullut äsken vielä tarpeeksi kuvia joten nyt niitä :kuvia:
Alapallot ja raidetangon päät uusittiin, toinen raidetangonpään mutteri vastusteli mutta otin sen liikkeelle niin suuntaaja pääsee helpommalla. Osat on sitä kamalaa motonet laatua, ihme merkkejä ja ainakin joku oli italiasta. No aivan sama, en jaksanut tilata/odottaa... myös "koiranluut" vakaajaan on uudet.

***tun ruosteinen lukkopelti sai esabia. Näitä saumoja ei paljon hiottu...

...ja se pitää siis jäähdytintä hienosti paikoillaan. Jälleen nuo kiinnikeosat syntyivät neliskanttisesta isosta motonetin prikasta, kun mulla ei ole 11 mm suurempia poranteriä.

Dieselsuodattimeksi löytyi tuollainen kuorma-auton suodatin paikallisesta dieselhuollosta. Se on miltei 2x korkeampi kuin vakio ja siinä on vedea poistoliitos sekä 8mm banjoletkuliittimet. Se on kuvassa väliaikaisesti paikoillaan, jollei joku hoksannut noiden lukkopihtien ajatusta..mutta periatteessa se voisi tulla ainakin toistaiseksi juuri tuohon. Tosin en sitten tiedä onko hyvä ajatus, että kylmä ajoviima piiskaa sitä aivan suoraan.

Dieselletkuihin liittyen ne kaikki Viton suodattimessa olevat härdellit lensi mäkeen. Järjestelmä on yksinkertainen. Tankilta tulee letku ruiskutuspumpun kylkeen siirtopumpulle, jossa valitettavasti on pikaliittimet, mutta joista kuorin muoviletkut pois ja korvasin kumilla. Siirtopumpulta edellä olleelle boshin suodattimelle ja siitä taas takasin ruiskutuspumpulle.
Ruiskutuspumpun takse tuli kaksiliitoksinen banjo, johon tulee tankille meneä poistoletku sekä se ohkanen letku suuttimilta. KeepItSimple :applause: ja toimii. Tuo banjo valmistettiin (vanhan) mersun 3 haara banjosta näin.


Tuo hitsattu liitos näyttää eläkeläisen häpyhuulilta koska unohdin avata tigin kaasuhanan mutta tiivis se on tuokin.
No olikos puhetta miten se moottoriöljyn jäähdytiin liitettiin Vitoon, tässä on rakennussarja.


...ja toimii :veskola:
Pikkusen oli haussa sopivat liittimet hydrauliikkakaupassa mutta kun ei antanut periksi niin se saatiin tehtyä. Joustavampi letku oliisi mukavampi asentaa jne. ja onhan tuo vähän hankala... Letkujen ja putkien kiinnitykseen pitää kiinnittää huomiota,jos tuolla meinaa kotipihasta ajaa ulos. Tässä niitä alkaa olla jo enemmän kuin laki määrää:
- ahtimelle 2 vesiletkua
- ahtimelle 2 öljyletkua
- paisarille 1 ylimääräinen letku
- öljynjäähdyttimille 4 letkua
sitten ne originaalit:
- ilmastoinnille 4 letkua
- ohjaustehostimeen liittyvieä letkuja (pumpulle, säiliöön ja jäähdyttin kierukkaan)
:applause: Ihmeellistä.
Niin ja sitten tänäaamuna keitin kattilassa uutta mersun originaaliosatermostaattia ja sitä vanhaa, jolla on ajettu jotain 30 tkm. Uusi osa ei perkele toiminut, ei auennut hitustakaan. Täyttä sontaa nuo alkuperäisosat, ei kestä uudet autot eikä toimi alkuperäisosat, prkl. Laitan vanhan osan kun en jaksa odottaa taas uutta.
Tuossa on se alipainepumpun öljyvuoto.

ja kun sen avasi niin syykin oli selvä.

***tu mikä asentaja, miten tuokin on mahdollista. Toisaalta analysoidaas vähän. Kun tilasin pumppua pyysi siihen samalla tiivisteen. No myyjä sanoi, ettei siihen tarvitse vaikka sellainen on saatavilla kun siinä mukana tulee sellainen pelti, ja puhui jotain öljynloiskepellistä. Samantien tuli flashback 1,5 vuoden takaa kun purin se 200d motin. Siinä todellakin on semoinen pelti, joka peittää osin tuon alaosan aukon. No enhän minä sitä enää muistanut kun Vitossa ei peltiä ole, kun siinä on erilainen pumppu.
Soittelin vielä Petrille ja selvisi, että ei mitään pahvi/paperitiivistettä vaan pelkkä pelti silikonilla. Ilmeisesti jos sen käyttää auki niin sitten pitäisi laittaa pellin _lisäksi_ se paperitiiviste, että se tiivistyy. Mahtoiko käydä siten, että öljyruisku tuuppasi tuon paperitiivisteen irti, kun se liehui siinä vapaana...vai mahtoiko käydä siten, että tiiviste jo asennusvaiheessa meni ruttuun. Jälkimmäinen tuntuu oudolta vaikka rehellisesti sanoen jäljet viittaisivat jopa siihen. Jokatapauksessa siis asentajan vika, eikä suinkaan osan :veskola:
Tässä on nyt sitten se peltitiiviste, joka siellä pitää olla...ja tu tuli siis uuden pumpun mukana.

Tämän verran piti ottaa mottia ulos, jotta sai rauhassa liimailla osan paikalleen, ja putsattua tiivistepinnan. Semmoinen tunnin purkaminen, jotta sai tuon verran ulos...nyt ei ollut siis vielä tukivarret jne paikallaan.

Moottorisilikonia, vähän liikaakin :miten:

ja pieruboxi paikalleen...luin jopa asennusohjeen ja sen mukaan alipaineletku pitää jättää auki, kone käyntiin ja sitten spruutataan alipaineliitännästä sinne sisälle 50 ml (0,5 dl) moottoriöljyä ja sitten äkkiä alipaineletku kiinni. En tiedä miksi. Niin ja nyt Misantori nukutaan yön yli ja annetaan silikoonin kuivua :veskola: Uusi pumppu meni muutenkin paljon helpommin paikalleen kuin se vanha :nocando:

Paljon on muitakin juttuja tehty...tässä yksi. Tarvittiin haaroitus vesiletkusta paisuntasäiliölle. Petteriä taas naurattaa kun näkee miten on pitänyt käydä elektrodi teroittamassa pariin kertaan. Fairylioksella testasin sauman kunnes se oli äärimmäisen tiivis. Hitsaussauman teossa meni varmaan tunti kaikkinenesa.


Tuostakin tuli ihan hieno kun sen maalasi mustalla. Lähes kaikki osat ja ylimääräiset letkut olen naamioinut mustalla värillä, ei hyppää niin silmille sieltä motista. Myös jäähdytin tulee saamaan mustan harson päälleen, kunhan löydän sopivaa ainetta.
Tämä taasen on paisuntasäiliö teline, tehty tänään. Siinä oli kiinnikereiät eri korkeuksilla, joten otin huonekaluputkea, tigasin rosterilla mutterit päähän ja katkaisin putket sopivaksi, sitten tein isosta prikasta tuon pylpyrän, jota vasten tulee paisuntasäiliön kumitutti. Tuo hits/golv Viton lokariin tjms. kiinni.

Vesiletkun on ihan oma lukunsa. Piti suurentaa jäähdyttimen tulo- ja lähtöliitäntä.


Viton letkua pidennettiin näin, paitsi nuo nippusiteet sitten vaihtuivat oikeisiin klemmareihin kun niitä saatiin. Putken sisällä on rakennustelineistä yli jäänyt aluputken pätkä, joka oli juuri sopivan kokoinen. Sielläkin on sitä hylomaaria pitämässä letkua tiiviinä. Viton oma letku jäi 4 cm vajaaksi :crybaby: Yläletku kävi sellaisenaan kun sen leikkasi puolesta välistä poikka ja väänsi siitä kulman sopivaksi. Siihen myös asiallinen (musta) leveä klemmari ja ei paljon alkuperäisestä eroa.

joo, peltitiiviste voi pitää ilmankin...ja liiman kanssa ainakin. Siinä on se vekki joka painautuu...
No hitto, ei näköjään tullut äsken vielä tarpeeksi kuvia joten nyt niitä :kuvia:
Alapallot ja raidetangon päät uusittiin, toinen raidetangonpään mutteri vastusteli mutta otin sen liikkeelle niin suuntaaja pääsee helpommalla. Osat on sitä kamalaa motonet laatua, ihme merkkejä ja ainakin joku oli italiasta. No aivan sama, en jaksanut tilata/odottaa... myös "koiranluut" vakaajaan on uudet.

***tun ruosteinen lukkopelti sai esabia. Näitä saumoja ei paljon hiottu...

...ja se pitää siis jäähdytintä hienosti paikoillaan. Jälleen nuo kiinnikeosat syntyivät neliskanttisesta isosta motonetin prikasta, kun mulla ei ole 11 mm suurempia poranteriä.

Dieselsuodattimeksi löytyi tuollainen kuorma-auton suodatin paikallisesta dieselhuollosta. Se on miltei 2x korkeampi kuin vakio ja siinä on vedea poistoliitos sekä 8mm banjoletkuliittimet. Se on kuvassa väliaikaisesti paikoillaan, jollei joku hoksannut noiden lukkopihtien ajatusta..mutta periatteessa se voisi tulla ainakin toistaiseksi juuri tuohon. Tosin en sitten tiedä onko hyvä ajatus, että kylmä ajoviima piiskaa sitä aivan suoraan.

Dieselletkuihin liittyen ne kaikki Viton suodattimessa olevat härdellit lensi mäkeen. Järjestelmä on yksinkertainen. Tankilta tulee letku ruiskutuspumpun kylkeen siirtopumpulle, jossa valitettavasti on pikaliittimet, mutta joista kuorin muoviletkut pois ja korvasin kumilla. Siirtopumpulta edellä olleelle boshin suodattimelle ja siitä taas takasin ruiskutuspumpulle.
Ruiskutuspumpun takse tuli kaksiliitoksinen banjo, johon tulee tankille meneä poistoletku sekä se ohkanen letku suuttimilta. KeepItSimple :applause: ja toimii. Tuo banjo valmistettiin (vanhan) mersun 3 haara banjosta näin.


Tuo hitsattu liitos näyttää eläkeläisen häpyhuulilta koska unohdin avata tigin kaasuhanan mutta tiivis se on tuokin.
No olikos puhetta miten se moottoriöljyn jäähdytiin liitettiin Vitoon, tässä on rakennussarja.


...ja toimii :veskola:
Pikkusen oli haussa sopivat liittimet hydrauliikkakaupassa mutta kun ei antanut periksi niin se saatiin tehtyä. Joustavampi letku oliisi mukavampi asentaa jne. ja onhan tuo vähän hankala... Letkujen ja putkien kiinnitykseen pitää kiinnittää huomiota,jos tuolla meinaa kotipihasta ajaa ulos. Tässä niitä alkaa olla jo enemmän kuin laki määrää:
- ahtimelle 2 vesiletkua
- ahtimelle 2 öljyletkua
- paisarille 1 ylimääräinen letku
- öljynjäähdyttimille 4 letkua
sitten ne originaalit:
- ilmastoinnille 4 letkua
- ohjaustehostimeen liittyvieä letkuja (pumpulle, säiliöön ja jäähdyttin kierukkaan)
:applause: Ihmeellistä.
Niin ja sitten tänäaamuna keitin kattilassa uutta mersun originaaliosatermostaattia ja sitä vanhaa, jolla on ajettu jotain 30 tkm. Uusi osa ei perkele toiminut, ei auennut hitustakaan. Täyttä sontaa nuo alkuperäisosat, ei kestä uudet autot eikä toimi alkuperäisosat, prkl. Laitan vanhan osan kun en jaksa odottaa taas uutta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
No johan on touhuttu taas
.
Tyhmä kysymys jälleen,,mutta mitkäs ruuvit tuossa alipainepumpun kannessa on ?
Ei mulla ainakaan om 602 ja 603 ole tuollaisia.
Ei kai ne "sileäkantiset"ole niitä jotka hajotessa räjähtää (vanhanmallisia tms.)
Tyhmä kysymys jälleen,,mutta mitkäs ruuvit tuossa alipainepumpun kannessa on ?
Ei mulla ainakaan om 602 ja 603 ole tuollaisia.
Ei kai ne "sileäkantiset"ole niitä jotka hajotessa räjähtää (vanhanmallisia tms.)
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic





