
Nämä kuuluvat ilmapumpun kanssa poistettavaan settiin.

T-haara (sininen) löytyy imusarjan alta ja sinne jää yksi alipainereikä tulpattavaksi.
sepulaakeri kirjoitti:Mulla oli sellanen termostaatti m119:ssa, termari päästi lauhduttimelle kun öjy oli tarpeeksi kuumaa.
Oisko samanlainen juttu kyseessä.
Löysin kaksi MB-dokumenttia, joissa toisessa paikalla on termostaatti ja toisessa takaiskuventtiili. Kumpikin siis M103 suodattimen rungolle.jukkis. kirjoitti:Eikö tuo ole takaiskuventtiin, joka estää suodatinta valumasta tyhjäksi kun moottorin sammuttaa. Tuossa toisessa se on varmaan suodattimessa.
Okei kiitti. Eli pitää metsästää jostain tuo venttiili. Vai sopisikohan M104...?unski kirjoitti:Takaiskuventtiiliä tarvitsee, jos öljynsuodatin ja lauhdutin ovat paljon ö-pohjaa ylempänä. Tahtovat valua silloin tyhjiksi . Varmaan noita takaisuventtiilejä löytyisi tuohon siirtoletkuunkin.
Tuskin talvella kuitenkaan ajat, jolloin öljy voi pysyä alilämpöisenä pitkään. Termari nyt on tietysti moottorin nopeamman lämpenemisen kannalta muutenkin kiva juttu.
Timppa
Okei, mutta toi termari ei vissiin aja samaa asiaa kuin venttiili, vai?sepulaakeri kirjoitti:Muistaakseni jouduin jättään tuon venttiilin pois, voisi pian sopia sulle. Tarkista asian
E: taisin jättää sen venttiilin paikoilleen mutta termari löytyi.
Ei toimi termari sen paikalla.hismajestics kirjoitti:Okei, mutta toi termari ei vissiin aja samaa asiaa kuin venttiili, vai?sepulaakeri kirjoitti:Muistaakseni jouduin jättään tuon venttiilin pois, voisi pian sopia sulle. Tarkista asian
E: taisin jättää sen venttiilin paikoilleen mutta termari löytyi.![]()
Miten muuten saadaan irti pesästään? M104 tuntuisi takaiskuventtiili ainakin päällisin puolin sopivan mutta miten se sieltä kaivetaan?
Selvä.sepulaakeri kirjoitti:Ei toimi termari sen paikalla.hismajestics kirjoitti:Okei, mutta toi termari ei vissiin aja samaa asiaa kuin venttiili, vai?sepulaakeri kirjoitti:Muistaakseni jouduin jättään tuon venttiilin pois, voisi pian sopia sulle. Tarkista asian
E: taisin jättää sen venttiilin paikoilleen mutta termari löytyi.![]()
Miten muuten saadaan irti pesästään? M104 tuntuisi takaiskuventtiili ainakin päällisin puolin sopivan mutta miten se sieltä kaivetaan?
Sellanen muistikuva että se ei ole juuri miteenkään kiinni, joku sokka korkeintaa
Ai se menikin näin päin, fcuk. Auto on nosturilla tuettu juuri noista apurungon puslan kohdista. Jos nyt ymmärsin oikein mitä apurungon puslilla tarkoitat...unski kirjoitti:Koiranluu irti myös. Riittää kun irrotat vain vaihdettavan jousen puoleisen pään apurungon puslan rungosta. Muista tukea tukivartta jousen kohdata tunkilla kun irrotat apurungon puslan keskeltä sen ison ruuvin. Perän takakiinnikettä ei tarvitse irrottaa. Joudut varmaan puristamaan kasaan alkuperäistä jousta hieman jousipuristimilla, että saat sen pois. Madallusjousi menee yleensä ilman puristamista. Sitten vain tunkkaat apurungon takaisin puslaansa kiinni. Yläpään korokekumit kannattaa teipata jousen yläpäähän kiinni menee paremmin paikalleen. Muista löysätä tukivarren puslat ja tiukata ne vasta kun auto on pyörillään normikorkudessa, muuten puslat jäävät koko aika väännöksiin ja rikkoontuvat pian.
Jarrusatulan levy on ihan oikea varuste, se suojaa pölysuojia. Se kuuluu jättää sinne ja se on kaikissa uusissa satuloissa, myöskin korjaussarjoissa...tai ainakin kuulisi olla.
Timppa
unski kirjoitti:Laitetaanpa kertauksena:
-auto ylös ja tuetaan se jostain muualta, kuin apurungosta tai tai apurungon puslien tukipelleistä, niistä kolmella pultilla kiinni olevista.
- Tunkataan tunkilla tukivartta keventäen, siten, että päästään irrottamaan myös iskunvaimentajan alapää.
- Irrotetaan iskari, jarrusatula, kallistuksenvaimennin ja ne kaksi etummaisempaa pulttia apurungon tukilevystä.
- Katsotaan vielä kerran, että kaikki on tukevasti.
- Irrotetaan apurungon puslan iso pultti.
- Lasketaan tunkki, jolloin apurungon jousen puoleinen pää laskeutuu myös.
- Poistetaan jousi, apurunkoa saattaa joutua kampeamaan tai jousta puristamaan kasaan.
- Löysätään tukivarren pultit joko nyt tai jo aiemmin.
- Asennetaan uusi jousi...muistetaan korokekumit myös.
- Tunkataan tukivarresta tukivartta ylöspäin jolloin jousi puristuu kasaan ja apurungon ison pultti puslan läpi voidaan kiristää.
- Muistetaan myös laittaa se tukipelti sinne pultin alle je ennen pulttia
- Kiinnitetään kaikki muut rojut.
- Lasketaan tunkki pois.
- Vaihdetaan toinenkin jousi
- Lasketaan auto pyörilleen, tai kevennetään tukivarren alta siten, että auto on normaalilla kulkukorkeudella, kiristetään tukivarren puslat.
Timppa
Mitä/missä nämä isot pultit ovat?slsl77 kirjoitti:Moi, ainakin w107 usa versiossa onnistuu takajousien irroitus pudottamalla perää alaspäin ja minulla oli koiranluut paikallaan molemmista päistä.
Eikä tarvinnut käyttää jousipuristinta ollenkaan. Taisi tarvita löysätä myös niitä isoja pultteja mitkä pitää längen kiinni.
Tässä on nyt se tilanne, että teräspunosletkut on ilmeisesti suunniteltu kierrettäväksi suoraan satulaan. Problems...?unski kirjoitti:Sillä lailla saa letkun liikkeen helposti hallittavaksi "U":ksi Joustoliikkeissä. Letkuliittimien viereen ei kohdistu vääntävää liikettä. Nyt kun letku lähtee 90-asteen kulmassa, joustoliikkeeseen nähden se katkeaa nopeasti, kun joustoliikkeet nitkuttavat sen poikki liittimen vierestä, jos et tee sille tukea tai ohjaria.
Timppa
Perää ei tarvitse irrottaa apurungosta vaan takakannake irti korista ja sitten apurungon takapää pitäisi pudota alaspäin, jos iskarit on irti. Ne isot pultit on apurungon etupäässä ja sinun auto on nostettu ilmaan siitä kohtaa.hismajestics kirjoitti:Tänään oli faking paska päivä. Ei oikein napannut enkä päässyt sinuiksi tuon taka-akselin tiputtamisen kanssaJoko on väärä asenne tai väärät välineet. Tai molempia.
Mitä/missä nämä isot pultit ovat?slsl77 kirjoitti:Moi, ainakin w107 usa versiossa onnistuu takajousien irroitus pudottamalla perää alaspäin ja minulla oli koiranluut paikallaan molemmista päistä.
Eikä tarvinnut käyttää jousipuristinta ollenkaan. Taisi tarvita löysätä myös niitä isoja pultteja mitkä pitää längen kiinni.
Sain auki 2 kpl 12mm kannalla olevaa kuusiokolopulttia tuossa tankilta bensapumpulle menevän letkun yläpuolella. Mutta en niitä kahta 19mm pulttia (piilossa perämurikan takana), jolla perä kiinnittyy apurunkoon. Tuleeko myös ne irroittaa?
Hyvin toimi. 4 takakannakkeen kuusiokoloruuvia irti sekä kallistuksenvakaajan päät. Iskarit pois. Tippuu oikein reilusti.slsl77 kirjoitti:Perää ei tarvitse irrottaa apurungosta vaan takakannake irti korista ja sitten apurungon takapää pitäisi pudota alaspäin, jos iskarit on irti. Ne isot pultit on apurungon etupäässä ja sinun auto on nostettu ilmaan siitä kohtaa.