Carman kirjoitti:Missä paikassa sijaitsee mahdollinen pikkutermari vm. 2000 (facelift) W210 220cdi:ssä?
Syylärin edessä ei ole mitään kennoa. Yritin tiirailla kaikki mahdolliset paikat mutta eipä näkynyt.
Oireet täsmää hyvin pikkutermariin, iso termostaatti juuri vaihdettu ja samanlailla kuin vanhallakin pysyy lämmöt alle 70 asteen.
Juuri vaihdoin pikkutermarin äidin -03 C270 cdi:hin, jossa oli myös lämmöt alle 70 astetta vaikka käytti webastoakin. Nyt nousee helposti 85-90 tienoille
letku malli 210, 203, ML
lisää juttua/kuvia mese.fi sinne kun saa kuvat suoraan vaikka ei mitään uudistuksia ole siellä tapahtunut...
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4 MA-PE 17-21 EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
tobe kirjoitti:Uudella termarillakaan ei nouse yli 80 asteen, vaihdon jälkeen todettu. Mikä lienee oikea lämpötila?
No voiko olla niin, että 4-5-6 -pyttyisissä on eri lämpötila ? Eipä kait sentään ? Mulla on omassa nyt uudella termarilla kaksi viisarin leveyttä yli 80-asteen. Ihan siis selkeästi yli 80.
Noissa linkin jutuissa on sama tilanne muillakin termarin korjanneilla. Kyllä tänkin perusteella pitäisi olla yli 80. Mikähän lie ? Voiko olla, että just tossa mallissa olisi termari eri paikassa ? Vito-kuskeilla näkyy myös olevan "tasan 80" -kommentteja. Sen nyt jo ymmärtäisi, että pakussa on erilainen systeemi ja termarin paikka.
Kaverilla menee W210 220CDI :n termari vaihtoon ens. viikolla. Palaan aiheeseen vielä sitten, niin saadaan tutkittua tietoa 4-pyttysestä.
Onko muilla ollut lämmöt uudella termarilla tasan 80 ? Vai ylitte niinkuin itellä ?
-Itsellä 320 CDI -00 ja suora kuutonen. Lämpö oli kesälläkin alle 80. Alkusyksystä noin 75. Termarin vaihto noin kuukausi sitten. Asentaja katseli vanhaa, ja oli sitä mieltä että näyttäisi olevan kunnossa. Uusi kappale prikulleen samanlainen ja sen pitäisi aueta vasta 82 asteessa. Nyt homma toimii niinkuin pitääkin eli pari viisarinleveyttä yli 80. Lamppuöljynkulutus putosi noin 0.2l/100km.
Sitä ei päällepäin katselemalla näe että onko se termari kunnossa eli ei, kattila liedelle lämpömittari siihen ja termari veteen ja sitten seuraamaan että missä lämmössä se oikeen aukeaa... ei oo muuta konstia...
lisää juttua/kuvia mese.fi sinne kun saa kuvat suoraan vaikka ei mitään uudistuksia ole siellä tapahtunut...
Eli siis jossain puskurin sisuksissa pitäisi olla, jos on?
Eihän vaan jossain ahtojäähdyttimen ja syylärin välissä piilossa?
joo,en löytäny omastanikaan w210 -02. konkreettinen valokuva kertoisi paljon missä nuo sijaitsee. Eli jos jotakuta huvittaa,jaksaa ottaa kuvan tuosta syylarista+pikkutermarista kuvan ihan sillai kun ne autossa sijaitsee niin iso kiitos! taivasalla ei hirveästi huvittaisi hangessa alkaa auton alle kökkimään ja letkuja ihmettelee missä jallu luuraa
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta niissä autoissa joissa se pikku syyläri on, syyläri näkyy heti ensimmäisenä nokalla kun konepellin avaa. Semmonen n 20 x 20 cm kokoinen kenno ennen varsinaista jäähdytintä, ja (pikku)termarikin näkyy siinä kennosta lähtevässä letkussa. Näin ainakin omassani, W203. Jos ei tuota pikkusyyläriä ole siinä ensimmäisenä niin sitten sitä ei ole ollenkaan. Vai oisko jollain joku muun tyyppinen....
hanta kirjoitti:Korjatkaa jos olen väärässä, mutta niissä autoissa joissa se pikku syyläri on, syyläri näkyy heti ensimmäisenä nokalla kun konepellin avaa. Semmonen n 20 x 20 cm kokoinen kenno ennen varsinaista jäähdytintä, ja (pikku)termarikin näkyy siinä kennosta lähtevässä letkussa. Näin ainakin omassani, W203. Jos ei tuota pikkusyyläriä ole siinä ensimmäisenä niin sitten sitä ei ole ollenkaan. Vai oisko jollain joku muun tyyppinen....
esim ML on eri näköinen kuin 203 mallin ja samoin taas 202 mallisa taas eri näköin kuin noissa
kuvia ei pahemin tule ottettua töitä tehdessä (ja niitähän ei tänne suoraan saa...)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4 MA-PE 17-21 EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
Itsellä on kokemusta letkutermostaatin asentamista välittömästi alkuperäisen termostaatin lähtevän putken alkuun. Pitää muistaa laittaa vahasäiliö alkuperäiseen termostaattiin päin!
Tässä on hyvää, kun ei tarvitse irrottaa hapettuneita pultteja!
89 asteeen letkutermostaatin löytää nimillä:
Volvo 300 sarjaa
B14 Moottori
vuosimallia 77-91
Hinta alle 10 eur!
B14 mahtaa olla Renaultin moottori.
TERMOSTAATTI toimii LOISTAVAASTI. Ei esiintynyt lämpötilan pumppaus ilmiöitä ja lämpötila asettui auton mittarin mukaan hiukan päälle 80 asteen (ennen 60 astetta).
Toinen asia, jos on mennyt alkuperäinen termostaatin yhteydessä oleva antura rikki, joka yleensä on hapettunut jumiin. Uuden saa valettua kätevästi alumiini epoksimassalla (kemiallinen metalli) vanhan termostaatin päälle. Puhdistus on tärkeä, jotta epoksi tarttuu hyvin esim. käyttää jarrunpuhistus aineita. Sitten taas automatiikka toimii mukavasti.
Onnea matkalle!
Kyseisen asennukseen tein tänään.Meni 5 min. ja toimii .Ensimmäistä kertaa pakkaskelillä -10 nostaa lämmöt normaaliin 20 km ajon jälkeen..Lastutettu auto ilman egärrää ja Webastoa,mutta keula täynnä pahvia.
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Onko tuon pikkutermostaatin letkun kuristaminen harmitonta? vai aiheuttaako vikoja pitkän käytön jälkeen. Jos nyt näin ensi hätiin tukkis sen, ennekuin ostaa uuden ja vaihtaa.
Poppamies kirjoitti:Nyt on motonetistä hankittu 91 c asteen termari kiinni ja keulalla pahvia ja vielä asensin "alahuulenkin" tukkoon. Moottoritienopeuksilla ja kaupunkiajossa lämpö -6 kelillä siinä 91 asteessa, mutta kun vähänkin ajaa rauhallisemmin, kutosella 90km/h niin putoaa jo muutaman asteen. No näillä mennään, mutta on se hurjaa, ettei enempää saa vaikka kaikki pikkukikat jo käytössä.
Sitten tuo tyyppivika tuli korjautettua, eli oli se ohjaustappi mennyt poikki tuulettimen säätöläpiltä. Nyt puhaltaa lämpimämpää ja oikeisiin paikkoihin. Ja nyt jännä juttu: enää ei tule dieselin hajua sisälle konehuoneesta, en tiedä miten ne läpät on siellä ollu!
ps. niin huollatin sen Autobestillä, maksoi jotain 320€ -50€ joku kuponki. Ja auto on W203 200 CDI manuaali farkku.
Jos haisee diesel -tyyppinen käry, niin ekana tulee mieleen, että suutintiviste vuotaa. Tämä on ns. tyyppivika. Itellä kaikkien 6 pytyn tiivisteet vaihdettu siinä vaiheessa, kun toinen tiiviste meni. Eli siis en jääny odotteleen, että yksitellen vaihdellaan...
Tapani66 kirjoitti:Mikähän tuossa minun 220cdi:ssä on vikana, kun siihen vaihdettiin justiinsa termari ja silti ei lämpene näillä pakkasilla edes 60 asteeseen
Pahvia on keulalla ja webastoakin käytetään.
Eipä osaa sanoa tohon muuta, kun että pitäis kokeilla, että vuotaako ohi tuo termari. Eli lämpiääkö letkut. Ja eihän tuo lämpene kaupunkiajossa apaut ikinä. Eli tarkoitatko, ettei lämpene tuon yli ees maantiellä...
Mulla 3:s termari menossa nyt, kokemusta alkaa kertyyn...
Lämmöt nousee hieman yli 80 ja hitaastihan se nousee. Aattelin kokeilla, miten pahvi vaikuttaa. Mutta eipä ole ennen pahvia tullu kokeiltua. Aattelin laitella jonkinlaisen kappaleen ylävesiletkun paikkeille syylarin etupuolelle. Siinä pysyy ehkä helpommin kii, kuin takapuolella. Ja kun ei tuki koko syylaria, niin ei luulis nyt saavan aikaan liikaa lämpeämistä. Pitääpi huomenna testata tuo...
Muta onkohan tuosta pahvin paikasta mitään suositusta? Vois aatella, että jonkunverran reikiä siihen kantsis laittaa, ettei tule liian tiivis. Äkkiä tulee jotain lämpölaajenemis tms. kuka tietää mitä ongelmia...
Tapani66 kirjoitti:Mikähän tuossa minun 220cdi:ssä on vikana, kun siihen vaihdettiin justiinsa termari ja silti ei lämpene näillä pakkasilla edes 60 asteeseen
Pahvia on keulalla ja webastoakin käytetään.
Onko myös pikkutermari vaihdettu ?
" Ja eihän tuo lämpene kaupunkiajossa apaut ikinä."
Kyllä mun auto (W203 200 CDI) lämpenee kaupungissa yhtä hyvin kuin maantiellä, mutta molemmat termarit uusittu.... nousee kyllä 90 asteeseen n. -10 asteen pakkasessa. Pahvi, tai ns. ämpärimuovista (mustaa pakkasenkestävää levyä Etolasta) sopivaksi leikattuna heti maskin taakse.
mitenkä on oikeasti tuo termariasia.huoltoliikkeissä,useassakin, väittävät että on ok jos moottorin lämmöt nousee vain sinne 60-70 välille.ja että lukema hiukan "soutaa" on myös ok.sitten täällä moni on sitä mieltä että kuvailemassani tilanteessa olisi syytä vaihtaa termostaatti.kesällä lämmöt olivat ok,kun ulkona +20 niin nousee just 80 mut ei ikinä yli.nyt hiukka viileämmällä vain reilusti yli satasen vauhdissa.tai toki jos pitää webastoa päällä. kulutus matkassa n. 6,3 litraa sataselle nuilla 60-70 asteen lämmöillä ja jos webastoa käyttää niin putoaa 5,3-5,5 l/100km. ajovauhtina näissä n. 85 kmh. aina sama reitti ja vauhti. oma tulkinta olisi että termostaatti vaihtoon, mitä mieltä olette? jo pelkän matalamman kulutuksen vuoksi.
mistä noita viestiketjussa mainittuja 92-termareita saisi käypään hintaan? eräässä mersuliikkeessä kysymykseen vastattii että on olemassa vain yhdelaisia ko.autoon sopivia termostaatteja ja että tuo alilämpöisyys olisi normaalia.
mitenkä on oikeasti tuo termariasia.huoltoliikkeissä,useassakin, väittävät että on ok jos moottorin lämmöt nousee vain sinne 60-70 välille.ja että lukema hiukan "soutaa" on myös ok.sitten täällä moni on sitä mieltä että kuvailemassani tilanteessa olisi syytä vaihtaa termostaatti.kesällä lämmöt olivat ok,kun ulkona +20 niin nousee just 80 mut ei ikinä yli.nyt hiukka viileämmällä vain reilusti yli satasen vauhdissa.tai toki jos pitää webastoa päällä. kulutus matkassa n. 6,3 litraa sataselle nuilla 60-70 asteen lämmöillä ja jos webastoa käyttää niin putoaa 5,3-5,5 l/100km. ajovauhtina näissä n. 85 kmh. aina sama reitti ja vauhti. oma tulkinta olisi että termostaatti vaihtoon, mitä mieltä olette? jo pelkän matalamman kulutuksen vuoksi.
mistä noita viestiketjussa mainittuja 92-termareita saisi käypään hintaan? eräässä mersuliikkeessä kysymykseen vastattii että on olemassa vain yhdelaisia ko.autoon sopivia termostaatteja ja että tuo alilämpöisyys olisi normaalia.
Mulla nousi nyt +10 kelillä pikkutermarin vaihdon jälkeen hyvin sinne noin 90 asteeseen tavallisessa Kehä I-II ajossa. Vanhalla pikkutermarilla jäi sinne noin 60-70 lämpöihin.
t. Tuoppi
____________________________________________________________________________________________________
Vapautettu
C220CDI / GSX1300R
CustomMB kirjoitti:Kyllä sieltä termostaatti todennäköisesti on rikki, kannattaa vaihtaa. Säästyy luonto, mersu ja rahat
Itse vaihdoin vuosi sitten behr:in termarin, ja nyt jo tuntuu hieman laiskistuneen. Miten kauan nuo termostaatit on muilla kestäneet, lyhyt ikäisiltä vaikuttavat...?
Jostain forumilta luin että jotkin ovat laittaneet noita termostaatteja suoraan ylävesiletkun sisään, kun on halvempi ja helpompi vaihtaa uusi siihen. Mitenkä toimiva systeemi tämä lienee?
plutolainen kirjoitti:mitenkä on oikeasti tuo termariasia.huoltoliikkeissä,useassakin, väittävät että on ok jos moottorin lämmöt nousee vain sinne 60-70 välille.ja että lukema hiukan "soutaa" on myös ok.
Jos haluaa pitää sen kunnossa niin joka syksy uusi päätermari ja joka toinen vuosi myös se toinen
(ihan sama mistä ostettu tai minkä merkinen)
tosiaan mootorin vajaalämmpö vaikuttaa vaihtamiseen, katin/hiukaspöntön kestoon, kulutukseen, mootorin kulumiseen
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4 MA-PE 17-21 EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
mutta taitamattomalle hiukan vinkkiä kun puhutaan isosta ja pienestä termostaatista.hiukan niiden eroista,luulin että on vaan yksi termostaatti. ja sitten jos joku tietää mistä niitä 92-termareita saisi käypään hintaan.
"annan toisten mä talletella suuret setelit,
ne multa pitkät vain saa
elän, pelaan, kuljen ja laulu soi
kas osaansa ei vältellä voi"
CDI203 kirjoitti:
Jos haluaa pitää sen kunnossa niin joka syksy uusi päätermari ja joka toinen vuosi myös se toinen
(ihan sama mistä ostettu tai minkä merkinen)
Pitääkö se vaihtaa, jos kaikki on päällisin puolin kunnossa (lämpö nousee suht nopeasti tuohon 2 viivaa päälle 80 lukemaan, ja pysyy siinä ihan tasaisesti)?
mutta taitamattomalle hiukan vinkkiä kun puhutaan isosta ja pienestä termostaatista.hiukan niiden eroista,luulin että on vaan yksi termostaatti. ja sitten jos joku tietää mistä niitä 92-termareita saisi käypään hintaan.
Merteilistä olen ostanut, Behrin termarin, mikä oli myös alkuperäisen merkki. Pikkutermaria ei ole joka autossa ja siitä löytyy lisää juttua kun lukee tätä ketjua taaksepäin.
Vaihdoin termostaatin viikonloppuna, kun auton lämmöt eivät ole ikinä nousseet yli 80c. Behr taisi olla merkki ennen ja nyt.
Nyt 300km ajettuna lämmöt nousivat nopeasti noin 90 asteeseen ja pysyivät siellä. Ajotietokone näytti keskikulutuksen tippuneen noin puoli litraa
Ja muutenkin auto tuntui virkeämmältä kuin ennen
tj86430 kirjoitti:
Pitääkö se vaihtaa, jos kaikki on päällisin puolin kunnossa (lämpö nousee suht nopeasti tuohon 2 viivaa päälle 80 lukemaan, ja pysyy siinä ihan tasaisesti)?
Jos kaikki on kunnossa niin ei, yleensä näyttää tomivan kunnolla ~vuoden
Engineer kirjoitti:Vaihdoin termostaatin viikonloppuna, kun auton lämmöt eivät ole ikinä nousseet yli 80c. Behr taisi olla merkki ennen ja nyt.
Nyt 300km ajettuna lämmöt nousivat nopeasti noin 90 asteeseen ja pysyivät siellä. Ajotietokone näytti keskikulutuksen tippuneen noin puoli litraa
Ja muutenkin auto tuntui virkeämmältä kuin ennen
normaali muutos oikea käynti lämpö vaikuttaa kulutukseen montaa kautta
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4 MA-PE 17-21 EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
Mihinkäs mersun malliin sai sitä 92 asteen termostaattia? W202 sai vain 87 asteista mutta sopiko w203 termostaatista sisuskalut w202 termostaattikoteloon? Kyseessä siis päätermostaatti .
Vaihdoin siis pikkutermarin jokin aikaa sitten ja se paransi hieman tilannetta. Viime talvena, jolloin pikkutermarin tilalla oli umpitanko (=vesi ei kiertänyt ollenkaan pienemmän syylärin kautta), niin lämmöt nousivat talvellakin todella hyvin noin 90 asteeseen. Nyt kun kokeilee pienempää syyläriä silloin kun kone ei ole varmasti vielä yli 60 astetta, niin se on lämmin. Johtopäätös: pikkutermari "vuotaa" kylmänäkin.
Mietin miksi näin? No koska pikkutermari on aika pitkän letkun päässä, niin jotta se edes joskus aukeisi kokonaan, niin sen läpi pitää virrata edes jonkin verran myös kylmänä. Tästä seuraa se, että lämpöä hukkuu ja kone ei meinaa talvella lämmetä uusillakaan termareilla paljoa yli 80 asteen. Lyhyessä ajossa (11km työmatka) päästään -3 kelillä noin 60 asteeseen, kun viime talvena tukitulla pikkutermarilla nousi helposti kovemmallakin pakkasella yli 80 asteen.
Mutta kuten on täällä tietoa tihkunut, niin pikkutermarin kautta kulkee jäähdytysvesi, joka pitää polttoaineen lämmöt kohdallaan. Ei siis ehkä uskalla kuitenkaan tukkia letkua talvellakaan kokonaan (plussakelit on kuitenkin todellisuutta etelän talvessa - yleensä). Ajattelin siis rakennella talveksi sellaisen letkuvirityksen, että ohitan pienemmän syylärin kokonaan. Jäähdytysletkussa kulkisi tuolloin max 92 asteinen tavara (päätermarin säätämänä) ja turhaan pikkesyyläri ei hukkaa lämpöjä harakoille. Polttoaineen jäähdytinkin saisi oman kiertonsa.
Miltä asiantuntijaraadista tällainen kuulostaa?
t. Tuoppi
____________________________________________________________________________________________________
Vapautettu
C220CDI / GSX1300R