Tänks A,A kirjoitti:Tervehdys Johannes.
Toi pystärin takapyöräkotelo ja 10" vanne, on aika haasteellinen yhdistelmä. Lähinnä sen osalta, että minkälaisen renkaan ajattelit laittaa, ettei näyttäisi liian tuuninkilta. Mulla on takana 225/50R16 renkaat, ja 9" vanteet ET muistaakseni 13(ET ei ihan varma). Noiden kanssa jouduin jo muokkaamaan sisälokasuojaa, lähinnä pohjaanlyöntikumin kohdalta kun otti vanne kiinni ulosjoustossa. Taasen kun kokeilin pienempää ET:tä(0), niin otti rengas kiinni sisälokasuojan ulkoreunaan. Toinen tarkka paikka on taka kallistuksenvakaaja, johon myös on aikas pienet välykset. Taka-akselisto on niinkuin tiedät, kumien varassa ja tiukoissa kaarteissa liikkuu hieman sivusuunnassa, joten älä yritä mitään liian tarkkaa tehdä.
T:A.
W114 Coupe w/ M104 E320. Muutoskatsastettu, 22%.
- hismajestics
- Mersumies

- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...
Minulla oli kokeeksi W109:ssä 8x16 ET11:

Takapää oli vähän liian korkea tuossa kuvaa ottaessa. Säädin sittemmin korkeutta siten että aivan pieni negatiivinen camber tuli.

Ja olihan tuo keulakin korkealla silloin:

Renkaat oli 225/50 ZR 16. Nythän minulla on 205 leveät

Ehkä se ysituumainen olisi paras taakse mutta millaisen kumin sinne saa mahtumaan?

Takapää oli vähän liian korkea tuossa kuvaa ottaessa. Säädin sittemmin korkeutta siten että aivan pieni negatiivinen camber tuli.

Ja olihan tuo keulakin korkealla silloin:

Renkaat oli 225/50 ZR 16. Nythän minulla on 205 leveät

Ehkä se ysituumainen olisi paras taakse mutta millaisen kumin sinne saa mahtumaan?
1987 MB 560 SEC museoauto
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
- hismajestics
- Mersumies

- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...
Tähän Artsin neuvoon vielä. Pähkäilin noita tuumia ja eeteitä esimerkkinä myös pystäriin kovasti halutut 16" 5-spoke AMG Pentat, eteen 8" ET 11 ja taakse 9" ET 0.A kirjoitti:Tervehdys Johannes.
Toi pystärin takapyöräkotelo ja 10" vanne, on aika haasteellinen yhdistelmä. Lähinnä sen osalta, että minkälaisen renkaan ajattelit laittaa, ettei näyttäisi liian tuuninkilta. Mulla on takana 225/50R16 renkaat, ja 9" vanteet ET muistaakseni 13(ET ei ihan varma). Noiden kanssa jouduin jo muokkaamaan sisälokasuojaa, lähinnä pohjaanlyöntikumin kohdalta kun otti vanne kiinni ulosjoustossa. Taasen kun kokeilin pienempää ET:tä(0), niin otti rengas kiinni sisälokasuojan ulkoreunaan. Toinen tarkka paikka on taka kallistuksenvakaaja, johon myös on aikas pienet välykset. Taka-akselisto on niinkuin tiedät, kumien varassa ja tiukoissa kaarteissa liikkuu hieman sivusuunnassa, joten älä yritä mitään liian tarkkaa tehdä.
T:A.
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
- hismajestics
- Mersumies

- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...
Jaahas, Karralta tulikin vinkkiä kuvien kera, kiitos 
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...
Ronalin pentat on 8et11 ja 9et14
minusta se 9et14 passasi mun w108 ja w115 tosi nätisti, oli kylä ns kappee kumi, 245. Se ei vaatinut lokasuojan kaaren kanttaamista. ET0 on liikaa.



minusta se 9et14 passasi mun w108 ja w115 tosi nätisti, oli kylä ns kappee kumi, 245. Se ei vaatinut lokasuojan kaaren kanttaamista. ET0 on liikaa.



EQA 250 2022 AMG-line? Pajero 2005.
- hismajestics
- Mersumies

- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...
Tää näyttääkin sopivalta. Ilmeisesti takana ei ole spacereita?Sergey kirjoitti:Ronalin pentat on 8et11 ja 9et14
minusta se 9et14 passasi mun w108 ja w115 tosi nätisti, oli kylä ns kappee kumi, 245. Se ei vaatinut lokasuojan kaaren kanttaamista. ET0 on liikaa.
[ [url=http://i219.photobucket.com/albums/cc131/SergeyPRKL/w108/th_w108_43.jpg] ][/url][ [url=http://i219.photobucket.com/albums/cc131/SergeyPRKL/w108/th_w108_41.jpg] ][/url][ [url=http://i219.photobucket.com/albums/cc131/SergeyPRKL/w108/th_w108_42.jpg] ][/url]
Onko 16x9" 205 rengas liian kapea?
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
- hismajestics
- Mersumies

- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...
Saisiko tähän lisäopastusta?hismajestics kirjoitti:Niin vielä, yks juttu meinas unohtua; liittyykö termostaattikotelon vieressä oleva kuvan "iskunvaimennin" jotenkin moniurahihnan kiristykseen tms.?
[ [url=http://i1204.photobucket.com/albums/bb415/hismajestics/Engine_compartment__belt_tensioner_shock_zps1647c1fa.jpeg] ][/url]
Yläpäässä on selvästi välystä, heiluu kun sormella liikuttaa sivusuunnassa. Mikä merkitys tällä iskarilla on ja pitääkö se vaihtaa ko. välyksen vuoksi?
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...
Toimii vaimenuksena tuolle hihnalle ja kiristäjälle. itse vaihdoin tuon sikarin. Oli ihan loppu + yläpäästä juuri tuo kumi hävinnyt. Makso vissii 30 e.
Samalla vaihdoin sinne ne 2 ohjurirullaa
Samalla vaihdoin sinne ne 2 ohjurirullaa
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...
Mersun vanhoissa esim. w110:n 13" vanteissa "pillerit" on kiinni kupukantaruuvien mallisilla niiteillä, 3kpl. Samalla systeemillä ne saa kiinni muihinkin vanteisiin, eli m8 kupukannoilla. Ruuvi pitää olla oikealla etäisyydellä keskipisteestä ja sopivan syvällä, jotta kapselin sisäreunan huuli pysyy ruuvin kannan alla. Kupukannan yli taas huuli liukuu helposti paikalleen.
Timppa
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
- hismajestics
- Mersumies

- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...
Asia selvä. Otin irti ja totesin, että vaimentaa hyvin. Ainoastaan yläpään pusla oli huono. Leikkasin kumiputkesta sopivan palan ja asensin takaisin. Eiköhän tuo hetken pelaa.Mr300 kirjoitti:Toimii vaimenuksena tuolle hihnalle ja kiristäjälle. itse vaihdoin tuon sikarin. Oli ihan loppu + yläpäästä juuri tuo kumi hävinnyt. Makso vissii 30 e.
Samalla vaihdoin sinne ne 2 ohjurirullaa
@unski, kiitti neuvosta
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...
Asia selvä. Otin irti ja totesin, että vaimentaa hyvin. Ainoastaan yläpään pusla oli huono. Leikkasin kumiputkesta sopivan palan ja asensin takaisin. Eiköhän tuo hetken pelaa.hismajestics kirjoitti:Mr300 kirjoitti:Toimii vaimenuksena tuolle hihnalle ja kiristäjälle. itse vaihdoin tuon sikarin. Oli ihan loppu + yläpäästä juuri tuo kumi hävinnyt. Makso vissii 30 e.
Samalla vaihdoin sinne ne 2 ohjurirullaa
/quote]
Eiköhän se pelaa noinki. Itellä kolisi tuo iskari kokoajan
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...
Eiköhän se pelaa noinki. Itellä kolisi tuo iskari kokoajanMr300 kirjoitti:Asia selvä. Otin irti ja totesin, että vaimentaa hyvin. Ainoastaan yläpään pusla oli huono. Leikkasin kumiputkesta sopivan palan ja asensin takaisin. Eiköhän tuo hetken pelaa.hismajestics kirjoitti:Mr300 kirjoitti:Toimii vaimenuksena tuolle hihnalle ja kiristäjälle. itse vaihdoin tuon sikarin. Oli ihan loppu + yläpäästä juuri tuo kumi hävinnyt. Makso vissii 30 e.
Samalla vaihdoin sinne ne 2 ohjurirullaa
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...
Kyllä se tässä tapauksessa minusta on. se kyllä menee sinne ja näyttää ihan hyvältäkin joissakin autoissa.hismajestics kirjoitti:Tää näyttääkin sopivalta. Ilmeisesti takana ei ole spacereita?Sergey kirjoitti:Ronalin pentat on 8et11 ja 9et14
minusta se 9et14 passasi mun w108 ja w115 tosi nätisti, oli kylä ns kappee kumi, 245. Se ei vaatinut lokasuojan kaaren kanttaamista. ET0 on liikaa.
[ [url=http://i219.photobucket.com/albums/cc131/SergeyPRKL/w108/th_w108_43.jpg] ][/url][ [url=http://i219.photobucket.com/albums/cc131/SergeyPRKL/w108/th_w108_41.jpg] ][/url][ [url=http://i219.photobucket.com/albums/cc131/SergeyPRKL/w108/th_w108_42.jpg] ][/url]
Onko 16x9" 205 rengas liian kapea?
EQA 250 2022 AMG-line? Pajero 2005.
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...
Samaa mieltä vallan ehdottomasti mainitusta rengas-vanneyhdistelmästä! Omaan silmään näin vanhaan kärryyn jo 8-tuumaisellekin 205 on turhan kapea kumi; W124:ssä mulla on niin, enkä siihen kyllä yhtään kapeampaa enää laittaisi. Ei sillä, etteikö moni olisi niinkin tehnyt. By the way, ei taida tästä tiedosta paljoa hyötyä olla, mut laitetaan nyt kuitenkin... Takana 8x16 ET11 225/50R16 ja edessä 7x16 ET23 205/55R16 näyttää tähän sinun autoosi nähden seuraavan sukupolven laitteessa tämmöiseltä:Sergey kirjoitti:Kyllä se tässä tapauksessa minusta on. se kyllä menee sinne ja näyttää ihan hyvältäkin joissakin autoissa.hismajestics kirjoitti: Onko 16x9" 205 rengas liian kapea?

Mitä tulee tuohon hihnankiristimeen, niin en tiedä, onko tämä sovellettavissa suoraan näihin bensakoneisiin, kun en niistä tiedä sitäkään vähää kuin dieseleistä. Mutta... Dieseleissä nuo tapaavat kulua väliksi ja sen jälkeen alkavat varsinkin pienemmillä kierroksilla pitää ensin pientä pärinää ja sitten lopulta kulumisen edetessä melko massiivista pärpätystä. Isot pojat ovat kertoneet, että jos ei sille mitään tee, niin ennen pitkää yleensä tärinä rikkoo moottorista jotakin muutakin. Muistelisin, että ohjaustehostimen pumpun kiinnitys moottoriin (nimenomaan moottorin puolelta) on yksi niistä kohteista. Varmaan se tuolla tehdyllä korjauksella on ihan ok, mutta voi olla hyvä idea vähän seurailla, ettei se ala pitää mitään ylimääräisiä meteleitä.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
- hismajestics
- Mersumies

- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...
Sergey kirjoitti:Kyllä se tässä tapauksessa minusta on. se kyllä menee sinne ja näyttää ihan hyvältäkin joissakin autoissa.hismajestics kirjoitti:Tää näyttääkin sopivalta. Ilmeisesti takana ei ole spacereita?Sergey kirjoitti:Ronalin pentat on 8et11 ja 9et14
minusta se 9et14 passasi mun w108 ja w115 tosi nätisti, oli kylä ns kappee kumi, 245. Se ei vaatinut lokasuojan kaaren kanttaamista. ET0 on liikaa.
[ [url=http://i219.photobucket.com/albums/cc131/SergeyPRKL/w108/th_w108_43.jpg] ][/url][ [url=http://i219.photobucket.com/albums/cc131/SergeyPRKL/w108/th_w108_41.jpg] ][/url][ [url=http://i219.photobucket.com/albums/cc131/SergeyPRKL/w108/th_w108_42.jpg] ][/url]
Onko 16x9" 205 rengas liian kapea?
Pitää vähän mietiskellä näitä ET-lukuja vs. rengaskokoja. En ole lainkaan kartalla koko hommasta...Nozki kirjoitti:Samaa mieltä vallan ehdottomasti mainitusta rengas-vanneyhdistelmästä! Omaan silmään näin vanhaan kärryyn jo 8-tuumaisellekin 205 on turhan kapea kumi; W124:ssä mulla on niin, enkä siihen kyllä yhtään kapeampaa enää laittaisi. Ei sillä, etteikö moni olisi niinkin tehnyt. By the way, ei taida tästä tiedosta paljoa hyötyä olla, mut laitetaan nyt kuitenkin... Takana 8x16 ET11 225/50R16 ja edessä 7x16 ET23 205/55R16 näyttää tähän sinun autoosi nähden seuraavan sukupolven laitteessa tämmöiseltä:Sergey kirjoitti:Kyllä se tässä tapauksessa minusta on. se kyllä menee sinne ja näyttää ihan hyvältäkin joissakin autoissa.hismajestics kirjoitti: Onko 16x9" 205 rengas liian kapea?
Mitä tulee tuohon hihnankiristimeen, niin en tiedä, onko tämä sovellettavissa suoraan näihin bensakoneisiin, kun en niistä tiedä sitäkään vähää kuin dieseleistä. Mutta... Dieseleissä nuo tapaavat kulua väliksi ja sen jälkeen alkavat varsinkin pienemmillä kierroksilla pitää ensin pientä pärinää ja sitten lopulta kulumisen edetessä melko massiivista pärpätystä. Isot pojat ovat kertoneet, että jos ei sille mitään tee, niin ennen pitkää yleensä tärinä rikkoo moottorista jotakin muutakin. Muistelisin, että ohjaustehostimen pumpun kiinnitys moottoriin (nimenomaan moottorin puolelta) on yksi niistä kohteista. Varmaan se tuolla tehdyllä korjauksella on ihan ok, mutta voi olla hyvä idea vähän seurailla, ettei se ala pitää mitään ylimääräisiä meteleitä.
Juttelin Vannepajan Esa Mäkelän kanssa eilen ja tuon aikaisemmin linkittämäni MB:n peltivanteen kaltaista tässä ollaan nyt tekemässä. Silleen kuitenkin, että venttiili tulee etupuolelle. Eteen 8x16 ja taakse 9x16. Jos eteen tulisi esim. ET 20 ja taakse ET11, niin olenko oikeilla jäljillä? Ja sitten ajattelin, että eteen käyttäisin nuo hyllyssä olevat 205/55 Contit ja taakse pitäisi varmaan hommata leveämmät ja matalammat. 50-sarjan 225?
Ainakin Nozkin hienossa Coupessa näyttää hyvältä.
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...
huomaa että nozkin autossa on tuumaa kapeammat vanteet. Eli teoriassa tarvisit siis 25mm leveämmät kumit joka nurkkaan että sama lookki säilyy. ET lukemat on aika hyvät mitä olette suunnitelleet. Huomioitavaa on se että tosiaan tähän autoon suunnitellut AMG PENTA vanteet on 8x16et11 ja 9x16et0 joten tuo et lienee voisi olla myös pienempi. Varsinkin ysituumaisen kanssa se on jo tosi tarkka sovitus! Joten laita nuo sinun itse suunnitelmasi ET jos ne sopii, niin hyvä, jos ottaa iskariin tms. kiinni, niin laitat 10mm spacerit ja siten saat AMG spekseillä.
Siis näillä spekseillä teetät vanteet:
eteen: 8x16et21
taakse: 9x16et10
Jos ne ei sovi, niin ne luultavasti ottaa sisäreunasta kiinni iskariin ja/tai raidetankoon tms. Joten sitten 10mm spacerit väliin
Siis näillä spekseillä teetät vanteet:
eteen: 8x16et21
taakse: 9x16et10
Jos ne ei sovi, niin ne luultavasti ottaa sisäreunasta kiinni iskariin ja/tai raidetankoon tms. Joten sitten 10mm spacerit väliin
EQA 250 2022 AMG-line? Pajero 2005.
- hismajestics
- Mersumies

- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...
Arvelin tuossa aikaisemmin, että on tullut pieni mittavirhe moottorin ja laatikon uusien kiinnitysten kanssa. Eilen totesin, että laatikko on liian lähellä kardaanitunnelia. Mitat tuli otettua vanhoilla tukikumeilla ja uudet ovat ainakin 10mm korkeammat.
Tänään otin silmän käteen ja huomasin, että W124 laatikon poikkituki (joka nyt pultattuna kiiinni) ja pystärin samainen ovatkin pikkasen erilaisia (jäi parempi kamera himaan mutta tästä varmaan selviää erot).

W124 tuki vaikuttaa muodoltaan olevan "vaaterissa" ja pystärin taasen ei.
Noin nopeasti katsottuna pystärin poikkituen kiinnitys on toisella puolella n. 30mm "korkeammalla" kuin toisella.

Syy miksi tuo pystärin poikkituki skipattiin ja W124 otettin käyttöön on tässä.


W124 tukikumi ei suoraan mahdu pystärin poikkituen "sisään" vaikkakin kiinnitykset sopivat.

Ajatus on nyt muotoilla pystärin poikkitukea silleen, että W124 tukikumi saadaan mahtumaan koloonsa. Silleen saattaa laatikon pää laskeutua tarpeeksi, niin ei tarvitse lähteä moottorin kiinnityksiä muokkaamaan uudestaan. Let's see
Tänään otin silmän käteen ja huomasin, että W124 laatikon poikkituki (joka nyt pultattuna kiiinni) ja pystärin samainen ovatkin pikkasen erilaisia (jäi parempi kamera himaan mutta tästä varmaan selviää erot).

W124 tuki vaikuttaa muodoltaan olevan "vaaterissa" ja pystärin taasen ei.
Noin nopeasti katsottuna pystärin poikkituen kiinnitys on toisella puolella n. 30mm "korkeammalla" kuin toisella.

Syy miksi tuo pystärin poikkituki skipattiin ja W124 otettin käyttöön on tässä.


W124 tukikumi ei suoraan mahdu pystärin poikkituen "sisään" vaikkakin kiinnitykset sopivat.

Ajatus on nyt muotoilla pystärin poikkitukea silleen, että W124 tukikumi saadaan mahtumaan koloonsa. Silleen saattaa laatikon pää laskeutua tarpeeksi, niin ei tarvitse lähteä moottorin kiinnityksiä muokkaamaan uudestaan. Let's see
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
- hismajestics
- Mersumies

- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...
Mainiota Sergey, kiitosSergey kirjoitti:huomaa että nozkin autossa on tuumaa kapeammat vanteet. Eli teoriassa tarvisit siis 25mm leveämmät kumit joka nurkkaan että sama lookki säilyy. ET lukemat on aika hyvät mitä olette suunnitelleet. Huomioitavaa on se että tosiaan tähän autoon suunnitellut AMG PENTA vanteet on 8x16et11 ja 9x16et0 joten tuo et lienee voisi olla myös pienempi. Varsinkin ysituumaisen kanssa se on jo tosi tarkka sovitus! Joten laita nuo sinun itse suunnitelmasi ET jos ne sopii, niin hyvä, jos ottaa iskariin tms. kiinni, niin laitat 10mm spacerit ja siten saat AMG spekseillä.
Siis näillä spekseillä teetät vanteet:
eteen: 8x16et21
taakse: 9x16et10
Jos ne ei sovi, niin ne luultavasti ottaa sisäreunasta kiinni iskariin ja/tai raidetankoon tms. Joten sitten 10mm spacerit väliin
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...
ne olisi renkaat jotka minä laittaisin, miten laki sallii? eikö STRO pakottaisi 215 ja 235 ellei 245?
EQA 250 2022 AMG-line? Pajero 2005.
- sepulaakeri
- Mersumies

- Viestit: 913
- Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...
Ihan vaan taas huomiona, katotko yhtään kardaani linjaa?
Kyllähän se siel pyörii mutta rättiniveliä/kannatin laakeria saattaa mennä joutuin jos ei ole linjassa.
Kyllähän se siel pyörii mutta rättiniveliä/kannatin laakeria saattaa mennä joutuin jos ei ole linjassa.
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
- hismajestics
- Mersumies

- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...
Mitähän tuo mahtaa tarkoittaa?Sergey kirjoitti:ne olisi renkaat jotka minä laittaisin, miten laki sallii? eikö STRO pakottaisi 215 ja 235 ellei 245?
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
- hismajestics
- Mersumies

- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...
Hyvä huomio. Kardaanilinja oli kohdallaan ekassa sovituksessa vanhoilla kumeilla. Samoin nyt, mutta tällä kertaa paketti hiukkasen liian korkealla. En osaa vielä sanoa meneekö kardaanilinja llian vinoon jos pelkkää etupäätä tiputtaa... Katsotaan ja mitataan.sepulaakeri kirjoitti:Ihan vaan taas huomiona, katotko yhtään kardaani linjaa?
Kyllähän se siel pyörii mutta rättiniveliä/kannatin laakeria saattaa mennä joutuin jos ei ole linjassa.
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...
Ainakin rengasliikkeet seuraa tuota normia eli lakia. Siinä sanotaan sopivat renkaan leveydet tietyn levyisille vanteille. Virallisesti rengsalikkeet ei saa laittaa ali-tai ylimittaisia kumeja vanteelle. Tai sitten tehdään virka-ajan ulkopuolella ja ilman kuittiahismajestics kirjoitti:Mitähän tuo mahtaa tarkoittaa?Sergey kirjoitti:ne olisi renkaat jotka minä laittaisin, miten laki sallii? eikö STRO pakottaisi 215 ja 235 ellei 245?
1987 MB 560 SEC museoauto
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...
niin STRO ei ole laki vaan suositus, mutta koska katsastusmiehet yms. noudattaa sitä kuin lakia, niin käytännössä se o pakko olla niiden mukainen. Mutta nykyään on rengaskokoja jotka ei ole STRO mukaisia, mutta silloin sinun tulee todistaa katsurille että renkaan valmistaja hyväksyy ko. vanteen ko. renkaalle.
Mutta sinuna en välittäisi asiasta, sinulle tulee levitetyt peltivanteet eikä nekään ole lailliset
tarvit katsastukseen perusrenkaat.
Mutta sinuna en välittäisi asiasta, sinulle tulee levitetyt peltivanteet eikä nekään ole lailliset
EQA 250 2022 AMG-line? Pajero 2005.
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...
Vielä noihin renkaisiin ja vanteisiin liittyen; täällä on aika kivasti infoa.
http://www.vannetukku.fi/rengasinfo.php
Alareunassa olevista vetovalikoista kun valitsee omistamansa vanteen koon, niin saa selville, mitkä renkaat ko. vanteelle STROn mukaan saa laittaa. Ja rengaslaskurilla hyvästi saa myös laskettua renkaiden halkaisijioita, jos tykkää verrata, milla tuumakoolla + leveydellä + profiililla saa vastaavan halkaisijan renkaalle.
http://www.vannetukku.fi/rengasinfo.php
Alareunassa olevista vetovalikoista kun valitsee omistamansa vanteen koon, niin saa selville, mitkä renkaat ko. vanteelle STROn mukaan saa laittaa. Ja rengaslaskurilla hyvästi saa myös laskettua renkaiden halkaisijioita, jos tykkää verrata, milla tuumakoolla + leveydellä + profiililla saa vastaavan halkaisijan renkaalle.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...
ja jos niistä pikkuvenyistä haluu lailliset, hommaa falkenin renkaat, pääpiirteittäin falken sallii 0.5" leveemmälle vanteelle renkaat kuin mitä STRO.
- hismajestics
- Mersumies

- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...
Nämäkö ovat ko. vanteet?Sergey kirjoitti:...Huomioitavaa on se että tosiaan tähän autoon suunnitellut AMG PENTA vanteet on 8x16et11 ja 9x16et0...



//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
- hismajestics
- Mersumies

- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...
Eikös tämä sitten tarkoita, että suunnitelluissa peltivanteissa eteen voisi laittaa 16" ET11 ja taakse 16" ja ET0...Sergey kirjoitti:joo nuo just.
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
- hismajestics
- Mersumies

- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...
Vaihteensiirtäjien tangot ovat hiukkasen liian pitkiä. Miten olisi fiksuinta lähteä oikeaa mittaa etsimään? Missä asennossa tulee kepinpään tankojen olla tms.? Näissä kuvissa vaihteet ovat vapaalla.




//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349



