Klinks klonks, poks poks, räiks räiks. 7mm pumppu olis paikallaan

. Pumpun asennuksessa ei oikestaan ollut mitään ihmeellistä. Työtä tietenkin oli jonkin verran. Likainen välijäähdytin tuli samalla pestyä. Rivotuksesta lähtikin pari kourallista savea. Kennon jäähdytysteho todennäköisesti tuplaatui. Ilmansuodattimen ilmansaantia paransin laittamalla kotelon imuputken suoraan maskin taakse. Maskiin porasin lisää reikiä. Näin ajoviima painaa raitista ilmaa koteloon ja parantaa ilmansaantia ajossa. En tiiä sitten onko se kuinka hyvä asia mutta tulipa tehtyä.
Nyt on käyty yhden koeajolenkin verran viton 7mm pumppua kokeilemassa ja ihan hyvin tuntuu auto kulkevan. Ahdin herää 2000rpm kohdalla ahtamaan ja täysi ahto on 2500rpm eteenpäin. Vetoja tuli reilusti lisää välille 2500-5000rpm

. Pirelleistä taisi jäädä nastat tuonne kehä III:n ramppiin. Savun määrästä ei vielä havaintoja (suttukeli ulkona). +120km/h kiihtyvyys kasvoi reilusti. Sellainen havainto tuli koeajolla että nyt joudun hieman painimaan ahtamisen kanssa

. Ilman bleedausta eli pumpun normisäädöillä auto toimii huomattavasti laiskemmin(siis normaalisti). Bleedi päällä ahdot tärähtää heti 1.3bar joskus jopa 1,5. Ahdot pysyy 1-1,3bar(jatkuva), mutta: 4-vaihteella 4000rpm täyskaasulla ahtopainemittari jää värisemään 1,3bar kohdalle, värisee aika reilusti. Täyskaasulla 5-vaihteella 160km/h jälkeen ahdot karkaa mittarin asteikon yli eli yli 1,5bar. Bleedi pois ja ahdot palaa 1 bar. Elikkäs näyttäisi sille että laitteisto vaatii jonkin verran hienosäätöä ennen kuin se on lopullisesti iskussaan, niin että paikat pysyy ehjänä ja kulkupuoli säilyy hyvänä. Nyt menee napista painamalla aikalailla ääripäästä toiseen. Yli 160km/h tulee harvemmin ajettua että siinä mielessä ahtojen karkaaminen ei haittaa jos se tapahtuu vasta niissä nopeuksissa. Aikasemmin 6mm tapeilla bleedauksen/ei bleedausta eron huomasi mutta nyt se ero on todella selvä. Täytyypä tässä muutama päivä testailla eri säädöillä. Niin, ja nythän ajelin 80mm3 syötöllä, syöttöä voi vielä nostaa 40mm3. Siihen tuskin vielä tarvetta. Totutellaan nyt ensin näihin syöttöihin. Poltellaan pahvit sitten myöhemmin.
Tämmösiä havaintoja tuli koeajolla:
-Kone kiertää ajossa 5000rpm.
-Ahdot 1 bar.
-Painerasian ohivuoto päällä ahdot 1,3-1,5 max, ja jatkuva noin 1,2. Kaasuun vastaavuus hyvä.
-Ilman ohivuotoa herää hitaasti alle 3000rpm kierroksilla.
-Rahiseva ääni 1000-1600rpm. 1600rpm jälkeen äänet normaalit (Rahina hieman vaivaa. Toivottavasti ennakonsäädin ei ole menossa rikki).
-Tyhjäkäynnillä 7mm normi kalkatus.
-Suorituskyky alkaa pikkuhiljaa vastaamaan sporttimallin perheautoa.