Voihan vito....

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Nyt on pumpun ennakkoa säädetty pariinkin kertaan. Vika oli väärässä ennakossa. Ennakko oli muuttunut uudella ketjulla. Hihnapyörän merkit oli oikein, eli pyörä ei ollut enää liimauksen jälkeen liikkunut, joten liimaus pitää ja ajoitusmerkkeihin voi luottaa.

Vanhalla ketjulla ennakon joutui säätämään lähes maksimi ennakko asentoon. Hihnapyörän merkki oli 14 kohdalla kun toimi parhaitten. 14 ennakolla veto ja kaasun herkkyys oli parhaimmillaan.

Uudella ketjulla ennakko muuttui. Nyt ennen säätöä se oli noin 11. Kovin tarkkaan sitä ei tullut katsottua kun tarkoituksena oli saada pumppu vaan oikeaan ennakkoon. Pumpun asennon joutu säätämään nyt toiseen ääriasentoon. Nyt ennako on aika tarkalleen 13. Veto ja kaasun herkkyys palautui. Vetoja tuli myös alakierroksille jossa ahtopainetta ei ole (800-2000rpm). Tasakaasulla ahtopaineet putosi. 100km/h=0,3 120km/h=0,5. Viitosvaihteella ahdin alkaa olla pelissä 120km/h eteenpäin (noin 2800rpm). Pumpun merkin katsoin peilillä kun se näytti olevan tarkempi kuin poranterä lukitus systeemi, joka antoi hieman periksi. Hihnapyörän ja pumpun merkki.

Kaikkien muutosten jälkeen(turbo ja pakoputki) vetoja tuli enemmän yläkierroksille. Alakierrosten veto on nyt sama kuin GT25:lla. KKK vaan herää nyt hieman ylempää, eli noin 2500rpm kohdalla, täys hönkä 3000rpm-5000rpm. Ihan kivasti naukuu ja nastat lentää :twisted:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Olipas suuri muutos tuo kolme astetta vanhasta vs. uudesta ketjusta. Tuokin oli mukava kuulla, että se "liika" ahtopaine matka-ajossa lähti pois ja syyllinen olikin "huono" ruiskutusennakko, joka nosti pakokaasun lämpötilaa aivan turhaan.

Kannattaa varmaan tarkistaa vielä tuo ennakko sitten aikaan, jotta pysyy kohdillaan kun ketju kuluu paikalleen...vai tapahtuukohan tuollaista osien sisäänajautumista :roll:

Miten ja miten usein tuo ohjauksen öljy pitäisi vaihtaa...se varmaan tarvitsee vaihtaa sitten mullekkin joskus, onhan tuo jo yli 10 vuotias :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

veskola kirjoitti:Kannattaa varmaan tarkistaa vielä tuo ennakko sitten aikaan, jotta pysyy kohdillaan kun ketju kuluu paikalleen...vai tapahtuukohan tuollaista osien sisäänajautumista :roll:
Luulisin että sisäänajo on nyt ketjun osalta tehty. Uudella ketjulla on ajettu 1000km ja nyt ennakko uudelleen säädetty.
Miten ja miten usein tuo ohjauksen öljy pitäisi vaihtaa...se varmaan tarvitsee vaihtaa sitten mullekkin joskus, onhan tuo jo yli 10 vuotias :roll:
Emmää tiiä. Minä ainakin vaihtasin jos ei ole koskaan vaihdettu. Ei se öljy ikuista ole ja vettäkin sinne kertyy. Jotenkin kierrättämällä olisi hyvä ne öljyt vaihtaa, niin tulee kokojärjestelmä huuhdeltua. Ainoa vaara mikä saattaisi olla on se että lika lähtee liikkeelle ja mahdollisesti tiivisteet alkaa vuotamaan. Omaani en ole vaihtanut, koska edellinen omistaja oli ne vaihtanut.
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Tehostimen öljyn olen vaihtanu ainakin viis kertaa. Tehostimen säiliö irti, laskee polttoöljyä läpi niin että metallisihti peseentyy säiliön sisällä, säiliö kiinni, öljyt sisään ja menox.

Ilmeisesti pitäis huuhdella koko systeemi uusilla öljyillä, mutta oon tyytyny tohon että siihen sihtiin kerääntyy paskaa ja siitä pesee pois.

Taskulampulla kun kattoo säiliöön niin metallisihti pitäis kiillellä pohjalla, näin ainakin juuri vaihdon jälkeen.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Jaahans. Pientä perjantai illan näpertelyä...
7mm elementit saapui ja nyt pumppu irrotettu tapitusta varten.


Pumpun irroitus ei ollutkaan ihan niin paha homma kun mitä etukäteen ajattelin. Maskin, lukkopellin ja syylärin irrotti pois edestä niin pumpun irrotukseen tuli hyvin tilaa. kliks

Kolmentunnin näpertelyn jälkeen pumppu oli irti. Huomenna matkahuoltoon ja sitten ootellaan että minkälainen tehopumppu sieltä tulee takasin. . .
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Nyt on pumppu reissannut suomea ristiin rastiin, enää odotellaan että pumppu löytää takasin lähtöpaikkaansa. Saas nähdä miten pumppu toimii nyt kun asianmukaiset säädöt tehty. Pumppuun laitettu hsd:stä tilatut 7mm italian elementit, ulkoinen syötönsäätö ja ilmeisesti 200D nokka. Syöttö on rajattu 80mm3, ruuvia pyöräyttämällä saa max syöttömäärän 120mm3.


Pumppua odotellessa tuli turboa taas käytettyä irti. Paluuputken paperitiiviste oli jäänyt vuotamaan. Alkaa muuten turbon irrotus käyttämään. Pari vuotta sitten eka kerralla meni kuusi tuntia ja nyt meni puolituntia. Ei se enää niin vaikeeta ole kun turboa on kymmen kertaa käyttänyt irti 8)
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Klinks klonks, poks poks, räiks räiks. 7mm pumppu olis paikallaan :D . Pumpun asennuksessa ei oikestaan ollut mitään ihmeellistä. Työtä tietenkin oli jonkin verran. Likainen välijäähdytin tuli samalla pestyä. Rivotuksesta lähtikin pari kourallista savea. Kennon jäähdytysteho todennäköisesti tuplaatui. Ilmansuodattimen ilmansaantia paransin laittamalla kotelon imuputken suoraan maskin taakse. Maskiin porasin lisää reikiä. Näin ajoviima painaa raitista ilmaa koteloon ja parantaa ilmansaantia ajossa. En tiiä sitten onko se kuinka hyvä asia mutta tulipa tehtyä.

Nyt on käyty yhden koeajolenkin verran viton 7mm pumppua kokeilemassa ja ihan hyvin tuntuu auto kulkevan. Ahdin herää 2000rpm kohdalla ahtamaan ja täysi ahto on 2500rpm eteenpäin. Vetoja tuli reilusti lisää välille 2500-5000rpm 8) . Pirelleistä taisi jäädä nastat tuonne kehä III:n ramppiin. Savun määrästä ei vielä havaintoja (suttukeli ulkona). +120km/h kiihtyvyys kasvoi reilusti. Sellainen havainto tuli koeajolla että nyt joudun hieman painimaan ahtamisen kanssa :? . Ilman bleedausta eli pumpun normisäädöillä auto toimii huomattavasti laiskemmin(siis normaalisti). Bleedi päällä ahdot tärähtää heti 1.3bar joskus jopa 1,5. Ahdot pysyy 1-1,3bar(jatkuva), mutta: 4-vaihteella 4000rpm täyskaasulla ahtopainemittari jää värisemään 1,3bar kohdalle, värisee aika reilusti. Täyskaasulla 5-vaihteella 160km/h jälkeen ahdot karkaa mittarin asteikon yli eli yli 1,5bar. Bleedi pois ja ahdot palaa 1 bar. Elikkäs näyttäisi sille että laitteisto vaatii jonkin verran hienosäätöä ennen kuin se on lopullisesti iskussaan, niin että paikat pysyy ehjänä ja kulkupuoli säilyy hyvänä. Nyt menee napista painamalla aikalailla ääripäästä toiseen. Yli 160km/h tulee harvemmin ajettua että siinä mielessä ahtojen karkaaminen ei haittaa jos se tapahtuu vasta niissä nopeuksissa. Aikasemmin 6mm tapeilla bleedauksen/ei bleedausta eron huomasi mutta nyt se ero on todella selvä. Täytyypä tässä muutama päivä testailla eri säädöillä. Niin, ja nythän ajelin 80mm3 syötöllä, syöttöä voi vielä nostaa 40mm3. Siihen tuskin vielä tarvetta. Totutellaan nyt ensin näihin syöttöihin. Poltellaan pahvit sitten myöhemmin.

Tämmösiä havaintoja tuli koeajolla:
-Kone kiertää ajossa 5000rpm.
-Ahdot 1 bar.
-Painerasian ohivuoto päällä ahdot 1,3-1,5 max, ja jatkuva noin 1,2. Kaasuun vastaavuus hyvä.
-Ilman ohivuotoa herää hitaasti alle 3000rpm kierroksilla.
-Rahiseva ääni 1000-1600rpm. 1600rpm jälkeen äänet normaalit (Rahina hieman vaivaa. Toivottavasti ennakonsäädin ei ole menossa rikki).
-Tyhjäkäynnillä 7mm normi kalkatus.
-Suorituskyky alkaa pikkuhiljaa vastaamaan sporttimallin perheautoa.
Viimeksi muokannut vito500tkm, Ti 29.01.2008 02:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

ihme hommia ahtojen kanssa. Mulla 2.9:ssä sama turbo jolla saa täyden höngän jo 1800kierroksella jos vain pitoa näin talvella löytyy. (tänään löyty nelostieltä) :D

ahdot pysyy hienosti 1.2kilossa koko kierrosalueen. :D
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Onko siinä sähköohjattu pumppu? Jos sen elektroniikka osaa pitää syötön/ahdon paremmin rajoissa :roll: . Vito ei tunnu nyt osaavan. Vauhtia ja vetoja kyllä piisaa siihen malliin että hieman alkaa laatikon kesto pelottamaan.
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

- olikos sulla vakio kytkin, ihmeen hyvin pitää. Teholappua esille!!
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

vito500tkm kirjoitti:Onko siinä sähköohjattu pumppu? Jos sen elektroniikka osaa pitää syötön/ahdon paremmin rajoissa :roll: . Vito ei tunnu nyt osaavan. Vauhtia ja vetoja kyllä piisaa siihen malliin että hieman alkaa laatikon kesto pelottamaan.
Mulla on pysynyt ahdot kohdillaan 195 km/h mittarinopeuteen saakka (lue: pysyisi varmaan pidemmällekin mutta loppuu hööki pumpusta kun on automaattilaatikon säädöt), pyydetyssä paineessa. Sulla on pakko olla jotain häikkää bleedissä...onko siinä hifistelty liikaa vai onko hukkaportti liian tiukalla eikä pääse aukeamaan tarpeeksi.

Niin ja onnea, taidat olla ensimmäinen jolla on manuaalin kanssa 7 mm elementit, en ainakaan ole kuullut kenelläkään olevan. Tuolla pelillä on helppoa rikkoa se 110D Vitojen kiihdytysennätys :roll:

>>Tyhjäkäynnillä 7mm normi kalkatus.
Siis mikä normi kalkatus :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Eikös nää kuulu kalkattaa? :roll:

Täytyy nyt kokeilla eri säätöjä. Pitää sitten palata astialle jos sopivaa säätöä ei löydy. Hukkaportin liikerata on tarkastettu, ongelma ei ole siinä. Pieni mahdollisuus on että ilmanotto(patopaine) vaikuttaa asiaan :roll: . Tai sitten ei, painetta ei varmaan sen kautta paljoa tule. Nyt 110mm putki tulee suoraan keulalta suodatinkoteloon. Onkos muuten kukaan mittaillut ram-airin vaikutusta turbotiisseleissä? Onko vaikutus vain siinä että moottori saa viileää ilmaa, ei muuta?

Tuntuisi järkevämmälle että hukkaportti käy pieneksi 160km/h jälkeen.
Bleedauksella syöttömäärä kasvaa, eikä ahdin pysy enää matkassa.

Kytkin pitää ajossa kohtuu hyvin. Liikkeelle lähdössä on hieman pito ongelmia. Siis sillon jos liikkeelle lähdössä kierrokset kerkeää nousta yli sen rajan jolloin ahdin alkaa ahtamaan, ja ennen kuin kytkinpoljin on kokonaan ylhäällä. Tällähetkellä ei ole sitäkään ongelmaa, pito ongelmat kun on nyt talvirenkaissa :arrow: Täytyypä vaihtaa nokian kitkat alle. Malttais nyt ajella ihmisiksi ennen kun kortti palaa.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Nii, otetaampa vähän takasin. Eihän se kytkin mitään pidä :oops:
Kun renkaat ei sudi niin kytkin luistaa :? . Lähdössä jos jää luistamaan niin poljin jää puoliväliin. Yhden 0-100km/h kiihdytyksen kytkin nippanappa kestää ilman luistamista, mutta ei toista. Kytkin kuumuu ja sen jälkeen ei ajamisesta tule enää mitään. Kytkin jää luistamaan joka vaihteella. Eli sitten kytkintä pähkäilemään... Mikähän vahvempi paketti sinne kävisi? :roll:

Syöttö on täysillä (120mm3) ja turbon painerasian ohivuoto kytketty. Näillä ahtopaine 1,2-1,3 piikkinä 1,5. Tasakaasulla 100km/h 0,3bar. Täyskiihdytyksessä savua tulee kohtuullisesti. Mustaa pilveä vito ei jätä missään vaiheessa. Vaihdossa vähän pölhäyttää mikä on normaalia. Savumittauksesta: Tyhjäkäynnillä k=0,2. Ajosäädöillä max syötöllä k=3,7. Pumpun kellon letku tukittuna k=1,9. G-tech näytti 9,4 aikaa (0-60mph). Kerran joutu kaasun löysäämään kun renkaat jäi sutimaan kakkosella. Ensin ei ollut pitoa ja sitten alko kytkin murheet. Todennäköisesti menis alle 9s jos kytkin ja renkaat pitäis. Vähän turhaa hommaa mitata kiihtyvyyksiä näillä keleillä.

Turbon heräämiseen ei lääkettä löytynyt. Eli 2200rpm kohdalla ampasee raketin lailla liikkeelle. Sen alle ei oikeen tapahdu mitään. Kierroksia saisi olla enemmän, nyt ajossa kiertää 5000rpm. Joku 5300-5500rpm olisi hyvä.
Avatar
Vensku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Ma 05.11.2007 19:34
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Kannattaakohan tuohon sitte kumminkaan hirveää hifi-kytkintä laittaa, ettei laatikko sano poks, hyvä sulake siinä laatikkoa ennen vaan tuo kytkin? :roll:

Mutta arvatkaapa tekeekö vitoa mieli, kun luki nämä pari viimistä viestiä? :twisted: :twisted:
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti

BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

voihan siihen laatikon kylkeen tehä reijät rasiaporalla ni pääsee vähän jäähtyyn se kytkin siellä välillä... autto ihan kivasti kesällä tossa bensa drifterissä ainakin...
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Kytkin näköjään antautu kokonaan :( .
Luistaa kokoajan. Kytkin kauppaan :arrow:
Vielä vaan ei tiedä että mikä kytkin sinne pitäisi laittaa.


EDIT: Kytkin on nyt irrotettu. Mitään jälkiä/vaurioita ei näy.
Asetelmassa näkyy vielä koneistuksen urat ja levyssä pintaa niin kuin uudessa, kliks.
Asetelma ei jaksa puristaa levyä tarpeeksi lujaa. Tai kaksoismassapyörän jouset pohjaa :roll:
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Nyt alko armoton kytkimen metsästys operaatio.
Tai no, toimiva kytkin/vauhtipyörä on jo tiedossa. Hintaa tulee 800-1200e. Tämä kestää 700Nm, ei jäis enää kytkimestä kiinni.
Nyt vaan on rahat vähissä eikä vitoa voi kahta viikoa seisottaakkaan. Jotain muuta täytyis keksiä...

Levy on 240mm, 26 boorinen.
Massapyörän kokonaispaksuus 70mm. Halkaisia 300mm (ilman hammaskehää). Alkuperäinen mersun osa (levy ja asetelma) on lucas merkkinen, nyt paikallaan on sachs:n paketti. Sachsin asetelma on 3mm paksumpi (kokonaispaksuus) kuin valeo. Tämän vakio setin jos saisi hieman paremmin pitämään niin sen kanssa vois pärjätäkkin. Jostain vain jäykempi asetelma. Sitten varoo kytkimen luistattamista niin eiköhän se kestä. Liian jämerällä kytkimellä voi laatikko poikia. Vauhtipyörän pohjaamisesta ei ole, tai en ole sellaista huomannut. Massapyörä on nyt irti eikä vaurioita näy eikä tunnu. Että vois ehkä kestää.

Sachs + vp
Kuva
Kuva
Kuva

Vasemmalla valeo, oikealla sachs
Kuva


Lämmähtänyt vauhtipyörä :x

Vaihtoehdot on:
-1200e maksava 700Nm kytkin ja vauhtipyörä (ja mahdollinen laatikon + vetoakselien leviäminen)
-Jostain jämäkämpi asetelma ja hieman paranneltu levy (kitkapinnat)
-Vakio asetelma + paranneltu levy
-Tai vanha(ei palanut) valeon asetelma ja putsattu sachsin levy
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Laitoin vanhan valeon asetelman takasin. Levyksi menin vanha sachsin levy. Todennäköisesti luistaa, mutta minkäs teet.
Nyt on kuitenkin mitat kytkimestä ja asetelmasta, voi sitten rauhassa etsiskellä sopivan paketin.





Kampiakselin takastefan vaihdosta sen verran että se ei olekkaan mikään vanha pois ja uusi tilalle homma. Stefa on valettu koteloon ja varaosaliikkeet myy pelkkää stefaa. Eli uuden kotelon joutuu ostamaan veholta (n.75e). Tai jos nurkissa pyörii esimerkiksi 200D kone niin kotelo käy siitä =sama kotelo.
Kuvassa ylhäällä alkuperäinen viton takastefa, alhaalla uusi(200D).
Kuva


Laatikkoöljyksi menee nyt nesteen EP 80 (6,5e/litra). Saa nähdä miten se toimii. Castrolilla kun oli hieman vaihteensiirrossa ongelmia, varsinkin kylmällä laatikolla pakkas aamuna. Castrolin öljyt oli jostain syystä muuttuneet mustaksi, öljyillä ajettu n.25tkm. hö
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Nyt on 10tkm ajettu 7mm tapeilla. Kaikki on toiminut. Vakio kytkin on ollut paikallaan ja pitää jotenkin. Kunhan ei kolmea kiihdytystä ota peräkkäin. Kaksoismassapyörässä tuntuu antautumisen merkkejä. Väljää ja joskus jää nykimään. Täytyy ootella että leviää kokonaan ja ostaa sitten cdi:n vauhtipyörä. 270cdi kytkinpaketti on odottelemassa. Vaihdehässäkällekkin pitäisi jotain tehdä että pykälät menee helpommin päälle. Käytännössä vaatii uudet vaijerit ja laatikon kunnostuksen.

Penkitys tässä lähiaikoina. Sittempä näkee että montako hummaa vitossa on. Oma näppituntuma tai sanoisko perstuntuma 230hv.

Ahdin ja pakosarja taitaa jossain vaiheessa mennä vaihtoon. Ei oikeen herää, eikä oikeen kuljekkaan. Kiihtyvyys mittauksia en ole tehnyt kun viimeksi suli kytkin.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tuleeko sulla tälläsiä ääniä turbosta :lol:

http://www.youtube.com/watch?v=I7jzcuqZ3I8
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jopi62
Mersumies
Mersumies
Viestit: 797
Liittynyt: Pe 10.08.2007 21:02

Viesti Kirjoittaja jopi62 »

nyt repes totaalisesti :D :D :D :D
Partanen.net
Avatar
jukis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: La 27.11.2004 19:00
Paikkakunta: TurkuSaloPeriferia

Viesti Kirjoittaja jukis »

Tutun kuulonen soundi... Muistan hämärästi :shock:

jukis
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

veskola kirjoitti:Tuleeko sulla tälläsiä ääniä turbosta :lol:

http://www.youtube.com/watch?v=I7jzcuqZ3I8
Jopas suhahtelee mukavasti :D .

Eipä juu tule nuita suhinoita. Ilmanoton suhinat on muutenkin koteloitu pois.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Eipä tässä taidetakkaan vitoa penkittää. Vito alko nyt hyytyilemään. Hyytyy aina välillä täyskaasulla, ihan niin kuin vetäisi imuputken kasaan. Syy on vielä selvityksen alla. Savua tulee liikaa. Sitä tulee ihan pakallaankin kaasuttaessa. Savu on mustaa, ei sinistä. Ahtoputket ja ilmansaanti on kunnossa. Turbossa ei tunnu isompia välyksiä. Ja siipi tuntuu pyörivän herkästi. Vai onkohan mulla tässä toinen hukkaportti. Laippa ainakin vuotaa, kliks. No, joku kuitenkin mättää kun hyytyy. Toivottavasti ei kansi :x

Turbon joutuu tässä lähiaikoina vaihtamaan. Imusiipi on sen verran kulahtanut. Ahtimen huolto/korjaus maksaa sen sen verran että ehkäpä ostan jonku uuden ja teen pakosarjan sille. tai sitten en. Koita nyt tuonne joku pakosarja tehä...

Nii, ja kytkinkin luistaa taas. Vauhtipyöräkin on sellanen lömps lömps.
Öljypohjaa kattellessa päätin että taiampa lähteä kotiin paapimaan
liri liri
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

vito500tkm kirjoitti:Öljypohjaa kattellessa päätin että taiampa lähteä kotiin paapimaan
liri liri
Tuleeko sieltä jäähdytysnesteet ulos :shock: Taitaa olla aika ottaa kone pois reiästä :roll:

Oliko sulla se pakopainemittaus käytössä, se kertoo heti jos alkaa koneella olla ongelmia, jos ilma karkaa jostakin tjms. Lähtee pakopaine karkuun ja sitten sillä koneella ei ole helppo olla. Kun ei sillä ole normaalistikkaan täysin ehjänä ollessa helppoa siellä. Sen verran on huono se kannentiiviste.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Toi nyt on pissinyt jo jonkin aikaa. Onneksi vantaanjoessa vielä vettä riittää. Ei sitä oikeastaan hirveästi tule. Vuotaa jostain vesipumpun takaa. Ei näe mitään ennen kuin purkaa vetarin kannatinlaakerin, laturin, laturin jalan ym... Kannentiivisteen välistä ei näyttäis vuotavan.

Hyytymisvaivaan ei vikaa löytynyt. Eilen kotiin ajellessa taas toimi. Tosin täyskaasulla savua tulee jonkin verran.

Turbon bleedaus virityksetkin voi kuviota sotkea. Otin eilen yhden vastaventtiilin välistä pois. Se voi jättää hukkaportin auki jos sähköventtiili menee jumiin tai ei toimi. Paine jää kelloon.

Savutuksen syyksi epäilen tuota kompura siipeä. Vai kuinka paljon tuollanen kulahtanut siipi vaikuttaa ilmamäärään täyskaasulla :roll:
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Äänentoiston vaivojakin on hieman tutkiskeltu. Vika on kun vitossa yläbasso ei kuulu kunnolla. Syynä näyttäis olevan seisovat aallot b-pilarin linjalla. 60-80Hz kohdalla ääni vaimenee reilusti b-pilarin kohdalla. Vastaavasti 40-50Hz korostuu auton etuosassa ja takaosassa. 50Hz vaimenee auton keskellä. Täytynee siirtää subbari auton takanurkasta keskemmälle, eli käytännössä etuistuimen taakse. Paraspaikka lienee etuistuimen alla. Tosin 15" on vaikea saada sinne kotelon kanssa mahtumaan.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

vito500tkm kirjoitti:Savutuksen syyksi epäilen tuota kompura siipeä. Vai kuinka paljon tuollanen kulahtanut siipi vaikuttaa ilmamäärään täyskaasulla :roll:
No kun siipi kulahtaa niin pakopaine lähtee nousuun kun siiven pitää pyöriä nopeammin saavuttaakseen saman paineen tai toisaalta jos ahdin on muuten huonossa kunnossa eikä jaksa pyöriä niin hukkis ei aukea ennen kuin ahdinta pyöritetään väkisin ja taas on pakopaine tapissaan. Mikäli pakopaine ja ahtopaine on järjellisessä suhteessa toisiinsa niin vika on jossain ihan muualla. Tosin en osaa arvata missä, mutta jos pakopaine ja ahtopaine molemmat on ok, ja silti tuntuu, ettei ilmaa mene koneeseen tarpeeksi niin pakkohan siellä on olla tulppa putkistossa tai vuoto.

Laita ihmeessa siihen kelloon letkuun 0,8 mm reikä, ei jää paine vaivaamaan kelloa. Kellon pitää vetää portti kiinni heti kun paine katoaa imusarjasta. Muutenkaan siihen ei kannata rakentaa mitään ihmeellistä härdelliä kun sellaista ei tarvita. Mulle on hyvin riittänyt yksi virtausta vaimentava venttiili ja pieni reikä sen jälkeen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Juu se vastaventtiili oli turha. Ohivuoto ja kuristus tuolla onkin ollut muutaman vuoden. Jossain vaiheessa letkuja ihmetellessä se vastaventtiili jäi sinne paikalleen ja nyt ilmeisesti vikatilanteessa kävi niin että bleedauksen magneettiventtiin tuli häikkää. Venttiili sulkeentui (käämissä katkos tai jotain kosketushäikkää) ja paineet jäi vastaventtiilin takia kelloon eikä pääseet pois. Enää ei ole vikonut kun nakkasin vastaventtiilin mäkeen.

Toisaalle tuossa kirjottelinkin juttua pakopaineen mittauksesta.
Tällä hieman imusiipivaivasella k14 ahtimella pakopaine on 2,5-3bar. Paine nousee 2bar päälle kun kierrokset menee yli 4300rpm. Pakopainemittarin viisari hyppii siihen malliin että tarkkaa painetta on vaikea sanoa, mutta siellä 2,5-3bar nurkilla ollaan kun kierrokset on lähellä maksimia 4800-5000rpm. Tällöin bleedaus päällä ja ahtopaine 1,3-1,4bar.

Aika vaikea sanoa että kuinka paljon tuo hieman kulunut siipi vaikuttaa toimintaan ja pakopaineeseen. Selviää varmaan vain kokeilemalla.
Isompaa ahdinta ja pakosarjaa tuskin kuitenkaan alan vaihtamaan/tekemään. Vaikka todennäköisesti sillä saa lisää huipputehoa. Sitä ei oikeastaan enää tarvii lisää olla. Voimansiirto on näillä tehoilla ihan siinä kestokyvyn rajoilla.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Nyt on hiukan mittailtu että missä tämän tötterön kanssa mennään.
Ajosäädöillä 1,2bar paineilla 225hv, 361Nm.
Kuva
Vastaa Viestiin