W114 Coupe w/ M104 E320. Muutoskatsastettu, 22%.

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4001
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja Nozki »

hismajestics kirjoitti:Vaihteensiirtäjien tangot ovat hiukkasen liian pitkiä. Miten olisi fiksuinta lähteä oikeaa mittaa etsimään? Missä asennossa tulee kepinpään tankojen olla tms.? Näissä kuvissa vaihteet ovat vapaalla.
Alfamerin W124-kirja ei käsittele juuri mallia E320, mutta dieselien ja pienempien bensavehkeiden laatkoista kerrotaan, että tangot säädetään niin, että laitetaan keppi vapaalle ensin. Sitten säätöön käytettävä asetustappi työnnetään kepin alla olevien vaihdevipujen läpi. SIIS... Kuva olis kiva, mutta kun sitä mulla ei nyt ole. Se tappi on reilu 40mm pitkä ja halkaisijaltaan 5,9mm (5,5mm poranterää olen itse joskus käyttänyt muistaakseni.) Vaihdesiirtovivuissa on ihan lattian lähellä (siis alapuolella) reiät, joista kaikista kerrallaan työnnetään se tappi läpi. Se lukitsee ne paikalleen, jolloin vaihteensiirtotankojen pituudet voi passata niihin. EDPT... Se tappi tulee siis paitsi kolmen vaihdesiirtovivun läpi, myös kahden vaihdesiirtomekanismissa kiinteästi paikallaan olevan reiän läpi, ja sillä ne tangot siis lukitaan tarkalleen oikeaan paikkaan.

Oliskos tässä vastaava mahdollista? En kyllä edes enää muista, mistä laitteesta tämän vaihdekeppi ja systeemit edes ovat...
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja Sergey »

hismajestics kirjoitti:
Sergey kirjoitti:joo nuo just.
Eikös tämä sitten tarkoita, että suunnitelluissa peltivanteissa eteen voisi laittaa 16" ET11 ja taakse 16" ja ET0... :?
Kylä. mutta muista että isoilla jarrusatuloilla varustettuna (eiks sul ollu täs isot jarrutkin? En kattonu edellisiltä sivuilta) perus W124/w210 peltivanne EI mene paikalleen ilman niitä spacereita... Jotkin menee, esim W211 peltivanteet ehkä, olen kokeillut mutta en muista. Kokeile ensin vanteen keskiön sopivuus ennen kuin teetät.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Sergey kirjoitti:
hismajestics kirjoitti:
Sergey kirjoitti:joo nuo just.
Eikös tämä sitten tarkoita, että suunnitelluissa peltivanteissa eteen voisi laittaa 16" ET11 ja taakse 16" ja ET0... :?
Kylä. mutta muista että isoilla jarrusatuloilla varustettuna (eiks sul ollu täs isot jarrutkin? En kattonu edellisiltä sivuilta) perus W124/w210 peltivanne EI mene paikalleen ilman niitä spacereita... Jotkin menee, esim W211 peltivanteet ehkä, olen kokeillut mutta en muista. Kokeile ensin vanteen keskiön sopivuus ennen kuin teetät.
Kyllä, W126 SECin jarrut edessä. Tässä kuvassa on nyt alla olevat W126 vanteet 7x15 ET25, 205x65x15 renkailla.

Kuva

Jos nämä vanteet toimii, niin eikö rakenteilla olevat 16" mersun vanteet silloin myös toimi? Vai pitääkö niissä keskiön sopivuus varmistaa jostain muusta syystä...? :?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja karra »

hismajestics kirjoitti:Jos nämä vanteet toimii, niin eikö rakenteilla olevat 16" mersun vanteet silloin myös toimi? Vai pitääkö niissä keskiön sopivuus varmistaa jostain muusta syystä...? :?
Onko jarru pre-faceliftin? Tuttu kokeili W126 15" peltivanteita 1988 300 SL:ään, ei mahtuneet eteen. Olihan se niin että kasikoneisiin ei saanut peltivanteita 1985 jälkeen? Kuutosiin vaan?
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Nozki kirjoitti:
hismajestics kirjoitti:Vaihteensiirtäjien tangot ovat hiukkasen liian pitkiä. Miten olisi fiksuinta lähteä oikeaa mittaa etsimään? Missä asennossa tulee kepinpään tankojen olla tms.? Näissä kuvissa vaihteet ovat vapaalla.
Alfamerin W124-kirja ei käsittele juuri mallia E320, mutta dieselien ja pienempien bensavehkeiden laatkoista kerrotaan, että tangot säädetään niin, että laitetaan keppi vapaalle ensin. Sitten säätöön käytettävä asetustappi työnnetään kepin alla olevien vaihdevipujen läpi. SIIS... Kuva olis kiva, mutta kun sitä mulla ei nyt ole. Se tappi on reilu 40mm pitkä ja halkaisijaltaan 5,9mm (5,5mm poranterää olen itse joskus käyttänyt muistaakseni.) Vaihdesiirtovivuissa on ihan lattian lähellä (siis alapuolella) reiät, joista kaikista kerrallaan työnnetään se tappi läpi. Se lukitsee ne paikalleen, jolloin vaihteensiirtotankojen pituudet voi passata niihin. EDPT... Se tappi tulee siis paitsi kolmen vaihdesiirtovivun läpi, myös kahden vaihdesiirtomekanismissa kiinteästi paikallaan olevan reiän läpi, ja sillä ne tangot siis lukitaan tarkalleen oikeaan paikkaan.

Oliskos tässä vastaava mahdollista? En kyllä edes enää muista, mistä laitteesta tämän vaihdekeppi ja systeemit edes ovat...
Tämä selvä. Löysin tällaisen kuvan, onko oikeaa tavaraa?. Tappi tulee tuohon nuolen kohtaan. Kuulemma sama lukitus 5-vaihteisissa.

Kuva

Ja unohtui kertoa, että kyseessä on E320 laatikko vaihdekeppineen ja siirtäjineen.

Kuva

Tässä kuva Getragin doglegistä.

Kuva

Tietääkö joku onko 717.450 ZF samalla logiikalla noiden tankojen asettelun suhteen?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

karra kirjoitti:
hismajestics kirjoitti:Jos nämä vanteet toimii, niin eikö rakenteilla olevat 16" mersun vanteet silloin myös toimi? Vai pitääkö niissä keskiön sopivuus varmistaa jostain muusta syystä...? :?
Onko jarru pre-faceliftin? Tuttu kokeili W126 15" peltivanteita 1988 300 SL:ään, ei mahtuneet eteen.
Jep -81 -> 85. Faceliftissä on jo modernimpia etupään palikoita :)
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4001
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja Nozki »

hismajestics kirjoitti:
...
Tämä selvä. Löysin tällaisen kuvan, onko oikeaa tavaraa?. Tappi tulee tuohon nuolen kohtaan. Kuulemma sama lukitus 5-vaihteisissa.
...
Joo, tuota juuri meinasin!
hismajestics kirjoitti: ...
Tietääkö joku onko 717.450 ZF samalla logiikalla noiden tankojen asettelun suhteen?
En tiiä, mutta tuolla samalla kaavalla menee tuossa Alfamerin kirjassa kuvattu laatikko myös. Se ei ole nähtävästi Getrag, mutta ei myöskään tuo 320:n aski, joten ei siitä suoraan voi päätellä mitään. Mutta voi arvailla, että kaipa ne samalla logiikalla olisi tehty todennäköisesti? Ainakin sen voi alhaalta katsoa, mikä kolmesta vivusta milloinkin liikkuu, kun on laittavinaan vaihteita päälle kepistä. ;)
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

hismajestics kirjoitti:Arvelin tuossa aikaisemmin, että on tullut pieni mittavirhe moottorin ja laatikon uusien kiinnitysten kanssa. Eilen totesin, että laatikko on liian lähellä kardaanitunnelia. Mitat tuli otettua vanhoilla tukikumeilla ja uudet ovat ainakin 10mm korkeammat.

Tänään otin silmän käteen ja huomasin, että W124 laatikon poikkituki (joka nyt pultattuna kiiinni) ja pystärin samainen ovatkin pikkasen erilaisia (jäi parempi kamera himaan mutta tästä varmaan selviää erot).

[ [url=http://i1204.photobucket.com/albums/bb415/hismajestics/Crossmember__comparison_zpsafa89974.jpeg] ][/url]

W124 tuki vaikuttaa muodoltaan olevan "vaaterissa" ja pystärin taasen ei.

Noin nopeasti katsottuna pystärin poikkituen kiinnitys on toisella puolella n. 30mm "korkeammalla" kuin toisella.

[ [url=http://i1204.photobucket.com/albums/bb415/hismajestics/Crossmember_W114__level_zps1b6ddee0.jpeg] ][/url]

Syy miksi tuo pystärin poikkituki skipattiin ja W124 otettin käyttöön on tässä.

[ [url=http://i1204.photobucket.com/albums/bb415/hismajestics/Crossmember_W114__W124_gearbox_mount_trial_fit_zpsbe47ab30.jpeg] ][/url]

[ [url=http://i1204.photobucket.com/albums/bb415/hismajestics/Crossmember_W114__W124_gearbox_mount_trial_fit_2_zpscfd9dd91.jpeg] ][/url]

W124 tukikumi ei suoraan mahdu pystärin poikkituen "sisään" vaikkakin kiinnitykset sopivat.

[ [url=http://i1204.photobucket.com/albums/bb415/hismajestics/Crossmember_W114__W124_gearbox_mount__bolts_fitting_zpsdcf5175b.jpeg] ][/url]

Ajatus on nyt muotoilla pystärin poikkitukea silleen, että W124 tukikumi saadaan mahtumaan koloonsa. Silleen saattaa laatikon pää laskeutua tarpeeksi, niin ei tarvitse lähteä moottorin kiinnityksiä muokkaamaan uudestaan. Let's see :)
Tähän jatkoa...

Testikappaleeksi otettiin kuitenkin E320 vanha laatikon tukikumi. N. 4mm kummaltakin puolelta pois.

Kuva

Ja saatiin mahtumaan koloonsa.

Kuva

Kaikki toimi hienosti (seuraavassa kuvia) ja laatikon pää laskeutui juuri sopivalle toleranssille koriin nähden. Yllätyksenä tuli kuitenkin se, että laatikon pää jäi "keinumaan" moottorinpään kannakkeiden varaan eikä tullut tiukaksi laatikon pään kannakkeessaan. Pähkäiltiin tätä ilmiötä "tallipäällikön" kanssa aika tovin kunnes valkeni, että pystärin laatikon poikkituki oli n. 5mm "syvempi" kuin W124. Tukikumi kiristyi siis ylä- ja alapäästään vähän niinkuin vieteriä venyttäisi. Jäi lepsuksi.

Ratkaisu oli siinä tilanteessa laittaa vastaavankokoinen shimmilevy E320 tukikumin ja pystärin poikkituen väliin. Kiinnitys tulisi tiukemmaksi. Paska homma oli vaan se, että uusi tukikumi oli toisenlainen rakenteeltaan ja samaa rälläkkäkavennusta ei siihen voinut tehdä (uuden kumin rakenteesta ei kuvaa).

Ollaan siis takaisin W124 poikkituen parissa uuden tukikumin kera; poikkituen ja korin väliin tulee vaadittavat välyspalat.
Viimeksi muokannut hismajestics, Ti 29.10.2013 21:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Muttamutta... kardaanista tuli ainakin oikean mittainen ja siitä kiitokset Timpalle (slsl77), joka lyhennyksen täsmensi. Jännä homma oli se, että kumpikaan ei tarkkaan muistanut mistä kohtaa lyhennystarve tuli mitattua kun Ko-Metissa sitä kyseltiin. Päätettiin, "että tosta" :). Hyvä tuli :wink:

Tässä testiasennusta (pystärin laatikon poikkituki vielä paikallaan).

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

hismajestics kirjoitti:
Sergey kirjoitti:
hismajestics kirjoitti:
Sergey kirjoitti:joo nuo just.
Eikös tämä sitten tarkoita, että suunnitelluissa peltivanteissa eteen voisi laittaa 16" ET11 ja taakse 16" ja ET0... :?
Kylä. mutta muista että isoilla jarrusatuloilla varustettuna (eiks sul ollu täs isot jarrutkin? En kattonu edellisiltä sivuilta) perus W124/w210 peltivanne EI mene paikalleen ilman niitä spacereita... Jotkin menee, esim W211 peltivanteet ehkä, olen kokeillut mutta en muista. Kokeile ensin vanteen keskiön sopivuus ennen kuin teetät.
Kyllä, W126 SECin jarrut edessä. Tässä kuvassa on nyt alla olevat W126 vanteet 7x15 ET25, 205x65x15 renkailla.

Kuva

Jos nämä vanteet toimii, niin eikö rakenteilla olevat 16" mersun vanteet silloin myös toimi? Vai pitääkö niissä keskiön sopivuus varmistaa jostain muusta syystä...? :?
Saisiko tähän vielä varmistusta. Onko jotain erityistä syystä miksi tässä tapauksessa keskiön sopivuus pitäisi erikseen varmistaa? Rakenteilla olevat vanteet tehdään siis MB-vanteista.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja Sergey »

kyllä, noista voit ne kait tehdä jos vain kehät pystyy vaihtamaan 15 tuuman keskiöön. kaikki mb vanteet ei silti käy. ne on erilaisia. sovita niitä vanteita mistä siinä ne leveät vanteet teet esim. w211 7.5x16et42
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Sergey kirjoitti:kyllä, noista voit ne kait tehdä jos vain kehät pystyy vaihtamaan 15 tuuman keskiöön. kaikki mb vanteet ei silti käy. ne on erilaisia. sovita niitä vanteita mistä siinä ne leveät vanteet teet esim. w211 7.5x16et42
No tämähän onkin tärkeää tietoa. Olin todellakin siinä uskossa, että Mersun vanteet ovat keskiöiltään samanlaisia :o ja erot ovat lähinnä syvyyssopivuudessa, ET:ssä.

Onko missään listaa noista eri vannetyypeistä, josta voisi ennakolta katsoa ja varmistaa asian?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Ei ole. esim. w124 300-24 malleja ei ole saanut tehtaalta lainkaan peltivanteilla koska mikään malli ei ole sopinut. niissä vakiona alumiinivanne. eroja siis on nimenomaan siinä miten jarrusatula sopii vanteen sisään. mutta w126 jarrut on niin onnettomat ettei sinulla siinä tule ongelma. luulin että sinulla on tuon tekniikan mukaiset jarrut.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
pekkovee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: Ti 06.12.2011 20:13
Paikkakunta: Mäntsälä P

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Nuo vaihdelogiikat on ok

Jos tulee tarvetta siirtäjätangoille, laitas mittoja vaikka privana, mulla jonkilainen lajitelma ylijäämiä eri malleista, helppohan noita on muokatakin lyhemmäks, kierrepakalla vaan jengaa sileelle
Levannon We(l)ho

------------------------
W108 280 SE -70
Unimog 421 -70
Unimog 416 -78
W 124 300 D -86 iceuseonly slayride
Unimog U1700L -86
W 463 300 GD -91
A 124 300 E 24 -93
W 903 313 CDI -00
X 218 250 CDI -14
X 243 300 4Matic -21
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Sergey kirjoitti:Ei ole. esim. w124 300-24 malleja ei ole saanut tehtaalta lainkaan peltivanteilla koska mikään malli ei ole sopinut. niissä vakiona alumiinivanne. eroja siis on nimenomaan siinä miten jarrusatula sopii vanteen sisään.
OK, hyvä tietää. Kiitos tästä.
Sergey kirjoitti:mutta w126 jarrut on niin onnettomat ettei sinulla siinä tule ongelma. luulin että sinulla on tuon tekniikan mukaiset jarrut.
:lol: tää kävi itselläkin aikoinaan mielessä. Mutta kun

W126 painaa 1670 kg ja tekniikan luovuttaja
W124 E320 1635 kg, ja tää mun
W114 1375 kg

niin päättelin, että näillä jarruilla ehkä pärjätään. Katotaan sitten minkä tosiasioiden edessä ollaan kun pääsee testaamaan :)
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

pekkovee kirjoitti:Nuo vaihdelogiikat on ok

Jos tulee tarvetta siirtäjätangoille, laitas mittoja vaikka privana, mulla jonkilainen lajitelma ylijäämiä eri malleista, helppohan noita on muokatakin lyhemmäks, kierrepakalla vaan jengaa sileelle
Jep, kiitos.

Vaikuttais nyt, että tankojen profiilit sopii abt sellaisenaan mutta lyhennyksen vaatii.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3977
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja tomant »

Katso seuraava viesti.

tomant
Viimeksi muokannut tomant, La 02.11.2013 13:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 266
Liittynyt: Pe 31.08.2007 22:21
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja A »

Aihetta käsitelty. Topicin sivuilla, 13(viesti 12. eteenpäin), ja 15(viesti 8. eteenpäin).
--------
W115 240D/3.5 V8/Pystäri
R129 3.0/24/Routakiila
W136 170 S-V 2.0Automat/Vanhus
W903 313cdi
Avatar
petri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1212
Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja petri »

hismajestics kirjoitti:
Sergey kirjoitti:...Huomioitavaa on se että tosiaan tähän autoon suunnitellut AMG PENTA vanteet on 8x16et11 ja 9x16et0...
Nämäkö ovat ko. vanteet?

Kuva

Tuolta huutamaan http://www.ebay.de/itm/251352953754?ssP ... 1423.l2648" onclick="window.open(this.href);return false;
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot

EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja unski »

Kaverilla Saksassa on kiillotetut 8" + 9" 16" ET16 AMG Pentat melkein uusilla Dunlopeilla 1550€ + rahti.

Vastaavat väreiltään, mutta toinen pari 9"

http://www.ebay.de/itm/Mercedes-W107-W1 ... 2953754%26" onclick="window.open(this.href);return false;

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4001
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja Nozki »

unski kirjoitti:Kaverilla Saksassa on kiillotetut 8" + 9" 16" ET16 AMG Pentat melkein uusilla Dunlopeilla 1550€ + rahti.

Vastaavat väreiltään, mutta toinen pari 9"

http://www.ebay.de/itm/Mercedes-W107-W1 ... 2953754%26" onclick="window.open(this.href);return false;

Timppa
No voi jukra, mitä Sofort-kaufen –hintaa pyydetään noista linkin takaa löytyvistä pyöristä. Vielä kun eturenkaista on sallitusta kulutuspinnasta puolet pois ja takana jotkut hemmetin Toyot, niin en ihan olisi valmis tuota hintaa maksamaan vanteista, jotka ovat kuitenkin brittiläiset AMG-kopiot, eivätkä aidot. (Itse ostin vastaavat pelkät vanteet muistaakseni vähän yli 300€:llä, tosin niitä ei ole maalattu eikä hinkattu, ja keskiöissä Mersun tarramerkit AMG:n sijaan. Mutta puhallus ja jauhemaalaus maksaa siihen lisää sen reilu 100€ ja kiillotus lähinnä vain omaa harrastusaikaa…) Ja pilkkuja jos oikein kovasti viilataan, niin tuommoinen AMG-merkki ei kuulu tuon aikakauden vanteisiin (tuohon aikaan niissä oli vain se AMG-teksti ilman nointa suunnikkaita siinä edessä).

Aidon AMG-vannesarjan hinta on yleensä kova, ja se on huomattavasti ymmärrettävämpää kuin näiden pyyntihinta mielestäni…
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja unski »

Moi,

selvennykseksi ja varmistukseksi. Siis kaverillani Saksassa on myynnissä aidot. Nuo oli vain kuvassa kiilotuksen ja värityksen takia. :)

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4001
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja Nozki »

unski kirjoitti:Moi,

selvennykseksi ja varmistukseksi. Siis kaverillani Saksassa on myynnissä aidot. Nuo oli vain kuvassa kiilotuksen ja värityksen takia. :)

Timppa
Hyvä tarkennus! :thumbup:

(Ja hienot vanteet mun mielestäni, eikä ollenkaan kuulosta samalla tavalla ryöstöhinnalta kuin noissa linkin pyörissä, kun tuote kaikkineen on kokonaan eri, vaikka samalta näyttääkin.)
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

petri kirjoitti:
hismajestics kirjoitti:
Sergey kirjoitti:...Huomioitavaa on se että tosiaan tähän autoon suunnitellut AMG PENTA vanteet on 8x16et11 ja 9x16et0...
Nämäkö ovat ko. vanteet?

Kuva

Tuolta huutamaan http://www.ebay.de/itm/251352953754?ssP ... 1423.l2648" onclick="window.open(this.href);return false;
Heh, joo... :)
unski kirjoitti:Kaverilla Saksassa on kiillotetut 8" + 9" 16" ET16 AMG Pentat melkein uusilla Dunlopeilla 1550€ + rahti.

Vastaavat väreiltään, mutta toinen pari 9"

http://www.ebay.de/itm/Mercedes-W107-W1 ... 2953754%26" onclick="window.open(this.href);return false;

Timppa
Näissä varmaan hinta/laatu kohtaa. Ei vaan anna budjetti myöten.
Nozki kirjoitti:
unski kirjoitti:Kaverilla Saksassa on kiillotetut 8" + 9" 16" ET16 AMG Pentat melkein uusilla Dunlopeilla 1550€ + rahti.

Vastaavat väreiltään, mutta toinen pari 9"

http://www.ebay.de/itm/Mercedes-W107-W1 ... 2953754%26" onclick="window.open(this.href);return false;

Timppa
No voi jukra, mitä Sofort-kaufen –hintaa pyydetään noista linkin takaa löytyvistä pyöristä..., jotka ovat kuitenkin brittiläiset AMG-kopiot, eivätkä aidot...

Aidon AMG-vannesarjan hinta on yleensä kova, ja se on huomattavasti ymmärrettävämpää kuin näiden pyyntihinta mielestäni…
Mistä simppelimmin erottaa brittikopiot aidoista AMG-vastaavista? Ja onko kopio huonompi kuin aito?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ei niissä ole käytännös mitää laatueroja. brittikopioissa lukee "Made in britain" :) AMG muistaakseni lukee "Made n W Germany" ja niissä on nuo 7mm pikkureijät pultinreikien välissä kuten KAIKISSA mersun alumiinivanteissa 90 luvun loppuun asti :) Ja AMG malli on minusta ns. sirompi ja kantikkaampi, kaikin osin viimeistellympi.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

hismajestics kirjoitti:Tässä kuva Getragin doglegistä.

[ [url=http://i1204.photobucket.com/albums/bb415/hismajestics/Getragshiftlinkage_zpsb33a7c6d.jpg] ][/url]

Tietääkö joku onko 717.450 ZF samalla logiikalla noiden tankojen asettelun suhteen?
Vastaanpa tähän itse... MB:n Getragissa ja ZF-laatikossa on eri logiikka.

Kuva
1. vaihde 1 ja R
2. vaihde 2 ja 3
3. vaihde 4 ja 5

Ja räjäytyskuvassa itse laatikon pää.

Kuva
194. vaihde 1 ja R
173. vaihde 2 ja 3
182. vaihde 4 ja 5

5 v. keppi kiinnittyy pystärin kardaanitunneliin kahdella alkuperäisellä pultilla (vasen laita) ja kahdella uudella kololla (nuolet).

Kuva
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Sergey kirjoitti:AMG muistaakseni lukee "Made n W Germany" ja niissä on nuo 7mm pikkureijät pultinreikien välissä kuten KAIKISSA mersun alumiinivanteissa 90 luvun loppuun asti :)
Tämä oli hyvä tietää :thumbup:
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Minustakin niillä on suuri merkitys. Barokeissa, kasireijissä, 15 reijissä ymym ym ne on. Mersun huomaamaton pikkujuttu jota muilla ei ole :) ei ees tarkoissa kopioissa!
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4001
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja Nozki »

En ole kyllä muodoissa huomannut mitään eroa Pentan (sen brittiläisen) ja aidon AMG:n välillä. Melberin yms. tekemät kopiot sitten erikseen.

Muttatuota. Brittiläisissä lukee sen em. MADE IN BRITAIN-jutun lisäksi myös PENTA. Sitä pentaa ei aidossa AMG:ssä lue, mutta niissä tosiaan lukee se AMG.

En ollut itse huomannut katsoa mitään pikkureikäasiaa, mutta noin äkkiä nettiä selaamalla löytyy kuvia useammasta sellaisesta AMG-vanteesta, jossa ei ole pikkureikiä.

Tässä esim.
Kuva

Ja pakko vielä todeta, että Mersun museolla Stuttgartissa joskus innoissani valokuvasin Ringo Starrin vanhaa W201 AMG:tä, jossa vanteet ovat jotakuinkin täsmälleen kuin nuo kuvan esittämät. AMG-leima löytyy, pikkureikiä ei. Katselin siis niitä ottamiani kuvia tuossa...
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja Sergey »

no tuossahan oli jo aikaisemmin ne reijälliset linkitettynä käyttäjän "Petri" toimesta 8)
http://www.ebay.de/itm/251352953754?ssP ... 1423.l2648" onclick="window.open(this.href);return false;

tältä siis näyttää aito keskiö, MB varaosanumero 7400100, muu o feikkii hei! :lol: Nämähän on siis ultraharvinaisia, suurinosa on noita made in britain PENTA malleja missä ei ole yhtään mitään vikaa :) Ja sitäpaitsi, on olemassa esim 7x15et35 aito AMG 740 alkuisella varaosanumerolla jossa näitä reikiä ei ole!
Kuva
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Vastaa Viestiin