Siekkinen kirjoitti:Siihen "torque capsul" ruuviin en ole vielä koskenut mutta kokeilitko tai ymmärsitkö paremmin tuosta lontoon kielestä että miten se käytännössä vaikuttaa? Tajusin että auki ruuvaamalla tyhjäkäyntikierrokset laskee mukavasti mutta mikä haitta sillä oli? Ja vastaavasti mitä tapahtu kun sitä ruuvas kiinni päin?
sillähän sitä voimaa saa, eli se on se oikea vetävien kierroksien ruuvi, (torque = vääntö) eikä se max. kierrosten ruuvi, mistä täällä on hölisty

jolla siis säädetään niitä tyhjiä "ylikierroksia"... mitä enemmän tuo torque capsul ruuvi on auki, niin sitä alhaisemmilla kierroksilla syöttö alkaa leikkautumaan... tuo oma vetää kuin miuli yläkierroksilla nyt, enkä ole uskaltanut sitä kovin korkealle edes kierrättää, max. kierroksista ei ole tällä hetkellä oikein mitään hajua, eilen se kuitenkin ryntäytti reilusti yli 6000 rpm paikallaan, kun kerran kokeilin mitä kiertää

aikaisempi asetus max. kierroksille oli siis 5750 rpm ja siinä pysyivät hienosti, mutta kun säädin tuota torque capsulia sen jälkeen, niin kierroksia saattoi tulla 1000 rpm lisää

siis niitä "ryntäytys kierroksia", kai ne kierrokset tasaantuis alemmas, mutta kiihtyvyyden lain mukaan ne menee ensin reilusti yli sen mitä on asetettu, koska syöttöä ei nyt leikata niin rajusti jo alempaa... vingahtaa nyt siis kuin bensakone yläkierroksilla

pitää kyllä muistaa ruuvata niitä max. kierroksia alemmas, ettei ne riko tuota katsastuksen savutustestissä

joku 5500 rpm piisaa mulle ihan hyvin, kun ei vapari enää hengitä yläkierrokilla riittävästi... ja siksi tuo savuttikin niin pirusti eilen yläkierroksilla, kun syöttöä ei leikattukaan enää siinä 4000 rpm kohdalla/jälkeen vaan annettin näköjään täyttä ruoka-annosta ihan loppuun asti, koneen hapenottokyky oli vain romahtanut jo aikoja sitten, kun ei ole sitä puhallinta...
eli aukipäin ruuvaus leikkaa syöttöä jo alemmilta kierroksilta alkaen ja kierrokset laskee todella nopeasti kuin "veitsellä leikaten" kaasua höllätessä (saattaa olla myös yksi osasyy siihen bonanzaan manuaalien kanssa

eli pumppu alkaa heijata kierroksia, kun säätö on liian nopeassa mallissa, syöttö max. syöttö off, syöttö max. syöttö off... ) kiinnipäin ruuvaus taas nostaa syötön leikkautumis kierroksia, eli tuo niitä "vetäviä kierroksia" lisää... raja säätämiselle tulee siinä vastaan, kun kierrokset alkaa laskea liian hitaasti tai jäävät huutamaan, itse jätin siihen, että korvakuulolta ne laskee jouhevasti kierroksilta tyhjäkäynnille, ilman sitä "hurnahtamista", kun pumppu lisää syöttöä, ettei kone sammu... tänään tuo ei enää niin häirinnyt, kun kierrokset ei ajossa niin nopeasti laskeneet (kunnoin moottorijarrutus nyt ei automaatilla onnistu muutenkaan)