Ruiskutuspumpun säätäminen

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

napa kirjoitti:
keef kirjoitti:
TimoN kirjoitti:Mikähän ruuvi se toisiks ylimmäinen sit lie? Kierroksen säätöruuvin ja tyhjäkäyntiruuvin välis. Näistä kummastakaan ruuvista ei oo kerrottu esim. siin pumpun kuvassa.

Se on ruuvi mihin ainakaan ei saa koskee.
tämä on yksi lainaus heti tuolta ekalta sivulta ja vois päivittää näitä säätöohjeita niin, että se nyt on se tärkein ruuvi, mitä PITÄÄ ruuvata, jos aikoo saada pumpusta jotain järkevää ulos... eli tehoa ja kunnollisen tyhjäkäynnin...
Tätä olen monelle yrittänyt selittää että siitä saadaan tyhjäkäynnille lisää säätövaraa. Mutta se on tosiaan paljon herkempi kuin nuo muut "lailliset :D " ruuvit.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja napa »

veskola kirjoitti:Ohjeet on tehty sillain, että se tosiaan onnistuu kotipihalla perusjampalta ilman, että siinä tuhrataan monta iltaa ja ajetaan kymmen testilenkkiä. Sen takia muihin ruuveihin ei saa kajota. Kansi auki, ruuvaus ja kansi kiinni, se on kuin keski-ikäisen sukupuoliyhdyntä ! Niin ja lähtökohta on normaali, tehtaan vireissä olava auto, ei mikään frikiti.

Jos ohjeisiin jotain tarttis lisätä on se kaasuvaijerin löysentäminen.
halutaanko tänne nyt kunnon säätöohjeet vai ei :think: koska jos pysytään vain noissa kahdessa ruuvissa, niin koko ruuvauksessa ei ole mitään ideaa... jätetään siis ainakin 50 % pumpun kapasiteetista käyttämättä :? lisäksi nuo ruuvit on nimetty/selitetty ihan väärin muutenkin tuolla sun ohjeessa... tai ainakin osa niistä... kai nyt edes sen saa selittää, miten kierrokset saa laskemaan normaalisti tai niiden laskunopeuden säätö... niitä ei todellakaan säädetä mistään tyhjäkäyntiruuvista :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja napa »

Siekkinen kirjoitti:
napa kirjoitti:
keef kirjoitti:
TimoN kirjoitti:Mikähän ruuvi se toisiks ylimmäinen sit lie? Kierroksen säätöruuvin ja tyhjäkäyntiruuvin välis. Näistä kummastakaan ruuvista ei oo kerrottu esim. siin pumpun kuvassa.

Se on ruuvi mihin ainakaan ei saa koskee.
tämä on yksi lainaus heti tuolta ekalta sivulta ja vois päivittää näitä säätöohjeita niin, että se nyt on se tärkein ruuvi, mitä PITÄÄ ruuvata, jos aikoo saada pumpusta jotain järkevää ulos... eli tehoa ja kunnollisen tyhjäkäynnin...
Tätä olen monelle yrittänyt selittää että siitä saadaan tyhjäkäynnille lisää säätövaraa. Mutta se on tosiaan paljon herkempi kuin nuo muut "lailliset :D " ruuvit.
tuo on osittain väärin ilmaistu, että siitä saadaan lisää säätövaraa... sillä nimenomaan SÄÄDETÄÄN se tyhjäkäynti... ja jos siihen ruuviin ei satu, niin kyllä ruuvaus jää niin aneemiseksi, että ei ihme jos pumppupajoilla piisaa töitä ja sitten kun pumppupajan mies säätää pumpun niin, että kopeloi myös sitä ruuvia, niin kyllä ollaan ihmeissään ja aivan onnesta soikeina maksetaan se 400 € pumpun säätämisestä :lol:

enkä minä ole ainoa joka tälläkin foorumilla tietää, kuinka mersun rivipumppu säädetään kotioloissa hyväksi, minäkin tiedän heti luetella varmaan 10 tyyppiä... siekkinen nyt on yksi ja...

mutta kyllä mä tässä jossain vaiheessa yritän saada ne 2.0 säätöohjeet järkevään muotoon ja yleiseen jakoon, jos ei muuten, niin veskolan kiusaksi :twisted:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

napa kirjoitti:tuo on osittain väärin ilmaistu, että siitä saadaan lisää säätövaraa... sillä nimenomaan SÄÄDETÄÄN se tyhjäkäynti... ja jos siihen ruuviin ei satu, niin kyllä ruuvaus jää niin aneemiseksi, että ei ihme jos pumppupajoilla piisaa töitä ja sitten kun pumppupajan mies säätää pumpun niin, että kopeloi myös sitä ruuvia, niin kyllä ollaan ihmeissään ja aivan onnesta soikeina maksetaan se 400 € pumpun säätämisestä :lol:
No vähän huonosti oli kyllä muotoiltu mutta siis sillä ruuvilla voidaan säätää lisää ja kunnolla sitä tyhjäkäyntiä. Eli kun toisesta ruuvista loppuu vara niin tuosta sitten voi säätää. Niin monelle oon jo joutunu ruuvailemaan pumppua että on ollu pakko kokeilla muitakin ruuveja josko niistä sais sääjöt kohilleen :lol:

Edit. Tänään viimeks tuossa puolisen tuntia sitten ruuvailin yhen om602 pumpun katsastuskuntoon kun siitä puuttui alppikello niin joku vajaa vartin homma tuo oli :lol:
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

napa kirjoitti:jos ei muuten, niin veskolan kiusaksi :twisted:
Siitä tuloo bannia vielä... :?

Lähetä nyt mulle ainakin yv:nä ennen sitä :!: :lol:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja napa »

Pakardinen kirjoitti:
napa kirjoitti:jos ei muuten, niin veskolan kiusaksi :twisted:
Siitä tuloo bannia vielä... :?

Lähetä nyt mulle ainakin yv:nä ennen sitä :!: :lol:
tuossa on nuo lontoon kieliset ohjeet, jotka eilen löysin, näillä pääsee jo pitkälle (ainakin pidemmälle, kuin veskolan ohjeilla :wink: )

http://yes.planet.ee/foorumid/dislapump/

tuossa on ensin vanhemman MW pumpun ohjeita ja sitten sivun puolivälissä alkaa uudemman M pumpun ohjeet...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja napa »

Siekkinen kirjoitti:
napa kirjoitti:tuo on osittain väärin ilmaistu, että siitä saadaan lisää säätövaraa... sillä nimenomaan SÄÄDETÄÄN se tyhjäkäynti... ja jos siihen ruuviin ei satu, niin kyllä ruuvaus jää niin aneemiseksi, että ei ihme jos pumppupajoilla piisaa töitä ja sitten kun pumppupajan mies säätää pumpun niin, että kopeloi myös sitä ruuvia, niin kyllä ollaan ihmeissään ja aivan onnesta soikeina maksetaan se 400 € pumpun säätämisestä :lol:
No vähän huonosti oli kyllä muotoiltu mutta siis sillä ruuvilla voidaan säätää lisää ja kunnolla sitä tyhjäkäyntiä. Eli kun toisesta ruuvista loppuu vara niin tuosta sitten voi säätää. Niin monelle oon jo joutunu ruuvailemaan pumppua että on ollu pakko kokeilla muitakin ruuveja josko niistä sais sääjöt kohilleen :lol:

Edit. Tänään viimeks tuossa puolisen tuntia sitten ruuvailin yhen om602 pumpun katsastuskuntoon kun siitä puuttui alppikello niin joku vajaa vartin homma tuo oli :lol:
tyhjäkäyntihän pitää säätää näissä pumpuissa niin, että se säätyy pumpun tyhjäkäynti säätimen säätämänä siihen mitä halutaan, eli vähän samaan tapaan, kuin cumminsin koneessa säädetään niitä korotettuja kierroksia, kun käytetään vaikka hiabia... eli rajakierros säädöllä, jos kierrokset meinaa nousta yli määrätyn, pumppu rajoittaa syöttöä ja jos kierrokset laskee säädetyn alle, niin pumppu vastaavasti lisää syöttöä, hyvin yksinkertaista... silloin jos tyhjäkäynti kierrokset ei ole oikein säädetty, kone ei käy kylmänä/rasituksen alla kunnolla ja kuumana taas huutaa yli 1000 rpm. onko se siten hyvä, ehkä veskolan mielestä näin on :wave: eli jos pumppu käyttäytyy noin, silloin se on väärin säädetty... tuosta pisteestä taas voidaan syöttöruuvista ruuvata paljonkin vielä lisää syöttöä ja pitää tyhjäkäynti kurissa, kun uskalletaan sattua niihin muihinkin ruuveihin... ruokaa saadaan pumpusta irti vaparille ihan liikaa ja maltillisille turbotuksillekin riittäviin asentoihin... kunnon ST pumppua ei 5.5 mm elementeillä kuitenkaan tehdä, koska sitten menee jo niin pitkäksi ruiskutusajat, että ei nyt sentään ihan mahdottomia...

tyhjäkäynnin siis saa säädettyä pumpusta niin, että se on kuin tehtaan jäljiltä, vaikka syöttöruuvi olisi missä asennossa, siksi ne hiton ruuvit sinne pumppuun on ylipäätään laitettukin :wink: tarkoituksena on siis opettaa/saattaa yleiseen tietoon, että pumpun säätövara EI ole silloin loppu, kun tyhjäkäynnin kanssa alkaa ongelmat, silloin on vain ylitetty se piste, jolloin tyhjäkäynnin tehdas asetukset ei kykene sitä enää säätämään ja ne pitää siis "kohdistaa" uusiksi (tyhjäkäynnin hienosäädön ja sen "kielletyn" ruuvin yhteispelillä)

tuossa kun kävin "iltalenkillä" kurikassa, niin kokeilin ottaa alppikellosta vielä 2 kierrosta pois (lisätä syöttöä...) ja nyt voimaa alkaa kyllä olemaan täyskaasulla jo ihan liikaa tuolle vanhalle ja väsyneelle 722.4 laatikolle :thumbdown: se luistaa ihan pirusti ja toiminta on muutenkin aika tönkköä (paineita on lisätty jo ehkä liikaakin...) pintakaasulla ajellessa ei kyllä tarvitse yhtään hävetä, että on matkassa vanhalla vapari mersulla, ei tuolla ainakaan toiseksi jää liikennevalo lähdöissä, vaikka vierellä oliskin uudempi cdi/tdi koneinen diesel, ne kerää vielä paineita, kun olen jo saavuttanut sen 50 km/h tavoite nopeuden :D alakierroksilla on siis voimaa ja turbokoneet ei ole tässä asiassa yhtään paremmassa asemassa... maantiellä tietysti voima jyllää niissä sitten eri tahtiin, mutta en minä tuohon enää yhtään enempää voimaa kaipaa normaali ajoon...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Siihen "torque capsul" ruuviin en ole vielä koskenut mutta kokeilitko tai ymmärsitkö paremmin tuosta lontoon kielestä että miten se käytännössä vaikuttaa? Tajusin että auki ruuvaamalla tyhjäkäyntikierrokset laskee mukavasti mutta mikä haitta sillä oli? Ja vastaavasti mitä tapahtu kun sitä ruuvas kiinni päin?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja napa »

Siekkinen kirjoitti:Siihen "torque capsul" ruuviin en ole vielä koskenut mutta kokeilitko tai ymmärsitkö paremmin tuosta lontoon kielestä että miten se käytännössä vaikuttaa? Tajusin että auki ruuvaamalla tyhjäkäyntikierrokset laskee mukavasti mutta mikä haitta sillä oli? Ja vastaavasti mitä tapahtu kun sitä ruuvas kiinni päin?
sillähän sitä voimaa saa, eli se on se oikea vetävien kierroksien ruuvi, (torque = vääntö) eikä se max. kierrosten ruuvi, mistä täällä on hölisty :wink: jolla siis säädetään niitä tyhjiä "ylikierroksia"... mitä enemmän tuo torque capsul ruuvi on auki, niin sitä alhaisemmilla kierroksilla syöttö alkaa leikkautumaan... tuo oma vetää kuin miuli yläkierroksilla nyt, enkä ole uskaltanut sitä kovin korkealle edes kierrättää, max. kierroksista ei ole tällä hetkellä oikein mitään hajua, eilen se kuitenkin ryntäytti reilusti yli 6000 rpm paikallaan, kun kerran kokeilin mitä kiertää :oops: aikaisempi asetus max. kierroksille oli siis 5750 rpm ja siinä pysyivät hienosti, mutta kun säädin tuota torque capsulia sen jälkeen, niin kierroksia saattoi tulla 1000 rpm lisää :think: siis niitä "ryntäytys kierroksia", kai ne kierrokset tasaantuis alemmas, mutta kiihtyvyyden lain mukaan ne menee ensin reilusti yli sen mitä on asetettu, koska syöttöä ei nyt leikata niin rajusti jo alempaa... vingahtaa nyt siis kuin bensakone yläkierroksilla :wink: pitää kyllä muistaa ruuvata niitä max. kierroksia alemmas, ettei ne riko tuota katsastuksen savutustestissä :problem: joku 5500 rpm piisaa mulle ihan hyvin, kun ei vapari enää hengitä yläkierrokilla riittävästi... ja siksi tuo savuttikin niin pirusti eilen yläkierroksilla, kun syöttöä ei leikattukaan enää siinä 4000 rpm kohdalla/jälkeen vaan annettin näköjään täyttä ruoka-annosta ihan loppuun asti, koneen hapenottokyky oli vain romahtanut jo aikoja sitten, kun ei ole sitä puhallinta...

eli aukipäin ruuvaus leikkaa syöttöä jo alemmilta kierroksilta alkaen ja kierrokset laskee todella nopeasti kuin "veitsellä leikaten" kaasua höllätessä (saattaa olla myös yksi osasyy siihen bonanzaan manuaalien kanssa :think: eli pumppu alkaa heijata kierroksia, kun säätö on liian nopeassa mallissa, syöttö max. syöttö off, syöttö max. syöttö off... ) kiinnipäin ruuvaus taas nostaa syötön leikkautumis kierroksia, eli tuo niitä "vetäviä kierroksia" lisää... raja säätämiselle tulee siinä vastaan, kun kierrokset alkaa laskea liian hitaasti tai jäävät huutamaan, itse jätin siihen, että korvakuulolta ne laskee jouhevasti kierroksilta tyhjäkäynnille, ilman sitä "hurnahtamista", kun pumppu lisää syöttöä, ettei kone sammu... tänään tuo ei enää niin häirinnyt, kun kierrokset ei ajossa niin nopeasti laskeneet (kunnoin moottorijarrutus nyt ei automaatilla onnistu muutenkaan)
Viimeksi muokannut napa, Ma 24.09.2012 23:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

No pittääpä iteltä pyöräytellä tuota suuntaan ja toiseen kun kerkiää niin näkee käytännössä miten se vaikuttaa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja napa »

Siekkinen kirjoitti:No pittääpä iteltä pyöräytellä tuota suuntaan ja toiseen kun kerkiää niin näkee käytännössä miten se vaikuttaa.
se on onneksi helppo homma, lukitusmutteri vain auki ja varovasti kiristää kierros kerrallaan (pyörii ihan sormin...) ja aina välillä kokeilee, kuinka kierrokset palautuu, kone saa käydä koko ajan, niin ei mene koko päivää siihen hommaan... sitten kun kierrokset alkaa laskemaan hitaammin, niin sitten varovasti, 1/4 kierrosta kerrallaan on varmaan hyvä säätö tahti...

löysäämisestä ei ole mielestäni mitään hyötyä, pumppu muuttuu sillä vain entistä enemmän on/off tyyppiseksi ja syöttökin leikautuu aina vain alempaa, paitsi tietysti jos kierrokset jää makaamaan, se on paras asento voiman kannalta, että ollaan hyvin lähellä sitä pistettä...

muistat varmaan, kun mulla oli perjantaina se ongelma, että kone ei jaksanut ottaa ajossa yli 3000 rpm kierroksia, silloin se tais olla aika ulkona se torque capsul ruuvi ja yhdessä onnettoman syötön kanssa ne vei täysin voimat moottorista 3000 rpm jälkeen... paikallaan kyllä kierti, mutta ajossa ei tosiaan teho riittänyt edes 100 km/h nopeuteen kunnolla...

ja veskolalle vielä terveisiä, että mitään ei opi, jos ei kokeile :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja napa »

tuossa yksi aiheesen liittyvä video... itse säädin tuon torque capsulin 1 mm... shimmasin siis niillä prikoilla, eli puristetaan kasaan ruuvipenkissä, sokka pois, välilevyjä pois sokan alta riittävä määrä, jos ei ole tuossa 0.5 mm - 1.5 mm haarukassa parasta alavääntöä ajatellen...

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=6z2qJx1yHoI[/youtube]

veskolan ei luultavasti kannata katsoa koko videota, ettei tule paha mieli :think: :wave:

edit: sama video olikin näemmä laitettu jo parisivua sitten johanin toimesta, että kai veskola on voinut tuon jo epähuomiossa katsoa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja veskola »

Pistä vain niitä ohjeita, minä kun en harrasta noita vapareiden ruuvvausta. On se niin aneemista touhua :lol: napa on taas väärässä paikassa väärään aikaan: Etusivu » MB-Keskustelut » Turbot » Ruiskutuspumpun säätäminen
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5543
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja S202 »

Kuva

Lisääkö tuo ison ruuvin ruuvaaminen siis vaan maksimikierroksia, mikä on se torque capsul ruuvi? Mä luulin että tosta isolla lukitusmutterilla olevasta ruuvistaa säädetään just sitä syötön leikkausta korkeemmille kierroksille :roll:
S124 300TE
W124 300D
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja napa »

S202 kirjoitti:Lisääkö tuo ison ruuvin ruuvaaminen siis vaan maksimikierroksia

kyllä... no, vaikuttaa se välillisesti tietysti niihin vetäviinkin, mutta pääasiallinen vaikutus on max. kierrokset...
S202 kirjoitti:mikä on se torque capsul ruuvi? Mä luulin että tosta isolla lukitusmutterilla olevasta ruuvistaa säädetään just sitä syötön leikkausta korkeemmille kierroksille :roll:
torque capsul on syöttöruuvin ja max. kierrosten ruuvin välissä oleva, eli toinen alhaalta lukien... niin sitä on luullut moni muukin näköjään :wink: ja siis tottakai se vaikuttaa myös vetäviin kierroksiin, jos max. kierroksia nostetaan, mutta oikea tapa vaikuttaa niihin vetäviin kierroksiin on säätää niitä tuosta torque capsul säädöstä... silloin ei tarvitse ottaa sitä ylikierros riskiä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja napa »

veskola kirjoitti:Pistä vain niitä ohjeita, minä kun en harrasta noita vapareiden ruuvvausta. On se niin aneemista touhua :lol: napa on taas väärässä paikassa väärään aikaan: Etusivu » MB-Keskustelut » Turbot » Ruiskutuspumpun säätäminen
jos nyt ei puututa tuohon epäolennaiseen asiaan, että juuri mun autossa turboa ei satu olla (ainakaan nyt... tai edes remmiä, mutta porissa kuulemma saa katsastettua näitä vähäpäästöisiäkin nykyään "ST kamoilla" :lol: että mistäs sen tulevaisuuden tietää, vaikka joskus tuossakin olisi ahdin), niin nämä neuvot ja ohjeet on kyllä tarkoitettu nimenomaan niille, joilla se turbo siellä autossa sattuu olla :wink: vaparissahan säätäminen loppuu siihen, kun kone tukehtuu polttoaineeseen, toisin kuin turbossa voidaan lisätä koneen saamaa happimäärää aika reilusti ja pumpun kapasiteettiä voidaan hyödyntää ihan eri tavoin...

aamulla löysäsin alppikelloa vielä 1 kierroksen, kun oli tiedossa tuollainen n. 100 km ajelu ja ajattelin sen käyttää hyödyksi tässä säätö asiassa... tehot lähti taas laskuun ja savun määrä täyskaasu kiihdytyksessä oli aika runsaan puoleista :thumbdown: alakierroksille ei parannusta vetoihin, mutta yläkierrokset siis jo kärsivät, mutta anna olla, jos olis ollut turbo, niin kyllä olis ollut voimaakin...

suurin este kotisäätäjälle on ollut tuo tyhjäkäynnin menetys, joko alakierros voiman osalta tai tyhjäkäynti kierrosten karkaminen omille tuhatluvuille tai molemmat samalla kertaa... sen ongelman poistamiseen tässä nyt enemmän keskitytään ja nuo muut säätämis mahdollisuudet tulee ikään kuin bonuksena, kun opitaan säätämään se tyhjäkäynti oikeaksi... se on ihan sama, onko autossa turbo vai ei, tyhjäkäynnin ongelmat koskee molempia konetyyppejä ihan samalla tavoin... ja vaikuttaahan se aina turbon heräämiseenkin, kun saadaan myös alas sitä syöttöä kunnolla...

aikuisten oikeasti, mä haluan ihan tosissani auttaa/tuoda näitä ihan perusasioita paremmin tiedoksi harrastajien keskuuteen... ja ainahan sitä pitää pieni pilke silmäkulmassa olla...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5543
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja S202 »

Joo, paska kun tosta 200:sesta joutuu ottamaan suodatinjalan pois nii ei voi käyttää kun säätelee. Minkähän verran tota torque capsulia suurinpiirtein ruuvais? Syöttöä on n. pari kierrosta ja mustaa tulee polkaistessa jonkun verran ja vedossa aivan vähän. Aika tukkoinen se on yläkierroksilla että jos sitä vielä vähän säätelis :roll:
S124 300TE
W124 300D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mistäs se sitten johtuu kun me säädettiin 601:n pumppu jonnekkin 150 - 170 hp välimaastoon ilman tyhjäkäyntiongelmia, eli sullako on vaparissa jo kovemmat tehot :D
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja napa »

veskola kirjoitti:Mistäs se sitten johtuu kun me säädettiin 601:n pumppu jonnekkin 150 - 170 hp välimaastoon ilman tyhjäkäyntiongelmia, eli sullako on vaparissa jo kovemmat tehot :D
älä nyt heittäydy ihan älykääpiöksi...

monihan on valitellut, että halausi vieläkin enemmän lisätä syöttöä, mutta kun se tyhjäkäynti...

ja tuon monivenan pumppu antaa nyt kyllä niin paljon soppaa, että jos olis se turbo ja sais poltettua kaiken syötetyn polttoaineen, niin taatusti olis enemmän hevosia, kuin tuo 150-170 hp... (yhden lisäsylinterin ja monivena kertoimen kanssa se tarkoittais varmaan jotain 190-220 hp :think: mikä nyt ei vielä edes ole paljoa...)

voihan tuossa ollakin jo se 150 hp vaparina, mistäs sen tietää... vakionahan näissä on se 113 hp :think: mutta enempää tuosta ei siis tehoa tunnu saavan mitä nykyisillä säädöillä, savua kylläkin :D savun määrästä päätellen alppikellon rajoitus poistettuna ja turbolla avustettuna, niin yli 300 hp ei pitäis olla ongelma, että on tuolla huomattavasti enemmän syöttöä, kuin siinä teidän 150-170 heppaisen pumpussa...

enemmän tuo savua lykkää putkesta tyhjäkäynniltä polkaistessa, kuin moni 7 elementeillä ja morkoolilla rajoitetut turbon pumput, sitä mustaa tuubaa tulee siis putken täydeltä, jos ruuvaan alppikellosta rajoituksen pois...
Viimeksi muokannut napa, Ti 25.09.2012 14:53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja napa »

S202 kirjoitti:Joo, paska kun tosta 200:sesta joutuu ottamaan suodatinjalan pois nii ei voi käyttää kun säätelee. Minkähän verran tota torque capsulia suurinpiirtein ruuvais? Syöttöä on n. pari kierrosta ja mustaa tulee polkaistessa jonkun verran ja vedossa aivan vähän. Aika tukkoinen se on yläkierroksilla että jos sitä vielä vähän säätelis :roll:
sitä ei summissa oikein voi ruuvailla :thumbdown: pumppupenkissä tai sitten auton käydessä sitä pitää säätää (tai ainakin pitää aina puolenkierroksen säätämisen jälkeen tarkistaa, kuinka kierrokset palautuu...) kai sinne pumpun ja suodatinjalan väliin 200D:n koneessa nyt senverran sormet (tai taivutetut kärkipihdit ym.) mahtuu, että voi käydessä säätää tai sammuksissa ja kokeilla käyntiin jne.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja AM »

Ei tartte ottaa 200D:stä suodatinjalkaa pois. Ahdastahan siellä on mutta onnistuu kyllä.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja veskola »

napa kirjoitti:älä nyt heittäydy ihan älykääpiöksi...
Etkös tiedä että seura tekee kaltaisekseen :D

300hp vapari nelonen on nyt nähty :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja napa »

veskola kirjoitti:
napa kirjoitti:älä nyt heittäydy ihan älykääpiöksi...
300hp vapari nelonen on nyt nähty :lol:
mistä sä nyt höyrit :shock:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja xr »

S202 kirjoitti:[ http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0091.jpg ]

Lisääkö tuo ison ruuvin ruuvaaminen siis vaan maksimikierroksia, mikä on se torque capsul ruuvi? Mä luulin että tosta isolla lukitusmutterilla olevasta ruuvistaa säädetään just sitä syötön leikkausta korkeemmille kierroksille :roll:
kyllä isosta ruuvista ruuvataan maksimi kierrokset mitä esim. auto kiertää paikallaan tällä säädöllä ei ole mitään tekemistä vetävien kierrosten kierroslukuun jos ennen säätöä on vetävät kierrokset alkaneet leikkautua esim. 4500rpm niin se pysyy samana vaikka tuon ruuvin ruuvais pohjaan
torque ruuvi taas vaikuttaa syöttön määrään tilanteessa jossa kaasua painetaan lisää vetävällä kierrosluku alueella kaasun vaste muuttuu samalla vetävien kierrosten maksimi alue muuttuu
en suosittele tämän ruuvin säätöä vakioa kokoonpanolla oleviin autoihin oli turpo tai ei
navan autossa tuota ruuvia on joku varmaan aiemmin pyöritellyt
jos pumppu on vakio säädössä niin kyllä puolitoista viiva kaks kierrosta pitää riittää syötön lisäykseksi siitä alanurkan ruuvista

pumpun keskipako painot toimivat tavallaan kaks vaiheisesti torque ruuvin takana oleva heikko jousi säätää vetävien kierrosten alueen kun kierosten noustessa korkealle keskipako painot kyykyttävät tämän jousen jolloin ei enää syöttö lisäänny yhä kierrosten noustessa keskipako painot nojaavat nyt maksimi kierros säätöruuvin alla olevaa vahvaa jousta vasten jousen antautuessa syöttö putoaa nopeasti
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5543
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja S202 »

AM kirjoitti:Ei tartte ottaa 200D:stä suodatinjalkaa pois. Ahdastahan siellä on mutta onnistuu kyllä.
No aika ahdasta on joo jos meinaa ruuvata sitä max kierrosruuvia, ei taida edes se ~30mm lukitusmutterin hylsy mahtua väliin. Tosi sitä ei näköjään tarvi ruuvata, aattelin että ruuvais vähä takas ettei kierrä liikaa. Kyllähän tuota torqueruuvia vois kierroksen ruuvata ja samalla kierros syöttöä, tällä autolla kun ajetaan pääasiassa kaasu pohjassa(viisainta toki olis ettiä pitempi kone ton nuhapumpun tilalle)
S124 300TE
W124 300D
TS_W124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 202
Liittynyt: Ke 10.08.2011 23:53

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja TS_W124 »

Mikäs ruuvi tuo toiseksi ylin on? Siis tyhjäkäyntiruuvin ja max kierrosten välissä.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja napa »

TS_W124 kirjoitti:Mikäs ruuvi tuo toiseksi ylin on? Siis tyhjäkäyntiruuvin ja max kierrosten välissä.
se on se paljon puhetta aiheuttanut "kielletty ruuvi" :D toiselta nimeltään tyhjäkäynnin tasaus ruuvi... juuri sen avulla saadaan kuriin se tyhjäkäynnin karkaaminen liian suureksi ja voimaa tyhjäkäynnille (tyhjäkäynnin hienosäädön kanssa), kun on ruuvattu syöttöä lisää (enemmän kuin se 1.5 kierrosta, minkä pumppu kestää juuri ja juuri "sekoamatta", jos muihin ruuveihin ei kosketa, kuin syöttöön ja tyhjäkäyntiin...)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Paskahousu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 05.02.2012 18:23

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Paskahousu »

Auto 300D -87, syöttöä 2, kierros max rinkiä, tyhäkäynti ruuvi niin ulos kun sai. Mustaa ei tule kuin nimeksi ja tarvis syöttöä lisää.. Mutta kun ruuvaa pikkuusenki lisää syöttöä nii jää ne kierrokset leijaamaan.. Mitä ruuvia mihin päin? Järkeviä vastauksia ,kiitos!
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja napa »

Paskahousu kirjoitti:kun ruuvaa pikkuusenki lisää syöttöä nii jää ne kierrokset leijaamaan.. Mitä ruuvia mihin päin? Järkeviä vastauksia ,kiitos!
leijaamaan :think: siis eivät laske tyhjäkäynnille (alle 1000 rpm) vai jäävät huutamaan johonkin 3000 rpm ja laskevat sieltä hitaasti tai ei ollenkaan......

jos jäävät tuonne 3000 rpm paikkeille, niin sitten tuota torque capsulia (toinen alhaalta, syöttöruuvin ja max. kierrosten välissä) aukipäin kierros tai enemmän (riippuu myös siitä ruuvaatko vielä lisää sitä syöttöruuvia), nyt se yrittää pitää vetävillä kierroksilla niitä kierroksia koneessa, missä se on korkeimmillaan käynyt...

jos taas tuo leijaaminen tarkoittaa sitä, että tyhjäkäynti jää liian suureksi, mutta kierrokset kyllä laskee nopeasti, niin sitten tyhjäkäynnin tasausruuvin ja tyhjäkäynnin hienosäätö ruuvin yhteispelillä... näihin ei voi antaa mitään yleisohjetta, että kuinka monta kierrosta mihinkin suuntaan, vaan homma on tehtävä kokeilemalla (alle 1/2 kierroksen kertasäädöillä tyhjäkäynnin tasausruuviin...)

muuten tuo sun pumppus kuulostaa käytökseltään sellaiselta, millainen tuo omakin oli... mustaa ei mitenkään, eikä voimaa, mutta jos yritti vielä lisää syöttöä, niin tyhjäkäynti vituiksi (mulla tuo torque capsul oli varmaan niin kaukana hyvästä, että ei jääneet sentään kierrokset "päälle", mutta liian kaukana ollessaan leikkas myös sitä syöttöä jo varmaan siinä 3000 rpm kohdalta alkaen)

oletko itse jo aikaisemmin yrittänyt säätää syöttöä, vai onko sekin pumppu jonkun muun jäliltä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Jesse_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Ke 14.09.2011 01:15

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Jesse_ »

Mä oon 250D:stä ruuvannu noin 2kierrosta lisää syöttöä ja max kierroksia 1-2kierrosta, enenpää ei voinu laittaa syöttöä kun kierrokset ei laskenu tarpeeks nopeesti alas. En noihi muihi ruuveihin viittiny koskee lainkaa. Eipä tost kovin tehokasta saa niin oon jo "uutta" autoo varten säästäny rahaa. Saattaa olla että merkki vaihtuu kun talveks oon vähä nelivetoista bensaturbo autoo katellu. Audi s4/s6 2.2t olis ainaki yks vaihtoehto. Mersun voin jättää sit kakkosautoks, kulutukses saattaa olla vähän eroa mut onha noi iha erillaisii autojakin :)
Vastaa Viestiin