W114 Coupe w/ M104 E320. Muutoskatsastettu, 22%.

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1096
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Tätä Pentakeskustelua kun seuraa niin välillä tulee kyllä semmoista legendaa ja mutua että huhhuh.

Suosittelen jokaiselle lukemaan ns. Pentaraamatun: http://www.benzworld.org/forums/w126-s- ... rence.html" onclick="window.open(this.href);return false;
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja unski »

Kaverilla Saksassa on kiillotetut 8" + 9" 16" ET16 AMG Pentat melkein uusilla Dunlopeilla 1550€ + rahti.

Vastaavat väreiltään, mutta toinen pari 9
Nämä on jo myyty.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Mistä Mersusta/muusta merkistä löytyisi lyhyempi tai kapeampi jarrujen pääsylinteri? Mittailen tuossa etujarrujen liitoskohtaa (lähimpänä jarrutehostinta) ja oikealle etujarrulle lähtevään ei mahdu edes banjo kiinni. Ahdistaa muoviseen imusarjaan.

Kuvia tulossa selventämään tilannetta mutta osaako joku jo tässä vaiheessa kertoa mistä kannattaa lähteä pääsylinteriä etsimään?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2182
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

hismajestics kirjoitti:Mistä Mersusta/muusta merkistä löytyisi lyhyempi tai kapeampi jarrujen pääsylinteri? Mittailen tuossa etujarrujen liitoskohtaa (lähimpänä jarrutehostinta) ja oikealle etujarrulle lähtevään ei mahdu edes banjo kiinni. Ahdistaa muoviseen imusarjaan.

Kuvia tulossa selventämään tilannetta mutta osaako joku jo tässä vaiheessa kertoa mistä kannattaa lähteä pääsylinteriä etsimään?
Oletko mallikoinut sitä alkuperäistä pääsylinteriä?

Mahtuisko siinä paremmin putket lähtemään.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja unski »

Älä tee asioita vaikeaksi. Tulppaa se oikealle lähtevä lähtö ja haaroita T-Haaralla siitä vasemmalle lähtevästä lähdöstä molemmat lähdöt. Virtaama riittää yhdestäkin lähdöstä, kun kyse on millilitraa pienemmistä määristä nestettä. Haarotetaanhan ne takajarrujenkin linjat yhdestä putkesta kahdeksi :)

Niin ja laita se esim. Bemarin erillinen jarrunestesäiliö...saat reilusti tilaa.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

slsl77 kirjoitti:
hismajestics kirjoitti:Mistä Mersusta/muusta merkistä löytyisi lyhyempi tai kapeampi jarrujen pääsylinteri? Mittailen tuossa etujarrujen liitoskohtaa (lähimpänä jarrutehostinta) ja oikealle etujarrulle lähtevään ei mahdu edes banjo kiinni. Ahdistaa muoviseen imusarjaan.

Kuvia tulossa selventämään tilannetta mutta osaako joku jo tässä vaiheessa kertoa mistä kannattaa lähteä pääsylinteriä etsimään?
Oletko mallikoinut sitä alkuperäistä pääsylinteriä?

Mahtuisko siinä paremmin putket lähtemään.
Hyvä pointti. Juuri tuota lähdinkin illalla tsekkaamaan. Ottaa kuitenkin kiinni etupään lähdöistä. Kuviakin tulee, mutta unski ehtikin neuvoa kuinka homma hoidetaan... 8)
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

unski kirjoitti:Älä tee asioita vaikeaksi. Tulppaa se oikealle lähtevä lähtö ja haaroita T-Haaralla siitä vasemmalle lähtevästä lähdöstä molemmat lähdöt. Virtaama riittää yhdestäkin lähdöstä, kun kyse on millilitraa pienemmistä määristä nestettä. Haarotetaanhan ne takajarrujenkin linjat yhdestä putkesta kahdeksi :)

Niin ja laita se esim. Bemarin erillinen jarrunestesäiliö...saat reilusti tilaa.

Timppa
No ei tehdä, ei... Ei ollut harmainta aavistustakaan, että homma on sallittua hoitaa tuolla lailla. Siis "virallisesti" :eh: Nythän tässä ei ole mitään ongelmaa :)

Bemarin jarrunestesäiliö, jes. Mutta mistä mallista... E3... ei löydy? Vai laitanko tarkoitukseen sopivan aftermarket nestesäiliön? Vai kiinnitänkö pystärin alkuperäisen säiliön sisälokasuojaan ja putket sieltä?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja unski »

Kävin tallissa ottamassa kuvan ikuisuus E3 projektistani. Tuosta nestesäiliöstä on lähdöt pääsylinterille ja kytkinsylinterille.

Tämmöinen voisi löytyä vielä toinenkin, kun oikein kovasti penkoo :)

Siinähän olisi sinulle pääsylinterikin...oikein neljällä lähdöllä...riittää varmasti :) En tosin tiedä millainen on männän pää tehostajan puolella...mutta ATE:n vehkeitä kaikki tyyni.

Kuva

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja Sergey »

70 luvun malleis, 1600, 2002 jne.. Yleinen harrastepiireissä ;) ATE merkkinen tarvike varmaa löytyy joka kaupasta.
Kuva
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

unski kirjoitti:Kävin tallissa ottamassa kuvan ikuisuus E3 projektistani. Tuosta nestesäiliöstä on lähdöt pääsylinterille ja kytkinsylinterille.

Tämmöinen voisi löytyä vielä toinenkin, kun oikein kovasti penkoo :)

Siinähän olisi sinulle pääsylinterikin...oikein neljällä lähdöllä...riittää varmasti :) En tosin tiedä millainen on männän pää tehostajan puolella...mutta ATE:n vehkeitä kaikki tyyni.

[ http://i225.photobucket.com/albums/dd232/satihe/autokuvia/WP_20131111_013_zpsb9e35a29.jpg ]

Timppa
Sergey kirjoitti:70 luvun malleis, 1600, 2002 jne.. Yleinen harrastepiireissä ;) ATE merkkinen tarvike varmaa löytyy joka kaupasta.
[ http://www.britishv8.org/other/MikePugh/MikePugh-BH.jpg ]
No niin :!: consider it done :thumbup: kiitos pojat kuvista, selvensi paljon.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja karra »

Eiks oo Johannes hienoa kun neuvoja tulee kuin apteekin hyllyltä ja vielä kuvien kera. Oma autotietämys muista merkeistä detaljitasolla on siis melkein nolla joten nuo molemmat unskin vinkit oli minulle ihan uutta tietoa! Näin se homma etenee :D .
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

karra kirjoitti:Eiks oo Johannes hienoa kun neuvoja tulee kuin apteekin hyllyltä ja vielä kuvien kera. Oma autotietämys muista merkeistä detaljitasolla on siis melkein nolla joten nuo molemmat unskin vinkit oli minulle ihan uutta tietoa! Näin se homma etenee :D .
Kyllä, se on just näin :thumbup: Ilman tämänkaltaista apua homma olisi todella tuskallista, joten erittäin iso käsi neuvoista :clap:

Jarrusylinteriin vielä... googlasin noita BMW:n pääsylintereitä (joissa lähdöt vasemmalla puolella) ja niissäkin näyttää olevan eri kokoa. Ainakin männissä. Pari kysymystä:

1. Onko männän koko kriittinen?
2. Onko useampaa pääsylinterin kiinnitystä ATE-tehostimeen (pulttiväli tms.)?
3. Onko pääsylinterin tehostimen sisään menevissä putkissa eroja (pituus, läpimitta tms.)?. Putki, johon tulee jarrupolkimen tappi, siis...
4. Mikä merkitys on pääsylinterin pituudella?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja unski »

1. Onhan se aika kriittinen, kun toiminta perustuu hydrauliikkaan, mäntien pinta-aloihin ja siirrettyyn nestemäärään. Pienempi mäntä, pitempi liike, toisalta kevyempi polkaisu.
2. Veikkaisin, että on. ATE tekee kuitenkin aika monelle merkille osia.
3. On.
4. Pääsylinterin männän liikkeen tulee olla pitempi, kuin tarvittava nestemäärä. Se taas riippu monesta asiasta...letkujen venyminen, satuloitten taipuminen yms. Periaatteessa levyjarruissa mäntien liike satuloissa on millin kymmenesosia, mutta muodonmuutokset lisäävät matkaa.

BMW E3:ssa on nelimäntäsatulat edessä ja samat takasatulat kuin Mersussa takana, joten ainakin E3:n pääsyliterissä on kapasitettia tarpeeksi. Onhan sinulla jarrupainesäädin takajarrujen piirissä?

Timppa

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

unski kirjoitti:BMW E3:ssa on nelimäntäsatulat edessä ja samat takasatulat kuin Mersussa takana, joten ainakin E3:n pääsyliterissä on kapasitettia tarpeeksi. Onhan sinulla jarrupainesäädin takajarrujen piirissä?

Timppa
Ei ole. Ja kysymyksestä päättelen, että pitäisi olla :) Tutkitaan...

Sain tallipäälliköltä vihiä bemariasiantuntijasta täälläpäin, Hupi-Auto, ja menen Johanin pakeille Mersun pääsylinterin kanssa. Saas nähdä jos sieltä löytyisi sopivaa tavaraa tarpeisiini.

Tähän pari kuvaa tilanteesta.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Vähän vanteiden ET-testiä Timpalta (slsl77) lainatuilla Rialin vanteilla. Parissa profiilikuvassa W126 7x15 ET25 peltivanteet ja 205x65x15.

Etu: 7x16 ET23 ja 225x50x16.
Taka: 8x16 ET11 ja 245x45x16

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

hismajestics kirjoitti:
unski kirjoitti:BMW E3:ssa on nelimäntäsatulat edessä ja samat takasatulat kuin Mersussa takana, joten ainakin E3:n pääsyliterissä on kapasitettia tarpeeksi. Onhan sinulla jarrupainesäädin takajarrujen piirissä?

Timppa
Ei ole. Ja kysymyksestä päättelen, että pitäisi olla :) Tutkitaan...
Jarrupainesäädin takajarruille tarvittaisiin siinä tapauksessa, että pääsylinteriin tulisi kaksi lähtöä takajarruille? Jos vain yksi linja taakse, niin painesäädintä ei tarvita, näinkö?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja unski »

Moi,

painesäädin tarvitaan mielestäni aina, kun asennetaan eri pääsylinteri, kuin alkuperäinen. Ei niinkään katsastuksen, kuin oman turvallisuuden takia. Toisella pääsylinterillä saattaa takapaineet nousta liiaksi ja ne lukkiutuvat ennen etujarruja.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

unski kirjoitti:Moi,

painesäädin tarvitaan mielestäni aina, kun asennetaan eri pääsylinteri, kuin alkuperäinen. Ei niinkään katsastuksen, kuin oman turvallisuuden takia. Toisella pääsylinterillä saattaa takapaineet nousta liiaksi ja ne lukkiutuvat ennen etujarruja.

Timppa
Kiitos unski, just tuohon malliin... Pikkasen vielä lyhyttä oppimäärää tähän käytyäni Hupi-Auton Johan Rännärin oppitunnilla (mukava kundi, muuten) :)

Ekaks, BMW: ja MB:n jarrut ovat käytännössä täysin eri periaattein toimivia. Mersussa on isot männät, pitkä mäntien liike ja paljon nestettä liikkeessä, Bemarissa toisinpäin. Tarkoittaa, että Bemarin jarrupääsylinteriä ei voi asentaa Mersuun tekemättä suuria muutoksia myös jarruihin.

Tokaks, yllä kuvissa esiintyvä W107 pääsylinteri on 23mm etumännällä ja 19mm takamännällä. Pystärin alkuperäinen on 23mm molemmat päät. Vaikkakin W107 pääsylinterin saisi pultattua ja toimimaan tossa mun rakennelmassa, ei sitä voisi käyttää. Jarruista tulisi takapainotteiset, takapää menee lukkoon e. etupäätä. Jarrupainesäädin ei tätä mitenkään ehkäise. Kysymys on kuulemma (mm.) nesteen määrästä jarrusatulassa ja siten männän liikkeen voimasta.

Nyt pitää tsekata onko mun kulkineessa nykyisten SECin etujarruja vastaavat takajarrut (muistaakseni on mutta pitää tuplatsekata) tai, onko takana samankokoiset männät kuin SECissä ja sama jarrupalojen pinta-ala. Jos on, niin W107 pääsylinteriä voi käyttää tuollaisenaan.

Oletetaan nyt tässä vaiheessa vielä, että takajarrut ovat oikeat. Silloin tulee jarrupääsylinteriksi tuo W107 ja juurikin niin, kuten unski tuolla aikaisemmin neuvoi; tulpataan oikeanpuoleinen lähtö ja vedetään vasemmanpuoleisesta T-haaralla putket etujarruille. Takajarrujen lähdölle onkin hyvin tilaa.

Jarrupääsylinteriä modataan e. pulttausta sen verran, että pelivaraa tulee tarpeeksi imusarjan kohdalle. Porataan n. 3mm syvempään ja lisätään kierrettä saman verran. Näin päästään jyrsimään tuommoinen 5mm pois alkuperäisestä putken lähdöstä ja saadaan tarvittava liikkumavara.
Viimeksi muokannut hismajestics, Ke 13.11.2013 17:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2182
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Rialin vanteet näyttää sopivan mallikkaasti paikalleen.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

slsl77 kirjoitti:Rialin vanteet näyttää sopivan mallikkaasti paikalleen.
Jep, testasin vielä 8" eteen, hyvin mahtuu 8) Pitää vielä laittaa muutama kuva.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
petri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1212
Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja petri »

Multa löytyis SECin alta 9 tuumaset et11, jos haluat sellaista kokeilla alle.
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot

EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

petri kirjoitti:Multa löytyis SECin alta 9 tuumaset et11, jos haluat sellaista kokeilla alle.
No niin, mahtavaa :) Tuo koko kyllä kiinnostaisi, mutta millä renkailla setti tulisi toimimaan ilman liiallista lekan käyttöä? Ja ettei rengasta tarvitsisi tuning-venyttää?

A tuossa alla on testannut 225/50/16 renkailla ja muokata piti :think: Saman kokoluokan renkaita oli itse ajatellut taakse.
A kirjoitti:Tervehdys Johannes.

Toi pystärin takapyöräkotelo ja 10" vanne, on aika haasteellinen yhdistelmä. Lähinnä sen osalta, että minkälaisen renkaan ajattelit laittaa, ettei näyttäisi liian tuuninkilta. Mulla on takana 225/50R16 renkaat, ja 9" vanteet ET muistaakseni 13(ET ei ihan varma). Noiden kanssa jouduin jo muokkaamaan sisälokasuojaa, lähinnä pohjaanlyöntikumin kohdalta kun otti vanne kiinni ulosjoustossa. Taasen kun kokeilin pienempää ET:tä(0), niin otti rengas kiinni sisälokasuojan ulkoreunaan. Toinen tarkka paikka on taka kallistuksenvakaaja, johon myös on aikas pienet välykset. Taka-akselisto on niinkuin tiedät, kumien varassa ja tiukoissa kaarteissa liikkuu hieman sivusuunnassa, joten älä yritä mitään liian tarkkaa tehdä.

T:A.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

hismajestics kirjoitti:
slsl77 kirjoitti:Rialin vanteet näyttää sopivan mallikkaasti paikalleen.
Jep, testasin vielä 8" eteen, hyvin mahtuu 8) Pitää vielä laittaa muutama kuva.
Tässä kuvia miten 8x16ET11 pyörii edessä. Renkaat siis 245x45x16.

Etupyörät ovat kuvassa ilmassa, mutta näyttäisivät sopivan kaaren sisään pikkasen kapeimmilla renkailla.

Kuva

Kuva

Tilaa näyttäisi olevan jopa raidetangolle.

Kuva

Kuva

Kuva
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
sepulaakeri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 913
Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja sepulaakeri »

Kuis sull toi jarruletku o edes :eh:
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

sepulaakeri kirjoitti:Kuis sull toi jarruletku o edes :eh:
Sori Sepe, jäi tähän vastaamatta :(

Teräspunosletkut on W107 mitoilla (ei löytynyt pystäriin) ja kuvassa näyttää, että ahdistaa oikealla puolella, käännettäessä täysin vasemmalle. Ihan näin dramaattista ei ole. Pitää kuitenkin tuplatsekata kun kaikki rupeaa olemaan kohdallaan.
Viimeksi muokannut hismajestics, Su 08.12.2013 22:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Muutenkin tullut tupeksittua vähän kaiken kanssa, eikä oikein saanut mitään järkevää dokumentoitua. Tässä nyt viimeisin tukipalkin kiinnitys vaihdelaatikon kohdalla kardaanin lopullisen asennuksen jälkeen.

Kuva

Oikea puoli on 30mm "spacerilla" ja vasen 10mm. Oikeanpuolen neliöprofiilia (2mm seinämä) pitää vielä vahvistaa pulttien kohdissa profiilin sisäisillä holkeilla.

Jouduin tiputtamaan ajateltua enemmän koska kardaanin etupää (W124) on sen verran paksumpi kuin W114 alkuperäinen. Oli muuten liian tiukka tunnelissa, vaihdekepin kohdalta.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Päänvaivaa on ennenkaikkea aiheuttanut kaasupolkimen mekanismin rakentaminen. Siis itse polkimelta vaijerin vetoon. Monta versiota ollut suunnitteilla, mutta puutteellisen osaamisen ja välineiden (esim. hitsi) vuoksi aikaa on mennyt. Tässä kuitenkin ensimmäinen ja kohtuullisen toimiva dummy, josta voi jopa tehdä lopullisen.

Kommentteja ja parannusehdotuksia otetaan todella kiitollisena vastaan :)

Kiinnitys tulee jarrujen pääsylinterin yhteyteen.

Kuva

Ja kaasupolkimena käytetään Coupen alkuperäistä poljinta ja tankoa. Alkuperäinen läpivienti tulipellistä.

Kuva

Alumiiniprofiili jatkaa alkuperäistä kaasupolkimen tankoa...

Kuva

joka vetää suoraan ylöspäin W124 kaasuvaijeria.

Kuva

Tältä näyttää dummy.

Kuva

Tuosta ajattelin tehdä lopullisen paketin. Mutta jos jollain on fiksumpi ajatus niin kertokaa heti, pliis :!:
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja unski »

Kannattaisiko miettiä koko kaasupoljinmekaniikan siirtämistä ohjaamon puolelle ja muuttamista kokonaan vaijerikäyttöiseksi. Tällöin nykyinen mekaniikka on menettää merkityksensä tuossa muodossa. Tuo sinun vipusysteemi näyttää sellaiselta, että mahdollisesti juuttuvia kohtia syntyy aika monta...mietityttää hieman kaasun kiinnihirttäminen. Vaijerin voisi sitten tuoda tulipellin läpi mistä haluaa.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Ai niin, jarrujen pääsylinteriin tehtiin pieni muokkaus oikean puolen lähtöön. Tässä lähtökohta.

Kuva

Oikealta puolelta jyrsittiin 4mm pois ja saman verran lisättiin kierrettä.

Kuva

Kartiotulppa rosterista, joka on tavallaan "pehmeää" ja pitäisi pitää. Jos ei pidä, niin sitten tehdään kuparista.

Kuva

Nyt on tarpeeksi tilaa.

Kuva

Etujarrut vedetään T-haaralla vasemman puolen lähdöstä.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, jne...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

unski kirjoitti:Kannattaisiko miettiä koko kaasupoljinmekaniikan siirtämistä ohjaamon puolelle ja muuttamista kokonaan vaijerikäyttöiseksi. Tällöin nykyinen mekaniikka on menettää merkityksensä tuossa muodossa. Tuo sinun vipusysteemi näyttää sellaiselta, että mahdollisesti juuttuvia kohtia syntyy aika monta...mietityttää hieman kaasun kiinnihirttäminen. Vaijerin voisi sitten tuoda tulipellin läpi mistä haluaa.

Timppa
Erittäin relevantti kommentti :!: Tuota suunnittelin itsekin, mutta päädyin aina samaan; ei vaan osaa :problem:

Aluksi ajattelin alkuperäisen W124 vaijerin kiinnitystä juuri tuohon samaa läpivientiin mistä nyt Coupen tanko pistää ulos moottoritilaan. Kaikki hyvin. Sitten auton jalkatilassa tulikin suurehko tenkkapåå. En oikein päässyt sinuiksi kaasupolkimen liikkeen ja siitä lähtevän vetomekanismin suunnittelussa. Saatikka toteutuksessa :?:
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Vastaa Viestiin