w211 Akkujen uusintaan

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: w211 Akkujen uusintaan

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Maileri kirjoitti:Onkohan akussa vika minullakin, kun W211 -02 ei toisinaan edes yritä käyntiin, jos on yön yli seissyt pakkasessa ulkona. Ei auta vaikka lokilämppäri ja sisätilan lämppäri olleet päällä tunteja. Akku on AGM 95 -mallinen ja olen sitäkin ladannut välillä täyteen. Mutta joskus ei vaan startti inahdakaan kun aamulla yrittää. Valot + puhaltimet syttyy normaalisti eikä mitään herjoja tule näyttöön. Veholla vaihdatin starttireleen, joka tuntui auttavan hetkeksi, muttei enää. Oliskohan vika startissa, mitä Vehollakin mainitsivat?
Kokeile niin että samaan aikaan känntää avaimesta ja kolautaa jollain starttinsolenoidin kylkeen
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6534
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: w211 Akkujen uusintaan

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Tuolla brittifoorumin puolella joku oli kaivanut tiedon että W211 ja W219 malleissa tehdasasennuksissa siirryttiin AGM:stä takaisin tavallisiin akkuihin 2005 (WIS document SN00.00-P-1048J)....

EdiT: tuossa löytyi tuo dokkarikin... tiedä sitten päteekö tuo kuinka laajasti:
http://www.motor-talk.de/forum/aktion/A ... tId=545142" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeksi muokannut MiHe, Ti 13.11.2012 18:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W219 320CDI -07
X204 320CDI -08

Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
PEPI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Su 14.03.2010 14:15

Re: w211 Akkujen uusintaan

Viesti Kirjoittaja PEPI »

Kyllä meillä oli ainakin AGM-akku autossa, kun se piti vaihtaa. Laitoin Vartan G14 akun ja hyvin on menny puoltoista vuotta. Autohan on MB E320cdi vm. 2006 facelift
S211 E320 CDI V6 7G - facelift
Star C3, hommattu ny opetellaan käyttöä
Hurri
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ke 12.12.2012 09:05

Re: w211 Akkujen uusintaan

Viesti Kirjoittaja Hurri »

Itselläkin alkoi tuo W211 valitella akkua, joten vaihtoonhan se menee.

Pikkuisen noiden akkujen eroista(kun on tullut selviteltyä niitä liittyen aurinkopaneeleihin).
AGM-akun eroaa tavallisesta autonakusta(käynnistysakkuun) siten että AGM akusta voidaan purkaa/ladata käyttäen korkeaa virtaa esim. 50A virtaa. Kokeilepa vaikka joskus pukata 50A tavalliseen akkuun, se tuhoutunee tavalla tai toisella.

Toinen iso ero on siinä että AGM-akku kestää syväpurkausta 60%-0%(tyhjä) huomattavasti paremmin kuin tavallinen akku jonka purkautumista alle 80% täydestä pitäisi välttää jos haluaa edes kohtuullista käyttöikää.

Mutta kaikki akut kuten moni muukin ”osa” on kuluva ja kun osaa käytetään väärin/väärään tarkoitukseen käyttöikä lyhenee huomattavasti.

Vähän tuosta W211:stä ja miksi itse ainakin ostan AGM:n:
1) W211 on 180Ah laturi
a. joten latausvirrankin voi olla parhaassa tapauksessa hyvinkin korkea, tämä ei tee hyvää tavalliselle akulle.
b. koska laturi on tuon kokkoinen voidaan ”olettaa” että kulutus voi myös olla hyvin suurta ja maksimissaan laturi tuottanee jotain 2,2-2,5 kW ja takuulla kulutus on hetkittäin suurempaa kuin kulutus jolloin AGM:n purkautumiskyky/syväpurkaus kesto auttavat käyttöikään + laitteiden toimintaan.
2) Kun autossa on paljon sähkölaitteita virran kulutus on myös huomattavaa joten AGM soveltuu sellaiseen paremmin.
3) Ainakin minulla suurin osa ajoista on 30-60 minuuttia työmatkoja jolloin akun lataukseen ei jää paljoa aikaa
4) Ja noin yleisesti jos lataus/käyttö on suunniteltu AGM-akulle en laittaisi kyllä siihen tavallista akkua koska pahimmassa tapauksessa tavallinen akku on hyvin pian elinkaarensa päässä koska lataus, purku virrat sekä purkauksen syvyys ovat suurempia kuin mihin akku on suunniteltu.

Aika paljon olettamuksia edellisessä, mutta minulla ei ole riittävästi tuntemusta 211:n sähköjärjestelmästä….
Vastaa Viestiin