W114 Coupe w/ M104 E320. Muutoskatsastettu, 22%.

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mielikuvaharjoitus: W114 Coupeen w124 E320 kone?

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Kakemake kirjoitti:Siitä vehkeestä vaan voimansiirto kokonaisuudessaan sopivine muutoksine Coupeen ;)
Just näin! Tätä kelasinkin. Nyt pitäisi vaan äkkiä konsultoida jotain "autoinssiä", että pääsisi kartalle kuinka iso operation olisikaan kyseessä.

Ainakaan "transmission 717450" ei ole Getrag. Getragin koodi kai 717.404 (2.3 16v).

//johannes

EDIT: No niinpä, Kakemake olikin jo tuon lååtan tsekannut. Tämä Getrag 265/5 CR (1:1) dogleg gearbox on ollut ainakin W107 jälkiasennuksena. Kellekään tuttu?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mielikuvaharjoitus: W114 Coupeen w124 E320 kone?

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Muutama alusta- tms. pohdinta :

Jarrut:
Kuinka pitkälle alkup. W114 M114 jarrut riittävät? Pitääkö teknisesti, mutta myös turvallisuuden kannalta, laittaa suurempaa peliin? Sopiiko tuosta E320 tai onko muita vaihtoehtoja?

Kallistuksenvakaajat:
Tulisiko niitä vahvistaa? Siis radalle tässä ei olla menossa, mutta tuo Coupe on kuitenkin tehty enemmän autobahnalle ja vähän voisi jäykistää. Saisi pikkasen näppärämmän tuntuman. Konetilaan on hankala fiksusti rakentaa mitään torsion baria (semmosta koneen yli menevää). Tai ainakin omiin silmiin siltä näyttäisi.

Puslat:
Tuleeko polyuretaanipuslilla liian jäykkä, kärsiikö komfortti kuinka? Ehkä uudet peruspuslat riittää.

Jouset/iskarit:
Auto on hyvässä originaaliryhdissä nyt. Ehkä tähän projektiin pitää joku 30mm laskea. En halua laikkajousiratkaisua, vaan ihan kunnon jouset. Mites alkuperäisen (esim W124) Sportline jouset? Sitten on Weitec, H&R jne. mutta näistä ollaan niin puolesta ja vastaan, ettei tiedä mihin päin kallistuisi. Perheen käyttöautossa (Golf V5) on Eibachin (-25mm) alusta ja ainakin siinä se on pirun hyvä.

Aika näyttää.

//johannes

PS. Tossa 230 hp W123 280 CE, Carlsson tuning. http://www.dragtimes.com/video-viewer.p ... JI&feature" onclick="window.open(this.href);return false;
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1641
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Re: Mielikuvaharjoitus: W114 Coupeen w124 E320 kone?

Viesti Kirjoittaja Daaz »

hismajestics kirjoitti:PS. Tossa 230 hp W123 280 CE, Carlsson tuning. http://www.dragtimes.com/video-viewer.p ... JI&feature" onclick="window.open(this.href);return false;
En ole valitettavasti ehtinyt seurata tätä kehityskeskustelua kuin nopeasti sieltä täältä, mutta tuon videon vilkaisin. Tuossa videon autossa on yksi keskeinen ero katuautoon: siinä on turvakaari, joka jäykistää koria melkoisesti. Ihan tavallisella W123 coupélla saati W114 coupélla ei tuollaista voi tehdä. Etenkin jälkimmäisessä on vallattoman helposti kiertyilevä kori. :roll:

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mielikuvaharjoitus: W114 Coupeen w124 E320 kone?

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

No niin, ilmeisesti tuo Coupe kelpaisi ihan tuollaisenaan. Ainakin jollekin, sillä auto yritettiin VARASTAa viime/ed. yönä täältä meidän "puutaloidyllistämme" :shock: . Perus meisselimenetelmällä lukkopesään. Tuliko joku häritsemään kun eivät (tällä kertaa??) saaneet muuta aikaan kun jumiin rikkoutuneen lukkopesän. Apukuskin puolelta pitää könytä sisään.

Nyt neuvoja; miten lukkopesä kätevimmin korjataan? Saako korjatun/uuden pesän sarjoitettua vanhalle avaimelle? Suorittaako joku taho näitä korjauksia/sarjoituksia vai pitääkö laittaa uusi pesä (uusi avain :( )?

//johannes
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1641
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Re: Mielikuvaharjoitus: W114 Coupeen w124 E320 kone?

Viesti Kirjoittaja Daaz »

No onpas. :shock: Joo, mutta tähän ei ole kuin yksi järkevä vastaus (jos et halua siihen jotain vanhan taksin lukkoa eri avaimella): Auto-Avain (Agricolankatu 5). Löytyy Googlella, myös kotisivut. Toi äijä on lähes yliluonnollinen autolukkojen kanssa, ja hinnat ovat kohtuulliset (mun mielestä, etenkin ammattitaito huomioiden). Voit ehkä viedä sille jonkun varaosakahvan, mistä voi ottaa ehjiä haittoja ja sen suojalevyn. Mutta kysy ensin.

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mielikuvaharjoitus: W114 Coupeen w124 E320 kone?

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Daaz kirjoitti:No onpas. :shock: Joo, mutta tähän ei ole kuin yksi järkevä vastaus (jos et halua siihen jotain vanhan taksin lukkoa eri avaimella): Auto-Avain (Agricolankatu 5). Löytyy Googlella, myös kotisivut. Toi äijä on lähes yliluonnollinen autolukkojen kanssa, ja hinnat ovat kohtuulliset (mun mielestä, etenkin ammattitaito huomioiden). Voit ehkä viedä sille jonkun varaosakahvan, mistä voi ottaa ehjiä haittoja ja sen suojalevyn. Mutta kysy ensin.

-Daaz
Moi Daaz.

Kiitoksia. Auto-Avain onkin tuttu mesta, mutta en tiennytkään, että tällaisiakin hommia siellä väsätään. Eli sinne huomenna tiedustelemaan! Varaosakahvaahan mulla ei tietenkään tähän lähtöön ole, mutta kuunnellaan mitä Agricolankadulla tuumitaan.

//johannes

PS. Tuntuu jotenkin oudolta, että joku olisi pöllimässä vanhaa Mersua. Olikohan tyypillä joku ajatus viedä tuo Moto-Lita? Sekin tuntuu kummalliselta. Joka tapauksessa, ihan tarpeeksi haittaa sai aikaan :evil: Laitoin nyt rattiin jonkun hemmetinmoisen, vakuutusyhtiöiden hyväksymän teräspulttilukkotangon kiinni. Toivottavasti ainakin hillitsee tiirikointihaluja. Ens yönä nukutaan rauhattomasti...
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mielikuvaharjoitus: W114 Coupeen w124 E320 kone?

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Edellinen fcuking tapaus vei fokusta pois itse hommasta, eli:

Tekniikaksi tulee ketjussa aikaisemmin mainittu E320 -93. 210k ajettu, 5v. ZF ja ASD. Kilsat pitäisi täsmätä, sillä auto on tullut -95 Ruotsiin. Konetyyppi on 104992, siis uudemmalla HFM ruiskulla ja täten ohjelmoitavissa. Datacardin mukaan siinä ei ole ajonestoa mikä tekisi hommasta mahdollisen nykyisellä moottorinohjauksella. Juuri tämän E320 omalla. Tiedän, asiantuntijat suosittelevat ehdottomasti Megasquirtia jo tässä vaiheessa mutta, mutta... kun ei ole pappa joka betalar.

En ole vielä nähnyt E320 livenä saatikka koeajanut. Ensi viikolla. Auton pitäisi olla hyvin huollettu ja huoltokirjalla. Öljyvuotoa kuitenkin on. Paikan päällä sitten toivottavasti selviää kuinka pahasti ja pitävätkö puhelimessa puhutut paikkansa.

Jokatapauksessa kysymyksessä on peltiruostunut mutta katsastettu ja käytössä oleva auto, jossa toivottavasti on juuri se ja toimiva tekniikka, jota haen.

//johannes
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Kakemake
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 342
Liittynyt: Ma 20.02.2012 17:10
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Mielikuvaharjoitus: W114 Coupeen w124 E320 kone?

Viesti Kirjoittaja Kakemake »

Ikäviä sattumia siellä(kin) suunnilla! Mutta mutta, laitahan tuntemuksia sitten tuosta elintenluovuttajasta kun saat sen pihalle :thumbup:.

Tsemppiä rakenteluihin jo näin etukäteisesti :clap:

Onko ajonesto ollut lisävaruste, vai millä perusteella sen sait selville Datacardista?
W108 remontissa
204.203 C250 CDI T -13
176.042 A180 -13
ex 203.207 C200 CDI T -07
ex 201.024 190E -89
Avatar
sepulaakeri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 913
Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34

Re: Mielikuvaharjoitus: W114 Coupeen w124 E320 kone?

Viesti Kirjoittaja sepulaakeri »

Eiks mega ole juuri niille joilla ei ole sitä sponsoria :roll:
Jos halvimalla tekee niin ei tule montaa satasta maksaan.

Kyllähän sen sillä orkkis ohjauksella saa toimiin, teet varsinkin purku vaiheessa kunnon dokumetoinnin.
Sillon tiedät miten kytketkin sen.
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mielikuvaharjoitus: W114 Coupeen w124 E320 kone?

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Kakemake kirjoitti:Ikäviä sattumia siellä(kin) suunnilla! Mutta mutta, laitahan tuntemuksia sitten tuosta elintenluovuttajasta kun saat sen pihalle :thumbup:.

Tsemppiä rakenteluihin jo näin etukäteisesti :clap:

Onko ajonesto ollut lisävaruste, vai millä perusteella sen sait selville Datacardista?
Jep, kiitos vaan.

Ajonestoon liittyen: lähdin purkamaan sun postaaman datacardin "unknown" koodeja. Niistä ei löytynyt ajonestoa. Sitten selvitin asiaa ammattilaisilla ja sain jonkunlaista ymmärrystä siihen, että ajonesto olisi tullut -95 lähtien. Mutta aika randomilla mennään... :?

Niin, näitä koodeja selvitin täältä, ehkä jengille tuttua mutta kumminkin http://www.mbspares.com.au/Information/DataCards.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

//johannes
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mielikuvaharjoitus: W114 Coupeen w124 E320 kone?

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

sepulaakeri kirjoitti:Eiks mega ole juuri niille joilla ei ole sitä sponsoria :roll:
Jos halvimalla tekee niin ei tule montaa satasta maksaan.

Kyllähän sen sillä orkkis ohjauksella saa toimiin, teet varsinkin purku vaiheessa kunnon dokumetoinnin.
Sillon tiedät miten kytketkin sen.
Aha, no mutta hjelvetin arvokas tieto. Tässä(kin) mennään meikäläisen kannalta sillä todella harmaalla aluelle. Niin, jopa mustalla.

Kiitti sepulaakeri.

//johannes
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mielikuvaharjoitus: W114 Coupeen w124 E320 kone?

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Daaz kirjoitti:
hismajestics kirjoitti:PS. Tossa 230 hp W123 280 CE, Carlsson tuning. http://www.dragtimes.com/video-viewer.p ... JI&feature" onclick="window.open(this.href);return false;
En ole valitettavasti ehtinyt seurata tätä kehityskeskustelua kuin nopeasti sieltä täältä, mutta tuon videon vilkaisin. Tuossa videon autossa on yksi keskeinen ero katuautoon: siinä on turvakaari, joka jäykistää koria melkoisesti. Ihan tavallisella W123 coupélla saati W114 coupélla ei tuollaista voi tehdä. Etenkin jälkimmäisessä on vallattoman helposti kiertyilevä kori. :roll:

-Daaz
Kiertyilee, kiertyilee. Totta.

Mun pointti on ehkä enemmänkin se, että ei ne hevosvoimat vaan se alusta. Hyvin näytti W123 Coupe kulkevan.

Annas nyt Daaz jotain koulutettua näkemystä W114 Coupen alustan jäykistämiseen. Ilman turvakaaria.

//johannes
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mielikuvaharjoitus: W114 Coupeen w124 E320 kone?

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Konsultoin Sergeyta E320 maahantuonnista. Tarkoitushan on, että auto ei tule täällä tieliikenteeseen vaan puretuksi. Haluan kuitenkin ajaa auton maihin ja siirtää sen pajalle. Tietyt ilmoitukset/rastit ruutuun tulee Ruotsin papereihin tehdä ja toimittaa vielä perään romutustoditus tms. sikäläiselle viranomaiselle. Ei kuulostanut mahdottomalta.

No okei, jos auto osoittautuu täysin muuksi kuin olen ymmärtänyt, eli hyväksi :wink:, niin sillähän voisi vaikka ajella. Tosin siinä tapauksessa tulee varautua abt. 800€ veroon.

Niin, Sergey, kiitos neuvoista!

//johannes
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mielikuvaharjoitus: W114 Coupeen w124 E320 kone?

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Tilannepäivitystä:

Tekniikka hankittu kokonaisen auton muodossa; E320 -93. Pari nopeaa kuvaa työkiireiden keskellä:
http://s1204.photobucket.com/albums/bb4 ... =MBint.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1204.photobucket.com/albums/bb4 ... vnster.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1204.photobucket.com/albums/bb4 ... Bmotor.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1204.photobucket.com/albums/bb4 ... DMBbak.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

VIN-koodin tarkemmat speksit löytyy ketjusta.

Miinuksia:
vas etulokari ruosteessa ja vaihtokunnossa
- oikea takakaari paikoin hieman pehmennyt
- vasen takaovi ruosteessa, tod.näk myös muovilistan alla
- multihihna vaihtokunnossa
- tuulilasissa särö, ei kuitenkaan näkökentässä mutta nykysääntöjen mukaan ei ilmeisesti läpäisisi leimaa(?)
- kuskin sähköikkunamekanismin hammasratas lyö tyhjää
- jonkunlainen öljyvuoto koneen etupäässä, päältäpäin ei pysty näkemään mitään, mutta seisoessaan jättää pienen merkin maahan. Ei kuitenkaan öljykalvoa paisuntasäiliössä, eikä vettä öljyssä
- käsijarru kytketty irti, oik. takapyörän jarrukilvestä kiinnityskohta ruostunut
- kuskin penkin ulkoreuna kulunut puhki
- sekunnin murto-osan black spot alhaisilla kierroksilla vedättäessä

Plussaa:
- kaikki sähköt toimii
- sähkölasit x4
- penkinlämmittimet
- AC puhaltaa kylmää
- tempomat toimii
- tasonsäätö toimii eikä vuoda öljyä
- tosi isot etujarrut
- jarrut toimii mainiosti
- kahdet renkaat alupyörillä, toiset alkuperäiset
- uudet Continental kesärenkaat
- uusi pakoputken loppuosa
- katsastettu 11/11
- aj 210k, kolme omistajaa, Ruotsiauto
- täydellinen huoltokirja 160k asti
- ei vetokoukkua
- 5v. manuaali, Getrag vai ZF (?), arpomista eri tietolähteiden kesken, liikkeet täsmälliset
- ASD
- vetolinja tuntuu täsmälliseltä
- 6-koneen mukava potku n. 4000 rpm

Kaiken kaikkiaan nopean oloinen auto painostaan huolimatta. Ei tykki tietenkään mutta tasaista voimaa tuntuisi olevan. Kuitenkin vääntöä ja 70 hp enemmän kuin nykyisessä M114 250CE koneessa, eikä sekään ihan tussu ole.

http://www.mercefreaken.com/modellene/124/e320t.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Nyt pitää pikkasen hengittää ja pohtia miten tämä swappi kannattaa fiksuiten hoitaa. Omat rahkeet/osaaminen riittää purku- ja asennushommiin ja niissäkin pitää apua pyytää. Nykyisessä tallissa näitä hommia ei kuitenkaan voi tehdä.

Laskeskelen budjettia koko hommalle ja katsotaan miten sen saisi nytkäytettyä eteenpäin. On hyvin todennäköistä, että pyydän/etsin ammattilaista apuun korvausta vastaan (ei ehkä ihan foorumin hengessä, täällähän peukutetaan ansaitusti niitä, jotka suoriutuvat hommasta itse). Omat taitoni, työkaluni ja mahdollisuuteni ovat kuitenkin rajalliset.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Easy Rider
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Pe 20.08.2010 06:12
Paikkakunta: Esbåå

Re: Mielikuvaharjoitus: W114 Coupeen w124 E320 kone?

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Ei tarte Megaa rakennella, uusi johtosarja todennäköisesti kuitenkin, ellei vanhaa lahoa ole jo vaihdettu. Ilmastointi ja lisäilmapumppu pois ja lyhyempi hihna, ilmastoinnin johdotus pois, jäljelle jäävä piuhakasa ei ole kovin erikoinen kytkettävä. Liiketieto tulee olemaan miettimisen paikka, ellei autoon saa ABS järjestelmää. Tuo moottori ei auton ollessa paikoillaan kierrä kuin n.4000rpm. Öljyvuoto jos on etuoikealla voi olla kannentiivistevika.
Avatar
Mr300
Mersumies
Mersumies
Viestit: 869
Liittynyt: Su 05.04.2009 15:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Mielikuvaharjoitus: W114 Coupeen w124 E320 kone?

Viesti Kirjoittaja Mr300 »

Otat tekniikan tuosta autosta niin siitähä jää kori varaosiks. On viellä uudemmalla keulalla. Aivan varmasti saat rahat squirttiin tuolla korilla :D Joku haluaa aivan varmasti faceliftaa oman mersunsa :) Jos laitat squirtin, niin saat myyntiin viellä mersun oman ecun johtosarjan jos vaan on ehjä. Ja maffistakin pääset erooon :)
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mielikuvaharjoitus: W114 Coupeen w124 E320 kone?

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Easy Riderin kanssa juteltiin iltapäivällä pitkät tovit samalla kun ihastelin W201 asennettua E320 konetta ja Getragia. Vaatimaton mies kertoi homman olleen simppeli 8). On muuten nasta jutella hemmon kanssa, joka tietää mistä puhuu... :)

ASD (siten kun se luovuttajassa toimii) tulee ilmeisesti olemaan isompikin haaste ja ehkä tässä vaiheessa kannattaa keskittyä koneen ja laatikon paikalle saamiseen ja sähköjen kytkemiseen. Siinäkin yksi talvi vierähtää. Toisaalta, juttelun aikana selvisi myös, että jo pelkän ASD perän pystäriin saaminen toisi n. 30% lukon. Tuotakaan en tietenkään aikaisemmin tajunnut.

All in all, paljon haasteita mutta onneksi on fiksuja tyyppejä, joilta kysyä neuvoja.

Ja kuten Mr300 tuossa pointtaa, niin jäähän koriin osia, joista joku voisi jopa olla kiinnostunut (?).

Edit: Tarkennuksia...
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Mr300
Mersumies
Mersumies
Viestit: 869
Liittynyt: Su 05.04.2009 15:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Mielikuvaharjoitus: W114 Coupeen w124 E320 kone?

Viesti Kirjoittaja Mr300 »

No facelift keula menee ainaki kaupaksi (konepelti, maski ja umpiot). Jos laitat MS, niin (johtosarja, ecu ja maf). ainaskii. Kaikki luukut menee jos on ehjät. Jarrut menee varmaan koska on mersun "isot jarrut", jos et laita omaan projektiin. Jos on tasonsäädöllä tämä ja on ehjä niin varmaan sekin saattaisi mennä kaupaksi.
Viisaat kertokaat enemmän
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mielikuvaharjoitus: W114 Coupeen w124 E320 kone?

Viesti Kirjoittaja Sergey »

oha siin ny ainaki taka-akseli tasonsäädöllä että jo niillä iskareilla on arvoa. Siinä on rosterikynnyksetkin...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mielikuvaharjoitus: W114 Coupeen w124 E320 kone?

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Kaveri Ausseista oli sitä mieltä, että kannattaisi ASD:n kannalta vaihtaa koko 5-link takaripustus:

"Your 124 has a diff which is carried in a sub frame . the whole five link assembly can be lifted up into place and the mount position determined .you may need to shift the spring location but that that not a problem. I would go with this approach, (a freind has done it in a W111 coupe) because of the better ride you will get.
the M103 will be an easy fit intro a W114. it's not as big as the M110 and although it lays over ,the amount of space reqwuired is minimal. I have seen V8's in W115's with cowl brace so a skinny six will fit fine."
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mielikuvaharjoitus: W114 Coupeen w124 E320 kone?

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Pitkän radiohiljaisuuden jälkeen tilannepäivitystä.

Alkupäisten purku- ja asennuskuvioiden, tallipaikkojen jne. suunnitelmien kaatumisen jälkeen rupeaa projektissa taas olemaan valoa. Viime viikonloppuna varmistui asiallinen kimppatalli(*), jossa sekä MB-asiantuntemusta, erittäin skarppeja tyyppejä, että mm. tähän projektiin tarvittavaa välineistöä nostureineen päivineen.

Satuin myös saamaan yhteyden ruotsalaiseen hemmon, joka puuhaa pirunmoisella pieteetillä samanlaisen Coupen ja sinne laitettavan OM603 kimpussa. Pirun paljon tietoa on tullut juuri hänen projektistaan. Aluksi ajattelinkin, että huh, piece of cake, mutta sitten tajusinkin, että OM603 ja M104 poikkeavat mitoiltaan toisistaan juuri kriittisessä kohdassa; nimittäin öljypohjan muodossa. OM603 istuu nätisti W114 runkoaisojen väliin ja tulee tarpeeksi alas (suora kardaanilinja) etu-apurungon laikkamadalluksella:

Kuva
Kuva
(mm. tästä ja M104 sovittamisesta tarkempaa keskustelua http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 26#p842026" onclick="window.open(this.href);return false;)

Jolloin OM603 öljypohjan syvin/paksuin(?) kohta asettuu juuri sopivasti "rakoon":

Kuva

Tähän asti kaikki näytti suunnitelmien valossa hyvältä. Kuitenkin, muutamaa ulkomaista foorumia kahlanneena tajusin, että M104 öljypohja ei sopisikaan etukelkan modauksella. Daaz foorumilta vielä auttoi pohdinnassa oheisen kuvan kera.

Kuva

M110 mahtuu pystäriin suoraan (siellähän niitä on), M103 edellä kuvatulla laikka-asennuksella mutta M104 ei. Joko pitää rakentaa uusi öljypohja kuten Daaz ehdotti ja siirtää M104 öljynkerääjää kohtaan missä M103 on, tai funtsia uutta eturipustusta.

Mutta, voiko asian ratkaista W107 apurungolla? Siellähän on jopa V8 ja olisi W114 bolt-on. Tämä on sitten viime viikonlopun asia, jota edistetään. Onko jollain tietoa tai ajatuksia, mittoja tms.?

EDIT (*) Karralle kiitos vinkistä.
Viimeksi muokannut hismajestics, Pe 29.03.2013 11:51. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
sepulaakeri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 913
Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34

Re: Mielikuvaharjoitus: W114 Coupeen w124 E320 kone?

Viesti Kirjoittaja sepulaakeri »

Tuo pystärin apurunko näyttää yhtä onnettomalta kuin mikä itellä oli slc:ssä...
107:n v8:ien (M116/M117) ö pohjat on aika saman mallinen kuin tuo m110:n.


Ääni uudelle öpohjalle, kaikista helpoin ja apurunkokin pysyis varmaan ehjänä...

(ps. pystyn järjestään öpohjan laippaa jos tarvis.)
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mielikuvaharjoitus: W114 Coupeen w124 E320 kone?

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

sepulaakeri kirjoitti:Tuo pystärin apurunko näyttää yhtä onnettomalta kuin mikä itellä oli slc:ssä...
107:n v8:ien (M116/M117) ö pohjat on aika saman mallinen kuin tuo m110:n.
Varmasti juuri näin. 300 SL 107:ssa on M103, mutta M104 ei mahdukaan. Öljypohja ahdistaa...
sepulaakeri kirjoitti:Ääni uudelle öpohjalle, kaikista helpoin ja apurunkokin pysyis varmaan ehjänä...

(ps. pystyn järjestään öpohjan laippaa jos tarvis.)
No jos näin on, niin sitten muutetaan suunnitelmaa 8). Mitä ja miten pystyisit järjestämään?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mielikuvaharjoitus: W114 Coupeen w124 E320 kone?

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Easy Rider kirjoitti:Liiketieto tulee olemaan miettimisen paikka, ellei autoon saa ABS järjestelmää. Tuo moottori ei auton ollessa paikoillaan kierrä kuin n.4000rpm.
Tämähän on kaiken hässäkän keskellä unohtunut tyystin. Mites liiketiedon saaminen kannattaisi miettiä jos (ja kun) ABS:ää ei ole? Mistä pitää saada signaali ja mihin?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Mielikuvaharjoitus: W114 Coupeen w124 E320 kone?

Viesti Kirjoittaja unski »

Ihan vain infona, että M104 ja OM603 käyttävät samaa ö-pohjantiivistettä...se tietysti avaa mahdollisuukisa pohdinnalle...
MB-numero: A6060140022

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
sepulaakeri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 913
Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34

Re: Mielikuvaharjoitus: W114 Coupeen w124 E320 kone?

Viesti Kirjoittaja sepulaakeri »

hismajestics kirjoitti:
Easy Rider kirjoitti:Liiketieto tulee olemaan miettimisen paikka, ellei autoon saa ABS järjestelmää. Tuo moottori ei auton ollessa paikoillaan kierrä kuin n.4000rpm.
Tämähän on kaiken hässäkän keskellä unohtunut tyystin. Mites liiketiedon saaminen kannattaisi miettiä jos (ja kun) ABS:ää ei ole? Mistä pitää saada signaali ja mihin?
Onko tässä uudessa tekniikassa nopeustieto vaijerilla vai sähköllä? jos sähköllä nii pitää joka tapauksessa vaihtaa mittari että saa nopeusmittarin toimiin, tällöin mittarista saa nopeus tiedon myös ulos, muistaakseni mittarissa on liitin ihan tätä varten. Tai siinä on varmasti liitin nopeus tiedon ulos saamiseksi, mutta mihin sen on tarkoitus mennä, sitä en muista.
Korjatkaa jos muistan väärin... pitää tutkia sähkökuvia varmistukseksi.
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13654
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mielikuvaharjoitus: W114 Coupeen w124 E320 kone?

Viesti Kirjoittaja karra »

sepulaakeri kirjoitti:
hismajestics kirjoitti:
Easy Rider kirjoitti:Liiketieto tulee olemaan miettimisen paikka, ellei autoon saa ABS järjestelmää. Tuo moottori ei auton ollessa paikoillaan kierrä kuin n.4000rpm.
Tämähän on kaiken hässäkän keskellä unohtunut tyystin. Mites liiketiedon saaminen kannattaisi miettiä jos (ja kun) ABS:ää ei ole? Mistä pitää saada signaali ja mihin?
Onko tässä uudessa tekniikassa nopeustieto vaijerilla vai sähköllä? jos sähköllä nii pitää joka tapauksessa vaihtaa mittari että saa nopeusmittarin toimiin, tällöin mittarista saa nopeus tiedon myös ulos, muistaakseni mittarissa on liitin ihan tätä varten. Tai siinä on varmasti liitin nopeus tiedon ulos saamiseksi, mutta mihin sen on tarkoitus mennä, sitä en muista.
Korjatkaa jos muistan väärin... pitää tutkia sähkökuvia varmistukseksi.
W126:ssa taisi olla nopeustieto jo alusta asti. Käytettiin mm radioissa (Mexico), ihan oma abikotyyppinen liitin sille. Jos tekniikka tulee E-mallista niin sieltä radion ISO-pistokkeesta nopeustieto, kytkentäkaavion saa netistä - ollut täälläkin monasti esillä.

EDIT jos siis on sähköinen mittari/tieto. Omassa 1993 E420 laitoksessani on Blaukkarin radio vuodelta 2006 enkä ole löytänyt ainakaan radiosta tuota nopeuden mukaan säätyvää volyymia...
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mielikuvaharjoitus: W114 Coupeen w124 E320 kone?

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

sepulaakeri kirjoitti:Onko tässä uudessa tekniikassa nopeustieto vaijerilla vai sähköllä? jos sähköllä nii pitää joka tapauksessa vaihtaa mittari että saa nopeusmittarin toimiin, tällöin mittarista saa nopeus tiedon myös ulos, muistaakseni mittarissa on liitin ihan tätä varten. Tai siinä on varmasti liitin nopeus tiedon ulos saamiseksi, mutta mihin sen on tarkoitus mennä, sitä en muista.
Korjatkaa jos muistan väärin... pitää tutkia sähkökuvia varmistukseksi.
Ulkomaan tiedon (mbclub.uk) mukaan Getrag-laatikoissa on mekaaninen, tästä ZF:stä en tiedä.

Ja sitten vielä tällainen tieto:
"there is an electronic speed pulse generator on your speedo as well."

Miten tämä tulee ymmärtää?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
sepulaakeri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 913
Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34

Re: Mielikuvaharjoitus: W114 Coupeen w124 E320 kone?

Viesti Kirjoittaja sepulaakeri »

hismajestics kirjoitti:
sepulaakeri kirjoitti:Onko tässä uudessa tekniikassa nopeustieto vaijerilla vai sähköllä? jos sähköllä nii pitää joka tapauksessa vaihtaa mittari että saa nopeusmittarin toimiin, tällöin mittarista saa nopeus tiedon myös ulos, muistaakseni mittarissa on liitin ihan tätä varten. Tai siinä on varmasti liitin nopeus tiedon ulos saamiseksi, mutta mihin sen on tarkoitus mennä, sitä en muista.
Korjatkaa jos muistan väärin... pitää tutkia sähkökuvia varmistukseksi.
Ulkomaan tiedon (mbclub.uk) mukaan Getrag-laatikoissa on mekaaninen, tästä ZF:stä en tiedä.

Ja sitten vielä tällainen tieto:
"there is an electronic speed pulse generator on your speedo as well."

Miten tämä tulee ymmärtää?
Mielestäni tämä meinaa juurikin sitä että sulla ois sellanen ulostulo mittarissa. Liitin on keskellä mittaria, sellanen yksinäinen "tappi", nopeastihan tuon tarkistaisi...

Pitäs vaan selvittää käykö tämä siihen tarkoitukseen että saat koneen kiertään yli 4000rpm.

Jos veikata saa niin veikkaan että käy. :D

E: Tosin mittariahan ei kannata laittaa jos nopeustieto on vaijerilla. Tuohon ongelmaan pitää silloin keksiä jotain muuta.
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Mielikuvaharjoitus: W114 Coupeen w124 E320 kone?

Viesti Kirjoittaja unski »

Mielestäni tämä meinaa juurikin sitä että sulla ois sellanen ulostulo mittarissa. Liitin on keskellä mittaria, sellanen yksinäinen "tappi", nopeastihan tuon tarkistaisi...
Vanhemmissa Mersuissa tuo mainittu liitin on erillinen anturi, joka on asennettu mittareihin joissa tarvittiin nopeustietoa, esim vakionopeussädin tai mm. w123 kaasutinmallissa, polttoaineen syötön katkaisu. W114:ään sen muistaaksen sai asennettua...on myös pulssinatureita, jotka tulevat nopeusmittarin vaijeriin.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Vastaa Viestiin