1990 200E kevytprojektina, museoitu ja nyt myyty eteenpäin
Re: 1990 200E kevytprojektina
Suppea kokemus KE-jetistä kertoo, että syttyosat aina Boschia jos se on alunperin ollut Bosch.
Siisti auto, konehuonetta myöten. Muovinen termarikitelokin vielä paikallaan.
Siisti auto, konehuonetta myöten. Muovinen termarikitelokin vielä paikallaan.
Re: 1990 200E kevytprojektina
Näin varmaan kantsii tehdä.
Joo kaveri teki nyt kimppatilauksen Aeromotorsista, otin alumiinisen kopan varuiksi sekä uuden termostaatin. Kyllähän tuota konehuonetta joutui jynssäämään...ilmanputsarin kotelon maalasin.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: 1990 200E kevytprojektina
Leppoisa väri 124:ään tuollainen vaalea sininen. Kyllä on nätissä kunnossa.
Akusta repii nuo suurimmat ja kirjavimmat tarrat pois vielä
Akusta repii nuo suurimmat ja kirjavimmat tarrat pois vielä

wiimax.fi
Re: 1990 200E kevytprojektina
Tämä oli kyllä mielessä, joku aivopieru tuli kun ajattelin että niistä näkee millainen akku on. Voihan ne tarrat liimata paperille ja hansikaslokeroon, sinne meni gyntterin öljynvaihtolappu jo. Vuosi 2005 ja jotain 91 tkm oli.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: 1990 200E kevytprojektina
Noh, eihän tämä kait ole harrastus eikä mikään, jos ei itse pääse rikkomaan tai toteamaan mitä uusia murheita milloin minkäkin nippelin nysväämisestä seuraa. Tämä tuppaa välillä unohtumaan kun tylsiä ohjeita jakelee.
Se potikka vaan ei voi olla tuossa autossa mitenkään loppu, JOS on alkuperäinen. Jos kiinan kopio, niin sitten se oli ehkä jo loppu siellä jossakin Zhenzchenissä.
Se potikka vaan ei voi olla tuossa autossa mitenkään loppu, JOS on alkuperäinen. Jos kiinan kopio, niin sitten se oli ehkä jo loppu siellä jossakin Zhenzchenissä.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: 1990 200E kevytprojektina
Joo sitä tässä on ihmetelty että miten se on saatu tuohon kuntoon, näitkö nuo kuvat? Ruuvien päällä oli koskemattomat muovilipareet, vasen piti rikkoa että sai auki. Olkohan niissä vielä mersun logo tms, pitää katsoa kohta. Vois katsoa moottorin numeronkin...Karel kirjoitti: ↑Ti 15.10.2024 13:51 Noh, eihän tämä kait ole harrastus eikä mikään, jos ei itse pääse rikkomaan tai toteamaan mitä uusia murheita milloin minkäkin nippelin nysväämisestä seuraa. Tämä tuppaa välillä unohtumaan kun tylsiä ohjeita jakelee.
Se potikka vaan ei voi olla tuossa autossa mitenkään loppu, JOS on alkuperäinen. Jos kiinan kopio, niin sitten se oli ehkä jo loppu siellä jossakin Zhenzchenissä.
Autohan nyt toimii, ihan pientä huojuntaa on ennen kun on täys lämmin kone. Ei sammahtele missään vaiheessa enää.
Iso kiitos neuvoista, tuli taas opittua jotain.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: 1990 200E kevytprojektina
Illan ohjelma oli orkkis radion asennus. Vähän teetti töitä saada JVC irti, piti koko etupaneeli siitä purkaa palasiksi lievää väkivaltaa käyttäen.
Radiossa oli kiinni orkkis liittimet joten tinasin kaikki katkaistut piuhat takaisin kiinni. Soihan se telaketju nyt.
Radiossa oli kiinni orkkis liittimet joten tinasin kaikki katkaistut piuhat takaisin kiinni. Soihan se telaketju nyt.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: 1990 200E kevytprojektina
Ostin vanhalta VEHOn asentajalta imusarjan jossa määräjakaja potikkoineen kiinni. Klubin talli-isäntä haki sen naapuristaan ja saanen sen Porissa 2.11. Pitää kokeilla josko vielä paranisi toisella potikalla.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: 1990 200E kevytprojektina
Laitetaas muutama kuva kun juuri nyt on vaan odottelua, konepellin eristettä DPD oli eilen yrittänyt toimittaa trackingin mukaan.
20241017_141745 by Kari Pykäläinen, on Flickr
20241017_141720 by Kari Pykäläinen, on Flickr
20241019_124951 by Kari Pykäläinen, on Flickr



1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: 1990 200E kevytprojektina
Herkun näkönen lattia, tuolla ei ole juurikaan käyty. Mulla ei ole noin siisti kun on valunut vettä tupaan. Poistoröörit aivan tukossa, mutta voi olla toki lasikin jo vähän irti.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: 1990 200E kevytprojektina
Kuuluuko tuossa etulattiassa olla tuommoisia kuplia?
Onkohan kosteus päässyt maalin alle, kun minusta lattiassa ei kuuluisi olla kuplia.
Vanteet näyttää hyvältä tässä mallissa.
Onkohan kosteus päässyt maalin alle, kun minusta lattiassa ei kuuluisi olla kuplia.
Vanteet näyttää hyvältä tässä mallissa.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: 1990 200E kevytprojektina
Traficomilta selvisi että auto on tuotu Suomeen tammikuussa 2007. Vuodelta 2011 katsastuspapereissa oli mittarilukema 128 tkm. Trafilta nämä:
3.9.2024 Määräaikaiskatsastus hyväksytty 160 539 km
11.9.2023 Määräaikaiskatsastus hyväksytty 160 347 km
7.7.2021 Määräaikaiskatsastus hyväksytty 160 264 km
11.6.2021 Määräaikaiskatsastus hylätty 160 162 km
12.6.2020 Määräaikaiskatsastus hyväksytty 160 027 km
8.7.2019 Määräaikaiskatsastus hyväksytty 159 258 km
4.7.2018 Määräaikaiskatsastus hyväksytty 159 121 km
8.6.2017 Määräaikaiskatsastus hyväksytty 158 570 km
6.6.2016 Määräaikaiskatsastus hyväksytty 157 647 km
26.6.2015 Määräaikaiskatsastus hyväksytty 157 301 km
16.5.2014 Määräaikaiskatsastus hyväksytty 155 546 km
13.6.2013 Määräaikaiskatsastus hyväksytty 151 954 km
29.5.2012 Määräaikaiskatsastus hyväksytty
31.3.2011 Määräaikaiskatsastus hyväksytty
7.4.2010 Määräaikaiskatsastus hyväksytty
7.4.2009 Määräaikaiskatsastus hyväksytty
24.4.2008 Määräaikaiskatsastus hyväksytty
4.4.2007 Määräaikaiskatsastus hyväksytty
15.1.2007 Rekisteröintikatsastus hyväksytty
15.1.2007 Määräaikaiskatsastus hyväksytty
Konehuoneessa oli öljynvaihtolappu vuodelta 2005 jossa noin 90 tkm merkintä.
3.9.2024 Määräaikaiskatsastus hyväksytty 160 539 km
11.9.2023 Määräaikaiskatsastus hyväksytty 160 347 km
7.7.2021 Määräaikaiskatsastus hyväksytty 160 264 km
11.6.2021 Määräaikaiskatsastus hylätty 160 162 km
12.6.2020 Määräaikaiskatsastus hyväksytty 160 027 km
8.7.2019 Määräaikaiskatsastus hyväksytty 159 258 km
4.7.2018 Määräaikaiskatsastus hyväksytty 159 121 km
8.6.2017 Määräaikaiskatsastus hyväksytty 158 570 km
6.6.2016 Määräaikaiskatsastus hyväksytty 157 647 km
26.6.2015 Määräaikaiskatsastus hyväksytty 157 301 km
16.5.2014 Määräaikaiskatsastus hyväksytty 155 546 km
13.6.2013 Määräaikaiskatsastus hyväksytty 151 954 km
29.5.2012 Määräaikaiskatsastus hyväksytty
31.3.2011 Määräaikaiskatsastus hyväksytty
7.4.2010 Määräaikaiskatsastus hyväksytty
7.4.2009 Määräaikaiskatsastus hyväksytty
24.4.2008 Määräaikaiskatsastus hyväksytty
4.4.2007 Määräaikaiskatsastus hyväksytty
15.1.2007 Rekisteröintikatsastus hyväksytty
15.1.2007 Määräaikaiskatsastus hyväksytty
Konehuoneessa oli öljynvaihtolappu vuodelta 2005 jossa noin 90 tkm merkintä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: 1990 200E kevytprojektina
Pitää noita vilkaista vielä. Tässä kuva konehuoneesta nyt:

Sain viikonloppuna MR-todistuksen mukaani. Kunhan ajokeli muuttuu taas kesärenkaille sopivaksi niin pitää käydä muutoskatsastamassa, ja alkaa siirtää talvisäilytykseen.
Sellainen optiohan tässä on että nyt kun talven tulo siirtyy niin tämän voisin myydä pois jo nyt, ettei tarvisi säilyttää talven yli. En ajatellut että olisi ollut näin helppo museointi/projekti että nyt jo on valmis.
Kuvia saa whatsappilla lisää ja hinnaksi tarkentuu joku vitosella alkava summa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: 1990 200E kevytprojektina, nyt museoitu
Asensin tänään määräjakajaan käytetyn potikan. Säädin jännitteen niin lähelle kun sain; 0,69 V. Kun yritti lähemmäs niin meni aina yli reilusti. Tuo saa kelvata. Aamulla sitten kylmäkäynnistys, tänään käyttäessä lämpöiseksi toimi ihan hyvin vaikka jännite oli mittauksen alkaessA 2,7 V.
Keskiviikkona muutoskatsastus museoautoksi.
Keskiviikkona muutoskatsastus museoautoksi.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: 1990 200E kevytprojektina
Ei ollut pehmeitä kuplat vaan ihan kovia. Jotain massaa kenties?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: 1990 200E kevytprojektina, nyt museoitu
Ehkä taas hölmö kysymys, mutta nuo kuplat on äänieristematossa, onhan? Onko sen alla kuplia pellin ja maton (tai lattiapellin ja maalin) välissä, niin on eri juttu. Veikkaan, että ei ole, se ei varmaan näyttäisi tuolta.
Hieno auto.
Eikö olisi mitään yleiskuvia sisustasta?
Hieno auto.

W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: 1990 200E kevytprojektina, nyt museoitu
Eikös tuo tumma ole äänieristemattoa ja kuplat ovat ihan pellissä tai ainakin minä tulkitsen tuosta kuvasta sen niin. Hyvä että ei ole maali kupruja vaan kovempaa.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: 1990 200E kevytprojektina, nyt museoitu




Muutama sisäkuva. Niin joo nuo pahkurat on siis pellin ja maalin välissä, kivikovia ovat.
Kuramatot on eriparia ja vaihdekepin pussikin on poksahtanut irti... Alkuperäistyyliset irtokangasmatot on tuolla paikoillaan, edessä niiden päällä kuramatot.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: 1990 200E kevytprojektina, nyt museoitu
Tää on kyllä melkoisen hieno peli nyt siistittynä. Ja sanoisin että pilkkahinta jos tuon alta 6-tonnin saa kätellä mukaansa.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: 1990 200E kevytprojektina, nyt museoitu
Tänään testattu kylmän käynnin vaihe oli vähän ontuvahkoa, kaasun polkaisun jälkeen meinasi sammua. Säädin korvakuulolta potikan asentoa että kävi paremmin. Annoin lämmetä ja edelleenkin toimi hyvin, mittasin ylimmän ja alimman pinnin väliltä jännitteen ja se oli 0,46V. Annan nyt olla siinä, huomenna koeajolle ja muutoskatsastukseen kun tiet sulaa.
Vaikuttaa että vähän ajettuja on tarjolla aina silloin tällöin mutta onko ne kilometrilukemat paikkansa pitäviä? Tässä nyt auton kunto, saksan huoltokirja ja Traficomin dokumentit todistavat että pitäisi olla.
No ajattelin realistisesti, autohan ei ole mitenkään erikoinen ja nyt on talvi tulossa - siksi tulen hinnassa vastaan. Kyllä keväällä hintapyyntö lähentelee seiskaa ellei jopa yli, pitää seurata markkinoita.
Vaikuttaa että vähän ajettuja on tarjolla aina silloin tällöin mutta onko ne kilometrilukemat paikkansa pitäviä? Tässä nyt auton kunto, saksan huoltokirja ja Traficomin dokumentit todistavat että pitäisi olla.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: 1990 200E kevytprojektina, nyt museoitu
Keskiviikkona sain muutoskatsastettua museorekisteriin.
Tuon potikan säätö on tarkkaa hommaa. Itse asiassa säädin tässä alkuviikon aikana joka päivä, keskiviikkona perstuntumalla. Eilen vaikutti puolilämpöisenä että aistinko jotain humputusta vaiko ei, ilmanputsari ei ollut paikoillaan kun tässä kosteassa kelissä kokeilin omalla kylällä. Illalla mittasin jännitteen ja se oli 0,71V eli aika kohdallaan. Tänään aamulla laitoin putsarin ja imuilman anturin paikoilleen ja kyllä se on nyt aika hyvä. Tänään vielä kauppareissu koeajona.
Edelleen tarjoan tätä myyntiin, kesärengaskeli kun vielä suuressa osassa Suomea. Talvirenkaitahan tähän ei edes ollut, peltivanteet joissa pari kesärieskaa tuli auton mukana (luovutettiin wadelle) ja ne aluvalssit kesiksineen, ovat nyt Torissa myynnissä.
Noissa kesäpyörissähän on varmaan liki 800 euroa kiinni rahaa, riippuu miten laskee (rengastyöt, orggis MB pultit rst-kannalla, orggis keskimerkit, vanteet ja niiden pro-tasoinen kunnostus).
Tuon potikan säätö on tarkkaa hommaa. Itse asiassa säädin tässä alkuviikon aikana joka päivä, keskiviikkona perstuntumalla. Eilen vaikutti puolilämpöisenä että aistinko jotain humputusta vaiko ei, ilmanputsari ei ollut paikoillaan kun tässä kosteassa kelissä kokeilin omalla kylällä. Illalla mittasin jännitteen ja se oli 0,71V eli aika kohdallaan. Tänään aamulla laitoin putsarin ja imuilman anturin paikoilleen ja kyllä se on nyt aika hyvä. Tänään vielä kauppareissu koeajona.
Edelleen tarjoan tätä myyntiin, kesärengaskeli kun vielä suuressa osassa Suomea. Talvirenkaitahan tähän ei edes ollut, peltivanteet joissa pari kesärieskaa tuli auton mukana (luovutettiin wadelle) ja ne aluvalssit kesiksineen, ovat nyt Torissa myynnissä.
Noissa kesäpyörissähän on varmaan liki 800 euroa kiinni rahaa, riippuu miten laskee (rengastyöt, orggis MB pultit rst-kannalla, orggis keskimerkit, vanteet ja niiden pro-tasoinen kunnostus).
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: 1990 200E kevytprojektina, nyt museoitu
Raportti eiliseltä. Kävin pari kertaa kaupungilla ja toisella kerralla auto jäähtyi malko kylmäksi, ehkä 45-50 asteiseksi. Kaikissa tilanteissa, sekä siis aamulla tallista auto toimi hyvin.
Olisko siihen potikan pintaan jotenkin syöpynyt se kolo, siihen kohtaan jossa varsi lepää kun autolla ei ajeta? 2014 jälkeen auto on seissyt melkein koko ajan. Jos siihen on hapettunut tms tullut korroosion tapaista joka on syövyttänyt selvän kolon. Käytetty potikka oli ehjä ja sileä, toki jälki piirretystä kaariviivoista oli mutta ei ollut rikkipuhki.
Olisko siihen potikan pintaan jotenkin syöpynyt se kolo, siihen kohtaan jossa varsi lepää kun autolla ei ajeta? 2014 jälkeen auto on seissyt melkein koko ajan. Jos siihen on hapettunut tms tullut korroosion tapaista joka on syövyttänyt selvän kolon. Käytetty potikka oli ehjä ja sileä, toki jälki piirretystä kaariviivoista oli mutta ei ollut rikkipuhki.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 22
- Liittynyt: Ke 22.10.2014 11:19
Re: 1990 200E kevytprojektina, nyt museoitu
Toivottavasti M102:n käyntihaaste korjaantunut. Eiväthän tuon "potikan" hiilipinnat saisi olla kovin pahasti kuluneita, ettei se toimi kuin jonkun vanhan radion volyymipotikka, pätkien ja rahisten, mutta missä se raja KE-jetin ECU:n toimivan mittauksen osalta kulkee, keine Anung. Tässä ohessa kuva noin 200 tuhatta ajetun M103-koneen ohesta...ei ole vielä kovin paha. Ja vertailuksi uuden Boschilaisen pinnat. Kyllä se varmaan voi vähän hapettua, käyttämättömänä...ja sen myötä sitten kenties kohtalaisen nopeasti pahentua, jos se pätkii. Ihan kuin vanhoissa käyttämättömissä radioissakin...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 22
- Liittynyt: Ke 22.10.2014 11:19
Re: 1990 200E kevytprojektina, nyt museoitu
Se ECU sisältänee näitä erinäisiä "ominaisuuksiaan" käynnistysvaiheeseen...ohjaten kallisarvoiseen EHA:n virtaa...tarpeen mukaan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 22
- Liittynyt: Ke 22.10.2014 11:19
Re: 1990 200E kevytprojektina, nyt museoitu
Vähän lisää spekulointia oheen. Ilmeisesti tämän vanhanaikaisen "air-flow-meterin" hiilipinta heikkenee siitä lepoasennostaan, jossa se liikkuva "liukukärki" toki suurimman osan auton ajasta lepää kosketuksessa, kun ei auto ole käynnissä/ajossa. Voisi noin teoriassa spekuloida, että koska ECU:lle mitattava jännite on tyhjäkäyntiasennossa alhaisimmillaan ja noussee ilmaläpän auetessa, niin jos se pahasti pätkii, niin mitattava jännite jää hieman liian alhaiseksi...ECU luulee ilmamäärän vähäisemmäksi kuin onkaan...kenties ohjaa EHA:n virtaa alemmaksi...kenties jopa negatiiviseksi...seos laihenee liiaksi. Kunnes kenties lambda-mittaus kohoaa selvästi yli 1 jne. ECU taas ohjaa EHA:n virtaa suuremmaksi...seos rikastuu jne. humppaaminen alkaa. Ja tämä korostuu kylmäkäyntivaiheessa sen alun noin puolen minuutin jälkeen, kun se ihan alkuvaiheen ECU:n sisäänrakennettu "pakotettu" EHA:n mA-virran ohjaus loppuu. Kylmänä startin jälkeen virta EHA:lle lienee noin 20...40mA, josta se sitten hiljalleen alenee lähes nollan tuntumaan...eikä sen ohjausvirta suuremmin humppaa eestaas, jos kone käy tasaisesti...kuten tarkoitettu. EHA:n ohjausvirran mittaaminen vaatii toki pientä hyppyjohtovirittelemistä...että siitä saa näkymää. Toivottavasti ei siihen tarvetta.
Re: 1990 200E kevytprojektina, nyt museoitu
Eilen aamulla taas ontui kylmänä, säädin korvakuulolta niin että kävi hyvin. Kuumana taas alkoi humppaamaan, mutta piti olla ihan todella kuuma, ja ollut vähän aikaa. Se vaatii ajoa, tallissa seisoessa ei oikein onnistu. Jännite oli 0,2 V !AssanHassan kirjoitti: ↑Su 10.11.2024 19:36 Toivottavasti M102:n käyntihaaste korjaantunut. Eiväthän tuon "potikan" hiilipinnat saisi olla kovin pahasti kuluneita, ettei se toimi kuin jonkun vanhan radion volyymipotikka, pätkien ja rahisten, mutta missä se raja KE-jetin ECU:n toimivan mittauksen osalta kulkee, keine Anung.
Illalla ajoin ihan tulikuumaksi ja kun se humppaus alkoi säädin vähän toiseen suuntaan että kävi nätisti. Mittasin jännitteeksi 0,6V. Nyt aamulla käytin kylmänä sinne 60 asteeseen, ihan hyvin pelasi, antoi ajaa eli käyttää kaasua eikä vaipunut eikä puistellut.
Eli kylmänä käy nätisti jos jännite on 0,2 ... 0.46 V mutta kuumana alkaa humppaamaan, kun on ihan tulikuuma. Kun jännite on 0,7 ... 1,1 V niin kuumana käy nätisti mutta kylmän käynnin aikana puistelee ja meinaa sammua.
Pitää vielä tällä viikolla ajella kun on kesärengaskeliä tiedossa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 22
- Liittynyt: Ke 22.10.2014 11:19
Re: 1990 200E kevytprojektina, nyt museoitu
Jaajaa. Tällä ilmamäärämittauspotikalla ei toki tyhjäkäyntiä säädetä...vaan se pitäisi ilmeisesti auton ollessa käyntilämpöisenä, ns. normaaleilla tyhjäkäyntikierroksilla ilman suurempaa moottorikuormitusta (ilmastointi, valot yms. pois päältä) saada asetettua paikoilleen siten, että se mittausnastan jännite on noin 0,68...0,72 voltin tuntumassa. Se toki edellyttää sitä, että tälle "anturipotikalle" tuleva syöttöjännite on vakaa...ECU:n, ylijännitereleen, johdotusten tms. kautta. Mitä siinä kaikkea lienee välissä. Laturi säätimineen ok jne. Ja että ne laahainpinnatkin ovat ilmeisen ok... Jos nyt se tyhjäkäynti on säätöä tehdessä liian korkealla, vinksallaan, niin sitä ehkä pitäisi koittaa rajoittaa/alentaa puristamalla tyhjäkäynti-ilmamäärää säätävälle tötterölle menevää letkua, että tyhjäyntikierrokset alenisivat sopivalle tasolle...ja varsinainen kaasuläppä ei ole jotenkin vähän auki. Eihän tuolle hiilipintakalikalle ole kuin ns. yksi suunnilleen oikea asento, minkä ollessa oikein ja toimiva...vikaa on sitten muualla. Kuinkahan moni ihminen maailmassa onkaan puljannut KE-Jetronicin syövereissä...sitä joskus vuntsii...kiitos Boschin... Otaksuisin, että eräs syy homman tekemiseen käyntilämpöisenä on se, että mm. EHA:n ohjausvirta pitäisi tällöin olla lähellä nollaa...ehkä pari milliampeeria plussan puolella..eli että se on "lepoasennossa" vaikuttamatta määräjakajaan/paineisiin.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 22
- Liittynyt: Ke 22.10.2014 11:19
Re: 1990 200E kevytprojektina, nyt museoitu
Tässä oheisen linkin sepustuksessa sen "potikan" ihanteelliseksi tavoitejännitteeksi otetaan sen nastan 3 jännite * 0,12 esim. 5V * 0,12 = 0,6 ja skaala 0,512-0,847, joten joku 0,7 lienee ihan ok, jos vastaavasti 5V nastassa 3.
https://www.w126-wiki.de/index.php?titl ... Poti.22.29
https://www.w126-wiki.de/index.php?titl ... Poti.22.29
Re: 1990 200E kevytprojektina, nyt museoitu
Kiitokset sisustakuvista, kovin on tutun oloinen.
Sen verran vielä vänkään tuosta etulattiakuvasta, että totta kai se kuvassa näkyvä musta on vaimennusmattoa, mutta siinä missä näkyy kuplat, niin kyllä siinäkin on semmonen jonkun sortin bitumi- tai vastaava tavara maalin alla. Jäi vaivaamaan, enkä ikinä muistanut käydä vertaamassa omaani, mutta nyt muistin ja kävin.

Tuo on pari vuotta uudempi 250 D, en tiedä, onko sitten dieselissä aina isompi toi musta matto, ja on se vähän eri materiaaliakin vissiin. Niin tai näin, kuvassa kun näkyy hyvin tuo palkki, niin sen päällä on jotakin, oletettavasti sulatettua / lämmitettynä laitettua bitumimaista tavaraa. Ja samaa on sen palkin ympärilläkin ymmärtääkseni koko lattiassa, myös mustan maton alla. Keltaisella ympyröidyssä kohdassa näkyy hyvin, että siinä ruuvin ympärillä ei ole bitumia (tai mitä ikinä onkin), ja samanlainen pyöreä bitumiton kohta näkyy Karran autossa tän topicin kuvassa. Rintapellissä, tuon muotoon valetun kumimaton alla ei vissiin ole tuota bitumimaista tavaraa, eikä siellä toki ole korinväristä maalipintaakaan.
Tässä mun auton kuvassa näkyy hyvin, kuinka antennijohto on ollut aikojen saatossa vähän eri paikoissa ja jättänyt tollaset selkeät painaumat tuohon kohtaan, jossa se ylittää sinisen palkin.
Edelleenkin väittäisin, että Karran autossa ne kuplat saattavat hyvinkin olla tuota bitumimaista tavaraa, kovaahan se kylmänä ollessaan on.

Sen verran vielä vänkään tuosta etulattiakuvasta, että totta kai se kuvassa näkyvä musta on vaimennusmattoa, mutta siinä missä näkyy kuplat, niin kyllä siinäkin on semmonen jonkun sortin bitumi- tai vastaava tavara maalin alla. Jäi vaivaamaan, enkä ikinä muistanut käydä vertaamassa omaani, mutta nyt muistin ja kävin.

Tuo on pari vuotta uudempi 250 D, en tiedä, onko sitten dieselissä aina isompi toi musta matto, ja on se vähän eri materiaaliakin vissiin. Niin tai näin, kuvassa kun näkyy hyvin tuo palkki, niin sen päällä on jotakin, oletettavasti sulatettua / lämmitettynä laitettua bitumimaista tavaraa. Ja samaa on sen palkin ympärilläkin ymmärtääkseni koko lattiassa, myös mustan maton alla. Keltaisella ympyröidyssä kohdassa näkyy hyvin, että siinä ruuvin ympärillä ei ole bitumia (tai mitä ikinä onkin), ja samanlainen pyöreä bitumiton kohta näkyy Karran autossa tän topicin kuvassa. Rintapellissä, tuon muotoon valetun kumimaton alla ei vissiin ole tuota bitumimaista tavaraa, eikä siellä toki ole korinväristä maalipintaakaan.
Tässä mun auton kuvassa näkyy hyvin, kuinka antennijohto on ollut aikojen saatossa vähän eri paikoissa ja jättänyt tollaset selkeät painaumat tuohon kohtaan, jossa se ylittää sinisen palkin.
Edelleenkin väittäisin, että Karran autossa ne kuplat saattavat hyvinkin olla tuota bitumimaista tavaraa, kovaahan se kylmänä ollessaan on.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: 1990 200E kevytprojektina, nyt museoitu
Kuplat on normaalia, äänieristen laitossa on varmaankin ollut joku muotti joka on kuumana painanut eristeet paikalleen. Tuokin muuttunut jossain vaiheessa, tuossa mun -92 te:ssä matkustamon lattiaeristeet on laitettu vasta maalauksen jälkeen ja ne oli sellaista vaaleankeltaista.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D