1990 200E kevytprojektina, museoitu ja nyt myyty eteenpäin

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13627
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

1990 200E kevytprojektina, museoitu ja nyt myyty eteenpäin

Viesti Kirjoittaja karra »

Keväällä tarjottiin kyseistä autoa, laittelin siitä pariinkin whatsappryhmään viestiä mutta kukaan ei kiinnostunut. Hain torstaina auton kotiin kun on loppuvuodesta aikaa laitella se museokuntoon. Kevättalvella jatkanen Pontiacin kanssa.

Kuva

Kuulemma 2005 tuotu Saksasta 90 t ajettuna, huoltokirjaa on täytetty siihen asti. Oli jonkinlaisessa käytössä 2014 asti jonka jälkeen ollut kuivassa betonilattiallisessa konehallissa säilössä. Autoa käytetty aika ajoin ja vuoden-parin välein katsastettu - katsastustodistukset on tallella - nyt on leima menossa umpeen 11.9.2024. Vanha isäntä sanoi että ei nyt taida katsastaa enää kun autossa oli ilmennyt tyhjäkäyntihäiriö; auto puisteli - etenkin kylmänä - ja otti huonosti kierroksia. Kun sai isolle tielle mentyä niin pystyi kyllä ajamaan, vaan alle 2000 rpm se alkoi nypyttämään. Ajoin sen 75 km kotiin torstaina ja perille päästyä se toimi jo melkein normaalista. Hetken seisottuaan kun kävin sen rekisteröimässä, niin alkoi taas lievästi temppuilemaan.

Putsasin vj-kannen ja pyörijän, ne näytti uusilta. Tulpanjohdot oli myös uuden näköisiä Boschilaisia. Etsin alipainevuotoja sumuttamalla bensiiniä sinne tänne ruiskun ympäristöön, ei vaikutusta. Toki laitoin tuoretta bensaa heti tankkiin ja lisäsin polttoainejärjestelmän puhdistusainetta, oisko ollu LiquiMoly Motonetista.

Vaan vika olikin yj-releessä, sain lainaan releen ja ongelmat katosi saman tien. Tilasin Aeromotorsilta uuden releen ja flektin viskon lukittumista käyttävän anturin, se on ohitetty hyppylangalla. Flekti siis pyörii koko ajan ja auto, kuulostaa Volvolta.

Nyt mittarissa 160 tkm. Auto on mielestäni ruosteeton, eiikä vaikuta että olisi mistään maalailtu. Orkkis radio tuli mukana mutta etulevy oli kadonnut, tilasin ebaysta uuden etulevyn. Orkkis 15-reikäalut on jääneet matkalle, sellaiset pitää hankkia. Nyt alla vissiin W202 vanteet? Antenni oli hajonnut ja heitetty roskiin (!), laitoin paikalle tänään kiinan kopion. Konepellin äänieriste on murentunut. Auto on saanut Dinitrol käsittelyn Suomessa.

Sisältä auto on hienossa kunnossa, pari hiushalkeamaa jalopuissa. Orkkis irtokangasmattojen päälle on vedetty vielä kumikaukalomatot eteen.

Päivittelen tähän kun tulee uutta, en vielä syyskuussa kerkia paljoa tekemään mutta lokakuussa jatkuu, kunhan saan nyt tämän ensin katsastettua.

1990 MERCEDES-BENZ 200 E (124.021)

General Data
FIN WDB1240211B304443
Model 200E
Engine 102963 10 071091
Transmission 717412 01 622699
Order Number 0 0 216 00807
Order Location DUESSELDORF BRANCH
Interior FABRIC - BLUE (062)
Paint PEARL BLUE METALLIC (348U)
Approx. Build Date 1990-07

Code Description

240 OUTSIDE TEMPERATURE INDICATOR
254 BECKER RADIO EUROPA KURIER CASSETTE
260 TYPE DESTINATION ON TRUNK LID - ELIMINATION
412 ELECTRIC SLIDING ROOF WITH TILTING DEVICE
428 MANUAL FIVE-SPEED TRANSMISSION
466 CENTRAL LOCKING MECHANISM
531 AUTOMATIC ANTENNA
590 HEAT-INSULATING GLASS, ALL-AROUND, HEATED REAR WINDOW PANE (LAMINATED GLASS)
620 VEHICLES WITH CATALYST TECHNIQUE
640 15-HOLE LIGHT ALLOY RIMS
Viimeksi muokannut karra, Su 06.04.2025 09:55. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4619
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: 1990 200E kevytprojektina

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

On kyllä äkkiseltään hienossa kunnossa mitä kuvasta näkee. Ei ole kukaan ehtinyt pilaamaan.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1331
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: 1990 200E kevytprojektina

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Hyvä ulkoväri. Verhoilun väri ei näy kuvassa. Varmaan perussininen?
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13627
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 1990 200E kevytprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Sharedoc kirjoitti: Ma 02.09.2024 09:43 Hyvä ulkoväri. Verhoilun väri ei näy kuvassa. Varmaan perussininen?
Kyllä, perussininen.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13627
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 1990 200E kevytprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Käyntihäiriö ei ole ihan tiessään. Kylmänä meinasi sammahdella tyhjäkäynnillä ja otti huonosti kierroksia. Kuumana nyt ihan OK.

Kävin ottamassa päästölapun:

Kierroksilla:
CO 0.01 %
HC 18 ppm
O2 0.09 %
Lambda 1.003

TYhjäkäynnillä:
CO 0.00 %
HC 32 ppm
O2 0.05 %
Lambda 1.001

Eli nuo on ok. Katsoptaan vertyykö auto itsestään vaiko jostain olisi alettava etsiä vikaa?

Kuvia on vaan viime lauantailta, ois voinu ottaa äsken kuvia mutta alkoi just sataa niin pääsin puhtaana vielä kotiin.

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1990 200E kevytprojektina

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Tämä taitaa olla se sama auto mistä puhuttiin Jollaksen tapahtumassa. :thumbup:
W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13627
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 1990 200E kevytprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Pontus kirjoitti: Ma 02.09.2024 23:34 Tämä taitaa olla se sama auto mistä puhuttiin Jollaksen tapahtumassa. :thumbup:
Juurikin se. Wanha isäntä vissiin heltyi kun pudotti 20% hinnasta, ei tämä siltikään ihan halpa ollut. Onneksi oli päättänyt myydä tämän, tilan emäntäkin tuli katsomaan pihalle ja sanoi ettäkö nyt se hänen luotettava auto myydään (tallissa oli melko uusi B180). Kysyi että pitääkö tirauttaa itkut, oli niin tehnyt kun viimeiset hevoset lähti tilalta. Sanoin että ei nyt mersun kanssa tarvi itkeskellä etenkin kun se pääsee hyvää hoivaan :D

Tuo viides vaihde ja radion löytyminen hyllystä tuli ihan puskista. Sitten sekarengastus oli pettymys mutta saahan noita kumeksia, tilasin eilen Rengasonlinesta Fuldat 200 eurolla. 15-reikävanteetkin löytyi eilen omalta kerhotallilta.

Tänään katsastus, saas nähdä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13627
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 1990 200E kevytprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Katsastus suoritettu huomauksitta läpi. Pohja on siistissä kunnossa paitsi se oli kuraantunut siellä maalla ajettaessa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13627
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 1990 200E kevytprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Sattuneesta syystä pääsin vasta tänään auton kimppuun. Asensin uuden yj releen ja tulos ihan sama, itse asiassa kylmänä kävi tänään tosi huonosti, mutta ilmakin oli +8 kun testasin. No päätin sitten vaihtaa flektin/viskon sensorin kun se oli rikki, ja tiedossa - oli laitetty hyppyjohto että flekti oli kiinni tarttuneena koko ajan. Siinä sensorissa on kolmaskin karva ja uusi osa oli Mahlen tekemä. Visko kytkeytyy nyt kun lämpömittari näyttää sataa.

Ei auttanut vaan tosi huonosti kesti kylmänä käynnissä. Kävin orkkis yj-releen piirilevyn juotokset kolvilla läpi ja edelleen sama juttu, eli periaatteessa neljllä ylijännitereleellä nyt sama tulos; kylmänä takkuaa mutta kuumana toimii hyvin, pientä epätasaisuutta/vaellusta yms on mutta laitan sen neloskoneen piikkiin.

Kannessa näyttää olevan kolmenlaista anturia:

Kuva

Tuo vasen on nyt uusittu, se on viskon anturi. Keskimmäinen on vakuumia ohjaava, vissiin EGR:ää varten, voisiko se olla rikki? Kuinka testaan?

Tuo oikealla oleva nelinapainen antaa kait ECU:lle tietoa, voihan sekin olla rikki. Kun nyppäsin sen kylmänä irti niin ei kyllä vaikuttanut mihinkään. Kuumana kun irrottaa niin nytkähtää tyhjäkäynti vähän. Voisihan nuo kaksi muutakin uusia...

https://www.autodoc.fi/hella/7295796?ut ... X0QAvD_BwE

https://www.ebay.co.uk/itm/293375800512 ... _8QAvD_BwE
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13627
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 1990 200E kevytprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Mistähän anturista tässä oli kyse?

viewtopic.php?t=7786

Vesipumpussakin on kuulemma yksinapainen anturi, kylmäkäynnistystä varten, tarttee huomenna tutkia lisää.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13627
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 1990 200E kevytprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Katselin Daimler Xentrystä, vesipumpussa oleva kytkin on ilmeisesti jäähdytysnesteen varoitusvalon tms kytkin. Ei siis anturi.

A 006 545 90 24
SWITCH
TEMPERATURE SWITCH


Tuo alipaineanturi on myös kytkin, joku nettisivu sanoi että ruiskulle. Xentryn mukaan 963 moottoriversiolle:

A 001 140 62 60
VALVE
THERMOVALVE, OPENING AT 70 DEGREES

Vaikuttaa juuri siltä että alle 70 asteessa tuo ongelma ilmenee. Täytyy tutkia tuota saisiko sitä testattua jollain...



Nelinapainen on tämä, esim Motonetin osanumero täsmäsi:

A 008 542 32 17
TEMPERATURE SENSOR
CONTINUOUS INJECTION SYSTEM 4 POLIG
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
racer123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 581
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: 1990 200E kevytprojektina

Viesti Kirjoittaja racer123 »

Minun käsittääkseni tuo nelinapainen on se varsinainen lämpöanturi, siinä on 2 piiriä joista toinen on KE-jetille ja toinen EZL-sytkälle. Alipainekytkin ohjaa käsittääkseni vain tankin huohotushöyryjen kulkemista. WISsistä löytää kyllä kohtuuhyvät kaaviot mitä mikäkin osa tekee, täytyy vain tosiaan löytää niistä se joka täsmää oman auton järjestelmään :)

Tuossa vielä vastusarvot tuon nelinapaisen anturin mittaamiseen, ristikkäisistä pinneistä mitattuna kummankin vastuksen pitäisi olla likimain sama
b11.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Tähdelliset: S211 E270CDI, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D x2, W123 220D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13627
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 1990 200E kevytprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Sainkin tuon taulukon eilen. Mittasin juuri äsken ja näyttää tuo toimivan.

Alipainekytkimelle tuleva vakuumi puuttuu, se tukki joka on sulakerasian etupuolella ei anna vakuumia. Siitä lähtee joku paksumpi haara myös imusarjan alle, mutta kuvittelisin että putki joka tulee sulakerasian alta tukkiin olisi se tuleva alipaineputki. Pitää tutkia miksi siihen ei tule vakuumia.

Vai onko se musta paksumpi imusarjan alta tuleva se vakuumin lähde...

Niin ja se alipainekytkin ei päästä läpi, ei kuumana, ei kylmänä?

Auto alkaa toimia kun lämmöt mittarissa on reilu 60 astetta.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2159
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 1990 200E kevytprojektina

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Imusarjasta päin pitäisi bensa autossa tulla vacuumi ja muut lähtee eri lähteisiin.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13627
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 1990 200E kevytprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

slsl77 kirjoitti: Ma 30.09.2024 19:20 Imusarjasta päin pitäisi bensa autossa tulla vacuumi ja muut lähtee eri lähteisiin.
Kyllä, esim W116 se tulee apparin puolelta vakuumisäiliöstä ja menee tulipeltiä pitkin sinne kuskin puolelle. En ole vaan ehtinyt tänään tutkia enempää. Pitää etsiä vacuum diagram jostain.

Sain selville että tämä on se regeneration vacuum valve joka on siinä konehuoneen väliseinässä sulakerasian edessä:

Kuva

Tuosta yksi letku menee siihen vakuumikytkimeen kannessa, tais olla tuo jossa käyrä. Sivulle lähtevä menee sulakerasian alle ja alas lähtevä menee imusarjan alle, paksu musta muoviputki; saattaa mennä sinne aktiivihiilipönttöön. Pitää tutkia tuleeko se alipaine tähän vakuumikytkimen toiseen linjaan, se olisikin loogista.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13627
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 1990 200E kevytprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Putkisaaren Jaska vinkkasi että katso tk-moottori. Sehän antaa lisää ilmaa kylmän käynnin aikana, voi olla jumittunut käytön puutteesta.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13627
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 1990 200E kevytprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Jos tyhjäkäyntimoottorin pistokkeen nyppää irti niin auto pysyy käynnissä kylmänä. Kun sen tökkää kiinni kylmän käynnin aikana niin hetken käy ja kohta alkaa vaipua, piristyy kun irrottaa tökkelin. Kuumana kun pistokkeen irroittaa niin tyhjäkäynti nousee vaan aavistuksen. Normaalisti pitäisi nousta enemmin, sinne liki 2000 rpm?

Itse osa näyttää uudelta, onkohan siellä joku kolmenkympin skeida osa? Voi olla että niitä ilmaletkujakin on kuristettu, täytyy tutkia.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13627
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 1990 200E kevytprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Tyhjäkäyntimoottori oli väärinpäin. Ilma kulki nuolen osoittamaa suuntaa vasten, eli nuoli näytti suunnaksi imusarjasta tk-moottorin läpi letkuun joka menee venttiilikoppaan sekä ilmanputsariin.

Osa oli uusi, Bosch onneksi. Letkunpäihihin oli kierretty vielä rautalankaa klemmareiksi, mutta hyvin ne lupsahti irti - ei olleet letkut kovia.

Koekäyttö sujui hyvin, lämpötila oli siinä 40 astetta eli vasta huomenna kylmäkäynnistyksessä näkee oliko vika tässä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13627
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 1990 200E kevytprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Ei toimi kylmänä edelleenkään.

Osaako kukaan sanoa kummin päin TK-moottorissa oleva virtausta osoittava nuoli pitää olla? Meneekä tk-moottorista Y6 ilma ylöspäin tuohon imusarjan osaan jossa on mm käynnistyssuutin Y8, ja siitä samasta mutikasta lähtee huohotinletku ilmanputsariin? Kun kokeilin ensin ennen tk-moottorin kääntämistä niin tuohon ilmanputsariin menevään letkuun kehittyi vähän alipainetta.

Kuva

Olen kyllä ihan ymmälläni. Nyt kun käänsin tk-moottorin niin käyntiin on tullut pientä humppaamista mitä ei ennen kääntöä ollut.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13627
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 1990 200E kevytprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Tässä on vielä kattimallin kaavio, tästä löytyy tuo aktiivihiilikanisteri ja katalysaattorit yms mums.

Kuva

Kuvatekstiosassa jota en saanut kopioitua oli mm seuraavat komponentit:

TK-moottori on se Y06
Aktiivihiilipöntön regenerointiventtiilikin näkyy 78 ja se aluksi epäilemäni 79 on 70 deg C thermo valve.

S25/13: 60/55 deg C temperature switch (partial intake manifold preheater) missähän tuo fyysisesti on?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: 1990 200E kevytprojektina

Viesti Kirjoittaja Karel »

"Meneekö tk-moottorista Y6 ilma ylöspäin tuohon imusarjan osaan jossa on mm käynnistyssuutin Y8"

Kyllä menee.

Alipaineella ohjattu bensahöyryjen kierrätys ei ole tässä ongelman aiheuttaja. Kannattaisi mitata järjestelmästä kammioiden paineet kylmänä ja lämpimänä, jotta voidaan tietää, onko edes edellytyksiä toimia hyvin. Ohjaus-/alakammio pitäisi olla käyntilämpimänä 0,4 bar matalampi kuin järjestelmäpaine ja kylmänä n. 0,6 +/- lämpötilasta riippuen. Eli aika pienet heitot sallittuja, jotta seos eri lämpötiloissa olisi oikea. Katillisessa autossa huono happianturi sotkee äkkiä seokset.

KE on kaikki riippuu kaikesta systeemi, ja siksi hankala, mutta juuri siksi täytyisi aluksi selvittää, että peruslähtökohdat oikealle toiminnalle on kunnossa. Muuten menee ikä ja terveys jokaista oheisvempainta ihmetellessä.

Sama pätee ainaiseen yj-releen kanssa leikkimiseen ja tinailuun. Rele voidaan helposti testata ja sulkea pois mahdollisten ongelmien aiheuttajana: volttimittari tyhjäkäynnillä kiinni näyttämään napajännitettä. Alle 14,5 volttia yhdistetään navat 87/87E/87L hyppylangoilla napaan 30. Jos toiminnassa ei ilmene muutosta on rele kunnossa.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13627
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 1990 200E kevytprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Karel kirjoitti: La 05.10.2024 09:53 "Meneekö tk-moottorista Y6 ilma ylöspäin tuohon imusarjan osaan jossa on mm käynnistyssuutin Y8"

Kyllä menee.

Kannattaisi mitata järjestelmästä kammioiden paineet kylmänä ja lämpimänä, jotta voidaan tietää, onko edes edellytyksiä toimia hyvin. Ohjaus-/alakammio pitäisi olla käyntilämpimänä 0,4 bar matalampi kuin järjestelmäpaine ja kylmänä n. 0,6 +/- lämpötilasta riippuen. Eli aika pienet heitot sallittuja, jotta seos eri lämpötiloissa olisi oikea. Katillisessa autossa huono happianturi sotkee äkkiä seokset.
Juu sain tänään kuvia Putkisaaren Jaskalta ja vasta nyt minulle selvisi miten se ilma siellä imusarjassa kulkee ja miten tk-moottori toimii, näissä rivimoottoreissa.

Sain tänään auton talliin ja alan kunnolla selvittämään. Onko se järjestelmäpaine sama kuin yläkammio?

Vaikuttaako happianturi eli lambda säätöön kylmän käynnin aikana?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13627
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 1990 200E kevytprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Niin tähän en ole ehtinyt tiivistelmää kirjoittaakaan vielä.

Lähtee kylmänä kuin palmun alta, käy hyvin hetken aikaa, sitten alkaa tyhjäkäynti vaipua ja sitä on pidettävä kaasulla käynnissä; sellaisen 1500 rpm niin kestää käynnissä. Voi lähteäa ajamaan mutta sammuu jos ei kaasulla auta.

Kun lämpötila saavuttaa 60 ...65 astetta niin alkaa toimia hyvin. Kaasun vaste ehkä ei ihan täydellinen mutta en osaa sanoa kun näitä neloskoneita ei ole juurikaan ollut että millainen sen pitää olla.

Päästömittauksesta auto selvisi erittäin puhtain paperein. Tuolla kuitissa on ne arvot mutta ei tehnyt tiukkaakaan. Kuumana siis toimii hyvin mielestäni. Lähtee hyvin käyntiin aina, kylmänä taikka kuumana.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: 1990 200E kevytprojektina

Viesti Kirjoittaja Karel »

Järjestelmäpaine = yläkammio

Huikkasuutin siis toimii, ja lähtee siksi hyvin käyntiin, mutta muu bensan saanti heikkoa. Siltä tuo kuvaillun mukaan vaikuttaa. Siksi paineet mittaukseen. Mitä matalampi alakammiopaine, sitä enemmän bensaa moottoriin. Lämmetessä paine-ero pienenee, ja seos laihenee. Päästöarvojen perusteella ei moottori ainakaan liiasta bensasta kärsi.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13627
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 1990 200E kevytprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Paineet mitattu käynnissä noin 18 asteessa ja koneen ollessa puolilämpimänä, noin 30...40 astetta.

Ja samat paineet löytyy kun surauttaa virrat päälle ja pumppu pyörii, sekä käynnissä EHAn pistoke irtikytkettynä sekä kiinni.

Järjestelmäpaine 5.6 bar
Ohjauspaine 5.2 bar

Hyvin lähti läyntiin ilman että oli huikkasuutin kytketty. EI niin pahasti puistellut mitä muutaman asteen lämmössä ulkona mutta kuitenkin sammui sitten aikansa puisteltuaan, kaasulla pystyy pitämään käynnissä.

Tk moottorin letku kumikaukalon pohjalle on ok, menee ilmaa läpi; imemällä saa määräjakajan lautasen liikkumaan. Tk moottorista T kappaleeseen imusarjassa on letku auki sekä T-kappaleesta sinne venttiikoppaan sekä ilmanputsarille.

Tein kokeen että tulppasin T-kappaleesta venttiilikopalle menevän yhteen, auto kävi paremmin eikä sammahdellut. Kierroksilta kun pudotti tyhjäkäynnille niin vaipui hetkeksi mutta asettui sitten normaaliin tyhjäkäyntiin. Eli imusarjaan menevä ilma kulkee tässä kokonaan tk-moottorin kautta, osa ei tule enää ilmanputsarista. Tosin moottori oli tässä jo noin 40 asteinen.

Eli, olisiko kumikaukalo rikki, ja tk-moottori ei vedä ilmaa tarpeeksi kumikaukalon/määräjakajan kautta ja määräjakaja ei siis annostele bensaa enemmin?

Tai onko lambda rikki?

Muuta en nyt keksi.

Kun auto jäähtyy kokeilen tällä tulpatulla setupilla uudelleen kylmänä ja käytän kuumaksi ja mittaa ohjauspaineen kuumana.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13627
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 1990 200E kevytprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

No niin. Kuumana ohjauspaine nousi siihen 5.25 bar, eli ohjauspaine ei heitteele juurikaan vaikka kylmä taikka kuuma. Olisiko ECU tai lambda viallinen?

Selvitin että venttiilikopassa se huohotin on pikku pilli ja siihen kun puhaklsi/imi niin ilma liikkui vain vähän. Venttiilikorkkia avaamalla selvisi myös että itse kampikammio on todella tiivis.

Letku tyhjäkäyntimoottorista kumikaukaloon ja itse kaukalo on tiivis. Suljin määräjakajan plastiikkapussilla ja puhaltaessa/imettäessä tk-moottorin kautta mistään ei kuulunut/tuntunut vuotoja.

Kun lambdan pistokkeen irroitti niin mitään isoa ei tapahtunut, kuumana vähän muuttui ja haki hetken käyntiä. Kylmänä ihan sama oliko pistoke kiinni vai ei.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: 1990 200E kevytprojektina

Viesti Kirjoittaja Karel »

No niin, jos ei paineet muutu lämpötilan mukaan, niin ei ihme, ettei kylmänä käy kunnolla. 5,2 on sopiva arvo lämpimänä, kylmänä liian laiha, siksi hyytyy.

EHA säätää paineet pulssien perusteella, eli jaksot sitten seuraavaksi mittaukseen. Youtubesta löytyy roppakaupalla vinkkivideota, kuinka yleismittarilla voidaan diagnoosirasiasta lukea arvot ja vikakoodit katillisessa autossa. Tässä myös tiivistetysti infoa: https://tikobv.nl/m/KE-fault-codes.pdf
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13627
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 1990 200E kevytprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Katsoin tarkemmin valokuvia joita otin mittauksesta. Aluksi ohjauspaine oli 5,05 - ei siis 5,2 noin 18 asteen tallilämpötilassa. Kuumana se nousi 5,25 bar arvoon. Onko tämä hyväksyttävä? Järjestelmäpaine oli koko ajan 5,6 bar.

Minulla on sekä 8 että 9 napaiset pistokkeet, oikealla puolella oleva 8 napainen kantikas sisältää vaan pinnit 1 ja 3. Kytkimen osaan tehdä mutta millainen LED valon tulee olla? Varmaankin saan sen Pulttikanavasta, sellainen joka toimii 12V jännitteellä.

Lambda-anturi tässä on jo aika ruosteessa, eli on varmaan alkuperäinen. Aeromotorsilla sellainen Bosch jossa on oikeat liittimet maksaa liki 80 euroa, Suomessa saattaa satanen mennä jo rikki. Eli vois noi koodit yrittää lukea, tosin lambdakin on kulutusosa...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: 1990 200E kevytprojektina

Viesti Kirjoittaja Karel »

Lähettämäni linkin kuvassa 22.7 näytetään yksinkertainen kytkentä LED-lampulla vikakoodien lukemiseen. Pinni 1 on maa ja 3 on KE:n ohjainyksikkö. Luku aktivoidaan yhdistämällä hetkeksi (5sek) pinnit kytkimellä "B". LED:in plussan voi liittää suoraan akun + napaan. Mikä tahansa 12v toimiva led-merkkivalo ajaa asian.

X11 pistokkeen kautta voidaan myös lukea jaksot yleismittarilla. Tällainen video tuli heti vastaan, mutta parempiakin löytyy kun selailee, sama idea: https://www.youtube.com/watch?v=5syKYwfEyCo
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13627
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 1990 200E kevytprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Karel kirjoitti: Su 06.10.2024 23:27
X11 pistokkeen kautta voidaan myös lukea jaksot yleismittarilla. Tällainen video tuli heti vastaan, mutta parempiakin löytyy kun selailee, sama idea: https://www.youtube.com/watch?v=5syKYwfEyCo
Jeps, kiitos tuosta. Kokeilen ensin sillä LED lampulla, tuo yleismittarin käyttö on varmaan ok kunhan perehtyy aiheeseen ja sellainenkin löytyy kotoa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin