Lisävalot...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
tovayryn
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2153
Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

Mulla on itellä boschin siniset referenssillä 37.5 /laaki ja näkee kyl! 100w polttimot vielä, www.tutka.net/~tovayryn/valoista on muutamat kuvat niistä.
Kähyn näkönen on parkit päällä ku koko keula yks levee valo hämärässä :P

Pitäs vielä kytkee omat pitkät toimintaan oman napin takaa, ku tällä kylällä kyöstit on niin perkeleen tarkkoja noista valoista, aina itkemässä! Mun nuppiin ei vaan sovi, että mikä siinä mättää jos ne hirvet haluaa nähdä sen 2s aikasemmin, joskus se voi ratkastakki jotain.
X253 glc350e

ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi

www.alvastonauto.fi
Avatar
RSU
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: Su 08.02.2004 10:24
Paikkakunta: Vantaa

Valotehoista

Viesti Kirjoittaja RSU »

Kiinnitti huomiota volotehojen nosto yli sallitun ( 75ref ). On helposi ajateltavissa, mitä enemmän valoa sitä parempi näkyvyys. Tämähän tiestysti pätee, jos tiellä ei olisi mitään muuta liikennettä ja saisi ajella vain yksin. Tälläiselle valotehon enimmäismäärällehän täytynee olla myös järkevät perusteet eli ihmisen kehityksen mukaan syntyneet silmän toiminnalliset rajoitteet.

Pyrkimys tieliikenteessä on mahdollisimman tasainen valaistus. Jos kaukovalojen valotehoa nostetaan niin vastaantulavan johdosta lähivalolle vaihdettaessa käy samalla tavalla kuin mentäessä valoisasta elokuvateatteriin tai muuten kirkkaasta valosta hämärään huoneeseen. Ei vähän aikaan näy mitään ennenkuin silmä tottunee hämärään, mikä tapahtuu noin 20 min kuluessa. Kuitenkin vastaantulevan lähestyessä ja ohitustilanteessa tulisi myös nähdä mahdolliset vaarat. Saman ilmiön olette varmaankin huomannet istuessanne kirkkaan nuotion ääressä iltapimeällä. Näkemä on melko lyhyt. Nuotion hiipuessa myös näkemä kasvaa ja näkee pitemmälle ympäristöön.

Nyt tietysti tulee mieleen lisätä lähivalojen tehoa tai ottaa sumuvalot lisävaloiksi. Se taas vaikeuttaa vastaantulevan autolilijan näkökykyä, koska hänen silmiinsä kohdistuu voimakkaampi valoteho ja hänen häikäistymisvaara kasvaa.
Sumuvalojen rakenne eli valokuvio ei ole suunniteltu ajovalojen tapaiseksi vaan on tehty erityiskäyttöön, joka lähinnä tulee kysymykseen rankassa vesisateessa tai sellaisessa sumussa, jossa omat lähivalot aiheuttavat sumuseinämän ilmestymisen ajoneuvon eteen. Sumuvalojen tarkoitushan on valaista pieni matka ajoneuvon edestä ja tien sivuja, joten niiden avulla ei kylläkään hirviä kerkiä väistellä ajettaessa normaaleila tienopeuksilla (niin nopeareaktioista ihmistä ei ole vielä syntynyt eikä varmaankaan synny). Lisäksi sumuvalojen kuvio on reunoilta nouseva ja aiheutttaa varsinkin kuorma-autoissa käytettynä vastaantulevan häikäisyvaaran kasvun sitä suuremmaksi mitä lähemmäksi vastaantuleva tulee. Raskaan kaluston valothan sijaitsevat huomattavasti korkeammalla kuin henkilöautoissa. Itse olen tästä syystä joutunut todelliseen pahaan vaaratilanteeseen kaiken näkyvyyden hävitessä yhtä äkkiä.
Toinen harha sumuvaloilla ajettaessa on että näkee paremmin pidemmälle. Tämäkään ei pitäne paikkaansa jos valot ovat oikein asennettu. Sumuvalothan valaisevat kirkkaasti auton keulan edustan. Tullaan taas silmän rakenteeseen. Se mukautuu kirkkaimman valaistuksen mukaan eli suojamekanismi pyrkii estämään silmän vahingoittumisen kirkkaasta valosta ( näinpäin reagointi on huomattavan nopea ja tapahtuu myös vastaantulevalle kuljettajalle) . Kun silmä mukautuu kirkkaimman valaistuksen mukaan heikkenee näkyväisyys pitkälle (hämärään) eli juuri sinne minne näkemällä saataisiin itselle lisää reagointiaikaa vaaran välttämiseksi.
Tämä on jokaisen myös itse mahdollista testata. (Kaveri testasi ja totesi ilman sumuvaloja näkyvyyden olevan n. 20 metriä pidempi.). Testin voi myös tehdä ylikirkkaiden kaukovalojen ja normaalien lähivalojen osalta jos epäilee.

Joudumme siten tyytymään komproisseihin kuten yleensäkin elämässä.

Emmehän ole itsekkäitä vaan huomioikaamme myös muut tienkäyttäjät ja kunnioittakaamme heitä :D
Yli 25 vuotta mersuilua
Avatar
jkvi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:51
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja jkvi »

Niin, täällä pohjoisessa saattaa mennä joskus toista tuntiakin, ettei ketään tule vastaan... Ja Ruotsalaiset on jännää kansaa, kun pärjäileevät noiden valojensa ja silmiensä näkökyvyn kanssa (tarkoitan lähinnä niitä pitkiä valoja).
Avatar
Juho R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Ke 15.10.2003 20:42
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja Juho R »

Omassa 190 on talven pimeyteen tuomassa vähän lisävaloa, 2kpl hellan rallye 3000, ja kiinnittetty kilven taakse väännettyyn peltiin, haittapuoli tässä asennuksessa on että aina kun avaa konepellin niin pitää ottaa lamppujen yläkiinnikkeet pois.
Auto oli M-B 200D W124. vm93
Ja M-B 200D W123. vm79
Ex: M-B 190B 2.0 W201. vm86.
--Niillä tehään mitä on--
Avatar
Mikkoj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 241
Liittynyt: Ti 07.09.2004 00:09
Paikkakunta: Tampere / Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Mikkoj »

kertokaapas te 190 seen valoja asentaneet saisko mistään semmosta kytkintä mittaristoon jolla vois erikseen kytkeä valot päälle, siis lisävalot, eli jos kytkin pois päältä niin lisävalot ei mee päälle vaikka pitkät laittaa.
Siinä mittariston molemmin puolin on yks tyhjä kytkimen paikka, mutta mitähän sieltä takaa löytyy?
-----------------------------
W201 250D -89
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Löytyy tuollaisetvalot. Tein rekisterikilven taakse ruuvinreiät. Yksi jämerä peltiruuvi per valo ja hyvin pysyy.
Referenssilukuja on kahden auton tarpeisiin. :roll:
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Vastaa Viestiin