Kiinnitti huomiota volotehojen nosto yli sallitun ( 75ref ). On helposi ajateltavissa, mitä enemmän valoa sitä parempi näkyvyys. Tämähän tiestysti pätee, jos tiellä ei olisi mitään muuta liikennettä ja saisi ajella vain yksin. Tälläiselle valotehon enimmäismäärällehän täytynee olla myös järkevät perusteet eli ihmisen kehityksen mukaan syntyneet silmän toiminnalliset rajoitteet.
Pyrkimys tieliikenteessä on mahdollisimman tasainen valaistus. Jos kaukovalojen valotehoa nostetaan niin vastaantulavan johdosta lähivalolle vaihdettaessa käy samalla tavalla kuin mentäessä valoisasta elokuvateatteriin tai muuten kirkkaasta valosta hämärään huoneeseen. Ei vähän aikaan näy mitään ennenkuin silmä tottunee hämärään, mikä tapahtuu noin 20 min kuluessa. Kuitenkin vastaantulevan lähestyessä ja ohitustilanteessa tulisi myös nähdä mahdolliset vaarat. Saman ilmiön olette varmaankin huomannet istuessanne kirkkaan nuotion ääressä iltapimeällä. Näkemä on melko lyhyt. Nuotion hiipuessa myös näkemä kasvaa ja näkee pitemmälle ympäristöön.
Nyt tietysti tulee mieleen lisätä lähivalojen tehoa tai ottaa sumuvalot lisävaloiksi. Se taas vaikeuttaa vastaantulevan autolilijan näkökykyä, koska hänen silmiinsä kohdistuu voimakkaampi valoteho ja hänen häikäistymisvaara kasvaa.
Sumuvalojen rakenne eli valokuvio ei ole suunniteltu ajovalojen tapaiseksi vaan on tehty erityiskäyttöön, joka lähinnä tulee kysymykseen rankassa vesisateessa tai sellaisessa sumussa, jossa omat lähivalot aiheuttavat sumuseinämän ilmestymisen ajoneuvon eteen. Sumuvalojen tarkoitushan on valaista pieni matka ajoneuvon edestä ja tien sivuja, joten niiden avulla ei kylläkään hirviä kerkiä väistellä ajettaessa normaaleila tienopeuksilla (niin nopeareaktioista ihmistä ei ole vielä syntynyt eikä varmaankaan synny). Lisäksi sumuvalojen kuvio on reunoilta nouseva ja aiheutttaa varsinkin kuorma-autoissa käytettynä vastaantulevan häikäisyvaaran kasvun sitä suuremmaksi mitä lähemmäksi vastaantuleva tulee. Raskaan kaluston valothan sijaitsevat huomattavasti korkeammalla kuin henkilöautoissa. Itse olen tästä syystä joutunut todelliseen pahaan vaaratilanteeseen kaiken näkyvyyden hävitessä yhtä äkkiä.
Toinen harha sumuvaloilla ajettaessa on että näkee paremmin pidemmälle. Tämäkään ei pitäne paikkaansa jos valot ovat oikein asennettu. Sumuvalothan valaisevat kirkkaasti auton keulan edustan. Tullaan taas silmän rakenteeseen. Se mukautuu kirkkaimman valaistuksen mukaan eli suojamekanismi pyrkii estämään silmän vahingoittumisen kirkkaasta valosta ( näinpäin reagointi on huomattavan nopea ja tapahtuu myös vastaantulevalle kuljettajalle) . Kun silmä mukautuu kirkkaimman valaistuksen mukaan heikkenee näkyväisyys pitkälle (hämärään) eli juuri sinne minne näkemällä saataisiin itselle lisää reagointiaikaa vaaran välttämiseksi.
Tämä on jokaisen myös itse mahdollista testata. (Kaveri testasi ja totesi ilman sumuvaloja näkyvyyden olevan n. 20 metriä pidempi.). Testin voi myös tehdä ylikirkkaiden kaukovalojen ja normaalien lähivalojen osalta jos epäilee.
Joudumme siten tyytymään komproisseihin kuten yleensäkin elämässä.
Emmehän ole itsekkäitä vaan huomioikaamme myös muut tienkäyttäjät ja kunnioittakaamme heitä
