M103 Melkoiset päästöt! Mikä vialla? (Vika löytynyt !)
Joo, kyllä noihin lukuihin vaikuttaa niin moni asia, esim.
-Käytetäänkö lohkaria, ja jos niin käytetäänkö sitä tarpeeksi kauan.
-Käykö auto paljon tyhjäkäyntiä
-Ajetaanko paljon lyhyitä pätkiä, niin että kone ei ehdi kunnolla lämmetä
-Laahaavatko jarrut pakkasella
-Onko automaatti / 4 Matic
-Kaasujalka raskas / renkaat huonot (sutii paljon)
-Onko Termari varmasti kunnossa
Jukan pieniin lukihin avittaa manuaali, matka-ajo, lohkarin ansioikas käyttö ja kunnossa oleva kone sekä hyvät renkaat. Varmasti maltillinen kaasujalkakin vaikuttaa kovasti, M103 tunnetusti hörppää loputtomasti jos säälimättä polkee, varsinkin talvella.
-Käytetäänkö lohkaria, ja jos niin käytetäänkö sitä tarpeeksi kauan.
-Käykö auto paljon tyhjäkäyntiä
-Ajetaanko paljon lyhyitä pätkiä, niin että kone ei ehdi kunnolla lämmetä
-Laahaavatko jarrut pakkasella
-Onko automaatti / 4 Matic
-Kaasujalka raskas / renkaat huonot (sutii paljon)
-Onko Termari varmasti kunnossa
Jukan pieniin lukihin avittaa manuaali, matka-ajo, lohkarin ansioikas käyttö ja kunnossa oleva kone sekä hyvät renkaat. Varmasti maltillinen kaasujalkakin vaikuttaa kovasti, M103 tunnetusti hörppää loputtomasti jos säälimättä polkee, varsinkin talvella.
Näin on.
Lueskelin tuossa muutaman vuoden takaista teeämmää, ja siellä oli vertailussa mm. Omega-farkku 2,5 litran V6:lla ja automaatilla.
Kaupunkikulutukseksi kesäkelillä oli mitattu yli 14 litraa.
Eli ei käy ihmetteleminen, jos vaikka tuo oma kosla, eli hiukan vanhempaa tekniikkaa edustava isompi kone hiukan painavammassa korissa kylmemmillä keleillä sitten hörppääkin hiukan enemmän.
Lueskelin tuossa muutaman vuoden takaista teeämmää, ja siellä oli vertailussa mm. Omega-farkku 2,5 litran V6:lla ja automaatilla.
Kaupunkikulutukseksi kesäkelillä oli mitattu yli 14 litraa.
Eli ei käy ihmetteleminen, jos vaikka tuo oma kosla, eli hiukan vanhempaa tekniikkaa edustava isompi kone hiukan painavammassa korissa kylmemmillä keleillä sitten hörppääkin hiukan enemmän.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Minkähän takia nuo M103:sen käynti- ja kulutusongelmat ovat pääosin keskittyneet W124-sarjaan?



[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Selitys on yksinkertainen: M103 varsinkin 3-litraisena on liian suuri 124-koriin, josta seuraa että kone ei koskaan saa tehdä töitä tosissaan. Tämän seurauksena motti nokeentuu, tukkeutuu ja kärsii muutenkin vajaakäytön tuomasta laiskottelustaPasi M. kirjoitti:Minkähän takia nuo M103:sen käynti- ja kulutusongelmat ovat pääosin keskittyneet W124-sarjaan?![]()

Toista se on 200-dieselillä, pannu saa paahtaa kipurajalla lähes kaikissa tilanteissa ja siitähän se tykkää. Tämän selitysversion saa uskoa ken tahtoo. Kaapo ei ainakaan itse siihen usko


Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Jostain kumman syystä siinä yhtälössä W124+M103 on yleensä myös automaatti ja katalysaattori mukana.
Vaikka onhan se automaatti mukava...jää oikea käsi parempaan tarkoitukseen esim. vaimon tisuleiden nypläämiseen ajon aikana
Vaikka onhan se automaatti mukava...jää oikea käsi parempaan tarkoitukseen esim. vaimon tisuleiden nypläämiseen ajon aikana

2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Re: Käynnistys
Eiks toi tee n.15l/100km.-O- kirjoitti: Kulutuskin on aikamoinen; 25litraa ja 166km.......
Ei toi kovin paha automaatille ole? Varsinkin jos on kaupunkipyöritystä paljon.
Toisaalta minäkään en oo tolla säästöM103:lla saanut yli kymppiä meneen ees kaupungissa

Kannattaa käydä kaikki letkut läpi, ettei ole jossain vuotoja.
Omassa huomasin vesipumppua vaihtaessa joutokäyntimoottorille menevän letkun olevan halki.
Toivottavasti ei oo kauaa kerinny imeen kiviä sisäänsä sen kautta

Muutkin letkut menee kyllä vaihtoon, on meinaan aika koppuroita kaikki.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Italian Tune-Up
Tähän voisi auttaa Italian Tune-Up: Ajetaan autolla ~kerran kuussa n. 10 minuuttia >5000 kierroksella.Jukka N. kirjoitti:Selitys on yksinkertainen: M103 varsinkin 3-litraisena on liian suuri 124-koriin, josta seuraa että kone ei koskaan saa tehdä töitä tosissaan. Tämän seurauksena motti nokeentuu, tukkeutuu ja kärsii muutenkin vajaakäytön tuomasta laiskottelusta
Tällä konstilla ainakin Volvon kutoset alkavat uudestaan pyörittelemään venttiilejä ja suurimmat noet poistuvat takaoikealle.
S320L -97
103 moottorista vielä.
Omani kulutti pakkasten alkamisesta lähtien 15-16l/ 100Km
Tyhjäkäynti Co 7-8% luokkaa. Aika paljon katti pelille.
Ihmetys oli suuri.
Kaikki mahdolliset anturit mitaten, lambda testit ja kaikki, eikä vikaa löydy.
Sitten huomio kiinnittyi pieneen nappulaan ilmanputsarin imuputkessa eli imuilmanlämpötila-anturiin.
Eikun sekin vielä mitaten, heureka kippura valehteli aivolle imuilman olevan
-80 asteista ja aivo antoi "hieman" rikastettua seosta.
Kippura vaihtoon ja kaikki toimii. (33€ veholta)
Siinä ihan hyvä syy suureen talvikulutukseen.
Omani kulutti pakkasten alkamisesta lähtien 15-16l/ 100Km
Tyhjäkäynti Co 7-8% luokkaa. Aika paljon katti pelille.
Ihmetys oli suuri.
Kaikki mahdolliset anturit mitaten, lambda testit ja kaikki, eikä vikaa löydy.
Sitten huomio kiinnittyi pieneen nappulaan ilmanputsarin imuputkessa eli imuilmanlämpötila-anturiin.
Eikun sekin vielä mitaten, heureka kippura valehteli aivolle imuilman olevan
-80 asteista ja aivo antoi "hieman" rikastettua seosta.
Kippura vaihtoon ja kaikki toimii. (33€ veholta)
Siinä ihan hyvä syy suureen talvikulutukseen.
(ex) 300 TE (KAT) Autom. -88
240 D aut. -80
E 320 T -94
240 D aut. -80
E 320 T -94
Muistaakseni MikaH nappasi senkin anturin piuhan pois kun mittailtiin minun autoni...vaikutus näkyi suoraan mittarissa...eli pitäisi toimia.iteite kirjoitti: Sitten huomio kiinnittyi pieneen nappulaan ilmanputsarin imuputkessa eli imuilmanlämpötila-anturiin.
Eikun sekin vielä mitaten, heureka kippura valehteli aivolle imuilman olevan
-80 asteista ja aivo antoi "hieman" rikastettua seosta.
Millä tavalla sait tuon imuilman -80 astetta selville?
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Imuilmanlämpötila-anturin voi mitata vastusmittarilla.
+20 asteessa vastus pitäisi olla muistaakseni 2,2-2,4 kilo-ohmia,
omassani vastus oli 150 kilo-ohmia.
Korjaamokäsikirjassa on taulukko josta voi verrata lämpötilan vaikutusta anturin vastukseen.(siitä vertailin omaa arvoani niin ko. vastus saavutetaan ehjällä anturilla 70-100 asteessa pakkasta)
+20 asteessa vastus pitäisi olla muistaakseni 2,2-2,4 kilo-ohmia,
omassani vastus oli 150 kilo-ohmia.
Korjaamokäsikirjassa on taulukko josta voi verrata lämpötilan vaikutusta anturin vastukseen.(siitä vertailin omaa arvoani niin ko. vastus saavutetaan ehjällä anturilla 70-100 asteessa pakkasta)
(ex) 300 TE (KAT) Autom. -88
240 D aut. -80
E 320 T -94
240 D aut. -80
E 320 T -94
Minun tietääkseni imuilman lpt mittauksia M102/M103-koneissa on ainakin kahdenlaista systeemiä.
Joissakin se menee vain sytytyksenohjaimelle, joissakin vielä lisäksi ECU:lle.
Joskus joku ei löytänyt omasta M103:sta koko mittausta ollenkaan, anturin aukko oli tulpattu???
Yleensä tuo anturi on imuputkessa tai ilmanputsarissa.
"iteite":
Meneekö sulla sytytyksenohjaimelle vielä erikseen oma mittaus?
Eikös noin rikkaan seoksen erota jo reilumpana savutuksena?
Joissakin se menee vain sytytyksenohjaimelle, joissakin vielä lisäksi ECU:lle.
Joskus joku ei löytänyt omasta M103:sta koko mittausta ollenkaan, anturin aukko oli tulpattu???
Yleensä tuo anturi on imuputkessa tai ilmanputsarissa.
"iteite":
Meneekö sulla sytytyksenohjaimelle vielä erikseen oma mittaus?
Eikös noin rikkaan seoksen erota jo reilumpana savutuksena?
Tulppa on aukossa juu..Ponton kirjoitti:Minun tietääkseni imuilman lpt mittauksia M102/M103-koneissa on ainakin kahdenlaista systeemiä.
Joissakin se menee vain sytytyksenohjaimelle, joissakin vielä lisäksi ECU:lle.
Joskus joku ei löytänyt omasta M103:sta koko mittausta ollenkaan, anturin aukko oli tulpattu???
Yleensä tuo anturi on imuputkessa tai ilmanputsarissa.
"iteite":
Meneekö sulla sytytyksenohjaimelle vielä erikseen oma mittaus?
Eikös noin rikkaan seoksen erota jo reilumpana savutuksena?
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Sytytyksenohjaimelle? En tiedä, en seurannut piuhoja sen pidemmälle kun että aivolle se varmaan menee.
Selasin opusta mutta siinä ei ollut oman pelini kytkentäkaaviota.(se kirja on lainassa)
Ruiskutuksen vedenlämpöanturilta näyttää menevän karva sytytyksenohjaukselle ja toinen aivolle napaan 21.
Tää on sitte vähän vaikeeta joka pelissä on erikyt.kaavio jos automaatti tai manuaali, ilmastointi tai ilman.
Palaan asiaan.
-----------------------------------
Ihme juttu ei edes savuttanut, mut ilmeisesti katti polttaa ylimääräiset käryt.
Pakokaasu kyllä oli tosi kitkerää oikein silmiä kirveli kun tallissa käytti.
Selasin opusta mutta siinä ei ollut oman pelini kytkentäkaaviota.(se kirja on lainassa)
Ruiskutuksen vedenlämpöanturilta näyttää menevän karva sytytyksenohjaukselle ja toinen aivolle napaan 21.
Tää on sitte vähän vaikeeta joka pelissä on erikyt.kaavio jos automaatti tai manuaali, ilmastointi tai ilman.
Palaan asiaan.
-----------------------------------
Ihme juttu ei edes savuttanut, mut ilmeisesti katti polttaa ylimääräiset käryt.
Pakokaasu kyllä oli tosi kitkerää oikein silmiä kirveli kun tallissa käytti.
(ex) 300 TE (KAT) Autom. -88
240 D aut. -80
E 320 T -94
240 D aut. -80
E 320 T -94
Jassåå
No niih, pelit jatkuu...
Tuskastuneena tuohon heikkoon tyhjäkäyntiin, otin ja ostin koko ruiskupaketin.
Vaihtelin ajankulukseni lisäilmaluistin----> ei vaikutusta käyntiin.
Eilen sitten räpelsin lisää ja vaihdoin tuon vialliseksi todetun kaasuläpän kokonaan antureineen. Tuloksena EDELLEEN sahaava tyhjäkäynti....
Taidanpa huomenna laittaa sitten koko määräjakaja--ilmamäärämittarin vaihtoon, olis pitäny heti samalla pistää sekin kun auki olivat.
Siis kierroksilla (esim. 1500 rpm) käy tasaseen mutta tyhjäkäynnille pudotessaan joku (ilm. ECU) koittaa nostaa pätkittäin kierroksia kohdalleen--->putoaa noin 500 rpm:ään ja sitten ponpahtaa ylös n 800 ja taas alas.
Tyhjäkäyntikatkaisija kaasuvivustossa toimii....HEHHEEE!
Tuskastuneena tuohon heikkoon tyhjäkäyntiin, otin ja ostin koko ruiskupaketin.
Vaihtelin ajankulukseni lisäilmaluistin----> ei vaikutusta käyntiin.
Eilen sitten räpelsin lisää ja vaihdoin tuon vialliseksi todetun kaasuläpän kokonaan antureineen. Tuloksena EDELLEEN sahaava tyhjäkäynti....

Taidanpa huomenna laittaa sitten koko määräjakaja--ilmamäärämittarin vaihtoon, olis pitäny heti samalla pistää sekin kun auki olivat.
Siis kierroksilla (esim. 1500 rpm) käy tasaseen mutta tyhjäkäynnille pudotessaan joku (ilm. ECU) koittaa nostaa pätkittäin kierroksia kohdalleen--->putoaa noin 500 rpm:ään ja sitten ponpahtaa ylös n 800 ja taas alas.
Tyhjäkäyntikatkaisija kaasuvivustossa toimii....HEHHEEE!

MB C126 420 -90
MB X218-13
Honda VFR 1200F -10
MB X218-13
Honda VFR 1200F -10
Re: Jassåå
Onko vika paikallistunut?-O- kirjoitti:No niih, pelit jatkuu...
Tuskastuneena tuohon heikkoon tyhjäkäyntiin, otin ja ostin koko ruiskupaketin.
Vaihtelin ajankulukseni lisäilmaluistin----> ei vaikutusta käyntiin.
Eilen sitten räpelsin lisää ja vaihdoin tuon vialliseksi todetun kaasuläpän kokonaan antureineen. Tuloksena EDELLEEN sahaava tyhjäkäynti....![]()
Taidanpa huomenna laittaa sitten koko määräjakaja--ilmamäärämittarin vaihtoon, olis pitäny heti samalla pistää sekin kun auki olivat.
Siis kierroksilla (esim. 1500 rpm) käy tasaseen mutta tyhjäkäynnille pudotessaan joku (ilm. ECU) koittaa nostaa pätkittäin kierroksia kohdalleen--->putoaa noin 500 rpm:ään ja sitten ponpahtaa ylös n 800 ja taas alas.
Tyhjäkäyntikatkaisija kaasuvivustossa toimii....HEHHEEE!
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Re: Jassåå
Vieppäs se autos tonne Ihodeen Teijon korjaamoon. Siellä majailee oikein mersu spesialisti. Tietää kaiken mersuista. Se antaa myös puhelimessa jotain neuvoja, mutta paikanpäällä saa täyden varmuuden. Se on valtuutettu Bosch service, ym...-O- kirjoitti:No niih, pelit jatkuu...
Tuskastuneena tuohon heikkoon tyhjäkäyntiin, otin ja ostin koko ruiskupaketin.
Vaihtelin ajankulukseni lisäilmaluistin----> ei vaikutusta käyntiin.
Eilen sitten räpelsin lisää ja vaihdoin tuon vialliseksi todetun kaasuläpän kokonaan antureineen. Tuloksena EDELLEEN sahaava tyhjäkäynti....![]()
Taidanpa huomenna laittaa sitten koko määräjakaja--ilmamäärämittarin vaihtoon, olis pitäny heti samalla pistää sekin kun auki olivat.
Siis kierroksilla (esim. 1500 rpm) käy tasaseen mutta tyhjäkäynnille pudotessaan joku (ilm. ECU) koittaa nostaa pätkittäin kierroksia kohdalleen--->putoaa noin 500 rpm:ään ja sitten ponpahtaa ylös n 800 ja taas alas.
Tyhjäkäyntikatkaisija kaasuvivustossa toimii....HEHHEEE!
Mulla oli heittelevä tyhjäkäynti, eikä tahtonu käynnistyy kylmänä. Vika löyty aikas äkkiä lisäilmaluistista, lisäksi katti oli jälkiasennettu ja lambda anto tiedot eculle liian hitaasti, aiheuttaen vaeltavaa käyntiä.
Ne tarkistaa järjestelmän perusteellisesti, paineet, suuttimet, ym.
Teijon korjaamo 02-8236196, VT8 Laitilan ja Rauman puoles välis.
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Re: Jassåå
-O- kirjoitti:No niih, pelit jatkuu...
Tuskastuneena tuohon heikkoon tyhjäkäyntiin, otin ja ostin koko ruiskupaketin.
Vaihtelin ajankulukseni lisäilmaluistin----> ei vaikutusta käyntiin.
Eilen sitten räpelsin lisää ja vaihdoin tuon vialliseksi todetun kaasuläpän kokonaan antureineen. Tuloksena EDELLEEN sahaava tyhjäkäynti....![]()
Taidanpa huomenna laittaa sitten koko määräjakaja--ilmamäärämittarin vaihtoon, olis pitäny heti samalla pistää sekin kun auki olivat.
Siis kierroksilla (esim. 1500 rpm) käy tasaseen mutta tyhjäkäynnille pudotessaan joku (ilm. ECU) koittaa nostaa pätkittäin kierroksia kohdalleen--->putoaa noin 500 rpm:ään ja sitten ponpahtaa ylös n 800 ja taas alas.
Tyhjäkäyntikatkaisija kaasuvivustossa toimii....HEHHEEE!
Mulla oli kanssa sahaava tyhjäkäynti, vika oli vuotavassa imusarjan tiivisteessä.
Bil & Traktor.
https://www.facebook.com/RolloverMotorsport
https://www.facebook.com/RolloverMotorsport
Juu..
Auto on nyt ollut kahdella ammattilaisella ja rahaa on mennyt se 1000 €, eikä näillä tileillä todellakaan enää juoksuteta millään tietäjällä, joten nyt vaan vaihdellaan kalikoita niin kauan että vika löytyy..
pitäis vaan löytää motivaatio jostain...
Onkos kellään mennyt tuo ECU tilttiin koskaan?
Yksi vaiva löytyi, --> anturi ilmatorvessa onpi pimeänä.
pitäis vaan löytää motivaatio jostain...
Onkos kellään mennyt tuo ECU tilttiin koskaan?
Yksi vaiva löytyi, --> anturi ilmatorvessa onpi pimeänä.
MB C126 420 -90
MB X218-13
Honda VFR 1200F -10
MB X218-13
Honda VFR 1200F -10
Re: Juu..
Mitäs kaikkea olet jo vaihtanut?-O- kirjoitti:Auto on nyt ollut kahdella ammattilaisella ja rahaa on mennyt se 1000 €, eikä näillä tileillä todellakaan enää juoksuteta millään tietäjällä, joten nyt vaan vaihdellaan kalikoita niin kauan että vika löytyy..
pitäis vaan löytää motivaatio jostain...
Onkos kellään mennyt tuo ECU tilttiin koskaan?
Yksi vaiva löytyi, --> anturi ilmatorvessa onpi pimeänä.
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Re: Juu..
Mittasitteko sen toiminnan silloin kun kävit MikaH:n luona?-O- kirjoitti:
Yksi vaiva löytyi, --> anturi ilmatorvessa onpi pimeänä.
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Juu käsittääkseni saa...selvästi näki mittarista kun nappasi piuhan siitä pois.-O- kirjoitti: Oma ainakaan ei näytä minkäänlaista arvoa...saakohan tuonkin siitä X11 liittymästä..?
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Mitäs kaikkea 124:nn antureista saa yleensä "lukulaitteella" ulos?
Eilen kävin veholla kysymässä tuota käynnin huonoutta ja sanoivat, että mittareilla ei saa mitään tietoa 124:ssa... Pitää KOKEILLA kaikki palikat yksi kerrallaan... ja tunti veloitus siis 65€, no en sitten tilannut huoltoaikaa
Eilen kävin veholla kysymässä tuota käynnin huonoutta ja sanoivat, että mittareilla ei saa mitään tietoa 124:ssa... Pitää KOKEILLA kaikki palikat yksi kerrallaan... ja tunti veloitus siis 65€, no en sitten tilannut huoltoaikaa

Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Ettei vaan olisi venttiilikoneisto vika onko mitattu puristuspaineita ei tarvitse paljoakaan venttiilien valskata,kun rupeaa ilmenemään vaikka minkälaisia oireita moottorin käynnissä.Venttiilit jos valskaa niin eipä ole oikein mitkään arvot paikallaan ja elektroniikka säätelee käyntiä,kun ei aivot tiedä mitä arvoja pitäisi käyttää.Puristuspaineet helppo mitata,eikä maksa paljon.
Veholla on pulssisuhdemittari joka kytketään sytkäboxin päällä olevaa liittimeen.
Kunnossa olevan auton pulssisuhde pitäisi vaeltaa 50% molemmin puolin.
Mutta jos pysähtyy johonkin muuhun %lukuun niin se kertoo missä mahd. vika on???
Veholla on taulukko joka kertoo mitä mikäkin %luku kertoo.(on tosin mullakin)
Ainut vika on se että pulssisuhdemittareita on kai vaan veholla.
Eikä tämäkään testi välttämättä kerro missä vika on (aika epävarman tuntuinen härveli)
Rikkinäinen elektrohydraulinen polttoainepaineen säädin voi myös aiheuttaa tyhjäkäynnin huojumista.(mulla on senkin mittaamiseen ohjeet)
Kunnossa olevan auton pulssisuhde pitäisi vaeltaa 50% molemmin puolin.
Mutta jos pysähtyy johonkin muuhun %lukuun niin se kertoo missä mahd. vika on???
Veholla on taulukko joka kertoo mitä mikäkin %luku kertoo.(on tosin mullakin)
Ainut vika on se että pulssisuhdemittareita on kai vaan veholla.

Eikä tämäkään testi välttämättä kerro missä vika on (aika epävarman tuntuinen härveli)
Rikkinäinen elektrohydraulinen polttoainepaineen säädin voi myös aiheuttaa tyhjäkäynnin huojumista.(mulla on senkin mittaamiseen ohjeet)
(ex) 300 TE (KAT) Autom. -88
240 D aut. -80
E 320 T -94
240 D aut. -80
E 320 T -94
"Ainut vika on se että pulssisuhdemittareita on kai vaan veholla"
No joo tästä on tullu kirjoiteltua jo jokunen kerta, eli pulssisuhdetta VOI mitata autokäyttöön tarkoitetulla yleismittarilla, jossa on nokkakulman (dwell angle) mittausmahdollisuus.
Esim. 4-syl alue on 0 - 90 astetta, joka pulssisuhteena vastaa 0 -100%.
ECU lähettää pulssisuhdetta 100 Hz tajuudella ja sen mittaaminen tosiaankin onnistuu sekä analogisella että digitaalisella nokkakulmamittarilla.
"Eikä tämäkään testi välttämättä kerro missä vika on (aika epävarman tuntuinen härveli)"
Härveli (mittari) sinänsä ei ole mitenkään epävarma, eikä itse pulssitkaan. Mutta virhekoodien määrä ja kattavuus on tosi suppea ja niiden tulkintakin monesti hankalaa.
Siksipä Vehollakin menee monesti (= hankalammissa tapauksissa) komponenttien vaihteluksi.
Alla on joltain foorumilta (en muista mistä) napattu lista vikakoodeista.
En ota kantaa niiden oikeellisuuteen (on ainakin sinnepäin).
(DWELL) - on/off fault codes for KE JETRONIC 3.1 control unit.
The control unit displays faults currently present via the on/off ratio .
The on/off fault codes are listed below:
On/off fault codes with ignition on:
0% Unused
10% Idle speed contact at throttle switch not opening
20% Full load contact at throttle switch not opening
30% Coolant temperature below 70°C
40% Air flow sensor potentiometer malfunction
50% All input signals are OK. No faults
60% Vehicle speed limitation signal active
70% Start signal active
80% Selector lever in “DRIVE“ position
90% Electro-hydraulic actuator current implausible
100% Unused
On/off fault codes with engine running:
0% Control unit receives no voltage or is defective
10% Air flow sensor defective or polarity reversed.
20% Full load contact defective or incorrectly connected.
30% Short or open circuit between coolant temperature sensor and control unit or the temperature sensor is defective.
40% Short or open circuit between air flow sensor and
control unit or the air flow sensor is defective.
50% Oxygen sensor not at operating temperature, open circuit or defective.
60% Vehicle speed signal to the control unit implausible
70% Control unit receives no RPM signal.
80% Interrupted data exchange between ECU and ignition control unit (EZL).
90% Current at electro-hydraulic actuator out of range.
95% Deceleration fuel shut-off active.
Values Oscillates: All signals are OK. No fault in monitored signals.
No joo tästä on tullu kirjoiteltua jo jokunen kerta, eli pulssisuhdetta VOI mitata autokäyttöön tarkoitetulla yleismittarilla, jossa on nokkakulman (dwell angle) mittausmahdollisuus.
Esim. 4-syl alue on 0 - 90 astetta, joka pulssisuhteena vastaa 0 -100%.
ECU lähettää pulssisuhdetta 100 Hz tajuudella ja sen mittaaminen tosiaankin onnistuu sekä analogisella että digitaalisella nokkakulmamittarilla.
"Eikä tämäkään testi välttämättä kerro missä vika on (aika epävarman tuntuinen härveli)"
Härveli (mittari) sinänsä ei ole mitenkään epävarma, eikä itse pulssitkaan. Mutta virhekoodien määrä ja kattavuus on tosi suppea ja niiden tulkintakin monesti hankalaa.
Siksipä Vehollakin menee monesti (= hankalammissa tapauksissa) komponenttien vaihteluksi.
Alla on joltain foorumilta (en muista mistä) napattu lista vikakoodeista.
En ota kantaa niiden oikeellisuuteen (on ainakin sinnepäin).
(DWELL) - on/off fault codes for KE JETRONIC 3.1 control unit.
The control unit displays faults currently present via the on/off ratio .
The on/off fault codes are listed below:
On/off fault codes with ignition on:
0% Unused
10% Idle speed contact at throttle switch not opening
20% Full load contact at throttle switch not opening
30% Coolant temperature below 70°C
40% Air flow sensor potentiometer malfunction
50% All input signals are OK. No faults
60% Vehicle speed limitation signal active
70% Start signal active
80% Selector lever in “DRIVE“ position
90% Electro-hydraulic actuator current implausible
100% Unused
On/off fault codes with engine running:
0% Control unit receives no voltage or is defective
10% Air flow sensor defective or polarity reversed.
20% Full load contact defective or incorrectly connected.
30% Short or open circuit between coolant temperature sensor and control unit or the temperature sensor is defective.
40% Short or open circuit between air flow sensor and
control unit or the air flow sensor is defective.
50% Oxygen sensor not at operating temperature, open circuit or defective.
60% Vehicle speed signal to the control unit implausible
70% Control unit receives no RPM signal.
80% Interrupted data exchange between ECU and ignition control unit (EZL).
90% Current at electro-hydraulic actuator out of range.
95% Deceleration fuel shut-off active.
Values Oscillates: All signals are OK. No fault in monitored signals.