M103 Melkoiset päästöt! Mikä vialla? (Vika löytynyt !)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Joo, kyllä noihin lukuihin vaikuttaa niin moni asia, esim.

-Käytetäänkö lohkaria, ja jos niin käytetäänkö sitä tarpeeksi kauan.

-Käykö auto paljon tyhjäkäyntiä

-Ajetaanko paljon lyhyitä pätkiä, niin että kone ei ehdi kunnolla lämmetä

-Laahaavatko jarrut pakkasella

-Onko automaatti / 4 Matic

-Kaasujalka raskas / renkaat huonot (sutii paljon)

-Onko Termari varmasti kunnossa

Jukan pieniin lukihin avittaa manuaali, matka-ajo, lohkarin ansioikas käyttö ja kunnossa oleva kone sekä hyvät renkaat. Varmasti maltillinen kaasujalkakin vaikuttaa kovasti, M103 tunnetusti hörppää loputtomasti jos säälimättä polkee, varsinkin talvella.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Näin on.
Lueskelin tuossa muutaman vuoden takaista teeämmää, ja siellä oli vertailussa mm. Omega-farkku 2,5 litran V6:lla ja automaatilla.
Kaupunkikulutukseksi kesäkelillä oli mitattu yli 14 litraa.

Eli ei käy ihmetteleminen, jos vaikka tuo oma kosla, eli hiukan vanhempaa tekniikkaa edustava isompi kone hiukan painavammassa korissa kylmemmillä keleillä sitten hörppääkin hiukan enemmän.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Minkähän takia nuo M103:sen käynti- ja kulutusongelmat ovat pääosin keskittyneet W124-sarjaan? :twisted: :roll:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Pasi M. kirjoitti:Minkähän takia nuo M103:sen käynti- ja kulutusongelmat ovat pääosin keskittyneet W124-sarjaan? :twisted: :roll:
Selitys on yksinkertainen: M103 varsinkin 3-litraisena on liian suuri 124-koriin, josta seuraa että kone ei koskaan saa tehdä töitä tosissaan. Tämän seurauksena motti nokeentuu, tukkeutuu ja kärsii muutenkin vajaakäytön tuomasta laiskottelusta :twisted: .
Toista se on 200-dieselillä, pannu saa paahtaa kipurajalla lähes kaikissa tilanteissa ja siitähän se tykkää. Tämän selitysversion saa uskoa ken tahtoo. Kaapo ei ainakaan itse siihen usko :shock: :lol:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Jostain kumman syystä siinä yhtälössä W124+M103 on yleensä myös automaatti ja katalysaattori mukana.

Vaikka onhan se automaatti mukava...jää oikea käsi parempaan tarkoitukseen esim. vaimon tisuleiden nypläämiseen ajon aikana :twisted:
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Re: Käynnistys

Viesti Kirjoittaja Jani »

-O- kirjoitti: Kulutuskin on aikamoinen; 25litraa ja 166km.......
Eiks toi tee n.15l/100km.
Ei toi kovin paha automaatille ole? Varsinkin jos on kaupunkipyöritystä paljon.
Toisaalta minäkään en oo tolla säästöM103:lla saanut yli kymppiä meneen ees kaupungissa :roll:
Kannattaa käydä kaikki letkut läpi, ettei ole jossain vuotoja.
Omassa huomasin vesipumppua vaihtaessa joutokäyntimoottorille menevän letkun olevan halki.
Toivottavasti ei oo kauaa kerinny imeen kiviä sisäänsä sen kautta :?
Muutkin letkut menee kyllä vaihtoon, on meinaan aika koppuroita kaikki.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
markku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: Ti 02.09.2003 06:58
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Italian Tune-Up

Viesti Kirjoittaja markku »

Jukka N. kirjoitti:Selitys on yksinkertainen: M103 varsinkin 3-litraisena on liian suuri 124-koriin, josta seuraa että kone ei koskaan saa tehdä töitä tosissaan. Tämän seurauksena motti nokeentuu, tukkeutuu ja kärsii muutenkin vajaakäytön tuomasta laiskottelusta
Tähän voisi auttaa Italian Tune-Up: Ajetaan autolla ~kerran kuussa n. 10 minuuttia >5000 kierroksella.

Tällä konstilla ainakin Volvon kutoset alkavat uudestaan pyörittelemään venttiilejä ja suurimmat noet poistuvat takaoikealle.
S320L -97
Avatar
iteite
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ke 07.01.2004 19:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja iteite »

103 moottorista vielä.
Omani kulutti pakkasten alkamisesta lähtien 15-16l/ 100Km
Tyhjäkäynti Co 7-8% luokkaa. Aika paljon katti pelille.
Ihmetys oli suuri.
Kaikki mahdolliset anturit mitaten, lambda testit ja kaikki, eikä vikaa löydy.
Sitten huomio kiinnittyi pieneen nappulaan ilmanputsarin imuputkessa eli imuilmanlämpötila-anturiin.
Eikun sekin vielä mitaten, heureka kippura valehteli aivolle imuilman olevan
-80 asteista ja aivo antoi "hieman" rikastettua seosta.
Kippura vaihtoon ja kaikki toimii. (33€ veholta)
Siinä ihan hyvä syy suureen talvikulutukseen.
(ex) 300 TE (KAT) Autom. -88
240 D aut. -80
E 320 T -94
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

iteite kirjoitti: Sitten huomio kiinnittyi pieneen nappulaan ilmanputsarin imuputkessa eli imuilmanlämpötila-anturiin.
Eikun sekin vielä mitaten, heureka kippura valehteli aivolle imuilman olevan
-80 asteista ja aivo antoi "hieman" rikastettua seosta.
Muistaakseni MikaH nappasi senkin anturin piuhan pois kun mittailtiin minun autoni...vaikutus näkyi suoraan mittarissa...eli pitäisi toimia.

Millä tavalla sait tuon imuilman -80 astetta selville?
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
Kimmo S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: La 12.07.2003 00:26

Viesti Kirjoittaja Kimmo S. »

Voikohan tuo imuilman lämpötila-anturi olla missään muualla, kuin tuossa imuputkessa? Ei ole sellaisesta mitään havaintoa tuossa putkessa eikä missään ilmanputsarin läheisyydessä... :roll:
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Avatar
iteite
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ke 07.01.2004 19:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja iteite »

Imuilmanlämpötila-anturin voi mitata vastusmittarilla.
+20 asteessa vastus pitäisi olla muistaakseni 2,2-2,4 kilo-ohmia,
omassani vastus oli 150 kilo-ohmia.
Korjaamokäsikirjassa on taulukko josta voi verrata lämpötilan vaikutusta anturin vastukseen.(siitä vertailin omaa arvoani niin ko. vastus saavutetaan ehjällä anturilla 70-100 asteessa pakkasta)
(ex) 300 TE (KAT) Autom. -88
240 D aut. -80
E 320 T -94
Avatar
Kimmo S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: La 12.07.2003 00:26

Viesti Kirjoittaja Kimmo S. »

Minne tuon lämpöanturin johto menee?
Voisi tutkia löytyykö mitään viitteitä moiselle...
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Avatar
iteite
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ke 07.01.2004 19:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja iteite »

Johto menee ilmanputsarin alla olevaa muovikiskoon jossa moottorin johdot kulkee koneen yli suuttimien vierestä jne.
Ilmanputsarin imuputken kuljettajan puoleisessa kyljessä on paikka anturille.
Näin ainakin -88 ja -92 103 katti moottoreissa.
(ex) 300 TE (KAT) Autom. -88
240 D aut. -80
E 320 T -94
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 320
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Ponton »

Minun tietääkseni imuilman lpt mittauksia M102/M103-koneissa on ainakin kahdenlaista systeemiä.
Joissakin se menee vain sytytyksenohjaimelle, joissakin vielä lisäksi ECU:lle.
Joskus joku ei löytänyt omasta M103:sta koko mittausta ollenkaan, anturin aukko oli tulpattu???
Yleensä tuo anturi on imuputkessa tai ilmanputsarissa.

"iteite":
Meneekö sulla sytytyksenohjaimelle vielä erikseen oma mittaus?
Eikös noin rikkaan seoksen erota jo reilumpana savutuksena?
Avatar
Kimmo S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: La 12.07.2003 00:26

Viesti Kirjoittaja Kimmo S. »

Ponton kirjoitti:Minun tietääkseni imuilman lpt mittauksia M102/M103-koneissa on ainakin kahdenlaista systeemiä.
Joissakin se menee vain sytytyksenohjaimelle, joissakin vielä lisäksi ECU:lle.
Joskus joku ei löytänyt omasta M103:sta koko mittausta ollenkaan, anturin aukko oli tulpattu???
Yleensä tuo anturi on imuputkessa tai ilmanputsarissa.

"iteite":
Meneekö sulla sytytyksenohjaimelle vielä erikseen oma mittaus?
Eikös noin rikkaan seoksen erota jo reilumpana savutuksena?
Tulppa on aukossa juu..
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Avatar
iteite
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ke 07.01.2004 19:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja iteite »

Sytytyksenohjaimelle? En tiedä, en seurannut piuhoja sen pidemmälle kun että aivolle se varmaan menee.
Selasin opusta mutta siinä ei ollut oman pelini kytkentäkaaviota.(se kirja on lainassa)
Ruiskutuksen vedenlämpöanturilta näyttää menevän karva sytytyksenohjaukselle ja toinen aivolle napaan 21.
Tää on sitte vähän vaikeeta joka pelissä on erikyt.kaavio jos automaatti tai manuaali, ilmastointi tai ilman.
Palaan asiaan.
-----------------------------------
Ihme juttu ei edes savuttanut, mut ilmeisesti katti polttaa ylimääräiset käryt.
Pakokaasu kyllä oli tosi kitkerää oikein silmiä kirveli kun tallissa käytti.
(ex) 300 TE (KAT) Autom. -88
240 D aut. -80
E 320 T -94
Avatar
-O-
Valvoja
Valvoja
Viestit: 559
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:27
Paikkakunta: Harjavalta

Jassåå

Viesti Kirjoittaja -O- »

No niih, pelit jatkuu...

Tuskastuneena tuohon heikkoon tyhjäkäyntiin, otin ja ostin koko ruiskupaketin.

Vaihtelin ajankulukseni lisäilmaluistin----> ei vaikutusta käyntiin.

Eilen sitten räpelsin lisää ja vaihdoin tuon vialliseksi todetun kaasuläpän kokonaan antureineen. Tuloksena EDELLEEN sahaava tyhjäkäynti.... :lol:

Taidanpa huomenna laittaa sitten koko määräjakaja--ilmamäärämittarin vaihtoon, olis pitäny heti samalla pistää sekin kun auki olivat.

Siis kierroksilla (esim. 1500 rpm) käy tasaseen mutta tyhjäkäynnille pudotessaan joku (ilm. ECU) koittaa nostaa pätkittäin kierroksia kohdalleen--->putoaa noin 500 rpm:ään ja sitten ponpahtaa ylös n 800 ja taas alas.

Tyhjäkäyntikatkaisija kaasuvivustossa toimii....HEHHEEE! :roll:
MB C126 420 -90
MB X218-13
Honda VFR 1200F -10
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Onko polttoaineen paineet tarkistettu.
Pielessä oleva ohjauspaine ainakin lisää kulutusta, ja saattaa tuo käyntiinkin vaikuttaa.
Kuinkahan tuo nokka-akseli. Onko tarkistettu?
Eikös kulunut nenäkeppi aiheuta myös sahaavaa joutokäyntiä.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
Kimmo S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: La 12.07.2003 00:26

Re: Jassåå

Viesti Kirjoittaja Kimmo S. »

-O- kirjoitti:No niih, pelit jatkuu...

Tuskastuneena tuohon heikkoon tyhjäkäyntiin, otin ja ostin koko ruiskupaketin.

Vaihtelin ajankulukseni lisäilmaluistin----> ei vaikutusta käyntiin.

Eilen sitten räpelsin lisää ja vaihdoin tuon vialliseksi todetun kaasuläpän kokonaan antureineen. Tuloksena EDELLEEN sahaava tyhjäkäynti.... :lol:

Taidanpa huomenna laittaa sitten koko määräjakaja--ilmamäärämittarin vaihtoon, olis pitäny heti samalla pistää sekin kun auki olivat.

Siis kierroksilla (esim. 1500 rpm) käy tasaseen mutta tyhjäkäynnille pudotessaan joku (ilm. ECU) koittaa nostaa pätkittäin kierroksia kohdalleen--->putoaa noin 500 rpm:ään ja sitten ponpahtaa ylös n 800 ja taas alas.

Tyhjäkäyntikatkaisija kaasuvivustossa toimii....HEHHEEE! :roll:
Onko vika paikallistunut?
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Re: Jassåå

Viesti Kirjoittaja etl »

-O- kirjoitti:No niih, pelit jatkuu...

Tuskastuneena tuohon heikkoon tyhjäkäyntiin, otin ja ostin koko ruiskupaketin.

Vaihtelin ajankulukseni lisäilmaluistin----> ei vaikutusta käyntiin.

Eilen sitten räpelsin lisää ja vaihdoin tuon vialliseksi todetun kaasuläpän kokonaan antureineen. Tuloksena EDELLEEN sahaava tyhjäkäynti.... :lol:

Taidanpa huomenna laittaa sitten koko määräjakaja--ilmamäärämittarin vaihtoon, olis pitäny heti samalla pistää sekin kun auki olivat.

Siis kierroksilla (esim. 1500 rpm) käy tasaseen mutta tyhjäkäynnille pudotessaan joku (ilm. ECU) koittaa nostaa pätkittäin kierroksia kohdalleen--->putoaa noin 500 rpm:ään ja sitten ponpahtaa ylös n 800 ja taas alas.

Tyhjäkäyntikatkaisija kaasuvivustossa toimii....HEHHEEE! :roll:
Vieppäs se autos tonne Ihodeen Teijon korjaamoon. Siellä majailee oikein mersu spesialisti. Tietää kaiken mersuista. Se antaa myös puhelimessa jotain neuvoja, mutta paikanpäällä saa täyden varmuuden. Se on valtuutettu Bosch service, ym...

Mulla oli heittelevä tyhjäkäynti, eikä tahtonu käynnistyy kylmänä. Vika löyty aikas äkkiä lisäilmaluistista, lisäksi katti oli jälkiasennettu ja lambda anto tiedot eculle liian hitaasti, aiheuttaen vaeltavaa käyntiä.

Ne tarkistaa järjestelmän perusteellisesti, paineet, suuttimet, ym.

Teijon korjaamo 02-8236196, VT8 Laitilan ja Rauman puoles välis.
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
JuhaK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: Su 29.06.2003 22:28
Paikkakunta: Tornio

Re: Jassåå

Viesti Kirjoittaja JuhaK »

-O- kirjoitti:No niih, pelit jatkuu...

Tuskastuneena tuohon heikkoon tyhjäkäyntiin, otin ja ostin koko ruiskupaketin.

Vaihtelin ajankulukseni lisäilmaluistin----> ei vaikutusta käyntiin.

Eilen sitten räpelsin lisää ja vaihdoin tuon vialliseksi todetun kaasuläpän kokonaan antureineen. Tuloksena EDELLEEN sahaava tyhjäkäynti.... :lol:

Taidanpa huomenna laittaa sitten koko määräjakaja--ilmamäärämittarin vaihtoon, olis pitäny heti samalla pistää sekin kun auki olivat.

Siis kierroksilla (esim. 1500 rpm) käy tasaseen mutta tyhjäkäynnille pudotessaan joku (ilm. ECU) koittaa nostaa pätkittäin kierroksia kohdalleen--->putoaa noin 500 rpm:ään ja sitten ponpahtaa ylös n 800 ja taas alas.

Tyhjäkäyntikatkaisija kaasuvivustossa toimii....HEHHEEE! :roll:

Mulla oli kanssa sahaava tyhjäkäynti, vika oli vuotavassa imusarjan tiivisteessä.
Avatar
-O-
Valvoja
Valvoja
Viestit: 559
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:27
Paikkakunta: Harjavalta

Juu..

Viesti Kirjoittaja -O- »

Auto on nyt ollut kahdella ammattilaisella ja rahaa on mennyt se 1000 €, eikä näillä tileillä todellakaan enää juoksuteta millään tietäjällä, joten nyt vaan vaihdellaan kalikoita niin kauan että vika löytyy..

pitäis vaan löytää motivaatio jostain...

Onkos kellään mennyt tuo ECU tilttiin koskaan?

Yksi vaiva löytyi, --> anturi ilmatorvessa onpi pimeänä.
MB C126 420 -90
MB X218-13
Honda VFR 1200F -10
Avatar
Kimmo S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: La 12.07.2003 00:26

Re: Juu..

Viesti Kirjoittaja Kimmo S. »

-O- kirjoitti:Auto on nyt ollut kahdella ammattilaisella ja rahaa on mennyt se 1000 €, eikä näillä tileillä todellakaan enää juoksuteta millään tietäjällä, joten nyt vaan vaihdellaan kalikoita niin kauan että vika löytyy..

pitäis vaan löytää motivaatio jostain...

Onkos kellään mennyt tuo ECU tilttiin koskaan?

Yksi vaiva löytyi, --> anturi ilmatorvessa onpi pimeänä.
Mitäs kaikkea olet jo vaihtanut?
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Juu..

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

-O- kirjoitti:
Yksi vaiva löytyi, --> anturi ilmatorvessa onpi pimeänä.
Mittasitteko sen toiminnan silloin kun kävit MikaH:n luona?
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
-O-
Valvoja
Valvoja
Viestit: 559
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:27
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja -O- »

eipä tuota muistaakseni mitattu, jostain katselin noita vastusarvojakin tuohon.

Oma ainakaan ei näytä minkäänlaista arvoa...saakohan tuonkin siitä X11 liittymästä..?
MB C126 420 -90
MB X218-13
Honda VFR 1200F -10
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

-O- kirjoitti: Oma ainakaan ei näytä minkäänlaista arvoa...saakohan tuonkin siitä X11 liittymästä..?
Juu käsittääkseni saa...selvästi näki mittarista kun nappasi piuhan siitä pois.
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
Kimmo S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: La 12.07.2003 00:26

Viesti Kirjoittaja Kimmo S. »

Mitäs kaikkea 124:nn antureista saa yleensä "lukulaitteella" ulos?

Eilen kävin veholla kysymässä tuota käynnin huonoutta ja sanoivat, että mittareilla ei saa mitään tietoa 124:ssa... Pitää KOKEILLA kaikki palikat yksi kerrallaan... ja tunti veloitus siis 65€, no en sitten tilannut huoltoaikaa :shock:
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Ettei vaan olisi venttiilikoneisto vika onko mitattu puristuspaineita ei tarvitse paljoakaan venttiilien valskata,kun rupeaa ilmenemään vaikka minkälaisia oireita moottorin käynnissä.Venttiilit jos valskaa niin eipä ole oikein mitkään arvot paikallaan ja elektroniikka säätelee käyntiä,kun ei aivot tiedä mitä arvoja pitäisi käyttää.Puristuspaineet helppo mitata,eikä maksa paljon.
Avatar
iteite
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ke 07.01.2004 19:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja iteite »

Veholla on pulssisuhdemittari joka kytketään sytkäboxin päällä olevaa liittimeen.
Kunnossa olevan auton pulssisuhde pitäisi vaeltaa 50% molemmin puolin.
Mutta jos pysähtyy johonkin muuhun %lukuun niin se kertoo missä mahd. vika on???
Veholla on taulukko joka kertoo mitä mikäkin %luku kertoo.(on tosin mullakin)
Ainut vika on se että pulssisuhdemittareita on kai vaan veholla. :(
Eikä tämäkään testi välttämättä kerro missä vika on (aika epävarman tuntuinen härveli)
Rikkinäinen elektrohydraulinen polttoainepaineen säädin voi myös aiheuttaa tyhjäkäynnin huojumista.(mulla on senkin mittaamiseen ohjeet)
(ex) 300 TE (KAT) Autom. -88
240 D aut. -80
E 320 T -94
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 320
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Ponton »

"Ainut vika on se että pulssisuhdemittareita on kai vaan veholla"

No joo tästä on tullu kirjoiteltua jo jokunen kerta, eli pulssisuhdetta VOI mitata autokäyttöön tarkoitetulla yleismittarilla, jossa on nokkakulman (dwell angle) mittausmahdollisuus.
Esim. 4-syl alue on 0 - 90 astetta, joka pulssisuhteena vastaa 0 -100%.
ECU lähettää pulssisuhdetta 100 Hz tajuudella ja sen mittaaminen tosiaankin onnistuu sekä analogisella että digitaalisella nokkakulmamittarilla.

"Eikä tämäkään testi välttämättä kerro missä vika on (aika epävarman tuntuinen härveli)"

Härveli (mittari) sinänsä ei ole mitenkään epävarma, eikä itse pulssitkaan. Mutta virhekoodien määrä ja kattavuus on tosi suppea ja niiden tulkintakin monesti hankalaa.
Siksipä Vehollakin menee monesti (= hankalammissa tapauksissa) komponenttien vaihteluksi.


Alla on joltain foorumilta (en muista mistä) napattu lista vikakoodeista.
En ota kantaa niiden oikeellisuuteen (on ainakin sinnepäin).

(DWELL) - on/off fault codes for KE JETRONIC 3.1 control unit.

The control unit displays faults currently present via the on/off ratio .
The on/off fault codes are listed below:

On/off fault codes with ignition on:
0% Unused
10% Idle speed contact at throttle switch not opening
20% Full load contact at throttle switch not opening
30% Coolant temperature below 70°C
40% Air flow sensor potentiometer malfunction
50% All input signals are OK. No faults
60% Vehicle speed limitation signal active
70% Start signal active
80% Selector lever in “DRIVE“ position
90% Electro-hydraulic actuator current implausible
100% Unused

On/off fault codes with engine running:
0% Control unit receives no voltage or is defective
10% Air flow sensor defective or polarity reversed.
20% Full load contact defective or incorrectly connected.
30% Short or open circuit between coolant temperature sensor and control unit or the temperature sensor is defective.
40% Short or open circuit between air flow sensor and
control unit or the air flow sensor is defective.
50% Oxygen sensor not at operating temperature, open circuit or defective.
60% Vehicle speed signal to the control unit implausible
70% Control unit receives no RPM signal.
80% Interrupted data exchange between ECU and ignition control unit (EZL).
90% Current at electro-hydraulic actuator out of range.
95% Deceleration fuel shut-off active.
Values Oscillates: All signals are OK. No fault in monitored signals.
Vastaa Viestiin