Jousipuristin

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

jousenpuristimista

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

Älkää hyvät ihmiset lähtekö leikkimään ainakaan w123:sessa jousen ulkopuolelle laitettavilla yleismallin puristimilla. Se on vaarallista touhua.

Itse tein w123:seen kierretangosta ja latoista puristimen. Toimintaperiaate rupesi olemaan oikeilla jäljillä, mutta ei silti tullut hyvä sillä latta ei liikkunut kierteeseen nähden sopivalla tavalla vaan söi sitä.

Olen nähnyt tehdastekoisen hieman monimutkaisemman version, jossa ei tätä ongelmaa ja homma sujui todella hyvin.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Pyra kirjoitti:pystykulma pitää tietty merkata säätöpulttiin että saa samaan asentoon
Ja siltikään kulmat ei satu kohalleen.....
Saahan noilla puristusvirityksillä leikkiä jos haluaa jännitystä elämään.
Ei minusta pahan hintainen henkivakuutus tuo 15-25€/jousi etujousien kohdalla. Takajouset saa ilman puristimia/ kulmien muutosta ja ilman normaalia suurempaa hengenvaaraa.

Se on iso reikä seinässä jos mersun jousi on pyrkinyt ulos :( saapi toivoa ettei kukaan ole linjalla....
Joku mersupurkaamo??
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 15:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Petterii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: La 23.10.2010 21:49
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Jousipuristin

Viesti Kirjoittaja Petterii »

Se nyt on tullu selväksi että mersun etujousien vaihtaminen on aika hengenvaarallista puuhaa mutta tarkoitus olis koittaa. Meneekö yksinkertaisuudessaan että auto ilmaan, tunkki alatukivarren alle, alatukivarsi irti ja tunkilla alas? Tarviiko jotaki muuta ottaa huomioon? Madallusjouset tulee alle että kasaaminen pitäis olla helpompaa. Ja varmuudeksi heittää liinoilla/kettingillä sen jousen johonkin kiinni irti ottaessa niin ei pääse ainakaan naamalle lentämään.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12823
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Jousipuristin

Viesti Kirjoittaja epk »

ei se kovin vaarallista oo noin ottaa pois , jos varsinkin madallusjousi tulee tilalle. Etuvakaaja irti myös. Ja löysää alatukivarren sisemmät pultit (ei siis irti koko paskaa), suuntaus kyl menee mutta joutuuhan sen muutenkin viemään suuntaukseen, parempi muutenkin kiristää uus "ajo asento " kun uudet jouset paikal.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: Jousipuristin

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Ja jos pultit juuttunut kiinni kumien holkkeihin ni vetelee ne poikki ja samalla vaivalla vaihtaa uudet kumpikin tukivarsiin.
Avatar
Petterii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: La 23.10.2010 21:49
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Jousipuristin

Viesti Kirjoittaja Petterii »

Oi niin joo, tullu mieleenkää että se pitää vielä suuntaukseen viedä, tai pitäis. meneekö nuo pyöränkulmat kuinka paljonkin vituiksi sitten tuos madallukses?
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Jousipuristin

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Petterii kirjoitti:Se nyt on tullu selväksi että mersun etujousien vaihtaminen on aika hengenvaarallista puuhaa mutta tarkoitus olis koittaa. Meneekö yksinkertaisuudessaan että auto ilmaan, tunkki alatukivarren alle, alatukivarsi irti ja tunkilla alas? Tarviiko jotaki muuta ottaa huomioon? Madallusjouset tulee alle että kasaaminen pitäis olla helpompaa. Ja varmuudeksi heittää liinoilla/kettingillä sen jousen johonkin kiinni irti ottaessa niin ei pääse ainakaan naamalle lentämään.
noita etujousia en kyllä kehoita noin irroittamaan enkä asentamaan.
käy suoriolla biltemasta se mb-jousipuristin setti....219€ ja todella halpa henkivakuutus.
koitin itse tuossa viikko pari sitten normi puristimilla ja parin sentin kiristyksen jälkeen jännityskakalle ja sitten pieni mietintä....ja biltemaan ostoksille.

takajouset lähtee noilla yllä olevilla ohjeilla....

ihan hengenvaarallista vaihtaa muulla keinoin kuin oikealla puristimella jousia mersuun.....bojojoing.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12823
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Jousipuristin

Viesti Kirjoittaja epk »

no riippuu paljon madaltaa, ei ne nyt ihan pienistä täysin perseelleen mene, mut jos ei tietoa koska käyty ja perinteinen ojaan veto löytyy jo nyt niin sitten ehdottomasti ! veholla maksaa muuten semmoset 200e joten ehkä joku halvempi olis jees...



edit, ei se oo mitää itsemurhaa, paitsi jos rupee yrittää jollain perusjousipuristimilla siitä suoraan irroiteleen. Toi tunkki ja alapallosta irti kikka toimii vaaratta vaikka jeesuksen pitkillä 300D:n jousilla joten hommahan on tekijästä kiinni, jos epäilyttää niin kannattaa varmasti unohtaa.
Avatar
Petterii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: La 23.10.2010 21:49
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Jousipuristin

Viesti Kirjoittaja Petterii »

Eiköhän tuo onnistu, liinoilla tosiaan vaikka jousta varmuudeksi vähä kiinni johonki niin mihinkä se sieltä lentää? Korkeintaan lokarista läpi :)
epk kirjoitti:no riippuu paljon madaltaa, ei ne nyt ihan pienistä täysin perseelleen mene, mut jos ei tietoa koska käyty ja perinteinen ojaan veto löytyy jo nyt niin sitten ehdottomasti ! veholla maksaa muuten semmoset 200e joten ehkä joku halvempi olis jees...
no ohhoh, ei tullu tätä taas mietittyä viimeisiä rahoja alustasarjaan pistettäessä.. ja perinteistä ojaan vetoa tietenkin löytyy, jännä juttu että tosin vain talvivanteilla, kesävanteilla meni suoraa ku juna.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Jousipuristin

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Petterii kirjoitti:Eiköhän tuo onnistu, liinoilla tosiaan vaikka jousta varmuudeksi vähä kiinni johonki niin mihinkä se sieltä lentää? Korkeintaan lokarista läpi :)
epk kirjoitti:no riippuu paljon madaltaa, ei ne nyt ihan pienistä täysin perseelleen mene, mut jos ei tietoa koska käyty ja perinteinen ojaan veto löytyy jo nyt niin sitten ehdottomasti ! veholla maksaa muuten semmoset 200e joten ehkä joku halvempi olis jees...
no ohhoh, ei tullu tätä taas mietittyä viimeisiä rahoja alustasarjaan pistettäessä.. ja perinteistä ojaan vetoa tietenkin löytyy, jännä juttu että tosin vain talvivanteilla, kesävanteilla meni suoraa ku juna.
sama juttu täällä, talvirenkailla kaartaa oikeaan ja kesäkumeilla menee ihan luotisuoraan.
onko tätä kukaan koskaan selvitellyt mistä johtuu?
Opel, "weird lieben autos"....
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Re: Jousipuristin

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Sen verran on hommat muuttuneet vuodesta 2004 että itsekin voin suosittaa etujousen vaihtoa bilteman puristimella, niille kun tuli mersuihin tarkoitettu puristin ja on jopa ihan asiallisen näköinen :wink:
Joku mersupurkaamo??
zak
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Su 24.09.2006 16:34

Re: Jousipuristin

Viesti Kirjoittaja zak »

Meneillään olevan W126 projektini kuluessa poistin tuossa syystalvesta 2010 kaikki auton etupään ripustukset, iskarit, helat, tuet ja jouset. Siis otin etupään molemmilta puolelta kaikki "kaljuksi" niin että lokasuojattomat pyöränkaaret kumisevat nyt tallissani tyhjyytään. Auto on tukevasti pukeilla.

Voin kokemuksesta sanoa että ei kannata ryhtyä urheilemaan w126 jousien kanssa osasettien ja vianorien peruspuristimilla. Väänsin hartaasti Motonetin ja jonkin toisen valmistajan yleismalleilla jousia kokoon, välillä taukoa pitäen, hikeä pyyhkien ja puristimia vaihtaenkin. Kaikki varat auton rungon painatuksessa/ylösnostossa olivat tietysti apuna.

Jousipuristimien vetopulltit vääntyivät luokille ja koukkupinnat luistivat mielettömästi. Vetopulttien kierteet laahasivat sivuttaista vääntöä vastustaen. Onneksenne en ottanut kuvia virityksistä, joilla varmistelin terveyttäni! Näitä bulkkikaupan puristimia en saanut niiden hirvittävien vääntymien vuoksi enää edes pois kokoon puristettujen jousien päältä muutoin kuin niiden pultit poikki rälläköimällä, uskokaa tai älkää.

Olen aivan varma, että hankin asiallisemmat puristimet siinä vaihessa kun projektini kokoamivaihe alkaa. Biltema myy nyt MB - jousipuristinsarjaa, vähintään sen hankin. Hinta on jotain päälle 200 euroa. Kun jouset ovat paikoillaan (projektini leppeä aikataulu on tästä etenpäin parivuotinen), voin siitten lainata puristinpakettia jäsenille pikku korvauksella :-). Sitä ennen, varokaa otsalumpioitanne peruspuristimien kanssa!

PS. jousipuristimen poiston rälläköintivaiheessa vapautuva jousi singahti valon nopeudella pihamaan muurikiveykseen. Vakuutuin siitä, että betoni on kalloluuta kovempaa, muutta sekään ei pärjää W126 jousivoimalle ;-)
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Jousipuristin

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Aki P kirjoitti:Sen verran on hommat muuttuneet vuodesta 2004 että itsekin voin suosittaa etujousen vaihtoa bilteman puristimella, niille kun tuli mersuihin tarkoitettu puristin ja on jopa ihan asiallisen näköinen :wink:
täysin samaa mieltä, koskahan saadaan ensimmäinen "uhri" näissä jousihommissa?....no saadaan tuonne topikkiiin "mersu pääsi jälleen otsikoihin" :D

tässä vielä kuvaa miltä ne jouset näyttää vapaana ja "vangittuna"
http://aijaa.com/v.php?i=008967570480.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

tuo bilteman avain (varmaan alkuperäinenkin) on suunniteltu niin että vaikka vanha jousi (tai uusikin) jostain syystä katkeaa irroitusvaiheessa niin sen palat ei lähde maata kiertävälle radalle.....
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
Petterii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: La 23.10.2010 21:49
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Jousipuristin

Viesti Kirjoittaja Petterii »

Pitihän se nyt tottakai ittekki todeta että ei sitä perus puristimilla tosiaan irti saa :D
kesken kiristyksen luiskahti toisen puolen puristin ja kiristettäessä puristimet veti niin kieroon että. Alatukivartta viittitty edes ruveta irrottamaan jos ne kulmat ihan vituiksi menee. Eikö tähän ny vielä jotaki jippoa olisi? :D Viimenen vaihtoehto käydä vaihdattamas ne jollakki mutta se maksaa ja olishan kiva tehdä itte. Tuli muuten tuosta mieleen että jos ne johonaki käy vaihdattamas niin saako ne madallusjouset sitte ihan perus puristimilla sieltä pois? Kumminkin tuota korkeuttaa joutuu hienosäätämään
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12823
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Jousipuristin

Viesti Kirjoittaja epk »

hmm, et sitten lukenut loppuun asti miten saa sieltä pois ilman niitä puristimia, turvallisemmin mitä noilla tingentangeli puristimilla. Vaiko tarkoituksena säästyä suuntaukselta ?
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Jousipuristin

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Petterii kirjoitti:Pitihän se nyt tottakai ittekki todeta että ei sitä perus puristimilla tosiaan irti saa :D
kesken kiristyksen luiskahti toisen puolen puristin ja kiristettäessä puristimet veti niin kieroon että. Alatukivartta viittitty edes ruveta irrottamaan jos ne kulmat ihan vituiksi menee. Eikö tähän ny vielä jotaki jippoa olisi? :D Viimenen vaihtoehto käydä vaihdattamas ne jollakki mutta se maksaa ja olishan kiva tehdä itte. Tuli muuten tuosta mieleen että jos ne johonaki käy vaihdattamas niin saako ne madallusjouset sitte ihan perus puristimilla sieltä pois? Kumminkin tuota korkeuttaa joutuu hienosäätämään
ei hitto, olet sitten harvinaisen sitkeä (joku vois sanoa että itsepäinen ja tyhmä :wink: ) kun lähdit edes yrittämään kun kaikki jo neuvoi että ei onnistu....johan se minäkin kirjoitin typerästä aloituksestani noilla normi jousipuristimilla....minä sentään lopetin ajoissa....

eikä onnistu muuten ne madallusjousetkaan....ja kun joudut kuitenkin pariin kertaan niitä vitosen maksavia jousikumeja vaihtelemaan niin siinä vaan mahdollisuudet onnettomuudelle kasvaa...joten unohda.

käy biltemasta se työkalu joka tuossa laittamassani kuvassa on, jatkossa on sitten kiva vaihdella niitä kumeja....siis jousen kumeja.... :wink:
Opel, "weird lieben autos"....
Iso-Jaska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 691
Liittynyt: Su 17.07.2005 00:08
Paikkakunta: EFIV

Re: Jousipuristin

Viesti Kirjoittaja Iso-Jaska »

Jos ei halua tehä asioita helposti, niin vaihtoehtoja löytyy

http://www.mersuforum.net/forum/posting ... 2&p=660285" onclick="window.open(this.href);return false;
Iso-Jaska kirjoitti:Samaa mieltä parin edellisen kommentoijan kanssa. Tosin ei se maksa asiansa osaavassa (mersu)pajassakaan paljoa jousten vaihto oikeilla työkaluilla. Työkalut taas maksavat sen verran, ettei niitä oikeen tavan tallaajan kannata ostaa.

Sitte niihin kotikonsteihin, kokemus ei tosin ole 210:stä vaan 123:sta, johon nuorena miehenä vaihdettiin etujouset ilman mitään jousen vaihtoon tarkoitettuja työkaluja :roll: Jousen pois saaminen on aika iisi-biisi juttu; otetaan kaksi lattaraudan pätkää ja porataan niin pari reikää sopivalle etäisyydelle toisistaan, sitte tarvitaan kaksi pitkähköä (20 cm) kierretangon pätkää, jos tälläsiä ei löydy voi sellasen tehhä vaikka parista pultista...
Sitte ryömitään auton alle, autoa ei kannata tunkata ylös, koska jousi suoristuu ja puristettavan jousen pituus kasvaa. Voihan sitä tosin tunkata ylös ja laittaa jotain renkaan alle ja laskea alas, mutta tuolloin 40 kiloa keviämpänä mahtui auton alle hyvin. Taisi siinä kuiten olla kakkosnelosen pätkä renkaan alla korokkeena. Sinne sitte lattarauta-"kierretanko"-härdelli jousen sivuille ja armotonta ruuvausta kierteet tappiin. Sitte auto tunkataan ylös ja rengas pois sekä jousikin mahtuu voimaa reilusti käyttäen pois.
Vanhaa katkennutta ja uutta jousta vertaillessa tullaan siihen tulokseen, ettei lattarauta-"kierretanko"-härdellillä saada uutta jousta mitenkään puristettua niin lyhkäseksi, että se mahtuisi paikallensa. Siispä ideoimaan toista "jousipuristinta"... Traktori :idea: Sidontaliinoja :idea: Ku olis traktorissa etukuormaaja, mutta ku ei... No laitetaan kärry perään ja jousi aisan alle puristukseen, sitte lasketaan aisa alas ja sidontaliinat jouseen. Vähän joutu maahan kuoppaakin kaivamaan, että sai jousen mahtumaan aisan alle. Parin "sproiiing"-ilmiön jälkeen olikin puristettu jousi (aikapommi) käsissä ja sitä väännettiin auton alle hyvällä menestyksellä.
Yleensä toiselle puolelle vaihtaessa menee aikaa huomattavasti vähemmän, mutta tässä kävikin toisin päin. Vanhaa jousta pois ottaessa (tällä kertaa sidontaliinat jo tässä vaiheessa apuna) "sproiiing"-ilmiö tapahtui ekan kerran jo tässä vaiheessa. Uuden puristusvaiheessa "sproiiing"-ilmiö onneksi loisti poissa olollaan, mutta jousta alle laitettaessa ilmeni taas pariin otteeseen.

Edellä kuvattua tapaa en suosittele kenellekään.
Multivan Tdi
Ex: Octavia 1.6 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: E320 CDI (210.226)
Ex: Megane 1.9 dTi
Ex: 260 E (124.026)
Ex: Cordoba 1.9 Tdi
Ex: Polo 1.3i
Ex: Jetta 1.6 Tdic
Ex: 80 1.6 d
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Jousipuristin

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Iso-Jaska kirjoitti:Jos ei halua tehä asioita helposti, niin vaihtoehtoja löytyy

http://www.mersuforum.net/forum/posting ... 2&p=660285" onclick="window.open(this.href);return false;
Iso-Jaska kirjoitti:Samaa mieltä parin edellisen kommentoijan kanssa. Tosin ei se maksa asiansa osaavassa (mersu)pajassakaan paljoa jousten vaihto oikeilla työkaluilla. Työkalut taas maksavat sen verran, ettei niitä oikeen tavan tallaajan kannata ostaa.

Sitte niihin kotikonsteihin, kokemus ei tosin ole 210:stä vaan 123:sta, johon nuorena miehenä vaihdettiin etujouset ilman mitään jousen vaihtoon tarkoitettuja työkaluja :roll: Jousen pois saaminen on aika iisi-biisi juttu; otetaan kaksi lattaraudan pätkää ja porataan niin pari reikää sopivalle etäisyydelle toisistaan, sitte tarvitaan kaksi pitkähköä (20 cm) kierretangon pätkää, jos tälläsiä ei löydy voi sellasen tehhä vaikka parista pultista...
Sitte ryömitään auton alle, autoa ei kannata tunkata ylös, koska jousi suoristuu ja puristettavan jousen pituus kasvaa. Voihan sitä tosin tunkata ylös ja laittaa jotain renkaan alle ja laskea alas, mutta tuolloin 40 kiloa keviämpänä mahtui auton alle hyvin. Taisi siinä kuiten olla kakkosnelosen pätkä renkaan alla korokkeena. Sinne sitte lattarauta-"kierretanko"-härdelli jousen sivuille ja armotonta ruuvausta kierteet tappiin. Sitte auto tunkataan ylös ja rengas pois sekä jousikin mahtuu voimaa reilusti käyttäen pois.
Vanhaa katkennutta ja uutta jousta vertaillessa tullaan siihen tulokseen, ettei lattarauta-"kierretanko"-härdellillä saada uutta jousta mitenkään puristettua niin lyhkäseksi, että se mahtuisi paikallensa. Siispä ideoimaan toista "jousipuristinta"... Traktori :idea: Sidontaliinoja :idea: Ku olis traktorissa etukuormaaja, mutta ku ei... No laitetaan kärry perään ja jousi aisan alle puristukseen, sitte lasketaan aisa alas ja sidontaliinat jouseen. Vähän joutu maahan kuoppaakin kaivamaan, että sai jousen mahtumaan aisan alle. Parin "sproiiing"-ilmiön jälkeen olikin puristettu jousi (aikapommi) käsissä ja sitä väännettiin auton alle hyvällä menestyksellä.
Yleensä toiselle puolelle vaihtaessa menee aikaa huomattavasti vähemmän, mutta tässä kävikin toisin päin. Vanhaa jousta pois ottaessa (tällä kertaa sidontaliinat jo tässä vaiheessa apuna) "sproiiing"-ilmiö tapahtui ekan kerran jo tässä vaiheessa. Uuden puristusvaiheessa "sproiiing"-ilmiö onneksi loisti poissa olollaan, mutta jousta alle laitettaessa ilmeni taas pariin otteeseen.

Edellä kuvattua tapaa en suosittele kenellekään.
hyvät naurut tuli.... :D
ehdottomasti tuonne huumoripalstalle päivän vitsiksi.... :wink:

rohkeudesta täysi kymppi !
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
Petterii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: La 23.10.2010 21:49
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Jousipuristin

Viesti Kirjoittaja Petterii »

epk kirjoitti:hmm, et sitten lukenut loppuun asti miten saa sieltä pois ilman niitä puristimia, turvallisemmin mitä noilla tingentangeli puristimilla. Vaiko tarkoituksena säästyä suuntaukselta ?
Tarkoitus oli tosiaan säästyä suuntaukselta
LopenUupunut kirjoitti: ei hitto, olet sitten harvinaisen sitkeä (joku vois sanoa että itsepäinen ja tyhmä :wink: ) kun lähdit edes yrittämään kun kaikki jo neuvoi että ei onnistu....
No ei sitä voinu uskoa ennenkö sen itte todistaa ettei se oikiasti onnistu :D
Avatar
Noname
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: Ke 21.02.2007 20:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Jousipuristin

Viesti Kirjoittaja Noname »

Päivän parhaat naurut :D

Etujousien vaihto lähistötä löytyvällä mersu-pajalla maksoi muistaakseni 55 EUR asiallisilla työkaluilla tehtynä. Ei kannattanut ostaa pilipaliteemasta puristimia jos niitä kerran 10 vuoteen tarvii.
Maailmassa on kahdenlaisia autoja. On uusia Mersuja ja käytettyjä Mersuja. =D
ex. MB W211 E270 cdi Elegance `04
ex. MB W202 C280 Ésprit ´95 Imperial Red.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5734
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re:

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

tommy1 kirjoitti:wikström:voi olla aika hankala porailla sitä reikää siihen haponkestävään. :(
mitäs hankalaa haponkestävään on porata, samanlailla se pora mennee siihen kun mustaanki :lol:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
koyama
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1552
Liittynyt: Ma 04.07.2005 22:36
Paikkakunta: rovaniemi

Re: Jousipuristin

Viesti Kirjoittaja koyama »

Bilteman puristimet on hyvät hintaansa nähden,mutta testasinpa 10 v vanhaa jousipuristinta tässä taannoin.
Noin 6cm leveät 1 cm paksut rautalätkät ,jotka hieman kapenivat reunoille päin ja syvennykset laidalla jouselle.Erikoisen helpot ja turvalliset käyttää.Ei sitä lautasen jumitus vaaraa ahtaaseen jousikierteen väliin.Jämerä keskitappi noin 25mm ja räikällä vääntelin.Nuo sitten maksaakin sen tonnin toista
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä

Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Juho
Mersumies
Mersumies
Viestit: 739
Liittynyt: Ti 31.08.2004 21:12
Paikkakunta: 09

Re: Jousipuristin

Viesti Kirjoittaja Juho »

W115,W116,W123 saa etujouset ilman puristaji vaihdettua, kun ottaa navan auki potkasee jousen paikalleen nostaa vartta tunkilla ja vääntää rautakangella jousen kohdalleen julma tyyli mut toimii vaatii aika paljon ruumiinvoimia. Biltema puristin on hyvä kaverilla on oon vaihtanut sillä w116ja w124 jouset kaveri vaihtanut yli 10 mersuun jouset ja vielä toimii.
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
jallujiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Ke 14.06.2006 22:56
Paikkakunta: Kuusankoski

Re:

Viesti Kirjoittaja jallujiipee »

Ville S. kirjoitti:Suomen autokatsastuksen työsuojeluohjeessakin varoitellaan mersun etujousista, jotka katkettuaan saattavat singota auton alta pois. Ilmeisesti jotain on joskus sattunut. Itse yritin vaihtaa perusmallin puristimilla etujousta, mutta luovuin ajatuksesta, koska sitä ei kertkaikkiaan saanut kierteen väliin. Valmistin sitten omat puristimet, jotka koostuu kahdesta 10mm vahvuisesta pyöreästä lätkästä ja 24mm kierretangosta. Tuolla systeemillä jousenvaihto suorastaan naurattaa, on niin helppoa. Hiki tuossa kyllä tulee kun ruuvaa jousen linttaan. Paitti sitten kun ruuvasin toisen vieterin autosta irti mutterimyllyllä. Se vaan voi olla aika vaarallista.
Sama juttu, tein puristimen ite, eli siihen tarvitaan vain yksi laite, koska kiristyspultti tulee jousen SISÄPUOLELLE. Sitä moni ei taida tulla aatelleeksi.
Puhu hitaasti, ajattele nopeasti
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5734
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

jallujiipee kirjoitti:
Ville S. kirjoitti:Suomen autokatsastuksen työsuojeluohjeessakin varoitellaan mersun etujousista, jotka katkettuaan saattavat singota auton alta pois. Ilmeisesti jotain on joskus sattunut. Itse yritin vaihtaa perusmallin puristimilla etujousta, mutta luovuin ajatuksesta, koska sitä ei kertkaikkiaan saanut kierteen väliin. Valmistin sitten omat puristimet, jotka koostuu kahdesta 10mm vahvuisesta pyöreästä lätkästä ja 24mm kierretangosta. Tuolla systeemillä jousenvaihto suorastaan naurattaa, on niin helppoa. Hiki tuossa kyllä tulee kun ruuvaa jousen linttaan. Paitti sitten kun ruuvasin toisen vieterin autosta irti mutterimyllyllä. Se vaan voi olla aika vaarallista.
Sama juttu, tein puristimen ite, eli siihen tarvitaan vain yksi laite, koska kiristyspultti tulee jousen SISÄPUOLELLE. Sitä moni ei taida tulla aatelleeksi.
miten niin en aatellu, mää tiesin sen :shock:
katto vaikka :wink:

Kuva

tuollaset ne pittää olla :lol:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18214
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Jousipuristin

Viesti Kirjoittaja dealer »

Touhottajalla on oikeat työkalut 8)
wiimax.fi
Vastaa Viestiin