Jousipuristin
Jousipuristin
Mistäs sais halvalla kehitettyä mersuun jousipuristimen kun pitäis saaha jouset irti tai ainakin vähän kasaan ,jotta saa edellisen omistajan tekemät "korotuspalat" pois.
Re: Jousipuristin
osta biltemasta käyttöön tarkoitetut, ei maksa paljon, tai lainaa joltain.Rusakko kirjoitti:Mistäs sais halvalla kehitettyä mersuun jousipuristimen kun pitäis saaha jouset irti tai ainakin vähän kasaan ,jotta saa edellisen omistajan tekemät "korotuspalat" pois.
mitkä korotus palat siellä on ?
Re: Jousipuristin
Rusakko kirjoitti:Mistäs sais halvalla kehitettyä mersuun jousipuristimen kun pitäis saaha jouset irti tai ainakin vähän kasaan ,jotta saa edellisen omistajan tekemät "korotuspalat" pois.
tähän hommaan RIITTÄÄ nuo bilteman puristimet, ja miksei myös kokonaan irroittamiseen, kyllä ne biltematkin on oikein käytettynä asialliset, JA PISTE

Kyllä niihin on oikein hienojakin jousityökaluja, mutta kuka maksaa xxx€ että saa ne jouset vaihdettua jos parilla lisätyötunnilla selviää mainiosti xx€ bilteema puristimilla. (Jos meinaat vaihtaa useinkin niitä jousia niin haje kunnolliset, muuten kyllä noi Bilteemat asiansa ajaa(vaikkei ne maailman parhaat ookaan)) 

Kyllä mersuihin pitää olla omat puristimet
Bilteman puristimillakin toki jouset saa irti ja takaisin...
Kerran sattui vaan läheltäpititilanne kun kavarilla etujousi kirposi puristimesta, joka oli asiallisesti laitettu paikalleen, ei onneksi sattunut ketään kohdalle, kyllä se niin rivakasti siitä lähtee. Ei ole sen jälkeen tullut mieleen käyttää, tavallisia puristimia.
Mersuun tarkoitetuissa puristimissa on tietenkin se huono puoli että auto on saatava nosturille ennekuin mahtuu kara jousensisälle, ja onhan ne julmetun hintaiset , mutta jos jostain lainaksi......
Bilteman puristimillakin toki jouset saa irti ja takaisin...
Kerran sattui vaan läheltäpititilanne kun kavarilla etujousi kirposi puristimesta, joka oli asiallisesti laitettu paikalleen, ei onneksi sattunut ketään kohdalle, kyllä se niin rivakasti siitä lähtee. Ei ole sen jälkeen tullut mieleen käyttää, tavallisia puristimia.
Mersuun tarkoitetuissa puristimissa on tietenkin se huono puoli että auto on saatava nosturille ennekuin mahtuu kara jousensisälle, ja onhan ne julmetun hintaiset , mutta jos jostain lainaksi......
Sinä kauniina päivänä, kun nuo alkuperäiset jouset kuoleentuvat tai joku menee jopa poikki, jätän vaihtotyön mielihyvin osaavan korjaamon huoleksi. Ei ole paha kustannus 20 vuoden välein tai voi ne hyvällä tuurilla kestää 25 vuottakin. 

[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
No varmastikin tiettyyn paikkaan tehdyllä erikoistyökalulla homma ku homma saadaan tehtyä mallikkaasti ja kivuttomasti,mut olen kyllä epk:n kanssa sataprosenttisesti samaa mieltä,et homma toimii kyllä näillä hänen ehdottamillaan puristimilla,itse vaihdoin omatekemilläni värkeillä,mitkä eivät täytä mitenkään puristimille asetettuja normeja.Katsoo hieman järjen kanssa sitä jousen ympäristöä ja sen mukaan laittaa toisen puristimen toisin päin ja toisen toisin päin,ni kyllä se siitä onnistuu.
Jeps,se olikin erkki joka ehdotti ja epk puolusti,siis molempien kanssa samaa mieltä.
Jeps,se olikin erkki joka ehdotti ja epk puolusti,siis molempien kanssa samaa mieltä.
juuri näinG280E kirjoitti:No varmastikin tiettyyn paikkaan tehdyllä erikoistyökalulla homma ku homma saadaan tehtyä mallikkaasti ja kivuttomasti,mut olen kyllä epk:n kanssa sataprosenttisesti samaa mieltä,et homma toimii kyllä näillä hänen ehdottamillaan puristimilla,itse vaihdoin omatekemilläni värkeillä,mitkä eivät täytä mitenkään puristimille asetettuja normeja.Katsoo hieman järjen kanssa sitä jousen ympäristöä ja sen mukaan laittaa toisen puristimen toisin päin ja toisen toisin päin,ni kyllä se siitä onnistuu.
Jeps,se olikin erkki joka ehdotti ja epk puolusti,siis molempien kanssa samaa mieltä.

Kahdesta vanhan iskunvaimentimen jousilautasesta ja 20mm tai 24mm kierretangosta syntyy helposti puristin jousille. Muistaakseni irrotin Audin vanhoista iskareista nuo lautaset. Vähän rakenteen vahvistelua ja muotoilua, jotta lautanen istuu jousen kierteen väliin.
Lautaset jousen väliin ja kierretanko jousen keskelle ja siitä sitten puristelemaan.
Muistakaa tehdä riittävän vahvat!!! Jokainen vastatkoon itse valmistamistaan työkaluista, jos sattuu vahinkoja.
Pienellä suunnittelulla ja metallin työstämisellä syntyy kohtuudella MB:ssä tarvittavat erikoistyökalut.
Lautaset jousen väliin ja kierretanko jousen keskelle ja siitä sitten puristelemaan.
Muistakaa tehdä riittävän vahvat!!! Jokainen vastatkoon itse valmistamistaan työkaluista, jos sattuu vahinkoja.
Pienellä suunnittelulla ja metallin työstämisellä syntyy kohtuudella MB:ssä tarvittavat erikoistyökalut.
Viimeksi muokannut Pena, To 04.03.2004 20:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EDU kirjoitti:Kyllä mersuihin pitää olla omat puristimet
Bilteman puristimillakin toki jouset saa irti ja takaisin...
Kerran sattui vaan läheltäpititilanne kun kavarilla etujousi kirposi puristimesta, joka oli asiallisesti laitettu paikalleen, ei onneksi sattunut ketään kohdalle, kyllä se niin rivakasti siitä lähtee. Ei ole sen jälkeen tullut mieleen käyttää, tavallisia puristimia.
Olen myös nähnyt kahdesta kohdasta katkenneen jousen lentävän pois autoa nostettaessa. Hyvä ettei kukaan ollut alla, niin vihaisesti lähti. joten varovaisuutta kaikkki MB:n tiukkaan puristettujen jousien kanssa..
Mersuun tarkoitetuissa puristimissa on tietenkin se huono puoli että auto on saatava nosturille ennekuin mahtuu kara jousensisälle, ja onhan ne julmetun hintaiset , mutta jos jostain lainaksi......
Suomen autokatsastuksen työsuojeluohjeessakin varoitellaan mersun etujousista, jotka katkettuaan saattavat singota auton alta pois. Ilmeisesti jotain on joskus sattunut. Itse yritin vaihtaa perusmallin puristimilla etujousta, mutta luovuin ajatuksesta, koska sitä ei kertkaikkiaan saanut kierteen väliin. Valmistin sitten omat puristimet, jotka koostuu kahdesta 10mm vahvuisesta pyöreästä lätkästä ja 24mm kierretangosta. Tuolla systeemillä jousenvaihto suorastaan naurattaa, on niin helppoa. Hiki tuossa kyllä tulee kun ruuvaa jousen linttaan. Paitti sitten kun ruuvasin toisen vieterin autosta irti mutterimyllyllä. Se vaan voi olla aika vaarallista.
E 290TDT Avantgarde
jees
Etujouset on aika tiheäkierteiset mutta jos pitäs itse vaihtaa niin viossi00 tapaan tekisin puristimet itse riittävän järeästä tavarasta. Omaa järkeä ja riittävää varovaisuutta saa käyttää
Oli hullua tai ei niin takajouset vaihdoin ilman puristimia irroittamalla tukivarren ja LEVEÄLLÄ hallitunkilla sen hallitusti laskien & nostaen sai jousen vaihdettua. Eikä ollut edes urheilun makua kun lärvätsalon voi pitää pois tulilinjalta isolla tunkilla puristaessa. Mutta kuten sanottu jokainen tekee oman harkinnan mukaan!

--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Itse olen kerran yrittänyt normaaleilla jousipuristimilla mersun ulosluiskahtanutta jousta takaisin. Hommaan tarvittiin kolme puristinta että se hoitui. Neljäskin olisi ollut poikaa, mutta sen kanssa jousi ei enää mahtunut mitenkään päin paikalleen.
Kokemuksesta voin sanoa, että ainakin tämä poika käy tästä lähtien korjaamolla vaihdattamassa mersuun jousensa!
Kokemuksesta voin sanoa, että ainakin tämä poika käy tästä lähtien korjaamolla vaihdattamassa mersuun jousensa!
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Tulee mieleen että minkälaisia ne teidän bilteman puristimet?
Näkemäni sellasia tuotteita että saa heittää sitä kuuluisaa vesilintua,tosin kyllä niillä muiden kulkuneuvojen jousia irrottelee. Käpälät liian pienet,lähellä toisiaan tms. Hengenvaarallisia kamppeita vaikka kuinka huolellinen ois!
Mersun jousille tarkoitettu puristin paras mutta omatekoinen ajaa samanasian kun tekee että kestää/toimii.
Kaverit,foorumilaiset,noita ruuvailee välillä "työkseen" ja oon nähny lentävääkin biltemalaista
Tää jousien kanssa "kikkailu" on mun mielestä sellaista että jos epäilyttää,älä kokeilekaan...
Näkemäni sellasia tuotteita että saa heittää sitä kuuluisaa vesilintua,tosin kyllä niillä muiden kulkuneuvojen jousia irrottelee. Käpälät liian pienet,lähellä toisiaan tms. Hengenvaarallisia kamppeita vaikka kuinka huolellinen ois!
Mersun jousille tarkoitettu puristin paras mutta omatekoinen ajaa samanasian kun tekee että kestää/toimii.
Kaverit,foorumilaiset,noita ruuvailee välillä "työkseen" ja oon nähny lentävääkin biltemalaista

Tää jousien kanssa "kikkailu" on mun mielestä sellaista että jos epäilyttää,älä kokeilekaan...
tuo puristimien teko ei nyt kovin suuri homma ole jos vähääkään pysyy rauta käsissä... 5mm levystä jousen halkaisijan kokoiset palaset.. (siis neliön muotoset) ja taittaa nurkat alas niin levy ei pääse lipsahtamaan jousen välistä..keskelle porataan 16mm reikä ja ylempään levyyn hitsataan 16mm mutteri kiinni.. otetaan jousen mittanen 16mm kierretangon pätkä johon toiseen päähän hitsataan mutteri kiinni... ja avot.. puristimet on valmiit... levyt vain jousen kierteiden väliin sopivalle etäisyydelle ja kierretanko alatukivarren reiästä läpi ja pyörittää ylempään levyyn kiinni.. ja purista menemään...
- Jori Ravantti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 314
- Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
- Paikkakunta: Asikkala
- Viesti:
Etujousten puristaminen w123:sessa
Olen jonkun kerran vaihtanut w123:seen etujouset erityyppisillä puristimilla.
Jousen ulkopuolella laitettavia en voi suositella ja ne ovat vaaralliset. Ainakin minulle on käynyt niin, että puristimet livenneet irti, mutta onneksi ei mitään sattunut.
Homma toimii hyvin jos on jousen sisäpuolella laitettava puristin. Sellaisenkin tein itse kierretankoa hyödyntäen, mutta ei tullut läheskään niin hyvä kuin mitä tehdastekoinen on.
Tehdastekoinen puristin tuli tutuksi viimekerralla ja se oli todella kätevä. Korjaamon äijä ei irroittanut edes eturengasta, laittoi puristimen lautaset kierteen väliin ja tangon jousen sisään. Järeäkin jousi lähti hyvin pois.
Tämä järeä jousi oli kaliiperia 16,7 milliä ja tilalle tuli 15,3.
Toinen korjaamo joutui luovuttamaan tavallisin puristiminensa kun näki minkälaiset jouset minulla oli kiinni. Olin etukäteen sanonut, että homma on vaikea, mutta eivät uskoneet ennenkuin näkivät. Paksulla jousella on vaikea saada kierteen väliin mahtumaan oikein mitään.
Homma kuitenkin kun menin seuraavalle korjaamolle ja oli juuri tarkoitukseen suunniteltu työkalu.
Jousen ulkopuolella laitettavia en voi suositella ja ne ovat vaaralliset. Ainakin minulle on käynyt niin, että puristimet livenneet irti, mutta onneksi ei mitään sattunut.
Homma toimii hyvin jos on jousen sisäpuolella laitettava puristin. Sellaisenkin tein itse kierretankoa hyödyntäen, mutta ei tullut läheskään niin hyvä kuin mitä tehdastekoinen on.
Tehdastekoinen puristin tuli tutuksi viimekerralla ja se oli todella kätevä. Korjaamon äijä ei irroittanut edes eturengasta, laittoi puristimen lautaset kierteen väliin ja tangon jousen sisään. Järeäkin jousi lähti hyvin pois.
Tämä järeä jousi oli kaliiperia 16,7 milliä ja tilalle tuli 15,3.
Toinen korjaamo joutui luovuttamaan tavallisin puristiminensa kun näki minkälaiset jouset minulla oli kiinni. Olin etukäteen sanonut, että homma on vaikea, mutta eivät uskoneet ennenkuin näkivät. Paksulla jousella on vaikea saada kierteen väliin mahtumaan oikein mitään.
Homma kuitenkin kun menin seuraavalle korjaamolle ja oli juuri tarkoitukseen suunniteltu työkalu.
Ei se nyt ihan noin helposti käy. Neliön pala ei mitenkään mene sinne kierteen väliin kun jossain kohtaa on aina se itse jousilanka vastassa. Siihen levyyn on on hyvä tehdä jokin kolo ja muutenkin vähän muotoilla sitä sen langan mukaan. Samoin tuo mutterin hitsaus vaikeuttaa kierretangon saamista paikoilleen.Mika.T kirjoitti:tuo puristimien teko ei nyt kovin suuri homma ole jos vähääkään pysyy rauta käsissä... 5mm levystä jousen halkaisijan kokoiset palaset.. (siis neliön muotoset) ja taittaa nurkat alas niin levy ei pääse lipsahtamaan jousen välistä..keskelle porataan 16mm reikä ja ylempään levyyn hitsataan 16mm mutteri kiinni.. otetaan jousen mittanen 16mm kierretangon pätkä johon toiseen päähän hitsataan mutteri kiinni... ja avot.. puristimet on valmiit... levyt vain jousen kierteiden väliin sopivalle etäisyydelle ja kierretanko alatukivarren reiästä läpi ja pyörittää ylempään levyyn kiinni.. ja purista menemään...
Jousipuristin
Jousipuristimen voi tehdä kun ottaa pari kpl 5 mm vahvaa 50 mm leveää ja jousen ulkokierteen mittaista pätkää.>Sitten mittaa jousen sisäkehän halkaisijan ja tekee 5 mm latasta jousen sisäkehään menevän rinkulan ja hitsaa nämä päällekkäin yhteen ja poraa keskelle reijän.Jos käyttää 12 mm kierretankoa tekee ainakin 16 mm reijän että ui hyvin reijässä vaikka on vähän vinossakin. Yläpäässä voi käyttää normaalia mutteria,alapäässä voi hitsata mutteriin noin 15 cm pitkän holkin ja päähän isompi kirteisen mutterin niin on helpompi kiristellä jousta.Tämä muuten toimii, testattu viimeksi tänään
MB220 PICKUP >myyty >Mb 190 2,5D >Mb 190 2,3E A > Mb 123 2,3 A MYYTY
- B. Wikström
- Vakiokalustoa
- Viestit: 420
- Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
- Paikkakunta: Inkoo
Ajattelin tässä herättää vanhan aiheen henkiin kun se tuli itselleni ajankohtiseksi alapallonivelen vaihdon yhteydessä. Itse sain taistella jousen kanssa kolmella bilteman puristimella tunteja ennenkuin sain jousen pois. Kyllä sinne on uskomattoman pitkä jousi tungettu pieneen tilaan. Nyt olen suunnittelemassa kierretangosta ja lattaraudasta puristinta, kun tuota haponkestävää lattarautaa tallista löytyy. Saako jostain metritavarana tarpeeksi vahvaa kierretankoa vai joutuisiko sitä tilaamaan joltain sorvaajalta? Mikä olisi riittävä metallin vahvuus? Entäs miten ne mutterit kannattaa toteuttaa? Ideaalinen tilannehan olisi että yläpää olisi kiinteä, niin että sinne ei tarvitsisi avaimella mennä jousenväliin. Se taittaa vain olla varmaan aika mahdoton toteuttaa sillä tavalla koska jousen kierteethän eivät ole suorassa. Miten olette tuon omissa versioissanne toteuttaneet? Olisin myös kiinnostunut miltä alkuperäinen työkalu näyttää. Katselin kl:n sivuilta että se maksaisi 770eur... Joten kovasti kiinnostaa mikä sen tekee niin kalliiksi.
Kyllä muuten pelotti nostaa se jousi sieltä pois kun puristimet olivat vain toisella käpälällä kiinni ja tangot olivat ihan kierot jännityksestä
Kyllä muuten pelotti nostaa se jousi sieltä pois kun puristimet olivat vain toisella käpälällä kiinni ja tangot olivat ihan kierot jännityksestä

[quote="B. Wikström"]Ajattelin tässä herättää vanhan aiheen henkiin kun se tuli itselleni ajankohtiseksi alapallonivelen vaihdon yhteydessä. Itse sain taistella jousen kanssa kolmella bilteman puristimella tunteja ennenkuin sain jousen pois. Kyllä sinne on uskomattoman pitkä jousi tungettu pieneen tilaan. Nyt olen suunnittelemassa kierretangosta ja lattaraudasta puristinta, kun tuota haponkestävää lattarautaa tallista löytyy. Saako jostain metritavarana tarpeeksi vahvaa kierretankoa vai joutuisiko sitä tilaamaan joltain sorvaajalta? Mikä olisi riittävä metallin vahvuus? Entäs miten ne mutterit kannattaa toteuttaa? Ideaalinen tilannehan olisi että yläpää olisi kiinteä, niin että sinne ei tarvitsisi avaimella mennä jousenväliin. Se taittaa vain olla varmaan aika mahdoton toteuttaa sillä tavalla koska jousen kierteethän eivät ole suorassa. Miten olette tuon omissa versioissanne toteuttaneet? Olisin myös kiinnostunut miltä alkuperäinen työkalu näyttää. Katselin kl:n sivuilta että se maksaisi 770eur... Joten kovasti kiinnostaa mikä sen tekee niin kalliiksi.
Samaa tässä taannoin pohdiskelin että pitäisi kehitellä jonkinlaiset ideaaliset puristimet tuohon hommaan, noitten biltemoiden kanssa kun irrottelin itsekin jousta...ja mulla oli vaan kaksi puristinta jotka oli jotenkuten lintallaan ja yhden käpälän varassa ja kyllä tosiaan pelotti että milloinkohan tuo ampuu itsensä kattoon kun kädet täristen jousta ujuttelin pois. Pitääkin kaivella mietintämyssy esiin ja kehitellä jonkinlainen puristin....hieman tyyris tuo 770€ tosiaan, mikähän hänessä maksaa
Samaa tässä taannoin pohdiskelin että pitäisi kehitellä jonkinlaiset ideaaliset puristimet tuohon hommaan, noitten biltemoiden kanssa kun irrottelin itsekin jousta...ja mulla oli vaan kaksi puristinta jotka oli jotenkuten lintallaan ja yhden käpälän varassa ja kyllä tosiaan pelotti että milloinkohan tuo ampuu itsensä kattoon kun kädet täristen jousta ujuttelin pois. Pitääkin kaivella mietintämyssy esiin ja kehitellä jonkinlainen puristin....hieman tyyris tuo 770€ tosiaan, mikähän hänessä maksaa

Terve,
Itsekin tein serkun kanssa (tai lähinnä serkku teki) Mersuun sopivat puristimet. Tarvikkeena oli muistaakseni 8 mm paksua ja about 60 mm leveää lattarautaa reilun jousen levyiset pätkät (tarkempia mittoja varten pitää käydä katsomassa peräkontista).
Keskelle lätkää tehtiin reikä (n. 25 mm) josta läpi 20 mm kierretanko. Tuo oli ihan tavallista rautakauppatavaraa. Lattapätkien ulkosyrjään hitsattiin pienet kynnykset lipsumista silmälläpitäen. Alapäähän laitoimme tankoon pari mutteria hitsillä kiinni. Homma toimi niin, että latit jousten väliin, alhaalta päin kierretanko paikoilleen, mutteri siihen ja vääntämään (pari prikkaa tieten välissä). Haittapuolena juurikin se, että yläpäästä pitää pitää jollakin kiinni (kahden miehen homma).
Muutaman kerran noilla vehkeillä on jo käytetty jouset pois. Seuraavalle kerralle melkein saattaisi käydä katsomassa, jos jostain oikeasta pulttiliikkeestä löytyisi pienemmällä nousulla olevaa kierretankoa tai riittävän pitkää pulttia. Tuossa on jousessa semmoinen jännitys, että mutteria saa vääntää aikalailla ja samalla varmistaa, että kierteet on hyvin öljytty. Pikkuhiljaa alkaa myös sinkki kulumaan tangon pinnasta.
Alla on yhdenlainen kuva tehdasvalmisteisista puristimista. Googlella löytää aika monta linkkiä sanoilla "spring compressor mercedes".

t.
Risto
Disclaimer amerikanhenkisille: Minä tein tämmöiset mutta jos joku muu tekee näiden epämääräisten ohjeiden pohjalta vastaavat ja jollekin käy köpelösti, en minä ota vastuuta.
Itsekin tein serkun kanssa (tai lähinnä serkku teki) Mersuun sopivat puristimet. Tarvikkeena oli muistaakseni 8 mm paksua ja about 60 mm leveää lattarautaa reilun jousen levyiset pätkät (tarkempia mittoja varten pitää käydä katsomassa peräkontista).

Muutaman kerran noilla vehkeillä on jo käytetty jouset pois. Seuraavalle kerralle melkein saattaisi käydä katsomassa, jos jostain oikeasta pulttiliikkeestä löytyisi pienemmällä nousulla olevaa kierretankoa tai riittävän pitkää pulttia. Tuossa on jousessa semmoinen jännitys, että mutteria saa vääntää aikalailla ja samalla varmistaa, että kierteet on hyvin öljytty. Pikkuhiljaa alkaa myös sinkki kulumaan tangon pinnasta.
Alla on yhdenlainen kuva tehdasvalmisteisista puristimista. Googlella löytää aika monta linkkiä sanoilla "spring compressor mercedes".

t.
Risto
Disclaimer amerikanhenkisille: Minä tein tämmöiset mutta jos joku muu tekee näiden epämääräisten ohjeiden pohjalta vastaavat ja jollekin käy köpelösti, en minä ota vastuuta.
E500 – 211.070
Piltemasta ostin kierretankoa (3-4e) ja pitkät mutterit (10cm pituus) joku yhdysmutteri tms. ja sihen se sitten jäikin koko projekti
Ite vaihdoin jouset irrottamalla alapallon pultin ja päästämällä tukivarren alas, helppo ja nopee homma Pilteman koukut laittaa jouseen kiinni kun auto on pöyrillään ja sit ylös.

Ite vaihdoin jouset irrottamalla alapallon pultin ja päästämällä tukivarren alas, helppo ja nopee homma Pilteman koukut laittaa jouseen kiinni kun auto on pöyrillään ja sit ylös.