nykäys/automaatti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Mauri H. kirjoitti:
M.K kirjoitti:
junkkri kirjoitti:no jälleen: Vehon remontin jälkeen vaihtaa tosi siististi ja pehmeästi (liianko)
paitsi 3:lta 4:lle kiihdytettäessä ottaa hieman (0.5sek) kierroksia ennen kuin vaihtaa 4:lle!?Vaijjeri on merkeissä!! Luistaako?Tiputettiinko liikaa paineita?
Itse en kyllä lähtisi nyt sormeilemaan ollenkaan tuota. Säädöt ja yms asiat on kuitenkin nyt Pitskun työn jäljiltä. Joten jos jotain kysyttävää aiheesta, niin tekijä vastatkoon niihin.
No omien kokemusteni mukaan en sokeasti luottaisi vehon työnjälkeen, tuo vaatii ilmeisesti lisää paineita, ehkä puolikierrosta riittää, eikä siitä ainakaan haittaa ole.

Veho säätää tehtaan ohjearvoihin, mutta kuluneelle laatikolle se ei enää riitä, vaan laatikko vaatii enemmän paineita toimiakseen hyvin. Paineiden lisäämisella kuitenkin laatikko voi toimia moitteetta vielä todella pitkät matkat, mutta liian pienillä paineilla voi kulua remppakuntoon tosi nopeasti.
Mutta se vastuu, se vastuu. On huomattavasti helpompi vielä nyt tuoreeltaan asioida tekijän kanssa uudestaan ja perätä lisäselvitystä, kuin että apuja mentäisiin kyselemään vasta aikojen päästä ja mahdollisesti omien ojasta allikkoon menneiden korjausyritysten jälkeen.
Ja kyllä ainakin Treen Vehon automatisti :idea: sääti/tarkisti ihan "säädetään tarpeen mukaan" periaatteella tuon meikäläisen askin.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

No se paineiden säätö nyt ei tosiaan ole mitään rakettitiedettä, sen pystyy kuka vaan säätämään mielensä mukaan. Mutta jos nyt on jo rahan sa kiikuttanut Veholle niin kannattanee mennä tivaamaan korjausta asiaan.
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Re: Nykäisy

Viesti Kirjoittaja Ahti »

capriceman kirjoitti:Moi !

Tämä säätäminen on hankalaa ja aikaa vievää, sähkölodjussa hieman helpompaa kuin tavallisissa... :)
Mersun automaateista en tiä mittään mutta GM:n lootien säätö ei kovin hankalaa ole. Esim. oman GMC:n TH700 vaihtoi laiskasti, kick-down vaijerin kiristys auttoi. TH350 saa säädettyä keskipakomodulaattorista. Turbiineita saa melkeen minkälaisilla stall speedeillä vaan ja tosi mies laitattaa/laitattaa manuaaliventtiilikoneiston.
Jos puhutaan hienosti/huomaamattomasti vaihtavista laatikoista niin aika ykkönen on 59-60 Caddyn 4-vaihteinen: siinä ei vaihtohetkiä huomaa ja silti ei juurikaan luista :shock:
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Kulunutta lootaa ei sitten säädellä kovin helposti T.V vaijerilla. Koska se muuttaa jonkun vaihdon teräväksi ja toisen kunnolliseksi. TV vaijeria säätämällä loota vaihtaa myöhemmin ja turbiini menee lähelle stallia ja siitä
aiheutuu vaihdoissa momentti piikkiä... :wink:
Sähköloota on in :D
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Äähh..ei se loota ollut kulunut..auto oli silloin 184tkm ajettu. Halusin vaan säätää sitä mieleisemmäksi kun se oli tehdasasetuksissa/tehty mukavuudenhaluisille jenkeille. On totta että nyt on 1>2 vaihto ehkä hieman turhankin terävä mutta muuten pelaa hienosti. Säädön jälkeen olen ajanut n. 40tkm...ei ongelmia.
Vielä semmonen detalji ko. askista/autosta: ruiskupumpun kyljessä olevasta throttle position switchistä voi kahta ruuvia löysäämällä ja katkaisijapakettia kääntämällä määritellä turbiinin lukon kytkeytymiskohdat. Ei tartte omistaa mitään läppäriä saadakseen säädöt tehtyä.

Ajoin muutama viikko sitten W211E200cdi, ei ollut mitenkään ihmeellinen laatikko. Nykii pykäliä hermostuneesti edestakaisin. Nojoo.. ehkä kone on vähän pieni siihen koriin ja se vaikuttaa.

Sähkölaatikot...pyh ja pah!
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Ahti kirjoitti:
Sähkölaatikot...pyh ja pah!
NO Niin, riippuen kuka on tehnyt ohjelman. Hyvällä ohjelmalla säästetään polttoainetta ja lootaa. Taasen huonolla ohjelmalla saadaan aikaiseksi vaikka mitä sekoilua. :cry: kannettavaksi käy 386 ja siihen asm komento ohjelma,
sitten tulee osata komentojonot jotta lootaa ei riko, se meinaan tekee juuri
mitä ohjelmoit.
Porukka selvästi väistelee näitä sähkölootien compuuttereita ja ohjaimia.
:shock:
Sähkölootissa paljon etuja jos puhutaan säädöistä
+Ryhmäpaineen määritys ja nousunopeus sekä lineaarisuus VS TPS jännite.
+Vaihtojen määritys (voidaan vaikka napilla määritellä millä vaihteella lähdetään)
+Vaihtojen nopeus 1-2, 2-3 ja jne...
+Vaihtojen muuttuminen kuormituksen mukaan
+Alas vaihdot ilman kick-down lämän potkua, määritys täysin lineaarinen
+turbiinilukon määritys momentin suhteen/nopeuden suhteen >> jolloin lukon saa päälle jo 2 vaihteella
+Moottorijarrutus automaattinen, jarru poljinta käyttäen.
+Uusissa lootissa kiihtyvyys/asento anturi jolla voidaan määrittää esim mäen jyrkkyys jolloin loota osaa vaihtaa vaihteen pienemmälle jo ennen kuin kuski
lyö lämän pohjaan ja sitten vasta loota vaihtaisi, taasen kuluttaen kytkinlevyjä...
- Ohjelma erikoinen, yleisesti ASM koodia.

No joo, mutta sitten kun compuutteri hajoo niin se voi viedä lootankin mennessään, joten vanhassa vara parempi.
junkkri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: To 22.01.2004 14:07

Viesti Kirjoittaja junkkri »

asiantuntijat :Nyt laatikkoni vaihtaa ja pelaa muuten hyvin , ehkä vaihdot 2-3-4
hieman nykäisee jos vaihtokohdassa hieman keventää kaasua!!??Vedätettäessä OK. On säädetty nyt Veholla 2kertaa ja kysymys kuuluu:vieläkö "vähän"?? 1/4 kierros???
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

junkkri kirjoitti:asiantuntijat :Nyt laatikkoni vaihtaa ja pelaa muuten hyvin , ehkä vaihdot 2-3-4
hieman nykäisee jos vaihtokohdassa hieman keventää kaasua!!??Vedätettäessä OK. On säädetty nyt Veholla 2kertaa ja kysymys kuuluu:vieläkö "vähän"?? 1/4 kierros???
Mikä auto?
junkkri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: To 22.01.2004 14:07

Viesti Kirjoittaja junkkri »

Edelleen mb-C220 W202 A
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

junkkri kirjoitti:asiantuntijat :Nyt laatikkoni vaihtaa ja pelaa muuten hyvin , ehkä vaihdot 2-3-4
hieman nykäisee jos vaihtokohdassa hieman keventää kaasua!!??Vedätettäessä OK. On säädetty nyt Veholla 2kertaa ja kysymys kuuluu:vieläkö "vähän"?? 1/4 kierros???
Eiköhän se nyt kannata antaa olla ihan noin vaan. Kyse ei kuitenkaan ole varsinaisesta viasta, vaan ko. laatikkomallin ominaisuudesta, eli se on nk. kulmikaslaatikko.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
junkkri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: To 22.01.2004 14:07

Viesti Kirjoittaja junkkri »

mut kun toi 1-2vaihto on hyvä eli nykäisy siirtui 2-3-vaihtoon (tosin ei paha).
Pitäskö vähän lisätä vai vähentää painetta??Vaijeri on kuulemma "merkissä".Jarkko herätys!!!
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Pieni nykäisy ei haittaa, jos alennat paineita niin alkaa luisto vaihdossa
ja sitten loota menee nopeammin sököksi. Pieni nykäisy on ok, silloinhan
tietää mikä vaihde on päällä ja siten lootan toimintaakin on helpompi seurata>> huomaa paremmin luistavat vaihdot...
No jos pienemmällä kaasulla vaihdot nykäisee niin ryhmäpaine
on hieman suuri näillä asetuksilla. Painetta voi pienentää mutta luistoa
voi aiheutua säädön johdosta, luisto lisää lootan lämpöä ja vähentää lootan käyttöikää...


Vaikka loota on automaattinen niin se ei tarkoita sitä, että huoltokin olisi automaattista.
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

junkkri kirjoitti:mut kun toi 1-2vaihto on hyvä eli nykäisy siirtui 2-3-vaihtoon (tosin ei paha).
Pitäskö vähän lisätä vai vähentää painetta??Vaijeri on kuulemma "merkissä".Jarkko herätys!!!
Hereillä ollaan, jopa tähänkin aikaan 8)

Samaa mieltä capricemanin kanssa olen, mutta jos on häiritsevän kova pykäälys niin pudota painetta pikkuisen, alkuun vaikka 1/4 kierrosta ja testille. Katsot vaan ettei pääse luistamaan, pikkusenkin lipsuu niin kaasu pois ja painetta lisää.
junkkri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: To 22.01.2004 14:07

Viesti Kirjoittaja junkkri »

onkos toi paineen lisäys/lasku sama kun toi ryhmäpaine??Pitääkö se säätää ainoastaan paineista vai myös siitä vaijerista?Aikaisemmissa vastauksissa myös vaijerista "käskettiin" säätää.Vehon säätäjä sanoi, että vaijjerin merkit pitää olla kohdakkain!!??Eli ei vaikuta nykäykseen?

Autolla ajettu vain 130tkm!!??
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Modulaattori

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Heip!

Hieman asian vierestä, mutta kysyn kumminkin. Eli, miten oireilee viallinen modulaattori?
Terveisin
Tero
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: Modulaattori

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

flosse kirjoitti:Heip!

Hieman asian vierestä, mutta kysyn kumminkin. Eli, miten oireilee viallinen modulaattori?
Vaihto käy epämääräiseksi, saattaa aluksi luistaa ja sitten puolivälissä vaihtoa paukauttaa ihan kauheasti.
softail
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ma 26.04.2004 02:07
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja softail »

Pikkasen asiaa sivuten, oli mese laatikon öljynvaihdossa ja sen jälkeen tuntuu noi vaihdot repivän enempi kuin vanhoilla öljyillä :shock: onkos toi mahdollista?
Sitten kun tarkistin öljymäärän niin huomasin, et olivatten pirut laittaneet liikaa öljyä, eli liikaa on ylä/ alamerkin verran, pitäskös mennä päästään liiat pois?
Ennen niin kuiva laatikon seutu alko yht äkkiä muuttua öljyiseksi, eli on siitä turbiinin alta märkä, kun kuivaa tipat pois ja ajaa lenkin niin johan on taas tippa, mutta turbiinin tyhjennyspropusta se ei tuu, mistä?
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Huohotin

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

Laatikon päällä on sellainen huohotinputken pätkä. Saattaa tunkea ylimääräisen öljyn pihalle sieltä. Tai sitten tekee, niin kuin meidän 123:nen, jotta vuotaa laatikon stefasta, siitä joka on koneen suuntaan :cry:

Noh, meidän tapauksessa tuo laatikko menee vaihtoon kumminkin, ja vaihdokkaaseen laitan uuden stefan.
Terveisin
Tero
junkkri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: To 22.01.2004 14:07

Viesti Kirjoittaja junkkri »

no nyt sitten poistin tuon suojan ja meinasin säätää noita paineita.Lirputin,joka paljastui hatun alta, oli tosi tunnoton!(pyöri tosi helposti).Tarviiko sitä painaa tai nostaa, vai vain kääntää!Autohan on C220 ja -95.Vastatkoon ken tietää!!

ps. käänsin n.1/4 eikä tapahtunut vaihdoissa mitään.
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

junkkri kirjoitti:no nyt sitten poistin tuon suojan ja meinasin säätää noita paineita.Lirputin,joka paljastui hatun alta, oli tosi tunnoton!(pyöri tosi helposti).Tarviiko sitä painaa tai nostaa, vai vain kääntää!Autohan on C220 ja -95.Vastatkoon ken tietää!!

ps. käänsin n.1/4 eikä tapahtunut vaihdoissa mitään.
Olikos siinä semmoinen vaalea muovihattu, jossa sakara? Tuon ikäisessä semmoinen pitäisi oleman. Mutta kuitenkin, säätö tapahtuu pyöräyttämällä suoraan siitä hatusta, ja tehtaan jäljiltä se ei käänny kuin ~3/4 kierrosta. Varttikierroksen pitäisi periaatteessa alkaa jo tuntumaan, edes vähän. Tai sitten auto on niin tasainen ajettava ettei sitä huomaa :roll:
junkkri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: To 22.01.2004 14:07

Viesti Kirjoittaja junkkri »

Kyllä siinä oli Jarkon kuvaelman mukainen muovi, mutta se oli irti.Vehon jäljiltäkö?? Lirputin,joka paljastui hatun alta, oli tosi tunnoton!(pyöri tosi helposti)Tarviiko sitä painaa tai nostaa, vai vain kääntää?? Autohan on C220 ja -95.Vastatkoon ken tietää!!
junkkri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: To 22.01.2004 14:07

Viesti Kirjoittaja junkkri »

eikö kukaan osaa vastata edelliseen?Kiersin sitä säätöruuvia(lirputinta) n. kierroksen(edelleen tunnoton, eli kiertyy tosi helposti), eikä mitään vaikutustaJa paljonkohan on paineissa yksi kierros sitä "lirputinta"?
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Joo, sellainen tunnoton se on, ei siinä paljon kierros tunnu, laita vaan lisää jos ei ole vaikutusta.
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

junkkri, pitäisi sen hatun kiinni olla, sen irroitus vaatii hivenen kärsivällisyyttä vaikka se olisi pöydällä koko palikka. Lienee Vehon jantterit vääntäneet väkisellä irti?
junkkri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: To 22.01.2004 14:07

Viesti Kirjoittaja junkkri »

sen muovin alla on semmoinen T-kappale jota olen kiertänyt n. 2kierrosta, eikä mitään tapahdu.Tänään nostin varovasti siitä T-kappaleesta ja se oli irti eli jäi käteen.Tarkastellessani T-kappaletta näyttää siltä, että ei ole ollutkaan kiinni missään!?Mikä on sen tehtävä?Jossakin täällä oli ohje,että vedä T-kappaletta ulos ja käännä sen jälkeen ja laske "pykälät"?Käännetäänkö siitä T-kappaleesta itsestään vai jostain muusta??Onko toi T-kappale vain jokin lukitsin??
Haluaisi faktaa tietoa!!

auto bensa C220 -95 A
Avatar
kttopar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Su 28.12.2003 10:29
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kttopar »

Ensin siis otetaan kumituti irti kuskin puolelta automaattilaatiikkoa.
T-kappaletta nostetaan vain milli yli rajoitinpykälien ja sitten kierrettään haluttuun suuntaan. Kierrettäessä pitää tuntua pieni vastus. Kierretään myötäpäivään, jos halutaan vaihdot terävämmiksi ja vastapäivään, jos vaihdot ovat liian teräviä. Normaalisti kuitenkin säädetään terävämpiin vaihtoihin päin, koska on normaalia kulumista.
junkkri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: To 22.01.2004 14:07

Viesti Kirjoittaja junkkri »

kttopar:lle!! Onko C220 -95 todellakin tällainen systeemi??Siinä muovihatussa on kyllä sellaiset pykälät, jotka kaiketi estävät sen itsekseen pyörimisen!?Mut edelleenkään en ymmärrä sitä, että pitää nostaa 1mm ja sit pyörittää eli säätää?On kait joku C:kin säätänyt. Jarkko??Nyt olen kiertänyt n. 4kierrosta, eikä mitään tapahdu!!!
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Tuossa vaaleamuovihattu-mallissa sitä ei tartte availla, vaan painetta säädetään pyörittämällä siitä hatusta. Vanhemmassa säätimessä on musta kumihattu jonka alla on t-kappale.

Junkkri, siinä hatussa olevat pykälät ovat juuri sitä t-kappaletta varten, mutta sen takia että kun hattua kääntää niin t-kappale kääntyy mukana.

Kokeileppa vielä että painat sen hatun säätimeen takaisin ja käännä siitä suoraan, voi olla että t-kappale on noussut kolostaan pois ja on pyörinyt tyhjää.

Toisaalta jos hattu irtoaa helposti niin käännät edelleenkin suoraan t-kappaleesta etkä nosta sitä ollenkaan vaan pidät sen ihan pohjassaan, vähän pitäisi vastusta tuntua kääntäessä.
junkkri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: To 22.01.2004 14:07

Viesti Kirjoittaja junkkri »

Nyt olen kääntänyt n. 3kierrosta kiinni päin (lisännyt paineita?).Kun kylmänä, vähän ennen vaihtoa, löysää kaasua ni "rytkäyttää" aika kovasti.Paineita vähentää vai vaijjerista kiristystä/löysäystä?Lämpimänä ok.
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

junkkri kirjoitti:Nyt olen kääntänyt n. 3kierrosta kiinni päin (lisännyt paineita?).Kun kylmänä, vähän ennen vaihtoa, löysää kaasua ni "rytkäyttää" aika kovasti.Paineita vähentää vai vaijjerista kiristystä/löysäystä?Lämpimänä ok.
Kiinnipäin pyöritys nostaa painetta, eli oikein. Vaijeri vaikuttaa myös vaihtohetkiin eli kireämmällä vetää korkeammille kierroksille ja löysätessä vaihtaa äkimmin isompaa, vaijeri vaikuttaa myös paineisiin.

Kokeile vaijeria seuraavaksi löysemmälle, ja kun säädät vaijeria niin yleensä joutuu roplaamaan alipainesäätimestäkin. Mutta nyt kun painetta tuntuu olevan reippaanlaisesti niin löysää pikkusen vaijeria.

Kyllä siitä vielä peli tulee :wink:
Vastaa Viestiin