nykäys/automaatti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
junkkri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

nykäys/automaatti

Viesti Kirjoittaja junkkri »

kyselin täällä n. 2vkoo sitten MB c220 -95automaatin, aj. 125tkm,nykäisystä(kovahko) ykköseltä kakkoselle ja vastauksista päätellen ei vakavaa?! Soitin Vehon neuvontaan ja vastaus oli,että kyllä tarttis korjata! Myös Vehon tieto siitä, että MB lähtisi liikkeelle 2-vaihteella(mulla lähtee aina ykkösellä) paitsi jos E/S -valitsin on jommassa kummassa asennossa(en muista kummassa) ni silloin 1-vaihteella. Muuten pelaa moitteettomasti.Ketä tarttis uskoo?Missä säädättää (Vehon hinta n. 4-500 egee!!??).
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Kyseessä taitaa olla vielä 4-vaihteinen tomaatti? Jos on niin laatikkoa pystyy säätämään ihan itsekkin. Jos on liian kovat vaihdot niin painetta hieman pienemmälle laatikon kupeesta.
junkkri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

mutta kun muut vaihteet pelaa loistavasti!?
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija

Re: nykäys/automaatti

Viesti Kirjoittaja M.K »

junkkri kirjoitti:Myös Vehon tieto siitä, että MB lähtisi liikkeelle 2-vaihteella(mulla lähtee aina ykkösellä) paitsi jos E/S -valitsin on jommassa kummassa asennossa(en muista kummassa) ni silloin 1-vaihteella.
E kakkosella. S ykkösellä.

Muilta osin vastaukseni on sama kuten aikaisemminkin
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=6331 :wink:
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
junkkri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Rupee oleen kuitenkin vaarallinen .Eilen aamulla 90-mutkassa (liukasta)irtos pito pyöristä nykäyksen johdosta ja pyörähdys (onneks ei ollut vastaantulijoita).
HANKALAA!! Korjauspajoja????
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja M.K »

junkkri kirjoitti:Rupee oleen kuitenkin vaarallinen .Eilen aamulla 90-mutkassa (liukasta)irtos pito pyöristä nykäyksen johdosta ja pyörähdys (onneks ei ollut vastaantulijoita).
Oho,oho. Muistatko oliko valitsin tuolloin E:llä vaiko S:llä. Omakohtaisesti olen huomannut, että tuo E asento on liukkaalla toimivampi, sillä vaihtohetket on alhaisemmilla kierroksilla ja niin ollen perän luistelu pysyy hitusen paremmin kontrollissa.

Tietenkin voisi olla ihan paikallaan, että joku Mersun automaattien korjaaja ajaisi tuolla sinun autolla ja kertoisi oman perstuntuma mielipiteen asiasta.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
junkkri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Kyllä se oli asennossa E.Olisko siinä kuitenkin jotain säädöissä kun aina alhaisilla nopeuksilla "hakee" sen ykkösvaihteen!??
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

junkkri kirjoitti:Rupee oleen kuitenkin vaarallinen .Eilen aamulla 90-mutkassa (liukasta)irtos pito pyöristä nykäyksen johdosta ja pyörähdys (onneks ei ollut vastaantulijoita).
No tuo kyllä kuulostaa jo todella pahalta. Kehotan ottamaan yhteyttä foorumin automaattispesialisti Jarkko S.:ään.

EDIT: No Jarkkohan olikin jo avannut sanaisen arkkunsa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
junkkri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

automaatti Veholle korjaukseen

eli viimeinkin 1.6 säädettäväksi Veholle!?Hinta n.200ekee!?Voidaan Vehon mukaan alavaihteiden nykäisyä kylmänä pienentää säätämällä!!??Onnistuuko??
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viesti:

Säädettäväksi Veholle? Kuulostaa kohtalokkaalle, kun viimeksi säätivät täällä Kuopiossa merkkifirmassa Mersua tehtaan arvojen mukaisesti niin loota toimi aikalailla huonommin kuin ennen :?

Missäs asti auto on?
junkkri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

auto on

Järvenpäässä. Eikös Pitäjänmäen Veholla pitäis olla maan ainut ja oikea tietämys automaattilaatikoista?Ja muistakaa, että vika on vain kylmänä 1:ltä-2:lle!!! Mikäs niitten pantojen tehtävä on?Voisko siellä olla häikkää??
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viesti:

Pannasta tuo voisi itseasiassa johtuakkin, mutta sen säätö saattaa ollakkin hitusen isompi homma, kun pitää purkaa vähän lootaa.
junkkri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Pikaisesti

mitähän se tarkastus/korjaus maksaisi kuten esim Jarkolla??
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viesti:

Hanlala sanoa näin näkemättä mutta voisihan sitä yrittää säätää ihan normaalikonstein.

Matkaahan tosin on aikamoisesti Kuopioon asti, mutta jos vaikka kesälomareissu suuntautuu tännepäin niin siinähän se menisi samalla.

Ei tuosta säätämisestä yleensä kovin paljoa rokotella :wink:
junkkri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

niitten pantojen

tarkistuksesta ja korjauksesta minä meinasin.Toi pitäjänmäen Vehon säädöt menee myyjän laskuun.Edelleen ihmetyttää, et miten se paineen/vaijerin säädöillä onnistuu(Vehon mukaan), koska muut vaihteet toimii moitteettomasti myös kylmänä !!??
narg
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja narg »

sivukysymys: musta tuntuu ettei omassani E:n ja S:n välillä mitään tunnu eroa...lähtee kummallakin ykkösvaihteella? Laatikkona siis nelilovinen. Kuinkas se nuin tekee?

taitais olla jarkon paja aika lähellä....
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viesti:

Re: niitten pantojen

junkkri kirjoitti:tarkistuksesta ja korjauksesta minä meinasin.Toi pitäjänmäen Vehon säädöt menee myyjän laskuun.Edelleen ihmetyttää, et miten se paineen/vaijerin säädöillä onnistuu(Vehon mukaan), koska muut vaihteet toimii moitteettomasti myös kylmänä !!??
Kyllähän irtolaatikosta tarkistaisi äkkiäkin pannan toimintaan liittyvät tiivisteet jne, mutta jos myyjä maksaa, niin eiköhän se Veho osaa hoitaa homman kotiin. Kunhan olet tarkkana että auto tosiaan toimii siellä käynnin jälkeen.

Jos ei siellä homma onnistu niin ota yhteyttä :wink:
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viesti:

narg kirjoitti:sivukysymys: musta tuntuu ettei omassani E:n ja S:n välillä mitään tunnu eroa...lähtee kummallakin ykkösvaihteella? Laatikkona siis nelilovinen. Kuinkas se nuin tekee?

taitais olla jarkon paja aika lähellä....
Liikkeelle lähtöön se ei niinkään vaikuta, vaan kovemmissa vauhdissa pitäisi s:llä pudottaa herkemmin pientä ja pykältää isommilla kierroksilla.

Ei olla Kuopiosta kaukana, n.30km suurinpiirtein.
junkkri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

paikaltaan lähtö S:llä 1:llä ja

E:llä 2:lla oli Powermaticin selvitys laatikon numeron perusteella (tieto jostakin Hollannista).Mites eri yhtiöden öljyt??Mulla Vehon vaihtamat Esson öljyt laatikossa???
junkkri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

E/S-kytkin

joku tiesi, että vaihteiston E/S-kytkin olisi esim. hapettunut eikä siis "toimi" oikein!?
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viesti:

Re: E/S-kytkin

junkkri kirjoitti:joku tiesi, että vaihteiston E/S-kytkin olisi esim. hapettunut eikä siis "toimi" oikein!?
Tuo kytkin vaikuttaa lähinnä vaijerin liikkeeseen, joten suoranaisesti en usko sen vaikuttavan niin paljoa.

Onkos ominaisuus ollut muuten aina vai tullut nyt hiljattain?
junkkri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

joku tiesi, että vaihteiston E/S-kytkin olisi esim. hapettunut eikä siis "toimi" oikein!?[/quote]

Tuo kytkin vaikuttaa lähinnä vaijerin liikkeeseen, joten suoranaisesti en usko sen vaikuttavan niin paljoa.

Onkos ominaisuus ollut muuten aina vai tullut nyt hiljattain?[/quote]

Auto on mulla ollut n.7kk ja nykäys ollut koko ajan.Kytkin kyllä vaikuttaa vaijerin liikkeeseen mut jos kiristys/löysytys mekanismi ei toimi (lienee sähköinen??)ni voisko aiheuttaa nykäisyn yhdessä jonkun muun kanssa??
junkkri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Auto on mulla ollut n.7kk ja nykäys ollut koko ajan.Kytkin kyllä vaikuttaa vaijerin liikkeeseen mut jos kiristys/löysytys mekanismi ei toimi (lienee sähköinen??)ni voisko aiheuttaa nykäisyn yhdessä jonkun muun kanssa??
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viesti:

Tarkemmin sanottuna itse vaijeri menee aina saman verran, mutta sen liikettä muutetaan laatikon sisällä, tai siis sen palikan liikettä mikä on lootassa.

Siinä mielessä epäilen tuota e/s-kytkintä. Kannattaahan tuo kuitenkin varalta tarkistaa jos ei ole paha homma.
kirppu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja kirppu »

Mulla myös -94 C220 bensa automaatti nykäisee ensimmäisessä vaihdossa jonkin verran. Ja ykkösellä se liikkeelle lähtee ja kaikkiaan 4 pykäläähän siellä on. Ja varsinkin kylmänä aluksi tuntui että hieman liikaakin kun vertasi sitä noihin uudempiin lootiin. Olen ajatellut että se on noiden vanhempien ominaisuus kun ei se nykäys niskoja taita:) Pitäis käydä kokeileen jotakin referessi autoa niin vois verrata. S:n ja E:n eron huomaa kyllä varsinkin talvella kun se ei lähde vauhdista puottamaan niin herkästi pienemmälle E:llä mutta ei sillä kyllä mun mielestä silloin kerkeäkkään mihinkään kun meno on niin varovaista. Mutta ihan hyvä fiitseri tarvittaessa varsinkin kun ei mitään luistonestotekniikkaa muuta ole autossa kuin oma jalka.
junkkri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Mulla kyllä melkei niskat katkee ja hattu lentää takapenkille(no joo).Minulla on varmahko tieto,että pitäs E:llä lähtee paikaltaan 2:lla!?Jos kiihdyttää (kylmänä)paikaltaan lähdettäessä, niin ei nykäise vahtaessa! Mites se sun -94. Testaa ja vastaa toi E:n tilanne!!!
eesau
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja eesau »

junkkri kirjoitti:Mulla kyllä melkei niskat katkee ja hattu lentää takapenkille(no joo).Minulla on varmahko tieto,että pitäs E:llä lähtee paikaltaan 2:lla!?Jos kiihdyttää (kylmänä)paikaltaan lähdettäessä, niin ei nykäise vahtaessa! Mites se sun -94. Testaa ja vastaa toi E:n tilanne!!!
Kyllä mun lähtee E:llä 2 ja S:llä 1 vaihteella.
1989 300CE Aut. ABS/ASD
1999 YAMAHA 650 Dragstar
junkkri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Nyt löytyi myös tuon vaihteiston numero, josko se auttaisi ammattilaisia eli 722423 0 3765230 eli 1:llä vai 2:lla liikkeelle????
kirppu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja kirppu »

Kylläpä tuo minulla näyttää E-moodilla lähtevän 1:llä liikenteeseen samoin kuin S:lläkin ja näyttää moodinvaihto kyllä muuten toimivan ihan ok. Laatikon tarkempaa tyyppiä en tiedä.
narg
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja narg »

joo kyllä mullakin tekee saman oli sitten E tai S. Pikku nykäys tuntuu kylmänä 1-2 välillä mutta lämpimänä tasaantuu. Muuten laatikko toimii hyvin, tosin öljyt pitäis vaihtaa. Laatikkona nelipykälä....
Vastaa Viestiin