Seisonnasta kone jumissa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1816
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja sompio »

pjkorkko kirjoitti:eipä ole tullu vielä vastaan semmosta pulttia autossa joka olis kestäny nuita raskaankaluston työkaluja.

on nimittäin tuommonen tosin eri merkkinen ja kolmekertaa hintavampi satsi mistä on työkalut vääntämiseen

http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=306
Mulla on tuommoinen kuvan sarja ja just se kolmekertaa halvempi.
Siitä pamahti 30 mm hylsy halki kun väänsin Nuffin etuakselin pulttia auki.
Ja kaiken lisäksi pelkällä räikällä ilman mitään jatkovarsia.
Lähti siitä vääntäjäkin takavoltilla vattupuskaan.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

unski kirjoitti:Kaikissa Mersun 1-nokka V-kaseissa menee vesi imusarjassa...ja versiosta riippuen uudemmissa aluversioissa vielä lisänä pakokaasuakin... ;)

Huonohan niitä lämpöantureita siihen imusarjaan muuten olis ruuvailla....
Joo.

Kato siitä on jo 3 vuotta aikaa, kun viimeks oikein silmän kanssa on sitä M117:skaa pällistelly. Ja nykyään kun ei ole toimivaa muistia, eikä ajatusta, niin lopputulos on mikä on...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
pjkorkko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ti 11.09.2007 20:16
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja pjkorkko »

Nyt pyörii kone ja vielä ko tuli pyöritettyä startilla niin sai pyörimään ilman suurempia rahinoita. Minkähän verran tuomosessa pitäis olla puristuksia jos vaikka mittais ennen kuin alkaa starttailemaan. Ainoa vika mikä on vielä päällä on se ettei nosta startilla ainakaan öljyä vasemmanpuolen nokka-akselille/venttiilikoneistolle että se pitäis kans selvittää.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

No siellä pitäisi puristuspainemittarilla löytyä jotain 9 - 11 barin välillä olevia painelukuja.

Se vasemman puolen lohkon öljyttömyys saattaa johtua tukoksista.

Siinä nokka-akselin pukkien yläpuolella on sellainen öljyputki, josta suihkuaa öljyä nokan pinnoille, ne saattavat kerätä töhnää sisäänsä. Niitä putkia on kahta eri halkaisijaa ollut käytössä, yhdeksäämilliä ja yhtätoista milliä.

Ennenkuin nyppäät sen putken irti, niin mene paikalliselle mb-osamyyjälle, ja osta ne putkien kiinnikkeet. Ne ovat kertakäyttötavaraa. Samoja kiinnikkeitä ei suositella käytettäväksi kuin kerran, koska sen kiinnityksen tiiveys menee poisrepäsemisen aikana ja senjälkeen osa öljystä ei nouse enää putkeen, vaan tulee siitä pukin ja putken välistä pois. Varsinkin kun öljy on lämmennyt ja siitä on tullut luirua.

Yksi vaihtoehto on tehdä moottorille sama tempaus, jonka tein omalleni, eli kaikki vanhat öljyt koneesta pois ja öljytilaan polttoöljyä ensin normaali öljymäärä. Sitten tyhjäkäynnillä noin 20 sekunnin pyörintä ja sammutus. Tämän jälkeen täytin koko öljytilan polttoöljyllä mitä vaan koneeseen meni - muistaakseni noin 28 litraa. Annoin olla pari kuukautta kunnes otin ne sieltä pois...ja kyllä oli karseen näköstä lientä. Jos en olis tiennyt mitä se oikeasti on, niin olisin epäillyt sen olleen jostain dieselmoottorista alaspudotettua moottoriöljyä, niin paljon se sieltä sontaa irroitti.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
pjkorkko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ti 11.09.2007 20:16
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja pjkorkko »

Öljyt rupesi kiertämään kun vaihdoin putsarin ja täytin sen valmiiksi että sekään ei enää häiritte. Puristukset mittasin ja alhaalla vaikutti olevan osassa pyttyistä ja öljyn kanssa kun mittasi uudestaan niin nousivat kohtuuella kohilleen eli ilmeisesti renkaat on osassa pytyistä jumissa. Vkl:n aikana jos sais koneen takaisin konehuoneeseen niin vois alkaa ihmettelemään sähköjä että josko tuo vielä läsähtäis käyntiinki. Onko kellään tietoa että mitenkä sais ruiskuboksiin kytkettyä virrat virtalukon ohitte ettei tarvitsisi koko auton sähköjä rakentaa uusiksi näin kokeilu vaiheessa eli ainoastaan olisi tarkoitus saada koneen sähköt pelaamaan. Vai onko moinen etes mahdollista.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Tuo on jo Unskin heiniä...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
pjkorkko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ti 11.09.2007 20:16
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja pjkorkko »

kaikkien erilaisten vastoinkäymisten jälkeen on nyt mylly saatu käymään ja pikkuisen on puristuksiakin mitattu. Yhdessä pytyssä tuntuu purisstukset olevan hiukkasen hukassa eli jossain 4-5 kieppeillä mahtaa olla renkaat vielä jumissa muissa pyörii 9.5-11 välissä eli ei niin paha kuin alussa näytti. Öljynpaineet nousee heti tappiin ja ylimääräisiä kolinoita ei koneesta kuulu silloin kun nyt sattuu käymään tasaisesti.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Oiskohan tuossa järkeä, jos veivaat tyhjäkäynnillä konetta hetken aikaa, ja sitten pistät sinne forten aineet, ja sitten taas vaihdat öljyt uusiin. Se puuttuvapuristeinen sylinteri saattas herätä henkiin sillä.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
pjkorkko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ti 11.09.2007 20:16
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja pjkorkko »

mistähän moisia forten aineita saa ja pitääkö tietää vielä joku tarkempi koostumus että saa oikeata litkua
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Viesti Kirjoittaja tango »

Eikös noita forten tuotteita saa nykyään varaosaliikkeistä ja korjaamoilta. Öljyn tai polttoaineen sekaan laitettavia tuotteita(mitä haluaa?) Tarkemmat käyttöohjeet saa myyjältä. Voihan tuo puristevajaus olla venttiilivikakin. Muuten, mistä tuota moottoripetroolia nykyään saa?
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

"vanhemmilta" huoltoasemilta saa ja voihan sen tilalla käyttää valopetroolia.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

adenauer300 kirjoitti:"vanhemmilta" huoltoasemilta saa ja voihan sen tilalla käyttää valopetroolia.
Ja kannattaa jos eurot on tärkeitä.Tulokset ihan yhtä hyviä/huonoja.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
pjkorkko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ti 11.09.2007 20:16
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja pjkorkko »

Pistetäänkö sitä petroolia öljyn sekaan vai minne ja kuinka paljon
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Viesti Kirjoittaja tango »

Olisko tuolla petroolilla sitten sama vaikutus kun forten öljyn sekaan laitettavalla aineella. Joku 2-3 desin pullo tuota fortea (30e?) ölyn sekaan ja käytetään moottoria vaihtelevilla kierroksilla n.30 min. Pitäisi kaiketi puhdistaa kone sisältäpäin. Korjatkaa jos muistan väärin, kokeilin tuota kerran ja muistelisin ohjeiden olleen noin. Moottoripetroolin saantia kyselin siksi kun tuota kerran etsin liotellakseni yhtä konetta vaan ei sitä missään enää myyty joten käytin tuota valopetroolia. Talven yli se oli likoomassa vaan koivupölkyllä ne piti männät hakata putkista pois.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Tämä Forten MotorFlush on 80% Kerosiiniä, joka laitetaan moottoriöljyn sekaan. 4dl Fortea 4 litraan moottoriöljyä. Eli nuo valopetroolit ajaa ihan saman asian.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Vastaa Viestiin