Kansiremontti w124 300d
- konjamiini
- Turbospesialisti
- Viestit: 346
- Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
- Paikkakunta: K-Pohojanmaa
Merkin sijainnilla ei ole mitään merkitystä.Mika kirjoitti:Siellä nokan rattaan kehällä toki yksi hammas on sama matka kuin kampiakselinkin kehällä.
Mutta kun se nokan ajoitusmerkki on siinä akselin juuressa....
Mitä ulompana se on kehällä sitä helpompaa on toki saada sillä ajoitettava akseli tarkasti kohdalleen.
Merkki on missä on mutta yhden kerran kyseisen akselin kierroksella se on kohdallaan.
Hauskaa ja hauskaa, en minä tästä varsinaisesti nauti vaikka tiedänkin olevani oikeassa.veskola kirjoitti:Ei hampaiden koolla ole merkitystä vaan niiden lukumäärällä. Yritä vain nyt kovasti, hauskaahan tästä vielä tulee lopussa. Voidaan jatkaa tätä juupas eipäs asiaa vaikka maailman tappiin kunnes alat kirjoittaa virheettömiä totuuksia.
Virheettömästi en osaa kirjoittaa mutta parhaani mukaan olen yrittänyt tätä juttua selittää.
Jatketaan moottorilla jossa on kampiakselin pyörällä 180 hammasta ja nokka-akselin pyörällä 360 hammasta.veskola kirjoitti:Olen ihan samaa mieltä, että se hampaan väli on ihan tarkalleen sama, oli se millä kehällä tahansa. Edelleen se ei kiinnosta ketään, vaan se paljonko asteet muuttuvat akselilla kun se hampaan väli pyörähtää.
Hampaan väli on nokalla yhden asteen ja kampiakselilla kaksi astetta.
Kampiakseliltakaan ei pysty hyppäyttämään vähempää kuin yhden hampaan, siis kaksi kampiakselin astetta.
No, tehdään näin.
Mitäkö tapahtuu ?
Jako muuttuu nokalla yhden asteen = yhden hampaan välin.
Ihan samaan lopputulokseen siis päästään hyppäyttämällä nokka-akselilta yksi hammas.
Hampaiden lukumäärällä ei sinänsä ole merkitystä, joka tapauksessa niitä on nokka-akselissa tuplaten kampiakseliin verrattuna.
Kertokaapa miten onnistuu hyppäyttää kampiakselilla ketjua niin että sen siirtymä on nokalla vain puolen hampaan verran ?
Ei onnistu, niinpä.
Ei se jää nokille, siirrät minkä verran tahansa.No jos kerran yhden hampaan siirrolla ketju jää nokkapyörän hampaiden nokille niin kahden siirrolla ka:lta menee sen puolen hampaan verran enemmän ja sopii nokkapyörälle.
Olisiko helpointa päästä kärryille jos miettii yksinkertaisesti näin:
Pyöritetään kampiakselia yksi kierros, 180 hammasta.
Montako hammasta nokka-akseli on pyörähtänyt ?
Kyllä vaan, 180 hammasta sekin.
joo, kyllä nämä herrat muuten on oikeassa. Meiltä jäi siinä yksi ja viimeinen asia miettimättä. Se asteiden ero kumoutuu takaisin juurikin sen välityksen vuoksi.
Sitä vain ihmettelin kun se muka auttoi, mutta kyseessä olikin sitten se legendaarinen löysä ketjun kiristin.
No niin, nyt saa nauraa ja heitellä tomaateilla
Alakerran 2 astetta on yläkerran yksi aste, joka on alakerran yksi hyppy, joka on alakerran 2 astetta, joka on yläkerran yksi astetta, joka on yläkerran yksi hyppy. Teet mitä vain niin aina hyppii samalla tavalla eli yläkerran yhden asteen...ei voi mitään.
(siis jos olisi tuo 180 ja 360 hammasta tapaus)
Katoppa Mika toi homma sitä ratassarjaa pyörittelemällä.
Sitä vain ihmettelin kun se muka auttoi, mutta kyseessä olikin sitten se legendaarinen löysä ketjun kiristin.
No niin, nyt saa nauraa ja heitellä tomaateilla

Alakerran 2 astetta on yläkerran yksi aste, joka on alakerran yksi hyppy, joka on alakerran 2 astetta, joka on yläkerran yksi astetta, joka on yläkerran yksi hyppy. Teet mitä vain niin aina hyppii samalla tavalla eli yläkerran yhden asteen...ei voi mitään.

Katoppa Mika toi homma sitä ratassarjaa pyörittelemällä.
Lisää tietoa: www.skg.fi

On se hyvä että Veskola löysi jostain kaksi hammaspyörää ja hoksas, Mika vissiin vielä raapii päätä tallissa

Itekki joskus joutunu asiaa miettiin ku mersuissa ei ajotus ole aina "mieluinen" kannen laskemisen ym. myötä. Pitää vain laittaa vähiten pieleen ja pyöritellä aina löysät pois.

Mutta edelleen se heittää hampaalla korjaa kummasta vain. Asteita on turha miettiä jos toleranssit on hampaita

Joku mersupurkaamo??
Mitäpä suotta, topikkia lukiessa saattaa vähän hymyilyttää mutta eipä taida kukaan meistä kaikkitietävä olla.veskola kirjoitti:No niin, nyt saa nauraa ja heitellä tomaateilla
Arvasin että sinulla on selkärankaa tulla myöntämään olleesi väärässä - ja pisteet siitä.
Toivottavasti lukijat viihtyivät aiheen parissa

No joo, katsos on tullut oltua monesti väärässä, kuten kaikki varmaan, jollei muualla niin peruskoulussa kun on kokeita tehty. Olin ainakin minä kaukana kympin keskiarvosta. Pystyy tässä silti vielä jatkamaan elämää 

Lisää tietoa: www.skg.fi
Piti oikein tarkistaa mallinnuksella, yhden hampaan siirto alhaalta siirtää tasan sen yhden hampaan myös ylhäällä, ainoa ero on asteissa.dealer kirjoitti: Yritän illan mittaan selittää asiaa vielä eri tavalla - en arvannutkaan miten hankalaa se on.
Edelleenkin fakta on se ettei kampiakselilta pysty säätämään yhtään sen kummemmin kuin nokka-akselilta kun haetaan ajoitusta kohdalleen ketjua tai hihnaa hyppäyttäen.
Vaikka ka-pyörällä on puolet vähemmän hampaita niin hampaat ovat samankokoisia kuten olen kai moneen kertaan jo todennut, on ihan sama kummalta pyörältä hyppäytät.
Kyllä se vaan on ihan sama mihin kohtaan ketjun laittaa kasausvaiheessa ka-pyörälle, nokalta voi sitten laittaa merkin kohdalleen.
Tuo hyppyyttääkö ylhäältä vai alhaalta on kokemuksen kautta selekee tapaus eli AINA saa kohdilleen pelkästään nokalta hyppyyttämällä.
Ellei niin on ketju venähtänyt, kantta laskettu tms.
Tuossapa taitaa olla kaikista selvin selvitys asiasta, mutta pitihän tuo kokeilla raittailla ja ketjulla.veskola kirjoitti: Alakerran 2 astetta on yläkerran yksi aste, joka on alakerran yksi hyppy, joka on alakerran 2 astetta, joka on yläkerran yksi astetta, joka on yläkerran yksi hyppy. Teet mitä vain niin aina hyppii samalla tavalla eli yläkerran yhden asteen...ei voi mitään.(siis jos olisi tuo 180 ja 360 hammasta tapaus)
Näinhän se on että hampaan siirto on hampaan siirto, ja diileri kumppaneineen oikeassa!
Hauska väittely ja asiathan ne riitelee eikä asiantuntijat



Ketjuihin liittyen pikkusen aivojumppaa välillä
Oletetaan että meillä roikkuu ilmassa ketjupyörä, jonka päälle on vedetty yhden metrin pituinen ketju, joka on tasapainossa. Ketjua poikkeutetaan aivan hitusen, jolloin se lähtee juoksemaan lattiaa kohti. Mikä on ketjun nopeus kun se irtoaa hammaspyörältä. Kitkat ja ilmanvastukset voidaan olettaa nollaksi, eli mennään ihan teorialla. En muista oliko tuolla pyörän halkaisijalla merkitystä, mutta sovitaan 10 cm.

Jos vaikka rumilus osaa tämän laskea, minähän sen jo laskinkin aikoinaan mutta voidaan sitten tarkistaa menikö ollenkaan oikein

Oletetaan että meillä roikkuu ilmassa ketjupyörä, jonka päälle on vedetty yhden metrin pituinen ketju, joka on tasapainossa. Ketjua poikkeutetaan aivan hitusen, jolloin se lähtee juoksemaan lattiaa kohti. Mikä on ketjun nopeus kun se irtoaa hammaspyörältä. Kitkat ja ilmanvastukset voidaan olettaa nollaksi, eli mennään ihan teorialla. En muista oliko tuolla pyörän halkaisijalla merkitystä, mutta sovitaan 10 cm.

Jos vaikka rumilus osaa tämän laskea, minähän sen jo laskinkin aikoinaan mutta voidaan sitten tarkistaa menikö ollenkaan oikein

Lisää tietoa: www.skg.fi