W126 260 SE -87

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
maukkarinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: Su 13.06.2004 12:16
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja maukkarinen »

Läpyskät takalokareiden takaosaan on asennettu, jarrunesteet, etujarrupalat asennussarjoineen ja kaikki ilmausruuvit vaihdettu. Takapuskurin irroitus ja ilmanvaihtoventtiileiden tsekkaus tarkemmin jää kesälomalle.

Mielenkiintoinen hommeli jarrunesteitä vaihdettaessa oli, että säiliön takaosan nesteet vaihtuivat vasenta takajarrua ilmattaessa. Ihmettelinkin jo kuinka paljon linjasta tulee vanhaa likaista nestettä.

Ilmaus onnistui hyvin, kun piti säiliön kohtuu täynnä.

Kesälomaksi jää vielä satuloiden korjaussarjojen laitto. Lähinnä siksi, että niiden mukana tulee uudet lämpösuojapellit mäntien päihin. No, samalla saattavat vaihtua männätkin uusiin.
maukkarinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: Su 13.06.2004 12:16
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja maukkarinen »

Nähtävästi ainakin W126 pienellä kuutoskoneella on melko tunteeton moottorin tukityynyjen kunnolle.

Vaihdoin kuskin, eli imusarjan puoleisen tyynyn ja irroituksen jälkeen ilmeni, että se oli revennyt kahtia. Ainoa, mistä asian huomasi oli korin heilahdus paikallaan vaihdettaessa pakille tai D:lle.

Tyynyn vaihto oli mielenkiintoinen operaatio, koska moottorintuen pultin reikä oli täynnä kumimössöä, pultin kanta poissa paikaltaan ja tyynyn kuusiokolot täynnä alustamassaa. Lisäksi tiellä revenneen tyynyn hepaleet.

Lopulta oli pakko irroittaa kaksi runkopalkin kuusioruuvia, moottorin tuennan iskarin yläpää moottorinkannkkeen pultit ja ottaa moottorin kannake tyynyn keskiosan irti koneesta. Kohtuu ahdas paikka.
Kannakkeen pultista oli vielä mennyt kuusiokolo pyöreäksi, joten esappiliimalla 14mm mutteri päälle ja irtosi. Kuminkäryä oli ilmassa kuin kiihdytysajoissa tai keväisellä vappuristeilyllä.

Takaisin laitossa olikin päänraapimista aluksi yksin äheltäessä, koska moottorin kannakkeen reikä oli tyynyn rungon ja runkopalkin vastaavasta 5mm sivussa. Vaikka kuinka tunkin ja hallinosturin kanssa venkoili, ei kone asettunut oikeaan asentoon. Kannakkeen pulteilla en uskaltanut vedättää konetta kohdalleen.

Joten kilauta-kaverille-soitto ja alumiinikanki ja rättiä pakosarjan ja runkopalkin väliin. Kaikki sormet tallella, runkopalkkia pitkin kulkevat putket, pakosarja, venttiilikoppa, tulpanjohdot ja myös tuulilasi, nokkapelti ja kaveri ehjänä. Asennusjuoman paikka.

Eli jos revennyttä kumityynyä ei ajossa huomaa, onko merkitystä monelle eri apulaitteiden pisteytyksen mukaan ja jopa moottorin eri puolelle markkinoitaville erilaisille tyynyille?

Jos kaikki menee hyvin, kumin vaihdossa ei tarvitse irroittaa, kuin kolme tyynyn kuusiokoloa ja nostaa hieman moottoria ylöspäin, jotta kumin saa vaihdettua, autonosturilla vajaa puolen tunnin homma.
Viimeksi muokannut maukkarinen, La 15.05.2010 08:53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
maukkarinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: Su 13.06.2004 12:16
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja maukkarinen »

Niin joo, moottorinkannakkeen ja tyynyn välinen pultti on omanlaisensa, eli pultin kaulalla on ohjaus-olake, joka istuu tyynyn vastineeseen. Sellaista ei ollut käsillä, joten väliaikainen pultti pitää vielä vaihtaa oikeanlaiseen.

Kaikkiin pultteihin ja muttereihin laitan yleensä Loctiten 225 kevyen lukitteen. En riko alumiinikierrettä niskanpunoitusmomentilla varmuuden vuoksi hieman_vielä_lisää_varmuuden_vuoksi-ajatuksella ja ruoste ei pääse lukitsemaan hallitsemattomasti liitosta.
maukkarinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: Su 13.06.2004 12:16
Paikkakunta: Pori

Re: W126 260 SE -87

Viesti Kirjoittaja maukkarinen »

No niin.

Mahdollisesti olen myymässä silmäterääni hyvään kotiin. Ketjusta ilmenee ko. auton jutut ja lisätietoja saa minulta.
Vastaa Viestiin