sekava päivä ollut

heti aamusta aloitin tappelemisen tuo megan ja läppärin välillä... eli lakkas sitten isompikin läppäri vaihteeksi keskustelemasta megan kanssa, mutta onneksi näistä ongelmatilanteista oli jo hieman kokemusta ja oli muutama ratkaisumalli tiedossa...
eli megatune säätöohjelma sai läppärin heti polvilleen ja totaaliseen tilttiin, jos sitä piti kiinni megassa silloin, kun auto kävi, parhaimmillaan homma pelas jotain 5 min. kun ei tehnyt yhtään mitään ja piti vain ohjelmaa auki... varmin konsti saada systeemi kaatumaan oli muutella bensa/sytkä karttaa ja vielä polttaa se megaan auton käydessä (normaali toimenpide kun kaikki pelaa...) ja sitten pitikin jo repiä akkua myöten irti läppäristä, että sen sai buutattua uudelleen käyntiin... tätä jaksoin n. 5 tuntia yrittäen selvitellä ongelman syytä ja sitten vaihdoin tunerstudio säätöohjelmaan, sillä pelas paremmin, mutta ei täydellisesti silläkään, viansietokykyä tuntui kuitenkin löytyvän siitä paljon paremmin, se ei mennyt kuin kerran tiltiin koko päivänä ja sekin sattui niin, että olin juuri ehtinyt lopettaa login ottamisen, joten käytännön vahinkoa ei asiasta tullut (lähellä se kuitenkin oli, kun n. 20 min. olin ajellut logia...)
sain kuitenkin otettua kaikki ne logit ajosta talteen (yleensä n.5-10 min. pätkiä) ja seoksia säädettyä niiden avulla "ajoalueelle", nyt ei kulutuskaan enää ole tuota 20 ltr/100 km tasoa

eli seokset on nyt jotain AFR 14.5- 16.5 tuossa pintakaasulla... ei vielä edes nypytä, eli toimii tuollainen vanha kone noinkin laihalla
nyt kun katselin logeja, niin mersun vedenlämpötila anturi antaa välillä ihan sekavaa infoa, satunnaisesti lämpötila näyttää logissa pomppivan 10 kertaa sekunnissa 80 C ja 95 C väliä ja joskus se hyppää 180 C tai jotain muuta yhtä epätodellista... ei ole ikinä tullut tuollaista vastaan megan kanssa ja epäilen sitä suurimmaksi ongelmien aiheuttajaksi

megahan käyttää tuota tietoa aika moneen asiaan ja jos se on ihan mitä sattuu, niin ei ihmekkään, jos megakin välillä sekoaa... eli se sarjaportti menee tukkoon "liiallisesta datasta" luulisin ja se kaataa sitten läppärin...
kokeilin vaihtaa johdon siihen toiseen nastaan ja se oli kai ihan kuollut, kun seokset meni niin rikkaalle, että kone suorastaan tukehtui bensaan... vai kuuluuko niiden 2 liittimisten mersun vedenlämpötila antureiden antaa molemmista nastoista samaa/ollenkaan "dataa", mitään vaikutusta ei ollut sillä, oliko mersun oma ecu kytkettynä siihen toiseen nastaan vai ei... tämä voi toisaalta selittää myös niitä ke-jetin aikaisia ihme sekoiluja välillä, jos ecu luulee yhtäkkiä, että onkin -40 C pakkasta tai + 200 C lämmintä, niin pidä siinä nyt sitten seoksia tasaisena
loppupäivä meni toisaan ihan rattoisasti ajellessa, kun vain sai ensin systeemit toimimaan niin, että oli jotain järkeä ajella pitkin pohjanmaata

kävin samalla reissulla ylihärmässä korjaamassa setämiehen tietokonetta, joka ei kyllä aamun taistelun jälkeen ollut yhtään rentouttavaa

onneksi siitä selvisi levyimagen palauttamisella, kun se tietokone oli vetänyt itsensä siihen jamaan, ettei sitä saanut edes vikasietotilassa enää käyntiin... mitään ihme vikaa (toimii, ei toimi, toimii sittenkin, eipäs toimi...) en olisi kyllä enää tänään jaksanut alkaa selvittämäänkään
