
En olisi huolissaan tuosta polttoaineen energian imemisestä itseensä. Eikös siihen juuri pitäisi pyrkiä palotapahtuman nopeuttamiseksi? Aikaa tuolle on vaan suoranakussa häviävän vähän.
Nyt on jommalla kummalla millit laskettu väärin. Testipenkissä samoilla suuttimilla (ei normi koesuuttimella) mitattuna max. syöttö pakussani on tosiaan tuo 99milliä (vakiona 54mm, race-suuttimilla 74milliä, ja nykyinen siis raceilla ja 12mm nestepäällä). Välillä 3900-4900rpm on koko ajan n. 310hv, tosin ahdot tippuvat 1,85 baarista 3500rpm jälkeen ja ovat vain 1,2bar enää viidessä tonnissa penkin pienen vastuksen vuoksi. Savua ei tule oikeastaan yhtään alakierrosaluetta lukuunottamatta, eikä syöttö ole tapissaan. Lisäksi nykyinen ahtimeni on kääpiö tuohon omaasi nähden, eikä pysty yli 2bar ahtoihin hyvällä hyötysuhteella.tuikku kirjoitti:.
Palataan meseen takaisin..
Syötön määrää on nyt muutettu.
Välillä 3000rpm-4600rpm syötön määrä ylittää 120milliä.
Max määrä on ainaskin 135milliä.
Max ahdot 2,5 ja suurimman tehon kohdalla 2,4bar.
Peileistä nähtävää savua ei oikein tule.
Tosin tämä talvikelillä testaaminen...
Syöttöä lisätään nyt, tai pyritään lisäämään siihen tahtiin, kun todellinen ilman määräkin käyttäytyy.
Joko kaikki suunnilleen palaa oikein, tai todellinen syötön määrä on jotain muuta, kun ajattelen.
Kyllä se minun mielestä voi ahdistaa, turbo joutuu tekemään enemmän työtä pitääkseen saman paineen imusarjassa kuin vaikka esim ilman putsaria. Näin yksinkertaisesti ajateltuna: enemmän työtä--> enemmän pakopainetta.tuikku kirjoitti:...
Kun ei savuta, niin ei kait ilmanputsari voi ahdistaa, vai voiko...
tuikku kirjoitti: Ahdot rupeaa tippumaan enemmän, kuin mitä ohjelmassa pyydetään ja pakopaine nousee samalla.
Sanotaan nyt, että ennen 4500rpm ollaan kolmessa kilossa.
Löytyisikö noista kahdesta lauseesta ratkaisua. Meneekö lisääntyneen syötön teho vain pakopaineen tappamiseen?tuikku kirjoitti: Persetti, syyskesästä vielä kahdessa ja puolessa kilossa ahdot ja pako oli tasoissa.
Omassa etukammiokoneessa on 320 CDI:n turbo paineohjauksella. Teho leikkautuu nopeasti samassa kohtaa kuin pakopaine alkaa voimakkaasti kasvamaan. Ahtopaine on tuolloin 1.6 baria. Kokeilin pienentää pakopainetta avaamalla mekaanisesti siipiä. Yllätyin, kuinka pienellä siivet piti olla, jotta 1.6 barin ahtopaine toteutui. Vähäinenkin siipien raotus romahdutti ahtopaineen.hatemi kirjoitti:Voisiko tuohon pakopaineeseen juurikin vaikuttaa se että ahdot alkavat tippumaan ja ohjelma yrittää korjata siipien asentoa kiini kääntämällä?
Eli siis ennakkoa ei ole muutettu juurikaan mitään? Syöttöä taas olet lisännyt kevääseen verrattuna, joten syöttöikkuna on venynyt takapäästään. Eikös sen pakopaineen kuulukkin nousta tuolla pelin?tuikku kirjoitti:.
Kuvittelen, että olen lisännyt ennakkoa aivan "huipulle" kahdesta kolmeen asteeseen, mutta vaan kuvittelen, kun ei ole laitetta, millä sen ennakon tarkistaisi moottorin käydessä.
Joo, helppo sitä olisi lisätä....norsu kirjoitti:Eli siis ennakkoa ei ole muutettu juurikaan mitään? Syöttöä taas olet lisännyt kevääseen verrattuna, joten syöttöikkuna on venynyt takapäästään. Eikös sen pakopaineen kuulukkin nousta tuolla pelin?tuikku kirjoitti:.
Kuvittelen, että olen lisännyt ennakkoa aivan "huipulle" kahdesta kolmeen asteeseen, mutta vaan kuvittelen, kun ei ole laitetta, millä sen ennakon tarkistaisi moottorin käydessä.
Ennakkoa reilusti, ahdot saat jopa laskea 2,2bar tasoon ja sitten jatkat sitä syöttökarttaa sinne kuuteen tonniin asti, kun kerran on CR.
Lopuksi keräät palaset lattialta ämpäriin...
Eikai sitä vaan olla nostettu railpainetta..tuikku kirjoitti: ...Sitä on sorruttu jo sellaisiinkin juttuihin, mitä on tullut toisilta ehdottomasti kiellettyä...