W201 M111 Kompressor + Turbo
Re: W201 M111 Kompressor + Turbo
ei oo mitään, millä kiihdytellä. tolla pensamersulla kiihtyy enemmän kuski, kun auto. jos olisi toi diiseli kasassa, niin olisi intoa ihan erilailla.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: W201 M111 Kompressor + Turbo
Nyt olisi vain hyvä mahdollisuus testata auton todellista suorituskykyä ilman nopeusrajoituksia.pera8x kirjoitti:ei oo mitään, millä kiihdytellä. tolla pensamersulla kiihtyy enemmän kuski, kun auto. jos olisi toi diiseli kasassa, niin olisi intoa ihan erilailla.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W201 M111 Kompressor + Turbo
Tunteeko joku täällä foorumilla nesteen virtaamisasioita, esim. putkimies tai hydrauliikan tuntija? Minun pitäisi haaroittaa noin 40 mm alavesiletkusta sähköisen vesipumpun jälkeen kaksi 19 mm letkua sylinterinkanteen. Hitsaanko 40 mm pukenpätkään kaksi 19 mm putkennysää vai onko parempi laittaa ensin yksi paksumpi putki, jonka sitten haaroittaa kahteen ohuempaan? Paluu tulee kannesta normaalisti termostaattikoteloon. Tarkoitus on, että kanteen tulee mahdollisimman paljon virtausta ja pienempi osa menisi alkuperäisen pumpun kautta lohkoon. Vaatiiko tämä jonkinlaisen supistuksen pääletkuun haaroituksen jälkeen?
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W201 M111 Kompressor + Turbo
Vähän asian sivusta, mutta tietoa saattaa täältä löytyä. Onko Vapari M111 koneissa öljyruiskutus männille? Onko käsitystä, miten paljon eroja noissa on kompressoriversioihin?
Re: W201 M111 Kompressor + Turbo
En ole aiheen spesialisti, mutta itse näkisin että saman kokoinen haara siihen alaputkeen ja sen päästä kaksi pienempää lähtöä kanteen. Mutta onko kannen jäähtyvyys parempi jos siellä kiertää pirusti vettä?
Re: W201 M111 Kompressor + Turbo
Vapari M111-koneista pitäisi 2,2- ja 2,3-litraisissa olla öljyruiskut. Kompressorikoneiden lohkon valussa on ainakin enemmän jäykisteitä kuin vaparilohkoissa. Venttiilien materiaaleissa saattaa myös olla eroja vaparin ja kompressorikoneen välillä. Puristussuhde on alhaisempi kompressorikoneissa, joten kiertokangissa tai männissä on mittaeroja. En osaa sanoa kuinka paljon esim. tehonkestossa on eroja eri M111-koneiden välillä.JP74 kirjoitti:Vähän asian sivusta, mutta tietoa saattaa täältä löytyä. Onko Vapari M111 koneissa öljyruiskutus männille? Onko käsitystä, miten paljon eroja noissa on kompressoriversioihin?
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W201 M111 Kompressor + Turbo
Kyllä kai jäähdytys paranee, kun saa enemmän vettä kiertämään ilman ilmataskuja kannessa.pontsei kirjoitti:En ole aiheen spesialisti, mutta itse näkisin että saman kokoinen haara siihen alaputkeen ja sen päästä kaksi pienempää lähtöä kanteen. Mutta onko kannen jäähtyvyys parempi jos siellä kiertää pirusti vettä?
Tuollaista haaroitusta olen vähän funtsinut itsekin, niin säilyy lohkon kautta myös vesikiertoa, mutta kansi saisi reilun lisäyksen. Olen lukenut Volvo-virittäjistä, jotka ovat ohjanneet kaiken kierron kanteen ja betonoineet lohkon kokonaan. Tosin oikeissa kiihdytyskoneissa käytetään parempia polttoaineita kuin 98E5:ttä ja niillä saa paremmin pidettyä lämpötiloja ja nakutusta kurissa.
Jäähdytys- ja nokkaprojektit ovat olleet tuumaustauolla. Täytyy ryhtyä toimeen, ettei kesä taas tule liian äkkiä ,-)
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W201 M111 Kompressor + Turbo
No joo, kyllä se varmaan paranee, ajattelin vaan että jos kierto kovenee, ni alkaako vesi pyörteilemään kannessa tms. Että jäähdytys teho huononee, mutta tuskin se virtaus niin kovaksi käy...
Re: W201 M111 Kompressor + Turbo
Jäähdytysjärjestelmän virittäminen on hieman edennyt hiljaiselon jälkeen. Kanteen on lisätty vesiputki pakopuolelle.

Alavesiletkkun on tulossa sähköisen vesipumpun ja mekaanisen vesipumpun väliin jakoputki, jonka tarkoitus on viedä osa jäähdytysvedestä kannen vesiputkiin (uuteen ja lämmityslaitteen letkuun).

tomant

Alavesiletkkun on tulossa sähköisen vesipumpun ja mekaanisen vesipumpun väliin jakoputki, jonka tarkoitus on viedä osa jäähdytysvedestä kannen vesiputkiin (uuteen ja lämmityslaitteen letkuun).

tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W201 M111 Kompressor + Turbo
Nokka-akselien ajoituksen muuttaminen pitäisi onnistua poistamalla puolat ja venttiilikoppa sekä jakopään kannen yläosa, vesiä ei tarvitse koneesta laskea pois.


tomant


tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W201 M111 Kompressor + Turbo
Boxer Speed Day takanapäin ja paras veto oli 13,6 / 163, mikä oli lievä pettymys. Ahtopaine tosin oli vain 0,8 bar ja sen jälkeen olen vaihtanut hukkaporttiin jäykemmän jousen, joka antaa noin 1,1 bar ahtopainetta. Paras juttu oli se, että jäähdytysveden lämpenemisongelmat ovat kadonneet nokan muutoksen ja vesikierron muutoksen jälkeen. Veden lämpö pysyy 75-80 asteessa rivakankin ajon jälkeen.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W201 M111 Kompressor + Turbo
Vaihteensiirron nopeuttamniseksi muutin siirtäjätankojen etupäät napakammaksi. Samalla pidensin siirtäjän vipuja 20%, minkä pitäisi lyhentää vaihdekepin liikkeitä samassa suhteessa.

tomant

tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Uusi turbo ja hukkaportti tulossa
Lisää voimaa pitäisi saada uudella turbolla ja hukkaportilla sekä pakoputkistolla. Turboksi tulee Garrettia jäljittelevä GT3582, jossa kompressorisiipi on mitoiltaan 61,4/82 mm ja turbiini vastaavasti 68/62,3 mm ja turbiinin A/R on 0,82. Alkuperäinen GT3582 on kuulalaakeroitu, mutta tämä edullisempi kopio on liukulaakeroitu. Ahtimen pitäisi toimia hyvin siten, että se puhaltaa Eatonin M62 -kompressorin läpi (twin charging). Toinen ilma-vesi -välijäähy pitäisi sovittaa ahdinten väliin lämpötilojen kurissa pitämiseksi. Hukkaportiksi ulkoinen ns. 50-millinen (aukot 44 mm sisään ja 48 mm ulos). Pakoputki kasvaa puolella tuumalla kolmetuumaiseksi.



tomant



tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W201 M111 Kompressor + Turbo
Joko sää oot harkinnut siihen e85 siirtymistä, niin tulis sitä voimaakin 

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo
Oon mä sitä E85:ttä joskus miettinyt ja suuttimet varmaan riittäisikin, mutta letkujen ja muiden bensaosien viinankestävyydestä en tiedä. Sitten pitäisi myös oppia uusia seossuhteita yms.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W201 M111 Kompressor + Turbo
Mut vedät re85 vaa samalla afr.llä ku bensalla, niin ei tarvi alkaa muuttaa mtn. Ennakkoo 3-4 astetta lisää. Mersun orkkis letkut kestää viinaa ainaki moottoritilan puolella... vääntöön sillä on positiivinen vaikutus vallanki ja palaa vähä kylmemmin. 6cyl koneessa pikasäädöillä vajaa 100nm lisää 

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo
OK. Meneeköhän muutos vain muuttamalla AFR ja lambda -suhdetta bensasta E85:deksi. Pahimmassa tapauksessa menevät seoskartat uusiksi. Taitaa olla turvallisinta säätää kone uuden turbon kanssa ensin bensalle ja kun se toimii, voi miettiä E85:ttä.pontsei kirjoitti:Mut vedät re85 vaa samalla afr.llä ku bensalla, niin ei tarvi alkaa muuttaa mtn. Ennakkoo 3-4 astetta lisää. Mersun orkkis letkut kestää viinaa ainaki moottoritilan puolella... vääntöön sillä on positiivinen vaikutus vallanki ja palaa vähä kylmemmin. 6cyl koneessa pikasäädöillä vajaa 100nm lisää
Puristuskestävyyden lisäys ja jäähdytysvaikutus olisi varmaankin hyvä asia sekä tehon että kestävyyden kannalta.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W201 M111 Kompressor + Turbo
Bensakartta menee uusiksi mutta tarkotin että afr mittaria jos katsoo niin voi vetää samoilla seoksilla ku bensallaki. Eli mittaria ei tartte skaalata viinan afr lukuihin.. mutta bensalla kannattaa munki mielestä lähtee liikkeelle niin on vähä vertauspohjaa mitä turbo muutos toi...
Re: W201 M111 Kompressor + Turbo
Joo ehkä olisi parempi käyttää tuttuja AFR-arvoja mittarissa, vaikka ne eivät olekaan oikein, niin ei tarvitse totutella niitä vastaaviin lambda-arvoihin.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W201 M111 Kompressor + Turbo
Etanolin(E85) Stoikiometrinen ~9.7-9,8, Bensan 14.7.. turbobensa ku yleensä vedetään 11.8-12 korville paineella ni vastaava etanolilla 7.8-7.9 korvilla.. lambdaa molemmat tottelee 1 ja 0.8 korvilla..
W201 - 1/4 Mile: 9.83 @ 238kmh
W108 - "Low"Rider
W108 - "Low"Rider
Re: W201 M111 Kompressor + Turbo
Näinhän se on. Ja noista arvoista laskien on 98E5 vastaavasti noin 14,5 lambdan arvolla 1, mutta sillä ei liene merkitystä. Tuo lambda-arvo olisi neutraali ja sopisi kaikille polttoaineille. Jotenkin on vain tottunut juuri noihin mainitsemiisi bensan 12 ja hieman alle AFR-arvojen käyttöön.Exami kirjoitti:Etanolin(E85) Stoikiometrinen ~9.7-9,8, Bensan 14.7.. turbobensa ku yleensä vedetään 11.8-12 korville paineella ni vastaava etanolilla 7.8-7.9 korvilla.. lambdaa molemmat tottelee 1 ja 0.8 korvilla..
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W201 M111 Kompressor + Turbo
Hei tomant! Olen seurannu sun projektia jo muutaman vuoden ja on ollu tosi mielenkiintosta seurattavaa! Syy miksi tulin nyt esiin tallini uumenista on seuraavan lainen, tarvitsisin vähän lisätietoa tuon mersun sähköisen kaasuläpän käytöstä ohivirtaus venttiilinä. minulla on kompressorimallin kaasuläppä jota haluaisin ohjata megalla mutta mulla ei ole kyseisen kaasuläpän sielun elämästä mitään havaintoa.
Re: W201 M111 Kompressor + Turbo
Terve ja kiitos kommenteista! Minulla ei ole ollut käytettävissäni kompressorimallin kaasuläppää, mutta olen käyuttänyt vastaavaa M112-koneen sähköistä kaasuläppää seuraavin speksein: Sähköinen kaasuläppä 68 mm bypassina A112 141 00 25, Bosch 0205003046, lisätietoa WIS: pe07.61-2000-99i, pin1=+12V, pin3=-=GND, virta OFF = venttiili kiinni. (Tämän laitteen soikeaa liitintä ei meinaa löytää mistään.) Luultavasti kompressorimallin kaasuläppä toimii suunnilleen samalla tavalla kuin minun käyttämäni. Olen käyttänyt kaasuläppää vain ON/OFF-bypass-venttiilinä, jolloin yksi napa (pinni) on maassa ja ECU antaa yhteen napaan +12V venttiilin avaamiseen, muita napoja en ole käyttänyt. Säköisen kaasuläpän liittimessä on paljon pinnejä, joilla on mahdollista ohjata laitetta kaasupolkimen sähköisen anturin ja ECUn avulla portaattomasti, mutta tähän puoleen minun paukkuni eivät riittäneet. Toivottavasti tästä oli apua.ippe1 kirjoitti:Hei tomant! Olen seurannu sun projektia jo muutaman vuoden ja on ollu tosi mielenkiintosta seurattavaa! Syy miksi tulin nyt esiin tallini uumenista on seuraavan lainen, tarvitsisin vähän lisätietoa tuon mersun sähköisen kaasuläpän käytöstä ohivirtaus venttiilinä. minulla on kompressorimallin kaasuläppä jota haluaisin ohjata megalla mutta mulla ei ole kyseisen kaasuläpän sielun elämästä mitään havaintoa.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W201 M111 Kompressor + Turbo
Kiitos! oli apua! Meinaan ohjata eculla relettä ja releellä katkoa virtaa kaasuläpälle! Onko ideaa millä saada minun kaasuläppä kokonaan kiinni asentoon se jää nimittäin ilman virtaa hiukan auki? Kun lautasta painaa, se menee kiinni mutta tuntuu sähkömoottorin vastustus. Kiitos!
Re: W201 M111 Kompressor + Turbo
En osaa sanoa, minun läppäni menee kokonaan kiinni ja kokonaan auki. Onkohan sinun kaasuläpässäsi jokin moottorijarrutusta vähentävä toiminto, joka estää läppää sulkeutumasta?ippe1 kirjoitti:Kiitos! oli apua! Meinaan ohjata eculla relettä ja releellä katkoa virtaa kaasuläpälle! Onko ideaa millä saada minun kaasuläppä kokonaan kiinni asentoon se jää nimittäin ilman virtaa hiukan auki? Kun lautasta painaa, se menee kiinni mutta tuntuu sähkömoottorin vastustus. Kiitos!
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W201 M111 Kompressor + Turbo
voi olla että on, pitää keksiä miten sen saa tiiviiksi. Lueskelin jossain että noita ois ohjattu alunperin pwm signaalilla jolloin sen sais sulkeutumaan asteittain. ei olis mikään mahdotomuus kokeilla sitä sellaisenaankaan sais enemmän "vakiomaisemman tuntuman" Se voi olla tyhjäkäynti moottori toimintoki joka jäännyt päällä? jäännyt aukki asentoon jotta sais ohivirtaavaa ilmaa?
Re: W201 M111 Kompressor + Turbo
Saattaa olla, että pwm-signaalin muutos ohjaa läpän asentoa. Yritin aikoinaan saada kompressorimallin ilmansuodatinkotelossa olevaa bypass-venttiiliä toimimaan pwm-ohjauksella, mutta luovuin siitä ajatuksesta, kun olin polttanut kaksi käytettyä bypassia hajalle ,-) Pinninumeroinnista, taajuuksista ja jännitetasoista en löytänyt tarpeeksi tietoa.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
ABS line lockina, onnistuuko?
Tunteeko joku W201:sen ABS-järjestelmää niin paljon, että osaisi neuvoa sen käyttämisessä line lockina burnoutissa? Ideana olisi saada etujarrut lukittua jarrupaineen vaikuttaessa siten, että etupyörät jäisivät lukkoon, kun jarrupolkimen päästäisi ylös. Tänä onnistuisi erillisellä line lock -solenoidilla, mutta sellaisen lisääminen ABS-jarruihin on riskaabelia ja todennäköisesti kiellettyäkin.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 111
- Liittynyt: Su 20.05.2012 15:36
Re: W201 M111 Kompressor + Turbo
Moro tuolta löytyy juttua, abs ei vaikuta line lock käytöön, poletaan paine painetaan line lock päälle vapautetaan jarru ja aletaan lämmitämään rengasta, laita etujarruihin niin et pole line lockia vasten painetta jos taka linjaan laitaa ja sitävasten poletaan paine niin rupeaa tiputelemaan jarrunestettä. Leimalla tulloo hylky jos katastuksessa äkeevät, laita sopivaan piiloon ettei äkää suoraan silmiin. Meiläpäin ollu katastuksessakin paikoilaan. Tuolta lisää juttua helppo asentaa http://www.overdrive.fi/forum/threads/line-lock.89252/" onclick="window.open(this.href);return false;
MITÄ ENEMMÄN IHMISELLÄ ON AUTOJA SITÄ PAREMPI IHMINEN HÄN ON.
2000-LUVUN JÄLKEEN EI OLE TEHTY YHTÄÄN AUTOA!
w123 300d tomatti wanha taxi rojekti
w201 2.0 ex
w124 2.0d ex
oldsmobile delta 88 royale lintta ex
Dodge custom 4d 1947 prokkis
300ce
W201
ex:
s124 200d
lintta sorsa
2000-LUVUN JÄLKEEN EI OLE TEHTY YHTÄÄN AUTOA!
w123 300d tomatti wanha taxi rojekti
w201 2.0 ex
w124 2.0d ex
oldsmobile delta 88 royale lintta ex
Dodge custom 4d 1947 prokkis
300ce
W201
ex:
s124 200d
lintta sorsa
Uusi turbo alkaa löytää paikkansa
Pari sovituskuvaa uudesta turbosta ja pakosarjasta.


tomant


tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020