190 D Turbotusprojekti yms.

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Heikki H. kirjoitti:Vois varmaan joitain M5-jannuja ketuttaa, jos tuollainen diesel mersu pouhuuttaa ohi ja mitään ei mahda. Olis hieman selittelyä kavereille. On tuo kyllä aivan uskomatonta, kuinka diiseli ampaasoo kun laittaa nuo hilut. Tuosta valkoisestakaan ei voi oikein optisesti päätellä suorituskykyä. Taitaapa olla silti ainukainen standardin mukainen kepitys-video minkä olen nähnyt, olisko niitä jossakin lisää.
8) Laitetaan nyt yksi linkki M5 radalla (yli 1000 hv) kestää ladata mutta kannattaa, on meinaan rattimiehiä kuski eikä paljon säästele :lol:
http://www.vsmotor.no/avi/vsmotor-m5-ru ... tember.avi

OT:tä pahasti mutta toi bemu ei kyllä paljon tarvi jarrutella että "nakki" palaa!
Avatar
Heikki H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 649
Liittynyt: Ti 09.12.2003 01:04

Viesti Kirjoittaja Heikki H. »

Ei ollut tarkoitus suututtaa ketään.
So long and thanks for all the fish
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Heikki H. kirjoitti:Ei ollut tarkoitus suututtaa ketään.
Täällä kukaan suuttunut ole :lol: Muistin vain tuon hyvän pätkän niin laitoin linkin. Ei tuo taida katuauto olla mutta hyvä pätkä kuitenkin.
Viimeksi muokannut Petri K, To 21.10.2004 21:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
JP75
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ke 24.03.2004 10:11
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JP75 »

No olihan tuo bemari aika kova vehje :lol:
Avatar
Julli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Su 28.09.2003 20:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Julli »

Nyt on 7mm elementeillä varustettu pumppu paikallaan ja tuntuis kone toimivan niinkö pitääkin. Vetää nyt korkeammillakin kierroksilla kunnolla ja muutenkin pumppu toimii hyvin. Paineet nousee johonkin hieman vajaaseen 1 bar. Hieman saisi ehkä lisätehoa muuttamalla tuota rikastinpiiriä aukeamaan aiemmin. Nyt alkaa siinä 0,5 bar tienoilla aukeamaan ja täysin auki pitäisi olla 1 bar kohdalla. Kytkintä en ole saanut luistamaan edes 5 hengen läskikuormalla.

Niin ja se Maurin kommentti siitä, ettei tuosta ahtimesta voi paineita säätää osoittautui ainakin tässä tapauksessa virheelliseksi. Saa sitä ruuvia kiristämällä nousemaan ainakin 1,3 bar ja vastaavasti ruuvia löysäämällä laskee paineet. Vakiopumpulla ei vaan saanut niin paljoa ruokaa, että tuo ruuvin kääntely olisi mitään vaikuttanut.
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

Julli kirjoitti:Nyt on 7mm elementeillä varustettu pumppu paikallaan ja tuntuis kone toimivan niinkö pitääkin. Vetää nyt korkeammillakin kierroksilla kunnolla ja muutenkin pumppu toimii hyvin. Paineet nousee johonkin hieman vajaaseen 1 bar. Hieman saisi ehkä lisätehoa muuttamalla tuota rikastinpiiriä aukeamaan aiemmin. Nyt alkaa siinä 0,5 bar tienoilla aukeamaan ja täysin auki pitäisi olla 1 bar kohdalla. Kytkintä en ole saanut luistamaan edes 5 hengen läskikuormalla.

Niin ja se Maurin kommentti siitä, ettei tuosta ahtimesta voi paineita säätää osoittautui ainakin tässä tapauksessa virheelliseksi. Saa sitä ruuvia kiristämällä nousemaan ainakin 1,3 bar ja vastaavasti ruuvia löysäämällä laskee paineet. Vakiopumpulla ei vaan saanut niin paljoa ruokaa, että tuo ruuvin kääntely olisi mitään vaikuttanut.

ja pakosarjanpaine yli 2 bar
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Avatar
Julli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Su 28.09.2003 20:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Julli »

Saattaahan se tuomosella pikkuahtimella tietenki nousta paine korkeaksi. Jos nätisti ajelee niin eiköhän tuo muutaman kuukauden kestä...
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Julli kirjoitti:Niin ja se Maurin kommentti siitä, ettei tuosta ahtimesta voi paineita säätää osoittautui ainakin tässä tapauksessa virheelliseksi. Saa sitä ruuvia kiristämällä nousemaan ainakin 1,3 bar ja vastaavasti ruuvia löysäämällä laskee paineet. Vakiopumpulla ei vaan saanut niin paljoa ruokaa, että tuo ruuvin kääntely olisi mitään vaikuttanut.
Se mutteri siinä päässä ei oikeastaan vaikuta muuhun kuin painaa kelloa kasaan, ei pitäisi vaikuttaa paineisiin.

Kummastuttaa tuo että vakiopumpulla ei paineet nousseet, kun mutta KKK:lla nosti helposti 1.6 kiloon kun oli hukkaportti pois kytkettynä...
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12807
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

mikäs tää pakosarjapaina homma on ? , mihin vaikuttaaa isot pakosarjapaineet (mitä rikkoo ? )

liian pieni ahdin-> isot pakosarja paineet ?
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

epk kirjoitti:mikäs tää pakosarjapaina homma on ? , mihin vaikuttaaa isot pakosarjapaineet (mitä rikkoo ? )

liian pieni ahdin-> isot pakosarja paineet ?
Just noin. Moottorista tulee kuin pullo johon turbo yrittää puhaltaa lisää ilmaa mutta pakokaasut eivät pääse pois, koska vakiopakosarja ja pieni turbo ahdistavat pakopuolella. Kasvattaa moottorin lämpökuormaa ja syö tehoa. Vaaravyöhykkeellä ovat lähinnä kansipahvi ja kansi.

Samat syötöt ja ahtopaineet avaralla sarjalla ja isolla turbolla helpottavat moottorin olosuhteita huomattavasti ja tehoa saa lisää, kun pienempi pakosarjan paine vastustaa vähemmän männän liikettä poistotahdilla.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mauri H. kirjoitti:Se mutteri siinä päässä ei oikeastaan vaikuta muuhun kuin painaa kelloa kasaan, ei pitäisi vaikuttaa paineisiin.

Kummastuttaa tuo että vakiopumpulla ei paineet nousseet, kun mutta KKK:lla nosti helposti 1.6 kiloon kun oli hukkaportti pois kytkettynä...
Löytyiskös tuosta kuvaa, kun kovasti koitan opiskella noita ahtimia, niin ymmärtäisin mistä mutterista on kyse ? ...ja jos hyviä kuvia löytyy niin voisin laittaa koosteen eri ahtimista sivuilleni, jos lupa löytyy.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Kuva
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ahaa kiitos, nyt lamppu syttyi ja rajusti :idea: Ruuvi painaa jousta tosiaan kasaan, ja mikäli jousi ei ole progressiivinen jousen aiheuttama voima on vakio. Ruuvilla säädetään vain 'klappi' pois ja toisaalta hukkaportin maksimiliikerata.

Ehkä juuri tuohon perustuu se ahtopaineen nousu, eli hukka ei pysty avautumaan riittävästi, jolloin paine lähtee nousemaan...mikäli pumpusta jatketaan syöttöä ja kone kykenee sen muuttamaan pakoenergiaksi alkaa myös ahto edelleenkin nousemaan vaikka hukka on hieman auki...tuota ei tapahdu koska ahdin ei enää riitä.

Eikös se ole helppo säätää tuosta paineen sisäänmenosta 'paineventiilillä' ja hukalla säilyy sen vakio (riittävä) liikerata.

Ymmärsinkö siis oikein, ruuvilla tosiaan saadaan paine nousemaan, mutta mahdollisesti hukka on hieman raollaan jo ennen kuin paine nousee sinne haluttuun. Eli systeemi ei ole aivan 'taloudellinen' kun osa pakokaasusta päästetään ropellin ohi liian aikaisin. Paine ei siis nouse niin nopeasti kuin sen olisi mahdollista ideaalitilanteessa.

Sitten tulee hauskin kohta. Miksi sellaisessa hukassa, jossa tuo tanko on näkyvillä ja säätö on tangossa, säätö tuntuu kuitenkin onnistuvan. Nimittäin kokeilin Viton KKK:ta pöydällä ja 'testipenkki' [= muovikanisteri+painemittari] näytti, että hukka aukeaa siellä 0,8 missä pitääkin. Säädin tankoa kireämmälle, jolloin luulisin, että jousi menee samalla tavalla kasaan. Kuitenkin nyt sain hukan liikahtamaan haluamallani paineella (1,3)...miksi. Tässä tapauksessa näin silmällä, ettei portti auennut ennen tuota painetta. Ehkä poikkileikkauskuva tuosta Viton (ja vastaavien) hukasta selittää tuon, tai sitten jouset ovat progressiivisia.

[EDIT]: Korjataan höpöjuttu, eli fysiikan lakien mukaanhan se menee näin:
Jousta puristetaan tiukemmalle, jolloin tarvitaan voima X. Mitä enemmän jousta ruuvataan kasaan sitä suurempi on X. Paineen vaikutuksesta jousi jatkaa puristumistaan eli portti aukeaa vasta kun paineen aiheuttama voima Y on yhtä suuri kuin X. Ongelma siis on vain tuo liikeradan pieneneminen...Viton KKK K03:ssa.
Viimeksi muokannut veskola, Su 24.10.2004 21:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Siis tuossa KKK:ssa se ruuvi ei nimenomaan pääse suoraan painamaan sitä jousta kasaan, koska ruuvi painaa ainoastaan kellon kuorta.

Tankoa pidentämällä säädetään tavallaan sitä alkulähtökohtaa, varsinkin jos alkutilanteessa portti on ollut ns. hollillaan jo, lyhentämällä tankoa saadaan siihen se tyhjä liike ensin, jolloin jousi panttaa vastaan mutta portti ei vielä aukea.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mauri H. kirjoitti:Siis tuossa KKK:ssa se ruuvi ei nimenomaan pääse suoraan painamaan sitä jousta kasaan, koska ruuvi painaa ainoastaan kellon kuorta.

Tankoa pidentämällä säädetään tavallaan sitä alkulähtökohtaa, varsinkin jos alkutilanteessa portti on ollut ns. hollillaan jo, lyhentämällä tankoa saadaan siihen se tyhjä liike ensin, jolloin jousi panttaa vastaan mutta portti ei vielä aukea.
täh, kuvasta ihan näyttää että ruuvi painaisi tuota kuppia kellon sisällä, ja kuppi painaisi jousta kasaan, eli jos ruuvia ruuvaisi tarpeeksi portti ei pääsisi ollenkaan aukeamaan...mutta ei sit jos niin sanot :D Hassua että yksinkertainen 'kytkin' voi olla noin monimutkainen aparaatti.

Puhuttiinhan me samasta ruuvista ? Mä olen sen verran yksinkertainen että pitää saada animoitu kuva, jotta menee jakeluun, näkee mitkä osa liikkuvat minkäkin suhteessa :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

No voi olla että se kuppi liikkuu, pitää vissiin oikein joskus katsoa sitä ahdinta kun kerkeää (yöt ja päivät auton kimpussa...), tuo kuva on muutenkin hassu, portti on väärinpäin todellisuuteen verrattuna :lol:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mauri H. kirjoitti:No voi olla että se kuppi liikkuu, pitää vissiin oikein joskus katsoa sitä ahdinta kun kerkeää (yöt ja päivät auton kimpussa...), tuo kuva on muutenkin hassu, portti on väärinpäin todellisuuteen verrattuna :lol:
Niinpä, tuota portin aukeamista ei taida kanssa nähdä vai näkyykö se sieltä jostain aukosta ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Lynx racing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: Pe 16.04.2004 11:07
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Lynx racing »

JP74 kirjoitti:Takapenkillä odottelee uusi kytkin. En nyt saa laitettua mitään kovin isoa kytkintä, kun ei ole 300d:n vauhtipyörää tähän hätään. Alkuperäisen 200mm kytkimen tilalle tulee 220 mm uudemman mallin kytkin, joten täytyy toivoa, että se pitää myös hapekkaalla kelillä...
Miten alkoi kytkin pitämään tuolla levyllä? Alkoi tuo oma rönttäkin viimein vetämään niinkuin pitääkin 8) mutta kytkin heitti totaalisesti pitämästä. Kiinnostaisi laittaa 300d:n kytkin mutta voi olla vaikea löytää tuo vauhtipyörä jostakin. Oisko kellään tiedossa ylimääräistä?
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Kytkin pitää nyt normaaliajossa hyvin, mutta mielipuolisen revityksen jälkeen alkaa hiukan luistamaan. :lol: Toi mun kytkin on 215mm 200d ja 250 D:n vakiokýtkin. Ilmeisesti pitäisi teetättää sintteri- tai kuparikytkin, jos tehoja meinaisi nostaa nykyisestä.

Seuraavan vastaavan projektin jos joskus teen, niin hommaan joka perhanan palikan heti niin ison tai hyvän kuin mahdollista. Nyt pitäisi vaihtaa turbo suuremmaksi, jos haluisi lisää tehoja, pumpussa on vielä säätövaroja jäljellä reilusti. Se aiheuttaisi taas pakosarjan teon ja pakoputken uusimisen ja kytkimen vaihtamisen, perät, vaihdelaatikot yms...Onneksi pahin kuume alkaa hellittämään ja talvella ei saa pitoa muutenkaan.

Sinänsä olen tyytyväinen autooni. Kaverin kanssa mittailtiin perjantaina 0-100km/h kiihtyvyyttä sekkarilla ja 103 km/h mittarinopeus saavutettiin 2*80 kg ukoilla kolmella eri kerralla aikoihin 7-7.8 s. Toki mittaus on epätarkka, mutta on se kuitenkin suuntaa-antava. Matka-ajossa turhan tiheä peränvälitys rasittaa, mutta kaupunkipyöritykseen välitys on sopiva.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Lynx racing kirjoitti:
JP74 kirjoitti:Takapenkillä odottelee uusi kytkin. En nyt saa laitettua mitään kovin isoa kytkintä, kun ei ole 300d:n vauhtipyörää tähän hätään. Alkuperäisen 200mm kytkimen tilalle tulee 220 mm uudemman mallin kytkin, joten täytyy toivoa, että se pitää myös hapekkaalla kelillä...
Miten alkoi kytkin pitämään tuolla levyllä? Alkoi tuo oma rönttäkin viimein vetämään niinkuin pitääkin 8) mutta kytkin heitti totaalisesti pitämästä. Kiinnostaisi laittaa 300d:n kytkin mutta voi olla vaikea löytää tuo vauhtipyörä jostakin. Oisko kellään tiedossa ylimääräistä?
epk sellaista kauppaa myyntipalstalla...
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

Mauri H. kirjoitti:
Lynx racing kirjoitti:
JP74 kirjoitti:Takapenkillä odottelee uusi kytkin. En nyt saa laitettua mitään kovin isoa kytkintä, kun ei ole 300d:n vauhtipyörää tähän hätään. Alkuperäisen 200mm kytkimen tilalle tulee 220 mm uudemman mallin kytkin, joten täytyy toivoa, että se pitää myös hapekkaalla kelillä...
Miten alkoi kytkin pitämään tuolla levyllä? Alkoi tuo oma rönttäkin viimein vetämään niinkuin pitääkin 8) mutta kytkin heitti totaalisesti pitämästä. Kiinnostaisi laittaa 300d:n kytkin mutta voi olla vaikea löytää tuo vauhtipyörä jostakin. Oisko kellään tiedossa ylimääräistä?
epk sellaista kauppaa myyntipalstalla...

täältä löytyis sopivasti valmiita kytkin vauhtipyöräpaketteja joka riittää noin 450hv tehoihin ja on miellyttävä ajella myös kaupunki-ajossa
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
MikaH
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 330
Liittynyt: Pe 13.06.2003 23:33

Viesti Kirjoittaja MikaH »

Kytkimien kestosta puhuttaessa kerrotaan yleensä maksimi vääntö. Elikkä jos jotakuta kiinnostaa taatusti riittävät kytkimet, niin niitä kyllä saadaan toimitettua. Nyt tuossa on nyt pari Mersun poorilla olevaa HiTec kytkintä...

Elikkä Jenkkiläinen 184mm kolmilevynen sintteri kytkin alumiini asetelmalla. Kotoisin Nascar autosta, ja ajettu yksi kilpailu. Se painaa 4,4Kg ja vääntöä kestää 1631Nm. Sekä toisena 140mm AP Racing kolmilevyinen hiilikuitu/hiilikuitu kytkin titaani asetelmalla. Tämä taasen on Indy autosta, ja kunnoltaan lähes uutta vastaava. Painoa 2,05Kg ja vääntöä kestää 850-900Nm.
Ainakaan toistaiseksi nuo eivät ole myynnissä, mutta niitä saataneen lisää. Hinnat noilla isommilla kytkimillä pyörivät 500e tuntumassa, ja hiilikuitu versioissa varmaankin jossain 1000e paikkeilla, siis käytettyinä.
AP Racing:in Indy kytkimiä saataneen myös 114mm kolme ja neljä levyisinä sintteri versiona, ja niidenkin väännön kesto on luokkaa 600-800Nm.
Vauhtipyörää pitää luonnollisesti muokata ko. kytkimiä varten, ja tuo kytkimen käyttömekanismikin pitää muuttaa paremmin kestäväksi, mutta kyllä ne sopimaan saa, ja taatusti pitävät... Sopivasti kevennetyllä vauhtipyörällä ja tuollaisella 114mm kytkimellä saadaan dieselin kierrosherkkyys formulan tasolle :D .
S55 AMG -01
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

MikaH kirjoitti:Kytkimien kestosta puhuttaessa kerrotaan yleensä maksimi vääntö. Elikkä jos jotakuta kiinnostaa taatusti riittävät kytkimet, niin niitä kyllä saadaan toimitettua. Nyt tuossa on nyt pari Mersun poorilla olevaa HiTec kytkintä...

Elikkä Jenkkiläinen 184mm kolmilevynen sintteri kytkin alumiini asetelmalla. Kotoisin Nascar autosta, ja ajettu yksi kilpailu. Se painaa 4,4Kg ja vääntöä kestää 1631Nm. Sekä toisena 140mm AP Racing kolmilevyinen hiilikuitu/hiilikuitu kytkin titaani asetelmalla. Tämä taasen on Indy autosta, ja kunnoltaan lähes uutta vastaava. Painoa 2,05Kg ja vääntöä kestää 850-900Nm.
Ainakaan toistaiseksi nuo eivät ole myynnissä, mutta niitä saataneen lisää. Hinnat noilla isommilla kytkimillä pyörivät 500e tuntumassa, ja hiilikuitu versioissa varmaankin jossain 1000e paikkeilla, siis käytettyinä.
AP Racing:in Indy kytkimiä saataneen myös 114mm kolme ja neljä levyisinä sintteri versiona, ja niidenkin väännön kesto on luokkaa 600-800Nm.
Vauhtipyörää pitää luonnollisesti muokata ko. kytkimiä varten, ja tuo kytkimen käyttömekanismikin pitää muuttaa paremmin kestäväksi, mutta kyllä ne sopimaan saa, ja taatusti pitävät... Sopivasti kevennetyllä vauhtipyörällä ja tuollaisella 114mm kytkimellä saadaan dieselin kierrosherkkyys formulan tasolle :D .

kyllä tuommoset pitää varmasti mutta kun on kyse jokapäiväisestä käyttöautosta niin kyllä tulee kaupunkiruuhkissa äitiä ikävä noilla kytkimillä,

kokemusta on ralli-ajoilta
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Oisko vauhtipyörän keventämisellä mitään positiivisia vaikutuksia dieselissä? Olis ylimääräinen vauhtipyörä ja sorvikin löytyy kaverilta, mutta olisko mitään järkeä?

Onko Keski-Suomessa paikkaa, jossa vois tasapainotuttaa kampiakseleita yms? Onko hommalla ylipäätään merkitystä käytännössä? Tuli hommattua varakone puoli-ilmaiseksi ja olisi tarkoitus talven aikana rempata koneen alakerta ens kesää varten...Jos vaikka päivittäs turboa isommaksi ja syöttöjä lisää. Kytkin kun ei luista vielä tarpeeksi :lol:
Lynx racing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: Pe 16.04.2004 11:07
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Lynx racing »

Nyt on 300d kytkin ja vauhtipyörä paikoillaan ja tuntui ihan hyvin pitävän. Tosin ehti ajaa vain puoli päivää kun tuli lumet maahan :cry: . Oli 3,5 kiloa kevyempi tuo 300:n vauhtipyörä 200:n vastaavaan verrattuna. Keskiviikkona pääsee mittaan tehoja dynoon :D
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12807
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Lynx racing kirjoitti:Nyt on 300d kytkin ja vauhtipyörä paikoillaan ja tuntui ihan hyvin pitävän. Tosin ehti ajaa vain puoli päivää kun tuli lumet maahan :cry: . Oli 3,5 kiloa kevyempi tuo 300:n vauhtipyörä 200:n vastaavaan verrattuna. Keskiviikkona pääsee mittaan tehoja dynoon :D
hieno homma! itse joudun nyt tyytymään 250D kaksoismassa kytkimeen, tosin tuo pitänee 119 hepalla :roll:
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Lynx racing kirjoitti:Nyt on 300d kytkin ja vauhtipyörä paikoillaan ja tuntui ihan hyvin pitävän. Tosin ehti ajaa vain puoli päivää kun tuli lumet maahan :cry: . Oli 3,5 kiloa kevyempi tuo 300:n vauhtipyörä 200:n vastaavaan verrattuna. Keskiviikkona pääsee mittaan tehoja dynoon :D
Jännä, että 300d vauhtipyörä on köykäisempi. Ilmeisesti se on sorvattu 200d vauhtipyörästä jo tehtaalla? Vaikuttiko kiihtyvyyteen tai käyntiin? Laittelehan vaikka yv:nä, paljonko PP:n pumpulla löytyy puhtia.
Lynx racing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: Pe 16.04.2004 11:07
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Lynx racing »

Joo se 200:n vauhtipyörässä kytkintä ympäröivä leveä limppu on 300:ssa mitättömän kapea niin että isompi kytkin ja paineasetelma mahtuu paikoilleen. Vähän herkemmin reagoi kaasuun mutta toisaalta tyhjäkäynti kierroksilla vähemmän vääntöä. Kiihtyvyyden muutoksesta aika mahdoton sanoa kun ennen luisti kytkin kun oli kesäläskeissä pitoa,nyt pitää kytkin mutta uusio-figterit luistaa :roll: . Jännä nähä mitä dyno näyttää, tuntuvat muuten olevan täälläki peräkylässä diiseli-mersut jo kuuma puheenaihe. Hiljentyneet hiukan äänekkäät naurut meiän 200:lle diisseleille :twisted:
W204 220 cdi -09
S211 280 cdi -06
W639 115 cdi -06
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Lynx racing kirjoitti:Nyt on 300d kytkin ja vauhtipyörä paikoillaan ja tuntui ihan hyvin pitävän. Tosin ehti ajaa vain puoli päivää kun tuli lumet maahan :cry: . Oli 3,5 kiloa kevyempi tuo 300:n vauhtipyörä 200:n vastaavaan verrattuna. Keskiviikkona pääsee mittaan tehoja dynoon :D

Jokos kävit penkissä?
Lynx racing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: Pe 16.04.2004 11:07
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Lynx racing »

Tänään klo 17.00 on aika :roll:
W204 220 cdi -09
S211 280 cdi -06
W639 115 cdi -06
Vastaa Viestiin