W124 Mittaritaulun valaistus ledeillä

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
teppor
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Su 10.10.2004 13:23
Paikkakunta: Ruukki

ledit ja piirilevyt

Viesti Kirjoittaja teppor »

joo kyllä kiinnostaa nuo piirilevyt vieläkö niitä olis kaupan
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

Kysymys "sähkömiehille": Tarkoituksena olis laittaa w123 mittarivaloiksi 4kpl kirkkaita valkoisia ledejä joiden arvo 3,5V 30mA ja siis 2kpl/puoli.Pitääkö noihin laittaa jonkinlainen vastus vai meneekö suoraan? Aion tinata niihin alkuperäisiin mittaripolttimokantoihin. :shock:
vw golf variant -97,vw vento -96.
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Pitää laittaa noin 350 ohmia. Jos kytket sarjaan kaksi lediä niin vastus noin 233 ohmia.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
Mika.S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 01.03.2005 22:49

Viesti Kirjoittaja Mika.S »

Jani kirjoitti:
mjo33400 kirjoitti:Jani kirjoitti:
Nuo valmiit pikku ledilamput ei oikein toimi säätimissä ja niiden taustoissa kunnolla, liian pistemäinen valo.

Hio ne ledit 600:lla vesihiomapaperilla mataksi niin johan häviää pistemäisyys valosta.
On hiottu ja muotoiltu kyllä.
Nuo pikkuledit on sellaisia tasapäisiä, ja tehty pehmeästä muovista.
Loppuu muovi, ennenkuin saa sopivan.
Ledit kun ei anna sivulle valoa, mitä osa noista katkaisijoista ja taustavaloista vaatii.
Jos tuollaisen laittaa esim. puhallus-suunnan taustavalon tilalle jää lämmönsäätörulla pimeäksi, vaikka kuinka hioisi :roll:
Jos joku noilla saa hyvän, niin kuvia ja ohjeita, kiitos.
Nostetaanpa tämä aihe taas esille :roll:

Onko kukaan keksiny ratkaisua tuohon ongelmaan :?: :roll:
MB w124 300DTurbo -91
Ex. MB w124 250D -86 (vanha 200D Taxi) Powered by PP Diesel
http://s105.photobucket.com/albums/m238/MikaS_03/
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Mika.S kirjoitti:
Jani kirjoitti:
mjo33400 kirjoitti:Jani kirjoitti:
Nuo valmiit pikku ledilamput ei oikein toimi säätimissä ja niiden taustoissa kunnolla, liian pistemäinen valo.

Hio ne ledit 600:lla vesihiomapaperilla mataksi niin johan häviää pistemäisyys valosta.
On hiottu ja muotoiltu kyllä.
Nuo pikkuledit on sellaisia tasapäisiä, ja tehty pehmeästä muovista.
Loppuu muovi, ennenkuin saa sopivan.
Ledit kun ei anna sivulle valoa, mitä osa noista katkaisijoista ja taustavaloista vaatii.
Jos tuollaisen laittaa esim. puhallus-suunnan taustavalon tilalle jää lämmönsäätörulla pimeäksi, vaikka kuinka hioisi :roll:
Jos joku noilla saa hyvän, niin kuvia ja ohjeita, kiitos.
Nostetaanpa tämä aihe taas esille :roll:

Onko kukaan keksiny ratkaisua tuohon ongelmaan :?: :roll:
Pitää käyttää 5mm:lin kirkaslediä 60 asteen kulmalla ja 20mA:rin ohjauvirralla. Katso sellainen ledi missä on mahdollisimman suuri kandelamäärä.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
Mika.S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 01.03.2005 22:49

Viesti Kirjoittaja Mika.S »

mjo33400 kirjoitti:
Mika.S kirjoitti:
Jani kirjoitti:
mjo33400 kirjoitti:Jani kirjoitti:
Nuo valmiit pikku ledilamput ei oikein toimi säätimissä ja niiden taustoissa kunnolla, liian pistemäinen valo.

Hio ne ledit 600:lla vesihiomapaperilla mataksi niin johan häviää pistemäisyys valosta.
On hiottu ja muotoiltu kyllä.
Nuo pikkuledit on sellaisia tasapäisiä, ja tehty pehmeästä muovista.
Loppuu muovi, ennenkuin saa sopivan.
Ledit kun ei anna sivulle valoa, mitä osa noista katkaisijoista ja taustavaloista vaatii.
Jos tuollaisen laittaa esim. puhallus-suunnan taustavalon tilalle jää lämmönsäätörulla pimeäksi, vaikka kuinka hioisi :roll:
Jos joku noilla saa hyvän, niin kuvia ja ohjeita, kiitos.
Nostetaanpa tämä aihe taas esille :roll:

Onko kukaan keksiny ratkaisua tuohon ongelmaan :?: :roll:
Pitää käyttää 5mm:lin kirkaslediä 60 asteen kulmalla ja 20mA:rin ohjauvirralla. Katso sellainen ledi missä on mahdollisimman suuri kandelamäärä.
Mistä noita ledejä voi kysellä :?:
MB w124 300DTurbo -91
Ex. MB w124 250D -86 (vanha 200D Taxi) Powered by PP Diesel
http://s105.photobucket.com/albums/m238/MikaS_03/
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Kävin vähän läpi tota ledivalikoimaa, mutta tavallisia ledejä ei näytä olevan kovin ´kirkkaita.
Toi lämppärin paneelihan on rakennettu siten, että lamppu on sen pleksin sisällä joka sen valon levittää, jos lampun asennuskannan ottaa pois niin ledin saa alenmaksi ja silloin käy esim. superkirkas ledi jonka säde on toi 16 astettä ja silloin ei ehkä edes tarvitse hioa lediä ollenkaan. Toi kannattaa kokeilla ennenkuin tekee lopullisen kytkennän.
Se muovirinkula joka johtaa sitä valoa sekä säätörullalle, että puhaltimen suuntauskytkimelle tarvitsee vain kirkasta valoa ja kun ledi asennetaan selvästi alemmaksi kuin lamppu niin valon säde kohdistuu paremmin tähän pleksikehikkoon, mutta toi vaatii hieman kokeilua ja viritystä. Kokeilu on kuitenkin aina mielenkiintoista ja loppujen lopuksi halpaa kun noi ledit ei aivan mahdottomia maksa.
Tässä pari linkkiä:
http://www.spelektroniikka.fi/
http://www.partco.fi/
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Moi!

Tilasin pienen määrän mittaritaulu piirilevyjä, jos joku haluaa sellaisen rakentaa niin kortteja voi kysellä YV:llä. Piirilevyt on 1,5euroa kpl.

Tilasin juuri Saksasta ledejä 15 000mcd, niistä tulee aika hyvät taustavalot nuppeihin ja lämppärin taustavaloihin. Toisaalta sieltä löytyy myös 1W ledejä jos haluaa tehdä vaikka jalkatilojen valaistuksen
:D
Avatar
Eicca_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 730
Liittynyt: Ti 09.05.2006 05:55
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

mitä se hinta olikaan koko setille?
M-B S124 E300 TDT Sportline(talviunilla keräämässä voimia), w201 rally edition, Audi Typ81TQ, VW T3 DOKA Syncro, VW T3 Bluestar multivan, kasa muita tölkkejä ja muutama ratalelu.
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Onko lisää kittejä vielä tulossa?
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
evolution
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 301
Liittynyt: Ma 18.06.2007 22:45

Viesti Kirjoittaja evolution »

vieläkö sais piirilevyjä?
Avatar
Lepisto
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 263
Liittynyt: La 17.02.2007 21:38
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Lepisto »

Osaakos joku kertoa, miten saa satalankusta mittariston irti? Mielessä kans kaikenlaista mittaristoon liittyvää. :oops: 8)
C124 300ce 24v sportline -91
W202 C280 -94
R170 SLK 230 -03
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Moi!

Mittarivalokittejä ei näillä näkymin saada kasaan, kun piirilevyjä toimittava
yritys ei halua tehdä pieniä eriä ko. kortteja. :( :( :(

Mittaritaulu lähtee irti siten että takaa kannattaa irrottaa nopeusmittarin vaijeri, sen jälkeen mittaritaulun yläkulmissa olevat kiinnite klipsit tulee vapauttaa joko mersun omalla työkalulla tai sitten sopivalla talttameisselillä.
Koukuilla vedetään mittaristo ulos, tsekkaa tuolta sivuiltani sieltä löytyy kuvia mittaristosta, mittariston yläosassa on ko.klipsit(ne on mustat läpyskät ylä kulmissa).
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Mua innostas valkoiset ledit, mutta kuinka himmeälle ne saa? Olen vastarannankiiski ja ajelen aina niin pimeillä mittarivaloilla kuin mahdollista.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Lepisto
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 263
Liittynyt: La 17.02.2007 21:38
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Lepisto »

capriceman kirjoitti:
Mittaritaulu lähtee irti siten että takaa kannattaa irrottaa nopeusmittarin vaijeri, sen jälkeen mittaritaulun yläkulmissa olevat kiinnite klipsit tulee vapauttaa joko mersun omalla työkalulla tai sitten sopivalla talttameisselillä.
Koukuilla vedetään mittaristo ulos, tsekkaa tuolta sivuiltani sieltä löytyy kuvia mittaristosta, mittariston yläosassa on ko.klipsit(ne on mustat läpyskät ylä kulmissa).
Kiitoksia ohjeista. Mistä takaa saan irrotettua sen nopeusmittarin vaijerin, kun kojelauta on muuten vielä kasassa...? Tarviiko tuo kojelauta irrottaa ensiksi, vai saako mittariston pelkälleen irti?
C124 300ce 24v sportline -91
W202 C280 -94
R170 SLK 230 -03
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

Viesti Kirjoittaja sundiz »

Omassa tulee ainakin tuo nopeusmittarin vaijeri sen verta ulos että kun mittariston saa vedettyä irti( paitsi piuhat) niin mahtuu käsi mittariston taaksi (mittariston aukosta) irroittamaan nopeusmittarin vaijeria. Pitää vaan irroittaa vaijerin kiinnike kuskin jalkatilan klipsistä ja hieman auttaa kädellä vaijeria mittaristolle päin...
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Vastaa Viestiin