Katsastettu hyväksytysti viime perjantaina. Kauheesti oli kaikkee pientä nyhrättävää, ja tuntu et mihi tahansa autossa vilkasee tai koskee, löytyy korjattavaa.
Eli kun tiedossa oli ohjausvarren ja raidetangon sekä takajousien vaihto, piti niihen lisäks jonkun verran herkistellä jarrujakin.
Oikeen puolen takarumpu oli melko hengetön. Putsasin hihnat ja rummun ja tiukkasin molemmin puolin, niin alko pitämään.
Vasemmalla edessä jarrulevyn sisäpinta oli alkant kerätä ruostetta, eli männät lie jumineet. Palat pois välistä, kumit veks, pedaalin voimin mäntien päät levyjä vasten ja hiomanauhalla putsaus, ja sit vielä kasaus vaihtamalla palat ristiin -> hyvin toimii.
Kävin koeajolla ottamassa päästölapun Dieselasennuksessa, ja samalla reissulla tein melko reippaita jarrutuksia. Oman hallin pihaan päästyä totesin et nyt nousee oikeelta etupyörältä melkonen käry, eli nyt siellä oli alkanu mäntä laahaamaan, joten niitäkin piti herkistellä.
Nyt mentiin siis noihe jarrujen osalta vielä herkistelyllä, mutta tilasin jo uusia osia läjän oottamaan. Xentry tarjoaa eteen satuloiks
Auto-Suni kirjoitti:tevae/perrot valmistajiks, ei ainakaan tietoa näy et kävis samat kumit
ja hintaa korjaussarjalle toista sataa per puoli. Toista noita ois ollu hyllyssä Helsingissä, mutta ku Imatran Varaosakeskuksen kautta löyty tarvikkeena sarja molemmille puolille muutamalla kympillä, otin sen; katotaa sit onko kumit sopivat. Samoin Boschin jarrupalat sain Varaosakeskuksesta hintaan 55€, kun alkuperäiset ois taint olla satasen kalliimmat.
Eli sellasena ei akuuttina, mutta väistämättömänä to do -listana ois nyt ainaki seuraavaa:
- Etujarrusatuloiden huolto ja palojen vaihto
- Takajarrujen herkistely (= jarruputken vaihtoon, jos joutuu aukomaan)
- taka jousitukien eli -lautasten vaihto
Sunilta tilasin myös tuulilasinpyyhkijöitten varsiin kaulukset (4€/kpl), ku toinen puoli oli halent. Pitää noita pyyhkijän varsien muttereita liotella pikkuhijaa jollain avaruusajan aerosolilla, jos suostuisivat sit aukeemaa nätisti ja etenki varret irtoomaa ehjinä.
Lisäksi toimiva polttoainemittarikin vois olla joskus olla iha käypäne varuste, vaikka silläki on kyllä oikein hyvin pärjänny, et ottaa tankatessa kuittiin ylös kilometrit, tökkää sen tuhkakuppiin ja muistaa tankata 400-500 km päästä edellisestä... Nyt kävi kuiteski niin, et vihdoin ku sain katastusremontin julistettuu valmiiks, tarkistin vielä, et ei oo edellisestä tankkauksesta ku satakunta kilsaa. Alkuviikosta ajelin sit isoa tietä kirkonkylälle päi, luonnollisesti vähä viimetingassa ja kiireellä kokoukseen menossa, kun laukka loppukin iha lennosta, ja piti nöyränä poikana rullailla vasemmalta kaistalta pientareelle kesken iltapäiväruuhkan

Konehuoneeseen kurkattuani totesin polttoaineen esisuodattimen näyttävän aikalailla tyhjältä. Tarkemmin sit ku katoin sitä edellistä tankkauskuittia, huomasin et en ollu edellisellä kerralla ottanu ku 20l; eli varmaan ollu ajatuksena et jos pitää vaikka katsastushuollossa puottaa tankki pois..
Nii ja aurauskulmat pitää muistaa säädättää, nyt ne on kutakuinki sinne päin. Tässä meijän talousauleella hyväksi tiedetty paikka on Imatran Vianor, mutta ku eile koukkasin sitä kautta, oli piha niin täynnä talvirengasasiakaitten autoja, etten suotta viittiny mennä ees aikaa kyselemään...