Pitää muistaa seuraavalla kerralla katkasta vaikka nelosen hehku, ku siin ois ollu paljo paremmi tilaa. Täs kolmosen kohalla on ruiskupumpun häntä edessä, ettei mahu pora lähellekään, eikä jatkon kanssakaan väliin kuin riittävän pieni poraistukka. Ja tietysti piti ruiskutusputkia jumpata moneen kertaan pois eestä ja takas paikoilleen.
Alkuun hitsasin pyöreeseen hehkun kantaan yhen sopivaks hiotun ja lyhennetyn M12 jatkomutterin, sit taas kone kuumaksi ja vääntöä. Hehkun kanta katkes, mutta oli siinä se hyvä puoli, että keskielektrodi lähti siinä mukana pikältä matkalta.
20250827_205448931_800x497.JPG
20250828_011851647_800x600.JPG
Seuraavaksi vielä pari kokeilua M10 jatkomuttereiden kanssa. Hehkua sai käännettyä muutaman edestakaisen liikkeen, mutta kierre leikkasi kiinni, joten lopulta oli siirryttävä porailuhommiin. Tässä vaiheessa kysyin myös Joutsenon Dieselasennuksesta, josko oisin vaa kiikuttanu potilaan sinne, mutta parin viikon työjono piti homman "itetehtävänä".
Kovasti olisi myös houkutellut ostaa ihan oikea poranterä katkenneen hehkun poraamiseen, eli missä on ohjauskärki, mutta äkkiseltään en löytänyt sellaisia kuin pienemmille M8x1 ja M10x1 kierteisille hehkutulpille

Kannen särkemisen pelossa päätin uhrata yhen huonoksi menneen "joulukuusen" hiomalla ensimmäisen eli 6mm porauksen pidemmäksi, ja ohentaa 12mm kohtaa 10,5:een. Loppujen lopuksi tuota piti kaventaa vielä muualtakin, koska sehän halusi raapia imukanavan kohdalta kannen valuun kiinni, eli olisi suosiolla kannatanut uhrata vaikka sitte ihan uusi pienempi terä
20250902_001059517_710x600.JPG
Kun sain tuolla ohjauskärjellisellä terällä alun, jatkoin "tavallisella" porrastetulla kärjellä olevalla terällä ja bitsikannalla olevalla 10mm terällä. Noi on kyllä hyviä apuja huonoissa paikoissa, kun saa ohuen pitkän jatkon
20250901_221844425_800x451.JPG
20250901_222302580_387x600.JPG
20250902_023817119_800x484.JPG
Tuohon otti nyt jo kierretappi, mutta piti vielä koneviilalla kaivaa sitä 10mm poralla avattua kohtaa ja paineilmasahalla katkoa kierrettä parista kohtaa, niin sitten se tappi kaivoi sitä jäljelle jäänyttä kierrettä sieltä seinämiltä irti. Tuossa välissä, ennen kuin hehkutulpan runko oli kokonaan irti kierreosastaan, tein sinne elektrodin käytävään M7 kierteen vetovasaraa varten.
20250901_232544041_332x600.JPG
Loppu olikin sit iha lastenleikkiä, eli ette usko et tuntuki hyvältä ku se hehkun kärki läks tulemaa pihalle kolostaan!
20250902_010538265_800x518.JPG
20250902_010856769_363x600.JPG
Imuri kävi tietenkin tuon tuostakin "huulilla", ettei lastuja jääny väärään paikkaan, ja pyöräyttelin vielä kampuran päästä kolmosen imuventtiilit auki, että sai paineilmalla puhallettua hehkun reiästä ilmavirran oikeeseen suuntaan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.