Päätin siis laittaa hakuun w463 G mallin, ensisijaisesti pitkän. Nettiauton selailu paljasti sen, minkä kaikki jo tietääkin, eli Geet on törkeen hintasia. Ulkomaittenki tarjontaa kattelin, mut eipä niitä sielläkään juuri oo, ainakaan halvalla. Yhtä Rovaniemellä liikkeessä myynnissä ollutta autoa kaverini kävi lomareissulla kattomassa, mut se paljastu melkoseks ruostepommiks - ja oli muute reilusti yli budjetinki. Yhestä toisesta soittelin, mut se ehti sit mennä kaupaks, ja taispa käyä niin et siitä oli kansipahvikin mennyt just ennen ku oli kaupat tullu, joten jos sen suhteen oisin ehtiny toimii ajoissa, ni siinä ois huonos tapaukses jääny MustaPekka käteen (mitä nyt voi käytettyjen autojen kanssa sattuu). Jossain vaiheessa alko näyttää siltä, et kelvollista Geetä ei käytettävissä olleella budjetilla löy'y, eikä itse asiassa iha helpolla vaik ois venyttäny maksimihintaa muutamalla tonnilla ylös päin. Tuli myös fb:n Suomen Geet -ryhmän kautta otettua yhteyttä muutamiin vannoutuneisiin Gee-miehiin, ja tiedusteltua mahollisista hiljasessa myynnissä olevista yksilöistä. Yks sellanen tuli myös Karran kautta tietoon, mut seki täytti ehdot "kallis ja ruosteinen".
Markkinaa taustoittakseni laitoin sit nettiauton hakuun myydyt Geet. Siellä oli sit yks oikein soma pätkä tekniikanvaihto, mitä oli kyl sillä silmällä katellut, mut unohtanut sit kuitenki sen lyhyen akselivälin ja vaihetun tekniikan takia. Ajattelin sit kuiteski ottaa rekisteritunnuksella omistajatiedot selville, kysyäkseni nykyseltä omistajalta et millasen pelin hän sattu saamaan ja mite markkina toimii, eli oliko pyynnin ja lopullisen kauppahinnan välillä kuinkakin paljon ilmaa jne:
- Jaakko Arminen, päivää. Onko siulla sellanen viininpunanen lyhyt Gee Mersu?
- Kyllä sellanen löytyy.
- Jaa, olet ilmeisesti ostanut sen hiljattain. Soitin, kun olen itelleni Geetä ettinyt, udellakseni et millasen auton satuit itsellesi löytämään?
- Eiku on se ollu mulla jo neljä vuotta.
- Jaa, sekö ei sitte mennytkään vielä kaupaksi?
- Ei. Mä aattelin, ku se ei menny, et mä en viitti nyt vielä laittaa sitä ilmotusta uuestaan, et jos mä vaikka saisinki pitää sen.


Sit siinä tuli, Karran kolaroidun Geen korjausta seuranneena, mieleen sellanenki juttu, et tässä meijän kylällä oli yhellä naapurilla muinoin saman värinen lyhyt 300GE (ja tää kiikarissa olut yksilö on Trafin tiedoissa merkattu virheellisesti 300GE:ksi, mutta vin-dekooderi kyl sit vahvisti sen olevan 300GD), jonka hän oli kolaroinut lunastuskuntoon vuonna 2008. Naapurilta löytyki sit vielä jotain auton papereita, joista sain valmistenumeron ja varmistu et kyeessä ei oo sama yksilö.
Innostuin autosta sen verran, että piti pikimmiten lähtee sitä kattomaan. Auto oli Sipoossa, joten nappasin Pyhtäältä matkaan pikkuserkkuni, eläkkeellä oleva autoasentaja ja pitkän linjan mersu-mies, ettei katselmus ois ollu iha pelkästää miun Gee-huumaisen tolkun varassa. Koeajot ja syynäykset varmisti sen, et auto oli just sellanen ku myyjä oli kertonut: suht siisti päältä, kone ja laatikko pelaa hienosti, kaikki tasauspyörästöjen lukot on hukassa ja jotain pientä kulumaa on jo sisustassakin nähtävissä. Soittelin myyjän kanssa vielä pariin otteeseen, ja sit lauantaina 21. elokuuta nappasin parhaan saatavilla olleen vänkärin kyytiin, ja suunnattiin kohti Sipoota mersu-kaupoille. Sieltä Etelä-Karjalaa kohti ajellessa meinas kyllä alkaa poskipäitä pakottaa, sen verran mukavat kyydit tollane sopivasti viritetty OM606 lyhyelle Geelle antaa


Muksutki tajus heti, ku tän näkivät ja kyytiin pääsivät, et totta kai iskällä pitää olla tällane työauto, ja nimesivät sen Maastomansikaks.
Tällaset tarinat ens alkuun. Tässä vielä speksit tehtaan jäliltä:
FIN WDB46332717076039
Model G 300D 4X4 2400
Engine 603931 12 000535
Transmission 722399 13 512642
Order Number 6 0 364 00012
Order Location SCHOEMPERLEN UND GAST, KARLSRUHE
Production Number 6074780
Paint 1 3512
Release Date 1991-02-26
Code Description
580 AIR CONDITIONER
581 AUTOMATIC CLIMATE CONTROL
A52 TRACK ENLARGEMENT
A70 DIFFERENTIAL LOCK, FRONT AXLE
A74 No code designation available
B02 BRAKE SYSTEM, ANTILOCK BRAKE SYSTEM (ABS)
C27 REINFORCED FRONT SPRING, STAGE I
C75 LOWER BODY PROTECTION, HIGH-GRADE STEEL
C76 STAINLESS STEEL DOOR SILL MOLDING
D27 ELECTRIC SLIDING/LIFTING ROOF
D39 MULTIWAY CONNECTOR
E43 13-POLE TRAILER PLUG SOCKET
E68 AUTOMATIC ANTENNA
E70 No code designation available
G40 AUTOMATIC TRANSMISSION
H02 "BEHR" AIR CONDITIONING SYSTEM
H10 SEAT HEATER FOR DRIVER AND FRONT PASSENGER
H20 HEAT-ABSORBING GLASS
J65 OUTSIDE TEMPERATURE INDICATOR
M34 ALTERNATOR 14 V / 80 A
P39 ENLARGED FENDERS FOR WIDER TIRES
Q55 TRAILER HITCH, BALL HEAD
S34 HEADRESTS IN THE REAR
S37 ARMREST FOR DRIVER SEAT
S38 ARMREST FOR FRONT PASSENGER SEAT
V18 INTERIOR TRIM IN BLACK
V35 LEATHER STEERING WHEEL AND LEATHER SELECTOR LEVER
V50 ELECTRIC WINDOW LIFTER, 2-WAY
W30 SLIDING-TYPE WINDOW, REAR
X32 No code designation available
X59 CENTRAL LOCKING SYSTEM
Moottorin lisäks autoon on vaihettu harvempi jakolaatikko (G500:sta?), joka on sen verran uuemmasta, et siin ei oo enää vaijerilähtöä nopeusmittarille, joten sen perää siihe on tällätty amerniikkalainen Speedhut GPS-nopeusmittari (mikä o oikeestaa iha hyvä, ku tällases tulee puljattuu renkaittenki kanssa ni ei oo sit päänvaiva mittariheitosta). Ulkonäköä on kans ehditty nykyaikaistaa, mut mie oon niitten suhteen jo alottanu eheytyshoidon

Auto on Suomeen tuodessa rekisteröity suoraan huoltoautoks, mut takapenkit tuli kyl mukana, joten jossain vaiheessa aattelin tiedustella autoveron määrää, et jos laittas ne jakkarat kiinni ja maksais "rästissä" olevat suojelurahat.
Loppuun vielä muutamat kuvat, yks ekalta katselmukselta ja sit loput ostoreissulta ja siitä parin päivän sisään, eli ulkonäkö on eheyty noitten ottamisen jälkee aika paljo.