nykäys/automaatti
näinhän mulla just tapahtuu: kun vedättää, niin vähän ennen vaihtoo kierrokset nousee n.0.5 sek ja sit vaihtaa.Vehon mielestä EI luista!?
Ne merkit on siellä kaaasuvivustossa ja ne on säädetty kohdilleen (Vehon asentaja näytti sen minulle) eli säätämällä vaijerista ,yllätys yllätys, ne "liikkuu" pois merkistä!!??
Ne merkit on siellä kaaasuvivustossa ja ne on säädetty kohdilleen (Vehon asentaja näytti sen minulle) eli säätämällä vaijerista ,yllätys yllätys, ne "liikkuu" pois merkistä!!??
Kyllä ne säädöt kannattaa tehdä mieluummin niin, että laatikko vaihtaa hyvin kuin, niin että ne on merkissä.
Tässä tapauksessa vika on paineissa, jotka ovat liian alhaiset. Eli ruuvailehan sieltä laatikon kupeeste lisää painetta niin paljon, että vaihdoista tulee mukavan napakoita. Ei kannata ajella noilla säädöillä, se kuluttaa vaihteistoa nopeasti. Vaijerin säädöistä sen verran, että kireydellä määrätään vaihtokohdat ja vaijerin säätö on silloin kohdallaan kun vaihteisto vaihtaa kuskinkin mielestä oikeaan aikaan. Säädä kuitenkin ensin ne paineet.
Tässä tapauksessa vika on paineissa, jotka ovat liian alhaiset. Eli ruuvailehan sieltä laatikon kupeeste lisää painetta niin paljon, että vaihdoista tulee mukavan napakoita. Ei kannata ajella noilla säädöillä, se kuluttaa vaihteistoa nopeasti. Vaijerin säädöistä sen verran, että kireydellä määrätään vaihtokohdat ja vaijerin säätö on silloin kohdallaan kun vaihteisto vaihtaa kuskinkin mielestä oikeaan aikaan. Säädä kuitenkin ensin ne paineet.
Niin no..itselläni ainakin nykäisee kierroslukumittaria hieman jos tasakaasulla ajelee ja silloin vaihtaa...ei siis kiihdytä. Sehän ei tarkoita sitä että laatikko luistaisi. Varmaan parhaiten sen luistamisen näkee kun kiihdytät ylämäkeen - kierrokset nousee -vauhti ei kasva samassa suhteessa - laatikko luistaa...


2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Moikka !
Jarkko on ihan oikeassa, sanokoot mitä ne Vehon ukkelit. Eli unohda ne
"säätö merkit tai vakio säädöt" vaan kun loota kuluu, niin säädötkään eivät
täsmää. Eli painetta niin että vaihdot tapahtuvat mahdollisimman nopeasti.
Siten että luistamista ei saa esiintyä tai loota kuluu nopeasti loppuun. Jos
loota luistaa kuluu kytkinlevyt ja jos moottorin kuormitustaso on suuri vaihtohetkellä niin lootan öljyt kuumenevat kitkapinnoilla krakkaus pisteeseen
ja pakka/panta luistaa ko. syystä vielä lisää. Skarppi vaihto tuo lootalle lisää elinikää ja taas pehmeästi vaihtava loota pakosti luistattaa yksiköitään siten että momentti piikkiä ei synny vetoon(suuri lomittainen pito).
Jarkko on ihan oikeassa, sanokoot mitä ne Vehon ukkelit. Eli unohda ne
"säätö merkit tai vakio säädöt" vaan kun loota kuluu, niin säädötkään eivät
täsmää. Eli painetta niin että vaihdot tapahtuvat mahdollisimman nopeasti.
Siten että luistamista ei saa esiintyä tai loota kuluu nopeasti loppuun. Jos
loota luistaa kuluu kytkinlevyt ja jos moottorin kuormitustaso on suuri vaihtohetkellä niin lootan öljyt kuumenevat kitkapinnoilla krakkaus pisteeseen
ja pakka/panta luistaa ko. syystä vielä lisää. Skarppi vaihto tuo lootalle lisää elinikää ja taas pehmeästi vaihtava loota pakosti luistattaa yksiköitään siten että momentti piikkiä ei synny vetoon(suuri lomittainen pito).

nykäys vieläkin
eli laatikon nykäyksistä vielä: mulla vaihtaa ihan normaalisti kun kiihdyttää tasasesti, mut kun kesken kiihdytyksen päästää kaasulta ni nyppää aika lailla (rysäyttää!!) Säädelty on 3vko:a eikä tuu mitään!! Neuvokaa nyt viimeinkin, mitä lisätään/löysätään vaiko vaihtoon. Muistakaa, että autolla ajettu 130tkm ja ennen Vehon säätöjä nykäys oli 1 / 2 vaihdossa.
ykkösellä lähtee mulla economy asennossa jos painaa kaasua kuin polkis kipeetä **ttua eli todella varovasti. Standard lähtee sitten aina ykkösellä mutta höyhenkaasulla ajaessa ei eroa economyyn oikein huomaa.
En ole aikaisemmin kiinnittänyt vaihtamiseen niin huomiota mutta nyt kun seurasin tarkemmin tämän topicin innoittamana niin: Kevyellä kaasulla pykältää kaikki pykälät nopeasti mutta huomaamattomasti. Noin 80% kaasulla kun kiihdytin niin kiekkamittarin viisari heilahtaa "alakautta" seuraavalle pykälälle.. ts. 3 -> 4 vaihdossa jengat tippuu 5000rpm johonkin 2500 mistä nousee silmänräpäyksessä noin 3500rpm tasolle. vaihto lähes täyskaasulla ei nykäise vaan ei kyllä kauheasti luistakkaan, ehkä 3/4 sekunnin mittainen suoritus. Normaaliajossa vaihto on nopea joten paree olla koskematta noihin säätöihin kun noinkin toimii
Auto on w124 220e eli sama kone & aski kuin ekassa c -sarjalaisessa?
Hitto, pitäs johonkin miittiin kerätä nämä automaatit riviin jotta pääsis kokeilemaan (ainakin kuuntelemaan kyytiin
) miten laatikko pelaa niin olis vertailupohjaa muihinkin laitteisiin.
En ole aikaisemmin kiinnittänyt vaihtamiseen niin huomiota mutta nyt kun seurasin tarkemmin tämän topicin innoittamana niin: Kevyellä kaasulla pykältää kaikki pykälät nopeasti mutta huomaamattomasti. Noin 80% kaasulla kun kiihdytin niin kiekkamittarin viisari heilahtaa "alakautta" seuraavalle pykälälle.. ts. 3 -> 4 vaihdossa jengat tippuu 5000rpm johonkin 2500 mistä nousee silmänräpäyksessä noin 3500rpm tasolle. vaihto lähes täyskaasulla ei nykäise vaan ei kyllä kauheasti luistakkaan, ehkä 3/4 sekunnin mittainen suoritus. Normaaliajossa vaihto on nopea joten paree olla koskematta noihin säätöihin kun noinkin toimii

Hitto, pitäs johonkin miittiin kerätä nämä automaatit riviin jotta pääsis kokeilemaan (ainakin kuuntelemaan kyytiin

--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Heh, Tomaattimiitti tästä enää puuttuukinjuha kirjoitti: Hitto, pitäs johonkin miittiin kerätä nämä automaatit riviin jotta pääsis kokeilemaan (ainakin kuuntelemaan kyytiin) miten laatikko pelaa niin olis vertailupohjaa muihinkin laitteisiin.

Sopiihan se silti, näin elokuussa, ikäänkuin sadonkorjuujuhlana

* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Re: nykäys vieläkin
Mulla on vähän samanlaista. Eli 2-3 vaihto on kuin Cadillcissa, vaihteenvaihtumista ei edes huomaa, mutta 3-4:ssa jymäyttää jonkun verran. Ja nimenomaan suhteessa enemmän, jos antaa aika vähällä kaasulla vaihtaa. Kolmosella jos repii vaikka sataan kahteenkymppiin ja sitten kaasua löysäämällä antaa vaihtaa neloselle, vaihtaa ehkä hiukan siistimmin.junkkri kirjoitti:eli laatikon nykäyksistä vielä: mulla vaihtaa ihan normaalisti kun kiihdyttää tasasesti, mut kun kesken kiihdytyksen päästää kaasulta ni nyppää aika lailla (rysäyttää!!) Säädelty on 3vko:a eikä tuu mitään!! Neuvokaa nyt viimeinkin, mitä lisätään/löysätään vaiko vaihtoon. Muistakaa, että autolla ajettu 130tkm ja ennen Vehon säätöjä nykäys oli 1 / 2 vaihdossa.
Paikallinen automaattihuolto arvioi laatikkoa avaamatta että lootassa on joku (mikä, en muista kun äijä puhui laatikon sisukaluista ihan taukoamatta


Ja tuolla minun laatikolla on siis ajettu 205 tkm.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Minulla kans on omasta mielestä mersun vaihdelaatikko melkoinen nykäisy automaatti kun vertaa pihalla oleviin ameriikkalaisiin ja laittelin jarkko S viestiäkin säädöistä ja kyselin neuvoa ja nyt kun on aikansa kokeillut ties mitä niin todennut että taitaa olla levyissä häikkää kun ei kestä puottaa painetta niin alas että pinta kaasulla vaihtais tarpeeksi nätisti ja hanat kaakossa ei sitten pidä syöttöpumpun kyljessä olevaa morkulaakin olen käännellyt ties mihin asentoon mut yksi traktori mies käski kokeilla eri merkkisiä öljyjä tällä hetkellä on total 42 muistaakseni sisällä....kun noissa uusissa traktoreissa on märkälevy kytkimiä vaihteistoissa niin ovat jokseenkin tarkkoja... esim lömmöt kuulemma saattaa muuttua eri öljyillä... onko kellään kokemuksia öljymerkkien eroista laatikon toimintaan...
heh, voishan se olla sellainen tomaatti -alajaostoAri66 kirjoitti:Heh, Tomaattimiitti tästä enää puuttuukinjuha kirjoitti: Hitto, pitäs johonkin miittiin kerätä nämä automaatit riviin jotta pääsis kokeilemaan (ainakin kuuntelemaan kyytiin) miten laatikko pelaa niin olis vertailupohjaa muihinkin laitteisiin.
![]()
Sopiihan se silti, näin elokuussa, ikäänkuin sadonkorjuujuhlana

--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
yx teoria lisää
elikäs voisko tapahtua seuraavaa:vedätettäessä laatikko käy läpi kaikki vaihteet järjästyksessä, mut kun tavallaan "keskeyttää" tapahtuman nostamalla kaasun ylös, vaihtaakin 2-vaihdetta kerralla?Mitä tapahtuu momentinmuuntimessa tässä tapauksessa? Onko "luisto"/nykäys sittenkin momenttimuuntimen aiheuttamaa "pehmeyttä"?
mutta
kun ei saisi mennä niin "peräkkäin" koska "rytkäyttää" aika pahasti.Millä asian voisi korjata??Vaijeri löysemmälle/kireämmälle vai paineita ylös/alas?Ennen Vehon remonttia ei "rytkäytelly"!!??Vehollahan vaijeri laitettiin merkkiin ja paineita tiputettiin!!
Ne tuppaavat vehon säädöt olemaan vähän tuommoisia. Kuluneen laatikon säätö tapahtuu k uitenkin enempi perstuntumalta kuin virallisten arvojen mukaan.
Ensihätään voisit koettaa kiristää vaijeria. Mitä kireämpi se on, sen hanakammin kone pitää pientä pykälää sisällä kiihdytyksessä ja sitä herkemmin myös vaihtaa alaspäin kaasua painettassa (tilanteessa, jossa ei siis käytetä kick-downia.) Kuvailemassasi oireessa kiristämisen voisi kuvitella auttavan.
Paineiden säätöön ei kai ole syytä ruveta, jos vaihdot eivät luista eivätkä muuten rytki, paitsi kun vaihtaa kaksi kerralla. Analysoi vaihtoja sen jälkeen, jos vaijerin kiristäminen auttoi kaksi kerrallaan vaihtamiseen. Jos tällöin vielä rytkii, voi paineita varovasti koettaa laskea ja jos luistaa, tietysti lisätä.
Ensihätään voisit koettaa kiristää vaijeria. Mitä kireämpi se on, sen hanakammin kone pitää pientä pykälää sisällä kiihdytyksessä ja sitä herkemmin myös vaihtaa alaspäin kaasua painettassa (tilanteessa, jossa ei siis käytetä kick-downia.) Kuvailemassasi oireessa kiristämisen voisi kuvitella auttavan.
Paineiden säätöön ei kai ole syytä ruveta, jos vaihdot eivät luista eivätkä muuten rytki, paitsi kun vaihtaa kaksi kerralla. Analysoi vaihtoja sen jälkeen, jos vaijerin kiristäminen auttoi kaksi kerrallaan vaihtamiseen. Jos tällöin vielä rytkii, voi paineita varovasti koettaa laskea ja jos luistaa, tietysti lisätä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Tehtaan säädöistä en tiedä. Sopiva määrä on jo ajettujen autojen kanssa tapauskohtainen. Kun ei luista eikä toisaalta kohtuuttomasti revi vaihtaessa, paineita on OK määrä.
Kierros säätönamiskasta kyllä pudottaa paineita aika reilusti. Jos mahdollista, käännä 1-2 pykälää kerrallaan ja käy välillä koeajolla. Kierros on muistaakseni 4 pykälää, joten puoli kieppiä voi jo riittää. Mieluummin hiukan napakasti vaihtava kuin luistava loota.
Kierros säätönamiskasta kyllä pudottaa paineita aika reilusti. Jos mahdollista, käännä 1-2 pykälää kerrallaan ja käy välillä koeajolla. Kierros on muistaakseni 4 pykälää, joten puoli kieppiä voi jo riittää. Mieluummin hiukan napakasti vaihtava kuin luistava loota.

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
vihdoinkin
kunnossa!!! Kävin vielä kerran (4) Veholla ja säädettiin tasauspaine n.3,3bar
ja todella hyvä.Paine pitäis olla n.3,7 bar ja mulle oli ne säädetty 2,0 bariin!?
Eikö mitattu ennen, kuin minä sitä pyysin!?Elikkä Jarkolle ja muille tiedoksi: yllä Vehon/tehtaan arvoja. Yksi kierros säätimestä vastaa n. 0,4-0,5 baria.
Kiitos kaikille, jotka ossallistuivat keskusteluun!!!
ja todella hyvä.Paine pitäis olla n.3,7 bar ja mulle oli ne säädetty 2,0 bariin!?
Eikö mitattu ennen, kuin minä sitä pyysin!?Elikkä Jarkolle ja muille tiedoksi: yllä Vehon/tehtaan arvoja. Yksi kierros säätimestä vastaa n. 0,4-0,5 baria.
Kiitos kaikille, jotka ossallistuivat keskusteluun!!!
Olen minäkin ihmetellyt miten jenkit tekevät laatikoita joiden vaihtoa ei edes huomaa ja mersussa tuntuu nykivän melkein kuin manuaalilla ja puujaloilla.
Oman automaatin toiminta on tosin parantunut koko ajan, ensi alkuun oli aivan liian tiukka minun makuun, nyt menee pehmeämmin öljyn vaihtojen yms. jälkeen.
Pahin kokemus oli eräs W124 taksi helsingissä jonka tomaatti nyki niin että niskat nytkähti joka vaihteella. Tuli silloin ihmeteltyä laatikoiden suurta eroa jenkkitomaatteihin tottuneena.
Tosin kyseisessä taksissa oil pakosta paineet pielessä.
Oman automaatin toiminta on tosin parantunut koko ajan, ensi alkuun oli aivan liian tiukka minun makuun, nyt menee pehmeämmin öljyn vaihtojen yms. jälkeen.
Pahin kokemus oli eräs W124 taksi helsingissä jonka tomaatti nyki niin että niskat nytkähti joka vaihteella. Tuli silloin ihmeteltyä laatikoiden suurta eroa jenkkitomaatteihin tottuneena.
Tosin kyseisessä taksissa oil pakosta paineet pielessä.
Kyllä sen mersun laatikon saa vaihtamaan hyvinkin, jos vain jaksaa hakea säädöt kohdalleen. Itselläni on ollut vain kohtuullisesti ja hyvin vaihtavia mersun automaatteja.
Ne säädöt kannattaa hakea kohdalleen siinä järjestyksessä, että ensin kaasuvivusto, sitten mittarin kanssa alipaineet kohdalleen, sitten kick down vaijeri, sitten vielä paineet (=luistot) kohdalleen vaihteiston kupeesta. Tahtoo mennä hirveäksi räpeltämiseksi muuten, jos saatuu olemaan vaikka alipainesäädin pumpunkupeessa väärin säädetty.
Jotenkin tuntuu, että dieselmersunjen automaatit on tehty hieman viritetyille koneille. Yleensä, kun pumpulla on käyty, niin automaatinkin saa vaihtamaan paljon paremmin, kun ei normaaliajossa tarvitse sitä kaasua polkea juuri senttiä enempää.
Ne säädöt kannattaa hakea kohdalleen siinä järjestyksessä, että ensin kaasuvivusto, sitten mittarin kanssa alipaineet kohdalleen, sitten kick down vaijeri, sitten vielä paineet (=luistot) kohdalleen vaihteiston kupeesta. Tahtoo mennä hirveäksi räpeltämiseksi muuten, jos saatuu olemaan vaikka alipainesäädin pumpunkupeessa väärin säädetty.
Jotenkin tuntuu, että dieselmersunjen automaatit on tehty hieman viritetyille koneille. Yleensä, kun pumpulla on käyty, niin automaatinkin saa vaihtamaan paljon paremmin, kun ei normaaliajossa tarvitse sitä kaasua polkea juuri senttiä enempää.