Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
patroltd
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: La 24.07.2010 23:36

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja patroltd »

Stonehead kirjoitti:
Kummeli kirjoitti:
Stonehead kirjoitti:toinen asia joka kannattaa jo sisäistää, on ne pakolämmöt ilman niitä ei ole voimaa dieselis. Muutamat jo täällä siitä vihjaisikin
Kyllä kyllä, mutta minkä takia? Sitä ei oo kukaan vielä selvittäny. En tiiä oonko sitte vaan keskivertoa tyhmempi kun en osaa sitä lukea rivien välistä. Onko se pakolämpö niinku pera8x kirjotti pelkkä haittaava sivutuote, vai onko se edellytys sille voiman saannille? Jos jälkimmäinen, niin miten se enää mihinkään palotapahtumaan vaikuttaa? :roll:


tottakai se on sivutuote mutta siitä on helppo seurata moottorin resursseja sitten kun on muutkin asiat ajantasalla

soppaa ja ahtoja kun lisätään lämmöt ja tehot nousee käsi kädessä ja tätä voi jatkaa männän sulamis pisteeseen saakka.
sen jälkeen hommataan vesiruisku jäähdyttämään mäntiä jolla pidetään pakolämmöt kriittisessä pisteessä, tai siis yritetään pitää :lol:

tämän takia varsinkin pullingissa käytetään erittäin paksupäisiä mäntiä

selviskö tästä mitään :?:

Sinä tunnut tietävän tuosta pullingista niin esitetäänpä itseä vaivannut kysymys :D Näissä kireimmissä diesel luokissa missä esim. herlevi vetää niin musta savu ei lopu missään vaiheessa vetoa toisin kuin esim. nopeissa varttimailin dieseleissä savutus loppuu lähes kokonaan ahtojen noustua, mistä tässä on kyse? Eli tuleeko ne viimeiset hepat dieselistä noin rikkaalla seoksella? Vai palaako siellä yksinkertaisesti ainetta niin paljon että näkyvää savua tulee väkisinkin reilusti?
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja norsu »

patroltd kirjoitti:Vnt ahtimiahan ei porschea lukuunottamatta bensakoneissa ole joka käsittääkseni johtuu juurikin suuremmista lämmöistä.
Garrett'in pääjohtaja on käsityksesi kanssa eri mieltä... Syy on ennemminkin järjetön alavääntö ja kestävien voimansiirtojen puuttuminen/kalleus.
napa kirjoitti: yritä nyt sisäistää se ajatus, että dieselistä ei paljon yli 6000 rpm enää oteta paljon mitään tehoja... polttoaineen ominaisudet ja moottorin tekninen toteutus (lähinnä siis seoksenmuodostus ja sytytys) estää sen...
Tällä erää paras teho mekkerin motista saadaan balttiarallaa 7000rpm ja uskoisin lähiaikoina tuon nousevan jopa tuhannella. Vaatii hieman uudelleensuunnittelua motilta, koska sitä ei ole suunniteltu tällaista varten. Tosin tuo kierrosten ja tehon nosto ei tuntuisi olevan päälimmäisin ongelma... :D
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Epätäydellisestä palamisestahan on kysymys, kun putkesta tulee tuutin täydeltä mustaa sauhua.
Varmastikaan ei tuolloin moottorista saavuteta kaikkein suurimpia tehoja. Polttoaineen ja ilman seossuhde on oltava palamisen ehdoilla kunnossa. Nämä traktorbulling jutut on lähinnäkin viihdyttämisspektaakkeleita, ja yleisön viihdytyskeinoja, kun taivaalle nousee voimasauhuja.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja rumilus »

norsu kirjoitti:
patroltd kirjoitti:Vnt ahtimiahan ei porschea lukuunottamatta bensakoneissa ole joka käsittääkseni johtuu juurikin suuremmista lämmöistä.
Garrett'in pääjohtaja on käsityksesi kanssa eri mieltä... Syy on ennemminkin järjetön alavääntö ja kestävien voimansiirtojen puuttuminen/kalleus.
napa kirjoitti: yritä nyt sisäistää se ajatus, että dieselistä ei paljon yli 6000 rpm enää oteta paljon mitään tehoja... polttoaineen ominaisudet ja moottorin tekninen toteutus (lähinnä siis seoksenmuodostus ja sytytys) estää sen...
Tällä erää paras teho mekkerin motista saadaan balttiarallaa 7000rpm ja uskoisin lähiaikoina tuon nousevan jopa tuhannella. Vaatii hieman uudelleensuunnittelua motilta, koska sitä ei ole suunniteltu tällaista varten. Tosin tuo kierrosten ja tehon nosto ei tuntuisi olevan päälimmäisin ongelma... :D
Kyllähän dieselissä on ratkaiseva tekijä männännopeuden maksimi....niinkuin Napa asian antoi ymmärtää. Perustuu siis polttoaineen ominaisuuksiin ja moottoriteknisiin ruiskutusennakoihin...polttoaineen palamiseen jne....jne...
Voidaanhan sitä dieseliä kierrättää vaikka 10000 r/min, jos iskunpituus on 15 mm.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja norsu »

rumilus kirjoitti: Kyllähän dieselissä on ratkaiseva tekijä männännopeuden maksimi....niinkuin Napa asian antoi ymmärtää. Perustuu siis polttoaineen ominaisuuksiin ja moottoriteknisiin ruiskutusennakoihin...polttoaineen palamiseen jne....jne...
Voidaanhan sitä dieseliä kierrättää vaikka 10000 r/min, jos iskunpituus on 15 mm.
Kyllä dieseleitä kierrätetään jo nykyään 10 000rpm ~100mm iskulla. Tosin ei mersuja... :wink:
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja napa »

norsu kirjoitti:
Kyllä dieseleitä kierrätetään jo nykyään 10 000rpm ~100mm iskulla. Tosin ei mersuja... :wink:
paljonko on vääntöä jäljellä tuolla 10 000 rpm kohdalla, jos verrataan moottorin max. vääntöön :roll: 40%, 30%, 10% vai mitä? eli ollaanko ns. tyhjillä ylikierroksilla, vai vieläkö puhutaan oikein voimasta... polttoaineet kehittyy, ja moottorit siinä sivussa, mutta kyllä dieselillä aina joku rpm raja on olemassa, minkä jälkeen kierrokset muuttuu "rasitteeksi", eli tyhjiä kierroksia ilman hyötyä...

olis ihan kiva nähdä tuollaisen 10 000 rpm kiertävän dieselin teholappo :roll:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja rumilus »

norsu kirjoitti:
rumilus kirjoitti: Kyllähän dieselissä on ratkaiseva tekijä männännopeuden maksimi....niinkuin Napa asian antoi ymmärtää. Perustuu siis polttoaineen ominaisuuksiin ja moottoriteknisiin ruiskutusennakoihin...polttoaineen palamiseen jne....jne...
Voidaanhan sitä dieseliä kierrättää vaikka 10000 r/min, jos iskunpituus on 15 mm.
Kyllä dieseleitä kierrätetään jo nykyään 10 000rpm ~100mm iskulla. Tosin ei mersuja... :wink:
En sitä epäilekään, etteikö dieseliä voi kierrättää kertomillasi kierrosluvuilla, mutta vain 2-tahti dieseleitä.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
Allu D.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: La 10.07.2004 16:00
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja Allu D. »

Tästä tulee kivaa :D Kukahan "mestareista" ekana heittää ilmoille idean että "muokataan 606:sesta 2-tahti kone niin saadaan laittaa niitä köykäsiä mäntiä ja kankia että päästään kierrättämään" :shock: :lol: :lol: :roll: hoh hoijaa
Köyhällä ei ole varaa ajaa huonolla!
"some people do, some people talk."
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Allu D. kirjoitti:Tästä tulee kivaa :D Kukahan "mestareista" ekana heittää ilmoille idean että "muokataan 606:sesta 2-tahti kone niin saadaan laittaa niitä köykäsiä mäntiä ja kankia että päästään kierrättämään" :shock: :lol: :lol: :roll: hoh hoijaa

Ei taida löytyä täyspäistä " mestaria " , joka ideoi tai visio 6-sylinterisestä 2-tahtimoottorista toimivaa 10000 r/min 100 mm iskunpituudella toimvaa dieselmoottoria.
Niillä köykäsillä männillä ja kangilla ei ole näissä pippaloissa mitään tekemistä.
Männän nopeus ja polttoaine estävät loppupelissä suuret kierrosnopeudet dieselmoottorissa. Tullaan jossakin vaiheessa tilanteeseen, että polttoaine syttyy hallitsemattomasti palotilassa.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja jeemu »

norsu kirjoitti: Tällä erää paras teho mekkerin motista saadaan balttiarallaa 7000rpm ja uskoisin lähiaikoina tuon nousevan jopa tuhannella.
Musta tuntuu pohojalta varttimailiajasta laskettua, vai mittaamalla mitattua faktaa?
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja jeemu »

patroltd kirjoitti: Näissä kireimmissä diesel luokissa missä esim. herlevi vetää niin musta savu ei lopu missään vaiheessa vetoa toisin kuin esim. nopeissa varttimailin dieseleissä savutus loppuu lähes kokonaan ahtojen noustua, mistä tässä on kyse? Eli tuleeko ne viimeiset hepat dieselistä noin rikkaalla seoksella? Vai palaako siellä yksinkertaisesti ainetta niin paljon että näkyvää savua tulee väkisinkin reilusti?
Kyllä sitä savua tulee "loppuun" asti näistä pienemmistäki moottoreista.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=72vJEw3i ... r_embedded[/youtube]
Tollekki on ens kesälle tulos mielenkiintonen kampe.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja norsu »

napa kirjoitti: paljonko on vääntöä jäljellä tuolla 10 000 rpm kohdalla, jos verrataan moottorin max. vääntöön :roll: 40%, 30%, 10% vai mitä? eli ollaanko ns. tyhjillä ylikierroksilla, vai vieläkö puhutaan oikein voimasta... polttoaineet kehittyy, ja moottorit siinä sivussa, mutta kyllä dieselillä aina joku rpm raja on olemassa, minkä jälkeen kierrokset muuttuu "rasitteeksi", eli tyhjiä kierroksia ilman hyötyä...

olis ihan kiva nähdä tuollaisen 10 000 rpm kiertävän dieselin teholappo :roll:
"ylikierrosalueella" tuossa jo ollaan, vaan siitäpä ei ollut kait kyse? "Normi" käyttöalueen yläpää kuitenkin. 4T kone kyseessä ja laput saa unohtaa... Mielestäni hieno saavutus painavilla sisuskaluilla jokatapauksessa.

Pointtina on se, että dieselin palamisnopeus on rajallinen, mutta enimmäkseen rajallisuus tulee muusta kuin dieselin palamisnopeudesta. Vuosi vuodelta tuo raja siirtyy motorsportin ansiosta ylöspäin. Mersun OM606:sta (ja muita saman sarjan koneita) pidän itse melko hyvänä verrattuina muihin nakumaailman kilpakoneisiin (=edullisuus) ja mielestäni tuosta pitäisi saada 300-350hv/L suht edullisesti, jo olemassa olevia palikoita hyödyntämällä. Aikanaan edullisuus tosin lopahtaa jossain vaiheessa koneen sisäisiin kestorajoihin, mutta niitä ei vielä kukaan taida olla löytänyt nykyisellä 250hv/L tasolla? Litratehon kasvattaminen suosii kierrosluvun nostamista...
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

jeemu kirjoitti:
norsu kirjoitti: Tällä erää paras teho mekkerin motista saadaan balttiarallaa 7000rpm ja uskoisin lähiaikoina tuon nousevan jopa tuhannella.
Musta tuntuu pohojalta varttimailiajasta laskettua, vai mittaamalla mitattua faktaa?
Oon kuullu kans vähän toista, eikä oo tietoa siitä minkä takia ei tule se voima myöhemmin... Liekkö sitten pelissä jo se että ei syty kaikki polttoaine. Kun ei vissiin tuu sitä savuakaan enää tuollasilla kierroksilla, niin ei voi olla kannen virtaavuudestakaan kiinni. :roll:

Eli meneekö osa polttoaineesta jo nesteenä putkeen? Vai mikä siinä on... :?
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

patroltd kirjoitti:Sinä tunnut tietävän tuosta pullingista niin esitetäänpä itseä vaivannut kysymys :D Näissä kireimmissä diesel luokissa missä esim. herlevi vetää niin musta savu ei lopu missään vaiheessa vetoa toisin kuin esim. nopeissa varttimailin dieseleissä savutus loppuu lähes kokonaan ahtojen noustua, mistä tässä on kyse? Eli tuleeko ne viimeiset hepat dieselistä noin rikkaalla seoksella? Vai palaako siellä yksinkertaisesti ainetta niin paljon että näkyvää savua tulee väkisinkin reilusti?
Eikös se huipputehon seos ole aika rikas? Eli jos oikea seos tehon kannalta niin pitäs vähän savua tullakkin... Eriasia sitten se mökä mikä tulee viivalla...

Ootteko muuten huomannu, että melko asiallinen topic mun mielestä pitkään aikaan? :D Paljon hyvää pohdintaa jne.

Edelleen ärsyttää joidenki asenne niitä kohtaan, jotka yrittää kysellä tietoutta. En tiiä mennäänkö jo sillä rajalla että alkaa tieto olemaan kallista, jos oppipojat alkaa astumaan "oikeiden" mestareiden varpahille... Tai ego ei riitä sanomaan nätisti jolloin tiuskitaan ja pidetään asioita muka itestään selvyytenä.

Onhan se toki ymmärrettävää, että jos joku on käyttäny vuosia ja rahaakin asioiden testaamiseen, ja muille se sama tieto on kysymisen päässä. Eihän sitä mielellään huutele, mutta tuo töykeys sais mun mielestä jäähä poies...? :roll:


Btw. tuli muuten mieleen, että kaveri otti yhteyttä siihen turbotekniikan Kim:iin, ja kyseli neuvoja kannen avartamiseen jne. Niin Sulin sano kylymästi että kansi on pilattu, ku kaveri selitti hinkanneensa kanavat sileäksi ja vähän isontaneen sieltä täältä. En tiiä miten se sitten olis pitäny tehä, mutta aijon soittaa Sulinille ku seuraavaa kantta alan tekemään että olisko neuvoja tms. Vähän tuntuu oudolta... :roll:
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja napa »

virityksessä on niin montaa eri koulukuntaa, eikä ne kaikki tule toistensa kanssa toimeen :D toiset pienentää kanavia ja toiset suurentaa, silti molemmilla on sama päämäärä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja Sami T »

jos tuolla 7000rpm on männän nopeus jo yli 20m/s nii paljo sitä varaa on viellä nostaa?
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja napa »

Sami T kirjoitti:jos tuolla 7000rpm on männän nopeus jo yli 20m/s nii paljo sitä varaa on viellä nostaa?
on siinä vielä vähän varaa nostaa, mutta ei ihan näin paljoa :P http://jysal.pp.fi/traktori%20videot/maximumrisk.mpg
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

noissa kansien virityksissä melkein kannattaa olla tekemättä mitään, jollei oikeesti tiedä, mitä pitää tehdä. ne on tehtaalla tehty jo aika hyviks, niin mutu tuntumalla on hankala saada paremmaks. käypi helposti niin, että virtaukset ei ole balanssissa joka pytylle ja lisänä virtaukset vaan huononee. mutta jos tietää mitä tekee, niin kyllähän niistä vielä paremmatkin saa. itse en niin paljoa osaa, että viittisin alkaa vingutteleen. varsinki prätkien kannet on tehtaalla aika hyvin tehty. siis noitten neli pyttysten.

joskus oli muistaakseni keltasessa pörsissä, tai nettivaraosassa, tai jossain vastaavassa myynnissä kansi johki 1000 separiin, tai R1:een. ilmotuksessa luki, että "portattu kansi. näyttää hyvältä, mutta virtaa 10 heppaa huonommin, ku vakio." oli varmaan mutu tuntumalla tehty..
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja norsu »

Sami T kirjoitti:jos tuolla 7000rpm on männän nopeus jo yli 20m/s nii paljo sitä varaa on viellä nostaa?
En nostaisi yhtään vakioromppeilla. Kevennystä pyöriviin osiin ja öljypumpun kavitointiin ratkaisu.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

napa kirjoitti:
Sami T kirjoitti:jos tuolla 7000rpm on männän nopeus jo yli 20m/s nii paljo sitä varaa on viellä nostaa?
on siinä vielä vähän varaa nostaa, mutta ei ihan näin paljoa :P http://jysal.pp.fi/traktori%20videot/maximumrisk.mpg

tässäkin on saman herran tekemä moottori, on se vaan turvallisempaa ittelle ja muille pysyä näis hitaammin syttyvissä...

http://www.youtube.com/watch?v=BPRgpv0u ... r_embedded#" onclick="window.open(this.href);return false;
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Avatar
wallu82
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Ma 02.11.2009 18:56

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja wallu82 »

oho.. en olis uskonut et noin voi motti räjähtää.....
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

pera8x kirjoitti:noissa kansien virityksissä melkein kannattaa olla tekemättä mitään, jollei oikeesti tiedä, mitä pitää tehdä. ne on tehtaalla tehty jo aika hyviks, niin mutu tuntumalla on hankala saada paremmaks. käypi helposti niin, että virtaukset ei ole balanssissa joka pytylle ja lisänä virtaukset vaan huononee. mutta jos tietää mitä tekee, niin kyllähän niistä vielä paremmatkin saa. itse en niin paljoa osaa, että viittisin alkaa vingutteleen. varsinki prätkien kannet on tehtaalla aika hyvin tehty. siis noitten neli pyttysten.

joskus oli muistaakseni keltasessa pörsissä, tai nettivaraosassa, tai jossain vastaavassa myynnissä kansi johki 1000 separiin, tai R1:een. ilmotuksessa luki, että "portattu kansi. näyttää hyvältä, mutta virtaa 10 heppaa huonommin, ku vakio." oli varmaan mutu tuntumalla tehty..
Ei se ihan noinkaan oo. Tervettä maalaisjärkeä käyttämällä saa suurimman osan aikaan. Se on sitte erikseen nuo kyykkypyörät jotka tosissaan on frekvenssiahettuja tai ainakin suunniteltu viimesen päälle. Niistä ei normaali heppu vingun kans saa ku pahaa aikaan.

Mutta esim. tuo 603:n kansi oli aivan päin helev*****. Venttiilien seetit oli tykkänään epäkeskosti, mikä toisessa reunassa ja toinen toisessa. Valujälkien silottelua ja seinämien hiontaa tasasemmaks. Ni kyllähän on ihme jos ei parane. Tokihan se on "turhaa" 400hv vehkeelle, mutta silti.

Ja vielä sitä, että nuo kyykkypyöräthän on siinä 150hv/litra paremmalla puolen vakionakin, että jos olis 603 ja 606 suunnittelijalle näyttäny penkkilappua jossa yli 200hv litratehot, niin itkuhan siinä olis pirahtanu.
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Kummeli kirjoitti:


Ja vielä sitä, että nuo kyykkypyöräthän on siinä 150hv/litra paremmalla puolen vakionakin, että jos olis 603 ja 606 suunnittelijalle näyttäny penkkilappua jossa yli 200hv litratehot, niin itkuhan siinä olis pirahtanu.

Vähän menee ohi aiheen, mutta muistuttaisin moottorisuunnittelijan tietotaidon olevan omaa luokkaansa tavallisen yksittäisen pelle pelottoman tietotaitoon.
Kyllä ne alan spcialistit kyllä osaa suunnitella moottorin minkälaisille viritysasteille tahansa.
Sen tietotaidon lisäksi osaaminen alalla on sitten jo oma lukunsa. Heillä on kaikki tarvittavat teknologiat tutkia samanaikeisesti monia moottoriteknisiä juttuja, joita ei tavallisella tallustelijalla ole varaa hankkia. Täytyy myös tietää ja ymmärtää metallien käyttäytyminen erilaisisissa käyttötilanteissa ym. ym. ym., on osattava metallurgiaa ja murtumismekaniikkaa sellaisissa olosuhteissa, joissa moottoria ei koskaan käytettäisikään.
Ei niitä moottorisuunnitulun insinöörejä kannattaisi mollata edes pilke simäkulmassa, he tekevät moottoreista käyttö-ja turvallisia kokonaisuuksia.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

no joo, emmää sitä sano, etteikö jostakin vanhan diiselin kannesta paremmin virtaavaa saa ihan maalaisjärjelläkin. mutta tosiaan jos ei tiedä, niin voi sitä vahingossa tehdä sutta ja sekundaakin. kalvaa liian syvään, menee vesitilaan, lyhentää venttiilien ohjureita (liikaa), venttiililt alkaa pitemmän päälle elää omaa elämäänsä,(semmoseenkin oon törmänny), tai sitten kiillottaa liian kiiltäväks kanavat, en tiä onko tästä haittaa diiselissä, mutta pensakoneessa voi olla. tai moniventtiilisissä terottaa kanavien haaran liian teräväks. tai mitä vaan, mikä äkkiseltään kuulostaa maalaisjärjellä hyvältä. ja kuten sanoin, niin en oikeesti tiedä asiasta tarpeeksi, että pystyisin jotain varmaa sanoon. tällästä vaan on päähän jostain kirjoista, telkkarista, netistä ja muista keskusteluista jääny.

niin siis voihan siinä ihan hyvin onnistuakkin ihan vaan mututuntumalla ja maalaisjärjellä. mielestäni riski vaan on sen verran kova, etten välttämättä itte lähtis, enneku on vähän perehtyny asiaan. (oho, tulipas rumilusmainen kommentti. mutta ei anneta sen haitata.)
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

mä ainakin oon teheny virityskokeiluja vuosikaudet monenlaisten kamppeiden kans sillä periaatteella että kun on tehot saatu nousuun niin sitä jatketaan siihen saakka kunnes jostakin räjähtää, sitten se heikko lenkki parannetaan ja katotaan hajoaako jos ei niin sitte viritetään lisää. jne.jne. enkä tarvi yhtään teknolokia insirööriä enkä heidän metallurgiooteja tähän. :shock:

välillä on saatu onnistuneitakin moottoreita ja ykköspystejä... :D
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Stonehead kirjoitti:mä ainakin oon teheny virityskokeiluja vuosikaudet monenlaisten kamppeiden kans sillä periaatteella että kun on tehot saatu nousuun niin sitä jatketaan siihen saakka kunnes jostakin räjähtää, sitten se heikko lenkki parannetaan ja katotaan hajoaako jos ei niin sitte viritetään lisää. jne.jne. enkä tarvi yhtään teknolokia insirööriä enkä heidän metallurgiooteja tähän. :shock:

välillä on saatu onnistuneitakin moottoreita ja ykköspystejä... :D

Olisko kuitenkin ollut viisaampaa opiskella polttomoottoritekniikkaa, ettei kaikkia olisi tarvinnut kantapään kautta todeta.
Kyllä kannattaisi vaan luottaa siihen insinööritaitoon...pystymetsästä hyppäämällä polttomoottoritekniikan maailmaan voi tulla kalliikisi tai tulla tekniikkashokki.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja xr »

rumilus kirjoitti:
Stonehead kirjoitti:mä ainakin oon teheny virityskokeiluja vuosikaudet monenlaisten kamppeiden kans sillä periaatteella että kun on tehot saatu nousuun niin sitä jatketaan siihen saakka kunnes jostakin räjähtää, sitten se heikko lenkki parannetaan ja katotaan hajoaako jos ei niin sitte viritetään lisää. jne.jne. enkä tarvi yhtään teknolokia insirööriä enkä heidän metallurgiooteja tähän. :shock:

välillä on saatu onnistuneitakin moottoreita ja ykköspystejä... :D

Olisko kuitenkin ollut viisaampaa opiskella polttomoottoritekniikkaa, ettei kaikkia olisi tarvinnut kantapään kautta todeta.
Kyllä kannattaisi vaan luottaa siihen insinööritaitoon...pystymetsästä hyppäämällä polttomoottoritekniikan maailmaan voi tulla kalliikisi tai tulla tekniikkashokki.
kyllä kun dieselissä on 130mm isku ja kierroksia yli 6000rpm niin ei siinä ole enää insinjöörin paperilla mitään käyttöä
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja napa »

xr kirjoitti:
kyllä kun dieselissä on 130mm isku ja kierroksia yli 6000rpm niin ei siinä ole enää insinjöörin paperilla mitään käyttöä
insinööreissä ja muissa liikaa koulutetuissa on se vika, että ne ei edes lähtis yrittämään tuollaista :D toki löytyy niitäkin jotka edes kokeilee, mutta harvassa ovat...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

Stonehead kirjoitti:mä ainakin oon teheny virityskokeiluja vuosikaudet monenlaisten kamppeiden kans sillä periaatteella että kun on tehot saatu nousuun niin sitä jatketaan siihen saakka kunnes jostakin räjähtää, sitten se heikko lenkki parannetaan ja katotaan hajoaako jos ei niin sitte viritetään lisää. jne.jne. enkä tarvi yhtään teknolokia insirööriä enkä heidän metallurgiooteja tähän. :shock:

välillä on saatu onnistuneitakin moottoreita ja ykköspystejä... :D
tää on ihan hyvä toimintamalli ja itekkin käytän jossain määrin. se on vaan se raha, mikä ratkasee. jossain vähän vähemmän arassa paikassa, kun kansi tota voi soveltaa ihan hyvin. vaikka pakosarjan tekemisessä. ei maksa kun vaivan ja matskut, jos tulee paska.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Re: Ulkomailta viriviri männät dieseliin?

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

rumilus kirjoitti:
Stonehead kirjoitti:mä ainakin oon teheny virityskokeiluja vuosikaudet monenlaisten kamppeiden kans sillä periaatteella että kun on tehot saatu nousuun niin sitä jatketaan siihen saakka kunnes jostakin räjähtää, sitten se heikko lenkki parannetaan ja katotaan hajoaako jos ei niin sitte viritetään lisää. jne.jne. enkä tarvi yhtään teknolokia insirööriä enkä heidän metallurgiooteja tähän. :shock:

välillä on saatu onnistuneitakin moottoreita ja ykköspystejä... :D

Olisko kuitenkin ollut viisaampaa opiskella polttomoottoritekniikkaa, ettei kaikkia olisi tarvinnut kantapään kautta todeta.
Kyllä kannattaisi vaan luottaa siihen insinööritaitoon...pystymetsästä hyppäämällä polttomoottoritekniikan maailmaan voi tulla kalliikisi tai tulla tekniikkashokki.



Ooteeksi vähän nyt väkisin menee :oops: tulee sekin kalliiksi kun käyt 10vuotta jossain hikisellä koulunpenkillä ja vielä maksat siitä, kun senki ajan vois tehdä tuottavaa työtä.
Väitän että tämä mun systeemi on halvempi, oppii nopeampaa ja on hauskempaa :D
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Vastaa Viestiin