200 cdi, piristystä+teoriaa

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
dera
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ke 03.09.2008 18:42

Viesti Kirjoittaja dera »

tuikku kirjoitti:
dera kirjoitti:Mäkin voisin tuommoisen AMG:n säätää joskus. Mielenkiintoinen auto eikä ole koskaan omaan penkkiin sattunut.
Eikö olekkin se näköinen ohjelma, että autossa pitäisi olla reilusti potentiaalia.
Kaasupoljin pyytää ihan reilusti ja näyttäisi, että ohjelma sen hyväksyisikin, mutta niissä käännöskartoissa syöttö on "tapettu" normaaliin tasoon.
Ja korkeilla kierroksilla veto lopetetaan kesken, verrattuna näihin tavan mersuihin.
Parina päivänä rullilla askartelua, niin ainaskin olisi kokemusta rikkaampi, tyytyväisyydestä ei niin takeita. :lol:
Joo, toi on semmoista "Italian tuning" meininkiä mitä tuossa softassa on paljon. Pari kivaa miinaakin jätetty sinne hölmömpiä hämäämään :) Pari aika hauskaa limitteriä näemmä jätetty kiusaamaan ihmisiä.
Mielenkiintoinen softa kyllä. "Perus" filen tekemällä tuosta ei voimaa saa juuri ollenkaan, syötön rajaus noissa "erikoisissa" limittereissä on aika lähellä rajoittimia joilla se nyt kulkee.
Muutoinkin on kohtuu harvinaista että auton kulkua rajataan kalibraatiokartoilla ja ilmamassan funktiona...
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

On tuo Tuikku aika taikuri toteuttamaan aivan kahjojakin ohjelmamuutos-toiveita :wink:

Aina ei tavoitteena ole pelkästään syöttöjen ja ahtopaineen nosto tehojen maksimoimiseksi...
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
dera
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ke 03.09.2008 18:42

Viesti Kirjoittaja dera »

paloviita kirjoitti:On tuo Tuikku aika taikuri toteuttamaan aivan kahjojakin ohjelmamuutos-toiveita :wink:

Aina ei tavoitteena ole pelkästään syöttöjen ja ahtopaineen nosto tehojen maksimoimiseksi...
Kerro lisää! Kahjot ideat on aina hauskimpia :D
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kuva

VNT map.
Vaati tieten vähän muutakin, että toimisi...
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Sainpas tuossa vähän aikaa itsekkin pidellä omaa kaapeliani kädessä. :lol:

Pahaksi onneksi olin vaan kovin sairas, eikä energiaa riittänyt kaikkien juttujen kokeilemiseen.
Saattaisi olla, että olen oikeat kartat löytänytkin, mutten ole vielä aivan varma, miten ne toimii toisiinsa nähden ja miten ne rajoittaa syötön loppupelissä, ne on toistensa peilikuvia.

Koska kyse on tavattoman tärkeästä asiasta, niin yritän palata pikimmiten aiheeseen rullien päällä.

EDC-15 boxista olisin jo aikas varma, mutten ole sitäkään vielä kenenkään autoon kokeillut, mutta siinäkin taitaa olla jo "uhri" valittuna.

Mikäli ecu toimii nyt, niinkuin kuvittelen, niin se selvittää sen outouden, miksi ei edc-15 - 200cdi,stä tahdo mielellään tulla samoja teho/vääntölukemia, kun 220,stä.
Vaikka siis kyseessä on "sama" auto.

Edelleenkin siis pienet suuttimet on pienet ja suuret on suuremmat, siihen ei tietty tule mitään muutosta.
Rajoitus on niin korkealla, ettei max tehoonkaan käytännössä mitään uutta.
Mutta antaa mahdollisuuden sitten kun sellainen tilanne on, niin ecua huijaamatta kertoa sille oikea max määrä ja se vieläpä toteutuukin.
Automaatteihin voi vääntöä lisätä, mersun laatikko kun näyttää vaan siitä tykkäävän ja pelaavan vaan mukavammin, mitä enemmän sitä on.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 976
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja joskami »

tuikku kirjoitti:.
Automaatteihin voi vääntöä lisätä, mersun laatikko kun näyttää vaan siitä tykkäävän ja pelaavan vaan mukavammin, mitä enemmän sitä on.
Tuntu tuo raja mulla ainakin löytyneen ton väännön kanssa..

Kun yhden paikan saa kunnolla toimimaan niin toinen antautuu :cry:
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja barton »

No, mikä joskamilla porsi ja ennenkaikkea miksi :?:
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
.....Jos laatikko, niin kannattaisi ehdottomasti tetättää glygolitesti.
Luulenpa, että vika löytyy pikemminkin sieltäpäin.

Ja tiedätkös oikeasti todellisen syötön määrän ohjelmasta ?
Se on paaaaljon alle sata, olipas väännönrajoittimessa mitä tahansa.
Jos syöttöjä ei ole suutinkartoista rassattu, niin vääntö jotain max 600 luokkaa.... pitäis sen puolesta kestää.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 976
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja joskami »

Viimeksi penkissä ollessa rupesi laatikko luistaa, renkaitten rpm jäi moottorin rpm:stä noi 500 kierrosta jälkeen vedossa. Kumma kyllä ajossa ei huomaa kummemmin mitään.
Väännöt oli aikaisemmin rajattu penkissä alapäästä n.550nm/2750rpm ja ohjelmassa 88milliä, paljon sitten todellisuudessa noilla amg:n kärjillä.

Tähän on kerran vaihdettu laatikko tuon glygolin takia, nyt tällä laatikolla ajettu 27tkm.
Kävin ton penkityksen jälkeen vaihdattamassa öljyt ja samalla lisättiin Siekkiseltä ostettua lisäainetta laatikkoon, vanhat öljyt oli normaalit ei haissut palanelta eikä ollut glygolia.



edit: korjattu tekstiä selvemmäksi :)
Viimeksi muokannut joskami, Pe 12.06.2009 06:58. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Joo, kyllä ne nuo ammattilaiset pääsee järkyttävän lähelle sitä "oikeaa" limiter-tasoa ihan kokeilemalla, kun on oma penkki käytössä.
Itse joutuu kynnet verillä päänahkaansa raapimaan.

Jospa se nyt sitten toimisi sen aikaa, että alkaisi mukaviakin tuntemuksia syänalaan tulla...
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Mänis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 296
Liittynyt: La 30.06.2007 13:52
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja Mänis »

Nyt kun olis bemari myyty pitäis ostaa mersu. Verotusteknisistä syistä ostaisin mielelläni C220cdi sportcoupen. Haluaisin siitä tehoa n.200hv. Ainakin alkuun :lol: Onko suuremmin väliä onko auto automaatti vai manuaali. Manuaalia lähtökohtaisesti etsin. Millaisilla muutoksilla tuon 200hv saa järkevästi tuosta koneesta? SC230K oli alunperin hakusessa, mutta en kokeile tällä kertaa tuuriani tuliin marvon kanssa.
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

Mänis kirjoitti:Nyt kun olis bemari myyty pitäis ostaa mersu. Verotusteknisistä syistä ostaisin mielelläni C220cdi sportcoupen. Haluaisin siitä tehoa n.200hv. Ainakin alkuun :lol: Onko suuremmin väliä onko auto automaatti vai manuaali. Manuaalia lähtökohtaisesti etsin. Millaisilla muutoksilla tuon 200hv saa järkevästi tuosta koneesta? SC230K oli alunperin hakusessa, mutta en kokeile tällä kertaa tuuriani tuliin marvon kanssa.
osta 270cdi niin saa yli 200hv ilman ruuvaamista ja osien vaihtelua
dera
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ke 03.09.2008 18:42

Viesti Kirjoittaja dera »

tuikku kirjoitti:.
SaiMikäli ecu toimii nyt, niinkuin kuvittelen, niin se selvittää sen outouden, miksi ei edc-15 - 200cdi,stä tahdo mielellään tulla samoja teho/vääntölukemia, kun 220,stä.
Vaikka siis kyseessä on "sama" auto.
Kai tiedät 2 sekunnin keinon jolla näet 200/220cdi softaversioiden erot?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

dera kirjoitti:
tuikku kirjoitti:.
SaiMikäli ecu toimii nyt, niinkuin kuvittelen, niin se selvittää sen outouden, miksi ei edc-15 - 200cdi,stä tahdo mielellään tulla samoja teho/vääntölukemia, kun 220,stä.
Vaikka siis kyseessä on "sama" auto.
Kai tiedät 2 sekunnin keinon jolla näet 200/220cdi softaversioiden erot?
Joo, Olssihan sen näyttää... jos vaan sitten ymmärtää, mitä se ero tarkoittaa.
Eihän se vaikeata ole muuttaa, mutta jos on kovin monet kartastot, niin aikamoinen näpryy.
EDC-15 boxin luulisin nyt tietäväni, mutta EDC-16,sta en ole ollenkaan varma... rajoittimet löydän, mutten älyä, miten ne toimii.
Siihen liittyy vielä jotain muutakin.


Sportcoupesta sen verran, että jos ostat 1600bar järjestelmällä olevan, eli 122/150hp mallin.
Niin ihan vakiosuuttimista riippuen saa ihan lastulla tehot 190-200 väliin.
Ohjelma rajoittaa syötön 87 millin tasoon, mutta 4400rpm kahdalla em. teho toteutuu, pienimmilläkin nippa nappa.
Vääntöä tulee suosiolla hyvin lähelle neljäsataa.
Aivan uusimmissa malleissa suuttimet kyllä suurenee, mutta vakio ahtimesta alkaa tuotto loppua, ettei sitä voi oikein hyödyntää, mutta savut tietty vaan vähenee.
Hiukkaskiidytin ei näissä pikkumoottoreissa haittaa mitään.
Manuaalina 220cdi, automaattina ei väliä, sama auto.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Mänis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 296
Liittynyt: La 30.06.2007 13:52
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja Mänis »

Semmonen 01-02vm 148hv hakusessa...
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Mänis kirjoitti:Semmonen 01-02vm 148hv hakusessa...
Joo, se on 143hv.
Alkupään autoissa on pienet suuttimet ja tuossa 1350bar ruiskutuspaine.
Kahteensataan täytyy vaihtaa suuttimet ja ahdin (+cooleri).
XR5 antoi hyvän neuvon, kun et ole vielä mitään ostanut.....
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Mänis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 296
Liittynyt: La 30.06.2007 13:52
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja Mänis »

Ei taita saada sportcoupea 270 koneella.... Mahtaiskos -03 maallissa olla otollisempaa myllyä tehon kaiveluun? Mistä sen tunnistaa (vai tunnistaako mistään?) Onko koneessa isot vai pienet suuttimet?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Mittauspaikkana Ohenmäen Teho, Iisalmessa.

Tehoja ei ole mitenkään vielä herutettu.
Mutta ei suuttimissa, tai ahtimessa enää paljoa ole varoja.
Kokeilen suuremmilla suuttimilla sitten uudestaan.
Auto on savuton.
Sellaisella poikkeuksella, että kun pienellä rasituksella on ahtopaine säädetty nollaan, niin käytännössä jos kaasupolkimen silloin painaa syvälle, niin tulee noin sekunnin pöölähdys, kun ahdin pyörähtää käyntiin.
Moottori toimii ihan kivasti ja on juuri niin miellyttäväkäytöksinen, kun vääntökäyrä antaa olettaa.
Penkissä on vain vähän rasitusta, josta seuraa, että ahdot pikkuisen vaeltelee, mutta maantiellä näin ei käy.
Vääntöjä on itseasiassa alhaalla jo vähän turhankin paljon, pitäisi rajoittaa enemmän, mutta tuli niin nätti vääntökäyrä, etten viitsinyt alkaa ollenkaan näpelöimään enää.

Kuva
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

Hieno käppyrä. 8)

Mites pakopaineet tuolla yläkiekoilla ja tiputatko maantielläkin painetta yläalueella vai onko vaan dynosta johtuvaa? Nyt aletaan jo lähenteleen viittätonnia vetojen suhteen, mutta tonni vielä uupuu... :wink:
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Joo, kyllä paineet tippuu ihan hallitusti ja syöttö kans.
Pakopaine on ihan lopussa jos selvästi yli kahden kilon, joten ei enää enmpää syöttöjä sinne.
Pyyntö 1,7bar.

Ihme kyllä, savua ei oikeastaan tule, vaikka ruiskutusaika on todella pitkä.
Täytyy ihan tarkistella aikaisempaa mielipidettä aiheesta.
Näyttää, että jos korkeammalla paineella ja portatulla kannella saa pyörteen sylinterissä säilymään hyvänä, niin se antaisi takaisin sitten pidempänä ruiskutusaikana.
...Ehken aikaisemmat puheesi viidestä tonnista ei ihan tuulesta temmattuja olekkaan.
Mutta se vaatii kyllä nykyistä paremmat suuttimet.
Ja tälle ahtimelle ei enää yhtään lisää painetta.

Täytyy tässä vielä kokeilla, miten pitkäksi sen ruiskutuksen voi venyttää, että alkaa savutusta kunnolla tulemaan.
Tai ehkäpä suutinrintamalla tapahtuisi jotain...
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

Sinä kun olet kova ajamaan noita käppyröitä, niin saatko ulos ennakkokäyrän ja syöttömäärän käyrän kierroslukuun verrattuna?

Sen voin sanoa omien kokeilujen perusteella, että kun syöttöpuoli jätetään koskematta ja parannetaan ilmansaantia (varsinkin nokka, mutta myös muita konsteja), niin vetoja saa yllättäen 500-1000rpm lisää (tietysti ohjelman täytyy edes yrittää ruokkia sinne asti). Yhdistettynä ilmapuolen ja syötön kikkailuilla (common railissa pitäisi olla pelkästään ohjelmasta kiinni?) saadaan siis jo paljonkin vetoalueen yläpäähän.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
racediesel
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: La 13.11.2004 11:30

Viesti Kirjoittaja racediesel »

moikka
hienosti tarina jälleen edennyt.jokohan kohta alat olla tyytyväinen?
Tässä olisi BMW:n dynokäppyrä.

http://kuvablogi.com/nayta/2023868/

homma on kanssa hiukan vaiheessa vielä kun on noita rajoitteita myös löytynyt.

homma jatkuu...
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

racediesel kirjoitti:moikka
hienosti tarina jälleen edennyt.jokohan kohta alat olla tyytyväinen?
Tässä olisi BMW:n dynokäppyrä.

http://kuvablogi.com/nayta/2023868/

homma on kanssa hiukan vaiheessa vielä kun on noita rajoitteita myös löytynyt.

homma jatkuu...
Noihin käyriin on mulla vielä jonkin verran matkaa...

Tyytyväinen ja tyytyväinen, kyllähän minä periaatteessa olenkin, mutta kuitenkin tuli vielä naplattua tuota syöttöä lisää, että sai savuakin näkyviin,... sitten lisäsin kymmenyksen puolikkaan ahtoja, ja taas olisi savuton.
Ei kait tämä lopu koskaan.

Syöttöihin pystyy vaikuttamaan monellakin tapaa, savukartta se kuiteskin pitäisi olla se, jolla sitä savutusta tehdään lisää, tai poistetaan.
Väännönrajoitin nimensä mukaan rajaa vääntöjä halutulle tasolle leikkaamalla syötetyn polttoaineen määrää, helppo käyttää.
Ennakollekkin on näissä edc-16 boxeissa ihan "selkokieliset" kartat, mutta ihan hyvin niitä pystyy vanhemmistakin naplaamaan.
Eli kaikkea asiaan vaikuttavaa pystyy vääntelemään ihan mille mallille tahansa, mielikuvitus vaan asettelee rajat, moottori kyllä tekee kaikkensa seuratakseen ohjelman käskyjä.

Racedieselin autossa naplataan vaan lambda-karttoja, kunhan on ensin varmistettu, että vaaditut syöttömäärät löytyy muistakin asiaan vaikuttavista kartoista.
Kun todellisesta syötön määrästä ei oikein ole silloin tarkkaa kuvaa, niin dynohan siinä(kin) tarvitaan.

Pitäisi olla se oma dyno.
Se olisi kyllä ihan ehdoton.
Ei oikein tunnu miltään nyt muun liikenteen seassa testailla.
Kulkee jo vähän liikaa siihen touhuun.
Eikä enää oikein tunne mitään eroa versioiden välillä.
Nyt on syöttöä aavistus leikattu alhaalta, niin että vääntöjen pitäisi tavoittaa ~500nm raja aikaisintaa 2600rpm kohdalla, sekä kierroksille lisätty ehken kymmenen hv,n verran, mutta ei sitä tunne mitenkään, no savu kyllä hävisi, että kait se palaa... mutta olisi mukava todentaakkin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
dera
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ke 03.09.2008 18:42

Viesti Kirjoittaja dera »

tuikku kirjoitti: Syöttöihin pystyy vaikuttamaan monellakin tapaa, savukartta se kuiteskin pitäisi olla se, jolla sitä savutusta tehdään lisää, tai poistetaan.
Väännönrajoitin nimensä mukaan rajaa vääntöjä halutulle tasolle leikkaamalla syötetyn polttoaineen määrää, helppo käyttää.
Ennakollekkin on näissä edc-16 boxeissa ihan "selkokieliset" kartat, mutta ihan hyvin niitä pystyy vanhemmistakin naplaamaan.
Eli kaikkea asiaan vaikuttavaa pystyy vääntelemään ihan mille mallille tahansa, mielikuvitus vaan asettelee rajat, moottori kyllä tekee kaikkensa seuratakseen ohjelman käskyjä.
Tuo mistä ruiskutusmäärää (vääntömomenttia) ohjaa riippuu tekijästä, joillain tuppaa olemaan tapana käyttää pelkkää savukarttaa ja nostaa väännönrajoitin tosi korkealle. Tällä saa aikaan joko ehtaa portugal-tuningia eli naapuritkin tietää kun kaasua painat, tai tosi hyvää jälkeä jos siihen käyttää aikaa ja vaivaa, savukartan (ja siihen yhdistettynä lambdakartat/lambdaraja savukartan käytölle jne) resoluutio on parempi jolloin syötönsäätö on tarkempaa.

Ennakkokartat on ihan selkokieliset, mutta niitä ei lueta joka tilanteessa suoraan, joka saattaa aiheuttaa harmaita hiuksia. Useimmiten näitä murheita esiintyy DPF vehkeiden kanssa joissa on siis EGT-laskenta/mittaus, sillä EGT muuttuu ennakon suhteessa ja tätä varten on sitten taas omat karttansa...

Näissä tuo mielikuvitus monesti tuottaa jänniä juttuja kun ECU ei ajattelekaan kuin olettaisi...
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

dera kirjoitti:...Näissä tuo mielikuvitus monesti tuottaa jänniä juttuja kun ECU ei ajattelekaan kuin olettaisi...
Olet kyllä aivan oikeassa...
Dyno, kunnollinen sellainen, pistää kyllä miehen nöyräksi....
Kuvitelmat softa-gurusta joten kuivuu kokoon. kun huomaa todellisuuden.
Kuvaajan ei tarvi ollenkaan olla absoluuttisesti totta, riittää kun sen eron saisi mahdollisimman tarkasti esiin.
Tulee kummallinen olo, kun vääntelet ja kääntelet ohjelmaa, eikä mikään muutu piiruakaan. :lol:
Ecu ei tosiaankaan toimi aina niin, kuin sitä kuvittelee.
Muttei siitä tiedä mitään, jos ei pysty tarkasti todentamaan.
Mutta kun hoksaat jotain, niin on mukava huomata, että ihan prosentin, parin muutoksilla oikeissa kohdin saa tehon, tai väännön passattua melkeinpä hevosvoiman tarkkuudella siihen, mihin haluat.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
dera
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ke 03.09.2008 18:42

Viesti Kirjoittaja dera »

tuikku kirjoitti:
dera kirjoitti:...Näissä tuo mielikuvitus monesti tuottaa jänniä juttuja kun ECU ei ajattelekaan kuin olettaisi...
Olet kyllä aivan oikeassa...
Dyno, kunnollinen sellainen, pistää kyllä miehen nöyräksi....
Kuvitelmat softa-gurusta joten kuivuu kokoon. kun huomaa todellisuuden.
Kuvaajan ei tarvi ollenkaan olla absoluuttisesti totta, riittää kun sen eron saisi mahdollisimman tarkasti esiin.
Tulee kummallinen olo, kun vääntelet ja kääntelet ohjelmaa, eikä mikään muutu piiruakaan. :lol:
Ecu ei tosiaankaan toimi aina niin, kuin sitä kuvittelee.
Muttei siitä tiedä mitään, jos ei pysty tarkasti todentamaan.
Mutta kun hoksaat jotain, niin on mukava huomata, että ihan prosentin, parin muutoksilla oikeissa kohdin saa tehon, tai väännön passattua melkeinpä hevosvoiman tarkkuudella siihen, mihin haluat.
Joo, ja selviää esim. EDC16C31 280/320CDI (V6 CDI siis) koneiden pikku fiba, että n. 80% autoista OBD kautta ohjelmoituna ei tule kuin max. 5-6kW lisää tehoa, koska työkalut ei lue kaikkia softakoodauksia, vain BDMllä saa nuo toimimaan. Suomessa on ihan sikana "softattuja" V6 CDI vehkeitä joissa ei todellisuudessa ole hevosen hevosta enempää tehoa, koska muutosta ei ole penkissä todettu. File voi olla vaikka miten hieno muttakun ECU ei lue sitä aluetta mitä nuo työkalut lukee/kirjoittaa... :)

Noi Boschin dokkarit on hyviä, ei tartte arvailla mitä mikäkin kartta tekee :)
Avatar
Kylmänraudanseppä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 557
Liittynyt: Ti 02.06.2009 22:36
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kylmänraudanseppä »

[/quote] Joo, ja selviää esim. EDC16C31 280/320CDI (V6 CDI siis) koneiden pikku fiba, että n. 80% autoista OBD kautta ohjelmoituna ei tule kuin max. 5-6kW lisää tehoa, koska työkalut ei lue kaikkia softakoodauksia, vain BDMllä saa nuo toimimaan. Suomessa on ihan sikana "softattuja" V6 CDI vehkeitä joissa ei todellisuudessa ole hevosen hevosta enempää tehoa, koska muutosta ei ole penkissä todettu. File voi olla vaikka miten hieno muttakun ECU ei lue sitä aluetta mitä nuo työkalut lukee/kirjoittaa... :)

Noi Boschin dokkarit on hyviä, ei tartte arvailla mitä mikäkin kartta tekee :)[/quote]


Dera on oikeassa; mutta kannaattaako kaikkea silti kertoa täällä?

PS. Ohjelman toimivuuden huomaa V6 280 CDI: llä ilman penkkiä siitä, että suurin vaihde menee täyskaasukiihdytyksessä päälle vasta 240 km/h nopeudessa ja jatkaa auto kiihtymistä nopeusmittari ollessa pohjassa ( 260 km/h )...
--------------------------------------------------------

C 219 CLS 55 AMG 580 hp / 815 Nm
W 211 E 280 CDI 7-Gear Avantcarde Sport -07 300 hp / 660 Nm
CL 203 C 180K -04
C 124 320 24 Coupe Sportline -94
www.facebook.com/turbotec.fi/

Aiemmin:
W 204 C 220 CDI -08
W 211 E 220 CDI Classic -05
W 211 E 220 CDI Classic -03
S 203 C 220 CDI Classic -01
W 210 E 200 CDI Classic -99
W 201 190 E 2.0 -94
W 124 230 E - 89
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kyllä täällä ei ole kaikkea kerrottu...
Jotain pientä aiheeseen liittyvää on saattanut jäädä sanomatta.

Itsekkin tarkoitin ihan vastaavaa juttua.
Yllättävän paljon on liikkeellä lastutettuja autoja, joissa ei varmasti ole tapahtunut ainakaan mitään positiivista muutosta.
Kyllä oikean tiedon jakamisessa ei ole mitään huonoa.
Ja tiedän, että aika moni aiheen parissa ihan työkseenkin touhuava lukee tätä topiikkia.
Jos meinaa rehellisesti asian piirissä touhuta, niin kyllä minimitekijä on se, että homma oikeasti pelittää.
Koska teho kyllä varmasti nousee ja luotettavasti, kunhan vaan työ on tehty "oikein".
Mittaus on molemmille osapuolille reilu juttu.
Vai olenko minä jotenkin rajoitteinen, katsotaanko lastutus onnistuneeksi, jos auto lähtee käyntiin ja rahat on saatu. :lol:

Tässä ko. mersussa voi hyvin käydä deran kuvaama tilanne.
Surkeata siinä on, että ne editointityökalut kuiteskin ahtopaineeseen liittyvät jutut aika luotettavasti löytää.
Mutta kun niitä käyttää, niin ei kyllä helposti huomaa, ettei file olekaan "kokonainen", eli karttoja puuttuu ja silloin ne väkisin jää vakioiksi.
Silloin käy niin, että teho ei lisäänny, mutta ahtopaine nousee... :lol:
Antituninkia....kulutuskin nousee, kun joutavaa ilmaa vaan pumpataan entistä enemmän moottorin läpi, muttei kyllä savutakkaan.
280,ssä eron huomaa selvästi, kun se on niin suuri.
Mutta faceliftin jälkeisissä 320cdi,ssä, jossa on lähtötilanteessakin 540nm vääntöjä, niin sen eron tunteminen ei niin helppoa olekkaan kaikille.
Nimittäin jos suutinkarttaan ei kosketa, niin vääntöä tulee vakiolla 90,llä millillä "vaan" vähän päälle 600nm, ero jää kuiteskin alle sadan nm,n.
Kannattaisikko tässäkin mallissa kannattaa tarkistaa ainaskin filen koko, jos se on vähän päälle 500kiloa, eikä kahta megaa, niin kannattaisi ko. lastu laittaa "syrjään".
WinOlssi on siitä hieno kapistus, että sitä käyttämällä ainaskin huomaa, onko imuroidussa tiedostossa edes kaikki asiaan vaikuttavat kartat mukana.
Jos ei ole, niin ei kannata "lastuakaan alkaa vääntämään".

Samantapaista antituunausta taitaa olla jonkin verran myös volkkarikonsernin 2,0tdi,ssä, joissa ongelmaa saattaa tulla jos vaan toinen savukartta on muutettu ja toinen vakio.
Ahdot ja kulutus nousee, muu ei eitten nousekkaan. No -käyrä ehken, mutta sitä ei mitata.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
-M-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: Ma 07.05.2007 23:30
Paikkakunta: Oulu

Ohjelmointia

Viesti Kirjoittaja -M- »

Olisko paikallaan tehdä uusi ihan erillinen topic jossa kerrottaisiin esimerkkejä näistä ongelma ohjelmista ja käytännön kokemuksia varoituksena aloitteleville harrastajille kuinka kalliiksi lysti voi tulla ns"halvoilla" lastuilla.
Näistä kuuluu aina silloin tällöin varoittavia sanoja jotka olis hyvä saada ns samojen kansien väliin ?
Vois helpottaa näiden kyseliöiden tiedon janoa ja turhia samoja kysymyksiä tulevaisuudessa.
+ - antaa arvostelut omille ohjelmille niin hyvin kuin huonoin puolin ?

-M-
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3003
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: Ohjelmointia

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

-M- kirjoitti:Olisko paikallaan tehdä uusi ihan erillinen topic jossa kerrottaisiin esimerkkejä näistä ongelma ohjelmista ja käytännön kokemuksia varoituksena aloitteleville harrastajille kuinka kalliiksi lysti voi tulla ns"halvoilla" lastuilla.
Näistä kuuluu aina silloin tällöin varoittavia sanoja jotka olis hyvä saada ns samojen kansien väliin ?
Vois helpottaa näiden kyseliöiden tiedon janoa ja turhia samoja kysymyksiä tulevaisuudessa.
+ - antaa arvostelut omille ohjelmille niin hyvin kuin huonoin puolin ?

-M-
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ght=modaus

Tuossa ainakin jotain sinnepäin. Oisko parempi nimike sitten "aloittelvat softaajat" HUOMIOITAVAA TMS..

Aloittappa -M- sinä uus ni siinähän se sitten.. :)
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Vastaa Viestiin