Kylmäkäynnistys
Kylmäkäynnistys
Nyt kun täällä etelässäkin on -30 niin mitä luulette, kumpi kanattaa?
Pitää E320 CDI käynnissä yö, vai rosauttaa käyntiin ilman mitään lämmityksiä (kun ei oo)
niin kauan kun akussa virtaa riittää?
PS.
Jossain Defan valintaoppaassa mainittuun W211 -04 autoon löytyy lohkoon asennettava sähkövastus,
mutta huollossa sanoivat että siihen asennetaan 500 eurolla letkuun asennetava vastus.
Onko letkuvastuksesta mitään hyötyä jos ei se kierrätä jäähdytydnestettä, vai ovatko ne aina sellaisia
että kierrättävät?
Tänks
Pitää E320 CDI käynnissä yö, vai rosauttaa käyntiin ilman mitään lämmityksiä (kun ei oo)
niin kauan kun akussa virtaa riittää?
PS.
Jossain Defan valintaoppaassa mainittuun W211 -04 autoon löytyy lohkoon asennettava sähkövastus,
mutta huollossa sanoivat että siihen asennetaan 500 eurolla letkuun asennetava vastus.
Onko letkuvastuksesta mitään hyötyä jos ei se kierrätä jäähdytydnestettä, vai ovatko ne aina sellaisia
että kierrättävät?
Tänks
Re: Kylmäkäynnistys
Laita Defan ns. letkulämmitin, eli mersuissa käytetään alavesiletkuun laitettavaa vastuslämmitintä. Letku poikki, vastus väliin ja lemmareilla molemmilta puolin kiinni. Ja tietysti uudet nesteet. Toimii ja lämmittää hyvin.
Mulla itsellä ollu esim. W 210: E 240, E 320, E 430 ja W 211 E 500. On myös ns säteilylämmittimiä, jotka "Liimataan"lohkon kylkeen, mutta ne ei kyllä lämmitä...
Mulla itsellä ollu esim. W 210: E 240, E 320, E 430 ja W 211 E 500. On myös ns säteilylämmittimiä, jotka "Liimataan"lohkon kylkeen, mutta ne ei kyllä lämmitä...
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Re: Kylmäkäynnistys
Käsittääkseni on myös sellaisia lekulämmittimiä joihin kuuluu kiertovesipumppu osana järjestelmää. 1/11 Caravan lehdessä on esitelty ja testattukin säteily vs. perinteinen lohkolämmitin samassa automallissa -20 asteen pakkasessa. Mittailtu öljyjen ja kannenlämpötiloja jne.
Re: Kylmäkäynnistys
Kyllä sen voi hyvin käynnistää kylmänä. Niinhän se valmistaja lienee ajatellut asian. Ei 30 astetta vieläkuksi kirjoitti:Nyt kun täällä etelässäkin on -30 niin mitä luulette, kumpi kanattaa?
Pitää E320 CDI käynnissä yö, vai rosauttaa käyntiin ilman mitään lämmityksiä (kun ei oo)
niin kauan kun akussa virtaa riittää?
PS.
Jossain Defan valintaoppaassa mainittuun W211 -04 autoon löytyy lohkoon asennettava sähkövastus,
mutta huollossa sanoivat että siihen asennetaan 500 eurolla letkuun asennetava vastus.
Onko letkuvastuksesta mitään hyötyä jos ei se kierrätä jäähdytydnestettä, vai ovatko ne aina sellaisia
että kierrättävät?
Tänks
liikaa ole.
Jos epäilyttää, niin voi tehdä Formula 1 -käynnistyksen eli ottaa jäähdytysnesteen ja öljyn pois
lämpimään yöksi ja laittaa aamulla takaisin. Se säästää moottoria, mutta on aika vaivalloista.
Itse joskus 30 v sitten kannoin akun sisään 30:n pakkasilla yöksi, jotta käynnistys olisi varma aamulla.
Yö käynnissä?
Laillisesti autoa saa pitää tyhjäkäynnillä 2 minuuttia. Sitä pitäisi siis ajaa koko yö, mikä voi olla aika raskasta.
Toinen vaihtoehto olisi hommata dynamometri, jossa auto olisi kuormituksella koko yön. Silloinhan se
ei kai olisi tyhjäkäynnillä. Vielä voisi harkita, että kävisi kahden minuutin välein sammuttamassa ja
käynnistämässä auton. Työlästä sekin on, eli huonoja vaihtoehtoja kaikki.
Sitten on tietysti lämmittimien asennus mahdollista. Kauko-ohjattu Webasto olisi aika vaivaton verrattuna
edellä mainittuihin keinoihin. Olisiko 1500 euroa asennettuna? Joissain dieseleissä lämmitin on valmiina ja
tarvitaan vain ajastin tai kauko-ohjain. Säteilylämmittimet ja letkulämmitin jo mainittiinkin.
Jos ei rahasta ole pulaa, niin lämmin talli olisi myös hyvä vaihtoehto. 25 tonnia riittää, paitsi jos joutuu
vaihtamaan koko asunnon.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: Kylmäkäynnistys
Ja ehkäpä se paras vaihtoehto jäi mainitsematta, eli muutto lämpimiin maihin. Siinä paranis omatkin olot kertaheitolla.



M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
- juppepuputti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 385
- Liittynyt: Ma 03.11.2003 21:10
Re: Kylmäkäynnistys
Kuinkas järkevää on muuten yleensäkään käyttää tyhjäkäynnillä pitkään näitä nykykiisseleitä kovilla pakkasilla. Oma:n c-220D moottorin lämpö ainakin laskee tyhjäkäyntiä käytettäessä ja uudemmat tuottavat vain vähemmän lämmittävää hukkalämpöä ..
-= Veteran of 1000 psychic wars =-
Re: Kylmäkäynnistys
ei ollenkaan järkevää tai ainakaan hyödyllistä... mutta kun laittaa lumiharjan sopivasti kaasu ja jarrupolkimen väliin, niin saa tyhjäkäyntikierrokset nousemaan sopivasti sinne 1800-2200 rpm tuntumaan ja sitten alkaa tuo oma ducatokin tuottaa jo vähän lämmintäjuppepuputti kirjoitti:Kuinkas järkevää on muuten yleensäkään käyttää tyhjäkäynnillä pitkään näitä nykykiisseleitä kovilla pakkasilla. Oma:n c-220D moottorin lämpö ainakin laskee tyhjäkäyntiä käytettäessä ja uudemmat tuottavat vain vähemmän lämmittävää hukkalämpöä ..

hitto, nuo mersujen lasitkin taitaa olla erilaiset kuin muissa autoissa

sitten tuohon lämmitykseen... hätäapuna vois ajatella vaikka kuumailma puhallinta konehuoneeseen miedoilla lämmöillä öljypohjaan/lohkon alaosaan suunnattuna, parempi sekin on, kuin ihan raakana lähteä yli -20 C pakkasilla starttailemaan... öljyt olis hyvä saada edes hieman notkeiksi, niin ei kone ole ihan niin kovilla, vaikka lohko muuten olis kylmä... usein taas ne joilla auto on lohkossa, kuvittelevat, että käynnistys on turvallisempaa, vaikka öljyt olis ihan vaseliinia vielä

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Kylmäkäynnistys
JarkkoN on varmaan jo ottanut perjantaiviinit ja tarinaa lorisee, kiitos siitä.
Sompion ehdotus on tarkoituksena, mutta muutama kylmäkäynnistys on pakko vielä tehdä
ennenkuin kana munii.
Letkulämmitin siis toimii vaikka vesi lämpiää vain letkussa vastuksen lähistöllä
vaikkei se kierrä?
Sompion ehdotus on tarkoituksena, mutta muutama kylmäkäynnistys on pakko vielä tehdä
ennenkuin kana munii.
Letkulämmitin siis toimii vaikka vesi lämpiää vain letkussa vastuksen lähistöllä
vaikkei se kierrä?
Re: Kylmäkäynnistys
Minä kävisin välillä yön aikana pyörittämässä moottoria kovilla pakkasilla yön aikana. Ehkä neljän tunnin välein ja lähtee helposti vielä käyntiin.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Re: Kylmäkäynnistys
Letkulämmitin lämmittää koko padan eli kaiken mitä on letkun yläpuolella.kuksi kirjoitti:JarkkoN on varmaan jo ottanut perjantaiviinit ja tarinaa lorisee, kiitos siitä.
Sompion ehdotus on tarkoituksena, mutta muutama kylmäkäynnistys on pakko vielä tehdä
ennenkuin kana munii.
Letkulämmitin siis toimii vaikka vesi lämpiää vain letkussa vastuksen lähistöllä
vaikkei se kierrä?
Re: Kylmäkäynnistys
Letkulämmitinkin "kierrättää" luonnollisella kierrolla kun on asennettu aleletkuun eli lämpimän veden noustessa ylöspäin kiertää mutta ei kauhean tehokkaasti.
300td -91, manuaali.
Re: Kylmäkäynnistys
Se lämmitin laitetaan letkuun niin että kuuma nousee ylinpäänkohtaan,kansi ja lämppärin alaosa lohkon alaosaan.Se neste lähtee lämmönvaikutuksesta kiertämään.Nämä letkulämmittimet ovat tehokkaita ja hyviä.kuksi kirjoitti:JarkkoN on varmaan jo ottanut perjantaiviinit ja tarinaa lorisee, kiitos siitä.
Sompion ehdotus on tarkoituksena, mutta muutama kylmäkäynnistys on pakko vielä tehdä
ennenkuin kana munii.
Letkulämmitin siis toimii vaikka vesi lämpiää vain letkussa vastuksen lähistöllä
vaikkei se kierrä?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Kylmäkäynnistys
Laitata siihen webasto.
maksaa itsensä ennenkaikkea mukavuutena ja koneen kestävyytenä takaisin....osa tulee jopa polttoaineen kulutuksessa takaisin.
sähköautot ladataan tolpasta....
muutaman tonnin sijoituksella mieletöntä mukavuutta ja varmuutta....globaalisti kuten sanotaan.
maksaa itsensä ennenkaikkea mukavuutena ja koneen kestävyytenä takaisin....osa tulee jopa polttoaineen kulutuksessa takaisin.
sähköautot ladataan tolpasta....
muutaman tonnin sijoituksella mieletöntä mukavuutta ja varmuutta....globaalisti kuten sanotaan.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Kylmäkäynnistys
Aamulla starttailin E320:sen -32 asteesta, kun se oli ollut pari tuntia lämpenemässä letkulämmittimellä. Starttasi kevyesti, mutta eihän sillä raskinut lähteä ajelemaan vielä puoleen tuntiin, että lämpesi paremmin, myös laatikko. Ainakin täällä pohjoisempana letkulämmitinkin on riittänyt mukavasti. Paras vaihtoehtohan olisi muuttaa jonnekkin banaanisaarelle, mutta kun se ei ole juuri nyt mahdollista.
Re: Kylmäkäynnistys
Niinpä tietysti, lämpö nousee ylös.
Webasto kaukokäynnistyksellä oli vielä kun olin volkkarimies.
Tuo 45 tonnin volkkari (touran kaikella mitä saa 170 pollee)
oli muuten viimeinen uusi auto minkä ostin. Alle neljässä vuodessa
140t ajettuna vaihdossa tähän 25 tonnin kaikilla namuilla ja nahkoilla
olevaan 140t ajettuun mersuun haihtui rahaa 26 tonnia. Voin siis ostaa
4 vuoden välein tällaisen mersun ja antaa vanhan ilmaiseksi pojalle
samalla rahalla! Mitäs siihen sanotte?
Webasto kaukokäynnistyksellä oli vielä kun olin volkkarimies.
Tuo 45 tonnin volkkari (touran kaikella mitä saa 170 pollee)
oli muuten viimeinen uusi auto minkä ostin. Alle neljässä vuodessa
140t ajettuna vaihdossa tähän 25 tonnin kaikilla namuilla ja nahkoilla
olevaan 140t ajettuun mersuun haihtui rahaa 26 tonnia. Voin siis ostaa
4 vuoden välein tällaisen mersun ja antaa vanhan ilmaiseksi pojalle
samalla rahalla! Mitäs siihen sanotte?
Re: Kylmäkäynnistys
Kun täällä näitä vaihtoehtoja luetellaan, niin lisäämpä oman tapani joukkoon.
Eli osta joku alle tonnin ruoska jossa on leimaa kesään asti.
Aja sillä, silloin kun on "liikaa" pakkasta, auraamattomat tiet tai muuten vaan kamalaa, jos sattuu kone tms. hajoomaan tms. niin eipä käy niin kalliiksi kukkarolle.
Kesällä sitten myyntiin. Aina ne myytyä saa, kunhan laittaa tarpeeksi pienen hinnan.
Omassa talviruoskassa olisi lohkolämppäri, mutta enpä ole jaksanut käyttää kun vaihtokoneen saa purkaamoltakin parilla sataa. Etenkin kun pihassa olis yks ylimääränen kone. Tosin enpä taida jaksaa vaihtaa vaikka hajoisikin. Purkaamon sedälle kelpaa rikkinäisetkin. Ja kylän pojat jopa maksaa peltoautoista. Tosin tuo on etuveto, niin ei ole kovin haluttu.
Eli osta joku alle tonnin ruoska jossa on leimaa kesään asti.
Aja sillä, silloin kun on "liikaa" pakkasta, auraamattomat tiet tai muuten vaan kamalaa, jos sattuu kone tms. hajoomaan tms. niin eipä käy niin kalliiksi kukkarolle.
Kesällä sitten myyntiin. Aina ne myytyä saa, kunhan laittaa tarpeeksi pienen hinnan.
Omassa talviruoskassa olisi lohkolämppäri, mutta enpä ole jaksanut käyttää kun vaihtokoneen saa purkaamoltakin parilla sataa. Etenkin kun pihassa olis yks ylimääränen kone. Tosin enpä taida jaksaa vaihtaa vaikka hajoisikin. Purkaamon sedälle kelpaa rikkinäisetkin. Ja kylän pojat jopa maksaa peltoautoista. Tosin tuo on etuveto, niin ei ole kovin haluttu.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Re: Kylmäkäynnistys
Käsittääkseni nykyoppien mukaisesti (öljyt ovat "hieman" kehittyneet parissa kolmessakymmenessä vuodessa) auto pitää saada liikkeele mahdollisimman nopeasti käynnistyksen jälkeen. Näin moottori lämpenee toimintalämpötilaan nopeammin. Kylmän koneen paikallaan käynti kuluttaa sitä suhteessa paljon enemmän, koska se ei ole lähellekään (ja pitkään aikaan) optimivälyksissään.OJ1973 kirjoitti:Aamulla starttailin E320:sen -32 asteesta, kun se oli ollut pari tuntia lämpenemässä letkulämmittimellä. Starttasi kevyesti, mutta eihän sillä raskinut lähteä ajelemaan vielä puoleen tuntiin, että lämpesi paremmin, myös laatikko. Ainakin täällä pohjoisempana letkulämmitinkin on riittänyt mukavasti.
Näin toimin ainakin itse. Tänäänkin -29C ja kadunreunasta Vito tulille ja samantein menoks. Toki johtuullisella kuormituksella.
Mein erste MB, Vito 108CDI, mit Ladeluftkühler, heute mit neue Program, viel Kraft, jawohl!
Re: Kylmäkäynnistys
oikeasti näissä "-32 C pakkasissa" ja vastaavissa ei ole mitään kiirettä liikkeelle, kyllä se on hyvä vain, vaikkakin hieman vanhahtavasti hieman antaa metallin lämmetä...
kaikkeen saatanan viherpiperrys propakandaan sitä ihmiset meneekin
lähteä nyt tosiaan heti liikkeelle tälläisessä pakkasessa, siinähän on tehostajakin suht.koht. kovilla ekassa mutkassa...
kaikkeen saatanan viherpiperrys propakandaan sitä ihmiset meneekin

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Kylmäkäynnistys
Tuossa testissä josta aiemmin mainitsin niin skeidassa -20 asteessa säteilylämmitin nosti m-öljyn lämmön +14 asteeseen. (Lämmitin siis öljypohjassa) ja kannen lämpötila -11.5. Samaan autoon oli laitettu letkulämmitin. Silloin kannen lämpötila oli +21 ja öljyt jäi -7.2 asteeseen. Tällaiset tulokset siis kolmen tunnin lämmitysajalla skodassa.
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Kylmäkäynnistys
ei tuohon kannata paljon sanoa...omakohtaista (itseltä 10 auton verran ennekuin asian tajuaa) kokemusta löytynee jokaiselta palstan kirjoittajalta, siinä vaan miettiessä menneitä vitutuskäyrä nouseekuksi kirjoitti:Niinpä tietysti, lämpö nousee ylös.
Webasto kaukokäynnistyksellä oli vielä kun olin volkkarimies.
Tuo 45 tonnin volkkari (touran kaikella mitä saa 170 pollee)
oli muuten viimeinen uusi auto minkä ostin. Alle neljässä vuodessa
140t ajettuna vaihdossa tähän 25 tonnin kaikilla namuilla ja nahkoilla
olevaan 140t ajettuun mersuun haihtui rahaa 26 tonnia. Voin siis ostaa
4 vuoden välein tällaisen mersun ja antaa vanhan ilmaiseksi pojalle
samalla rahalla! Mitäs siihen sanotte?


mutta kun itsekin huomasit tuon "uusi"


ps.jollekin joka kirjoitti puolentunnin seisottamisesta ennen kuin kehtaa lähteä ajamaan....miksi? itse lähden heti kun koneen kierrokset on tyhjäkäynnillä....ei se kone lämpene yhtään paikallaan siestessä käsittääkseni?.
ja ei tuo nyt kovin raakalta kuulosta laittaa käyntiin ilman webastoa -29 kelissä....just pari päivää sitten pistin mersun tosin bensa....ihan oli kuin kesäkelillä....
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Kylmäkäynnistys
Itte olen joskus tilapäisratkaisuna kovilla pakkasilla käyttäny sisätilanlämppäriä moottoritilassa. Lämppäri puhisemaan ja peitto konepellin päälle. Ainakin tuo vanhus 290 TDT lähti mielestäni paremmin käyntiin lapin reissulla, ku pakkasta oli aamulla 35 pykälää. Tosin tuo puhallin saa olla päällä moniaita tunteja, jotta siitä apua olisi.
C43 AMG, 560 SEC, 220 Sb, CLS 320 CDI, CLK 320 CDI, E 220 CDI, SL 500, Mach I, Skyline 240 KGT, 2*OG900, niin ja sokerina pohjalla yksi Foortti
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Kylmäkäynnistys
ei ole tullu mieleen pallogrilliä vetästä hiillokselle (näin ei polta johtoja) ja laittaa auton alle....?C 124 320 kirjoitti:Itte olen joskus tilapäisratkaisuna kovilla pakkasilla käyttäny sisätilanlämppäriä moottoritilassa. Lämppäri puhisemaan ja peitto konepellin päälle. Ainakin tuo vanhus 290 TDT lähti mielestäni paremmin käyntiin lapin reissulla, ku pakkasta oli aamulla 35 pykälää. Tosin tuo puhallin saa olla päällä moniaita tunteja, jotta siitä apua olisi.

Opel, "weird lieben autos"....
-
- Mersumies
- Viestit: 2595
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Kylmäkäynnistys
Kumpikaan vaihtoehto ei kannata enkä missään tapauksessa suosittele käynnistämistä tuollaisessa pakkasessa.kuksi kirjoitti:Nyt kun täällä etelässäkin on -30 niin mitä luulette, kumpi kanattaa?
Pitää E320 CDI käynnissä yö, vai rosauttaa käyntiin ilman mitään lämmityksiä (kun ei oo)
niin kauan kun akussa virtaa riittää?
Onko letkuvastuksesta mitään hyötyä jos ei se kierrätä jäähdytydnestettä, vai ovatko ne aina sellaisia
että kierrättävät?
Tänks
Kaikki letkut ja putket ovat kivikovia, korkeapainepumppu joutuu erittäin lujille, samoin käynnistysmoottori, akku, johdotukset yms.
Dieselmoottorissa on takomännät joiden välys sylinteriin on kylmänä suuri ja mäntä ikäänkuin kuin "kolisee" sylinterissä ennen käyntilämpötilan saavuttamista. Samalla kuluminen on voimakasta.
Joskus vuosia sitten minulle tarjoutui tilaisuus kuulla kun 8-sylinterinen ja 91-litrainen välijäähdytetty turbodieselveturi käynnistettiin -15C° pakkasessa vaikkei sellaista ohjeen mukaan olisi edes ilman esilämmitystä saanut käynnistää. Meteli ja suoranainen kolina ja paukkuminen sankan vaaleansinisen savun ohella oli kamalaa kuultavaa kun sylinterit yksitellen paineilmastartin voimalla väkisin käynnistyivät 60 tonnia painavan veturin vavahdellessa epätasaisen käynnin vaikutuksesta. Lastua irtosi takuulla.
On halvempaa mennä taksilla tai muulla konstilla kuin käynnistää väkivalloin tuollaisessa pakkasessa.
Letkulämmitin on ehdottoman hyödyllinen ja itselläkin oli joskus V-8 moottorissa sellainen. Lämpö oli riittävä ja tasaisesti jakautunut. Lisäksi se on helppo asentaa ja tarvittaessa vaihtaa.
Viimeksi muokannut E200kompressor, La 19.02.2011 10:00. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Kylmäkäynnistys
Samaa patenttia tuli joskus käytettyä 123:ssa kun oli lohkolämppäri rikki.C 124 320 kirjoitti:Itte olen joskus tilapäisratkaisuna kovilla pakkasilla käyttäny sisätilanlämppäriä moottoritilassa. Lämppäri puhisemaan ja peitto konepellin päälle. Ainakin tuo vanhus 290 TDT lähti mielestäni paremmin käyntiin lapin reissulla, ku pakkasta oli aamulla 35 pykälää. Tosin tuo puhallin saa olla päällä moniaita tunteja, jotta siitä apua olisi.
Itse tosin käytin 2kW:n puhallinta auton alla, siten että puhalsi ilmaa ylöspäin. Pari tuntia tätä niin auto käynnistyi kuin kesällä

Sama kait millä sen auton moottorin lämmittää (Webasto, lohkolämppäri, puhallin, kosan, hiilipannu, nuotionpohja...) pääasia, ettei sitä kylmänä kiusaa...
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Re: Kylmäkäynnistys
Kun volvo ei lähtenyt pakkasesta käyntiin edes lämmittimen päästä (säteilylämmitin), laitoin 500 W:n halogeenin ölypohjan alle, nykyajan nuotio.
Re: Kylmäkäynnistys
Itellä meni webasto rikki tuossa alkuviikosta, aamulla oli -31. Käytin noin 15min illalla yhdentoista aikaan ja heräsin kerran yöllä kolmelta käyttelemään 15min ajaksi
Olihan se perseestä,mutta mielummin näin kun että nakkaa ihan kylmänä koko laitoksen tulille.

W210 E320cdi
Re: Kylmäkäynnistys
Samaa on tullut käytettyä 124:ssa lapin reissulla. Toimii ihan hyvin. Tilapäisratkaisuhan tuo on ja kannattaa jättää päälle jo illalla.C 124 320 kirjoitti:Itte olen joskus tilapäisratkaisuna kovilla pakkasilla käyttäny sisätilanlämppäriä moottoritilassa. Lämppäri puhisemaan ja peitto konepellin päälle. Ainakin tuo vanhus 290 TDT lähti mielestäni paremmin käyntiin lapin reissulla, ku pakkasta oli aamulla 35 pykälää. Tosin tuo puhallin saa olla päällä moniaita tunteja, jotta siitä apua olisi.
Ei se ole viritys, jos se toimii.
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
Re: Kylmäkäynnistys
70-80 luv taitteessa olin komennuksella Kittilän lähellä -65 siipi nokivasara kävi 2 viikkoo parkissa kun ei olut lämmittimiä kannusta vain tankkasin välillä,mutta oli lämmin sitten kun pe lähti keskisuomea kohti.
Re: Kylmäkäynnistys
Niin on, leveä hymy naamalla täällä kirjoitellaan. Vaan en voi kehottaa laittomuuteen, kun sekin on laitonta.kuksi kirjoitti:JarkkoN on varmaan jo ottanut perjantaiviinit ja tarinaa lorisee, kiitos siitä.
Jokin suomalainen yritys muistaakseni valmistaa sähköämmitintä, joka lämmittää öljynsuodattimen öljyn
akun sähköllä. Sillä saa voitelun alkamaan kuta kuinkin heti eikä käy moottori kuivana.
Talven viettäminen etelässä oli erinomainen ehdotus. Välimeren taksit ajavat miljoonia kilometrejä samalla
moottorilla, kun moottori on koko ajan tasalämpöinen. Suomessa kylmäkäynnistys kuluttaa moottoria.
Kyllä Mersu kuin Mersu varmaa lähtee hyvin käymään 40 pakkaseen saakka, jos se on kunnossa,
mutta kuluttaahan se moottoria eri laillla kuin lämpimänä ajo. Jos haluaa varmistaa käynnistyksen,
niin akku sisään ja lataukseen yöksi. Dieselöljyn pitää olla arktista laatua oikein kovissa pakkasissa.
Uutisissa kerrotaan, että helmikuu 2011 on kaikkien aikojen pahin hyydyttämään dieselautoja maantielle.
Esikammiodieselin ja CDI:n pitäisi kyllä käynnistyä ja kulkea hyvin ainakin Etelä-Suomessa.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: Kylmäkäynnistys
Tällästä "yökäyttelyä" on tullu kans ite harrastettua kun meni joskus lohkolämppäri paskaks! Mutta nyt kun muutin niin oivalsin että minullapa on tuossa 300 metrin päässä 500auton kokoinen parkkihalli ja lämminkin vielä! Sieltä se auto on joka aamu mukava laittaa tulille ja tuleepahan heitettyä pikku aamulenkki samallasimoks kirjoitti:Itellä meni webasto rikki tuossa alkuviikosta, aamulla oli -31. Käytin noin 15min illalla yhdentoista aikaan ja heräsin kerran yöllä kolmelta käyttelemään 15min ajaksiOlihan se perseestä,mutta mielummin näin kun että nakkaa ihan kylmänä koko laitoksen tulille.
