w124 ja alapallonivel

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
holisti72
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 269
Liittynyt: Ti 24.04.2007 22:00
Paikkakunta: Maaninka / Siilinjärvi

w124 ja alapallonivel

Viesti Kirjoittaja holisti72 »

Teki sitten mersu tempun tänään ja laukes alapallo, onneks vaan kävely vauhdista. Minkälainen homma vaihtaa, tarviiko prässiä? Auto on w124 200d vm 87, katkesi suojakumin juuresta kääntyessä... Toivottavasti ei kerinny enempää tuhoa aiheuttaa..
Auto tällä hetkellä kilpailevan leirin tuotos. bmw e34 525 tdsa seisonnassa w123 200d
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w124 ja alapallonivel

Viesti Kirjoittaja pera8x »

surkee homma. varmaan vanne sai vähän raitaa sisäpuolelle.

itellä kävi joskus samoin, niin trailerilla auto eka pois tienposkesta. sitten tunkilla kyseinen kulma ylös, kosanilla "alapallo" kuumaks ja isolla lekalla iskua, niin lähti. sitten uus alapallo paikoilleen sopivankokosta ulosvedintä prässinä käyttäen. mulla oli vielä semmonen kuppi tehtynä siihen ulosvetimen ja pallonivelen väliin, niin ei painanu uutta pallonivelen pohjaa heti lyttyyn. vasaralla, tai lekalla takomalla ei oikein suostu uus nivel meneen paikoilleen, sekin on joskus tullu kokeiltua. paitis, että niitä niveliä on ilmeisesti ainakin kahta eri laista. toiset on tiukemmalla sovitteella ja toiset sitten vähän väljemmällä. se väljempi malli vois jopa mennäkkin nuijimalla.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
holisti72
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 269
Liittynyt: Ti 24.04.2007 22:00
Paikkakunta: Maaninka / Siilinjärvi

Re: w124 ja alapallonivel

Viesti Kirjoittaja holisti72 »

toivottavasti muuta ei särkyny, vajaa 50 metriä kerkesin kävelyvauhtia autoa siirtää.., kuului vaan pamaus ja luulin et rengas pamahti, mut sitten kun sai turvallisesti kulkineen muun liikenteen seasta sivuun hilattua ja katselin niin oli kuskin etunen oli "ihan vaan vähän" väärässä asennossa..
Auto tällä hetkellä kilpailevan leirin tuotos. bmw e34 525 tdsa seisonnassa w123 200d
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w124 ja alapallonivel

Viesti Kirjoittaja pera8x »

no eipä siellä paljon muuta voi mennä, ellei sitä sitten ihan väkisellä ole painettu meneen. tukivarsi hankaa vanteen sisäpintaan ja jos on pahasti rengas vinksallaan, niin jotakin niveliä (raidentangon pää) voi ottaa siipeensä. tuskin muuta. no lokari ja rengas tietenkin vielä, mutta ei kait ne nyt niin pienestä vielä.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
holisti72
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 269
Liittynyt: Ti 24.04.2007 22:00
Paikkakunta: Maaninka / Siilinjärvi

Re: w124 ja alapallonivel

Viesti Kirjoittaja holisti72 »

en onneks pidemmälti ajellu, loppupeleissä tunkattiin auton keulaa sen verta ylös et saatiin rengas suoraan ja sit trailerin kyytiin. menee varmaan viikonlopulle ennen kun sille saa mitään tehtyä, vietiin kaverin hallille odottamaan toimenpiteitä, ei oikein nää ulkoremotit näillä keleillä innosta..ja työtkin vähän hidastaa hommia. kaiken lisäksi joutuu ajeleen tuolla akan volvon reuhkalla loppuviikon... :(
Auto tällä hetkellä kilpailevan leirin tuotos. bmw e34 525 tdsa seisonnassa w123 200d
Avatar
holisti72
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 269
Liittynyt: Ti 24.04.2007 22:00
Paikkakunta: Maaninka / Siilinjärvi

Re: w124 ja alapallonivel

Viesti Kirjoittaja holisti72 »

Jotain positiivistä kuitenkin, osat ja remontit tuohon kulkineeseen ei vie konkurssiin...:)
Auto tällä hetkellä kilpailevan leirin tuotos. bmw e34 525 tdsa seisonnassa w123 200d
RKARJAL
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Pe 03.11.2006 15:28

Re: w124 ja alapallonivel

Viesti Kirjoittaja RKARJAL »

Osta sitten saksalainen pallonivel, esim. Lemförder.(ei ole kallis) Se on lähinnä alkuperäisen kaltainen. Näissä paremman laadun 124-alapalloissa on myös tietty
asennusasento niin kuin alkuperäisessä. Se pallonivelen laipan kolo tulee alatukivarren suuntaan, kuten alkuperäisessä, tietty.
Exät
W121, W110, W111, W108, W115, W114
W123, w124, W201, W202, W210, 211,

nyt muutama 124/300D

W124 osia.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w124 ja alapallonivel

Viesti Kirjoittaja pera8x »

RKARJAL kirjoitti:Osta sitten saksalainen pallonivel, esim. Lemförder.(ei ole kallis) Se on lähinnä alkuperäisen kaltainen. Näissä paremman laadun 124-alapalloissa on myös tietty
asennusasento niin kuin alkuperäisessä. Se pallonivelen laipan kolo tulee alatukivarren suuntaan, kuten alkuperäisessä, tietty.
aivan! ja jotkut on sanonu, ettei olis rasvaa uusissa, saksalaisissakaan nivelissä. niin jos jaksaa, niin raottaa sitä suojakumia ja tsekkaa onko siellä mitään, vai tarviiko ruitata vaseliinia tms. itse en ole tarkistellu. laittanu vaan paikoilleen ja hyvin on toiminu.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: w124 ja alapallonivel

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Peräöljyä sinne kannattaa kumin raosta laittaa ennen paikoilleen laittoa.
ES
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Su 17.10.2010 00:37
Paikkakunta: Tampere

Re: w124 ja alapallonivel

Viesti Kirjoittaja ES »

Olen kahdesti vaihtanut ja kyllä molemmilla kerroilla piti lopulta prässillä irrottaa. Vaikka oli lämmitetty, ei inahdustakaan lekalla. Prässiinkin sai pistää rykiä ihan kunnolla, että irtosi. Varsinkin kun se alatukivarsi irtoaa helposti, niin kyllä sillai pääsee paljon vähemmällä.

Uudenkin saa prässillä paikalleen helposti, sopivan kokoinen holkki vaan nivelen reunukseen, ettei mene siinä hajalle.
Ei se ole viritys, jos se toimii.
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: w124 ja alapallonivel

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Helppo prässätä paikoillaankin se nivel sinne.
Samuli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ti 04.01.2011 21:06

Re: w124 ja alapallonivel

Viesti Kirjoittaja Samuli »

ES kirjoitti:Olen kahdesti vaihtanut ja kyllä molemmilla kerroilla piti lopulta prässillä irrottaa. Vaikka oli lämmitetty, ei inahdustakaan lekalla. Prässiinkin sai pistää rykiä ihan kunnolla, että irtosi. Varsinkin kun se alatukivarsi irtoaa helposti, niin kyllä sillai pääsee paljon vähemmällä.

Uudenkin saa prässillä paikalleen helposti, sopivan kokoinen holkki vaan nivelen reunukseen, ettei mene siinä hajalle.
Muutenhan tuo on toki hyvä ja helppo homma jos ne pultit nyt sattuu aukeemaan... Pyöränkulmat vaan menee poskelleen...
ES
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Su 17.10.2010 00:37
Paikkakunta: Tampere

Re: w124 ja alapallonivel

Viesti Kirjoittaja ES »

Saa irti paikoillaankin, jos on sellainen prässi. Minulla kun oli käytettävissä vain korjaamopuristin, piti irrottaa.

Kulmat pysyy aika hyvin, kun putsaa ne säätöjen epäkeskot ja tekee niihin merkit asennosta ja vielä tarkistaa millä puolella välys on. Vaikka rakotulkilla.
Ei se ole viritys, jos se toimii.
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
Avatar
JOHe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 187
Liittynyt: Ke 07.03.2007 22:47

Re: w124 ja alapallonivel

Viesti Kirjoittaja JOHe »

On lähtenyt vanha pois ja uusi paikalleen isolla ulosvetäjällä, tukivarsi paikallaan. Kolme oon noin vaihtaut. Tarvii irroittaa iskunvaimentimen alapään, että on enempi tilaa.
Tährellinen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ma 06.09.2010 18:25

Re: w124 ja alapallonivel

Viesti Kirjoittaja Tährellinen »

Vanha nivel lähtee kopistamalla pallo pois ja sitten migillä hitsipalko kupin sisälle. Putoaa itsestään.
Uusi nivel asentuu, kun lämmittää pesän ja kylmentää nivelen. Menee paikalleen löymättä eikä tarvitse puristinta.
W 124 E 300 D -93
Avatar
holisti72
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 269
Liittynyt: Ti 24.04.2007 22:00
Paikkakunta: Maaninka / Siilinjärvi

Re: w124 ja alapallonivel

Viesti Kirjoittaja holisti72 »

Tulihan tuo viikonloppuna vaihdettua. Paikallaan tehtiin operaatio, ensin vähän lämpöä vanhaan niveleen ja tarpeeks isolla moskalla siihen vauhtia. Uusi nivel odotti pakastimessa jäähtymässä, ja laitettiin sitten lämmitettyyn alatukivarteen kiinni, meni suht kivuttomasti...
Auto tällä hetkellä kilpailevan leirin tuotos. bmw e34 525 tdsa seisonnassa w123 200d
Vastaa Viestiin